V8 dieselmoottoreita mistä? vene kaipaa moottoreita.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
V8 dieselmoottoreita mistä? vene kaipaa moottoreita.
Tietäisikö joku mistä voisin ostaa uusia tai uudehkoja Mersun V8 CDI dieselmoottoreita. 400/420/450 cdi:t olisi hakusessa. Juu, tiedän kyllä että siinä kaupassa melkoinen tukku eurorahaa vaihtaa omistajaa. Tällaisia koneita tarvittaisiin, kaksi identtistä ja mahdollisimman täydellistä, olisiko ideoita?
-mikko-
Ja soittaakin saa: 0400-307223
-mikko-
Ja soittaakin saa: 0400-307223
Viimeksi muokannut Mikko Vuorsola, La 08.09.2012 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Mersun omalta purkaamolta? 60 tkm ajettu OM629 vain teille hintaan 10 247,09 € lisälaitteineen.
http://www.mbgtc.de/Motor-Anbauteile/Ko ... C-499.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mbgtc.de/Motor-Anbauteile/Ko ... C-499.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Mitä se tollanen Mersun iso dieseli maksaa uutena? Ihan vaan nuita vene projekteja ajatellen.. Tollanen Volvo Penta 300 hp on jotain 50000 e, Cummins ja Yanmar about 30 - 40000 e.. Sinänsä tuollasen vähän ajetun Mersun koneen sais suht edullisesti ja marinoinikaan tuskin tuottaa ongelmia..
W124 200 D -90 (MYYDÄÄN OSINA, JOITAIN JÄLJELLÄ, KORI PAALATTU)
W124 250 D aut -89 (MYYDÄÄN OSINA, KORI PAALATTU)
W202 220 CDI stw -99
Chrysler Neon 2.0i (RE85)
Fiat Uno Turbo i.e -89
W124 250 D aut -89 (MYYDÄÄN OSINA, KORI PAALATTU)
W202 220 CDI stw -99
Chrysler Neon 2.0i (RE85)
Fiat Uno Turbo i.e -89
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Viinalla ja lähes ilmaisilla koneilla.
http://vator.informe.com/viewtopic.php?t=841" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vator.informe.com/viewtopic.php?t=841" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Juu, on tullu seurattua tuota. Mielenkiintoinen projekti..etrade kirjoitti:Viinalla ja lähes ilmaisilla koneilla.
http://vator.informe.com/viewtopic.php?t=841" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200 D -90 (MYYDÄÄN OSINA, JOITAIN JÄLJELLÄ, KORI PAALATTU)
W124 250 D aut -89 (MYYDÄÄN OSINA, KORI PAALATTU)
W202 220 CDI stw -99
Chrysler Neon 2.0i (RE85)
Fiat Uno Turbo i.e -89
W124 250 D aut -89 (MYYDÄÄN OSINA, KORI PAALATTU)
W202 220 CDI stw -99
Chrysler Neon 2.0i (RE85)
Fiat Uno Turbo i.e -89
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Saksasta tms pari kolaroitua 400sta E:etä tai ML:ää
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Minkähän verran tehoa tuollaisesta 400cdi moottorista saisi kaivettua vakiosuuttimilla, meinaan vaan että eikös ne suuttimet ole ensimmäiset jotka alkaa ahdistamaan? Ahtimia ym on helppo vaihtaa mutta suuttimet lienevät kahdeksan kappaleen sarjassa melko arvokkaita?
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Kai niistä sen 300konia saa ohojelmalla..
Kuka lie osaa sanoa onko suuttimet pienemmät kuin rivikoneissa tai loppuuko korkeapainepumpusta tuotto kesken...
Kuka lie osaa sanoa onko suuttimet pienemmät kuin rivikoneissa tai loppuuko korkeapainepumpusta tuotto kesken...
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Eikös niistä ole otettu 350/800 ,jos se 400 sattuu nyt kestämään sellasta pitkään.
Jos tuon yli pitää mennä, niin kyllähän siellä suutinjumppaa varmaan joutuu tekemään ja samoten ahtimet uusiksi.
420:n ei tarvi suuttimia olla vaihtamassa, mutta jos pitää reilusti yli neljänsadan päästä, niin kyllä sielläki ne föönit ahistaa.
Mitä jos kaivaa nuot samat tehot ja enemmänkin halvemmasta koneesta, vaikka 320cdi:stä, siitä suorasta, niinku tuikku teki.
Jos tuon yli pitää mennä, niin kyllähän siellä suutinjumppaa varmaan joutuu tekemään ja samoten ahtimet uusiksi.
420:n ei tarvi suuttimia olla vaihtamassa, mutta jos pitää reilusti yli neljänsadan päästä, niin kyllä sielläki ne föönit ahistaa.
Mitä jos kaivaa nuot samat tehot ja enemmänkin halvemmasta koneesta, vaikka 320cdi:stä, siitä suorasta, niinku tuikku teki.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Noin vuosi sitten, joku kauppasi uusia 400 cdi moottoreita.
Moottorit oli kiinassa, syytä en tiedä, ja niitä taisi olla
+500kpl. ei myynyt yksitellen...
Moottorit oli kiinassa, syytä en tiedä, ja niitä taisi olla
+500kpl. ei myynyt yksitellen...
Terkele
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
W251
R230 SL350 (harraste)
Ex
S205 C350e
S212 E300 CDI T Blue Tech
Audi A6 3.0L TDi S-Line quattro (”VIRHE”)
W220 S400 CDI
W211 E280 CDI 7G
W168 A160 B
W124 E230 B
2xPaku 1xVeteraani
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
.
Tuossa moottorissa on Temicin ecu, samanlainen kun kuorma-autoissa.
Se asettaa omat kommervenkkinsä asiaan.
Luku/kirjoitus on omanlaisensa toimenpide, siis hankala, sekä ohjelman osaajia, siis oikeita osaajia on vähän.
Suuttimet on kartan mukaan melkolailla samaa kokoa kun muissakin 1350bar moottoreissa.
Pumppu on ensimmäisiä cp3 pumppuja, mulla on tuollainen ja 1800bar max paine omassani, paineentekokyky ja tuotto siis riittää.
Sopivilla ahtimilla kuvittelisin, että samoihin teho/vääntölukemiin pääsee vakioilla suuttimilla halutessaan, kun pienemmissäkin moottoreissa, eli luokkaa 50hv/suutin.
Varsinkin kun tuossa voi siis nostaa sitä railpainetta tarvittaessa - en ole kyllä niin koskaan tehnyt, mutta ohjelmallahan sitäkin säädellään.
Monesta muusta mersusta poiketen, muunmuassa egr,n deaktivoiminen hankala.
Lähtökohtaisesti siis hankala, helposti särkyvä?, tuntematon täällä ja kallis moottori, kaikin puolin, sekä lisäboonuksena ikävä ohjelmoida, sekä vaikea ohjelma - jos asiat olisi jollain muulla, vähänkään paremmalla tolalla, niin mulla olisi tollainen omassa harrasteautossa.
Suosittelen suoraa kuutosta - samat tehot halvemmalla ja on täysin bochin systeemit.
Tuossa moottorissa on Temicin ecu, samanlainen kun kuorma-autoissa.
Se asettaa omat kommervenkkinsä asiaan.
Luku/kirjoitus on omanlaisensa toimenpide, siis hankala, sekä ohjelman osaajia, siis oikeita osaajia on vähän.
Suuttimet on kartan mukaan melkolailla samaa kokoa kun muissakin 1350bar moottoreissa.
Pumppu on ensimmäisiä cp3 pumppuja, mulla on tuollainen ja 1800bar max paine omassani, paineentekokyky ja tuotto siis riittää.
Sopivilla ahtimilla kuvittelisin, että samoihin teho/vääntölukemiin pääsee vakioilla suuttimilla halutessaan, kun pienemmissäkin moottoreissa, eli luokkaa 50hv/suutin.
Varsinkin kun tuossa voi siis nostaa sitä railpainetta tarvittaessa - en ole kyllä niin koskaan tehnyt, mutta ohjelmallahan sitäkin säädellään.
Monesta muusta mersusta poiketen, muunmuassa egr,n deaktivoiminen hankala.
Lähtökohtaisesti siis hankala, helposti särkyvä?, tuntematon täällä ja kallis moottori, kaikin puolin, sekä lisäboonuksena ikävä ohjelmoida, sekä vaikea ohjelma - jos asiat olisi jollain muulla, vähänkään paremmalla tolalla, niin mulla olisi tollainen omassa harrasteautossa.
Suosittelen suoraa kuutosta - samat tehot halvemmalla ja on täysin bochin systeemit.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Jos se pitää auton moottori olla niin Cumminsin 5.9-6.7:n saa varmasti edullisemmin kuin mersun koneen ja on vakiona vielä tehokkaampikin (ainakin 6.7).Postman kirjoitti:Mitä se tollanen Mersun iso dieseli maksaa uutena? Ihan vaan nuita vene projekteja ajatellen.. Tollanen Volvo Penta 300 hp on jotain 50000 e, Cummins ja Yanmar about 30 - 40000 e.. Sinänsä tuollasen vähän ajetun Mersun koneen sais suht edullisesti ja marinoinikaan tuskin tuottaa ongelmia..
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Ja painaa muutaman satakiloa enemmän.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Kuten jokuset ovat jo varmaankin arvaneetkin, niin venekäyttöönhän minäkin näitä kahta moottoria kaavailen, mahdollisesti vielä niin että niitä ajettaisiin täysin eri ohjausyksiköllä kuin alunperin. Turbon/ turbojen vaihto ei olemikään ongelma koska ahtimet ovat suht edullisia. 400cdi:tä ajattelin siksi että isommilla litroilla pääsisi aavistuksen miedommalla viritysasteella koska n.400 heppa/ kone olisi tarpeen. Venekäytössä kun on mahdollista kuormittaa mootoria täysillä vaikka pari tuntia putkeen. Yanmarin 8LV370:ssä on peruskoneena Toyotan v8 diesel, ja tästä napataan 370 heppaa. Pakettina vetolaitteen kanssa tmä lienee lähestulkoon kaikilta ominaisuuksiltaan markkinoiden parhaita koneita. Hintaakin tietenkin on, ja näin rakentelutaitoisen Mersumiehen mieltä lämmittäisi jos voisi veneelläkin päästellä Mersujen voimin.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Duramax vois olla kans ihan jees. Uskon, että jenkeistä niitä saa jo pilkkahintaan.. Ja potkua löytyy!
W124 200 D -90 (MYYDÄÄN OSINA, JOITAIN JÄLJELLÄ, KORI PAALATTU)
W124 250 D aut -89 (MYYDÄÄN OSINA, KORI PAALATTU)
W202 220 CDI stw -99
Chrysler Neon 2.0i (RE85)
Fiat Uno Turbo i.e -89
W124 250 D aut -89 (MYYDÄÄN OSINA, KORI PAALATTU)
W202 220 CDI stw -99
Chrysler Neon 2.0i (RE85)
Fiat Uno Turbo i.e -89
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Mutta Cumminssi ehkä Mersumiehelle parempi, kun sitä on käytetty DaimlerChryslerin autoissaPostman kirjoitti:Duramax vois olla kans ihan jees. Uskon, että jenkeistä niitä saa jo pilkkahintaan.. Ja potkua löytyy!
Kumpaisistakin löytyy tehokkaimmista versioista se vähän alle 400 heppaa vakiona ja viripotentiaali aika hyvä.
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Voortin V8:a peliin kuten aiemmin mainittukin. Eipähän tarvi saaressa juhannuskokkoakaan kun savua tulee omasta takaa riittävästi...
Laitat vaikka 26 tuumaisen potkurin sillipurkkiin- ei lopu voima.
Laitat vaikka 26 tuumaisen potkurin sillipurkkiin- ei lopu voima.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
En huomannu, että voorttia olis mainittu, mutta siinä on tosiaan yksi ehdokas lisää. Tehokkaimmassa Powerstrokessa on siinäkin vakiona melkein 400 heppaa.illinois kirjoitti:Voortin V8:a peliin kuten aiemmin mainittukin. Eipähän tarvi saaressa juhannuskokkoakaan kun savua tulee omasta takaa riittävästi...
Laitat vaikka 26 tuumaisen potkurin sillipurkkiin- ei lopu voima.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Ei oikein sytytä toi 110 voltin moottorin ohjaus jännite, eikös siellä ford/ international osastolla pelattu sellaisella. Duramaxia eli siis Isuzua saa valmiina merimoottorina Swedish marine dieseliltä, Konrad vetolaitteella 450 heppaisena hintaa vaivaiset 60 tonnia kipale. Käväisi tässä kyllä mielssä että mitäs jos pari M113 AMG komperrsoria, ja ajelisi E85:lla, olisi kevyet ja melko pontevat pannut.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
.
No, jos niiden pitää väkisellä V8:ja olla, niin bemarilla on 740/745 diesel, bochin tekniikalla, samoin mersulla 420cdi, kaikissa kaksi ecua ja oikeastaan melkoisen helpotkin ohjelmat.
Isot piezo-suuttimet jo vakiona.
Isommat ahtimet ja tehokas jäähdytys ilmalle ja nesteelle.
Niin eiköhän se ole siinä, tehon ja väännön puolesta.
No, jos niiden pitää väkisellä V8:ja olla, niin bemarilla on 740/745 diesel, bochin tekniikalla, samoin mersulla 420cdi, kaikissa kaksi ecua ja oikeastaan melkoisen helpotkin ohjelmat.
Isot piezo-suuttimet jo vakiona.
Isommat ahtimet ja tehokas jäähdytys ilmalle ja nesteelle.
Niin eiköhän se ole siinä, tehon ja väännön puolesta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Ei niiden mitenkään väkisin tarvi kaseja olla, litratilavuutta vaan saisi mielestäni olla mieluummin " ennemän kuin vähemmän" eli tarkoitan tällä sitä että viritysaste ei olisi liian korkea moottorin kestoikää ajatellen, veneellä kun on mahdollista kuormittaa moottoria täysillä vaikka kaksi tuntia putkeen. Minulla ei ole 320 cdi:stä muuta kokemusta kuin vakiona väyrysen nokalta, siinä se toimi hienosti mutta mitenkä sitten jos siitä irrotetaan vaikka 350 heppaa pitkiä aikoja. Jäähdytys kyllä riittää ahtoilmalle ja moottorivedelle sekä tietenkin öljylle, meressä riittää vettä ja se on Suomessa harvoin yli 20 asteista. ( jäähdytys tietenkin lämmönvaihtimilla, ei merivettä moottoriin). Mistään Cumminsin "kaivurin moottorista" ei oikein jaksa innostua, painoa saisi olla mahdollisimman vähän. Yanmari. 8LV370 painaa muistaakseni 450 kiloa kaikkine lämmönvaihtimineen ja hässäköineen, ja tämä moottorihan perustuu Toyota Landcruiser V8 dieseliin.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
.
En venemoottoreista mitään tieten ymmärrä.
Kuvittelisin kumminkin, ettei niille tule kovin kummoisesti hupikäytössä tunteja, eli kyllä moottorit kestää maailman tappiin.
Toinen tärkeä juttu voisi olla paino ja tilantarve.
Jos moottori haluttua rasitusta kestää 10-15min putkeen, niin kyllä se sitten sitä kestää "loputtomiin", mielestäni ainoastaan jäähdytys- ja osien mitoitusongelma.
Edelleenkin suosittelisin suoraa kuutosta, OM648,a.
Valmiiksi 1600bar, pumpun tuotto riittää 350 tasoon ihan vakiona.
Vakiona sähköinen pumppu tankissa, eli veneessä tarvittava siirtopumppu ei sotke polttoainejärjestelmän toimintaa "imupuolella".
Mappianturin, ahtimen ja suuttimien muutoksella suhteellisen helpostikkin 350/800 tasoon.
Riittävällä paneutumisella moottorin ja pakokaasujen jäähdytykseen ja ilmaylimäärään kuvittelisin rasituksen aikaisten ongelmien ratkeavan.
Olen myös yhteen samantapaiseen pakettiin ohjelmat tehnyt - toimii.
En venemoottoreista mitään tieten ymmärrä.
Kuvittelisin kumminkin, ettei niille tule kovin kummoisesti hupikäytössä tunteja, eli kyllä moottorit kestää maailman tappiin.
Toinen tärkeä juttu voisi olla paino ja tilantarve.
Jos moottori haluttua rasitusta kestää 10-15min putkeen, niin kyllä se sitten sitä kestää "loputtomiin", mielestäni ainoastaan jäähdytys- ja osien mitoitusongelma.
Edelleenkin suosittelisin suoraa kuutosta, OM648,a.
Valmiiksi 1600bar, pumpun tuotto riittää 350 tasoon ihan vakiona.
Vakiona sähköinen pumppu tankissa, eli veneessä tarvittava siirtopumppu ei sotke polttoainejärjestelmän toimintaa "imupuolella".
Mappianturin, ahtimen ja suuttimien muutoksella suhteellisen helpostikkin 350/800 tasoon.
Riittävällä paneutumisella moottorin ja pakokaasujen jäähdytykseen ja ilmaylimäärään kuvittelisin rasituksen aikaisten ongelmien ratkeavan.
Olen myös yhteen samantapaiseen pakettiin ohjelmat tehnyt - toimii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
en minäkään usko että tuo 350hp teho olisi vielä mikään ongelma 6pyttysellä. Onhan se jo ihan hyvällä viritysasteella mutta panostat oikeasti aikaa lämpökuorman poistamiseen niin voisi vaikka toimiakin.
aikanaan suojyrsintä jonkin verran ajaneena oppi sen että 15litrainen cumminssi oli ihmeissään jo 600hevosvoimalla kun ei ollut riittävää jäähdytystä. siinä päästettiin kans jopa tunti täydellä höyryllä.
sitten kun välijäähdytin ja muutkin jäähdyttimet oli kokoa "pakettiauton tavaratilassa" kuljetettavia niin ongelmat loppui lämpöpuolella kokonaan.
Cumminssissa kun ahtoilman lämpötila nousi lähelle 50astetta alkoi tulemaan ongelmia.
eli riittävän isolla ahtimella, joka veneessä onnistuu helposti. ja huolehtimalla erinomaisesta ahtoilman jäähdytyksestä, joka myös veneessä helppoa, niin luulen että vaihtoehtoja on paljonkin. Toki 3litraa on aika vähän että lisä tilavuuskaan tuskin haittaa.
Mutta älä missään nimessä fordin powerstrokeja mieti tosissaan tuommoiseen käyttöön tai mihinkään muuhunkaan.
Vielä tuli mieleen että oli moottori mikä tahansa ja ohjauskin bossin tai jonkun muun niin huolehdi että se joka sen ohjelmoi tietää varmasti mitä tekee. veneessä kovalla viritysasteella suutinkartan summittainen muokkailu tekee kaiken muun hyvän turhaksi. Mielestäni ainut vaihtoehto on tehdä se perinpohjin oikein, niin että moottorin ohjaus toimii siten kuin sen valmistaja on sen suunnitellut.
aikanaan suojyrsintä jonkin verran ajaneena oppi sen että 15litrainen cumminssi oli ihmeissään jo 600hevosvoimalla kun ei ollut riittävää jäähdytystä. siinä päästettiin kans jopa tunti täydellä höyryllä.
sitten kun välijäähdytin ja muutkin jäähdyttimet oli kokoa "pakettiauton tavaratilassa" kuljetettavia niin ongelmat loppui lämpöpuolella kokonaan.
Cumminssissa kun ahtoilman lämpötila nousi lähelle 50astetta alkoi tulemaan ongelmia.
eli riittävän isolla ahtimella, joka veneessä onnistuu helposti. ja huolehtimalla erinomaisesta ahtoilman jäähdytyksestä, joka myös veneessä helppoa, niin luulen että vaihtoehtoja on paljonkin. Toki 3litraa on aika vähän että lisä tilavuuskaan tuskin haittaa.
Mutta älä missään nimessä fordin powerstrokeja mieti tosissaan tuommoiseen käyttöön tai mihinkään muuhunkaan.
Vielä tuli mieleen että oli moottori mikä tahansa ja ohjauskin bossin tai jonkun muun niin huolehdi että se joka sen ohjelmoi tietää varmasti mitä tekee. veneessä kovalla viritysasteella suutinkartan summittainen muokkailu tekee kaiken muun hyvän turhaksi. Mielestäni ainut vaihtoehto on tehdä se perinpohjin oikein, niin että moottorin ohjaus toimii siten kuin sen valmistaja on sen suunnitellut.
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Kiitoksia hyvistä neuvoista. Minkälaista ahdinta suosittelisitte kyseisen OM648:n perään? Entä suuttimet, niiden saatavuus ja hinta? Näihin varmman löytyy vastaus foorumin toisista topiceistakin mutta asiantuntijoilta kannattaa aina kysyä, ja useampi mielipide on aina parempi kuin yksi,niin tulee hommaa pohdittua vähän joka kantilta. Olikos siellä Tuikun autossa hx35:nen Holsetti? Mulla on hiukan vastaava tuossa vihreässä mettä G:ssä, OM603:sen jatkona, tosin ilman hukkaporttia ( mitä sitä hyvää painetta nyt hukkaamaan). Avo G projektissa mullaon varattuna 606:sen jatkoksi ysilitraisen jontikan vnt ahdin. Meni hiukan off topiciksi... Ahtimet ovat kuitenkin suht halpoja nykyisin, suuttimista ei kokemusta.
Tällaisessa venemoottorikäytössä kone tarvitsee myös vauhtipyörän, mistä moottorista sellaisen voisi anastaa?
Tällaisessa venemoottorikäytössä kone tarvitsee myös vauhtipyörän, mistä moottorista sellaisen voisi anastaa?
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Ihan näin mielenkiinnosta: Miten OM613 sopisi? Kyseessähän siis 320cdi kuin myös OM648:kin, mutta vanhemmalla 1350 bar tekniikalla. Voisi olla tuo 613 halvempi hankkia kuin 648.
S204
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
.
Hukkaportillinen kolmeviitonen on, muttamutta, niitä on erilliselle hukkikselle tehty parempiin ilmantuottoihinkin pystyviä.
Hyvä ahdin tuohon moottoriin, noille tehoille.
Suuttimia muuttaa AMG,tä vastaavaksi ainakin Rengaspalvelu Karjalainen Kajaanissa.
Heidän rakentamilleen suuttimille olen kyllä moneen autoon ohjelman tehnyt, toimivat hyvin ja tarkalleen alkuperäistä vastaavasti - helppo säätää.
Voin suositella, siellä tehdään sellainen suutin, kun kulloinkin tarvitaan.
~350 tasoon riittää hyvin vakion AMG,n tasoinen suutin, kun käytetään 1600bar painetta.
Se on vielä alle 60hv/suutin tahtia.
OM613,sta en suosittele.
Perusmoottorihan on käytännössä sama.
Mutta ruiskutusjärjestelmän päivittäminen riittäväksi maksaa niin paljon, että kannattaa jo suosiolla laittaa OM648.
Lisäksi vanhempi järjestelmä on vakiona "imevä", uudemmassa on imupuolellakin painetta, mikä on häiriöttömän toiminnan kannalta hyvä.
Hukkaportillinen kolmeviitonen on, muttamutta, niitä on erilliselle hukkikselle tehty parempiin ilmantuottoihinkin pystyviä.
Hyvä ahdin tuohon moottoriin, noille tehoille.
Suuttimia muuttaa AMG,tä vastaavaksi ainakin Rengaspalvelu Karjalainen Kajaanissa.
Heidän rakentamilleen suuttimille olen kyllä moneen autoon ohjelman tehnyt, toimivat hyvin ja tarkalleen alkuperäistä vastaavasti - helppo säätää.
Voin suositella, siellä tehdään sellainen suutin, kun kulloinkin tarvitaan.
~350 tasoon riittää hyvin vakion AMG,n tasoinen suutin, kun käytetään 1600bar painetta.
Se on vielä alle 60hv/suutin tahtia.
OM613,sta en suosittele.
Perusmoottorihan on käytännössä sama.
Mutta ruiskutusjärjestelmän päivittäminen riittäväksi maksaa niin paljon, että kannattaa jo suosiolla laittaa OM648.
Lisäksi vanhempi järjestelmä on vakiona "imevä", uudemmassa on imupuolellakin painetta, mikä on häiriöttömän toiminnan kannalta hyvä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Semmonen 648 kone ja miksei 613 kin löytyy hyllystä jos tarvetta ilmenee
Joku mersupurkaamo??
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Oliko siihen vauhtipyörä asiaan kellään ratkaisua mielessä? Kävisikä esimerkiksi jostain pienemmästä moottorista tai pakettiautosta? Saahan sellaiset nyt tietenkin melko helposti tehtyäkin, sopivasta aihiosta koneistaa vetolevyyn sopivat limput ja vie tasapainotettavaksi.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
.
Kaikkien man cdi-moottoreiden vauhtipyörät on kaksoismassoja.
Mutta kyllä ne kiinnityksen ja toimivuuden puolesta käy.
Kaikkien man cdi-moottoreiden vauhtipyörät on kaksoismassoja.
Mutta kyllä ne kiinnityksen ja toimivuuden puolesta käy.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Re: V8 dieselmoottoreita, mistä?
Ilmeisesti Tuikku osaisi konffata moottoriohjausboxin niin että se saadaan toimimaan venekäytössä, eli kaikki ylimääräinen pois käytöstä mikä ei liity moottoriin? Mitenkäs mittaristo ym informaatiot, saadaanko tietoa jonnekin tarvikemittareille?
Mitenkä moottorin ja ohjausboxin välinen johtosarja, täytyykö se tehdä uusiksi vai onko siellä kauheasti muuta, tähän projektiin ylimääräisiä johtoja. Sähköhommat ei minua pelota, tein juuri keväällä tohon kilpa offroad autoon M119 mottiin pikku muutokset, sähköruiskut, suorasytkä jne. Euroopasta löytyisi muutamia hyviä 320 ja 420 cdi moottorillisia autoja "elimen" luovuttajiksi. Kun vain nyt päättäisi että kummat valitaan.
Mitenkä moottorin ja ohjausboxin välinen johtosarja, täytyykö se tehdä uusiksi vai onko siellä kauheasti muuta, tähän projektiin ylimääräisiä johtoja. Sähköhommat ei minua pelota, tein juuri keväällä tohon kilpa offroad autoon M119 mottiin pikku muutokset, sähköruiskut, suorasytkä jne. Euroopasta löytyisi muutamia hyviä 320 ja 420 cdi moottorillisia autoja "elimen" luovuttajiksi. Kun vain nyt päättäisi että kummat valitaan.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...