Tarinaa & kuvia '93 E 300 TDT 4Matic ylimääräistä ääntä ja haaleutta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
nikopu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:10

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja nikopu »

Samaltahan se näyttää kun saman ikäiset vaikka C mersut, eli ruostetta rupeaa lyömään läpi vähän joka kulmasta. Ei siitä näyttelypeliä taida saada, mutta ei liene tarkoituskaan.

Jottei ihan masennuta.. niin sisusta näyttää tosi hyvältä! Ja moottorikin on varmaan muutaman illan hinkkauksella ihan eri näköinen.

Ulkopintaan kunnon rassaus JAKK opein. Kaikki ruosteet pois,.. tinat ja hapot.. ylimaalaus. Ja taas mennään.

Niko.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo L. kirjoitti:
Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? Vihreä on koeajossa niin en siitä pääse tarkistamaan.

[ http://i597.photobucket.com/albums/tt55/tlajunen/S1244M/066.jpg ]
Moi!

Kävin äsken katsomassa omasta takavetosedanista. Ei ollut edes noita kahta taaempaa kiinnikettä siinä? Mutta tuossa on noilla seuduilla poikkeavaa sinun autoosi nähden se, että tuommoinen johtonippu suojasukan sisällä sieltä tulee tulipellistä ja kiertää syöttöpumpun ja imusarjan välistä kohti ylävesiletkun ja kannen välistä liitoskappaletta. Kaksi anturia näyttää olevan siinä liitoskappaleessa, ja niiden johdot ovat ne, jotka tulevat tuon mainitun johtonipun sisällä. Ja käyvät tekemässä lenkin tuossa etummaisessa kiinnikkeessä. (Mullakin vähän tuo ahtoputken liitos lykkää huohotusöljyä...)

Koko konehuone:

Kuva

ja lähempää se ylävesiletkun liitoskappale antureineen:

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos kuvista. Eli etummaisessa kiinnikkeessä kuuluisi todennäköisesti olla nippuside painettuna tuohon reikään. Joku johto mullakin siinä menee.

Ahtoputkessa on tiiviste, samoin huohotinputken lähdössä. Molemmat ovat tilattuna :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Wade »

Intoa, kuntoa ja pontta vääntämiseen, hieno siitä tulee.

Veikkaanpa, että noita Matic-farkkuja ei montaa kappaletta maailmassa enää ole, joissa 5-numeroinen lukema taulussa. Eihän mobilestakaan löydy kuin satunnaisesti muutama yksilö. Sakut ovat varmaan jo ehtineet paalatakin noita vanhoina, isokulutuksina maapallontuhoajina. :thumbdown:

Inspiraatio on Timolla varmasti kohdallaan, nyt kysytään vain perspiraatiota. :)
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja rumilus »

On se sentään jo harvinaista löytää mainittuja autoja enää Saksasta. Ovat jo menneet paalikoneeseen. Tosin sitten kyllä löytyy niitä helmiäkin, mutta hinta pomppaa 15000 euroon.
Jos autosta on jotakin mainittavaa, oli se aikoinaan melkoisen hyvin suunniteltu 4-veto ominaisuuksiltaan. Eivät tahdo nykypelitkään saavuttaa niitä ominaisuuksia mitä mainitussa autossa on.
Timo L. autosta kyllä saa maukkaan pelin, kunhan käy läpi alustasta pintakiiltoon.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

rumilus kirjoitti:Eivät tahdo nykypelitkään saavuttaa niitä ominaisuuksia mitä mainitussa autossa on.
Oletko nyt ihan tosissasi... :)

...

Joka tapauksessa onnea uudesta autosta! Vähän vahaa se kaipaa. :)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja rumilus »

tn62634 kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Eivät tahdo nykypelitkään saavuttaa niitä ominaisuuksia mitä mainitussa autossa on.
Oletko nyt ihan tosissasi... :)

...

Joka tapauksessa onnea uudesta autosta! Vähän vahaa se kaipaa. :)

Olen tosissani.

Minkälaiseen nousukulmaan esimerkiksi ( W124 4-maticin ) jälkeen valmistetut 4-veto Mersut kykenee? :wink:

Jos en nyt väärin muista, niin mikään muu Mersun 4-veto ei kykene saavuttamaan vastaavaa nousukulmaa mitä W124 4-matic. :think:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Timo L. kirjoitti:
Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? Vihreä on koeajossa niin en siitä pääse tarkistamaan.

[ http://i597.photobucket.com/albums/tt55/tlajunen/S1244M/066.jpg ]

Silmääni pisti Timo L.:n linkittämästä kuvasta, että johtosarja moottorilta rintapeltiä pitkin akun taakse menee imusarjan väärältä puolelta.
Kävin katsomassa kahdeta omasta 4-maticista, ja niissä molemmissa johtosarja meni imusarjan yläpuolelta.
Niin menee myös Nozkin linkittämässä kuvassa.
Kuva
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

rumilus kirjoitti:
Jos en nyt väärin muista, niin mikään muu Mersun 4-veto ei kykene saavuttamaan vastaavaa nousukulmaa mitä W124 4-matic. :think:
Voit olla oikeassa. Se sitten onko tuo oleellista vai ei, koska kyseessä ei kuitenkaan ole maastoauto, on ihan toinen juttu.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos kuvasta. Voi olla, että johtonippu on unohdettu laittaa paikalleen esim. kannentiivistettä vaihdettaessa, mistä sitä tietää.

Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta :-). Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nastarenkailla ja piristetyllä pumpulla vanha matikki on yksi kiihtyvimmistä autoista liukkaalla.
Painonjakokin on hyvä kiihtyvyyttä ajatellen.

Neliveto toimii myös ajonvakautusjärjestelmänä, mikä tekee autosta turvallisemman.
Kun autossa on myös muuten edistyksellinen turvatekniikka, se on ollut myös yksi
oman aikansa turvallisimmista.

W124 on tehty niin hyvin kuin aikansa paras autonvalmistaja vain on pystynyt.
Auto on tehty huollettavaksi ja korjattavaksi ja sillä voi ajaa melkoisia kilometrimääriä.
Elektroniikkapuolen ongelmat rajoittuvat saranan kohdalla katkenneisiin johtoihin,
kuivuneisiin kondensaattoreihin ja kylmiin juotoksiin. Kaikki nämä voi itse korjata.
Siinä auto on helpompi omistajalle kuin uudemmat autot.

Ruostesuojaus on ihan eri planeetalta kuin uudemmissa E-sarjalaisissa. Totta kai ikä
lopulta tulee vastaan ja ruoste lähtee liikkeelle, ellei ruostesuojausta pidetä yllä ja
maalivaurioita korjata. Jos kori on terve, se kestää kohtalaisen hyvin käyttöä.
Uudemmissa autoissa ruoste voi tunkea tiivisteiden alta tai saumoista, tätä
ongelmaa ei ollut W124:ssa.

Ovet, takaluukku, konepelti ja etulokasuojat ovat vaihdettavia, joten niiden
ruosteet eivät ole yhtä pelottavia kuin itse korissa. Pahimpia paikkoja ovat
takalokasuojan reunat, takaikkunoiden alareunat, tukivarsien kiinnitykset
ja varapyöräkotelo. Myös pohja voi ruostua edestä pyörien välistä ja moottoritilassakin
voi olla ruostetta. Nämä ovat hankalampia korjata kunnolla kuin vaihdettavat osat.

Nelivetoon liittyvät osat ovat kiusallisen hintavia. Itse vaihdatin aivan turhaan
mm. moottorin, vaihdelaatikon ja etupään pyöränripustuksen kumit. Pelkät osat
maksoivat tonnin.

Minusta kannattaisi nyt arvioida tarkasti korin ruostetilanne ja kuinka mahdollista
se on saada hyvään kuntoon. Jos auto on ajolleen hyvä, moottori ja voimansiirto
toimii ja autossa viihtyy, siihen kannattaa investoida hiukan rahaa. Ruostehomma
ja maalaus on syytä tehdä heti, muut pystyy tekemään pikkuhiljaa.

Vertailun vuoksi n. 15 tonnilla saisi muodistetun W211 4maticin. Sillä ajaa varmasti
myös vielä pitkään, mutta korjauksiin menee rahaa ja luotettavuus ei liene yhtä
hyvä kuin vanhalla W124-dieselillä. Kyyti on kuitenkin hyvä ja auto tekee vaikutuksen
niin omistajaan kuin naapureihinkin.

E280 CDI T 4matic 2007 540 tkm: 15.900,-

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/4537004" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2271
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...hyvä kirjoitus JarkkoN :thumbup:
...mutta eivät ne lankusta ole tehneet niin kestävää kun olisivat osanneet :eh: ...erittäin hyvä tuli mutta silti joutuivat ajattelemaan ettei käänny varaosa ja auto myyntiä vastaan :think:
...löysikö muuten JarkkoN autosi uuden kodin :?:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kyllä silloin on helppo kertoa kun tietää mistä puhuu.
JarkkoN on perehtynyt hyvin kyseiseen tekniikkaan.
Nyt melkein kaikki tiedämme, että melkoisesta pelistä on kysymys ja melkein prototyyppi asteella, kun katsotaan valmistusmäärät.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Onnea uudelle hankinnalle!

Nyt Timo otat sen öljynsuotimen käsittelyyn ja leikkaat kannen auki ja katot onko sakemanneilla suotimet paperia vai tuota puuvillapaskaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä vain, muutenhan auto olisi ollut täydellinen jos viimeisiä vuosikertoja ei olisi pilattu vesiväreillä. Saksassa ne ehkä säilyvät vähän paremmin, mutta kyllä sielläkin ongelma tiedostetaan kun keskustelin aiheesta 124-foorumeilla. Vuosimallit 90-92 sind ja wohl die Besten. Itselläni ottaa hieman aikaa tottua tuohon E-faceliftin keulaan kun tähän mennessä olen vannonut kakkossarjan nimeen.

Tämän illan projektina on polttoainesuodattimen ja mahdollisesti myös raitisilmasuodattimen vaihto. WIS:stä lunttasin jälkimmäisen vaihto-ohjetta. Näyttää sille, että suodatin on tosiaan suunniteltu lisäten se vasta E-faceliftissä, on sen verran purettavaa edessä.

Edit: löpösuodatin vaihdettu. Autopuhelinkin toimii ja kuuluu hyvin! Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Timo L. kirjoitti:Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa.
Eikö sen läpän saa kokonaan pois. Ainakin 250D 20 venttiilisessä oli vain pienellä ruuvilla akselissa kiinni.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JohaT kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa.
Eikö sen läpän saa kokonaan pois. Ainakin 250D 20 venttiilisessä oli vain pienellä ruuvilla akselissa kiinni.
Kai mie olisin sen vihreästäkin ottanut irti jos olisin saanut... pitää tarkastaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Älä myy sitä vihreää. Jo pelkästään tuon allekirjoituksessasi olevan listan takia... :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Nozki »

rumilus kirjoitti:...
Silmääni pisti Timo L.:n linkittämästä kuvasta, että johtosarja moottorilta rintapeltiä pitkin akun taakse menee imusarjan väärältä puolelta.
Kävin katsomassa kahdeta omasta 4-maticista, ja niissä molemmissa johtosarja meni imusarjan yläpuolelta.
Niin menee myös Nozkin linkittämässä kuvassa.
[ [url=http://i4.aijaa.com/b/00965/9897601.jpg] ][/url]
Kas, iäkkäämmissä autoissa alkaa olla eroavaisuuksia... Timon ja mun autoissa kutossylinterin ruiskutusventtiilille menevässä polttoaineputkelle ei ole minkäänlaista pidikettä sylinterien 5 ja 6 välissä. Rumiluksen autossa siinä on putkenkannake. No, johtunee siitä, että ruiskuputkien reitti on erilainen.

Rumiluksen kuvassa taas johdon pidikkeet ovat sylinteriväleissä 5-6 ja 4-5, kun taas Timon autossa ne on väleissä 4-5 ja 3-4. Mun autossa sellainen on pelkästään välissä 5-6, siis siinä samassa välissä, jossa ei ole kuitenkaan sitä polttoaineputken pidikettä. Vissiin kuuluis siinä vierekkäisessä välissäkin olla pidike kyllä. Johdon muovipidikkeitä on vain yksi, ja sekin rikkinäinen. :problem: Niin ne asiat muuttuvat aikojen saatossa... Onneksi tämä ei taida olla niitä oleellisimpia seikkoja auton toiminnallisuuden tai yhtään minkään muunkaan kannalta. ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Timo L. kirjoitti:Kiitos kuvasta. Voi olla, että johtonippu on unohdettu laittaa paikalleen esim. kannentiivistettä vaihdettaessa, mistä sitä tietää.

Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta :-). Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.

vm. 87 perus Audi Quattrossa oli konsolissa katkaisija, mistä valittiin sekä keskilukko että takalukko. Toimi alipaineella.
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Petri R kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Kiitos kuvasta. Voi olla, että johtonippu on unohdettu laittaa paikalleen esim. kannentiivistettä vaihdettaessa, mistä sitä tietää.

Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta :-). Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.

vm. 87 perus Audi Quattrossa oli konsolissa katkaisija, mistä valittiin sekä keskilukko että takalukko. Toimi alipaineella.

Niin mutta just tämän maticin jälkeen eli 1995 vuodesta eteenpäin ei vastaava löydy enää
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Petri R kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Kiitos kuvasta. Voi olla, että johtonippu on unohdettu laittaa paikalleen esim. kannentiivistettä vaihdettaessa, mistä sitä tietää.

Kyllähän tuo ensimmäinen 4Matic on ollut siihen aikaan monimutkainen ja hieno laitos. Mitä näitä vähän olen katsellut, rakenne on kuitenkin melko yksinkertainen ja kestävä. Sähköpuolen vikoja en juuri ole kuullut, hydrauliikasta vain tuo jakolaatikon ongelma. Kaksi tasauspyörästön lukkoa on toteutettu lukkoina eikä jarruttamalla sutivaa pyörää kuten nykynelikoissa. Kaikki puhuu etenemisen puolesta :-). Käsittääkseni missään henkilöautossa ei ole ollut kahta tasauspyörästön lukkoa ekan 4Maticin jälkeen.

vm. 87 perus Audi Quattrossa oli konsolissa katkaisija, mistä valittiin sekä keskilukko että takalukko. Toimi alipaineella.
Kiitos tiedosta, tällaisen vahvistuksen halusinkin kuulla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Nozki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:...
Silmääni pisti Timo L.:n linkittämästä kuvasta, että johtosarja moottorilta rintapeltiä pitkin akun taakse menee imusarjan väärältä puolelta.
Kävin katsomassa kahdeta omasta 4-maticista, ja niissä molemmissa johtosarja meni imusarjan yläpuolelta.
Niin menee myös Nozkin linkittämässä kuvassa.
[ [url=http://i4.aijaa.com/b/00965/9897601.jpg] ][/url]
Kas, iäkkäämmissä autoissa alkaa olla eroavaisuuksia... Timon ja mun autoissa kutossylinterin ruiskutusventtiilille menevässä polttoaineputkelle ei ole minkäänlaista pidikettä sylinterien 5 ja 6 välissä. Rumiluksen autossa siinä on putkenkannake. No, johtunee siitä, että ruiskuputkien reitti on erilainen.

Rumiluksen kuvassa taas johdon pidikkeet ovat sylinteriväleissä 5-6 ja 4-5, kun taas Timon autossa ne on väleissä 4-5 ja 3-4. Mun autossa sellainen on pelkästään välissä 5-6, siis siinä samassa välissä, jossa ei ole kuitenkaan sitä polttoaineputken pidikettä. Vissiin kuuluis siinä vierekkäisessä välissäkin olla pidike kyllä. Johdon muovipidikkeitä on vain yksi, ja sekin rikkinäinen. :problem: Niin ne asiat muuttuvat aikojen saatossa... Onneksi tämä ei taida olla niitä oleellisimpia seikkoja auton toiminnallisuuden tai yhtään minkään muunkaan kannalta. ;)


No enhän toki linkittämälläni kuvalla halunnutkaan muuta kuin vastatakseni Timo L.:n kyselyyn, " Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? " Sillä ei tietystikään ole merkitystä, miten putkitukset ja sähköjohdot kulkee. Muutenhan moottori on sama kaikissa vuosimalleissa, eli OM 603 ja uudemmissa poikkeaa vain pakokaasun kierrätyksen osalta.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3820
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja Nozki »

rumilus kirjoitti:...

No enhän toki linkittämälläni kuvalla halunnutkaan muuta kuin vastatakseni Timo L.:n kyselyyn, " Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? " Sillä ei tietystikään ole merkitystä, miten putkitukset ja sähköjohdot kulkee. Muutenhan moottori on sama kaikissa vuosimalleissa, eli OM 603 ja uudemmissa poikkeaa vain pakokaasun kierrätyksen osalta.
Juu, kyllä kyllä, juuri niin myös ymmärsin sen kuvasi tarkoituksen. Itse ihan vain esitin tuon yleisenä huomiona enkä pätkääkään vänkäämis-, pätemis- tai muuussakaan sen suuntaisessa tarkoituksessa.

Mites muuten se pakokaasun kierrätys näissä uudemmissa poistetaan käytöstä? Onko siihen jossain foorumilla ohjeita? En hakutoiminnolla löytänyt sellaista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic - auto kotona

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Nozki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:...

No enhän toki linkittämälläni kuvalla halunnutkaan muuta kuin vastatakseni Timo L.:n kyselyyn, " Kuuluisiko näissä pidikkeissä olla jotain kiinni? " Sillä ei tietystikään ole merkitystä, miten putkitukset ja sähköjohdot kulkee. Muutenhan moottori on sama kaikissa vuosimalleissa, eli OM 603 ja uudemmissa poikkeaa vain pakokaasun kierrätyksen osalta.
Juu, kyllä kyllä, juuri niin myös ymmärsin sen kuvasi tarkoituksen. Itse ihan vain esitin tuon yleisenä huomiona enkä pätkääkään vänkäämis-, pätemis- tai muuussakaan sen suuntaisessa tarkoituksessa.

Mites muuten se pakokaasun kierrätys näissä uudemmissa poistetaan käytöstä? Onko siihen jossain foorumilla ohjeita? En hakutoiminnolla löytänyt sellaista.

Timo L. kirjoitti toimenpiteen pähkinänkuoressa,
" Tulppasin EGR:n mutta pitää huomenna vielä pakottaa ilmamittarin vai-mikä-se siellä-putsarikotelon-alla onkaan läppä auki niin pata saa varmasti raitista ilmaa."

Näinhän se pääpiirteittäin menee. Pari tapaa hoitaa homma joko niin, että päällepäin ei huomaa mitään, ja toinen tapa tulpata niin.... näkee että on peukaloitu. :wink:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

EGR:stä: tulppasin siis siihen näkyvälle alipainekellolle menevän letkun sopivalla kierretangon pätkällä. Ei näy päällepäin. Lisäksi otin esille ilmamittarin suodatinkotelon alta. Sisällä on läppä, joka käännetään auki ja samalla katsotaan pohjasta päin mihin porataan reikä siten että läppä jää auki kun reiästä laitetaan pultti. Mutteri sitten pohjan puolelle. A'vot. Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä :-).

Mietin kyllä että mikä järki säilyttää sitä ilmamittaria. Eikös vanhemmissa malleissa sen tilalla ole vaan sellainen hauskanmuotoinen ilmaputki? Käynee suoraan kiinnikkeisiin?

Vaihdoin tänään raitisilmasuodattimen. Vanha oli ihan musta ja kaikenlisäksi asennettu väärin päin. Kumitiiviste kuuluu alaspäin ja suodattimen rungossa on "TOP"-merkintä. Sudoatin on helpoin laittaa paikalleen kun irroittaa pyyhkijän mekanismin.

Kuva
Kuva

Ylijännitesuojarele oli pois paikaltaan, nypläsin sen ruotuun. Keskimmäinen aivolaatikko on 4Maticin, minkä onkaan nuo kaksi muuta?

Kuva
Kuva
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Tape »

Anteeksi "maalaisuuteni", mutta saisiko diesel-idiootille lyhyen oppimäärän kuvauksen siitä, mitä on egr:n tulppaus ja miksi? :oops:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tape kirjoitti:Anteeksi "maalaisuuteni", mutta saisiko diesel-idiootille lyhyen oppimäärän kuvauksen siitä, mitä on egr:n tulppaus ja miksi? :oops:
Pakokaasun takaisinkierrätys kytketään pois toiminnasta. AGR=Abgasrückführung = EGR=Exhaust gas recirculation.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Tape »

Okei. Pyöritetäänkö sitä tuloilmapuolelle niinkö "puhdistusmielessä"?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Tarinaa ja kuvia 1993 E 300 Turbodiesel T 4Matic

Viesti Kirjoittaja rumilus »

" Keskimmäinen aivolaatikko on 4Maticin, minkä onkaan nuo kaksi muuta? "

4-maticin ohjainboxin ja ylijännitereleen lisäksi kuvassa on ABS-boxin ohjainyksikkö sekä ilmastoinnin rele ( KLI), joka vaikuttaa myös kierroslukumittarin toimintaan ja ELR-sähköisen tyhjäkäynnin säätöön/rikastukseen ( on muuten kallis releohjain). :wink:
Eli ilmastointi ei toimi ilman tuota releohjainta. Ohjain tunnistaa puhaltimen kierrokset...moottorin kierrokset...kickdownin( pudottaa ilmastoinnin pois kovassa kiihdytyksessä) jne....jne.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Vastaa Viestiin