´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Bäro »

Talviteloilla oleva ´81 230ce automaattiloota on näköjään sitten ruvennut vuotamaan öljyä. Huomasin läikän auton alla kun siirtelin autoa tallissa. :cry: Lisäksi pakki luistaa sen verran että kun pieneen ylämäkeen lähtee peruuttelemaan niin tuntuu heti että luistaa.

Mahtaisiko teillä arvon mersuasiantuntijat olla mielipidettä asiaan? Autolla on rullattu vaivaiset 430,000 kilsaa joten kovin nuori yksilö on kyseessä...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Käytetyn lootan ostamine on aina vähä arpapeliä, ku vaikka sellanen ehjä oiskin, ni ei voi tietää et millo siitä sit jotai hajoaa.

Korjaaminen tulee varmaa vähä kalliimmaks ku jostai kuusen alta löyetty vaihtolaatikko, mut jos aiot pitää coupen liikenteessä maailman tappiin asti, ni suosittelen vanhan laatikon korjaamista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Bäro »

Menee ehkä offtopicin puolelle mutta kerran jo melkein lupasin myydä naapurille tuon coupen. eihän mulla sille niin sen suurempaa käyttöä ole. Sitten kerran autotallissa puuhastelin kaikkea pientä ja katselin mersua ja ajattelin, että on kyllä niin pirun hieno auto ja että pidän sen kyllä itse. Hommatkoon naapurin isäntä kesäauton rouvalleen jostain muualta...

Jotain vinkkiä jos löytyisi siihen mitä osaa kannattaisi ruveta vaihtamaan niin olisin kiitollinen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13291
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja karra »

Auto jos on seisonnassa se saattaa lirauttaa alleen mikä ei välttämättä ole vaarallista (muulle kuin ympäristölle). Omat 300SEL sekä 560 SEC olivat seisoneet 7 ja 5 vuotta ja laatikoista oli kadonnut 3-4 litraa öljyä :shock: . Kuitenkin ne toimivat moitteetta nyt huollon jälkeen. Ja muitakin tapauksia tiedetään missä seisovat auto lirii alleen mutta ajossa ovat tiiviitä.

Miten pakki oireilee, oisko ollut öljyn vähyyttä? Jos pelkkä pakki oireilee niin itse en ensimmäiseksi alkaisi remontteeraamaan laatikkoa, siinä on riski että se menee huonompaan kuntoon vielä :P . Sen lisäksi teettäminen on arvokasta, toki jos itse tekee niin onhan siinä oma mielenkiinto ja sitten ei voi kuin syyttää itseään :mrgreen: .

Mutta jos ei mitään tee niin ei myöskään opi, noh meni vähän ooteeksi :crazy: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti:Miten pakki oireilee, oisko ollut öljyn vähyyttä? Jos pelkkä pakki oireilee niin itse en ensimmäiseksi alkaisi remontteeraamaan laatikkoa, siinä on riski että se menee huonompaan kuntoon vielä :P . Sen lisäksi teettäminen on arvokasta, toki jos itse tekee niin onhan siinä oma mielenkiinto ja sitten ei voi kuin syyttää itseään :mrgreen: .
Nää Karran näkemykset voin kyl allekirjottaa :oops:



Bärolla ku lukis
<- tuossa kohtaa jotaki, ni vois vaikka osata suositella jotakuta tekemään laatikkoremontin...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Bäro »

Pakki pelkästään luistaa, Muuten pelaa hyvin. Öljyistä ei ole tietoa koska vaihdettu joten jahka kusi ei enää jäädy kaareen tallin takana niin vaihdan öljyt uusiin pikimmiten.
Karralle kiitos tiedosta, mielenkiintoista että aski voi lirittää ilman vuotoakin! aina viisastuu... Aikomus olisi pitää tuo Sindelfingenin herrasauto kesäajossa eikä raiskata talvella suolassa joten talvisin olisi aikaa ihmetellä enemmänkin noita tekniikan ihmeellisyyksiä.

On pakko todeta näin useamman automerkin (Mersu, Ford, Taunusklubi, Lada, yleinen 4x4) foorumeita selanneena että Mersuforum on ehdottomasti foorumien parhaimmistoa niin asiaan vihkiytymisen ja erittäin asiallisten kommenttien saralla. Taitaa nuo lasikuitukorisarja-subbarijumputus-wunderbaumi-alumiinisiipi-porukat liikuskella muilla palstoilla...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eipä ne pelkät pakin kitkalevytkään nyt kovin hankalat ole vaihtaa, vaikka ei kovinpaljoa muuten sitä rasiaa purkaisikaan. K1 kytkinpakka pantoineen irti ja siinähän ne on nenän edessä. Voi myös olla, että pakin männän tiivisteet on ruvenneet routimaan.

Mutta mitä pitempään sitä luistattaa, niin sitä varmemmin sinne joutuu uusia osia latomaan sisään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Karraa komppailen. Omassa W123:ssa säännönmukaisesti talvella tihkuu takapään stefasta öljyä lattialle. Samoin tekee kuulemma moni muukin. Ajokauden aluksi kannattanee vaihtaa ne öljyt ja varmistua, että sitä on oikea määrä. Ja sit seurailee, merkkaako kesäkautenakin paikkaansa.

Itse ottaisin sen laatikon alta vasta, kun oikeesti on jotain vikaa. ;) Vaikka kuulostaa helpolta, että vaihtaa vaan pakin levyt, vaatii se kuitenkin aika hitosti töitä, että siihen pisteeseen edes pääsee ja sen jälkeen taas aika hitosti, että auto on nipussa. Tai no, kaikki on suhteellista ja kuka mitenkin, mutta puhutaan kuitenkin kymmenistä tunneista ekalla kerralla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Bäro »

Jaaha, kiitos kaikille jälleen hyvistä vinkeistä.
Kunhan suvikummikeli alkaa niin vaihdan siis öljyt lootaan ja seurailen tilannetta. Mitä öljyä olette laittaneet? Mobil ATF?
Ja jos askiremppaan pitää ryhtyä niin askin irroitus lienee melko yksinkertaista verrattuna etuvetojen helvettiin?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Sami H. kirjoitti:...puhutaan kuitenkin kymmenistä tunneista ekalla kerralla.
..tut :!:

5 tuntia äkkinäiseltä kaikkine tupakkitaukoineen ja työkalujen etsimisineen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mesedesi kirjoitti:
Sami H. kirjoitti:...puhutaan kuitenkin kymmenistä tunneista ekalla kerralla.
..tut :!:

5 tuntia äkkinäiseltä kaikkine tupakkitaukoineen ja työkalujen etsimisineen.
Nyt on Mesedesillä tainnu aika kullata muistot :wink: Muistelisin, että taannoin ennen Mersu-Klubin Jalasjärven automaattivaihteistokurssia ite tuumasit miulle, ku olin torstaina iltapäivästä alottamassa laatikon irrotusta, ja perjantaina iltapäivästä oli määrä lähteä Etelä-Karjalasta kohti Pohjanmaata, että "taitaa Jaskalle tulla kiire laatikon irrottamisessa" tjsp :roll: Kyllä se tosin tais siihe viiteen tuntiin iteltäki sieltä pois puota, mutta en silti menis kenellekään lupaamaa että se sieltä saletisti niin sukkelaan lähteen. Etenki ku tunkin kanssa joutuu autoa nostelemaan pukeille jne, ni homma tuntuu aina olevan sellasta nyhräämistä...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Bäro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 31.07.2010 22:43
Paikkakunta: Salo

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Bäro »

Heh.. ei siis askin tiputusta ihan kevein perustein. Kertokaas mitä öljyä olette tarjonneet laatikoillenne?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: ´81 w123 automaatin korjaus vai vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No niin Jaska. Itsekin tunnustit viiteen tuntiin sen irroittaneen.

Sitten kun on oikeet pelit ja pessaarit, niin se on kolme tuntia.

Ja se on ihan sama minkämerkkistä öljyä sinne tungetaan, kunhan se täyttää Dextron 2 luokituksen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin