M102 2,3l käyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juzdie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.07.2011 12:30

M102 2,3l käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Moro,

Laitetaanpa ensimmäistä viestiä tänne mersuforumille. Olen puolittain parantunut saabismista ja ostin käyttöautokseni Mersun 230TE vuosimallia -79,m syöksysämpylän jäädessä sitten kesäautoksi. Tuo ostamani mersu on alunperin ollut diesel, mutta joskus 90-luvun puolivälissä siihen on vaihdettu 2,3l bensakone, kuulemma W124 mallista, joten koneen vuosimalli lienee 86 ->. Löysin koneesta numerosarjan M102 159 12 40, joten se kertonee jotain, en tiedä mitä se kertoo.. Kertokaa te =)

Päämurheenkryyni on tällä hetkellä koneen huono tyhjäkäynti, jonka vuoksi auto ei tule todennäköisesti menemään katsastuksesta läpi, ja sen kans tarvitsisin hieman vinkkejä.

Kone siis käy todella alhaisilla kierroksilla, ja koko auto heiluu koneen tahdissa. Sen lisäksi se käynnistyy lämpimänä todella huonosti, eikä kylmänä käynnistymisessäkään ole hurraamista. Ajossa huomasin kans, että kun moottoria kuormittaa, niin pienehköllä alueella moottorista kuuluu sellaista "räminää". Sama homma ilman kuormitusta mutta taas huomattavasti korkeammilla kierroksilla. Vaihdoin tulpat, ja huomasin että vanhat oli aivan mustat, eli kone käy selkeästi liian rikkaalla. Tuttu epäili että tuo räminä voisi johtua väärästä sytytyksen ajoituksesta, mikä kieltämättä kuulostaa ihan järkevälle kun kone nakuttaa muutenkin ja sitä kautta kuulostaa melkein dieseliltä.

Se mitä olen jo testaillut, niin otin kylmäkäynnistyssuuttimen johdon irti -> ei vaikutusta (mittaamalla ei liittimeen tullut edes jännitettä), yrittänyt etsiä alipainevuotoa (en löytänyt, mutta en oikein kunnon metodia vuodon etsimiseen tiennytkään), säätänyt ruiskun seosruuvia -> käyntiä saa ainoastaan huonommaksi. Missä siis mahtanee olla vika, mitä kannattaa etsiä ja miten?

Sellaisen asian pistin kans merkille, että koneeseen meni jokin liitin jossa oli kaksi napaa (samanlainen kuin kylmäkäynnistyssuuttimelle (sininen), mutta väriltään musta), ja jonka navoista mitatessa siihen tuli 12V. Sen irroittamisella ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta moottorin käyntiin, ja epäilin että voisiko tuo johto olla lambda-anturin johto ja kyseessä kärähtänyt lambda-anturi.. Johto tuli sellaisen metallisen "tapin" päähän ja se oli sellaisen ulokkeen kautta lohkon kyljessä kiinni. Se sijaitsee ruiskun määränjakajan takana. Mikähän liitin mahtaa olla kyseessä? En tiedä onko tuossa koneessa ruoskuna K-jetronic vai KE-jetronic, joten en myöskään tiedä onko siinä ylipäätään lambda-anturia.

Kiitokset jo etukäteen vastauksista!
W123 230TE -79
juzdie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.07.2011 12:30

Re: M102 2,3l käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Ainiin, unohtu vielä yksi juttu mainita, mikä ei varsinaisesti liity tuohon käyntiongelmaan.

Joku on tehnyt mielenkiintoisia kytkentöjä autoon, ja kone ei lähde käyntiin ellei ensiksi laita auton valoja päälle. Se ei myöskään pysy käynnissä ellei valot ole päällä. Siinä vaiheessa kun valot laittaa päälle, alkaa konetilasta kuulua aikamoinen surina. Ja korvakuulolta vaikuttaa siltä, että ääni tulee jostain ruiskun osasta (pumpusta?), joka on koneen etuosassa ja joka näkyy ilman ilmanputsarin poisottamistakin. Eli pitäiskö tosta päätellä, että valojen kanssa samaan kytkimeen on laitettu virta ruiskupumpulle, ja onko tuo kimeä surina ihan normaalia?
W123 230TE -79
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: M102 2,3l käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Roobert »

se musta liitin kuulunee lisäilmaluistille, sinne kannen takaosaan ruiskun taakse. siihen venttiilille kuuluu tulla huohotinletku venttiilikopalta sekä tyhjäkäynninsäätö-venttiililtä ja lähteä imusarjan alle yksi iso letku. jos sen irroittamisella ei ole mitään merkitystä niin sulla on todennäköisesti vikaa ohjauspuolella eli ensimmäiseksi yj-releen läpikolvaus/uusi rele tilalle, sellainen hopeinen rele jossa sulake tai kaksi kannen alla siinä päällä. sitä en osaa sanoa missä se sulla siellä on jos kerran on 124:sta tekniikka siirretty mutta sulakerasia on yksi mahdollinen paikka missä se tuon ikäisessä voisi sijaita. yksi "huoltotoimi" on myös että otat ilmanputsarikopalta siihen t-haaraan menevän huohotinletkun irti, ja sitten suihkuttelet bräkleeniä sinne tyhjäkäynninsäätöventtiilin sisälle ja paineilmaa perään, silleen voi puhdistua tuo lisäilmaluisti. ja samalla tarkistat että kaikki letkut on kiinni eivätkä ole halki.

edit: eculle tietoa antava lämpötila-anturikin on syytä mitata mitä vastusarvoja se antaa kylmänä ja kuumana.
juzdie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.07.2011 12:30

Re: M102 2,3l käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Yritin paikallistaa YJ-relettä, mutta en kuvailemasi näköistä relettä konehuoneesta (vielä) löytänyt. Bensapumpun releen kylläkin löysin, ja akun lähistöltä yhden pienehkön tulitikkuaskia hieman pienemmän, mutta paksumman harmaan releen, jonka en tuntomerkkien valossa uskonut olevan YJ-rele. Releen sisältä löytyi (muistaakseni) yksi kela, ja jotain muuta härpäkettä. Onko mitään mahdollisuutta että tuo olisi YJ-rele? Mihin YJ-releestä lähtevien johtojen pitäisi mennä, niin voin niiden perustellakin hieman etsiskellä?

Sain koneen käymään paremmin (korkeammilla kierroksilla) kun säädin siitä tyhjäkäyntimoottorista sitä ruuvia, mutta en usko että tämä oli lopullinen ratkaisu ongelmaan. Tulppia en ole nyt tarkastellut, mutta uskon moottorin vieläkin käyvän liian rikkaalla. Ainakin kylmänä tulee pakoputkesta pisaroita ulos.

Huomenna kun on vähän enemmän aikaa, ajattelin putsailla tuon tyhjäkäynninsäätöventtiilin, ja taas etsiskellä YJ-relettä. Ois myös hyvä tarkistaa sytytysennakko, mutta en ole vieläkään löytänyt merkintöjä kampiakselin päässä olevasta pyörästä (mikäs sen nimi nyt olikaan) =) minkä mukaan ne tulis säätää, ja tietty myös auttais jos tietäis paljonko ennakon pitäisi olla? Virranjakajassa oli ainakin selkeästi mahdollisuus löysätä sitä vartta ja pyöräyttää, että olettaisin ennakon säätämisen tapahtuvan sitä kautta..
W123 230TE -79
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: M102 2,3l käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Roobert »

tuo lienee juuri yj-rele.
juzdie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.07.2011 12:30

Re: M102 2,3l käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Ok, kolvaillaanpas siitä sitten juotokset uusiksi, ja voisinpa vaihtaa liittimetkin, kun olivat aika ikävästi hapettuneet. Kerron sitten miten kävi =).
W123 230TE -79
juzdie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.07.2011 12:30

Re: M102 2,3l käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

En ole vielä ehtinyt relettä kolvailla enkä muutakaan testailla, ollut sen verran kiirettä, mutta... Kerkesin jossain välissä tutkimaan liitäntöjä, niin vaikka tuossa releessä on 5-napaa joihin tulee 4 johtoa, niin ainoat johdot jotka releeseen on kytketty on suoraan akulta plus-napa (johon rinnankytkettynä monta muutakin johtoa) ja maa joka menee releestä suoraan runkoon (muista kahdesta johdosta toinen meni kohti äänimerkkiä, jossa ei kuitenkaan ollut kytkettynä, ja toinen johto oli irrallaan konetilassa). Kuulostaako kytkentöjen puolesta vielä YJ-releeltä? Olisiko kellään laittaa kytkentäkaaviota auton sähköjärjestelmistä, niin auttaisi paikantamaan yhtä jos toistakin..

Sen lisäksi hoksasin, että tuo "moottorinumero" minkä tuolla ylempänä annoin ei suinkaan ole moottorin sarjanumero, vaan tuon sytytyskaapelien muovikanavan osanumero, josta sen näppärästi bongasin kun kaapeleita vaihdoin... Olisihan se pitänyt arvata, että ei sitä moottorinumeroa tietenkään mihinkään muoviosaan paineta =D. Mistäs tuon moottorin sarjanumeron kätevästi löytää? Olisi senkin perusteella helpompi hakea sitten apua moottorin kanssa kun tietää varmasti mistä mallista on kysymys.
W123 230TE -79
Vastaa Viestiin