Pirullista ÄÄNTÄ!!!
- Antti 190e
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ma 10.11.2003 18:20
- Paikkakunta: Keskipohjanmaalla...
Pirullista ÄÄNTÄ!!!
sen verran tiän itekki että maadoitusjohossa tai rca-johdossa on vikaa
jos kuuluu "turbomaista" vikinää kaiuttimista......mutta kun ei näy loppua
vikinälle vaikka kuin väsää johtojen kans. Oisko viisaammilla mitää tietoa
kyseisestä ongelmasta??????
jos kuuluu "turbomaista" vikinää kaiuttimista......mutta kun ei näy loppua
vikinälle vaikka kuin väsää johtojen kans. Oisko viisaammilla mitää tietoa
kyseisestä ongelmasta??????
Re: Pirullista ÄÄNTÄ!!!
Onko erillistä vahvistinta, ja jos on, niin ethän ole vetänyt kaiutinjohtoja sen virtajohdon kanssa samoista paikoista?Antti 190e kirjoitti:sen verran tiän itekki että maadoitusjohossa tai rca-johdossa on vikaa
jos kuuluu "turbomaista" vikinää kaiuttimista......mutta kun ei näy loppua
vikinälle vaikka kuin väsää johtojen kans. Oisko viisaammilla mitää tietoa
kyseisestä ongelmasta??????
Toinen vika voi olla se että kaiuttimen liittimet ottavat maata jostain vaikkei itse johto ottaisikaan.
Mahdolliset rca:n haaroitus kappaleet korostaa vikinää koska vahvistimen tasot joutuu säätämään lujemmalle.
Kokeile myös samaa maadoituspistettä kaikille soittopeleille, jos vaikka vahvistin on kontissa ja sillä on hyvä maadoitus, vedä myös soittimen maa siihen samaan maadoitukseen.
Ja tosiaan jos vain mahdollista niin virta/heräte kulkemaan eripuolta autoa kuin kaiutin/rca piuhat.
Kokeile myös samaa maadoituspistettä kaikille soittopeleille, jos vaikka vahvistin on kontissa ja sillä on hyvä maadoitus, vedä myös soittimen maa siihen samaan maadoitukseen.
Ja tosiaan jos vain mahdollista niin virta/heräte kulkemaan eripuolta autoa kuin kaiutin/rca piuhat.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Jykän maadoituskoulu osa 1.
Tuumaiset touvit, kultaus ja neonvalot ei auta, jos perusasiat ei ole tiedossa. Laturin aiheuttama häiriö autossa tai verkkovirran hurina kiinteässä järjestelmässä jossa on 2 yhteenkytkettyä äänentoistolaitetta johtuu lähes poikkeuksetta väärin tehdystä maadoituksesta.
Maadoittamisen 3 käskyä:
1. käsky: Eniten virtaa kuluttava laite kytketään mahdollisimman pienihäviöisesti (lyhimmällä ja paksuimmalla mahdollisella johdolla) suoraan virran lähteeseen, ilman että häiritseviä laitteita on samassa johdossa.
se on: Päätevahvistimen maa kytketään paksulla johdolla akun miinusnapaan tai auton runkoon. Auton runkoon voi maadottaa jos laturin maajohto on kytketty suoraan akun napaan. Muuten laturilla ja äänentoistojärjestelmällä on yhteinen johdonpätkä (akun miinusnavasta runkoon) jonka takia häiriö kytkeytyy systeemistä toiseen
2. käsky: Kaikki muut audiolaitteet kytketään erikseen yhteen pisteeseen joka on jossakin kohtaa em. reitillä mahdollisimman lähellä virran lähdettä
se on: Joka laitteen maaliittimestä on OMA johto tähän pisteeseen ja johtoon välille ei ole kytketty mitään muita laitteita. Maadoituspiste on parhaassa tapauksessa akun miinusnapa mutta se voi olla myös esimerkiksi ruuviliitin lähellä päätevahvistinta tai runkoon kytkettäessä se rungossa kiinni oleva ruuvi.
Käytännössä auton omassa johtosarjassa radion maahan on kytketty muitakin laitteita = radioon on otettava uusi maa vahvistimen maadoitusjohdosta (ja vanha maa jätetään käyttämättä, ks. kohta 3)
3. käsky: Kukin laite kytketään maahan vain kerran - laitteiden välille ei kytketä maajohtoja.
se on: Tämä on yleensä ongelman varsinainen aiheuttaja: radio ja vahvistin on kytketty RCA-johdon runkojen kautta yhteen ja laitteiden sisällä rungot on kytketty maahan. Tällöin syntyy niinsanottu maalenkki (maa-radio-vahvistin-maa) joka toimii kuin antenni - laturista lähtevä johto lähettää suurtaajuista häiriötä ja tämä lenkki kerää häiriön joka vahvistetaan päätevahvistimessa.
Korjaava toimenpide: RCA:n maa poikki jommassa kummassa päässä johtoa, tai molemmissa ja välijohdon kuori maadoitetaan erikseen.
Korjaava toimenpide 2: Ostetaan varaosaliikkeestä maavirran katkaisija = muuntaja joka erottaa radion ja vahvistimen toisistaan (katkaisee galvaanisen eli tasavirtayhteyden). Haittana hiukan huonontunut äänentoisto (hifistit saattaa huomata bassoissa ja diskanteissa heikkenemistä)
Lopuksi vielä neljas kikka joka ei ole maadoittamista vaan lähinnä säätökysymys:
Ohjelmalähde (radio) säädetään täysille, vahvistin mahdollisimman epäherkäksi niin että radio ei aivan saa vahvistinta särölle
Näin saadaan signaalin ja häiriön suhde välijohdossa parhaaksi mahdolliseksi (iso signaali - pieni häiriö)
Jyrki
Tuumaiset touvit, kultaus ja neonvalot ei auta, jos perusasiat ei ole tiedossa. Laturin aiheuttama häiriö autossa tai verkkovirran hurina kiinteässä järjestelmässä jossa on 2 yhteenkytkettyä äänentoistolaitetta johtuu lähes poikkeuksetta väärin tehdystä maadoituksesta.
Maadoittamisen 3 käskyä:
1. käsky: Eniten virtaa kuluttava laite kytketään mahdollisimman pienihäviöisesti (lyhimmällä ja paksuimmalla mahdollisella johdolla) suoraan virran lähteeseen, ilman että häiritseviä laitteita on samassa johdossa.
se on: Päätevahvistimen maa kytketään paksulla johdolla akun miinusnapaan tai auton runkoon. Auton runkoon voi maadottaa jos laturin maajohto on kytketty suoraan akun napaan. Muuten laturilla ja äänentoistojärjestelmällä on yhteinen johdonpätkä (akun miinusnavasta runkoon) jonka takia häiriö kytkeytyy systeemistä toiseen
2. käsky: Kaikki muut audiolaitteet kytketään erikseen yhteen pisteeseen joka on jossakin kohtaa em. reitillä mahdollisimman lähellä virran lähdettä
se on: Joka laitteen maaliittimestä on OMA johto tähän pisteeseen ja johtoon välille ei ole kytketty mitään muita laitteita. Maadoituspiste on parhaassa tapauksessa akun miinusnapa mutta se voi olla myös esimerkiksi ruuviliitin lähellä päätevahvistinta tai runkoon kytkettäessä se rungossa kiinni oleva ruuvi.
Käytännössä auton omassa johtosarjassa radion maahan on kytketty muitakin laitteita = radioon on otettava uusi maa vahvistimen maadoitusjohdosta (ja vanha maa jätetään käyttämättä, ks. kohta 3)
3. käsky: Kukin laite kytketään maahan vain kerran - laitteiden välille ei kytketä maajohtoja.
se on: Tämä on yleensä ongelman varsinainen aiheuttaja: radio ja vahvistin on kytketty RCA-johdon runkojen kautta yhteen ja laitteiden sisällä rungot on kytketty maahan. Tällöin syntyy niinsanottu maalenkki (maa-radio-vahvistin-maa) joka toimii kuin antenni - laturista lähtevä johto lähettää suurtaajuista häiriötä ja tämä lenkki kerää häiriön joka vahvistetaan päätevahvistimessa.
Korjaava toimenpide: RCA:n maa poikki jommassa kummassa päässä johtoa, tai molemmissa ja välijohdon kuori maadoitetaan erikseen.
Korjaava toimenpide 2: Ostetaan varaosaliikkeestä maavirran katkaisija = muuntaja joka erottaa radion ja vahvistimen toisistaan (katkaisee galvaanisen eli tasavirtayhteyden). Haittana hiukan huonontunut äänentoisto (hifistit saattaa huomata bassoissa ja diskanteissa heikkenemistä)
Lopuksi vielä neljas kikka joka ei ole maadoittamista vaan lähinnä säätökysymys:
Ohjelmalähde (radio) säädetään täysille, vahvistin mahdollisimman epäherkäksi niin että radio ei aivan saa vahvistinta särölle
Näin saadaan signaalin ja häiriön suhde välijohdossa parhaaksi mahdolliseksi (iso signaali - pieni häiriö)
Jyrki
Kiitoksia jysille kattavista ohjeista. Sellainen jäi vielä epäselväksi että mikä on RCA-liittimessä maa? Olen kyllä kolvannut RCA liittimiä ennenkin mutta en tiedä kumpi on maa. Omassa järjestelmässäni kulkee 4 RCA piuhaa mankalta vahvistimelle, että pitääkö niistä jokaiseen tehdä tällainen maadoitus ja onko väliä kumpaan päähän?
Maa on se suoja- eli ulkokuori.
Se maalenkin synty on siitä kiinni miten maat on laitteiden sisällä kytketty joten kannattaa kokeilla ensiksi ennen kun tekee pysyvän kytkennän. Esimerkiksi jos sulla on 4 johtoa niin kannattaa tehdä yksi "jatkojohto" jossa maa on katkaistu ja kokeilla sitä kumpaankin päähän välijohtoa yhteen kanavaan (jättää muut johdot irti). Tällä jo huomaa auttaako vai eikö. Yksi mahdollinen kytkentä on että vain yhdessä johtimessa neljästä maa kytketään molemmista päistä ja muissa vain toisesta.
(Aivan ensiksi tietysti kannattaa kokeilla kokonaan ilman sisäänmenojohtoja - jos vahvistin vinkuu itsekseen niin silloin se vika on siellä virransyöttöpuolella)
Näin jälkeenpäin katsottuna tuli ehkä vähän liiankin tiukat ohjeet, esimerkiksi tuossa 1. kohdassa audiolaitteet voi toki maadoittaa runkoon jos häiriöt ei haittaa.
Se maalenkin synty on siitä kiinni miten maat on laitteiden sisällä kytketty joten kannattaa kokeilla ensiksi ennen kun tekee pysyvän kytkennän. Esimerkiksi jos sulla on 4 johtoa niin kannattaa tehdä yksi "jatkojohto" jossa maa on katkaistu ja kokeilla sitä kumpaankin päähän välijohtoa yhteen kanavaan (jättää muut johdot irti). Tällä jo huomaa auttaako vai eikö. Yksi mahdollinen kytkentä on että vain yhdessä johtimessa neljästä maa kytketään molemmista päistä ja muissa vain toisesta.
(Aivan ensiksi tietysti kannattaa kokeilla kokonaan ilman sisäänmenojohtoja - jos vahvistin vinkuu itsekseen niin silloin se vika on siellä virransyöttöpuolella)
Näin jälkeenpäin katsottuna tuli ehkä vähän liiankin tiukat ohjeet, esimerkiksi tuossa 1. kohdassa audiolaitteet voi toki maadoittaa runkoon jos häiriöt ei haittaa.