w126 mersu?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tefti
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 16.07.2007 10:25

w126 mersu?

Viesti Kirjoittaja tefti »

Mitäs mieltä asiantuntijat ovat täällä tästä ässä mersusta, kun tuossa ajokortti ikä kolkuttelee jo ovelle ja auton hankintakin alkas olemaan edessä ens vuoden puolella ja tämän korimallin mese kiinnostas . Onko kuin luotettavaa/kestävää tavaraa tämä w126:nen, mikä tekniikka näissä on kestävin ku einy aina viittis pelti pytysä jotaki rempata, mutta vanha autohan tuo aina jotain pientä tullessaan...
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1518
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

300SE:n omistajana voin kyllä sanoa, että jos ajattelee auton ikää, niin parempaa saa hakea siltä vuosikymmeneltä.

Kori on iso, kaunis ja turvallinen, kyyti on hiljaista ja leijuvaa, kun valtamerilaivassa konsanaan ja auto käy erittäin hiljaisesti ja nätisti ollakseen 80-luvun tekniikkaa.

Kallis autohan se aikanaan oli ja laatu sen mukaista, peittoaa ominaisuuksiltaan monta uutta nykyautoa.

Jos löytää huollteun, vaihteisto/peräöljyt vaihetun/huolletun auton, jossa myös kone on kunnossa(nostajat vaihdettu, käy nätisti, öljynvaihdot tehty ajallaan), niin kyllä se auto on isolla A:lla.

8-kone kuluttaa enemmän ja osat maksaa enemmän, sen takia suosittelen varsinkin ekaksi autoksi 6-koneista, mieluummin 300SE/280SE ja ehdottomasti automaatilla. Pienillä kierroksilla meno on melko laiskaa, mutta ampaisee 2500-400kierroksen välillä kuin raketti, joka takaa turvalliset ohitukset.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tuossa muutama haulla löytynyt ketju,joissa rupattelua Ässistä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=51872
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=51533
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=48035
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=48200

Perstuntumalta ja vaaleanpunaisten mersusilmälasien läpi suodatettuna meikkis on sitä mieltä, että kyseessä on aivan ihana auto. Voinet tosin varautua siihen, että kunnollista yksilöä saat hetken aikaa hakea; tuo ässä-mersun imago kun on osannut viedä näitä klassikkoja myös kaikenlaisten veivarien käsiin. Ja sitä bensaahan osaa kanssa sitte palaa :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Ja siis ehdottomasti 8 moottorilla. :lol:
Ostin itselleni etelänmatkan (= 380 SE -84, 249 tkm) joulun jälkeen.
Eli siis emäntä ja penskat meni Thaimaahan, ja minä ostin Mersun.
Eikä kaduta.

Kyllä se emäntäkin mielellään Mersua lainaa. :D
Avatar
jokeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 09.01.2007 19:24
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja jokeri »

vähä vanhaa topicia tässä herättelen henkiin mutta netti-autossa ois myynnissä venttiili vikainen 380 ässä joka kuvien perusteella ainakin on ihan kohtalaisessa kunnossa,mutta mites toi venttiili vika onkohan se paha homma tehdä ja onko osat kalliita,osaisko joku neuvoa vai pitäskö toi vaan unohtaa.
[url=http://kuvaton.com/k/][img]http://kuvaton.com/k/ts7.jpg[/img][/url]
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jokeri kirjoitti:vähä vanhaa topicia tässä herättelen henkiin mutta netti-autossa ois myynnissä venttiili vikainen 380 ässä joka kuvien perusteella ainakin on ihan kohtalaisessa kunnossa,mutta mites toi venttiili vika onkohan se paha homma tehdä ja onko osat kalliita,osaisko joku neuvoa vai pitäskö toi vaan unohtaa.
eihän se mikään kummonen homma ole, kansi vaan pois ja kuntoon ja takasin :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Noh...semmosen kannen irtirepineenä voin vähän valaista, että ei se mene ihan noin elokuvamaisesti, kuin annettiin ymmärtää.

Tilaahan W126:den pannuhuoneessa on, vaikka siellä kasikone olisikin. Siinä nyt joutuu poistamaan polttoainesuuttimien letkut, imusarjasta pultit - ainankin irroitettavalta syrjältä, mutta mielummin koko imusarja.
Samalla tietysti lähtee määräjakajat ja kaasupolkimen vivustot ynnä muut pikku sähkölämpöanturit ja muutama alipainelähtö.

Nesteetkin poistettava jossainvälissä.

Sitten lisäksi - jos aiot kunnolla tehdä - tarvitset oman työkalun, jolla punnerrat keinuvivut nokka-akselin alta irti.

Joku tietysti tulee tähän perään huutelemaan, että lähtee ne keinut irti ilman erikoistyökalujakin. Se on kyllä totta, mutta helpommalla pääsee, kun on vipu millä painaa venttiilinjousta alas ja nykäistä keinu siististi pois ilman suurempia noitumisia.

Tämän jälkeen pitäisi nylpätä nokka-akselin rattaan pultti ja sotkea jakoketjun järjestys. Senhän nyt osaa jokainen, mutta koetappas olla sotkematta järjestystä. ;)

Nokka-akselin pukit ovat torxeilla. Niitten irtiotto ei (pitäisi) ole hankalaa.

Sitten jossainvälissä pitäisi katkoa pakosarjan ruostuneet pinnapultit - silvuplee...

Kannen pultit ovat myös torxeja, ja riippuen minkälaista jäähdytysnestettä moottorissa on käytetty, saattaa ko. pultit olla tiukassakin - ja ovat hyvin hanakoita menemään poikki - tai suorastaan jumittuvat kierteilleen.
Ompa sitten kiva porata kannenpulttia reiässään käsivaralla, kun lohko on kiinni konehuoneessa. Riskinsä siis siinäkinkohtaa.

Mutta jos kaikki nuo vaaranpaikat onnistut menestyksellä väistelemään, niin sitten sinulla pitäisi suurinpiirtein olla jo sylinterikansi sylissä, jota polvet notkahdellen kannat kohti koneistamoa...ei muuta kun tervetuloa vaan mercedes-maailmaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Mesedesi kirjoitti:Noh...semmosen kannen irtirepineenä voin vähän valaista, että ei se mene ihan noin elokuvamaisesti, kuin annettiin ymmärtää.

Tilaahan W126:den pannuhuoneessa on, vaikka siellä kasikone olisikin. Siinä nyt joutuu poistamaan polttoainesuuttimien letkut, imusarjasta pultit - ainankin irroitettavalta syrjältä, mutta mielummin koko imusarja.
Samalla tietysti lähtee määräjakajat ja kaasupolkimen vivustot ynnä muut pikku sähkölämpöanturit ja muutama alipainelähtö.

Nesteetkin poistettava jossainvälissä.

Sitten lisäksi - jos aiot kunnolla tehdä - tarvitset oman työkalun, jolla punnerrat keinuvivut nokka-akselin alta irti.

Joku tietysti tulee tähän perään huutelemaan, että lähtee ne keinut irti ilman erikoistyökalujakin. Se on kyllä totta, mutta helpommalla pääsee, kun on vipu millä painaa venttiilinjousta alas ja nykäistä keinu siististi pois ilman suurempia noitumisia.

Tämän jälkeen pitäisi nylpätä nokka-akselin rattaan pultti ja sotkea jakoketjun järjestys. Senhän nyt osaa jokainen, mutta koetappas olla sotkematta järjestystä. ;)

Nokka-akselin pukit ovat torxeilla. Niitten irtiotto ei (pitäisi) ole hankalaa.

Sitten jossainvälissä pitäisi katkoa pakosarjan ruostuneet pinnapultit - silvuplee...

Kannen pultit ovat myös torxeja, ja riippuen minkälaista jäähdytysnestettä moottorissa on käytetty, saattaa ko. pultit olla tiukassakin - ja ovat hyvin hanakoita menemään poikki - tai suorastaan jumittuvat kierteilleen.
Ompa sitten kiva porata kannenpulttia reiässään käsivaralla, kun lohko on kiinni konehuoneessa. Riskinsä siis siinäkinkohtaa.

Mutta jos kaikki nuo vaaranpaikat onnistut menestyksellä väistelemään, niin sitten sinulla pitäisi suurinpiirtein olla jo sylinterikansi sylissä, jota polvet notkahdellen kannat kohti koneistamoa...ei muuta kun tervetuloa vaan mercedes-maailmaan.
Joo, hyvä kuvaus. Itse meinasin toissa kesänä äkkiinopee vaihtaa nokat ennen kesälomareissua.
Kiireet loppuivat siihen, kun nokka-akselipukkien pulteista aukesi alle puolet.
Tuon avulla muuten pystyy irroittamaan keinut nokan paikoillaan ollessa:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=76-5203
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Joo. Tuo voi toimia siinä keinuvivun irroituksessa. Minun käytössä olevassa on vaan jonkinverran pitempi varsi, joka taas tekeeä W107:n takimmaisten keinujen irrottamisen vähän konstikkaaksi, kun tahtoo vivun pää ottaa autoon kiinni...

Ei tullut ihan loppuun asti silloinkaan ajateltua, kun värkättiin tehdä se vipu toverin kanssa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla on venttiili hommiin tällänen :D

Kuva

oikein tollasella tekstillä :wink:

Kuva

niin ku näkkyy sitä on joutunu jo vähän korjailleekki :D

on se kätsy peli siihen hommaan :lol:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2835
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vaihdat suosiolla sinne OM617kan ja hommaat jostain raato-W126-300SDstä oikean mittarinkin paikalleen! OM617:

Kuva

Eli siis dieselöit, ihanaa hommaa. Tuo nykyinen on kolmas dieselöinti minkä tein, jälkikäteen projekteja aina muistelee lämmöllä, varsinkin viimekesäistä kun hiki valui kuin saunassa ikään..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Vaihdat suosiolla sinne OM617kan
Ei ei ei edustusautoon mitään rattorin koneita !!!
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Perskamas. Unohtui tuosta selostuksesta, että jakoketjun laahaimet pitää onkia välistä pois, tai muuten menee homma huonoks.

Mitähän kaikkee minä kerkiänkään eläissäni vielä unohtamaan? :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vastaa Viestiin