W124 äänentoistosta
W124 äänentoistosta
Elikkäs, ehdotuksia kaivattaisiin kokemattomalle, kuinka äänentoisto kannattaisi toteuttaa;
Tällä hetkellä kojelaudalla 5,25" kajarit ja takana 4,75" orkkiskajarit, niitä soittaa 4x75w vahvistin. Nyt tekisi mieli saada painetta autoon, ja subbaria olisin haeskelemassa, lähinnä freeair-versiota lääkeboksin kohdalle hattuhyllyyn.
Kysymys kuuluukin: Kannattaako takakaiuttimia kytkeä ollenkaan järjestelmään mukaan, jos laitan subbarin? Ja minkähän kokoinen subbari olisi passeli, 8, 10, 12 vai peräti 15"? Ehdotuksia kaivataan kovasti.
Ja auto on tietenkin W124 sedan vm 90.
Tällä hetkellä kojelaudalla 5,25" kajarit ja takana 4,75" orkkiskajarit, niitä soittaa 4x75w vahvistin. Nyt tekisi mieli saada painetta autoon, ja subbaria olisin haeskelemassa, lähinnä freeair-versiota lääkeboksin kohdalle hattuhyllyyn.
Kysymys kuuluukin: Kannattaako takakaiuttimia kytkeä ollenkaan järjestelmään mukaan, jos laitan subbarin? Ja minkähän kokoinen subbari olisi passeli, 8, 10, 12 vai peräti 15"? Ehdotuksia kaivataan kovasti.
Ja auto on tietenkin W124 sedan vm 90.
W124 250D -93 "Tällä mihinkään pääse prkl.."
Ex W124 300DT -90
Ex W124 300DT -90
Omassa w124:ssa oli 2x 15" kerviniä kontissa. tuli painetta ihan tarpeeksi jos ei vähän liikaakin kabiinin puolelle kun poisti hattuhyllyltä sen ensiapu laukun "boksin" ja hattu hylly jäi orkkikseksi. myös 12" kervinillä tuli painetta kabiinin puolelle sopivasti.!
12" on ihan hyvä valinta kontin puolelle. monet on myös kehunut nuita pioneerin litteitä subeja. esim jube. (eikös jubella ole nuita 2kpl asennettuna coupen hattu hyllylle?)
itse tekisin kyllä konttiin oikeanlaisen refleksi kotelon. nuista free air subeista ei ole kokemusta
Tälläkin hetkellä pitäisi tehdä yhdelle 15" kervinille kotelo peräkontin puolelle.
12" on ihan hyvä valinta kontin puolelle. monet on myös kehunut nuita pioneerin litteitä subeja. esim jube. (eikös jubella ole nuita 2kpl asennettuna coupen hattu hyllylle?)
itse tekisin kyllä konttiin oikeanlaisen refleksi kotelon. nuista free air subeista ei ole kokemusta
Tälläkin hetkellä pitäisi tehdä yhdelle 15" kervinille kotelo peräkontin puolelle.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Jeppis, freeairia olin kaavaillut koska mersussahan on takaluukusta vaikea saada painetta tulemaan.. Auttaisikohan jos poistaisi takakaiuttimet, mutta jättäisi ritilät paikoilleen? Sain käyttööni tosin 2 kpl 6½" elementtejä, jotka ajattelin sijoittaa takakaiuttimien orkkispaikoille hieman muokkaamalla.
Eli siis: takakaiuttimilla vai ilman subbarin kanssa? Rahaa on varattu 200-400€ ja saisin jonkun kotelon kaverilta, eli sekin puoli olisi hoidossa.
Mites muuten subbarin kiinnitys tapahtuu fiksuiten käytännössä?
Eli siis: takakaiuttimilla vai ilman subbarin kanssa? Rahaa on varattu 200-400€ ja saisin jonkun kotelon kaverilta, eli sekin puoli olisi hoidossa.
Mites muuten subbarin kiinnitys tapahtuu fiksuiten käytännössä?
W124 250D -93 "Tällä mihinkään pääse prkl.."
Ex W124 300DT -90
Ex W124 300DT -90
pistä taakse kanssa ne kajarit. ja se ensiapu kotelon "boksi" pois siitä. (sen kannen alla, kansi jättää paikoilleen) ja jos se ei riitä. hakee jostain kaupasta 2kpl refleksi putkia ja ne hattu hyllystä läpi kontin puolelle.
ja subi konttiin.
näin ainakin itse olen tehnyt.
ja subi konttiin.
näin ainakin itse olen tehnyt.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Jeppis, eli se lääkeboksi lähtee ihan klipseillä irti, vai pitääkö näyttää dremeliä/puukkosahaa?
Ja sitten subbarien määrästä, kaksi vai yksi kappaletta? Eli onko 2kpl 10" parempi kuin yksi 12"?
Katselin vähän tarjouspaketteja Autostudiolta, olisiko näistä mihinkään;
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=7132
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=5655
Nyt mulla soittaa etu- ja takakajareita MDS GP4-vahvistin, joka lupaa tehoa 4x70W. Mietin vain, että jos kaksi kanavaa siltaisi subbarille, ja jäljelle jäävilllä kanavilla soittaisi takakajareita, ja etukajarit kytkisi mankan päähän. Vai hommaanko suosiolla subbarille oman vahvistimen
Ja sitten subbarien määrästä, kaksi vai yksi kappaletta? Eli onko 2kpl 10" parempi kuin yksi 12"?
Katselin vähän tarjouspaketteja Autostudiolta, olisiko näistä mihinkään;
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=7132
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=5655
Nyt mulla soittaa etu- ja takakajareita MDS GP4-vahvistin, joka lupaa tehoa 4x70W. Mietin vain, että jos kaksi kanavaa siltaisi subbarille, ja jäljelle jäävilllä kanavilla soittaisi takakajareita, ja etukajarit kytkisi mankan päähän. Vai hommaanko suosiolla subbarille oman vahvistimen
W124 250D -93 "Tällä mihinkään pääse prkl.."
Ex W124 300DT -90
Ex W124 300DT -90
Itse en ikinä nuista pakeista ole pitänyt..
ostaisin jostain käytettynä (miksei myös uutena jos on ylimääräistä rahaa) 1kw päätteen.
groundzero,dls, focus, yms. laatu merkkejä. (spl laatikko 1kw digin jättäisin pois laskuista.. muutamalla kaverilla ollut kyseiset vahvarit ja jokaisesta komponentit irtoilleet vaikka ovat hyvästi kontissa (ei pääse tärisemään))
subiksi vaikka http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=583
(kuunnellut yhtä tuollaista eräässä autossa niin painetta tuli ihan kivasti kun oli refleksi lootassa
ja siinähän onkin sitten suurin piirtein ~350-400e paketti riippuen siitä minkälaiseen vahvariin päätyy
niin ja ainakin omassa w124 -91:ssä oli se ensiapu boksi ihan nostamalla että sai pois.
ostaisin jostain käytettynä (miksei myös uutena jos on ylimääräistä rahaa) 1kw päätteen.
groundzero,dls, focus, yms. laatu merkkejä. (spl laatikko 1kw digin jättäisin pois laskuista.. muutamalla kaverilla ollut kyseiset vahvarit ja jokaisesta komponentit irtoilleet vaikka ovat hyvästi kontissa (ei pääse tärisemään))
subiksi vaikka http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=583
(kuunnellut yhtä tuollaista eräässä autossa niin painetta tuli ihan kivasti kun oli refleksi lootassa
ja siinähän onkin sitten suurin piirtein ~350-400e paketti riippuen siitä minkälaiseen vahvariin päätyy
niin ja ainakin omassa w124 -91:ssä oli se ensiapu boksi ihan nostamalla että sai pois.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Takaa ilman muuta kaiuttimet pois pilaamasta stereokuvaa. Eteen 2- tai 3-tie sarja ja midbasso-puoli kuntoon..
400e katsele käytettyjä laitteita vaikkapa Autosoundin tori-puolelta. Tuolla budjetilla kun saa jo ihan hyvät laitteet kun malttaa käytettynä katsella. Saa ihan OIKEAN bassonkin eikä mitään caliberia.
Täältä löytyisi yksi järeä 12" Focus Acoustics ylimääräisenä. Hintaa 130e
DuPu
400e katsele käytettyjä laitteita vaikkapa Autosoundin tori-puolelta. Tuolla budjetilla kun saa jo ihan hyvät laitteet kun malttaa käytettynä katsella. Saa ihan OIKEAN bassonkin eikä mitään caliberia.
Täältä löytyisi yksi järeä 12" Focus Acoustics ylimääräisenä. Hintaa 130e
DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
minä suosittelisin myös refleksilootaa ja bassosta riippuen oikeanlailla toteutettua- ja varmat vinkit saat myös käymällä/rekisteröitymällä www.maxboom.fi sivuille siellä vastailee myös äänialan ammattilaiset/asiantuntiat.
ei jaksanut uutta aihetta tehdä näin turhan asian takia, kuin joku vanhan mankan asennus 124, niin laitetaan tänne jatkoksi
muistin, että mulla on tallella joku -80 luvun lopun mankka, joka jäi aikoinaan aika vähälle käytölle, kun se ei sopinut mitsu L300 kojetauluun, saabissa se muutaman vuoden oli ja jäi sitten pölyttymään...
nyt ajattelin sen sitten asentaa tuohon 300E mersuun, kun sopis hyvin siihen 80-luvun teemaan
kyseessähän ei ole mikään hinnat alkaen malli, kun maksoi yli 2000 mk aikoinaan ja tais olla peräti ensimmäinen autoradio jossa oli liitäntä etupaneelissa cd soittimelle nythän siinä voi sitten käyttää vaikka mp3 soitinta
http://www.roadstar.com/newsite/index.p ... rs&id=2100
muistin, että mulla on tallella joku -80 luvun lopun mankka, joka jäi aikoinaan aika vähälle käytölle, kun se ei sopinut mitsu L300 kojetauluun, saabissa se muutaman vuoden oli ja jäi sitten pölyttymään...
nyt ajattelin sen sitten asentaa tuohon 300E mersuun, kun sopis hyvin siihen 80-luvun teemaan
kyseessähän ei ole mikään hinnat alkaen malli, kun maksoi yli 2000 mk aikoinaan ja tais olla peräti ensimmäinen autoradio jossa oli liitäntä etupaneelissa cd soittimelle nythän siinä voi sitten käyttää vaikka mp3 soitinta
http://www.roadstar.com/newsite/index.p ... rs&id=2100
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
popit meseen
itte laitoin vasikään omaan rönttään popit ja passon asensin varapyöräkoteloon ni ei vie tilaa peräkontista ja takakajarit on paikoillaan tein vaan reikäporalla hattyhyllyyt 100mm reiän siihen ensiapupakkauksen tillalle ja hyvin kuuluu passo ennen sitä reiän tekoa ei kuulunut juuri mitään sisälle vaan kontti rämisi vaan niiku kunnon amiksilla coroilloissa
Etukaiuttimet
Itellä on 200 D vm 93, voisko joku antaa vinkkiä miten irtoaa kojelaudan kauittimet..? tarkoitus olis vaihtaa
irrota kapea lista kampeamalla, keskeltä alkaen. Käytä esim. taitettua peltiä apuna, näin säästyt ikäviltä koloilta kojelaudassa.(kuumailmapuhaltimella saa kohotettua, jos kuitenkin hosut, etkä käytä heti peltiä välissä, niin kuin…)
b. näet ruuvit molemmissa päissä, irti
c. kaiuttimet kammetaan myös ylös, klipsikiinnitys
b. näet ruuvit molemmissa päissä, irti
c. kaiuttimet kammetaan myös ylös, klipsikiinnitys
autodidakti
Terve! Elikkäs tuommonen 200d vanha taksi tuli hankittua ja sinne sitten poppivehkeitä oon alkanut laittamaan..
Ground Zeron 12" 1500wrms basso ja Helix Spxl 1750wrms vahvistin on kyseessä, Jetassa tuli painetta hytän puolelle aivan perkeleesti vaan Mersussa ei nimeksikään.. Hattuhyllyn peltiin tehty ensiapulaukun kokoinen reikä ja hattuhyllyn vaneriin 4" aeroport refleksiputken pää laitettu mutta ei.. Ei soi sitten yhtään. Basso on refleksikotelossa. Kertokaapa omia kokemuksia (jotain oon haulla löytänytkin mutta kertokaa lisää) että miten ootte saanut pelittämään kunnolla?
Ground Zeron 12" 1500wrms basso ja Helix Spxl 1750wrms vahvistin on kyseessä, Jetassa tuli painetta hytän puolelle aivan perkeleesti vaan Mersussa ei nimeksikään.. Hattuhyllyn peltiin tehty ensiapulaukun kokoinen reikä ja hattuhyllyn vaneriin 4" aeroport refleksiputken pää laitettu mutta ei.. Ei soi sitten yhtään. Basso on refleksikotelossa. Kertokaapa omia kokemuksia (jotain oon haulla löytänytkin mutta kertokaa lisää) että miten ootte saanut pelittämään kunnolla?
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
noo mulla on tällä hetkellä vain edessä vakiot ja kontissa on 12" pienoorin subikka ja otin vain takaa kaiuttimien ritilät pois niin ihan hyvin se kuuluu mutta onhan ne ikävän näköset ne reiät siellä mitä jäi ku otti ritilät pois mutta ei sillä väliä ku takalasit on niin tummat ettei nää sisälle vaikka kuin läheltä kahtoo
Pitäneepä kokeilla..
Jos ei muukaan auta niin pitää hommata tai teettää jossain varapyöräkotelon kokoinen bensatankki että saa painetta tulemaan (näinollen sais konttiinkin lisää tilaa)
Jos ei muukaan auta niin pitää hommata tai teettää jossain varapyöräkotelon kokoinen bensatankki että saa painetta tulemaan (näinollen sais konttiinkin lisää tilaa)
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Multa löytyy lankusta takakontista ground zeron 12" subi refleksikotelossa höystettynä 2kw päätteellä. Takana ei oo kaiuttimia ollenkaan,etupäässä vakiopaikoilla tällähetkellä 5,25 macromin erillissarja sekä etuovissa focuksen bk-6 erillissarja. Etupäälle on vahvistinteho 4x100w. Macromin sarjan ajattelin rainbowin saxiin vaihtaa lähiaikoina. Bassopuoleen olen todella tyytyväinen,etupenkeilläkin hiukset lepattaa. Hattuhyllyn pelti on puukotettu aikas hyvin pois ja hattuhyllystä tulee läpi 4 kappaletta putkia.
C250TDT
Rupee oleen kaiutinta sulla riittävästi, noista tulee muutama kilopainookin jo . Saako tiedustella millai olet raketanut noitte vahvareiden herätteen? Tuli vaan mieleen et tuskin herätevirta jaksaa ruokkia tuollasta määrä enää?
Viimeksi muokannut tekopaa, Ke 17.11.2010 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://aijaa.com/v.php?i=007137856050.png
Re: W124 äänentoistosta
Onko kukaan farmarin omistajista käyttänyt subikotelona tavaratilan aukeavan pohjalevyn alla olevaa tilaa? (elementille siis reikä siihen levyyn ja mahdollisesti refleksiputki)
Itsellä kun on vakaat aikomukset tehdä niin. Mietin monenlaisia koteloita varapyörän koteloon tai sinne toiselle puolelle - kaikki heikentävät käytettävyyttä. Omassa autossa ei ole lisäpenkkejäkään riesana niissä kansissa, jotka vaikuttavat kaikenlisäksi tiiviiltä ja tukevilta. Tilavuutta kotelolla näyttäisi olevan pikaisten mittausten perusteella n. 47 litraa. Kansi olisi tarkoitus pitää avattavana, kotelossa voisi siten säilyttää harvemmin tarvittavaa tavaraa. Jonkinlaisen tiivisteenhän siihen voi myös askarrella jos tuntuu että se kuitenkin falskaa liikaa.
Vahvari sujahti omassa autossa jo kätevästi etummaisen levyn alla olevaan melko ahtaaseen tilaan..en tiedä miksi ihmeessä mutta joku aikaisempi omistaja on tehnyt siihen elementille reiän, mahtaako siihen mahtuvia elementtejä edes olla? Seuraavaksi olisi tarkoitus testata miten subi toimii takimmaisessa kunhan saa elementin jostain.
Elementin päälle tulee luonnollisesti ritilä, ettei tavaratilassa kuskattavat tavarat vahingoita sitä.
Itsellä kun on vakaat aikomukset tehdä niin. Mietin monenlaisia koteloita varapyörän koteloon tai sinne toiselle puolelle - kaikki heikentävät käytettävyyttä. Omassa autossa ei ole lisäpenkkejäkään riesana niissä kansissa, jotka vaikuttavat kaikenlisäksi tiiviiltä ja tukevilta. Tilavuutta kotelolla näyttäisi olevan pikaisten mittausten perusteella n. 47 litraa. Kansi olisi tarkoitus pitää avattavana, kotelossa voisi siten säilyttää harvemmin tarvittavaa tavaraa. Jonkinlaisen tiivisteenhän siihen voi myös askarrella jos tuntuu että se kuitenkin falskaa liikaa.
Vahvari sujahti omassa autossa jo kätevästi etummaisen levyn alla olevaan melko ahtaaseen tilaan..en tiedä miksi ihmeessä mutta joku aikaisempi omistaja on tehnyt siihen elementille reiän, mahtaako siihen mahtuvia elementtejä edes olla? Seuraavaksi olisi tarkoitus testata miten subi toimii takimmaisessa kunhan saa elementin jostain.
Elementin päälle tulee luonnollisesti ritilä, ettei tavaratilassa kuskattavat tavarat vahingoita sitä.
Re: W124 äänentoistosta
Onkos muuten minkäänlaista mahdollisuuttaa saada piilotettua uutta kaiutinta vanhan w124 eturitilöiden alle? Olisiko kauhean iso duuni tehdä niin ja onko ylipäätänsä mahdollista?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: W124 äänentoistosta
5,25 menee sinne ja sopii ritilän alle. Tosin voi asennus reikää isontaaan ja ehken katkoon kajarin kiinnityskorvia. Mersun oma etukajari on 4,7" 120mm
120mm Korvauskauittimet sopii suoraan valmistajia: Magnat,Rainbow,ESX,Phonocar, ja paljon muita
esim. http://www.starandmoonlight.net/?p=prod ... ategory=67" onclick="window.open(this.href);return false;
Tästä näkee mallit mitkä sopii suoraan
http://www.w124-board.de/thread.php?threadid=18725" onclick="window.open(this.href);return false;
120mm Korvauskauittimet sopii suoraan valmistajia: Magnat,Rainbow,ESX,Phonocar, ja paljon muita
esim. http://www.starandmoonlight.net/?p=prod ... ategory=67" onclick="window.open(this.href);return false;
Tästä näkee mallit mitkä sopii suoraan
http://www.w124-board.de/thread.php?threadid=18725" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/v.php?i=007137856050.png
Re: W124 äänentoistosta
Onko kokemusta mitkä olisivat hyviä korvauskaiuttimia 124 eteen?
Onpi melko kehnoksi mennyt ääni noissa alkuperäisissä?
Mitään isoja tehoja ei tarvitse, mutta kohtuu voimakkuuksilla hyvä äänenlaatu olisi hakusessa. (ja sen verran jopa ymmärrän minäkin että noista ei varmastikaan mitään hifi mega basso kajareita saa tuolla kaiutinkoolla mutta kuitenkin josko edes välttävät?) Farmarissa kun on huono noita taka kaiuttimia laittaa.
Onpi melko kehnoksi mennyt ääni noissa alkuperäisissä?
Mitään isoja tehoja ei tarvitse, mutta kohtuu voimakkuuksilla hyvä äänenlaatu olisi hakusessa. (ja sen verran jopa ymmärrän minäkin että noista ei varmastikaan mitään hifi mega basso kajareita saa tuolla kaiutinkoolla mutta kuitenkin josko edes välttävät?) Farmarissa kun on huono noita taka kaiuttimia laittaa.
300td -91, manuaali.