Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Tämä keskustelu siis koskee uusia BlueEfficiency nelosdieseleitä, joissa on jakopää takana ja iskutilavuus 2143cm3, joista on markkinoilla 200 CDI 136hv/330Nm Aut ja 360Nm Man, 220 CDI 170hv/400Nm ja 250 CDI 204hv/500Nm. EI siis keskustella niistä edellisen polven 2148cm3 koneista.

Ostin autoni W212 E200CDI A alkuvuodesta. Silloin (ehkä vieläkin?) oli 220 ja 250 pitkä toimitusaika (puoli vuotta) suutinongelmista (tai näin minulle kerrottiin) johtuen, kakssatasen sai kolmessa kuukaudessa. Siksi päädyin peruskoneeseen. Ja totuuden nimissä MB:n hinnoittelu näille tehokkaammille versiolle (karkeasti neljä tonnia versiosta seuraavaan) närästi aika pahasti. Nyt kuitenkin tekisi mieli saada tehoa lisää... tuttu tunne.

Tutkin näitä versioita hieman. 200 on yhdellä turbolla, 220 ja 250 ovat kahdella puhaltimella ja Delphin pietzosuuttimilla. 200 painaa manuaalina 15kg vähemmän kuin manuaalit 220 ja 250 eli olisiko silloin jossain voimansiirrossa kevyemmät osat? Toki toinen turbokin tuo painoa. Automaattina kaikki kolme ovat saman painoisia, mutta laatikon varaosanumero on eri 200:lle kuin 220 ja 250, joissa siis on sama automaattilaatikon varaosanumero keskenään. Tietääkö joku miten nämä autot oikeasti eroavat toisistaan? Onko 200:n automaattilaatikko heppoisempi kuin isompien, kaikissa on kuitenkin viisiportainen automaatti? Paino on kuitenkin sama. Lisäksi en ymmärrä miksi 200 CDI:n vääntöä automaattina on leikattu manuaaliin nähden, yleensähän tilanne on toisinpäin.

Peruskysymykseni tuon pohdinnan jälkeen on tehon lisääminen. Tässä muutamia pointteja
1) Miksi uusi 200 CDI ei vielä löydy yhdenkään lastuttajan listoilta? Tai minä en ainakaan löytänyt (voimaa.com, Karala,...). Myös koko uusi nelosdieselsukupolvi on vielä aika vähän edustettuna lastuttajien sivuilla. Luulisi että kiinnostusta olisi.
2) Mitä mieltä olette bokseista? Niitäkin on kovin harvalla tähän koneeseen, pikaisesti löytyi vain Promotech, onko tästä kokemuksia?
3) Miten lastut ja boksit toimivat hiukkassuodattimen kanssa? Onko ongelmia?
4) Tietääkö joku onko lastuilla/bokseilla saatu aikaan konevaurioita kun on kyse maltillisesta virityksestä?
5) Lisääkö boksi ahtopaineita?

Kaikki tieto on tervetullutta. Myös moraalisaarnat yms.
Viimeksi muokannut th56307, Ma 28.06.2010 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaksatasen kohdalla teho/vääntöluvut viittaisi mielestäni Delphin tekniikkaan, silloin tehonlisäystäkin voisi kaavailla sen tiedon perusteella.
Eli samat jutut, kun esim avesiksessa.
-> Ei onnistu kaapelilla, vaan ecun purkuhommiksi menee, oikeasti ohjelmasta tietäviä vähän.

Näissä kahdessa tehokkaammassa mielestäni voisi sitten olla identtinen teknikka, ero siis ohjelmassa.
Näissä taitaa olla sitten Boschin ruiskutusjärjestelmä ja EDC-17 ecu kaikkinen tuunauksenestoineen.
Huhu kertoo, että jos kirjoitus epäonnistuu, niin ecu joutaa roskiin sen jälkeen, ehken se vähän rauhoittaa kokeilunhalujakin.

Kaksatasessa voisi olla viisivaihteinen automaatti ja tehokkaammissa seitsämän...

Mitään boxia en omaani laittaisi.
Oikeastaan mikään ei sen jälkeen toimi ohjelmassa enää oikein.
Ruiskutusta ne lisää, se on totta, eli teho nousee.
Jos se riittää, eikä millään muulla ole väliä, niin se on ok sitten.
Jos ne nostaa ahtopainetta, niin sekin tapahtuu huijaamalla, eli ei ohjelma voi sitäkään ottaa huomioon, kun ei se tiedä siitä mitään.

...Minä nyt odottelisin kaikessa rauhassa jonkin aikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Viesti Kirjoittaja th56307 »

200 CDI:n tekniikan valmistajasta en tiedä, mutta pietsoja ei ole. Tämän vahvistaa Veho.

Kaikissa näissä on viisilovinen automaatti. Siksi mietin onko se fyysisesti sama. Ainoat Mersun nelipyttyiset dieselit seitsemänportaisella ovat nelivedot, esim. GLK 220 ja C 250 4Matic. Muuten siis takavetoisissa neloskoneissa A5 tai M6.

Tehokkaampiin koneisiin (220 ja 250) on useammillakin lastuttajilla jo tuotteet, esim. voimaa.com tarjoaa molempiin. Eli näihinkin on jo kajottu. En ole varma Tuikku puhummeko samasta asiasta kun viittaat Boschin ohjaukseen, mutta 220 ja 250 ovat varmasti ainakin Delphin pietsosuuttimilla - nehän ovat juuri ne ongelmanuoret joita on uusittu.

Onko tietoa että boksi olisi hajottanut koneita?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
joo
Vähän pelkäsinkin, etten tiedä aiheesta mittään. :lol:
Katsoppas tuolta
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
[Max]
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 01.01.2008 16:18

Viesti Kirjoittaja [Max] »

Perse raiskaus sille joka tuollaiseen asentaa huijaus potikan. Jotain kunnioitusta tähtikeulaa kohtaan.

Ainoa oikea vaihtoehto tuollaiseen dieseliin on autokohtainen ohjelmointi, optimointi tehopenkkiä hyväksikäyttäen. En ymmärrä miten ihmiset laittaa esim kolmekymppiä kiinni autoon ja sitten syöttöä huijataan jollain satasen potikalla (jonka näppärämpi valmistaa kympillä kotona) jolloin syntyy väkisinkin ristiriitoja.

Näitä huijauspotikoitahan on monenlaisia, jotku tulee suuttimen ja johtosarjan väliin, vanhemmissa huijattiin luistin asentoa, nykyisemmin common-rail painetta. Jotku hurjat huijaa montaa anturia kerralla..

Näitä kaikkia kuitenkin yhdistää se että ovat elektronisia purkkapatentteja. Voidaan verrata rautalankaan ja kuumaliimaan. Kiristätkö sinäkin rautalangalla tähden autosi keulaan?

Epromin vaihto/uudelleen ohjelmointi /obd väylän kautta meneminen ja tehopenkissä hiominen on se oikea vaihtoehto. Tosin siinäkin voi tehdä lähes samanlaista sutta ja sekundaa, mutta on myös työkalut tehdä toimiva ja hyvä ohjelma.

" Tuossa kohtaa käyrää onkin liikaa vääntöä->vähennetään hieman, jaa tuossa onkin notkahdus->lisätään vähän... Tuohon otetaan hieman lisää, saadaan ohituskiihtyvyyttä. Vähennetään vähän yläkierroksilta ettei pakolämpö nouse liikaa.. Jaa tässä on liikaa ahtopainetta..."

Tätä ei saavuteta yleismallin lastuilla tai potikoilla..

T: Lastuttaja (ei oma rauta tulessa, kiinnostus löytyy täysin toisesta merkistä ja käyttövoimasta.)
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Helpoin ja järkevin konsti on laittaa se lavetti myyntiin ja ostaa tilalle 220cdi.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tehoboksia en henk. koht. paljoa arvosta, vaikka sellainen emännän perhekuljettimessa onkin. Denson purkilla oleviin Toyotiin kun ei muuta ratkaisua ole vielä olemassa. Paska, mutta parempi kuin ei mitään. Aiheuttaa vikatiloja sillon tällön, mutta siellä se purkki vaan on sitkeästi kiinni piuhoissa...

Topikin aloittajan ongelmatapauksessa olen vienyt autoni erääseen lastupajaan koekaniiniksi ja aina on ratkaisut löytyneet, vaikka moni on ollut ensimmäinen laatuaan. Myöskin tuttuni ovat käyttäneet vastaavaa hyväkseen. Haittana saattaa tietenkin olla auton jättäminen viikoksi tutkittavaksi, mutta itselle se ei tuota tuskaa. Jotkin "harraste"autoistani taitavat viettää enemmän aikaa säädettävänä kuin kotipihalla... :D
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Kiitoksia kaikille kommenteista. Toki niitä otetaan edelleen vastaan.

Näyttää siltä että nykyinen autoni saa olla vakio koska en boksia uskalla laittaa ja ohjelmistakin tähän versioon ei juuri ole kokemusta eli niitäkään en ensimmäisten joukossa halua laittaa. Jotenkin hirvittää antaa takuun raueta kun on kaikkineen maksanut autosta yli TEUR 50.

Lohdutan itseäni sillä, että saa tälläkin sakkoja ihan tarpeeksi... :-) Nyt kun kilometrejä on kertynyt auto tuntuu vetreytyvän ja kuski päässyt sinuiksi sen kanssa.

Täytyy sitten miettiä seuraavan vaihdon yhteydessä asiaa uusiksi kun kokemusta karttuu - ostaako suoraan tehokkaampi vai pärjätä vähemmällä.
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Kaivelin vähän vielä ja otin varmistuksen asiaan Vehosta (ei miltään myyjiltä vaan pääkonttorin tekniikkapuolelta).

Tässä lyhyesti uusien 2143cm3 koneiden erot
200 CDI: yksi turbo, Boschin tekniikka (ei pietsoja)
220 CDI ja 250 CDI: kaksi turboa ja Delphin pietsotekniikka
Automaattilaatikoissa 200 on eri varaosanumerolla kuin 220 ja 250 (jotka ovat keskenään samat). Kovin ihmeellinen ero 200:n laatikossa ei ole, koska varaosakin painaa saman verran kuin 220 ja 250:n laatikko.

Eli ilmeisesti 200:n lastutus on täysin eri juttu kuin 220 ja 250. Näin maallikon perstuntumalta (siis mitään asiasta ymmärtämättä) voisi kuvitella 220:n nostaminen 250 tehoihin olevan kohtuullisen turvallista?

Tuli väkistenkin mieleen, että myydäänköhän tätä "hinnat alkaen karvalakkikakssatasta" mihinkään muualle kuin autoverotuksen ihmemaahan Suomeen merkittäviä määriä? Ovatkohan Saksan perustaksit niitä?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, elähän huoli.
Jos se sinun kaksatanen on tosiaankin Bochin tekniikalla, ilman piezoja, niin ecukin voisi olla EDC-16.
Silloin sinne pääsisi kaapelin kanssa touhuamaan.
Hyvät tehot siitä silloin lähtee ja hiukkaspöntölle on helppo tehdä, mitä haluaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Bosch se on, nyt on asiasta mustaa valkoisella sellaiselta taholta.

Mistä ECUn tyypin voi tarkistaa?

Ja mitä Tuikku tarkoitat hiukkaspöntölle tekemisellä? Poistamista? Eikö se näy katsastuksessa? Voiko pöntön pitää ohjelmoinnin yhteydessä niin että se myös toimii?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, ottamalla käteen.
Mutta vielä helpommin laittamalla kaapelin sinne obd-pistokkeeseen ja kokeilemalla, joskos sen saisi vastaamaan.
Mielestäni kannattaisi yrittää.

Tarkoita, että sille voi tehdä, mitä vaan.
Ottaa poikkeen, tai jättää, tai poistaa vaan kierrätyksen., tai jättää kaiken entiselleen, miten vaan halutaan.
Tehoahan noista, jos ne on nämä "entiset" bochin systeemit, niin lähtee kyllä tosi kivasti, samoin vääntöjä, tuollainen 400/190 ja tarvittaessa enemmänkin, on ihan realismia.
Ei sitä katsastuksessa huomata, tehtiinpäs miten vaan.
Siinä mitataan vaan savuarvoa, ei muuta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
th56307
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 17.05.2006 15:05
Paikkakunta: USA

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja th56307 »

Nostelen aihetta. Onko kukaan kerännyt näistä uusista Blue Efficiency -koneista kokemusta tehon lisäämisen suhteen?
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja norsu »

th56307 kirjoitti:Nostelen aihetta. Onko kukaan kerännyt näistä uusista Blue Efficiency -koneista kokemusta tehon lisäämisen suhteen?
Soita Karalalle. Jos näistä uusista joku täällä suomenmaalla tietää, niin...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja tuikku »

rumilus kirjoitti: ...Se nyt Tuikku on sinunkin vaan tunnustettava tosiasiat.
En kirjoituksellani herjaa ketään, sanon vaan totuuksia, jotka eivät välttämättä mene kaikkien jakeluun...
No, tässä on kyllä yhteen lauseeseen kiteytettynä, sinun itsesi kertomana oikeastaan koko juttu...
Sinä et loukkaa, herjaa, parjaa ... vaan kerrot totuuksia, me muut ollaan vaan niin rajoitteisia.
Ja sulla on tieten jonkun korkeamman tahon myöntämä oikeus kertoa tämä totuus meille omana mielipiteenäsi.


No, jos olisit edes sen verran halunnut perehtyä aiheeseen, että vaikkapa Tompin mainitseman topiikin olisit lukaissut läpi, niin tietäisit aiheesta kuitenkin jotain.

Ohjelmanmuutoksen lyhyt oppimäärä:
Tätä samaa juttua olen jauhanut nyt jo vuosia...
Hyvin hyvin monessa mersussa, siis käytännössä lähes kaikissa malleissa.
On nämä äärettömän viisaat, tehtaan insinöörit laskeneet sinne ohjelmaan, moottorin käyttöjärjestelmään siis.
Syöttömäärät ja kaikki niihin liittyvät, moottorin toimintaan vaikuttavat tekijät valmiiksi sataan milliin asti.
Saastenormien, mallisarjoihin liittyvien tekijöiden, markkinointiin ym ym syiden takia tehot on "jätetty" tietyille tasoille.
Jos ohjelman muutos tehdään oikein, ei sinne tarvi mitään lisätä, eikä poistaa.
Otetaan vaan käyttöön jo valmiiksi tehdyt ja mietityt jutut käyttöön, ei muuta.
Ei siinä tarvi mitään moottorin värinöitä tarvi miettiä, kun ne on mietitty jo valmiiksi.
Tärkeää on vaan siis tietää, miten ohjelma oikeasti toimii.
Ja kun sen hoksaa, niin on helppo ottaa vaan käyttöön se siellä jo valmiina oleva tieto, kyse ei ole sen kummemmasta asiasta.
Jos ohjelmassa olevat rajoitteet osaa poistaa/muuttaa oikein, niin esim 30% muutos syöttömäärässä, yllätys yllätys nostaa vääntöjä ja lisää tehoja juuri siinä samassa suhteessa - aivan niinkuin ne alkuperäisen ohjelman tekijät on se tehneet, mitanneet, laskeneet ja ajatelleet.
Jos näin ei käykkään, niin mittaustavassa on jotain kummallista, tai autossa on jokin vika.
Kaikkien mersujen, sekä muidenkin autojen ohjelmissa on toiminnot jo valmiiksi laskettu, "varulta", tai jostain muusta syystä, vaikkapa siksi, kun se teho päätetään lopulta ihan muualla, kun siinä insinöörin pöydän äärellä, niin selvästi suuremmillekkin polttoaineen syöttömäärille, kuin mitä sitten lopulta käytetään.
Ohjelma todellakin toimii "tavan" lastutuksessa parhaiten, kunhan sitä muutetaan mahdollisimman vähän.
Eikä oikein kummallisiin muutoksiin ole edes tarvetta.


Jos vielä palaisin itse aiheeseen.
Niin itse en osaa tästä Delphin ohjainlaitteesta sanoa oikein mitään.
Kun siihen ei siis kaapelilla pääse käsiksi.
Ja näyttää, että ei siihen ole tainnut perehtyä kukaan.
Mikankin ilmoittamat teho/vääntömäärät vähän viittaisi siihen, kyllä siellä pitäisi oikeasti olla potentiaalia paljon lisääkin.
Noihin ecun auki repimisiin liittyy niin paljon riskejäkin, etten edes halua opetella koko hommaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
AnttiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 20.03.2005 18:08

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Minä olen delphiä tutkinut, ja sinne on laitettu 450 nyyttonin tasolle valmiiksi kaikki.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ei taida sinäänsä juuri tähän juttun(2143cm3) liityä mutta mielen kiintoinen tieto liityen tehon noston varoista,
tehtaalta kertoivat että 200CDI 220CDI mootorissa vuosimallia 2001 mootoreissa ei ole mitään eroa,
teho ero tulee vain mootorin ohjaus ohjelmasta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ai niin , jäi sanomatta KIITOS Tuikku :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

tuikku kirjoitti: Saastenormien, mallisarjoihin liittyvien tekijöiden, markkinointiin ym ym syiden takia tehot on "jätetty" tietyille tasoille.
Jos ohjelman muutos tehdään oikein, ei sinne tarvi mitään lisätä, eikä poistaa.
Otetaan vaan käyttöön jo valmiiksi tehdyt ja mietityt jutut käyttöön, ei muuta.
Ei siinä tarvi mitään moottorin värinöitä tarvi miettiä, kun ne on mietitty jo valmiiksi.
Juuri näin. Tuikku otti esiin markkinoinnin, jota tekniikan ihmiset eivät aina ymmärrä.

Tuotteista halutaan myydä eri hintaisia versioita, koska jotkut haluavat maksaa enemmän kuin toiset.
Halvempi ja kalliimpi tuote voivat olla teknisesti jopa täysin identtisiä, lukuunottamatta halvemmassa
versiossa olevaa tahallista rajoitusta ominaisuuksien suhteen. Näin esim. meidän yrityksessämme
halvemmat tuotteet tehdään softarajoituksin pienempitehoisiksi. Softaa muuttamalla tehoa saadaan lisää.

Autosta tehdään eri tehoversioita mm. juuri siksi, että saataisiin eri hintaisia versioita aikaiseksi.
Esim. 220 CDI ja 250 CDI lienevät melko samanlaisia lukuunottamatta softalla aikaansaatua tehoeroa.
Kun 220 CDI:in laitetaan 250 CDI:n softa, saadaan aikaan 250 CDI.

Tämmöinen muutos on varmasti valmistajan huolella miettimä, eikä siinä synny mitään värähtelyjä
tai muutakaan ihmeellistä haittaa. Säästöä tulee melkoisesti.

Jos täällä haluaa päteä, tarvittaisiin tekoja, pelkkä omakehu kuuluu Suomi24-foorumille.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jep. Vastaus tuli kuin tilauksesta ja todisti ensimmäisen väitteen, että tekniikan ihmiset eivät aina ymmärrä markkinointia.

Toinen väite, että jotkut ihmiset haluavat maksaa enemmän kuin toiset ja sen vuoksi tehdään eri hintaisia versioita,
on yleisesti tunnettu tosiasia, jota opetetaan koulussa, tosin ei teknisellä puolella. Alkeisiin voi tutustua vaikkapa lukemalla
yleistajuisen kirjan "Undercover economist". Kirja myös selittää, miksi ei voi ostaa kunnollista käytettyä autoa.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Undercover_Economist" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolmas väite on, että halvempi tuote tvoidaan tehdä keinotekoisesti huonontamalla kalliimpaa versiota. Tämä on myös
yleiseti tunnettu asia. Jokainen voi perhtyä aiheeseen vaikkapa avaamalla autoradioiden tms. eri versiota ja toteamalla, että
piirilevyt ja rauta voivat olla identtiset. Todistus oli sisällytetty väitteeseen: me teemme niin yrityksessämme.

Neljäs väite on, että tämä pätee myös autoihin ja erityisesti autojen dieselmoottoreihin. Valmistajat eivät asiaa mainosta,
koska neljän tonnin hintaero kuulostaa kalliilta pelkästä softasta. Täytyy kuitenkin muistaa, että tehokkaammassa autossa
voi olla ja yleensä onkin muitakin eroja kuin moottorin mekaniikka. Moottorin apulaitteet voivat erota ja suurempi teho voi
vaatia muutoksia alustaan. Näitä eroja voi etsiä varaosaluetteloista tai suoraan vertaamalla moottoreita. Hestec väittää
MB:n kahta eritehoista dieselmoottoria identtiseksi, mikä todistaisi väitteen.
http://www.hestec.fi/etusivu/mercedes/v ... 20cdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Viides väite on, että 220 CDI ja 250 CDI lienevät melko samanlaisia softaa lukuunottamatta. Molemmissa on identtiset
sylinterimitat, puristussuhteet, suuttimet, ahtimet ja vaihdelaatikot. Tämä jo todistaa väitteen. En väitä, että moottorit
ovat identtiset, koska joutuisin osoittamaan kaikki osat samanlaisiksi, mikä on hyvin vaikeaa. Paljon helpompaa on todistaa,
että moottorit eivät ole identtisiä. Tähän riittää, kun osoittaa yhdenkin eron. Ole hyvä, Bühne ist frei.

Kuudes väite on, että 220 CDI muuttuu 250 CDI:ksi softaa vaihtamalla. Jos tämä on vaikea hyväksyä, niin saman asian
voi esittää toisin päin. 250 CDI:sta tulee softaa vaihtamalla 220 CDI. Tämä on todistettu, jos viides väite pitää paikkansa.

Viimeinen väite on, että tehon muuttaminen softalla on valmistajan huolella miettimä ja vaaraton moottorille.
Tämä pitää paikkansa, jos kuudes väite pitää paikkansa. Jos valmistaja käyttää softaviritystä, asia on varmasti mietitty.

Ja se säästöhän tulee 220 CDI:n ostajalle, kun jättää 250 CDI:n kauppaan.

Mikähän näistä väitteistä ei sisällä "vähäisintäkään totuuspohjaa"? Vai nämä kaikki?

Taitaa olla maailma hiukan muuttunut sen jälkeen, kun eräät jäivät eläkkeelle. Vuodesta 1993 Mersu ei ole enää ollut
tekniikkavetoinen yritys, vaan myynti ja markkinointi määräävät, nin kuin muuallakin.

Epäasiallinen solvaus ei ansaitsisi asiallista vastausta, mutta minä en halua olla moukka, vaikka joku muu ehkä olisikin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja xr »

värinätöntä moottoriahan ei ole olemassa kaikki värisee missä on liikkuvia osia
mersun tehdas ilmoittaa 220cdi ja 250cdi erojen lukumääräksi 90 mene ja tiedä sitten
moottorin samanlaisten osien valmistuksessa tehtaalla voidaan erotella osia sen mukaan mihin teho versioon ne asennetaan karkeasti sanoen esim. kakkos luokan laatu laitetaan 220 malliin ja ykkös laatu 250 malliin
kolmos laadusta tehdään sitten 200cdi :D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja rumilus »

JarkkoN kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Turha sinun Jarkko on alkaa sössöttämään minulle teorioitasi.
Kyllä siellä teknillisissä oppilaitoksissa saa opetusta laidasta laitaan.
Olen pitänyt sinua asiallisena kaverina aikaisemmissa mielipitettemme vaihdossa, mutta nyt taitaa kantani muuttua, kun et erota auton markkinointiperusteita ja moottoritekniikan suunnittelu-ja viritysasteen muuttamisperusteita.
En ole tällä foorumilla ketään solvaamassa, mutta sanon suoraan kiertelemättä asioista, joista luulisin jotakin tietäväni. Jos ei ole kykyä suodattaa kertomaani, niin katson sen tiedonpuutteeksi.
Minä en muuta mielipidettäni sinusta. Tiedän hyvin, mitä teknillisessä korkeakoulussa opetetaan, kun olen siellä paljon opettanut.
Propellipipoiksi niitä valmistuneita jostain syystä sanotaan.

Nyt olisi helppo sinun loistaa tiedoillasi ja osoittaa minun olevan väärässä. Riittää kun osoitat, että 220 CDI ei ole tehty 250 CDI:sta softavirityksellä.
Vai pitäis minun alkaa perustelemaan tällä foorumilla 220 CDI ja 250 CDI momenttipisteen poikkeamaa ja kammenkierron värähtelyjen solmupisteitä eri kierrosalueilla. :shock:
Heti kun saan käsiini esimerkiksi ruiskutuskartan , ahtopaineen ja täytöksen, voisin alkaa työstämään moottorin sisäisiä värähtelyjä murtumismekaniikan laskennallisen kaavojen perusteella. Se on ketun hailee mitä siellä softassa on kartoille ohjelmoitu, niillä ei ole nyt tässä tapauksessa mitään mekitystä.
Jos sitä on tullut tkk:ssa käytyä ja opetusta teekkareille annettua tai luennoitua jotain alan tietämystä, niin en kyllä kehtaisi tulla foorumille esittämään tietotaidollisia kysymyksiä kanssaolijoille.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
patroltd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: La 24.07.2010 23:36

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja patroltd »

Foorumeilla saa esittää kysymyksiä vaikka ei oo ku peruskoulun käyny, ja silti voi vielä tietääkin jotakin :shock:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja rumilus »

patroltd kirjoitti:Foorumeilla saa esittää kysymyksiä vaikka ei oo ku peruskoulun käyny, ja silti voi vielä tietääkin jotakin :shock:
Niin voi ja saakin tehdä kysymyksiä, mutta jos tkk:n tasoinen kaveri alkaa kyselemään " kaltaisiltaan " sellaisia tietoja, jotka ovat päivänselviä, niin en kehtaisi kysellä. Arvailuiksi jää, onko sitä ollut hereillä opinahjossa.

Tässä nyt mennään perse edellä puuhun, kun ruiskutustekniiikat menevät moottorin perustoimintojen edelle. Minun puolestani ne ruiskutuslitkut voisi jo jättää historiaan, kun on tiedossa parempiakin vaihtoehtoja polttomoottorin toiminnan kannalta.Polttoaineen annostelukin muuttuisi huomattavasti helpommaksi.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Sehän tuli selväksi, ettei näille uusille koneille löydy ainakaan vielä virittäjää.

Mutta miten näiden koneiden keston kanssa on ollut alkuvaikeuksien jälkeen? Alkuhan oli tudella surkea noiden Delphin suuttimien takia. Onko virheellisten suuttimien vaihdon jälkeen ollut ongelmia. Onko noissa muuten koko ruiskutusjärjestelmä Delphin käsialaa?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja rumilus »

juhaoh kirjoitti:Sehän tuli selväksi, ettei näille uusille koneille löydy ainakaan vielä virittäjää.

Mutta miten näiden koneiden keston kanssa on ollut alkuvaikeuksien jälkeen? Alkuhan oli tudella surkea noiden Delphin suuttimien takia. Onko virheellisten suuttimien vaihdon jälkeen ollut ongelmia. Onko noissa muuten koko ruiskutusjärjestelmä Delphin käsialaa?
Mitä itse ymmärtäisin, valmistaja on suojannut entistä tarkemmin ohjemat ja niihin sisäänpääsyn. Taitaa purkukoodit ja pääsy manuaaleihin olla hakalaksi tehty/ saatavilla. Parempi näin, ettei kaikenkarvaiset rupusnikkarit pääse ohjainlaitteisiin käsiksi. :lol:
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

juhaoh kirjoitti:Sehän tuli selväksi, ettei näille uusille koneille löydy ainakaan vielä virittäjää.

Mutta miten näiden koneiden keston kanssa on ollut alkuvaikeuksien jälkeen? Alkuhan oli tudella surkea noiden Delphin suuttimien takia. Onko virheellisten suuttimien vaihdon jälkeen ollut ongelmia. Onko noissa muuten koko ruiskutusjärjestelmä Delphin käsialaa?

aroline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 07.01.2008 21:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Uusien (2143cm3) dieseleiden lastutus/tehoboksit

Viesti Kirjoittaja aroline »

juhaoh kirjoitti:Sehän tuli selväksi, ettei näille uusille koneille löydy ainakaan vielä virittäjää.

Mutta miten näiden koneiden keston kanssa on ollut alkuvaikeuksien jälkeen? Alkuhan oli tudella surkea noiden Delphin suuttimien takia. Onko virheellisten suuttimien vaihdon jälkeen ollut ongelmia. Onko noissa muuten koko ruiskutusjärjestelmä Delphin käsialaa?

itse olen nyt ajellu kesäkuusta n. 50tkm - ei mitään ongelmia. Eikä tämä 220cdi mitään ohjelmointia välttämättä kaipaa, mielestäni aika pieni ero 2puolsataseen
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
Vastaa Viestiin