Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hakutuloksia on kyllä luettu,mutta antoi silti aiheen kysyä:
Kuinka paljon narinahelojen(taka-akselin ulommat helat)vaihto todella vaikuttaa ajoon?Joku on sanonut että harvoin vaihdon tarpeessa eikä todennäköinen syy huonoon kulkuun.

Autooni vaihdettiin alapallonivelet kun muuta vaihdettavaa ei löytynyt(ihan mersupajalla),mutta ei paljon vaikutusta
.Nyt askarruttaa,kun edelliseen vaunuuni vaihdettiin nuo narinanivelet(+takakelkan etummaiset kumit,joilla ei kait ajettavuuteen vaikutusta),ja se auttoi samanlaiseen kiikkeryyteen kuin nyt on.Voiko joku siis vahvistaa omalla kokemuksellaan,että pelkillä narinanivelien vaihdolla on auto alkanut kulkemaan jämäkästi,kuten kuuluukin?

Hyvällä tiellä menee ihan ok,huonoilla ei.Kokemusta on mersuista sen verran että tiedän jonkin olevan pielessä,ellei sitten renkailla ole noin suuri vaikutus.Seuraava kysymys onkin,voiko neljä vuotta vanhat kumit olla jo niin "löysät",että vaikuttaa ajoon paljon?Pintaa on kyllä ruhtinaallisesti.

Jos ei korjaamolla löydetty vikaa,niin ei kannata summamutikassa alkaa vaihtamaan osia,siksi kyselen.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Onkohan noin persetuntumalla iskarit kunnossa? Pelkkiin
katastuskonttorin mittauksiin ei kannata luottaa. Yksikin
runkovikanen rengas voi tehdä ajosta helevettiä mutta
jos hyvällä tiellä menee ookoo niin ehkäpä kumit on kunnossa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari kirjoitti:Hakutuloksia on kyllä luettu,mutta antoi silti aiheen kysyä:
Kuinka paljon narinahelojen(taka-akselin ulommat helat)vaihto todella vaikuttaa ajoon?Joku on sanonut että harvoin vaihdon tarpeessa eikä todennäköinen syy huonoon kulkuun.

Autooni vaihdettiin alapallonivelet kun muuta vaihdettavaa ei löytynyt(ihan mersupajalla),mutta ei paljon vaikutusta
.Nyt askarruttaa,kun edelliseen vaunuuni vaihdettiin nuo narinanivelet(+takakelkan etummaiset kumit,joilla ei kait ajettavuuteen vaikutusta),ja se auttoi samanlaiseen kiikkeryyteen kuin nyt on.Voiko joku siis vahvistaa omalla kokemuksellaan,että pelkillä narinanivelien vaihdolla on auto alkanut kulkemaan jämäkästi,kuten kuuluukin?

Hyvällä tiellä menee ihan ok,huonoilla ei.Kokemusta on mersuista sen verran että tiedän jonkin olevan pielessä,ellei sitten renkailla ole noin suuri vaikutus.Seuraava kysymys onkin,voiko neljä vuotta vanhat kumit olla jo niin "löysät",että vaikuttaa ajoon paljon?Pintaa on kyllä ruhtinaallisesti.

Jos ei korjaamolla löydetty vikaa,niin ei kannata summamutikassa alkaa vaihtamaan osia,siksi kyselen.
Kylllä niillä vaan on ajoon vaikutusta, samoin kuin muuten niillä kelkan kumeillakin. Muutama milli "liian helppoa" pelivaraa jokaisessa on jo aika monta milliä kaikkiaan. Kuuleman mukaan jopa vain yksi rikkonainen narinahela tekee etenkin liukkalla ajettavuudelle hallaa. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mersukorjaamolla tutkittiin,mutta luulen että nuo takakelkan ja taka-akselin kumit voisi olla syynä sittenkin.Tosiaan edellisessä autossa niiden vaihto auttoi samanlaisiin oireisiin,joten taidanpa ne vaihdattaa kuitenkin.Tuskin renkailla noin suurta merkitystä on ajon tukevuuteen,vaikka toki uudet on aina uudet.

Takaiskarit vaihdoin taannoin.Jos olisi kiinnitys löysällä,niin varmaankin pitäisi ääntä kuopissa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Narinahela ainakin minulla vaikutti melko paljon. Oli se kyllä perin juurin väljäkin.

Mitenkäs ohjausiskunvaimennin?
Sekin tiemmä tekee kulkua levottomaksi.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ohjausiskarin vaihdoin myös jokin aika sitten,ihan varmuuden vuoksi kun on halpa osa.Varasin ajan toiselle mersukorjaamolle,ja siellä kerrottiin(kuten Aku ja Fenton jo totesivatkin) että tosiaan narinahelat väljistyessään aiheuttaa "muljuamista"ja myös,että takakelkan kumitkin vaikuttavat kulkuun,varsinkin jos toinen huomattavasti toista huonokuntoisempi.Muutaman viikon päästä toivottavasti saa jämäkän auton alle.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hyvän tavan mukaisesti kerron loppuratkaisun:

Ei tullut apua toiseltakaan korjaamolta;katkenneen etujousen ja yhden tangon taakse vaihtoivat+pyöriensuuntaus.Ei vaikuttanut mihinkään.
Tässä vaiheessa alkoi jo tuntua kurjalta,kun ei rahallakaan saa apua ammatti-ihmisiltä.

Vuoden päivät tätä kurjuutta kesti,kunnes vein hiljattain Venetmäelle,missä vihdoin vaihdettiin takakelkan etukumityynyt ja taka-akselin ulommaiset puslat.Nyt on taas hieno ajaa.

Hieman ihmetyttämään jää nuo 2 Tampereen Mersukorjaamoa,joissa ei tuollaista osattu hoitaa,vaikka vielä nimenomaan sanoin,että noissa kumeissa voi syyllinen olla,koska niiden vaihto auttoi edelliseen autooni joka kärsi samoista oireista.Pyysin molempia korjaamoja vaihtamaan.
Sitäpaitsi takakelkan kumityynyn kunnon,eli kunnottomuuden,näki heti kun vain pyörän irrotti.Ehkä ei vuosi sitten niin selvästi kuin nyt,mutta olisi varmaan silloinkin huomannut.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuinka paljon narinahelojen(taka-akselin ulommat helat)vaihto todella vaikuttaa ajoon?Joku on sanonut että harvoin vaihdon tarpeessa eikä todennäköinen syy huonoon kulkuun.
"Joku" ei ole perillä asiasta.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kyllä kun meikäläisen farkkuvainaaseen vaihdettiin narinahelat, niin oli kuin kokonaan toisella autolla olisi ajanut.

Ja ne ei olleet tavattoman kalliitkaan mielestäni.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
KOFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 06.04.2009 15:20
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja KOFC »

Viime viikolla vaihdettiin C180 sedaniin taakse vasen narinanivel ja iskarit. Kiemurtelu loppui samantien eli kyllä vaikuttaa. Viime kesänä tehtiin nelipyöräsuuntaus ja sillä ei ollut mitään vaikutusta, kiemurtelu jatkui. Iskarit ei varmaan vaikuttaneet niin paljoa koska ne kuivuivat ilmeisesti kovan pakkastalven ansiosta ja viime katsastuksessa ne olivat ihan OK vaikka kiemurtelua esiintyi jo silloin.
S205 C180 TA Premium -16 Oma kulkine
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kuten Mesedesi totesi,ihan eri auto tulee.Nyt on taas ajonautinto palannut.
Mielenkiintoista muuten,että sekä edellisessä että nykyisessä autossani alkoi vaivat hieman takaiskarien vaihdon jälkeen,ja tosiaan molemmissa vika oli noissa takapään kumeissa.En tiedä onko sattumaa vai ei?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ari kirjoitti:Kuten Mesedesi totesi,ihan eri auto tulee.Nyt on taas ajonautinto palannut.
Mielenkiintoista muuten,että sekä edellisessä että nykyisessä autossani alkoi vaivat hieman takaiskarien vaihdon jälkeen,ja tosiaan molemmissa vika oli noissa takapään kumeissa.En tiedä onko sattumaa vai ei?
Ehkäpä osissa vaan on tasainen laatu kuten philipsin hehkulampuissa: iskarien käyttöikä on xx kilsaa ja kumien sitten tuhat kilsaa enemmän :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mites nuo kelkan etukumien vaihto onnistuu ilman koko kelkan pois ottamista? Millä konstilla sekä työkaluilla lähtee?

Nehän ei ihan niinvain lähde. Minusta niissä oli töitä tarpeeksi vaikka kelkka oli tallin lattialla kun ex:ään ja ukkelin lankkuun vaihdettiin. Takimmaiset olivat kans ihan kiinniasti paikoillaan :? Meinasin itte aloittaa lievän kiemurtelun etsinnän narinoista sekä apusimpukasta.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eikös noita puslia ole joku ihan tunkkien avulla vaihtanut.
Menikös homma niin, että auto ensin ylös. Sitten puslan pultti auki, jolloin apurunko hieman tipahtaa. Joku pönkä apurungon ja korin väliin ja toisella tunkilla puskemaan puslaa pesästään.

Miehekästä voimankäyttöä voidaan silti tarvita.
Hakutoiminnolla pitäisi löytyä :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Harmi,ettei Venetmäki ole kaikkien ulottuvilla."Narinanivelten"ja etukelkan kumien vaihtoon meni 45min,ja työ maksoi 37e.Siinä voi jo vannoutunutkin tee-se-itse-mies alkaa funtsimaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Suurimmat syyt ajovakauteen:

Apusimpukan väljyys, iskarit, takakelkan etummaiset kumityynyt, koiranluut takana, "narinanivelet" takana, etutu tukivarsien kumipuslat, renkaat.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ylläolevasta listasta uupuu alapallot.nusnus!
ML W164
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Teppo L kirjoitti:ylläolevasta listasta uupuu alapallot.nusnus!
Vaan se on sellainen vika, jonka huomaa todennäköisesti siitä rääkynästä tumpelompikin. Sitä vastoin kelkan puslien tai narinahelan loppuminen voi olla monelle uusi juttu -- johan sitä tavan perhe-nipponin jousitus ääntelee tehtaalta tullessaan saman verran kuin ihan puhkiajettu W124:n takaripustus.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Pena kirjoitti:Suurimmat syyt ajovakauteen:

Apusimpukan väljyys, iskarit, takakelkan etummaiset kumityynyt, koiranluut takana, "narinanivelet" takana, etutu tukivarsien kumipuslat, renkaat + alapallot.
Tässä on nyt helppo elvistellä, kun vastaus on saatu, mutta oma kokemukseni puoltaa myös tuota listaa. Aina on hävinnyt soutamiset, kun väljät poistettu.
Kokeilin kerran, kun auto ehjä, kolmilla eri renkailla enkä saanut millään samaa soutamista. Joten uskallan ihan totisella naamalla väittää, että syynä on aina väljä paikka (siis autossa).
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tarkoitetaanko tässä tapauksessa noilla koiranluilla aurauksensäätötankoja?
S204
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

UPitaas tämä.

Millaisia kestoja ihmiset on noille narinanivelille saaneet.

Omassa lankussa narisee perä jokseenkin tuntuvasti, heikompaa hävettäisi jo autoon istuessa kun pääsee perästä parahdus (auton perästä, that is).

Jutun juoni on siinä, että mittarissa on nyt noin 460 000 km ja kirjanpidon mukaan helat on vaihdettu about 70 000 km sitten. Onko noiden laatu jotenkin mennyt aivan surkeaksi eli kestoikä on tätä luokkaa vai enkö osaa jotain? MIkä muu S124:n perässä voisi nitistä tuohon tapaan?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Narinahela se on.
Syy miksi niin nopiaan on alkanut narajaan, on varmaankin muutama:
1. Asentaessa on tuupattu helan "sydämmestä" sisään, jolloin vaurioituu hala jo alkuunsa.
2. jos laittaa heikkolaatuisen (esin. vehon alkuperäisen (=italialainen))
3. Laittaa laadukkaamman, mutta jossa liukupinnan rasva on jäänyt suojakumin poimuihin niin, ettei ole päässyt itse rasvan työtä tekemään sinne liukupinnalle = pallo elää "kuivana".

Onhan noita 20tkm väleinkin vaihdettu, kun on sydämmestä sisään tuupattu.

Joskus on tullut vastaan niin kuiva narinahela, ettei ole jaksanut ruuvarilla heiluttaa (tiukka kuitenkin), kun sinne sitten tuuppasi rasvaa molemmille puolille, niin kesti aikansa heiluttaa jäykkänä, kuinnes viimeinenkin kuiva kohta voideltui. Sen jälkeen hela jaksoi keskittää itsensä ihan suojakumien voimalla.

Narinahelat ovat auton merkistä riippumatta hölmö ratkaisu ko. paikkaa. Liikerata ei mahdollista rasvan kulkeutumista sinne "työtä tekevälle" liukupinnalle.
Eli vaikka suojakumien alla olisikin rasvaa, niin se ei kulkeudu sinne itse.

Kun nyt asentaa uutta helaa, niin käännelkää sitä kädessä jo niin, että rasvaa menee sinne liukupinnalle.
Uudessa helassa se harmittavan usein jää odottamaan ja kuivumaan suojakumin poimujen väliin.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jvk210cdi kirjoitti:Narinahela se on.
Syy miksi niin nopiaan on alkanut narajaan, on varmaankin muutama:
1. Asentaessa on tuupattu helan "sydämmestä" sisään, jolloin vaurioituu hala jo alkuunsa.
2. jos laittaa heikkolaatuisen (esin. vehon alkuperäisen (=italialainen))
3. Laittaa laadukkaamman, mutta jossa liukupinnan rasva on jäänyt suojakumin poimuihin niin, ettei ole päässyt itse rasvan työtä tekemään sinne liukupinnalle = pallo elää "kuivana".

Onhan noita 20tkm väleinkin vaihdettu, kun on sydämmestä sisään tuupattu.

Joskus on tullut vastaan niin kuiva narinahela, ettei ole jaksanut ruuvarilla heiluttaa (tiukka kuitenkin), kun sinne sitten tuuppasi rasvaa molemmille puolille, niin kesti aikansa heiluttaa jäykkänä, kuinnes viimeinenkin kuiva kohta voideltui. Sen jälkeen hela jaksoi keskittää itsensä ihan suojakumien voimalla.

Narinahelat ovat auton merkistä riippumatta hölmö ratkaisu ko. paikkaa. Liikerata ei mahdollista rasvan kulkeutumista sinne "työtä tekevälle" liukupinnalle.
Eli vaikka suojakumien alla olisikin rasvaa, niin se ei kulkeudu sinne itse.

Kun nyt asentaa uutta helaa, niin käännelkää sitä kädessä jo niin, että rasvaa menee sinne liukupinnalle.
Uudessa helassa se harmittavan usein jää odottamaan ja kuivumaan suojakumin poimujen väliin.
No höh, tympeää. Luulin että ei nyt tarvitsisi teettää mitään alustapuolen korjausta vähään aikaan mutta mitä vielä. Saavat katsoa kesärenkaita vaihtaessa joskus ensi viikolla, josko tuo on jo ihan finaalissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Italian osat on todettu heikoksi kestoltaan. Vuoden pari on kestänyt. Yks syy lyhyeen käyttöikään voi olla sekin että helan suojakumi on voinu hajota asennusvaiheessa. Väärillä työkaluilla asennettaessa tuo on varmaa. Lemförderin helat makso muistaakseni jotain 25 euroa kappale ja ne tuntuu kestävän kauan mikäli vaan asennetaan oikein. Ennen asennusta kun hiasee helan reiän sieltä navasta vinkun lamellipäällä ja sitten voitelee vaikka fairylla tai öljyllä niin kylläpä menee nätisti paikalleen. Ite oon käyttäny asennuksessa muistaakseni 40mm ulkohalkasialla (sama kuin helalla) olevaa holkkia jossa on varsi johon on hyvä lyödä isolla vasaralla. Muutama napautus niin hela onkin nätisti paikollaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Siekkinen kirjoitti:Italian osat on todettu heikoksi kestoltaan. Vuoden pari on kestänyt. Yks syy lyhyeen käyttöikään voi olla sekin että helan suojakumi on voinu hajota asennusvaiheessa. Väärillä työkaluilla asennettaessa tuo on varmaa. Lemförderin helat makso muistaakseni jotain 25 euroa kappale ja ne tuntuu kestävän kauan mikäli vaan asennetaan oikein. Ennen asennusta kun hiasee helan reiän sieltä navasta vinkun lamellipäällä ja sitten voitelee vaikka fairylla tai öljyllä niin kylläpä menee nätisti paikalleen. Ite oon käyttäny asennuksessa muistaakseni 40mm ulkohalkasialla (sama kuin helalla) olevaa holkkia jossa on varsi johon on hyvä lyödä isolla vasaralla. Muutama napautus niin hela onkin nätisti paikollaan.
Eiks Lemförder mahda olla alkuperäinenkin osa merkiltään. Ne kyllä kesti ainakin 150 000 km / pari.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Aku P kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Italian osat on todettu heikoksi kestoltaan. Vuoden pari on kestänyt. Yks syy lyhyeen käyttöikään voi olla sekin että helan suojakumi on voinu hajota asennusvaiheessa. Väärillä työkaluilla asennettaessa tuo on varmaa. Lemförderin helat makso muistaakseni jotain 25 euroa kappale ja ne tuntuu kestävän kauan mikäli vaan asennetaan oikein. Ennen asennusta kun hiasee helan reiän sieltä navasta vinkun lamellipäällä ja sitten voitelee vaikka fairylla tai öljyllä niin kylläpä menee nätisti paikalleen. Ite oon käyttäny asennuksessa muistaakseni 40mm ulkohalkasialla (sama kuin helalla) olevaa holkkia jossa on varsi johon on hyvä lyödä isolla vasaralla. Muutama napautus niin hela onkin nätisti paikollaan.
Eiks Lemförder mahda olla alkuperäinenkin osa merkiltään. Ne kyllä kesti ainakin 150 000 km / pari.
Ainakin laadultaan alkuperäistä vastaava. Omasta mielestä parhaita alustan osia.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joo mut tekihän TRW:kin narinoita ja laadustaan varmasti tunnettu pulju.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Veijo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 11.08.2008 15:48

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Ari kirjoitti:Seuraava kysymys onkin,voiko neljä vuotta vanhat kumit olla jo niin "löysät",että vaikuttaa ajoon paljon?Pintaa on kyllä ruhtinaallisesti.
Kun pinta kuluu ja kumi vanhentuessaan kovettuu, niin eikö renkaan pitäisi olla silloin jämäkämpi?
Eli tuskin on tuosta kiinni, jos sulla on varmasti riittävän kovat rengaspaineet ja renkaat on pyöreät (vyöt ehjät).
- Veijo
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Aku P kirjoitti:Eiks Lemförder mahda olla alkuperäinenkin osa merkiltään. Ne kyllä kesti ainakin 150 000 km / pari.
On nykyään italialainen :thumbdown:
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Siekkinen kirjoitti:Ite oon käyttäny asennuksessa muistaakseni 40mm ulkohalkasialla (sama kuin helalla) olevaa holkkia jossa on varsi johon on hyvä lyödä isolla vasaralla. Muutama napautus niin hela onkin nätisti paikollaan.
Sama juttu sopiva hela, mutta oon ite varmistanut hylsyn paikallan pysymisen laittamalla 10mm sopivan pitkän pultin hela/hylsy paketin läpi ja mutterilla kiinni. Ruuvi (pultti) pitää paketin kasassa, kun sitä nuijii...
Laittaa vielä pultin niin päin, että mutteri on helan puolella... Ei hakkaa kierteitä ko. ruuvista sököks.
Huom! sitä ruuvia ei saa kiertää niin piukkaan, että hela menee sököks. Vain sen verran ettei hylsy tipu.

Näin ei pääse vahingossa nirhaamaan suojakumia sököksi.. Ja vielä parasta. Hylsy ei tipu. Ja saa nuijia kahdella kädellä.
Tällä tapaa ei tarvitse "ulosvetäjää", vaan riittävän ISOA moskaa heilutella ja hetki vain, kun hela on irti tai paikoillaan :thumbup:

Ja vielä...
Ennen kuin uutta (itse laitan aina Lemförderin) laittaa paikoilleen, niin sitä pitää kädessä (tai ruuvipenkissä) käännellä niin, että rasva kulkeutuu mahdollisimman hyvin sinne "liukupinnalle" :wink:
Näin se kestää pitkään.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Vastaa Viestiin