Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Hakutuloksia on kyllä luettu,mutta antoi silti aiheen kysyä:
Kuinka paljon narinahelojen(taka-akselin ulommat helat)vaihto todella vaikuttaa ajoon?Joku on sanonut että harvoin vaihdon tarpeessa eikä todennäköinen syy huonoon kulkuun.
Autooni vaihdettiin alapallonivelet kun muuta vaihdettavaa ei löytynyt(ihan mersupajalla),mutta ei paljon vaikutusta
.Nyt askarruttaa,kun edelliseen vaunuuni vaihdettiin nuo narinanivelet(+takakelkan etummaiset kumit,joilla ei kait ajettavuuteen vaikutusta),ja se auttoi samanlaiseen kiikkeryyteen kuin nyt on.Voiko joku siis vahvistaa omalla kokemuksellaan,että pelkillä narinanivelien vaihdolla on auto alkanut kulkemaan jämäkästi,kuten kuuluukin?
Hyvällä tiellä menee ihan ok,huonoilla ei.Kokemusta on mersuista sen verran että tiedän jonkin olevan pielessä,ellei sitten renkailla ole noin suuri vaikutus.Seuraava kysymys onkin,voiko neljä vuotta vanhat kumit olla jo niin "löysät",että vaikuttaa ajoon paljon?Pintaa on kyllä ruhtinaallisesti.
Jos ei korjaamolla löydetty vikaa,niin ei kannata summamutikassa alkaa vaihtamaan osia,siksi kyselen.
Kuinka paljon narinahelojen(taka-akselin ulommat helat)vaihto todella vaikuttaa ajoon?Joku on sanonut että harvoin vaihdon tarpeessa eikä todennäköinen syy huonoon kulkuun.
Autooni vaihdettiin alapallonivelet kun muuta vaihdettavaa ei löytynyt(ihan mersupajalla),mutta ei paljon vaikutusta
.Nyt askarruttaa,kun edelliseen vaunuuni vaihdettiin nuo narinanivelet(+takakelkan etummaiset kumit,joilla ei kait ajettavuuteen vaikutusta),ja se auttoi samanlaiseen kiikkeryyteen kuin nyt on.Voiko joku siis vahvistaa omalla kokemuksellaan,että pelkillä narinanivelien vaihdolla on auto alkanut kulkemaan jämäkästi,kuten kuuluukin?
Hyvällä tiellä menee ihan ok,huonoilla ei.Kokemusta on mersuista sen verran että tiedän jonkin olevan pielessä,ellei sitten renkailla ole noin suuri vaikutus.Seuraava kysymys onkin,voiko neljä vuotta vanhat kumit olla jo niin "löysät",että vaikuttaa ajoon paljon?Pintaa on kyllä ruhtinaallisesti.
Jos ei korjaamolla löydetty vikaa,niin ei kannata summamutikassa alkaa vaihtamaan osia,siksi kyselen.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Kylllä niillä vaan on ajoon vaikutusta, samoin kuin muuten niillä kelkan kumeillakin. Muutama milli "liian helppoa" pelivaraa jokaisessa on jo aika monta milliä kaikkiaan. Kuuleman mukaan jopa vain yksi rikkonainen narinahela tekee etenkin liukkalla ajettavuudelle hallaa.Ari kirjoitti:Hakutuloksia on kyllä luettu,mutta antoi silti aiheen kysyä:
Kuinka paljon narinahelojen(taka-akselin ulommat helat)vaihto todella vaikuttaa ajoon?Joku on sanonut että harvoin vaihdon tarpeessa eikä todennäköinen syy huonoon kulkuun.
Autooni vaihdettiin alapallonivelet kun muuta vaihdettavaa ei löytynyt(ihan mersupajalla),mutta ei paljon vaikutusta
.Nyt askarruttaa,kun edelliseen vaunuuni vaihdettiin nuo narinanivelet(+takakelkan etummaiset kumit,joilla ei kait ajettavuuteen vaikutusta),ja se auttoi samanlaiseen kiikkeryyteen kuin nyt on.Voiko joku siis vahvistaa omalla kokemuksellaan,että pelkillä narinanivelien vaihdolla on auto alkanut kulkemaan jämäkästi,kuten kuuluukin?
Hyvällä tiellä menee ihan ok,huonoilla ei.Kokemusta on mersuista sen verran että tiedän jonkin olevan pielessä,ellei sitten renkailla ole noin suuri vaikutus.Seuraava kysymys onkin,voiko neljä vuotta vanhat kumit olla jo niin "löysät",että vaikuttaa ajoon paljon?Pintaa on kyllä ruhtinaallisesti.
Jos ei korjaamolla löydetty vikaa,niin ei kannata summamutikassa alkaa vaihtamaan osia,siksi kyselen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mersukorjaamolla tutkittiin,mutta luulen että nuo takakelkan ja taka-akselin kumit voisi olla syynä sittenkin.Tosiaan edellisessä autossa niiden vaihto auttoi samanlaisiin oireisiin,joten taidanpa ne vaihdattaa kuitenkin.Tuskin renkailla noin suurta merkitystä on ajon tukevuuteen,vaikka toki uudet on aina uudet.
Takaiskarit vaihdoin taannoin.Jos olisi kiinnitys löysällä,niin varmaankin pitäisi ääntä kuopissa.
Takaiskarit vaihdoin taannoin.Jos olisi kiinnitys löysällä,niin varmaankin pitäisi ääntä kuopissa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Ohjausiskarin vaihdoin myös jokin aika sitten,ihan varmuuden vuoksi kun on halpa osa.Varasin ajan toiselle mersukorjaamolle,ja siellä kerrottiin(kuten Aku ja Fenton jo totesivatkin) että tosiaan narinahelat väljistyessään aiheuttaa "muljuamista"ja myös,että takakelkan kumitkin vaikuttavat kulkuun,varsinkin jos toinen huomattavasti toista huonokuntoisempi.Muutaman viikon päästä toivottavasti saa jämäkän auton alle.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Hyvän tavan mukaisesti kerron loppuratkaisun:
Ei tullut apua toiseltakaan korjaamolta;katkenneen etujousen ja yhden tangon taakse vaihtoivat+pyöriensuuntaus.Ei vaikuttanut mihinkään.
Tässä vaiheessa alkoi jo tuntua kurjalta,kun ei rahallakaan saa apua ammatti-ihmisiltä.
Vuoden päivät tätä kurjuutta kesti,kunnes vein hiljattain Venetmäelle,missä vihdoin vaihdettiin takakelkan etukumityynyt ja taka-akselin ulommaiset puslat.Nyt on taas hieno ajaa.
Hieman ihmetyttämään jää nuo 2 Tampereen Mersukorjaamoa,joissa ei tuollaista osattu hoitaa,vaikka vielä nimenomaan sanoin,että noissa kumeissa voi syyllinen olla,koska niiden vaihto auttoi edelliseen autooni joka kärsi samoista oireista.Pyysin molempia korjaamoja vaihtamaan.
Sitäpaitsi takakelkan kumityynyn kunnon,eli kunnottomuuden,näki heti kun vain pyörän irrotti.Ehkä ei vuosi sitten niin selvästi kuin nyt,mutta olisi varmaan silloinkin huomannut.
Ei tullut apua toiseltakaan korjaamolta;katkenneen etujousen ja yhden tangon taakse vaihtoivat+pyöriensuuntaus.Ei vaikuttanut mihinkään.
Tässä vaiheessa alkoi jo tuntua kurjalta,kun ei rahallakaan saa apua ammatti-ihmisiltä.
Vuoden päivät tätä kurjuutta kesti,kunnes vein hiljattain Venetmäelle,missä vihdoin vaihdettiin takakelkan etukumityynyt ja taka-akselin ulommaiset puslat.Nyt on taas hieno ajaa.
Hieman ihmetyttämään jää nuo 2 Tampereen Mersukorjaamoa,joissa ei tuollaista osattu hoitaa,vaikka vielä nimenomaan sanoin,että noissa kumeissa voi syyllinen olla,koska niiden vaihto auttoi edelliseen autooni joka kärsi samoista oireista.Pyysin molempia korjaamoja vaihtamaan.
Sitäpaitsi takakelkan kumityynyn kunnon,eli kunnottomuuden,näki heti kun vain pyörän irrotti.Ehkä ei vuosi sitten niin selvästi kuin nyt,mutta olisi varmaan silloinkin huomannut.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Viime viikolla vaihdettiin C180 sedaniin taakse vasen narinanivel ja iskarit. Kiemurtelu loppui samantien eli kyllä vaikuttaa. Viime kesänä tehtiin nelipyöräsuuntaus ja sillä ei ollut mitään vaikutusta, kiemurtelu jatkui. Iskarit ei varmaan vaikuttaneet niin paljoa koska ne kuivuivat ilmeisesti kovan pakkastalven ansiosta ja viime katsastuksessa ne olivat ihan OK vaikka kiemurtelua esiintyi jo silloin.
S205 C180 TA Premium -16 Oma kulkine
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
Kuten Mesedesi totesi,ihan eri auto tulee.Nyt on taas ajonautinto palannut.
Mielenkiintoista muuten,että sekä edellisessä että nykyisessä autossani alkoi vaivat hieman takaiskarien vaihdon jälkeen,ja tosiaan molemmissa vika oli noissa takapään kumeissa.En tiedä onko sattumaa vai ei?
Mielenkiintoista muuten,että sekä edellisessä että nykyisessä autossani alkoi vaivat hieman takaiskarien vaihdon jälkeen,ja tosiaan molemmissa vika oli noissa takapään kumeissa.En tiedä onko sattumaa vai ei?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Ehkäpä osissa vaan on tasainen laatu kuten philipsin hehkulampuissa: iskarien käyttöikä on xx kilsaa ja kumien sitten tuhat kilsaa enemmänAri kirjoitti:Kuten Mesedesi totesi,ihan eri auto tulee.Nyt on taas ajonautinto palannut.
Mielenkiintoista muuten,että sekä edellisessä että nykyisessä autossani alkoi vaivat hieman takaiskarien vaihdon jälkeen,ja tosiaan molemmissa vika oli noissa takapään kumeissa.En tiedä onko sattumaa vai ei?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mites nuo kelkan etukumien vaihto onnistuu ilman koko kelkan pois ottamista? Millä konstilla sekä työkaluilla lähtee?
Nehän ei ihan niinvain lähde. Minusta niissä oli töitä tarpeeksi vaikka kelkka oli tallin lattialla kun ex:ään ja ukkelin lankkuun vaihdettiin. Takimmaiset olivat kans ihan kiinniasti paikoillaan Meinasin itte aloittaa lievän kiemurtelun etsinnän narinoista sekä apusimpukasta.
Nehän ei ihan niinvain lähde. Minusta niissä oli töitä tarpeeksi vaikka kelkka oli tallin lattialla kun ex:ään ja ukkelin lankkuun vaihdettiin. Takimmaiset olivat kans ihan kiinniasti paikoillaan Meinasin itte aloittaa lievän kiemurtelun etsinnän narinoista sekä apusimpukasta.
Eikös noita puslia ole joku ihan tunkkien avulla vaihtanut.
Menikös homma niin, että auto ensin ylös. Sitten puslan pultti auki, jolloin apurunko hieman tipahtaa. Joku pönkä apurungon ja korin väliin ja toisella tunkilla puskemaan puslaa pesästään.
Miehekästä voimankäyttöä voidaan silti tarvita.
Hakutoiminnolla pitäisi löytyä
Menikös homma niin, että auto ensin ylös. Sitten puslan pultti auki, jolloin apurunko hieman tipahtaa. Joku pönkä apurungon ja korin väliin ja toisella tunkilla puskemaan puslaa pesästään.
Miehekästä voimankäyttöä voidaan silti tarvita.
Hakutoiminnolla pitäisi löytyä
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Harmi,ettei Venetmäki ole kaikkien ulottuvilla."Narinanivelten"ja etukelkan kumien vaihtoon meni 45min,ja työ maksoi 37e.Siinä voi jo vannoutunutkin tee-se-itse-mies alkaa funtsimaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vaan se on sellainen vika, jonka huomaa todennäköisesti siitä rääkynästä tumpelompikin. Sitä vastoin kelkan puslien tai narinahelan loppuminen voi olla monelle uusi juttu -- johan sitä tavan perhe-nipponin jousitus ääntelee tehtaalta tullessaan saman verran kuin ihan puhkiajettu W124:n takaripustus.Teppo L kirjoitti:ylläolevasta listasta uupuu alapallot.nusnus!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tässä on nyt helppo elvistellä, kun vastaus on saatu, mutta oma kokemukseni puoltaa myös tuota listaa. Aina on hävinnyt soutamiset, kun väljät poistettu.Pena kirjoitti:Suurimmat syyt ajovakauteen:
Apusimpukan väljyys, iskarit, takakelkan etummaiset kumityynyt, koiranluut takana, "narinanivelet" takana, etutu tukivarsien kumipuslat, renkaat + alapallot.
Kokeilin kerran, kun auto ehjä, kolmilla eri renkailla enkä saanut millään samaa soutamista. Joten uskallan ihan totisella naamalla väittää, että syynä on aina väljä paikka (siis autossa).
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
UPitaas tämä.
Millaisia kestoja ihmiset on noille narinanivelille saaneet.
Omassa lankussa narisee perä jokseenkin tuntuvasti, heikompaa hävettäisi jo autoon istuessa kun pääsee perästä parahdus (auton perästä, that is).
Jutun juoni on siinä, että mittarissa on nyt noin 460 000 km ja kirjanpidon mukaan helat on vaihdettu about 70 000 km sitten. Onko noiden laatu jotenkin mennyt aivan surkeaksi eli kestoikä on tätä luokkaa vai enkö osaa jotain? MIkä muu S124:n perässä voisi nitistä tuohon tapaan?
Millaisia kestoja ihmiset on noille narinanivelille saaneet.
Omassa lankussa narisee perä jokseenkin tuntuvasti, heikompaa hävettäisi jo autoon istuessa kun pääsee perästä parahdus (auton perästä, that is).
Jutun juoni on siinä, että mittarissa on nyt noin 460 000 km ja kirjanpidon mukaan helat on vaihdettu about 70 000 km sitten. Onko noiden laatu jotenkin mennyt aivan surkeaksi eli kestoikä on tätä luokkaa vai enkö osaa jotain? MIkä muu S124:n perässä voisi nitistä tuohon tapaan?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Narinahela se on.
Syy miksi niin nopiaan on alkanut narajaan, on varmaankin muutama:
1. Asentaessa on tuupattu helan "sydämmestä" sisään, jolloin vaurioituu hala jo alkuunsa.
2. jos laittaa heikkolaatuisen (esin. vehon alkuperäisen (=italialainen))
3. Laittaa laadukkaamman, mutta jossa liukupinnan rasva on jäänyt suojakumin poimuihin niin, ettei ole päässyt itse rasvan työtä tekemään sinne liukupinnalle = pallo elää "kuivana".
Onhan noita 20tkm väleinkin vaihdettu, kun on sydämmestä sisään tuupattu.
Joskus on tullut vastaan niin kuiva narinahela, ettei ole jaksanut ruuvarilla heiluttaa (tiukka kuitenkin), kun sinne sitten tuuppasi rasvaa molemmille puolille, niin kesti aikansa heiluttaa jäykkänä, kuinnes viimeinenkin kuiva kohta voideltui. Sen jälkeen hela jaksoi keskittää itsensä ihan suojakumien voimalla.
Narinahelat ovat auton merkistä riippumatta hölmö ratkaisu ko. paikkaa. Liikerata ei mahdollista rasvan kulkeutumista sinne "työtä tekevälle" liukupinnalle.
Eli vaikka suojakumien alla olisikin rasvaa, niin se ei kulkeudu sinne itse.
Kun nyt asentaa uutta helaa, niin käännelkää sitä kädessä jo niin, että rasvaa menee sinne liukupinnalle.
Uudessa helassa se harmittavan usein jää odottamaan ja kuivumaan suojakumin poimujen väliin.
Syy miksi niin nopiaan on alkanut narajaan, on varmaankin muutama:
1. Asentaessa on tuupattu helan "sydämmestä" sisään, jolloin vaurioituu hala jo alkuunsa.
2. jos laittaa heikkolaatuisen (esin. vehon alkuperäisen (=italialainen))
3. Laittaa laadukkaamman, mutta jossa liukupinnan rasva on jäänyt suojakumin poimuihin niin, ettei ole päässyt itse rasvan työtä tekemään sinne liukupinnalle = pallo elää "kuivana".
Onhan noita 20tkm väleinkin vaihdettu, kun on sydämmestä sisään tuupattu.
Joskus on tullut vastaan niin kuiva narinahela, ettei ole jaksanut ruuvarilla heiluttaa (tiukka kuitenkin), kun sinne sitten tuuppasi rasvaa molemmille puolille, niin kesti aikansa heiluttaa jäykkänä, kuinnes viimeinenkin kuiva kohta voideltui. Sen jälkeen hela jaksoi keskittää itsensä ihan suojakumien voimalla.
Narinahelat ovat auton merkistä riippumatta hölmö ratkaisu ko. paikkaa. Liikerata ei mahdollista rasvan kulkeutumista sinne "työtä tekevälle" liukupinnalle.
Eli vaikka suojakumien alla olisikin rasvaa, niin se ei kulkeudu sinne itse.
Kun nyt asentaa uutta helaa, niin käännelkää sitä kädessä jo niin, että rasvaa menee sinne liukupinnalle.
Uudessa helassa se harmittavan usein jää odottamaan ja kuivumaan suojakumin poimujen väliin.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
No höh, tympeää. Luulin että ei nyt tarvitsisi teettää mitään alustapuolen korjausta vähään aikaan mutta mitä vielä. Saavat katsoa kesärenkaita vaihtaessa joskus ensi viikolla, josko tuo on jo ihan finaalissa.jvk210cdi kirjoitti:Narinahela se on.
Syy miksi niin nopiaan on alkanut narajaan, on varmaankin muutama:
1. Asentaessa on tuupattu helan "sydämmestä" sisään, jolloin vaurioituu hala jo alkuunsa.
2. jos laittaa heikkolaatuisen (esin. vehon alkuperäisen (=italialainen))
3. Laittaa laadukkaamman, mutta jossa liukupinnan rasva on jäänyt suojakumin poimuihin niin, ettei ole päässyt itse rasvan työtä tekemään sinne liukupinnalle = pallo elää "kuivana".
Onhan noita 20tkm väleinkin vaihdettu, kun on sydämmestä sisään tuupattu.
Joskus on tullut vastaan niin kuiva narinahela, ettei ole jaksanut ruuvarilla heiluttaa (tiukka kuitenkin), kun sinne sitten tuuppasi rasvaa molemmille puolille, niin kesti aikansa heiluttaa jäykkänä, kuinnes viimeinenkin kuiva kohta voideltui. Sen jälkeen hela jaksoi keskittää itsensä ihan suojakumien voimalla.
Narinahelat ovat auton merkistä riippumatta hölmö ratkaisu ko. paikkaa. Liikerata ei mahdollista rasvan kulkeutumista sinne "työtä tekevälle" liukupinnalle.
Eli vaikka suojakumien alla olisikin rasvaa, niin se ei kulkeudu sinne itse.
Kun nyt asentaa uutta helaa, niin käännelkää sitä kädessä jo niin, että rasvaa menee sinne liukupinnalle.
Uudessa helassa se harmittavan usein jää odottamaan ja kuivumaan suojakumin poimujen väliin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Italian osat on todettu heikoksi kestoltaan. Vuoden pari on kestänyt. Yks syy lyhyeen käyttöikään voi olla sekin että helan suojakumi on voinu hajota asennusvaiheessa. Väärillä työkaluilla asennettaessa tuo on varmaa. Lemförderin helat makso muistaakseni jotain 25 euroa kappale ja ne tuntuu kestävän kauan mikäli vaan asennetaan oikein. Ennen asennusta kun hiasee helan reiän sieltä navasta vinkun lamellipäällä ja sitten voitelee vaikka fairylla tai öljyllä niin kylläpä menee nätisti paikalleen. Ite oon käyttäny asennuksessa muistaakseni 40mm ulkohalkasialla (sama kuin helalla) olevaa holkkia jossa on varsi johon on hyvä lyödä isolla vasaralla. Muutama napautus niin hela onkin nätisti paikollaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Eiks Lemförder mahda olla alkuperäinenkin osa merkiltään. Ne kyllä kesti ainakin 150 000 km / pari.Siekkinen kirjoitti:Italian osat on todettu heikoksi kestoltaan. Vuoden pari on kestänyt. Yks syy lyhyeen käyttöikään voi olla sekin että helan suojakumi on voinu hajota asennusvaiheessa. Väärillä työkaluilla asennettaessa tuo on varmaa. Lemförderin helat makso muistaakseni jotain 25 euroa kappale ja ne tuntuu kestävän kauan mikäli vaan asennetaan oikein. Ennen asennusta kun hiasee helan reiän sieltä navasta vinkun lamellipäällä ja sitten voitelee vaikka fairylla tai öljyllä niin kylläpä menee nätisti paikalleen. Ite oon käyttäny asennuksessa muistaakseni 40mm ulkohalkasialla (sama kuin helalla) olevaa holkkia jossa on varsi johon on hyvä lyödä isolla vasaralla. Muutama napautus niin hela onkin nätisti paikollaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Ainakin laadultaan alkuperäistä vastaava. Omasta mielestä parhaita alustan osia.Aku P kirjoitti:Eiks Lemförder mahda olla alkuperäinenkin osa merkiltään. Ne kyllä kesti ainakin 150 000 km / pari.Siekkinen kirjoitti:Italian osat on todettu heikoksi kestoltaan. Vuoden pari on kestänyt. Yks syy lyhyeen käyttöikään voi olla sekin että helan suojakumi on voinu hajota asennusvaiheessa. Väärillä työkaluilla asennettaessa tuo on varmaa. Lemförderin helat makso muistaakseni jotain 25 euroa kappale ja ne tuntuu kestävän kauan mikäli vaan asennetaan oikein. Ennen asennusta kun hiasee helan reiän sieltä navasta vinkun lamellipäällä ja sitten voitelee vaikka fairylla tai öljyllä niin kylläpä menee nätisti paikalleen. Ite oon käyttäny asennuksessa muistaakseni 40mm ulkohalkasialla (sama kuin helalla) olevaa holkkia jossa on varsi johon on hyvä lyödä isolla vasaralla. Muutama napautus niin hela onkin nätisti paikollaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Joo mut tekihän TRW:kin narinoita ja laadustaan varmasti tunnettu pulju.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Kun pinta kuluu ja kumi vanhentuessaan kovettuu, niin eikö renkaan pitäisi olla silloin jämäkämpi?Ari kirjoitti:Seuraava kysymys onkin,voiko neljä vuotta vanhat kumit olla jo niin "löysät",että vaikuttaa ajoon paljon?Pintaa on kyllä ruhtinaallisesti.
Eli tuskin on tuosta kiinni, jos sulla on varmasti riittävän kovat rengaspaineet ja renkaat on pyöreät (vyöt ehjät).
- Veijo
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
On nykyään italialainenAku P kirjoitti:Eiks Lemförder mahda olla alkuperäinenkin osa merkiltään. Ne kyllä kesti ainakin 150 000 km / pari.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Re: Kysymys renkaista ja narinanivelestä.
Sama juttu sopiva hela, mutta oon ite varmistanut hylsyn paikallan pysymisen laittamalla 10mm sopivan pitkän pultin hela/hylsy paketin läpi ja mutterilla kiinni. Ruuvi (pultti) pitää paketin kasassa, kun sitä nuijii...Siekkinen kirjoitti:Ite oon käyttäny asennuksessa muistaakseni 40mm ulkohalkasialla (sama kuin helalla) olevaa holkkia jossa on varsi johon on hyvä lyödä isolla vasaralla. Muutama napautus niin hela onkin nätisti paikollaan.
Laittaa vielä pultin niin päin, että mutteri on helan puolella... Ei hakkaa kierteitä ko. ruuvista sököks.
Huom! sitä ruuvia ei saa kiertää niin piukkaan, että hela menee sököks. Vain sen verran ettei hylsy tipu.
Näin ei pääse vahingossa nirhaamaan suojakumia sököksi.. Ja vielä parasta. Hylsy ei tipu. Ja saa nuijia kahdella kädellä.
Tällä tapaa ei tarvitse "ulosvetäjää", vaan riittävän ISOA moskaa heilutella ja hetki vain, kun hela on irti tai paikoillaan
Ja vielä...
Ennen kuin uutta (itse laitan aina Lemförderin) laittaa paikoilleen, niin sitä pitää kädessä (tai ruuvipenkissä) käännellä niin, että rasva kulkeutuu mahdollisimman hyvin sinne "liukupinnalle"
Näin se kestää pitkään.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57