Värinä, 270 D + 722.6

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 29.01.2010 09:54
Paikkakunta: Järvenpää

Värinä, 270 D + 722.6

Viesti Kirjoittaja IL »

Kyseinen tekniikka siis värisee.
Haulla tulevat muut "värinät" eivät oikein vastaa tätä.
Värinän "tasoa" on tietysti vaikea kuvailla - kevyt värinä esim vetoakselista antaa joissakin tapauksissa samantapaisen tunteen.
Toistaiseksi värinää "tunnusteltu" pers' tuntumalta, kirjaimellisesti, kuskin penkillä.

-kierrosalueella n 1900-2200, riippuen lämpötilasta, jostakin syystä?
Yleensä lootan ollessa kylmimmillään, värinä esiintyy yläpäässä, lämmettyään... n 30km (riippuen ulkolämpötilasta tietenkin), värinä siirtyy alemmille kierroksille
-tulee esille erityisesti kylmänä, siis nyt kun ulkona on (reilusti)pakkasta.... ja lähtö eberin avustamana, jolloin loota ulkolämpötilassa, kone "kuuma"
-paikallaan (P) tulee ko kierros alueella myös selkeästi havaittava värinä, ei niin paha kuin ajossa
-tallista lähtiessä värinää ei juuri huomaa - tekniikka lämmin

-Ei oireile "heiluttamalla" kierroksia
-käsittääkseni glykoli ongelmissa pakat/OD pito on huono? Jolloin ajossa pitäisi tuntua (kevyt) nykiminen? ->mutta värisee myös paikoillaan.
-jos lukkoturbiini oireilee, niin miksi se esiintyy myös 1 vaihteella/paikoilaan? (ns KYP venttiili, vai mikä se on?)
-jos turbiini olisi epätasapainossa, pitäisi sen olla sitä myös lämpöisenä?
-tässä tapauksessa ei ole kaasuvaimennettuja tyynyjä
-lootan öljyt vaihdettu, mitä pohjasta saa, 3 kertaa n 1500km sisään. Ensimmäisellä ja viimeisellä myös suodatin. "Lietettä" oli, mikä väheni 3 kertaan olennaisesti. En osaa sanoa tuliko värinä ennen sitä, kun ilmat olivat lämpimämmät.
-km n 90t, tiedä sitten olisiko Gunther rukannut....
-vm '04

-suuttimia ei ole mitattu/avattu (vielä), voisiko ...?
-voisiko joku venttiili yrittää lootassa tehdä jotain kytkentää? Myös Pllä.
Avatar
maku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 04.04.2008 10:31
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja maku »

Minulla värisi sama yhdistelmä samalla kierros alueella kun sulla.
Parhaiten sen huomasi jos lähti kiihdyttämään jostain 160 kieppeiltä ja painoi vain sen verran kaasua et laatikko ei vaihtanut vitoselta neloselle.
Paikalla en kokeillut et olisko värissy...

(edit: Meinas unohtua, glycoli kiusasi laatikossa)
LOTUS elise motorsport
W209 CLK 30CDI AMG -ex


Kuva Kuva
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 974
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Helppohan on ottaa glykoli testi noista laatikko öljyistä.
Itsellä taas oli suutin vika niin kone kävi hieman "värinöiden" kylmänä paikallaan.
Mut ajossa ei huomannu eroa ja sama homma kanssa kun oli hieman mäntä vikaa.. mikä tuntuu olevan aika yleistä noissa 270cdi koneissa.

Testerillä saa kanssa paljon haarukoitua noita vika paikkoja pois.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos paikallaan värisee kylmänä niin tutki ja vaihda ekana moottorin kumityynyt. Näkyy jonkin verran olevan niissä vaivaa -03-04 ikäisissä autoissa.
Toki voi olla jotain vakavampaakin, mutta ei se aina voi olla se kallein vika :wink:
Joku mersupurkaamo??
IL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 29.01.2010 09:54
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja IL »

joskami kirjoitti:Helppohan on ottaa glykoli testi noista laatikko öljyistä.
Itsellä taas oli suutin vika niin kone kävi hieman "värinöiden" kylmänä paikallaan.
Mut ajossa ei huomannu eroa ja sama homma kanssa kun oli hieman mäntä vikaa.. mikä tuntuu olevan aika yleistä noissa 270cdi koneissa.

Testerillä saa kanssa paljon haarukoitua noita vika paikkoja pois.
Glykoli ei kai tunnu paikoillaan?

Mikäs se mäntä-vika-ominaisuus on?

Testeri olis, jooo... kiva.

Kumityynyjä olen kyllä vähän epäillyt... tyhjäkäynnillä, kuskinpuolelta konetta vedettäessä kannesta/kopasta, värinä voimistuu... en ole päässyt vielä kokeilemaan sitä penkillä istuen, tuntuuko samalta värinältä. Pitäs olla pidemmät kädet...
Mutta kuinka kumityynyt voisivat olla niin lämpötila herkkiä?

Pitänee hommata apukädet.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 974
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Otappa foorumilla CDI203 käyttäjään yhteyttä, vaikuttaa siellä etelä-suomessa niin saat eliminoitua suutin ja mäntä viat pois.
edit(cdi203 löytyy Mersun star testeri millä saa tarkistettua kyseiset jutut.)

Omasta 270 oli ykkösen mäntä ottanut itseensä ja tyhjäkäynti oli hieman tärisevää lisääntyneen "ohivuodon" takia, muuten ei mitään huomannu normaali ajossa mitään.. Kone pääsi ylikuumentumaan rikkoutuneen vesipumpun takia..
Viimeksi muokannut joskami, Ma 22.02.2010 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
panorama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 21.01.2006 18:11
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja panorama »

Jos kumityyny on rikki, niin vaihdevipu (automaatti) liikkuu vedätettäessä. Sen voi myös todeta simuloimalla, istuu itse sisällä, auto käynnissä vaihde päällä, jarru päällä ja polkee kaasua ja kaveri katsoo konehuoneeseen.

Kone nousee melko korkealle, olen omin silmin sen nähnyt :shock:
IL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 29.01.2010 09:54
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja IL »

No, kuten alussa totesin, tässä ei ole kaasutyynyjä... mitä käytetään ilmeisesti MB koreissa, vaan perinteiset kumityynyt.
Samasta syystä myöskään Star ei toimi. (Pitäisi olla DRBIII.)
No, ainakaan vakio kytkennällä ei toimi...

Vaihdekepissä ei tunnu ylimääräisiä liikkeitä.

Tyhjäkäynnillä ei tule (olennaista) värinää, vaan vasta n 2000 kohdalla, siis paikallaan kierrätettäessä.

Muisti kun on hyvä, mutta lyhyt... en ole vielä "ehtinyt" kokeilla paikoillaan D/R eroa, n 2000 kohdalla.

Tuo suutin homma vähän askarruttaa, jos lämpötila vaikuttaa värinän määrään... pitäisi syöttöjen olla aikalailla pielessä, jotta kone värisee...??? Ja kylmänä. Käynnistyminenkin olisi oletettavasti huono?
Kuinka nämä normalisti käynnistyvät? Tuntuu, että tätä saa kierrättää "pari kierrosta" sekä kylmänä, että kuumana, ennenkuin käynnistyy.

Kumityyny voisi olla varteenotettava vaihtoehto, mutta se lämpötila sidonnaisuus. Ei varmaankaan menisi huonommaksi, jos kuitenkin vaihtais. Pitää tehdä tuo D/R testi ainakin ensin ja sitten vähän kysellä varovasti, mistä moisia tyynyjä saisi.

Voisiko kuitenkin laatikossa joku venttiili koettaa kytkeä jotain? Öljyjen lämmettyä toiminta "pehmenee"?
Forteakin on tuubi, mutta vielä ei viitsisi kokeilla - tekisi mieli ottaa venttiilipöytä pois ja antaa vähän valohoitoa. Jos ei tule muutosta, niin siihen väliin vaikka pistäisi fortet testiin.

Ei kai se laatikkoa pilaakaan?

Samalla voisi vaihtaa 236.14 öljyt.

Kaikkea rukkailisi vähän nopeamminkin, mutta on nämä arkiset "velvoitteet" ...
IL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 29.01.2010 09:54
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Värinä, 270 D + 722.6

Viesti Kirjoittaja IL »

No niin, edellisen viestin jälkeen tulikin jo kesä...
Lämpöisemmät ilmat ja onglma on lähes poissa.
Pakkaset tulivat ja sama ongelma ilmaisee taas itseään.

Tässä -20 tienoilla värinä ei katoa (enää?) ollenkaan. Vaimenee huomattavasti lämmettyään, mutta tuntuu kuitenkin.
Kierrosalue on aika tarkasti 1950-2050, missä tuntuu.
Tulee myös vaimeasti kierroksia tiputettaessa, siis kaasua ylös ja antaa vauhdin hidastua.
Koska värinä tuntuu myös silloin
-olettaisin, että suuttimet eivät ole syynä, koska syötönhän pitäisi olla hyvin pientä moottorijarrutuksessa
-kumityynyt nojaavat toiseen laitaan, ei kai nekään? (ei saa kangella konetta heilumaan)

Hyvinkin usein vaihto tapahtuu n 2000 kohdalla, mutta värinä tulee myös silloin, kun vedättää vaihdon selkeästi sen yli.

Lämpötila/vaadittu pidempi ajomatka viittaisi kyllä laatikkoon.
Pakkasillahan lootaa ei tahdo saada lämpenemään tai ainakin lämpenee hitaammin.
Moottoria saa hetken käyttää paikallaan, mutta ei ole olennaista vaikutusta värinään. Tosin on kyllä eberikin, että kylmiä lähtöjä on moottorin kannalta vähän.

Onkos "aidoissa" MB lootissa tämänkaltaisia kokemuksia?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Värinä, 270 D + 722.6

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

IL kirjoitti:Onkos "aidoissa" MB lootissa tämänkaltaisia kokemuksia?
Tässä Kyse jostain muusta autosta kuin MB ?
aikaisemmista jutuista päätellen *:ria kokeiltu?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
IL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 29.01.2010 09:54
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Värinä, 270 D + 722.6

Viesti Kirjoittaja IL »

Joo, tämä on siis Jeepin koriin istutettu ko tekniikka.
Star ei auta... pitäisi olla DRBIII.
Yhden koodin olen saanut... P0700. Tuli tässä pari vkoa sitten pahimmalla pakkasella.
Loota jäi 2lle, jouduin kuitenkin ajamaan n "koulumatkan", 2km.
Siitä lämmettyään, uusi käynnistys ja vika "katosi".
Tuo koodi on kuitenkin hyvin yleinen, (kuten esim Google kertoo), eikä oikeastaan yksilöi mitään erityistä.

Tästäkin päätellen (ainut koodi mitä olen saanut, on tuo em) alkaa tuntumaan sille, että värinä tulee lootasta.
Ajattelin kokeilla noita uudempia öljyjä... jäi kesäaikaan kokeilematta, koska lämpöisellä sitä värinää on todella vaikea havaita, jos havaitsee ollenkaan.

Todennäköisesti jossakin MBssä ko värinää esiintyy, mikä ei ole pelkästään kumityynyjen aiheuttamaa.
Löytäisi vaan sen "oikean" foorumilaisen, joka "tunnistaa tunteen".
Voisi olla joku vaihtoventtiilin epämääräinen toiminta tms.

Mm. Aussifoorumilla on paljon lukijoita ja siellä arvuutellaan paljonkin asioita, mutta tätä "ominaisuutta" kun ei saa noilla lämpötiloilla samanlaisena esille.
Vastaa Viestiin