Automaattivaihteiston pesu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Automaattivaihteiston pesu?

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuossa erehdyin vilkaisemaan tuonne Ssän vaihdelaatikon öljytikkuun. Se todellakin tuntuu erehdykselle, koska saalis, joka jäi paperituppoon ei ollut yhtään mairitteleva. Hyvin, hyvin hyvin mustaa näyttäs liemet olevan, että pitäis vaihtaa askiin öljyt, ennenkuin harrasteemme saa suuremmankin draaman piirteitä.

Tuossa makoillessa soffalla tuli oikee älynväläys päähän. Ajattelin ihan piruuttani kysäistä kokeneemmilta, että mitä skenaarioita seuraavanlainen tapahtuma voisi mieleenne tuoda.

Eli jos otamma laatikosta öljyt pois propun kautta, samoiten turbiinista.

Pistetään laatikkoon ohjearvon verran polttoöljyä ja pyöritetään moottoria hetkenaikaa, mutta laatikossa ei vekslata vaihteita. Sitten otettas tupaöljyt pois ja laitettais uudet, oikeat öljyt ja puhdas suodatin tilalle.

Ottaskohan nuo kitkapinnat siitä pahastikin neniinsä tai olisikohan muuta vastaavaa kipinöintiä luvassa. Ja lähtisköhän sieltä irtomöhnät liikenteeseen.

Hitto kun ois pitäny se saappi sittenkin pitää itellään. Oisin kokeillu siihen ihan suinpäin. :lol:

Tai oisko muita vaihtoehtoja mielessä, miten vois putsata vaihteiston sköndästä sen paikoillaanollessa?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Vai olisko paikallaan ihan vaan öljynvaihto huuhtelemalla? Eli lootan öljynlauhduttimen paluuputki irti ja sieltä letku kanisteriin, moottori käyntiin, pari litraa vanhaa öljyä ulos, moottori sammuksiin ja pari litraa uutta öljyä sisään, toistetaan niin kauan kunnes ulostuleva öljy on täysin puhdasta. Hommaanhan voi mennä vaikka 20 litraa öljyä, mutta esim. Mobilin ATF 220 on halpaa, luokkaa 5 e/litra. Toki lootan suodatin myös vaihtoon, pitäisiköhän sekin melkein tehdä tuon huuhtelun jälkeen.
S204
Avatar
dante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 15.10.2008 16:48
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja dante »

Onhan niitä ihan automaattilaatikon pesuun tarkoitettuja aineita,mömmöt sisään ja 1/2 tuntia käyttöä ja öljyt pois.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

dante kirjoitti:Onhan niitä ihan automaattilaatikon pesuun tarkoitettuja aineita,mömmöt sisään ja 1/2 tuntia käyttöä ja öljyt pois.
Kerroppa lisää.

Forten tuoteperheessä on joku tuubi, jonka pitäisi elvyttää tiivisteitä ja tehdä vaihdot pehmeäksi ja muuta blaablaateeveeshoppia, mutta se ei ymmärtääkseni ollut mitään pesu/huuhteluainetta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
dante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ke 15.10.2008 16:48
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja dante »

En muista merkkiä enkä hintaa mutta kaveri osti omaansa Veholta kyseistä ainetta,luulisi tuota ainetta saavan muualtakin.Jollain kait ne yrittää pestä näitä jäähdytysnesteet öljyn sekaan saaneita laatikoita.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

taikka sitten laittaa sitä tupaöljyä ja lootaöljyä fifti fifti. pelkällä tupaöljyllä voi olla riski, että joku paikka hajoo, ei taida olla ihan niin voitelevaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse vaihtaisin öljyt, myös turbiinista, ja vaihtaisin suodattimen.

"Älä korjaa, jos ei ole vikaa."
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itelle vaihtasin ölpät laatikkoon pari kolme kertaa pienellä kilometri välillä ja tietenkin joka kerta turbiini tyhjäksi :wink:
siinä kun vaihtelee suodattimia, tulee samalla putsattua öljypohjasta "lietteet" pois :lol:
voithan tietysti pestä sen lootan tupaöljylläkin, eihän siinä mittään :roll: autohan on sinun :D itelle en kyllä menis sitä tekemään, jos joku on joskus siinä onnistunut hyvä niin 8) mutta jos kumminkin, niin mulla olis täällä sitten pari laatikkoo :D
että käytä sinne lootaan vaan sellasia aineita mitkä on sinne tarkotettu :wink:
mutta ne kuvat olis sittenkin kivoja kattella :oops:
mullon pelkkiä romuja vaan
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Useita öljynvaihtoja

Viesti Kirjoittaja geoman »

Itse vaihtaisin öljyt ja suodattimet muutaman kerran esim 10...20'000 km välein.

Huuhtelut yhteydessä irtoava lika saattaa tukkia kanavia ja sittenhän ihmetellään. Tällaisia viesteja on tullut BMW-miesten taholta kun ns "ikiöljyn" jäljiltä on alettu ihmettelemaan laatikossa olevaa puuroa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuolta taustalta tuli jo resepti, joka on käytännössäkin todettu hyväksi ja likoja ja irtomoskia liuottavaksi.

Joten kiitokset taustalle. Todennäköisesti teen pesuhuuhtelun, ja sitten kun projekti on ohi, niin raportoin sitten että kuin äijälle kävi.

Kaikkee pitää kokeilla, paitsi omaa mummoo ja kansantanhuja.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Älä vaan työnnä sinne mitään polttoöljyä tai muuta pesuainetta. Automaattiöljyllä huuhtelet sen. Tuossahan niitä ohjeita jo tulikin siitä, miten sen teet.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Nooh...kuten sanoin. Raportoin myöhemmin kuinka äijälle kävi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kysyppä tuolta ,miten toimia,ovat varmaan jo useamman putsanneet. :wink:

http://www.konehuolto.vze.com/

:idea:
ja ei ole kaakana

ja :shock:
IL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Pe 29.01.2010 09:54
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja IL »

Itse "pesin" vaihtamalla uudelleen n 200km ajon jälkeen... ja edelleen siitä n 300km ajon jälkeen .... ja edelleen n 300km ajon jälkeen.
Kolmannella kerralla taas uusi suodatin, kuten ensimmäiselläkin.

Oli menneet Mersun "ikuiset" öljyt aika toivottomaan kuntoon alle 90tkm/6v ajon jälkeen.
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Tulipa itelläki vaihdettua ensimmäistä kertaa tuon automaattilaatikon öljyt.
Ei ollu vanhoilla ajettu ku noin 200tkm :)
Melko lirua oli se vanha öljy.. ja ei sitä tullu ku ehkä 4 litraa. Ei oireillu muuten ku pakkasella ei kylmänä löytäny nelosvaihdetta.

Loppujen lopuksi aika helppo homma vaikka ei oo ennen tehnytkään.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Nostetaampa tämä asia pintaan, koska nyt on ihan autenttista ja käytännönkin tietoa ja kokemusta tästä aiheesta.

Eli vaihteistoon vanhan öljyn sekaan voi heittää Forte MotorFlush pesuaineen, jonka jälkeen autolla ajetaan kaikki alueet läpikäyden noin puolen tuntia. Fortella on kuulemma nykyään myös vaihteistoon varta vasten tarkoitettua pesuainetta, mutta mitä ilmeisemmin sama mökötin eri pullossa.

Senjälkeen tyhjennetään kaikki öljyt, sekä suodattimesta että turbiinista ja irroitetaan lauhduttimelta tuleva paluuputki vaihteistoon.

Sitten pyöritellään aina pieniä määriä (30sek) moottoria ja lisätään aina uutta öljyä sitämukaan mittatikusta lisää, kunnes vanha ja vaahtoutunut öljy tulee ulos ja loppujenlopuksi paluuputkesta tulee puhdasta automaagiöljyä.

Sitten liemet pois.

Uusi suodatin pesään ja täytetään uudella öljyllä ja soon siinä. Joitain laatikoita on saatu pelaamaan tällätavalla, varsinkin jos on ollut puuttuvia vaihteita, tai vekslaa kahden vaihteen väliä.

Täyttä autuutta se ei lupaa, mutta on kuitenkin helpompi homma, kuin nykästä laatikko irti ja levittää se pöydälle puhdistettavaksi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
egyptian
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Ke 12.05.2010 22:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja egyptian »

Itellä ois 5v laatikko -98 millä ajettu 210000 ja tietääkseni öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, ainakaan ei näy huoltokirjassa.

Vaihteisto on toiminut ja toimii edelleen täysin oikein, mutta minkälainen operaatio tuon öljynvaihdon suhteen olisi syytä tehdä? Pelkona myös, että tulee ongelmia, kun moskat lähtee laatikossa liikkeelle.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

egyptian kirjoitti:Vaihteisto on toiminut ja toimii edelleen täysin oikein, mutta minkälainen operaatio tuon öljynvaihdon suhteen olisi syytä tehdä? Pelkona myös, että tulee ongelmia, kun moskat lähtee laatikossa liikkeelle.


Kurssilla viime vkl taidettiin tehdä Forte-persu W140 ässään. Siitä purettiin venttiilikoneisto irti pesun jälkeen ja siellä oli toden totta moskaa kanavissa, mutta olisiko ne lähteneet siinä pesun jälkeisessä välivaihdossa liikkeelle - tuo "liemet pois" vaihe... edellisessä kirjoitusessa.

Itse ajattelin myös että jos toimii niin ei pesua, pelkkä vaihto/huuhteluvaihto. Ässä ei nimittäin toiminut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin