Automaattivaihteiston pesu?
Automaattivaihteiston pesu?
Tuossa erehdyin vilkaisemaan tuonne Ssän vaihdelaatikon öljytikkuun. Se todellakin tuntuu erehdykselle, koska saalis, joka jäi paperituppoon ei ollut yhtään mairitteleva. Hyvin, hyvin hyvin mustaa näyttäs liemet olevan, että pitäis vaihtaa askiin öljyt, ennenkuin harrasteemme saa suuremmankin draaman piirteitä.
Tuossa makoillessa soffalla tuli oikee älynväläys päähän. Ajattelin ihan piruuttani kysäistä kokeneemmilta, että mitä skenaarioita seuraavanlainen tapahtuma voisi mieleenne tuoda.
Eli jos otamma laatikosta öljyt pois propun kautta, samoiten turbiinista.
Pistetään laatikkoon ohjearvon verran polttoöljyä ja pyöritetään moottoria hetkenaikaa, mutta laatikossa ei vekslata vaihteita. Sitten otettas tupaöljyt pois ja laitettais uudet, oikeat öljyt ja puhdas suodatin tilalle.
Ottaskohan nuo kitkapinnat siitä pahastikin neniinsä tai olisikohan muuta vastaavaa kipinöintiä luvassa. Ja lähtisköhän sieltä irtomöhnät liikenteeseen.
Hitto kun ois pitäny se saappi sittenkin pitää itellään. Oisin kokeillu siihen ihan suinpäin.
Tai oisko muita vaihtoehtoja mielessä, miten vois putsata vaihteiston sköndästä sen paikoillaanollessa?
Tuossa makoillessa soffalla tuli oikee älynväläys päähän. Ajattelin ihan piruuttani kysäistä kokeneemmilta, että mitä skenaarioita seuraavanlainen tapahtuma voisi mieleenne tuoda.
Eli jos otamma laatikosta öljyt pois propun kautta, samoiten turbiinista.
Pistetään laatikkoon ohjearvon verran polttoöljyä ja pyöritetään moottoria hetkenaikaa, mutta laatikossa ei vekslata vaihteita. Sitten otettas tupaöljyt pois ja laitettais uudet, oikeat öljyt ja puhdas suodatin tilalle.
Ottaskohan nuo kitkapinnat siitä pahastikin neniinsä tai olisikohan muuta vastaavaa kipinöintiä luvassa. Ja lähtisköhän sieltä irtomöhnät liikenteeseen.
Hitto kun ois pitäny se saappi sittenkin pitää itellään. Oisin kokeillu siihen ihan suinpäin.
Tai oisko muita vaihtoehtoja mielessä, miten vois putsata vaihteiston sköndästä sen paikoillaanollessa?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Vai olisko paikallaan ihan vaan öljynvaihto huuhtelemalla? Eli lootan öljynlauhduttimen paluuputki irti ja sieltä letku kanisteriin, moottori käyntiin, pari litraa vanhaa öljyä ulos, moottori sammuksiin ja pari litraa uutta öljyä sisään, toistetaan niin kauan kunnes ulostuleva öljy on täysin puhdasta. Hommaanhan voi mennä vaikka 20 litraa öljyä, mutta esim. Mobilin ATF 220 on halpaa, luokkaa 5 e/litra. Toki lootan suodatin myös vaihtoon, pitäisiköhän sekin melkein tehdä tuon huuhtelun jälkeen.
S204
Kerroppa lisää.dante kirjoitti:Onhan niitä ihan automaattilaatikon pesuun tarkoitettuja aineita,mömmöt sisään ja 1/2 tuntia käyttöä ja öljyt pois.
Forten tuoteperheessä on joku tuubi, jonka pitäisi elvyttää tiivisteitä ja tehdä vaihdot pehmeäksi ja muuta blaablaateeveeshoppia, mutta se ei ymmärtääkseni ollut mitään pesu/huuhteluainetta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
itelle vaihtasin ölpät laatikkoon pari kolme kertaa pienellä kilometri välillä ja tietenkin joka kerta turbiini tyhjäksi
siinä kun vaihtelee suodattimia, tulee samalla putsattua öljypohjasta "lietteet" pois
voithan tietysti pestä sen lootan tupaöljylläkin, eihän siinä mittään autohan on sinun itelle en kyllä menis sitä tekemään, jos joku on joskus siinä onnistunut hyvä niin mutta jos kumminkin, niin mulla olis täällä sitten pari laatikkoo
että käytä sinne lootaan vaan sellasia aineita mitkä on sinne tarkotettu
mutta ne kuvat olis sittenkin kivoja kattella
siinä kun vaihtelee suodattimia, tulee samalla putsattua öljypohjasta "lietteet" pois
voithan tietysti pestä sen lootan tupaöljylläkin, eihän siinä mittään autohan on sinun itelle en kyllä menis sitä tekemään, jos joku on joskus siinä onnistunut hyvä niin mutta jos kumminkin, niin mulla olis täällä sitten pari laatikkoo
että käytä sinne lootaan vaan sellasia aineita mitkä on sinne tarkotettu
mutta ne kuvat olis sittenkin kivoja kattella
mullon pelkkiä romuja vaan
Useita öljynvaihtoja
Itse vaihtaisin öljyt ja suodattimet muutaman kerran esim 10...20'000 km välein.
Huuhtelut yhteydessä irtoava lika saattaa tukkia kanavia ja sittenhän ihmetellään. Tällaisia viesteja on tullut BMW-miesten taholta kun ns "ikiöljyn" jäljiltä on alettu ihmettelemaan laatikossa olevaa puuroa.
Huuhtelut yhteydessä irtoava lika saattaa tukkia kanavia ja sittenhän ihmetellään. Tällaisia viesteja on tullut BMW-miesten taholta kun ns "ikiöljyn" jäljiltä on alettu ihmettelemaan laatikossa olevaa puuroa.
Tuolta taustalta tuli jo resepti, joka on käytännössäkin todettu hyväksi ja likoja ja irtomoskia liuottavaksi.
Joten kiitokset taustalle. Todennäköisesti teen pesuhuuhtelun, ja sitten kun projekti on ohi, niin raportoin sitten että kuin äijälle kävi.
Kaikkee pitää kokeilla, paitsi omaa mummoo ja kansantanhuja.
Joten kiitokset taustalle. Todennäköisesti teen pesuhuuhtelun, ja sitten kun projekti on ohi, niin raportoin sitten että kuin äijälle kävi.
Kaikkee pitää kokeilla, paitsi omaa mummoo ja kansantanhuja.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kysyppä tuolta ,miten toimia,ovat varmaan jo useamman putsanneet.
http://www.konehuolto.vze.com/
ja ei ole kaakana
ja
http://www.konehuolto.vze.com/
ja ei ole kaakana
ja
Tulipa itelläki vaihdettua ensimmäistä kertaa tuon automaattilaatikon öljyt.
Ei ollu vanhoilla ajettu ku noin 200tkm :)
Melko lirua oli se vanha öljy.. ja ei sitä tullu ku ehkä 4 litraa. Ei oireillu muuten ku pakkasella ei kylmänä löytäny nelosvaihdetta.
Loppujen lopuksi aika helppo homma vaikka ei oo ennen tehnytkään.
Ei ollu vanhoilla ajettu ku noin 200tkm :)
Melko lirua oli se vanha öljy.. ja ei sitä tullu ku ehkä 4 litraa. Ei oireillu muuten ku pakkasella ei kylmänä löytäny nelosvaihdetta.
Loppujen lopuksi aika helppo homma vaikka ei oo ennen tehnytkään.
Nostetaampa tämä asia pintaan, koska nyt on ihan autenttista ja käytännönkin tietoa ja kokemusta tästä aiheesta.
Eli vaihteistoon vanhan öljyn sekaan voi heittää Forte MotorFlush pesuaineen, jonka jälkeen autolla ajetaan kaikki alueet läpikäyden noin puolen tuntia. Fortella on kuulemma nykyään myös vaihteistoon varta vasten tarkoitettua pesuainetta, mutta mitä ilmeisemmin sama mökötin eri pullossa.
Senjälkeen tyhjennetään kaikki öljyt, sekä suodattimesta että turbiinista ja irroitetaan lauhduttimelta tuleva paluuputki vaihteistoon.
Sitten pyöritellään aina pieniä määriä (30sek) moottoria ja lisätään aina uutta öljyä sitämukaan mittatikusta lisää, kunnes vanha ja vaahtoutunut öljy tulee ulos ja loppujenlopuksi paluuputkesta tulee puhdasta automaagiöljyä.
Sitten liemet pois.
Uusi suodatin pesään ja täytetään uudella öljyllä ja soon siinä. Joitain laatikoita on saatu pelaamaan tällätavalla, varsinkin jos on ollut puuttuvia vaihteita, tai vekslaa kahden vaihteen väliä.
Täyttä autuutta se ei lupaa, mutta on kuitenkin helpompi homma, kuin nykästä laatikko irti ja levittää se pöydälle puhdistettavaksi.
Eli vaihteistoon vanhan öljyn sekaan voi heittää Forte MotorFlush pesuaineen, jonka jälkeen autolla ajetaan kaikki alueet läpikäyden noin puolen tuntia. Fortella on kuulemma nykyään myös vaihteistoon varta vasten tarkoitettua pesuainetta, mutta mitä ilmeisemmin sama mökötin eri pullossa.
Senjälkeen tyhjennetään kaikki öljyt, sekä suodattimesta että turbiinista ja irroitetaan lauhduttimelta tuleva paluuputki vaihteistoon.
Sitten pyöritellään aina pieniä määriä (30sek) moottoria ja lisätään aina uutta öljyä sitämukaan mittatikusta lisää, kunnes vanha ja vaahtoutunut öljy tulee ulos ja loppujenlopuksi paluuputkesta tulee puhdasta automaagiöljyä.
Sitten liemet pois.
Uusi suodatin pesään ja täytetään uudella öljyllä ja soon siinä. Joitain laatikoita on saatu pelaamaan tällätavalla, varsinkin jos on ollut puuttuvia vaihteita, tai vekslaa kahden vaihteen väliä.
Täyttä autuutta se ei lupaa, mutta on kuitenkin helpompi homma, kuin nykästä laatikko irti ja levittää se pöydälle puhdistettavaksi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Itellä ois 5v laatikko -98 millä ajettu 210000 ja tietääkseni öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, ainakaan ei näy huoltokirjassa.
Vaihteisto on toiminut ja toimii edelleen täysin oikein, mutta minkälainen operaatio tuon öljynvaihdon suhteen olisi syytä tehdä? Pelkona myös, että tulee ongelmia, kun moskat lähtee laatikossa liikkeelle.
Vaihteisto on toiminut ja toimii edelleen täysin oikein, mutta minkälainen operaatio tuon öljynvaihdon suhteen olisi syytä tehdä? Pelkona myös, että tulee ongelmia, kun moskat lähtee laatikossa liikkeelle.
egyptian kirjoitti:Vaihteisto on toiminut ja toimii edelleen täysin oikein, mutta minkälainen operaatio tuon öljynvaihdon suhteen olisi syytä tehdä? Pelkona myös, että tulee ongelmia, kun moskat lähtee laatikossa liikkeelle.
Kurssilla viime vkl taidettiin tehdä Forte-persu W140 ässään. Siitä purettiin venttiilikoneisto irti pesun jälkeen ja siellä oli toden totta moskaa kanavissa, mutta olisiko ne lähteneet siinä pesun jälkeisessä välivaihdossa liikkeelle - tuo "liemet pois" vaihe... edellisessä kirjoitusessa.
Itse ajattelin myös että jos toimii niin ei pesua, pelkkä vaihto/huuhteluvaihto. Ässä ei nimittäin toiminut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224