MAP-anturin jännitteet?
MAP-anturin jännitteet?
Onkohan kellään tietoa MAP-anturin (Manifold Absolut Pressure)jännitteistä tyhjäkäynnillä sekä vakioahtopaineilla(maksimiarvoilla)...liekö kukaan mittaillut tai manuaalista (spekseistä) tsekannut....kyseessä CDI-kone ...tai löytyykö suuremman painealueen "ymmärtävää" anturia jotta ECU ymmärtäisi ahtopaineet pienemmiksi kuin todellisuudessa onkaan...tarvitaan lisää "tehoja" ...entisten lisäksi ..."ahtopaineista kesää varten"
Terkkuja vaan Day Downhillille yv:stä !
Muukkoselta näkyis löytyvän 3 baariin GM:n tekeleitä,mikä lie orkkiksen valmistusmaa?
Aina 4,5 baariin asti löytyykin ...ei vaan nuo käy "heittämällä" kiinni...taitaa olla taas modifioinnin paikka...tuunaillaan ...tuunaillaan
Terkkuja vaan Day Downhillille yv:stä !
Muukkoselta näkyis löytyvän 3 baariin GM:n tekeleitä,mikä lie orkkiksen valmistusmaa?
Aina 4,5 baariin asti löytyykin ...ei vaan nuo käy "heittämällä" kiinni...taitaa olla taas modifioinnin paikka...tuunaillaan ...tuunaillaan
345 # 650
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Jos map tunnistin tunnistaa ahtopaineen pienemmäksi, niin osaakohan se ecu antaa lisää leipää koneelle?
Myös ilmamäärän mittari voisi olla perehtymisen arvoinen asia....sitä vaan on vaikea huijata, koska jännite liikkuu n.0.5-4.5v välillä ja pienikin heitto vaikuttaa paljon.
Ruiskutuspaine liikkuu n. 400-1600bar:n välillä , Eli yhden voltin heitto ilmamäärämittarilla on n. 400baria heittoa ruiskutuspaineissa.
Yleensä jos jotain tunnistinta huijataan, menee moottori hätäkäytölle ja se siitä virittämisestä.
Ja jos ecua saakin huijattua, niin miten käy autom. vaihteiston ym. ohjainlaitteiden kanssa.
Ts. Loputon kierre..... niinkuin mersut muutenkin
Myös ilmamäärän mittari voisi olla perehtymisen arvoinen asia....sitä vaan on vaikea huijata, koska jännite liikkuu n.0.5-4.5v välillä ja pienikin heitto vaikuttaa paljon.
Ruiskutuspaine liikkuu n. 400-1600bar:n välillä , Eli yhden voltin heitto ilmamäärämittarilla on n. 400baria heittoa ruiskutuspaineissa.
Yleensä jos jotain tunnistinta huijataan, menee moottori hätäkäytölle ja se siitä virittämisestä.
Ja jos ecua saakin huijattua, niin miten käy autom. vaihteiston ym. ohjainlaitteiden kanssa.
Ts. Loputon kierre..... niinkuin mersut muutenkin
Joku mersupurkaamo??
Just tälläisistä pikkunikseistä koostuukin juuri kokonaistehon nosto ...aina ilmamäärämittarista ,MAP:sta ...jne ...jolloin juuri "hienosäätöä" tarvitaan
Muistelin vain että ilmamääränmittarissa olisi jonkinlainen siltakytkentä jossa tunnistava lanka tai "filmi" olisi juuri se tunnistava yksikkö ja sillan epätasapainon jännite vietäisiin ECU:lle polttoaineen määrää (-painetta)määrääväksi tekijäksi...korjatkaa viisaammat (mutua)
Mietin vain että olisi helpompi jopa rakentaa erillinen matalampi paineinen lisäpolttoaineensyöttö ...imuputki(painesarja) kohtaisilla suuttimilla...pa-pumppuyksikkönä...jos ei välittäisi päästömääräyksistä
Ps. kierrettä riittää
Tässähän juuri etsitään "rajoja" hätäkäytön alarajan löytämiseksi
Voimansiirtokomponentit kyllä tietenkin "asettavat" oman rajansa ...ne vaan on helpompi korvata järeämmillä
Muistelin vain että ilmamääränmittarissa olisi jonkinlainen siltakytkentä jossa tunnistava lanka tai "filmi" olisi juuri se tunnistava yksikkö ja sillan epätasapainon jännite vietäisiin ECU:lle polttoaineen määrää (-painetta)määrääväksi tekijäksi...korjatkaa viisaammat (mutua)
Mietin vain että olisi helpompi jopa rakentaa erillinen matalampi paineinen lisäpolttoaineensyöttö ...imuputki(painesarja) kohtaisilla suuttimilla...pa-pumppuyksikkönä...jos ei välittäisi päästömääräyksistä
Ps. kierrettä riittää
Tässähän juuri etsitään "rajoja" hätäkäytön alarajan löytämiseksi
Voimansiirtokomponentit kyllä tietenkin "asettavat" oman rajansa ...ne vaan on helpompi korvata järeämmillä
345 # 650
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Juttelinpa tuossa yhden kaverin kanssa aiheesta ja oli sitä mieltä, että pitäisi onnistua ilman suurempia ongelmia. Jollakin tutun-tutun-tutulla moinen systeemi kuulemma käytössä...
Käytännössä siis MAP-anturille monikierrospotikka (säätövastus). Toki tavallinenkin potikka käy, mutta monikierrosmalli on monta kertaa tarkempi. Vastuskäyräksi tulisi valita lineaarinen, koska logaritmisessä potikassahan yleensä on jonkunlainen "piikki" vastuskäyrässä. Täähän on siis yksinkertaisesti ns. turboruuvi. Eri asiahan taas on se, että vaikuttaako tuo MAP-anturi hukkaportiin, eli ts. voiko ylipäätänsä lisätä ahtoja? Mahtaako CDI-koneiden portit toimia sähköllä vai mekaanisesti?
Lisää syöttöjä kuulemma voi lisätä laittamalla ilmamäärämittarille jonkinmoisen kauluksen, jolloinka ilman virtausnopeus kasvaa --> lisää soppaa. Dieselmyllyjen toimintaan en oikein koskaan ole perehtynyt, joten en tiedä säätäkö dieselmoottori seosta itsekseen vai onko dieselin syöttömäärät jotenkin vakiot?
Mikä mahtaa olla lastun yms. muiden komponenttien vaikutus tässä sopassa?
Joku viisaampi vois valaista hiukan tuota cdi-moottorin toimintaa oleellisilta osin...
Ja lopuksi... Älkää missään nimessä kokeilko tätä kotona, ellette tiedä mitä teette! Itse en ainakaan näillä mun ja kaverin-kaverin-kaverin tiedoilla alkaisi kokeilemaan.
Käytännössä siis MAP-anturille monikierrospotikka (säätövastus). Toki tavallinenkin potikka käy, mutta monikierrosmalli on monta kertaa tarkempi. Vastuskäyräksi tulisi valita lineaarinen, koska logaritmisessä potikassahan yleensä on jonkunlainen "piikki" vastuskäyrässä. Täähän on siis yksinkertaisesti ns. turboruuvi. Eri asiahan taas on se, että vaikuttaako tuo MAP-anturi hukkaportiin, eli ts. voiko ylipäätänsä lisätä ahtoja? Mahtaako CDI-koneiden portit toimia sähköllä vai mekaanisesti?
Lisää syöttöjä kuulemma voi lisätä laittamalla ilmamäärämittarille jonkinmoisen kauluksen, jolloinka ilman virtausnopeus kasvaa --> lisää soppaa. Dieselmyllyjen toimintaan en oikein koskaan ole perehtynyt, joten en tiedä säätäkö dieselmoottori seosta itsekseen vai onko dieselin syöttömäärät jotenkin vakiot?
Mikä mahtaa olla lastun yms. muiden komponenttien vaikutus tässä sopassa?
Joku viisaampi vois valaista hiukan tuota cdi-moottorin toimintaa oleellisilta osin...
Ja lopuksi... Älkää missään nimessä kokeilko tätä kotona, ellette tiedä mitä teette! Itse en ainakaan näillä mun ja kaverin-kaverin-kaverin tiedoilla alkaisi kokeilemaan.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Toiminta on vähän niinkuin 4-piste bensa-sähkö-ruiskun ja dieselin sekoitus.Mr_Benz kirjoitti:
Joku viisaampi vois valaista hiukan tuota cdi-moottorin toimintaa oleellisilta osin...
.
Paine tulee suuttimelle samalla putkella (yhdysputki).
Suuttimet avataan 80voltin jännitteellä sähköisesti, kuten bensa-auton suuttimet.
Polttoaineen paine liikkuu commonrail järjestelmissä n.400-1600 barin välillä.
Mitäs sitten saadaan 80volttia suuttimelle???
Suuttimen sulkeutuessa suuttimen käämille tehdään tarkoituksella häiriöitä, eli jännite piikkejä, jotka varataan moottorin ohjainlaitteeseen odottamaan seuraavaa suutinta.
Myöskin voi olla erillinen suuttimen ohjainlaite johon varaus tehdään ( esim. toyotan nippon denso).
Muuten moottorissa on samankaltaiset periaatteet ja tunnistin systeemit kuin kuin bensa koneissa.
Kannattaa muuten kokeilla sitä ilmamäärä mittarin "ahtamista" jollain "töttöröllä", eihän sitä tiedä vaikka auttaisikin....
Joku mersupurkaamo??
Kyllähän se ECU ymmärtää antaa lisää soppaa kunhan vaan kuski tarjoaa "neljävitosta konehuoneen puolelle" eli raskaampaa kaasujalkaa vaan...eräänä ongelmana on ECU:n tehokkaasti toimiva kierrosluvunrajoitus joka rajaa ylikierrokset eli 300 D:n 5000 rpm:ään on vielä vähän matkaa ,jo tästä syystä CDI-koneissa käytetään alhaalta herääviä turboja jolloin tuntuu kuin ylemmillä kierroksilla ei enää mitään tapahtuisikaan...mutta ainahan voi vaihtaa "sopivamman" turbon käyttäjäkohtaisestiagip kirjoitti:Jos map tunnistin tunnistaa ahtopaineen pienemmäksi, niin osaakohan se ecu antaa lisää leipää koneelle?
Myös ilmamäärän mittari voisi olla perehtymisen arvoinen asia....sitä vaan on vaikea huijata, koska jännite liikkuu n.0.5-4.5v välillä ja pienikin heitto vaikuttaa paljon.
Ruiskutuspaine liikkuu n. 400-1600bar:n välillä , Eli yhden voltin heitto ilmamäärämittarilla on n. 400baria heittoa ruiskutuspaineissa.
Yleensä jos jotain tunnistinta huijataan, menee moottori hätäkäytölle ja se siitä virittämisestä.
Ja jos ecua saakin huijattua, niin miten käy autom. vaihteiston ym. ohjainlaitteiden kanssa.
Ts. Loputon kierre..... niinkuin mersut muutenkin
Eli kuskin kaasunpolkeminen kääntää potikan liukua jonka jännite on ohjeena ECU:lle ...kuski pyytää lisää tehoja
Ilmamäärämittari päästömääräysten rajoissa suosittelee sopivaa ruiskutusmäärää suhteessa ilmaan =jännitearvo ECU:lle ,joka ohjaa "optimaalisen" ruiskutuspaineen sekä suuttimen aukioloajan tietyn ennalta määrätyn softan perusteella eli anturit keräävät tietoja jotka määrittelevät sopan syötön määrää
MAP-anturi estää lähinnä ahtopaineen liiallisen nousun opastaen ECU:a pudottamaan ruiskutusmäärää
345 # 650
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Mitenkäs korkealle tuo MAP-anturi sen ahdon rajan asettaa?earl kirjoitti: Eli kuskin kaasunpolkeminen kääntää potikan liukua jonka jännite on ohjeena ECU:lle ...kuski pyytää lisää tehoja
Ilmamäärämittari päästömääräysten rajoissa suosittelee sopivaa ruiskutusmäärää suhteessa ilmaan =jännitearvo ECU:lle ,joka ohjaa "optimaalisen" ruiskutuspaineen sekä suuttimen aukioloajan tietyn ennalta määrätyn softan perusteella eli anturit keräävät tietoja jotka määrittelevät sopan syötön määrää
MAP-anturi estää lähinnä ahtopaineen liiallisen nousun opastaen ECU:a pudottamaan ruiskutusmäärää
Paljonko cdi kone kestää ahtoja ilman huolen häivää?
Kummin päin tuo kaasupolkimen potikka toimii, eli siis nouseeko jännite vai laskeeko se kun pedaalia polkee?
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Kerran mittailin vanhemman cdin ahtoja kun oli tehot hukassa.Mr_Benz kirjoitti:
Mitenkäs korkealle tuo MAP-anturi sen ahdon rajan asettaa?
Paljonko cdi kone kestää ahtoja ilman huolen häivää?
Kummin päin tuo kaasupolkimen potikka toimii, eli siis nouseeko jännite vai laskeeko se kun pedaalia polkee?
Vakiona on n.0.8bar mittarin mukaan uudella turbolla ilman pakoputkea
Eli kyllähän tuon voi lähes tuplata.....
Todellakin turbon suurennus voisi muuttaa kummasti moottorin käyttäytymistä.
Pedaaleissa on yleensä molempiin suuntiin liukupinnat, eli kaksi piiriä jotka
toimivat toinen toisin päin.
Nykyäänhän on kehitetty myös liukupinnaton kaasupoljin tunnistin, eli ei kuluvia osia.
Joku mersupurkaamo??
Mitenkäs korkealle tuo MAP-anturi sen ahdon rajan asettaa?
Paljonko cdi kone kestää ahtoja ilman huolen häivää?
Kummin päin tuo kaasupolkimen potikka toimii, eli siis nouseeko jännite vai laskeeko se kun pedaalia polkee?[/quote]
Muistinvaraista tietoa jälleen mutta joilla on speksit (manut) hallussaan korjatkoon inhimilliset erheeni:
MAP-anturi 2,0 barin absoluuttista painetta eli kun vähennät ilmakehän paineen eli 1,0 atm (n. 1,0 bar) niin jää jäljelle 1 baarin haarukka jolla työskennellään mutta anturi ei "leikkaa" suorakulmaisesti ahtoa pois kilosta lähtien vaan antaa toleransseista yms. tekijöistä johtuen sallii n. 1,6 barin ahdot
Ps. ts. saat vuoristossa suuremmat ahtopaineet ...mutta ilma on valitettavasti siellä ohuempaa
Olen kokeillut 2,7 barin ahtoja ...kone kestää senkin ...järjellisesti käytettynä ...yläraja on vieläkin korkeammalla ,mutta on etsittävä "kestävämpää" ahdinta tai käyttää sarja-ahtoa jos halutaan suurempia paineita
Edellä agip kertoi jo "tyhjentävästi" tuon potikkahomman
Ps. ahtopaineet eivät nouse ylös ilman riittävää kuormitusta eli paikallaan kaasutellessa on ihan turhaa odotella paineiden nousua vaan kuten Mauri H. totesi superturbon koeajossa vasta kolmosella ja nelosella löytyy "löylyä pesään" eli saavutetaan max. ahtopaineet ao. ruiskutusmäärällä
Paljonko cdi kone kestää ahtoja ilman huolen häivää?
Kummin päin tuo kaasupolkimen potikka toimii, eli siis nouseeko jännite vai laskeeko se kun pedaalia polkee?[/quote]
Muistinvaraista tietoa jälleen mutta joilla on speksit (manut) hallussaan korjatkoon inhimilliset erheeni:
MAP-anturi 2,0 barin absoluuttista painetta eli kun vähennät ilmakehän paineen eli 1,0 atm (n. 1,0 bar) niin jää jäljelle 1 baarin haarukka jolla työskennellään mutta anturi ei "leikkaa" suorakulmaisesti ahtoa pois kilosta lähtien vaan antaa toleransseista yms. tekijöistä johtuen sallii n. 1,6 barin ahdot
Ps. ts. saat vuoristossa suuremmat ahtopaineet ...mutta ilma on valitettavasti siellä ohuempaa
Olen kokeillut 2,7 barin ahtoja ...kone kestää senkin ...järjellisesti käytettynä ...yläraja on vieläkin korkeammalla ,mutta on etsittävä "kestävämpää" ahdinta tai käyttää sarja-ahtoa jos halutaan suurempia paineita
Edellä agip kertoi jo "tyhjentävästi" tuon potikkahomman
Ps. ahtopaineet eivät nouse ylös ilman riittävää kuormitusta eli paikallaan kaasutellessa on ihan turhaa odotella paineiden nousua vaan kuten Mauri H. totesi superturbon koeajossa vasta kolmosella ja nelosella löytyy "löylyä pesään" eli saavutetaan max. ahtopaineet ao. ruiskutusmäärällä
345 # 650
Re: MAP-anturin jännitteet?
poistoon