Turbo ja turbo....eikö maailmassa ole enään muuta...?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

agentti74 kirjoitti:viimekesänä kolmesatasella turbodieselillä on ajettu 12,90sek varttimaili heppoja oli 385 ja vääntöä 550nm ei oo mun auto mut tunnen kaverin
On muuten hiton kova aika. Vertailun vuoksi 55 Chevyllä ajettu 12,8/178 katuvarustuksessa, 350kone (n. 420hv) ja 1550 kg.

Paljo oli loppunopeus? Millaset renkaat? Ei taida vakiovoimansiirto kovin montaa tollasta lähtöä kestää...oliko lukko?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

autossa oli vakiorenkaat tosin leveämmät vakio alusta loppu nopeutta en muista mut autolla kiihdytettiin loppukesästä o-200kmh 12,00sek ainakin mun mielestä se on tosi nopee tää samanen kaveri muuten on hypännyt turbo volvolla 55m kun maailmanennätys on 73m ja sillä oli tiettävästi suomen ensimmäinen superturbo diesel 385hp/610nm muistin väännöt väärin aluksi.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

agentti74 kirjoitti:autossa oli vakiorenkaat tosin leveämmät vakio alusta loppu nopeutta en muista mut autolla kiihdytettiin loppukesästä o-200kmh 12,00sek ainakin mun mielestä se on tosi nopee tää samanen kaveri muuten on hypännyt turbo volvolla 55m kun maailmanennätys on 73m ja sillä oli tiettävästi suomen ensimmäinen superturbo diesel 385hp/610nm muistin väännöt väärin aluksi.
Oli kyseisen kaverin pumppu juuri uudelleen säädettävänä, aika lähellä 400hp:n ylitystä varmaan nyt ollaan.
agentti74 kirjoitti:mullakin on turbo tulossa auto on -89 250d w124 holsetin 3ld ja -93 moniventtiilin alakerta itsetehdyt pakosarja ja painekotelo kolmentuuman putki yksi vapaavirtaus vaimennin yms
Sulle tuli ilmeisesti se vitosen pumppu joka viime viikolla Vesalle toimitettiin? :wink:
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

agentti74 kirjoitti:mut autolla kiihdytettiin loppukesästä o-200kmh 12,00sek .
noniin, eli loppunopeus täytyny olla jotain reilusti yli 200 km/h vartilla...jos kerta 1/4 mile kesti 12,9s.
On tosiaan kova myös loppunopeus! Missäköhän kopassa tää voimalaite on/oli kiinni? Ilmanvastus on tietysti Mersussa paljon parempi kuin jossain vanhassa amerikan autossa ja se luonnollisesti edesauttaa kovaa loppunopeutta. Siltikin todella kunnioittava tulos ja kertoo nimenomaan siitä että VOIMAA ON!

Olisikin mielenkiintoista nähdä/testata ensikesänä kenellä on Suomen nopein Mersu? Ja onko bensa vai diesel? Lisäksi tulee muistaa esim. Äyräväisen remmiahdettu kaunotar jolle ei menneenä kesänä ilmeiseti saatu aikaa ajettua kun Kiikalassa satoi koko päivän?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Ja edelleen yhdyn Jampan mielipiteeseen, helkutin hauska auto ainakin ajella, ja kun ei viime vuonna ehtinyt nauttia yli annostusta (1000km) ja talvella siirto mielessä pari kertaa, niin eiköhän se ensi kesä suju siinä.. Toivotaan ilman vikoja, nyt kun se mystinen kaasuun vastaamis ongelma sai ratkaisun, pitää siintä kirjoittaa kyseiseen juttuun.. Se oli sellainen miinaan astumis juttu.

Mut onneksi maailmassa on näitä autoja, on kaikilla varaa valita, ja terveempää ei ole ku oman kehuminen ja toisten aliarviominen, mikä voi käydä vaik omaan nilkkaan "Mikä helv.. ja savutti niin pirusti?"

Juttujen perusteella alkaa kyl olla monissa kisoissa kummia tulos luetteloita ja viel oman merkkisellä autolla, se on hienoa. Tosin jos saan heittää pienen epäilyksen tuosta 0 - 200 km/h 12 s, eli mikä auto??

Ja tuohon luistonesto juttuun, perustuu amerikan poikien mittauksiin ja siel varttipätkä on taitettu alle 14s, muuten vakiolla tekniikalla. Ja syksyisestä kokeilusta muutamien foorumilaisten kyydissä ololla, niin kyllä se luiston esto silloin ainakin hiukka himmensi tuota suorituskykyä, eli täys poka ja ei anna kuudestakympistä painaa kaasua pohjaan.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

auto oli 190d johon on istutettu 300 turbodiesel ja sori pieni korjaus suomen ensimmäinen superturbo oli 285hp ja550nm. mootori oli310 pakun koneesta tehty jota sitten kutiteltiin ja lopulliset tehot oli sit ne 385hpja 610nm tehot saatiin monien erehdysten kautta moisiin lukemiin tehojen johdosta kaveri sai vähä ajokieltoa ja myi koko auton mut nyt uuden kiinnotuksen johdosta alla on w124 ja koneena on 300td kaikilla herkuilla nyt pitäs mennä 400hp rikki.pitäs mun autonkin ruveta naukuun kun kyseinen kaveri koneen tekee.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

agentti74 kirjoitti:auto oli 190d johon on istutettu 300 turbodiesel ja sori pieni korjaus suomen ensimmäinen superturbo oli 285hp ja550nm. mootori oli310 pakun koneesta tehty jota sitten kutiteltiin ja lopulliset tehot oli sit ne 385hpja 610nm
Eipä taida olla.. 2,9 litran vaparista (eli 310) tehty 3-litran turbodieseli. Ja 310:n kone on viisipyttyinen, kun niitä normaali td:ssä on kuusi. :shock: Oletko nyt aivan varma?
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Onhan toi "turbotuskin" harrastus? Toiset tuunaa ja toiset satsaa myös koneeseen? :roll:
Tuossa olisi makee Ahtopainemittari :wink: Menee melkein hollywoodin tasolle?
:lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

[quote="PT"]Toivotaan ilman vikoja, nyt kun se mystinen kaasuun vastaamis ongelma sai ratkaisun, pitää siintä kirjoittaa kyseiseen juttuun.. Se oli sellainen miinaan astumis juttu.

quote]
Valaisetko mielenkiinnosta vähän,mistä tommonen mystinen vika johtui?
T.Kyydissä ollut :wink:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

niin vapari se alkuun olikin ennenkun siihen laitettiin TURBO ja eikös 2,9l oo aika lähellä 3,0? sen takia pakunkone kun siihen saa enemmän vääntöä koska isku on pitempi ja tais olla mäntäkin vähä isompi tosin kierroksia koneessa on vähemmän niin ja männissä on kuulemma paremman muotoiset palotilat. sori jos oon koittanut johtaa harhaan. :twisted:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Nimimerkille ajarol kysymys vieläkö noita suurempia elementtejä saa tuohon W124 korisen pumppuun -88 on nykyisen koneen vuosimalli, ja onko tuohon useampia vaihtoehtoja?
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Petri K kirjoitti:Nimimerkille ajarol kysymys vieläkö noita suurempia elementtejä saa tuohon W124 korisen pumppuun -88 on nykyisen koneen vuosimalli, ja onko tuohon useampia vaihtoehtoja?
Aivan samat elementit käy kaikkiin m-mallin pumppuihin. OM601-OM603 koneissa on lähes kaikissa tuon tyyppinen pumppu.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kiitokset ! Missä hinnoissa elementit ovat 5,5 ja 7mm ? vai mitä niitä kokoja oli..
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Petri K kirjoitti:Kiitokset ! Missä hinnoissa elementit ovat 5,5 ja 7mm ? vai mitä niitä kokoja oli..
Uskaltaiskohan sitä näin lonkalta luvata, että tommosen 200 pumpun uudelleen rakentaminen kustantaisi jotain 450-650€ välissä. Riippuen onko irtopumppu vai koko auto ja missä kunnossa pumppu muuten on.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

make kirjoitti:
PT kirjoitti:Toivotaan ilman vikoja, nyt kun se mystinen kaasuun vastaamis ongelma sai ratkaisun, pitää siintä kirjoittaa kyseiseen juttuun.. Se oli sellainen miinaan astumis juttu.

quote]
Valaisetko mielenkiinnosta vähän,mistä tommonen mystinen vika johtui?
T.Kyydissä ollut :wink:
Josko kirjottelen tähän sitten tarinaa siintä, eli homma johtui kokonaan ihmisen kyltymättömästä halusta kokeilla, ja kait vähän puutteellista Saksan kielen taidosta.

Kun on se usein esille tullut oktaanin säädin monissa malleissa, pois lukien siis 32v ym ja myös 500E (jälkeenpäin viisastuneena), ja se oktaanin säädin sijaitsee yleensä siinä kuljettajan puoleisen lokarin päällä (mikä olisi selvinnyt ohjekirjan tarkemmalla lukemisella (?), mut ku oli saksan kielinen ja katsoin vaan kuvat :roll: ). Niin ja konehuoneissa on pieniä eroavaisuuksi..

Eli auto tutkiskellessa tuli sitten vastaan siinä rintapellissä repsikan puolella oleva AIVAN samanlainen namikka (eli S paikalla oli 5 ja n paikalla sit kait 3)kuin se oktaanin säädin. Ehkä oisin jopa saanut pidettyä näppini erossa siä, jos sen sinetti olisi ollut ehjä, ja oisin tiennyt et se oktaanin säädin on kat-malleissa vihreä, mut kun en..

Niin ja tässä vehkeessä se namikka on siinä esillä hyvin ja kun siinä ei ole akkuja ym edessä, niin on aika silmiin pistävä, normaalisti on akun takan muovin takana piilossa..

Namikka ylös ja siirto omasta mielestä oikealle kohdalle, eli 5 (S), seuraamus alle 70 asteisena toimii hyvin, sen jälkeen ei vastaa kaasuun, vaan "rynkyttää", ihan ku ois sytytys päin helvettiä. Sitä siinä tuli ihmetetyä ja kun tuo tietämys oli merkkiliikkeissä huono, niin osa irti ja Autosompaan missä kuvio alkoi pikkuhiljaa selvitä yhen asentajan toimesta, varaosamyyjät nosti kädet pystyyn, tosin tässä kohtaa tulee RUUSUJA Autosommalle, antoivat puhelimensa ja antoivat numeron johon soittaa, eli ilman välikäsiä ja odottelua että itse selvittäisivät ja soittaisivat perään, ja n 30min puhelun jälkeen Vehon jollekkin asiasta ymmärtävälle, ja oma hölmöys tuli siinä tiedostettua.

Niin ja Lappeenrannan Suni saa PIISKAA, oon ootellu sitä soittoa vasta pari viikkoa..

Sekavaa?? Joskus livenä helpoin selittää, mutta itse namikan toiminta on että normaalisti 1 asennossa, 2 - 3 ei paljoa vaikutusta, 4 laitetaan jos käy huonosti 40 - 70 asteisena, 5 jos käy viellä huonommin 40 - 70 asteisena, 6 jos käy huonosti yli 70 asteisena, ja 7 jos käy viellä huonommin yli 70 asteisena. Eli pitäisi korjata ruiskun ym säätöjä, mutta kuulemma ensin perusasiat kuntoon lambdat ym.

Vika korjaantu ku laitto 1 asentoon ja muutamia kilometrejä ajeli, tai ainakin kaasuun vastaa tavallisesti ja vika-asennossa pako kaasu oli ihan näkyvää, mutta nyt on taas lämpimänä ihan "näkymätöntä". Toivotaan että olisi ruiskun tietokone jo kokonaan normaaleilla säädöillä, lähinnä tuota edessä siintävää katsastusta silmällä pitäen..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

agentti74 kirjoitti:niin vapari se alkuun olikin ennenkun siihen laitettiin TURBO ja eikös 2,9l oo aika lähellä 3,0? sen takia pakunkone kun siihen saa enemmän vääntöä koska isku on pitempi ja tais olla mäntäkin vähä isompi tosin kierroksia koneessa on vähemmän niin ja männissä on kuulemma paremman muotoiset palotilat. sori jos oon koittanut johtaa harhaan. :twisted:
Sen verran tekee mieli vielä kiusata kysymyksillä, että mitäs kaikkia vahvistuksia oli sisuskaluihin tehty? Meinaan, että saattaa alunperin vapaastihengittävän koneen kasassa pysyminen olla kyseenalaista, kun tehot nelinkertaistuvat lähtökohtaan nähden.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Ja kun nyt on tullu lueskeltua noita juttuja pitkin poikin foorumia taas, niin mitä pahaa ne 500E on teille tehny, eivät ainakaan ruovittannu hiekkaa silmille tai vienny naista, ku nyt pitää ihmisten laittaa viimistä ruokarahaa myöten kiinni turboihin ym. :?

Eiköhän noita nopeampia mersujakin täältäpäin löydy, niissä taitaa myös ahdin määrätä tahdin..

Kuten tuolla aikasemmin todettiin, niin ei tuo turbo ja vapaasti hengittävä, ainakin kun vapaasti hengittävä on VAKIO, ole mitään niin hitsin vertailu kelpoisia, eihän se turbo auto tarvi ku hillittömät ahdot ja sit liikkuu, kunnes se mäntä sulaa..

Se mikä on totta, niin ahdin määrää tahdin, kyllä sellainen itselleenkin tuohon talvi autoksi tulee, sen verta niistä kokemuksia, mutta josko mentäisiin kiusaamaan noita ns sportteja ja nykypäivän tehokkaita dieseleitä, joista on lastulla otettu HUIMAT 25 hp lisää, ja sehän tekee niistä jo aivan sairaan nopeita..

Vai pitääkö odottaa, kun eka menee mollaamaan SLR:ää, kuhan ekat alkaa pyöriä kaduilla(?), "Et meikäl on sellain vehe et tuohan on ihan helisemässä.."




Keskustelua odotellen..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Älä nyt ota pulttia PT, eihän sun sivu ole kukaan ajanut "vielä"



386hp/575Nm
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

hyvä että saadaan vähä lukuja esiin.Kun kattelee tota jorman moottoria ni rupee sormet syhyyn ja persettä polttaan, täytyy olla VOIMAA on meinaan sen näkönen pahka tossa kyljessä. kun nyt sais vaan sen oman koneen keulille ei pitäs olla enää paljon kesken.
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

PT kirjoitti:Ja kun nyt on tullu lueskeltua noita juttuja pitkin poikin foorumia taas, niin mitä pahaa ne 500E on teille tehny, eivät ainakaan ruovittannu hiekkaa silmille tai vienny naista, ku nyt pitää ihmisten laittaa viimistä ruokarahaa myöten kiinni turboihin ym. :?

Eiköhän noita nopeampia mersujakin täältäpäin löydy, niissä taitaa myös ahdin määrätä tahdin..

Kuten tuolla aikasemmin todettiin, niin ei tuo turbo ja vapaasti hengittävä, ainakin kun vapaasti hengittävä on VAKIO, ole mitään niin hitsin vertailu kelpoisia, eihän se turbo auto tarvi ku hillittömät ahdot ja sit liikkuu, kunnes se mäntä sulaa..

Se mikä on totta, niin ahdin määrää tahdin, kyllä sellainen itselleenkin tuohon talvi autoksi tulee, sen verta niistä kokemuksia, mutta josko mentäisiin kiusaamaan noita ns sportteja ja nykypäivän tehokkaita dieseleitä, joista on lastulla otettu HUIMAT 25 hp lisää, ja sehän tekee niistä jo aivan sairaan nopeita..

Vai pitääkö odottaa, kun eka menee mollaamaan SLR:ää, kuhan ekat alkaa pyöriä kaduilla(?), "Et meikäl on sellain vehe et tuohan on ihan helisemässä.."


Keskustelua odotellen..

Äläs nyt turhia murehdi :lol: Kyllä tollanen 500E olis mahtava peli ajelttavaksi. vaikka diesel miehiä olenkin.. Mutta jo pelkkä tuo 500E:n alustarakenne on niin paljon tukevampi, että olis vaan herkkua ajella pientä mutkaista tietä.. :lol: :lol: Mutta toisaalta mikäs sen mukavempaa kuin saada tuollainen nuhapumppu kulkemaan kuin pieni tai keskisuuri raketti 8) 8) 8)

Mutta kaikkihan sen varmaan toteavat, että tuollainen 500E on aikansa herkkutuote, jonka arvo tulee säilymään ja jos saa pidettyä kunnossa niin nousee hinnat vanhemmiten :shock:
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Eli ei oltu valmiiksi suuttumusta ohituksista, arvostan kun jaksetaan värkätä vehkeitä, eli ohi saa mennä :D

Hymyssä suin ihmettelin vain tuota laaja mittaista hyökkäystä 500E kohtaan.. Kun tuolla toivoteltiin tervetulleeksi "500 kaatajiin."

Ja saadaanpa karistetteu tuo yleinen pappa imago ainakin diisseleiltä pois, voi olla monelle junnulle yllätys, kun ovat kuulleet "Diisseli mersujen kulkevan aivan hirveesti" ja sit ostetaan 200D ja ihmetellään ku eihän tää nyt mikään tykki ollutkaan..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

PT kirjoitti:Eli ei oltu valmiiksi suuttumusta ohituksista, arvostan kun jaksetaan värkätä vehkeitä, eli ohi saa mennä :D

Hymyssä suin ihmettelin vain tuota laaja mittaista hyökkäystä 500E kohtaan.. Kun tuolla toivoteltiin tervetulleeksi "500 kaatajiin."

Ja saadaanpa karistetteu tuo yleinen pappa imago ainakin diisseleiltä pois, voi olla monelle junnulle yllätys, kun ovat kuulleet "Diisseli mersujen kulkevan aivan hirveesti" ja sit ostetaan 200D ja ihmetellään ku eihän tää nyt mikään tykki ollutkaan..
Sori PT :(
Tarkoitus ei ollut loukata ketään missään nimessä ,pahoitteluni jos näin on käynyt !
Tuo viissatkun kaataja tuli vaan mieleeni kun "köröttelin" kotiini erään tunnetun viissatasvirittäjän ohi moottoritiellä.Hän otti nokkiinsa normaalista
ohitustapahtumasta jolloin minäkin "vähän" karstanpolttoa harrastin ettei paikat pikeenny.
Tällä kisailulla oli myös jälkiseuraamuksia mm. V8:n mäntien sulaminen,reikää,kansipahvi ,jne...omani kehrää kuin enkeli 8) vieläkin...
Tämä on vain yksittäistapaus jolloin "pieni" dieselnaku on päihittänyt viissatkun!
345 hp 650 Nm :lol:
345 # 650
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

niin kun tossa kyseltiin mitä muutoksia alakerralle on tehty? turbonlaakerit esim.sprintterin kiertokanget männät kestää vakiona jos vaan turbo ei ole liian pieni esim joku garretin t 03 tms. kun suurinteho otetaan vasta jossain alk. 2500rpm niin kyllä pitäs kestää ja tietysti kaikki kuluvat osat kannattaa uusia jos vaan taaloja löytyy ja mitä tota kestävyyttä epäileen onhan noi äijät niillä ajellu
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

agentti74 kirjoitti:niin kun tossa kyseltiin mitä muutoksia alakerralle on tehty? turbonlaakerit esim.sprintterin kiertokanget männät kestää vakiona jos vaan turbo ei ole liian pieni esim joku garretin t 03 tms. kun suurinteho otetaan vasta jossain alk. 2500rpm niin kyllä pitäs kestää ja tietysti kaikki kuluvat osat kannattaa uusia jos vaan taaloja löytyy ja mitä tota kestävyyttä epäileen onhan noi äijät niillä ajellu
Aha just joo, eli kone onkin Sprinteristä napattu? Ymmärsin sen olevan Sprinterin edeltäjästä, kun 310:stä ja vaparista puhuttiin. Mietinkin noita männissä olevia palotiloja... Sprinterin konehan oli jo suoraruisku ja jo valmiiksi ahdettu Tarkoitatko "suurinteho otetaan vasta jossain alk. 2500rpm"-kohdalla ahtopaineita?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Omalla kohdalla ajatus kaksatasen turbotuksesta lähti puhtaasti mielenkiinnosta tuohon turboahtamiseen, kun en turboautoa ole koskaan omistanut. Jos ehdin, ajattelin käydä radalla kellottamassa sille ajan myös.

Aikasemmin olen ajanut varttimailin 13,97/164 2200 painoisella autolla ja 11,7/187,5 noin 1500 kiloisella. Niihin verrattuna tuo W124 on paljon kevyempi, tosin tehotkin jää jonkin verran vaikka sitten mieli muuttuisikin tuon koneen koon suhteen.

Kun nyt tehoista on puhe, millaisilla polttoaineensiirtopumpuilla nuo tehokkaimmat dieselit on varustettu. Ei kai vakioilla vai onko se niin ylimitoitettu että riittää?
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Täysin terveeltä kuulostaa...w201/w124 vakioalustalla ja tehoja yli 300...ei ole kukaan ainakaan kertonut mistään alustamuutoksista? tai sitten minulta on mennyt ohi. Kyllähän auto kun auto suoralla tiellä kulkee tuollaisilla tehoilla...tulee vaan mieleen että voi tulla pöpelikkö tutuksi mutkaisemmalla pätkällä...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

jos leka on leka niin sitten on! varmaan ymmärrät jos haluat sori jos puuttuu pisteitä...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minua ärsyttää vain se, kun WAG:n TDi:t menee ylämäissä ohi, vaikka pidän 110km/h vauhtia yllä..... Se itseasiassa ärsyttää ihan SIKANA ja en päästä niitä enää koskaan ohi :!: :twisted:

Kumma juttu, kun nuo vanhat 124-diiselit provosoi noita tdi-kuskeja, varsinkin niitä joiden perässä lukee TDI ilman punaisia kirjaimia...ne on kai niitä 90hv:n vehkeitä.

Nimimerkillä "Ostan perään 200D lätkän ja provosoin niitä lisää"
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Petri M. kirjoitti:Täysin terveeltä kuulostaa...w201/w124 vakioalustalla ja tehoja yli 300...ei ole kukaan ainakaan kertonut mistään alustamuutoksista? tai sitten minulta on mennyt ohi. Kyllähän auto kun auto suoralla tiellä kulkee tuollaisilla tehoilla...tulee vaan mieleen että voi tulla pöpelikkö tutuksi mutkaisemmalla pätkällä...
Totta puhut. Mutta KAI kaikki on ensimmäisenä rukannut alustan kuntoon,samoin jarrut. Ainakin tietämissäni virityksissä näin,ja kyyti ihan muuta kuin vakioalustalla.

Taitaa vaan olla että tulee "virittelijöitäkin" mukaan eikä vain ammattilaisia kuten tähän saakka,tai sanotaanko näin että nuorempaakin porukkaa innostuu ja käypi pian köpelösti :?
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

eipä oo kukaan alustasta kyselly.
Vastaa Viestiin