Kokemuksia tehonlisäysbokseista (järjestelmistä) dieseleihin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Antti V kirjoitti:Joten se joka laittaa autoonsa tehoboxin, käyttänee niitä tehoja vain kiihtyvyyden parantamiseen, joka ei toisaalta vaadi suurempia jarruja.
Ja lisäksi toimiva boksi/lastu yleensä säästää polttoainetta.
Riippuen tietysti paljonko voimaa otetaan irti.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Antti V kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Muistaakseni alakouluusa jo opittiin nopeuden ja jarrutusmatkan neliössä fysiikan lakien mukaan, samoin nopeuden ja ilmanvastuksen neliössä mennään. Eli lyhykäisesti, nopeuden kaksikertaistuminen pidentää jarrutusmatkaa nelinkertaisesti ja samoin nopeuden kaksikertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.
Auton jarrut ja alusta mitoitetaan moottoritehojen mukaan. Sillä todennäköisyydellä että tehokkaammalla autolla ajetaan suurempia nopeuksia.
Ihan mielenkiintoiseksi on keskstelu menyt, mutta sotketaan vähän sitä soppaa lisää. Tehonlisäys boxit harvemmin kasvattavat huippunopeutta ainakaan huomattavasti, vaan niiden tehon lisäys kohdistuu lähinnä moottorin ala ja keskirekisteriin. Kun taas huippunopeus vaatii yleensä voimaa moottorin ylärekisterissä, jota nämä huijausboxit eivät juurikaan anna.

Toisaalta, jos huippunopeus kasvaa n 2-4%, niin ei tehdas mitoita jarruja niin tarkoille, että ne jäisi alimittaiseksi.

Näinollen, jos Suomessa käyttää lähes minkä tahansa vakioauton tehoja hyväkseen maksimaallisesti, ei tuosta ajokortista tarvitse pidellä kovin kovaa kiinni. Joten se joka laittaa autoonsa tehoboxin, käyttänee niitä tehoja vain kiihtyvyyden parantamiseen, joka ei toisaalta vaadi suurempia jarruja.
Kyllä näissä nykypäivän turbo- tai kompressorivehkeissä huippunopeus kasvaa melkoisesti, kun voidaan polttoaineen määrää lisätä kuten myös ahtopainetta/ilman tilavuusvirtaa. Helposti moottorin tehoarvot lisääntyy laittomuuksien yläpuolelle. Sen vuoksi niistä tulee vaara liikennekäyttöön, kun autoa ei ole kokonaisuudessaan suunniteltu niille tehoille.
Kyllä veikkaan, että kohta katsastustoimi alkaa testaamaan tehodynamometrillä moottorin tehoja, ovatko ne valmistajan antamissa toleransseissa.
Tässä kävi jo yhdelle tuttavalleni E 220 CDI-04 kanssa katsastuksessa, että meinasi autosta lähteä kilvet, kun katsastuksessa ilmeni tehoja muutattaneen. Kilvet sai pitää, kun toimitti katsastuskonttorille dokumentin
moottoritehoista.
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

rumilus kirjoitti:
Antti V kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Muistaakseni alakouluusa jo opittiin nopeuden ja jarrutusmatkan neliössä fysiikan lakien mukaan, samoin nopeuden ja ilmanvastuksen neliössä mennään. Eli lyhykäisesti, nopeuden kaksikertaistuminen pidentää jarrutusmatkaa nelinkertaisesti ja samoin nopeuden kaksikertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.
Auton jarrut ja alusta mitoitetaan moottoritehojen mukaan. Sillä todennäköisyydellä että tehokkaammalla autolla ajetaan suurempia nopeuksia.
Ihan mielenkiintoiseksi on keskstelu menyt, mutta sotketaan vähän sitä soppaa lisää. Tehonlisäys boxit harvemmin kasvattavat huippunopeutta ainakaan huomattavasti, vaan niiden tehon lisäys kohdistuu lähinnä moottorin ala ja keskirekisteriin. Kun taas huippunopeus vaatii yleensä voimaa moottorin ylärekisterissä, jota nämä huijausboxit eivät juurikaan anna.

Toisaalta, jos huippunopeus kasvaa n 2-4%, niin ei tehdas mitoita jarruja niin tarkoille, että ne jäisi alimittaiseksi.

Näinollen, jos Suomessa käyttää lähes minkä tahansa vakioauton tehoja hyväkseen maksimaallisesti, ei tuosta ajokortista tarvitse pidellä kovin kovaa kiinni. Joten se joka laittaa autoonsa tehoboxin, käyttänee niitä tehoja vain kiihtyvyyden parantamiseen, joka ei toisaalta vaadi suurempia jarruja.
Kyllä näissä nykypäivän turbo- tai kompressorivehkeissä huippunopeus kasvaa melkoisesti, kun voidaan polttoaineen määrää lisätä melkoisesti kuten myös ahtopainetta/ilman tilavuusvirtaa. Helposti moottorin tehoarvot lisääntyy laittomuuksien yläpuolelle. Sen vuoksi niistä tulee vaara liikennekäyttöön, kun autoa ei ole kokonaisuudessaan suunniteltu niille tehoille.
Kyllä veikkaan, että kohta katsastustoimi alkaa testaamaan tehodynamometrillä moottorin tehoja, ovatko ne valmistajan antamissa toleransseissa.
Tässä kävi jo yhdelle tuttavalleni E 220 CDI-04 kanssa katsastuksessa, että meinasi autosta lähteä kilvet, kun katsastuksessa ilmeni tehoja muutattaneen.
Jos se auto kulkee ilman viritystä 220 km/h ja ottaa kierrokset rajoittajaan niin ei se huippunopeus kasva mihinkään vaikka ois 300hv lisää.Välitykset vaan loppuu oli tehot mitä tahansa.
Siitä katsastuksesta sen verran et se riippuu paljon katsastus miehestä ja paikasta.Ite kysyin katsastus inssin mielipidettä lastutuksesta ja siihen tokas että ei heitä kiinnosta jos menee päästöistä läpi.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Lipsanen kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Antti V kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Muistaakseni alakouluusa jo opittiin nopeuden ja jarrutusmatkan neliössä fysiikan lakien mukaan, samoin nopeuden ja ilmanvastuksen neliössä mennään. Eli lyhykäisesti, nopeuden kaksikertaistuminen pidentää jarrutusmatkaa nelinkertaisesti ja samoin nopeuden kaksikertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.
Auton jarrut ja alusta mitoitetaan moottoritehojen mukaan. Sillä todennäköisyydellä että tehokkaammalla autolla ajetaan suurempia nopeuksia.
Ihan mielenkiintoiseksi on keskstelu menyt, mutta sotketaan vähän sitä soppaa lisää. Tehonlisäys boxit harvemmin kasvattavat huippunopeutta ainakaan huomattavasti, vaan niiden tehon lisäys kohdistuu lähinnä moottorin ala ja keskirekisteriin. Kun taas huippunopeus vaatii yleensä voimaa moottorin ylärekisterissä, jota nämä huijausboxit eivät juurikaan anna.

Toisaalta, jos huippunopeus kasvaa n 2-4%, niin ei tehdas mitoita jarruja niin tarkoille, että ne jäisi alimittaiseksi.

Näinollen, jos Suomessa käyttää lähes minkä tahansa vakioauton tehoja hyväkseen maksimaallisesti, ei tuosta ajokortista tarvitse pidellä kovin kovaa kiinni. Joten se joka laittaa autoonsa tehoboxin, käyttänee niitä tehoja vain kiihtyvyyden parantamiseen, joka ei toisaalta vaadi suurempia jarruja.
Kyllä näissä nykypäivän turbo- tai kompressorivehkeissä huippunopeus kasvaa melkoisesti, kun voidaan polttoaineen määrää lisätä melkoisesti kuten myös ahtopainetta/ilman tilavuusvirtaa. Helposti moottorin tehoarvot lisääntyy laittomuuksien yläpuolelle. Sen vuoksi niistä tulee vaara liikennekäyttöön, kun autoa ei ole kokonaisuudessaan suunniteltu niille tehoille.
Kyllä veikkaan, että kohta katsastustoimi alkaa testaamaan tehodynamometrillä moottorin tehoja, ovatko ne valmistajan antamissa toleransseissa.
Tässä kävi jo yhdelle tuttavalleni E 220 CDI-04 kanssa katsastuksessa, että meinasi autosta lähteä kilvet, kun katsastuksessa ilmeni tehoja muutattaneen.
Jos se auto kulkee ilman viritystä 220 km/h ja ottaa kierrokset rajoittajaan niin ei se huippunopeus kasva mihinkään vaikka ois 300hv lisää.Välitykset vaan loppuu oli tehot mitä tahansa.
Siitä katsastuksesta sen verran et se riippuu paljon katsastus miehestä ja paikasta.Ite kysyin katsastus inssin mielipidettä lastutuksesta ja siihen tokas että ei heitä kiinnosta jos menee päästöistä läpi.
Nyt Lipsanen olet hakoteillä asiassa.
Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat.
Mikään auto ei huippunopeudessa pysty alkuperäistehoilla saavuttamaan maksimikierroksia suurimmalla vaihteella ajettaessa.
Nopeuden neliössä ilmanvastus kasvaa. Eli ei pinemmillä tehoilla saavuteta niitä nopeuksia mitä suurempitehoinen moottori jaksaa vääntää.
Nopeus kun kaksinkertaistuu ilmanvastus nelikertaistuu.
Ps. Kyllä se katsastusmies on kohta entinen katsastusmies, jos hän ei osaa lukea mitä laissa määritetään näissä asioissa.
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

rumilus kirjoitti:
Lipsanen kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Antti V kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Muistaakseni alakouluusa jo opittiin nopeuden ja jarrutusmatkan neliössä fysiikan lakien mukaan, samoin nopeuden ja ilmanvastuksen neliössä mennään. Eli lyhykäisesti, nopeuden kaksikertaistuminen pidentää jarrutusmatkaa nelinkertaisesti ja samoin nopeuden kaksikertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.
Auton jarrut ja alusta mitoitetaan moottoritehojen mukaan. Sillä todennäköisyydellä että tehokkaammalla autolla ajetaan suurempia nopeuksia.
Ihan mielenkiintoiseksi on keskstelu menyt, mutta sotketaan vähän sitä soppaa lisää. Tehonlisäys boxit harvemmin kasvattavat huippunopeutta ainakaan huomattavasti, vaan niiden tehon lisäys kohdistuu lähinnä moottorin ala ja keskirekisteriin. Kun taas huippunopeus vaatii yleensä voimaa moottorin ylärekisterissä, jota nämä huijausboxit eivät juurikaan anna.

Toisaalta, jos huippunopeus kasvaa n 2-4%, niin ei tehdas mitoita jarruja niin tarkoille, että ne jäisi alimittaiseksi.

Näinollen, jos Suomessa käyttää lähes minkä tahansa vakioauton tehoja hyväkseen maksimaallisesti, ei tuosta ajokortista tarvitse pidellä kovin kovaa kiinni. Joten se joka laittaa autoonsa tehoboxin, käyttänee niitä tehoja vain kiihtyvyyden parantamiseen, joka ei toisaalta vaadi suurempia jarruja.
Kyllä näissä nykypäivän turbo- tai kompressorivehkeissä huippunopeus kasvaa melkoisesti, kun voidaan polttoaineen määrää lisätä melkoisesti kuten myös ahtopainetta/ilman tilavuusvirtaa. Helposti moottorin tehoarvot lisääntyy laittomuuksien yläpuolelle. Sen vuoksi niistä tulee vaara liikennekäyttöön, kun autoa ei ole kokonaisuudessaan suunniteltu niille tehoille.
Kyllä veikkaan, että kohta katsastustoimi alkaa testaamaan tehodynamometrillä moottorin tehoja, ovatko ne valmistajan antamissa toleransseissa.
Tässä kävi jo yhdelle tuttavalleni E 220 CDI-04 kanssa katsastuksessa, että meinasi autosta lähteä kilvet, kun katsastuksessa ilmeni tehoja muutattaneen.
Jos se auto kulkee ilman viritystä 220 km/h ja ottaa kierrokset rajoittajaan niin ei se huippunopeus kasva mihinkään vaikka ois 300hv lisää.Välitykset vaan loppuu oli tehot mitä tahansa.
Siitä katsastuksesta sen verran et se riippuu paljon katsastus miehestä ja paikasta.Ite kysyin katsastus inssin mielipidettä lastutuksesta ja siihen tokas että ei heitä kiinnosta jos menee päästöistä läpi.
Nyt Lipsanen olet hakoteillä asiassa.
Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat.
Mikään auto ei huippunopeudessa pysty alkuperäistehoilla saavuttamaan maksimikierroksia suurimmalla vaihteella ajettaessa.
Nopeuden neliössä ilmanvastus kasvaa. Eli ei pinemmillä tehoilla saavuteta niitä nopeuksia mitä suurempitehoinen moottori jaksaa vääntää.
Nopeus kun kaksinkertaistuu ilmanvastus nelikertaistuu.
Ps. Kyllä se katsastusmies on kohta entinen katsastusmies, jos hän ei osaa lukea mitä laissa määritetään näissä asioissa.
Ideahan tässä olikin että sillä ei saavuteta huomattavia nopeuden kasvuja.Joitain prosentteja autosta riippuen.Oletko aivan varma että mikään auto ei mene vakiona rajoittajalle?Lastutettujen autojen huippunopeus paranee keskimäärin 5-25km/h.Itsellä huiput taisi nousta alle 5 km/h.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

rumilus kirjoitti: Nyt Lipsanen olet hakoteillä asiassa.
Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat.
Nyt on kyllä tainnut mennä vähän puurot ja vellit sekaisin. Jos kierrokset pysyvät samoina, eikä välitys muutu, niin kyllä se nopeuskin kohtuu samanlaisena pysyy.
rumilus kirjoitti: Mikään auto ei huippunopeudessa pysty alkuperäistehoilla saavuttamaan maksimikierroksia suurimmalla vaihteella ajettaessa.
Ja tätähän minä yritin tuolla aiemmin jo sanoa, sillä ei nuo tehoboxit tuo edes valmistajan sivuilla lisää tehoa ylemmille kierroksille, vaan niissäkin maksimi teho on jotakuinkin samalla kierrosluvulla alkuperäisen kanssa.
Valmistajan linkki jossa teho/vääntö käyrät
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Antti V kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Nyt Lipsanen olet hakoteillä asiassa.
Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat.
Nyt on kyllä tainnut mennä vähän puurot ja vellit sekaisin. Jos kierrokset pysyvät samoina, eikä välitys muutu, niin kyllä se nopeuskin kohtuu samanlaisena pysyy.
rumilus kirjoitti: Mikään auto ei huippunopeudessa pysty alkuperäistehoilla saavuttamaan maksimikierroksia suurimmalla vaihteella ajettaessa.
Ja tätähän minä yritin tuolla aiemmin jo sanoa, sillä ei nuo tehoboxit tuo edes valmistajan sivuilla lisää tehoa ylemmille kierroksille, vaan niissäkin maksimi teho on jotakuinkin samalla kierrosluvulla alkuperäisen kanssa.
Valmistajan linkki jossa teho/vääntö käyrät
Voi...voi, pitääkö minun esittää asiani tehomittauspöytäkirjalla, että tehojen noustessa vääntömomenttikin kasvaa kutakuinkin suhteessa samoilla kierroslukualueella.
Ilmoittamassasi valmistajan linkki kertoo Power Boxin teho/vääntö/kierroskäppyrän mukaan esim. vääntöalue Nm alue osuu 2000-3000 r/min kohdalle samoin boxin kanssa ja paras teho alueella 4000 r/min . Tässä käppyrässä eikä muussakaan oheistiedossa ei ole tietoja ahtopaineiden määrästä eikä ruiskutuksen määrästä.
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 05.11.2008 10:32. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

rumilus kirjoitti: Voi...voi, pitääkö minun esittää asiani tehomittauspöytäkirjalla, että tehojen noustessa vääntömomenttikin kasvaa kutakuinkin suhteessa samoilla kierroslukualueella.
No tuohan ei välttämättä olisi huono ajatus, jos ei se kerran tosta äskeisiestä linkistä auennut :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Tuolla ilmoittamallasi oheistiedolla annetaan vaan sellaista tietoa, miten ohjelma muuttaa moottoriteknisiä arvoja eri kohtaan halutulla tavalla.
Siitä selviää kuitenkin, että tehoja nostamalla vääntömomenttikin kasvaa, se vaan siirtyy alemmille kierrosalueille.
Että Antin olisi nyt syytä opetella tulkitsemaan käppyröitä.
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

jaahas täytyypä sitten ruveta oikeen tarkkaan tuon dynon käyttö tuola koulusa ku jos aion kattastusmieheksi ruveta niin tarvin ilmeisesti valmistuessani dynon käytön :P . Rupiaa kattastushinnatki taasen nousemaan ku joutuvat hommaamaan dynot ja kouluttamaan vanhat inssit tuohon hommaan.

Tai voisivathan ne laskia siitä moottorin värähtelystäki sen tehonlisäyksen :lol: :lol: :lol:




T.Sankari
2. vuoden autotekniikan opiskelija
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Kyllä nyt on näköjään oppi Antilla mennyt hukkaan, joten lähden takaisin koulun penkille :cry:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

InsaneMe kirjoitti:jaahas täytyypä sitten ruveta oikeen tarkkaan tuon dynon käyttö tuola koulusa ku jos aion kattastusmieheksi ruveta niin tarvin ilmeisesti valmistuessani dynon käytön :P . Rupiaa kattastushinnatki taasen nousemaan ku joutuvat hommaamaan dynot ja kouluttamaan vanhat inssit tuohon hommaan.

Tai voisivathan ne laskia siitä moottorin värähtelystäki sen tehonlisäyksen :lol: :lol: :lol:




T.Sankari
2. vuoden autotekniikan opiskelija
Olethan melkoinen indikoinnin mestari, jos pystyt värähtelyparametrien perusteella määrittämään moottorin tehon !!

Ps. kyllä ne inssit osaavat käyttää tehodynamometriä, koska kuuluu opetussuunnitelmaan opistossa labratyönä.
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 04.11.2008 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

rumilus kirjoitti:Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat..
Tässä nyt ilmeisesti tarkoitetaan huipputehon kierroksia ja "ylipitkiä" välityksiä?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Selvitän lyhyen oppimäärän perustietoa mäntämoottorin voimista, miten voimat syntyy ja mitkä vaikutukset vaikuttaa tehojen ja vääntömomentin kasvuun.

Kampikoneiston voimat jakautuu pyörivien massojen aiheuttamaan keskipakovoimaan Fp, edestakaisten liikkuvien massojen aiheuttama voima Fe, kaasuvoima Fe, johon sylinterissä olevan kaasun paine vaikuttaa.
Voimien kokonaisvälittyminen Fte edestakaisin liikkuvasta massavoimasta aiheutuva tangentiaalivoima, Ftk kaasuvoimasta tangentiaalivoima, Fr´k kaasuvoimasta tangentiaali säteisvoima, Fre edestakaisin liikkuvasta massavoimasta aiheutuva tangentiaalivoima, edellämainituista voimista syntyy kokonaistangentiaalivoima.
Tästä pääsemme laskemaan yhden sylinterin aihuttaman vääntömomentin.

Tämän moottoritekniikan lainalaisuuden perusteella on helppo huomata, mitä vaikutusta on kaasuvoiman lisäyksellä kokonaisvoimaan ja vääntömomenttiin. Kyseiset kaasuvoiman parametrit kun muuttuu, kaasuvoimat antaa suuremman tehon ja vääntömomentin.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mitenkähän autonvalmistajat sallivat vetokoukkujen laiton? Jarruton kevytperävaunu kuormittaa auton jarruja runsaasti jo kahdeksankympin vauhdissa ja vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin, jos kärryn kokonaismassa on 750 kg.

Jos ajan lastutetulla autollani kahdeksaakymppiä, niin riittävätkö jarrut, jos moottorin tehoa on nostettu 20 prosenttia?? Onko tässä tapauksessa jotain merkitystä moottorin teholla?
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

rumilus kirjoitti: Nyt Lipsanen olet hakoteillä asiassa.
Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat.
Mikään auto ei huippunopeudessa pysty alkuperäistehoilla saavuttamaan maksimikierroksia suurimmalla vaihteella ajettaessa.

:lol: Kyllä nyt taitaa rumilus olla hakoteillä. Käyppäs katsomassa vaikka allekirjoitukseni automalli ja totea, että kyseisen auton rajoittimena toimii juurikin moottorin oma kierroksenrajoitin ja auto todellakin saavuttaa maksimikierroksensa suurimmalla vaihteella...eli auto on rajoitettu sopimuksen mukaan 250km/h ja rajoitin tulee siinäkohtaa, kun kierrokset on ns. tapissa ja on tasan vakio :idea: Eli jos alkaisin tuota "virittämään" en saavuttaisi yhtään suurempaa huippunopeutta vaikka käytössä olisi 800hv....ellei kierrosrajoitinta muuteta, mutta se onkin jo eri juttu.


ps. minulla on CDI Vito jonka lastutin uutena (2000) ja nyt olen ajanut sillä 270tkm ilman minkäänlaisia ongelmia ja aion ajaa sillä vielä pitkään....pellit tuosta loppuu ennen tekniikkaa ja tuntuu että tahtaan ajatuksenakin on tuon kilometrimäärän ylitettyä olevan seuraava osoite-> paaliin!
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

rumilus kirjoitti:Ei kannata muutaman prosentin tehonlisäyksen perusteella tehoboxsia asentaa tai muutenkaan manipuloida moottoria ohjaavaa ohjausboxsia.
Kyllä Mersu on tehdasasetuksilla hakenut kulloiselle moottorityypille lähes optimisäädöt, jolla viritysaste takaa parhaat tulokset pitkässä juoksussa.
Onhan selvää, jos ruiskutuksen määrää, ahtopainetta, ajoitusennakkoa muutetaan halutulla tavalla, niin saadanhan sillä toimenpiteillä tehoa ja vääntöä lisää ja tietyllä kierroslukualueella alentaa polttoaineenkulutusta.
Siitä huolimatta en satsaisi moiseen, ostaisin suoraan tehokkaammalla moottorilla varustetun auton.


Tehdashan myy itse samaa autoa,kahdella eri moottorin ohjelmoinnilla esim.200CDI ja 220CDI toisessa 136 heppaa ja toisessa 170 ja aivan sama kone,ja ilmeisesti jarrut ja alusta.Nyt muuten mielenkiintoinen ilmiö hintakin molemmilla E malleilla sama,osti 200CDI tai 220CDI.
Yllä puhuttiin muutaman prosentin lisäyksestä,todellisuudessa on ohjelmoinnin lisäys tässäkin tapauksessa 25%
Tietenkin jokainen saa omaa autoa ohjelmoittaa,jos tarvetta tuntuu olevan,onhan niitä viritelty kautta aikojen,ja varsinkin kun se on nykyisin niin helppoa,ettei auton ohjelmoinnissa mene aikaa kun alle puoli tuntia, kun entinen ohjelma imuroitu talteen ja uusi pukattu sisään,eikä varmasti katsastusmies tiedä asiasta mitään,eriasia jos sinne jotain lisäbokseja räpelletään johtosarjojen väliin rautalangalla kiinni.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Pari vuotta sitten kyselin Saksasta uutta turboa autooni (W203 200 CDI).
Vastauksista sai sen käsityksen että 200 CDI:n ja 220 CDI:n turbot ovat kuitenkin erilaiset. Mikähän tässä on totuus ?
W203CDI
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

rumilus kirjoitti:Tuolla ilmoittamallasi oheistiedolla annetaan vaan sellaista tietoa, miten ohjelma muuttaa moottoriteknisiä arvoja eri kohtaan halutulla tavalla.
Siitä selviää kuitenkin, että tehoja nostamalla vääntömomenttikin kasvaa, se vaan siirtyy alemmille kierrosalueille.
Että Antin olisi nyt syytä opetella tulkitsemaan käppyröitä.
No nyt olisi rumiluksen syyta itse katsoa kappyraa uudelleen ja miettia, mita muutosta siella tapahtuukaan. Nahdakseni teho ja vaantomomenttikayrat ovat molemmat aika lailla identtisia muodoltaan alkuperaisen kanssa, ovat vain "amplitudiltaan" (en tieda, mita sanaa tassa pitaisi kayttaa..) korkeampia. Itse kylla hiukan epailyttaa, etta millaan boxilla saa aikaan tuollaisen millintarkan "tasonnoston" koko kierrosalueella, etta mahtaako kayra olla oikeasta autosta :roll:

Toinen juttu on sitten se, etta vaantomomenttia kasvattamalla nousevat tehot, eika painvastoin. Teho kun on kuitenkin johdannaissuure noissa laskelmissa. Kuulostaa vahan hassulta sanoa "tehoa nostamalla momenttikin kasvaa, se vaan siirtyy alemmille kierrosalueille". Aivan kuin se itsestaan siirtyisi alemmaksi, koska tehoja nostettiin. Siltahan tuo kuulostaa.. Pikkusammakko ammattilaisen suusta :roll:

Jarruista vs. tehot. Taysin mutua, mutta joku hamara mielikuva mulla on, etta jarrujen mitoitus suhteessa tehoihin johtuisi siita, etta jarruilla pitaa pystya kumoamaan tehon (tai vaannon, kuinka vaan) aikaansaama kiihtyvyys, ts. jos kaasu hirttaa kiinni, niin auto pitaisi pystya silti pitamaan hallinnassa. Toki autossa on kytkin tahi N-vaihde tuotakin varten ja viime kadessa virta-avain. :lol: Etta en tieda, onko tuo hullua huuhaata vain, mita paassani pahkailin :roll:

Edit: Omassani on turha toivo yrittaa vakiotehoilla paasta suurimmalla vaihteella rajoittimelle. Sen verran loikkari on tuo kuutosvaihde tuossa... :roll: Pitais vissiin vaantoa yrittaa kasvattaa, etta jaksaisi kuutosellakin...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jarruthan on vauhdin surma,kuka hölmö rupee jarrutteleen jos sattuu saamaan jonku 200cdin kulkeen sen 120kmh :cry: :cry:

Ei muutaku hanaa lisää!!! :lol: :lol:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

esimerkki käyrät on melko varmasti taiteilija tehnyt ilman tehon mittausta
yleensä kun ahtopaine suurenee tai sanotaan pako paine niin maksimi teho putoaa alemmille kierroksille
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

rumilus kirjoitti: Voi...voi, pitääkö minun esittää asiani tehomittauspöytäkirjalla, että tehojen noustessa vääntömomenttikin kasvaa kutakuinkin suhteessa samoilla kierroslukualueella.
Ilmoittamassasi valmistajan linkki kertoo Power Boxin teho/vääntö/kierroskäppyrän mukaan esim. 90 kW 270 Nm alue osuu 2000-3000 r/min kohdalle ja boxin kanssa sama 105 kW 315 Nm aluella 4000 r/min paras vääntö. Tässä käppyrässä eikä muussakaan oheistiedossa ei ole tietoja ahtopaineiden määrästä eikä ruiskutuksen määrästä.
Nyt kun olet jo 4 kertaa tuota vastaustasi muuttanut, voisitko vielä kerran katsoa sitä taulukkoa ja miettiä, mitä ne käyrät tuolla oikein loppupelissä tarkoittaa. Kuten jo sanoi, ne ovat valmistajan ilmoittamia käyriä, onko ne kuinka tosia, siihen en ota kantaa, mutta suuntaa antavina ne ovat mielestäni ihan kohtuullisia.

Jos itse yrittäisit saada omasta copy/paste tekstistäsi selvyyttä, voisit jopa alkaa ymmärtämään moottorien sielunelämän päälle, niin sinun ei tarvitsisi aina asettaa itseäsi tuolla tavalla likoon.

Juu minä myönnän, ettei minulla ole korkeakoulu koulutusta, vaan ainoastaan opistoasteinen, eikä sekään ole valitettavasti edes autotekniikkaa :cry: :cry:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Antti V kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Voi...voi, pitääkö minun esittää asiani tehomittauspöytäkirjalla, että tehojen noustessa vääntömomenttikin kasvaa kutakuinkin suhteessa samoilla kierroslukualueella.
Ilmoittamassasi valmistajan linkki kertoo Power Boxin teho/vääntö/kierroskäppyrän mukaan esim. 90 kW 270 Nm alue osuu 2000-3000 r/min kohdalle ja boxin kanssa sama 105 kW 315 Nm aluella 4000 r/min paras vääntö. Tässä käppyrässä eikä muussakaan oheistiedossa ei ole tietoja ahtopaineiden määrästä eikä ruiskutuksen määrästä.
Nyt kun olet jo 4 kertaa tuota vastaustasi muuttanut, voisitko vielä kerran katsoa sitä taulukkoa ja miettiä, mitä ne käyrät tuolla oikein loppupelissä tarkoittaa. Kuten jo sanoi, ne ovat valmistajan ilmoittamia käyriä, onko ne kuinka tosia, siihen en ota kantaa, mutta suuntaa antavina ne ovat mielestäni ihan kohtuullisia.

Jos itse yrittäisit saada omasta copy/paste tekstistäsi selvyyttä, voisit jopa alkaa ymmärtämään moottorien sielunelämän päälle, niin sinun ei tarvitsisi aina asettaa itseäsi tuolla tavalla likoon.

Juu minä myönnän, ettei minulla ole korkeakoulu koulutusta, vaan ainoastaan opistoasteinen, eikä sekään ole valitettavasti edes autotekniikkaa :cry: :cry:
Kirjoitusvirheiden vuoksi olen joutunut muokkaamaan tietojani.
Kyseinen boxi ei ole valmistajan boxi.
Turha sinunkaan on väittää sellaista tosiasiaa, etteikö teho/vääntömomentti muutu ruiskutusmäärän ja ahtopaineen lisäyksen seurauksena. Jos näin on, on opistotasoinen koulutuksesi mennyt mekaniikan osalta hukkaan.
Mitä tulee copy/paste laudahdukseesi, osoittaa se vain sinulta sitä, ettet näköjään ymmärrä pätkääkään polttomoottoritekniikan suunnittelukaavoista.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

piippu kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Nyt Lipsanen olet hakoteillä asiassa.
Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat.
Mikään auto ei huippunopeudessa pysty alkuperäistehoilla saavuttamaan maksimikierroksia suurimmalla vaihteella ajettaessa.

:lol: Kyllä nyt taitaa rumilus olla hakoteillä. Käyppäs katsomassa vaikka allekirjoitukseni automalli ja totea, että kyseisen auton rajoittimena toimii juurikin moottorin oma kierroksenrajoitin ja auto todellakin saavuttaa maksimikierroksensa suurimmalla vaihteella...eli auto on rajoitettu sopimuksen mukaan 250km/h ja rajoitin tulee siinäkohtaa, kun kierrokset on ns. tapissa ja on tasan vakio :idea: Eli jos alkaisin tuota "virittämään" en saavuttaisi yhtään suurempaa huippunopeutta vaikka käytössä olisi 800hv....ellei kierrosrajoitinta muuteta, mutta se onkin jo eri juttu.


ps. minulla on CDI Vito jonka lastutin uutena (2000) ja nyt olen ajanut sillä 270tkm ilman minkäänlaisia ongelmia ja aion ajaa sillä vielä pitkään....pellit tuosta loppuu ennen tekniikkaa ja tuntuu että tahtaan ajatuksenakin on tuon kilometrimäärän ylitettyä olevan seuraava osoite-> paaliin!
Nythän vitsin muriasit.
Olen varmaan väärällä foorumilla kertomassa totuuksia, mutta kerrataan vielä.
Kun moottorin maksimikierrokset rajoittimella rajoitetaan tiettyyn kierroslukuun, ottaa moottori ne maksimikierrokset staattisessa tilanteessa, mutta ei enää kykene niitä ottamaan suurimmalla vaihteella, nopeuden noustessa tehon mukaan huippulukemaan. Se on nopeuden neliössä olevan fysiikan lakien mukainen. Nopeuden kaksinkertaistuminen aiheuttaa ilmanvastuksen nelinkertaistumisen.
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 05.11.2008 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

hanta kirjoitti:Pari vuotta sitten kyselin Saksasta uutta turboa autooni (W203 200 CDI).
Vastauksista sai sen käsityksen että 200 CDI:n ja 220 CDI:n turbot ovat kuitenkin erilaiset. Mikähän tässä on totuus ?
Onhan siellä muutakin eroavaisuutta. 2-litran moottoria ei voida silmänkäätötempuilla saada 2.2-litraiseksi. Samoista moottoripalikoista ei ole kysymys. Kaksilitraisessa moottorissa on varmuudella ainakin pienemmät venttiilit. Jos männät ovat samankokoisia, niin sitten täytyy olla iskunpituudella eroa eli kampiakseli erilainen. Turboahdin on varmasti erilainen. En ole tutustunut tarkemmin kyseisiin moottorikonstruktioihin.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

rumilus kirjoitti:
hanta kirjoitti:Pari vuotta sitten kyselin Saksasta uutta turboa autooni (W203 200 CDI).
Vastauksista sai sen käsityksen että 200 CDI:n ja 220 CDI:n turbot ovat kuitenkin erilaiset. Mikähän tässä on totuus ?
2-litran moottoria ei voida silmänkäätötempuilla saada 2.2-litraiseksi.
No, Veho kyllä väittää sivuillaan että molempien koneiden tilavuus on 2148 cm3. Muutenkin olen täällä foorumilla saanut sen käsityksen että koneet on periaatteessa samoja, mutta turbohan on "lisälaite" joten niissä voisi olla eroja.
W203CDI
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

hanta kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
hanta kirjoitti:Pari vuotta sitten kyselin Saksasta uutta turboa autooni (W203 200 CDI).
Vastauksista sai sen käsityksen että 200 CDI:n ja 220 CDI:n turbot ovat kuitenkin erilaiset. Mikähän tässä on totuus ?
2-litran moottoria ei voida silmänkäätötempuilla saada 2.2-litraiseksi.
No, Veho kyllä väittää sivuillaan että molempien koneiden tilavuus on 2148 cm3. Muutenkin olen täällä foorumilla saanut sen käsityksen että koneet on periaatteessa samoja, mutta turbohan on "lisälaite" joten niissä voisi olla eroja.
Jos näin on, en väitä vastaan jos 200 ja 220 ovat kuutiotilavuudeltaan samoja perusmoottoreita. Mersu on kyllä perinteisesti, niinkuin muutkin moottorinvalmistajat ilmoittaneet tyypimerkinnässä kuutiotilavuuden.
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

rumilus kirjoitti:
piippu kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Nyt Lipsanen olet hakoteillä asiassa.
Kyllä se huippunopeus vaan kasvaa vääntömomentin kasvun johdosta, vaikka kierrokset ja välitykset olisivatkin samat.
Mikään auto ei huippunopeudessa pysty alkuperäistehoilla saavuttamaan maksimikierroksia suurimmalla vaihteella ajettaessa.

:lol: Kyllä nyt taitaa rumilus olla hakoteillä. Käyppäs katsomassa vaikka allekirjoitukseni automalli ja totea, että kyseisen auton rajoittimena toimii juurikin moottorin oma kierroksenrajoitin ja auto todellakin saavuttaa maksimikierroksensa suurimmalla vaihteella...eli auto on rajoitettu sopimuksen mukaan 250km/h ja rajoitin tulee siinäkohtaa, kun kierrokset on ns. tapissa ja on tasan vakio :idea: Eli jos alkaisin tuota "virittämään" en saavuttaisi yhtään suurempaa huippunopeutta vaikka käytössä olisi 800hv....ellei kierrosrajoitinta muuteta, mutta se onkin jo eri juttu.


ps. minulla on CDI Vito jonka lastutin uutena (2000) ja nyt olen ajanut sillä 270tkm ilman minkäänlaisia ongelmia ja aion ajaa sillä vielä pitkään....pellit tuosta loppuu ennen tekniikkaa ja tuntuu että tahtaan ajatuksenakin on tuon kilometrimäärän ylitettyä olevan seuraava osoite-> paaliin!
Nythän vitsin muriasit.
Olen varmaan väärällä foorumilla kertomassa totuuksia, mutta kerrataan vielä.
Kun moottorin maksimikierrokset rajoittimella rajoitetaan tiettyyn kierroslukuun, ottaa moottori ne maksimikierrokset staattisessa tilanteessa, mutta ei enää kykene niitä ottamaan suurimmalla vaihteella, nopeuden noustessa tehon mukaan huippulukemaan. Se on nopeuden neliössä olevan fysiikan lakien mukainen. Nopeuden kaksinkertaistuminen aiheuttaa ilmanvastuksen nelinkertaistumisen.

:lol: Hah hah :lol: Joopa joo....plaa plaa. Mistähän muropaketista noita teorioitasi luet? Olkoon nyt vaikka minkälainen siperian lakien mukainen hitauden kuutio, mutta mitäpä tuumaat ajatuksesta, että tuo M119 kone kiertäisi ilman rajoitinta huomattavasti enemmän.....jolloin rajoitin todellakin katkaisee pelin ennen kuin moottorilta menohalut loppuisi? (Miksi paikallaan polkaistessa kierrokset pysähtyy just samaan kuin ajamalla huippunopeutta?)
Samaa tapahtuu esim. omassa kuplassani (joka on muuten myös viritetty...1970cc, tehoa yli 3kertaa sen mitä vakiona :wink: ) jossa on säädettävä kierrostenrajoitin ja jos/kun olen säätänyt rajoittimen esim. noin 1500r/min pienemmäksi kuin olisi totaalisen konetuhon kierrokset, niin kyllä se pirulainen vaan meinaa rajoittajalle kiertää suurimmalla vaihteellakin :idea: Jos tuntuu käsittämättömältä, niin mehän voitais joskus vaikka kokeilla noilla ajella ja pähkäillään sitten yhdessä miten se oli mahdollista....

edit: tässä yksi video aiheesta-> http://www.youtube.com/watch?v=EIt0pZr6 ... re=related moottorin kierrosrajoitin majailee siinä 6100r/min kohdalla 8)
Viimeksi muokannut piippu, Ke 05.11.2008 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

hanta kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
hanta kirjoitti:Pari vuotta sitten kyselin Saksasta uutta turboa autooni (W203 200 CDI).
Vastauksista sai sen käsityksen että 200 CDI:n ja 220 CDI:n turbot ovat kuitenkin erilaiset. Mikähän tässä on totuus ?
2-litran moottoria ei voida silmänkäätötempuilla saada 2.2-litraiseksi.
No, Veho kyllä väittää sivuillaan että molempien koneiden tilavuus on 2148 cm3. Muutenkin olen täällä foorumilla saanut sen käsityksen että koneet on periaatteessa samoja, mutta turbohan on "lisälaite" joten niissä voisi olla eroja.

Ei sitä tarvi saahakkaan,kun molemmat on kuten sanoit 2,148 ja vanhemmissa CDI saattoi olla kahdellaista turboa,mutta viimevuodet sekin on ihan sama,hintakin on nykyisin E-200CDI ja E-220 tarjouksessa ja sama,Välityksissä jarruissa tai jossain on eroavaisuutta kun verottomassa hinnassa on eroa 2300 euroa.Veho voi huollossa ajaa 200CDI, 220CDI ohjelman jos käsket.
C-mallissa on samoin samat koneet, mutta verotuksessa muodostuu hintaeroa kun 200CDI pienemmät päästöt ja sentakia veroprosentti on 18,9% kun taas 220CDI:ssä veroprosentti 20,6%.Järjetöntä kyllä maksaa 4150 enempi C220Cdi:stä,kun ohjelmointi maksaa 500 euroa.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

rumilus kirjoitti: Kirjoitusvirheiden vuoksi olen joutunut muokkaamaan tietojani.
Kyseinen boxi ei ole valmistajan boxi.
Turha sinunkaan on väittää sellaista tosiasiaa, etteikö teho/vääntömomentti muutu ruiskutusmäärän ja ahtopaineen lisäyksen seurauksena. Jos näin on, on opistotasoinen koulutuksesi mennyt mekaniikan osalta hukkaan.
Mitä tulee copy/paste laudahdukseesi, osoittaa se vain sinulta sitä, ettet näköjään ymmärrä pätkääkään polttomoottoritekniikan suunnittelukaavoista.
Mielestäni kirjoitusvirhe on pikkuisen eri asia, kuin asiavirhe, mutta tämän siitä saa, kun en ole opiskellut korkeakoulussa.

Ja ihan typeränä kysymyksenä, missähän vaiheessa olen väittänyt, ettei teho/vääntö muutu, jos ruiskutusta tai ahtopainetta muutetaan.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin