123 Yhä V.I.P vai joko R.I.P?
123 Yhä V.I.P vai joko R.I.P?
hilpeän otsikon saattelemana päästän teidät mercedes-messiaat pohtimaan tämänhetkistä autooni liittyvää onkelmaa..
(Olisi kyllä joskus mukava kirjoittaa muutakin kuin pelkkiä kysymyksiä mutta kun ei niin ei...)
Vaarin viisari ei enää kohoa, toisin sanoen öljynpainemittari ei näytä painetta.
Ei ihan nollissa ole siis kuitenkaan, mutta ajon aikana se on siinä keskimäärin 1,5-2. (ennen toki tapissa). Mittari kohoaa sitä mukaa kun kierroksia tulee, eli kun oikein luukuttaa (mitä tosin en tee koskaan), niin mittari näyttää täysiä painelukemia... Ja kylmänä näyttää täysiä, pienilläkin kierroksilla...
Pyyhitään heti yksi epäilys kaikkien mielestä.. Kyllä, koneessa ON öljyä
(Olisi kyllä joskus mukava kirjoittaa muutakin kuin pelkkiä kysymyksiä mutta kun ei niin ei...)
Vaarin viisari ei enää kohoa, toisin sanoen öljynpainemittari ei näytä painetta.
Ei ihan nollissa ole siis kuitenkaan, mutta ajon aikana se on siinä keskimäärin 1,5-2. (ennen toki tapissa). Mittari kohoaa sitä mukaa kun kierroksia tulee, eli kun oikein luukuttaa (mitä tosin en tee koskaan), niin mittari näyttää täysiä painelukemia... Ja kylmänä näyttää täysiä, pienilläkin kierroksilla...
Pyyhitään heti yksi epäilys kaikkien mielestä.. Kyllä, koneessa ON öljyä
W124 300D autom. -86
Öljysuodatin tukossa, eli öljyn ja suodattimen vaihto heti. Hyvin yleinen ongelma M102 moottoreissa, joissa on vielä suodatin patruuna alumiinipömpelissä. Paripäivää sitten viimeksi tuli vastaava eteen. Omistaja oli ajanut öljyillä 20tkm ja vaihtanut suodattimen kertaalleen siinä välillä...
Ei kannata tuollaisilla painella paljoa ajella, ettei tule tuhoa.
Ei kannata tuollaisilla painella paljoa ajella, ettei tule tuhoa.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Re: ..
Mersuissahan ei luonnollisestikkaan käytetä mitään TUHO/PILTEMA suodattimia, vaan AINOASTAAN alkuperäis laatuisia Saksalaisia.jarski kirjoitti:Myös pilipali suodatin voi aiheuttaa tuon.
Öljypumpun ylipaineventtiili voi olla myös juuttunut auki ja paineet karkaa sitä kautta..
Ja kyllä noissa tapauksissa, mitä olen nähnyt, on ollut myös kunnollisia suodattimia.
Ylipaineventiiliä joskus aikanaan itsekkin ensimmäisenä epäilin, mutta liikkuvaa mallia oli.. Siitä oppi sen, että suodatin vaihtoon jos paineet ei nouse.. Eli ei ole vielä tullut vastaan jumissa olevaa ventiiliä M102 moottoreissa, mutta tukkeentuneita suodattimia kylläkin useita.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Paljonkohan vaarin viisarilla on matkaa takana...Kuulostaa hieman siltä ettei öljypumpun tuotto enää riitä paineistamaan kanavia liiallisen ohivuotamisen vuoksi.Ei tarvii paljoa kummempaa olla käyttöhistoriassa kun pitkät vaihtovälit,kerran tai pari käväissy kuivana.Kyllä kai se on suurin läpivuotojen kohde noi kampi-akselin liukulaakerit.suht halpa remppa ja samalla kun rengastaa,ni hyvä tulee...
Sit yksi todella tärkeä kohde näissä 615-617 koneissa on se ruiskupumpusta kun katselee moottoria eteen päin,takertaa silmänsä isohkoon pultin kantaan joka on alumiinia(pultti on taso,ei kylkipinnalla)se on kierteellinen peitelevy.Tämän pultinsijaintipaikan kylkipinnalla on lukituspultti,kun olet saanu tämän peitelevyn poistettua,näkyy reiässä sisällä holkki mikä vapautuu lukituspultilla(avainväli 10-13mm)ja tämän holkin(pikarin) kun nostaa ylös,löytyypi jumalattoman tärkeä messinki hela mikä on kiinnitetty tähän pikariin...nyt kun tämä hela(en mä varmasti muista oliko messinkiä tai laakeripronssii,mut asiaan)kuluu,ni kulumisen myötä nousee öljypumpun käyttö akselin hammasratas käytettävältä hammasrattaalta ylös ja kun tämä hela kuluu riittävästi,pääsee akseli nousemaan kokonaisuudessaan pois kosketukselta eli paine loppuu kerralla.(nimim.kokemus historiasta löytyy)Eli kehoittaisinkin kaikkia OM615-617 mallin mootoreilla päristeleviä kiinnittämään tähän holkkiin erityistä huomiota,ettei mersun matka katkea yllättäin...
Tässä tapauksessa ei kyse ole tuosta helasta,koskapa painetta vielä on ja viisari reagoi kaasuun...kuitenkin minä alkaisin huolestua vasta sillon kun painemittari lämpimänä tyhjäkäynnillä laskee kiloon,eipä sit enää enempää tai alemmas kannattais katsella.kyllä kai 1.5kiloo tyhjäkäynnillä riittää vielä voiteleen ja synnyttään tarpeellisen paineen laakereille.Näistäkinhän pudotettiin jostain päälle kaheksankytluvulla maksimi öljynpaineita,mut jos sulla on joskus yltäny viisari tappiin asti ni eikai sit ole sitä mallia.
Lukaisin hieman hätäisesti...ei tullu oikein selvää mikä moottori on kyseessä,mut olkoon mikä hyvänsä,mikäli ajon aikana paine jää 1,5kiloon,on tosiaan syytä jo vääntää virta avain asentoon radio ja tehdä sellaisia mielikuvitusmatkoja radion soidessa taustalla,mut ei mielellään enää livenä..
Sit yksi todella tärkeä kohde näissä 615-617 koneissa on se ruiskupumpusta kun katselee moottoria eteen päin,takertaa silmänsä isohkoon pultin kantaan joka on alumiinia(pultti on taso,ei kylkipinnalla)se on kierteellinen peitelevy.Tämän pultinsijaintipaikan kylkipinnalla on lukituspultti,kun olet saanu tämän peitelevyn poistettua,näkyy reiässä sisällä holkki mikä vapautuu lukituspultilla(avainväli 10-13mm)ja tämän holkin(pikarin) kun nostaa ylös,löytyypi jumalattoman tärkeä messinki hela mikä on kiinnitetty tähän pikariin...nyt kun tämä hela(en mä varmasti muista oliko messinkiä tai laakeripronssii,mut asiaan)kuluu,ni kulumisen myötä nousee öljypumpun käyttö akselin hammasratas käytettävältä hammasrattaalta ylös ja kun tämä hela kuluu riittävästi,pääsee akseli nousemaan kokonaisuudessaan pois kosketukselta eli paine loppuu kerralla.(nimim.kokemus historiasta löytyy)Eli kehoittaisinkin kaikkia OM615-617 mallin mootoreilla päristeleviä kiinnittämään tähän holkkiin erityistä huomiota,ettei mersun matka katkea yllättäin...
Tässä tapauksessa ei kyse ole tuosta helasta,koskapa painetta vielä on ja viisari reagoi kaasuun...kuitenkin minä alkaisin huolestua vasta sillon kun painemittari lämpimänä tyhjäkäynnillä laskee kiloon,eipä sit enää enempää tai alemmas kannattais katsella.kyllä kai 1.5kiloo tyhjäkäynnillä riittää vielä voiteleen ja synnyttään tarpeellisen paineen laakereille.Näistäkinhän pudotettiin jostain päälle kaheksankytluvulla maksimi öljynpaineita,mut jos sulla on joskus yltäny viisari tappiin asti ni eikai sit ole sitä mallia.
Lukaisin hieman hätäisesti...ei tullu oikein selvää mikä moottori on kyseessä,mut olkoon mikä hyvänsä,mikäli ajon aikana paine jää 1,5kiloon,on tosiaan syytä jo vääntää virta avain asentoon radio ja tehdä sellaisia mielikuvitusmatkoja radion soidessa taustalla,mut ei mielellään enää livenä..
Re: ..
Kyllä joku voi laittaa sen Biltema suodattimen Mersuunkin.. Suodatin kannattaa kyllä tosiaan nyt vaihtaa ensimmäisenä ja öljyt samalla..MikaH kirjoitti:Mersuissahan ei luonnollisestikkaan käytetä mitään TUHO/PILTEMA suodattimia, vaan AINOASTAAN alkuperäis laatuisia Saksalaisia.jarski kirjoitti:Myös pilipali suodatin voi aiheuttaa tuon.
Öljypumpun ylipaineventtiili voi olla myös juuttunut auki ja paineet karkaa sitä kautta..
Ja kyllä noissa tapauksissa, mitä olen nähnyt, on ollut myös kunnollisia suodattimia.
Ylipaineventiiliä joskus aikanaan itsekkin ensimmäisenä epäilin, mutta liikkuvaa mallia oli.. Siitä oppi sen, että suodatin vaihtoon jos paineet ei nouse.. Eli ei ole vielä tullut vastaan jumissa olevaa ventiiliä M102 moottoreissa, mutta tukkeentuneita suodattimia kylläkin useita.
w115,123,124,126,210 yms.
Re: ..
Tapaus ' jumittunut venttiili ' ilmoittautuuMikaH kirjoitti:[.. Eli ei ole vielä tullut vastaan jumissa olevaa ventiiliä M102 moottoreissa, mutta tukkeentuneita suodattimia kylläkin useita.
Kyseessä oli kolaroituna hankittu yksilö, jolla ei ollut ajeltu noin puoleen vuoteen, koska mm. öljypohjassa oli reikä. Ensimmäinen homma oli tietenkin
pohjan paikkaaminen ja tuoreiden öljyjen täyttö + suodattimen vaihto.
Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen, oli pakko sammuttaa heti, koska paineita oli vain 0,5. Pari lyhyttä käyntikoetta tämän jälkeen, ei paljon paineita
nostanut koneessa ( mutta ehkä muualla... ).
Lähdinpä siitä sitten kirjoja lukemaan, koska arvelin syyksi ko. venttiiliä.
Selvisi, että M102- koneessa sen saa auki öljypohjaa irroittamatta, mikä oli tietenkin varsin ilahduttavaa, koska olin juuri ' liimannut' öljypohjan + uuden tiivisteen paikoilleen. ( Venttiili sijaitsee lohkossa virranjakajan alapuolella ).
Mutta päätin ensin kokeilla käynnistystä kuitenkin vielä kerran....
Ja paineet nousikin nyt heti tappiin ! Eli tuo puolen tunnin huilaaminen
ilmeisesti aikaansai hieman lämmenneessä koneessa ko. venttiilin
herkistymisen. Ei ole esiintynyt ogelmia tämän jälkeen =
Eli ensin öljyt ja suodatin vaihtoon. Saksan MB- kerhon asiantuntijat suosittelevat M102 moottorille öljynvaihtoväliksi 7000 km. Tällä lyhyemmällä vaihtovälillä he suosittelevat kesällä hyvä laatuista moniasteöljyä ja talvella
puolisynteettistä.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Sama homma kävi itselläni. Entinen omistaja oli vaihtanut öljyt, mutta ei ilmeisesti suodatinta. Syy saattoi johtua myös siitä, että kaveri oli lyönyt täyssynteettistä mineraaliöljyn perään, joka irroitti myllystä skeidat, jotka tukki suotimen. Uus suodatin, niin eiköhän ala rokkaa mitsku.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Lohdullista
Heips!
Varaosa-autossani on juuri samanlaiset elkeet... Kone käy kuin unelma, mutta paineet on alhaalla. On lohdullista kuulla, että korjaus saattaa olla noin yksinkertainen... Öljyt ja suodatin vaihtoon.
Itse epäilin kansipahvia... Laakerivian luulisi ääntelevän edes hiukan.
Varaosa-autossani on juuri samanlaiset elkeet... Kone käy kuin unelma, mutta paineet on alhaalla. On lohdullista kuulla, että korjaus saattaa olla noin yksinkertainen... Öljyt ja suodatin vaihtoon.
Itse epäilin kansipahvia... Laakerivian luulisi ääntelevän edes hiukan.
Terveisin
Tero
Tero
Ja mulla oli ihan samanlaista vikaa hiljan. Jopa kylmästarteissa joissa viisarin pitäisi kiivetä kolmoseen, se ei jaksanut kuin pahimmillaan puoleentoista. Uudet öljyt ja suodatin koneeseen ja katso: paineet suorastaan pomppaavat tappiin ennen kuin kone on edes kunnolla käynnistynyt.
Eli uudet litkut nyt kaikkein ensinnä myllyyn. Mainittakoon, että omassa autossa oli oirelun aikaan 2 väliä ajettu suodatin ja 10 tkm ajetut öljyt.
Eli uudet litkut nyt kaikkein ensinnä myllyyn. Mainittakoon, että omassa autossa oli oirelun aikaan 2 väliä ajettu suodatin ja 10 tkm ajetut öljyt.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kuinka pienellä vaivalla vaarin viisari sojottaa kohta taas taivaisiin, kuin villissä nuoruudessa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Eikös Vehon kanta asiaan ollut että tyhjäkäyntipaine on normaali, jos se on välillä 0,3 - 3,0.
Viimeksi muokannut PM, Pe 30.01.2004 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
0,3 on aivan oikein muistettu mutta tässä tapauksessa kyllä viittaa vuotoon, tukkeeseen tms., sillä ajon aikana / kaasua annettaessa viisarin pitäisi tärähtää ihan sinne tappiin asti.rönttä kirjoitti:paljonkos kone vaatii öljynpainetta minimissään? jääny vaan mieleen että joku olis sanonu et 0.3 paine on alaraja jonka jälkeen ei enää riitä koneen voiteluun...
En sitten tiedä... kertokaa joku viisaampi?
Tässä teitin kirjoitelmia lukiessanne saa sellaisen käsityksen, että osa porukasta jättää suodattimen vaihtamatta joka toisella kerralla.
Eikös se ole vähän uskaliasta? Itse ainankaan en suostu vaihtamaan pelkkää öljyä, kyllä sinne on uus filsukin laitettava...
Eikös se ole vähän uskaliasta? Itse ainankaan en suostu vaihtamaan pelkkää öljyä, kyllä sinne on uus filsukin laitettava...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ehdottomasti. Ennemmin toisin päin, jos on pakko nuukailla.Mesedesi kirjoitti:Tässä teitin kirjoitelmia lukiessanne saa sellaisen käsityksen, että osa porukasta jättää suodattimen vaihtamatta joka toisella kerralla.
Eikös se ole vähän uskaliasta? Itse ainankaan en suostu vaihtamaan pelkkää öljyä, kyllä sinne on uus filsukin laitettava...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Onko tosi,et jossain kelpuutetaan niinkin alhainen öljynpaine ku 0.3 kiloa???Sais tulla jotain ihan varmaa tietoa pleace?Kautta linjan,olkoon merkki mikä hyvänsä kun puhutaan tuon ikäluokan ajokeista,minimi öljyn paine on jotakuinkin kilon pinnassa.Nekin missä paineen alhaisuus ilmoitetaan merkkivalolla,on yleensä öljykello säädetty kiloon,jos menee alle syttyy valo palamaan...0.3 kiloa on kyllä näin maalaistollona ajateltuna aivan liiaan alhainen paine riittääkseen "ravintoketjun" loppupäähän liukulaakereille enää minkäänlaiseksi kalvoksi...katsokaa ystävät ny niitä opuksia,kellä niitä on ja kertokaa onko tämä em paine tosi asia??
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mie ehdin jo luulla että olisi jotain hämminkiä koneessa ko paineet tapissa ajossa ja tyhjäkäynnillä kylmänä, mutta kun lämpenee niin paineet tippuu 2:n tuntumaan ja öljyillä ajettu noin 2000 km vaihdon jälkeen...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Taitaa olla paljonkin autoja joissa öp-valon syttymispaine on lähempänä puolta kiloa.G280E kirjoitti:Onko tosi,et jossain kelpuutetaan niinkin alhainen öljynpaine ku 0.3 kiloa???Sais tulla jotain ihan varmaa tietoa pleace?Kautta linjan,olkoon merkki mikä hyvänsä kun puhutaan tuon ikäluokan ajokeista,minimi öljyn paine on jotakuinkin kilon pinnassa.Nekin missä paineen alhaisuus ilmoitetaan merkkivalolla,on yleensä öljykello säädetty kiloon,jos menee alle syttyy valo palamaan...0.3 kiloa on kyllä näin maalaistollona ajateltuna aivan liiaan alhainen paine riittääkseen "ravintoketjun" loppupäähän liukulaakereille enää minkäänlaiseksi kalvoksi...katsokaa ystävät ny niitä opuksia,kellä niitä on ja kertokaa onko tämä em paine tosi asia??
Esim. t16saabissa 0.3-0.5kiloa,NissanE16 0.3bar
Yleensä noi minimipaineet ilmoitetaan 2000-3000kierroksella, joutokäynnillä ilmeisesti riittää puolenkin kilon paine
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Re: ..
No ilmankos niissä 170tkm (sama mikä moottori, malli ja vm.-83--02 ) "ajetuissa" M102 moottorilla varustetuissa "saksantuliaisten" moottoreissa on mm. ventiilikopassa ja kannessa valtaisa määrä mustaa karstaa, mm. kannenpulttien kolot täynnä samaa töhnää....Henry V. kirjoitti: Saksan MB- kerhon asiantuntijat suosittelevat M102 moottorille öljynvaihtoväliksi 7000 km. Tällä lyhyemmällä vaihtovälillä he suosittelevat kesällä hyvä laatuista moniasteöljyä ja talvella
puolisynteettistä.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Kyllä se on mainittu ainankin käyttöohjekirjassa, että jos puntari osoittaa 0,3 pitäisi laittaa vilkku oikeaan ja kääntyä VEHO:n ryöstömyynnin uhriksi.G280E kirjoitti:Onko tosi,et jossain kelpuutetaan niinkin alhainen öljynpaine ku 0.3 kiloa???Sais tulla jotain ihan varmaa tietoa pleace?Kautta linjan,olkoon merkki mikä hyvänsä kun puhutaan tuon ikäluokan ajokeista,minimi öljyn paine on jotakuinkin kilon pinnassa.Nekin missä paineen alhaisuus ilmoitetaan merkkivalolla,on yleensä öljykello säädetty kiloon,jos menee alle syttyy valo palamaan...0.3 kiloa on kyllä näin maalaistollona ajateltuna aivan liiaan alhainen paine riittääkseen "ravintoketjun" loppupäähän liukulaakereille enää minkäänlaiseksi kalvoksi...katsokaa ystävät ny niitä opuksia,kellä niitä on ja kertokaa onko tämä em paine tosi asia??
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Lisää aiheesta
Hyvä että homma tuli kuntoonMesedesi kirjoitti:Tässä teitin kirjoitelmia lukiessanne saa sellaisen käsityksen, että osa porukasta jättää suodattimen vaihtamatta joka toisella kerralla.
Eikös se ole vähän uskaliasta? Itse ainankaan en suostu vaihtamaan pelkkää öljyä, kyllä sinne on uus filsukin laitettava...
Ja tästäkin nyt nähdään ja opitaan, että suodattimen vaihdossa ei kannata
nuukailla
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)