Pientä laittoa....
Pientä laittoa....
Tuli tuossa viikonloppuna tehtyä w123:een "pientä laittoa". Perjantaina vaihdoin 240D:n perän tilalle (3.69) 300D:n oman perän (välitys 3.46). Auto oli jo silloin aivan eri maailmasta, perä oli aivan äänetön ja maantiellä oli vähemmän kierroksia koneessa. Samalla vaihdoin toisen vetoakselin, entisestä kun oli suojakumi rikki. Lauantaina tuli sitten vaihdettua pellin alle kevyesti rempattu 88-hv 300D kone (hoonaus, männänrenkaat, laakeriliuskat, laitettu kansi ja kaikki uudet tiivisteet.) Ja sitten vielä sunnuntaina hienosäätöä. Ajaija, että käy ja käynnistyy nyt nätisti, vaikka itse sanonkin. Aivan eri auto kuin viimeviikolla. Vielä kun vaihtaa toisen takapyöränlaakerin, "koiranluun" ja kardaanin tukilaakerin niin ei tarvitse muuta kuin kovaa ajoa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kateeksi käy
Olispa itsellä aikaa ja mahdollissus tehdä tolle W123:lle vähän edes jotain.
Tänään sain aikaiseksi tilata siihen uuden etukilven sentään.
Pakoputkikin rämisee tyhjäkäynnillä, kun maailmanlopun edellä. Arvatkaa luuleeko ohukulkijat, että ääni tulee moottorista??
Konepellin ersitepeitto pitäisi laittaa ja tietty koko etuhelmasto uusia.
Ei taida tämän elämän aikaan semmosia saada tehtyä. Täytynee pitää salaa yksi kesälomaviikko ja käydä remppaamassa Uolevia jokapäivä 06-14:een. Taitaa olla ainoa mahdollisuus.
*Toivottavasti vaimo lukee tän vuodatuksen*
Tänään sain aikaiseksi tilata siihen uuden etukilven sentään.
Pakoputkikin rämisee tyhjäkäynnillä, kun maailmanlopun edellä. Arvatkaa luuleeko ohukulkijat, että ääni tulee moottorista??
Konepellin ersitepeitto pitäisi laittaa ja tietty koko etuhelmasto uusia.
Ei taida tämän elämän aikaan semmosia saada tehtyä. Täytynee pitää salaa yksi kesälomaviikko ja käydä remppaamassa Uolevia jokapäivä 06-14:een. Taitaa olla ainoa mahdollisuus.
*Toivottavasti vaimo lukee tän vuodatuksen*
Lisää aiheesta...
Tuosta ajankäytöstä voisin lisätä, että omasta kokemuksesta aikaa
pitää järjestää viikonlopun aamutunneista, tai myöhään yöstä...
Tai sitten tehdä joka päivä vaikka 1 tunti, niin aikaa myöden tulee
valmista. ( ... ennemmin ... tai sitten myöhemmin ).
Kerran pyysin talkoisiin tuttua peltiseppää, ja hän ehdotti sopivaksi
ajaksi lauantai aamua klo 7 Ja niinpä sitten klo 11 pintaan alkoikin olla valmista, joten mikäpä siinä sitten loppupäivä huilatessa
pitää järjestää viikonlopun aamutunneista, tai myöhään yöstä...
Tai sitten tehdä joka päivä vaikka 1 tunti, niin aikaa myöden tulee
valmista. ( ... ennemmin ... tai sitten myöhemmin ).
Kerran pyysin talkoisiin tuttua peltiseppää, ja hän ehdotti sopivaksi
ajaksi lauantai aamua klo 7 Ja niinpä sitten klo 11 pintaan alkoikin olla valmista, joten mikäpä siinä sitten loppupäivä huilatessa
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
nyt sitte..
Tännehän on hyvä jatkaa samalla linjalla juttua, ei tartte turhaan uutta aloittaa..
Niin, piti tuossa sitten asentaa w123:een OM603 eli w124 300D:n kone ja 5v laatikko. Heittämällä menivät paikoilleen laturin johto, polttoaineen tuloletku ja kardaani Muut paikat vaativatkin sitten pientä säätöä. Ohjaussimpukan ja startin väliinkin jäi tilaa vaikka kuinka, jotkut sanovat, että ottaa kiinni siihen helposti Ilmanputsarikin mahtui sellaisenaan paikalleen..
Aika helposti onnistui kuitenkin tuo viritys, kun yhdisteli w124:stä ja bensa 123:sta osia.. Moottorin kannakkeet sai tehtyä w126:een tarkoitetuista Om603 kannakkeista, teki vain lohkon ja kannakkeen väliin sovitepalat 10mm "pellistä". Jäivät muuten väärään kohtaa ja liian kapealle(!) nuo kannakkeet..
Pakoputken tein yhdistelemällä w124 300D:n, Sprinterin ja w123 turboD:n putken osia..
Jäähdyttimenä on w123:n oma. Tuulettimena ei vielä mitään Mutta lämmöt pysyvät tasaisesti 80:n alapuolella , lienee termostaatti aika "kylmä"?..
Aikaa projektiin kului torstai-ilta, perjantai ja lauantai-iltana pääsikin jo karauttelemaan..
Kyllä nyt w123 lipuu hienosti eteenpäin Tosin venttiilin painimet pitävät kyllä vähän ääntä tyhjäkäynnillä
Kunnon sekasikiö alkaa pikkuhiljaa olla tuo w123
Niin, piti tuossa sitten asentaa w123:een OM603 eli w124 300D:n kone ja 5v laatikko. Heittämällä menivät paikoilleen laturin johto, polttoaineen tuloletku ja kardaani Muut paikat vaativatkin sitten pientä säätöä. Ohjaussimpukan ja startin väliinkin jäi tilaa vaikka kuinka, jotkut sanovat, että ottaa kiinni siihen helposti Ilmanputsarikin mahtui sellaisenaan paikalleen..
Aika helposti onnistui kuitenkin tuo viritys, kun yhdisteli w124:stä ja bensa 123:sta osia.. Moottorin kannakkeet sai tehtyä w126:een tarkoitetuista Om603 kannakkeista, teki vain lohkon ja kannakkeen väliin sovitepalat 10mm "pellistä". Jäivät muuten väärään kohtaa ja liian kapealle(!) nuo kannakkeet..
Pakoputken tein yhdistelemällä w124 300D:n, Sprinterin ja w123 turboD:n putken osia..
Jäähdyttimenä on w123:n oma. Tuulettimena ei vielä mitään Mutta lämmöt pysyvät tasaisesti 80:n alapuolella , lienee termostaatti aika "kylmä"?..
Aikaa projektiin kului torstai-ilta, perjantai ja lauantai-iltana pääsikin jo karauttelemaan..
Kyllä nyt w123 lipuu hienosti eteenpäin Tosin venttiilin painimet pitävät kyllä vähän ääntä tyhjäkäynnillä
Kunnon sekasikiö alkaa pikkuhiljaa olla tuo w123
w115,123,124,126,210 yms.
Hieno homma! Orggisfriikit saattavat tosin olla hieman eri mieltä.
Saat seuraavaksi asentaa uudemman 300D:n tuohon mun pystäriin ja siitä sitten surperturbo. Ja V8:n hauturiin!
Saat seuraavaksi asentaa uudemman 300D:n tuohon mun pystäriin ja siitä sitten surperturbo. Ja V8:n hauturiin!
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mulla on ollut kanssa jo pitemmän aikaa mielessä koneenvaihto. Vaihtoehtoina on pyöriny W123 300D/TD, W123 220D turbotettuna, W124 250D/TD ja 300D/TD. Mutta jos nyt ensin ajelisi tuon loppuun ja katsoisi sitten tilannetta ja tarjontaa.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Jani Haataja kirjoitti:Mulla on ollut kanssa jo pitemmän aikaa mielessä koneenvaihto. Vaihtoehtoina on pyöriny W123 300D/TD, W123 220D turbotettuna, W124 250D/TD ja 300D/TD. Mutta jos nyt ensin ajelisi tuon loppuun ja katsoisi sitten tilannetta ja tarjontaa.
nus nus , tarkoitat kai 250 D/DT ja 300D/DT ? (tai myös D/TDT )
250 D/TD on ihan sama kone, kuin myös 300D/TD
No siinä vaiheessa onkin jo eksoottista valinnanvaraa: SLR-mallia on valmistettu 600 hv turbodieselillä jo 10 vuotta ja ensimmäisiä tuotantomalleja saa KePöstä alle 12.000 eurolla. Vetyautot valtaavat alaa ja äärimmäisen harvoista 116/126-malleistakin taistellaan markkinoilla verisesti ja isolla rahalla. Pystärin omistaja on jo puolijumala. Eletään siis vuotta about 2035Jani Haataja kirjoitti: Mutta jos nyt ensin ajelisi tuon loppuun ja katsoisi sitten tilannetta ja tarjontaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Pientä laittoa....
[ Perjantaina vaihdoin 240D:n perän tilalle (3.69) 300D:n oman perän (välitys 3.46).
Onko muuten vaikea homma vaihtaa perämurikka?
Täytyykö se apurunko vai mikä se onkaan irrottaa, vai onnistuuko muuten?
Onko muuten vaikea homma vaihtaa perämurikka?
Täytyykö se apurunko vai mikä se onkaan irrottaa, vai onnistuuko muuten?
Ja bensiini maksaa vaivaiset 24 € litraltaKaapo kirjoitti:No siinä vaiheessa onkin jo eksoottista valinnanvaraa: SLR-mallia on valmistettu 600 hv turbodieselillä jo 10 vuotta ja ensimmäisiä tuotantomalleja saa KePöstä alle 12.000 eurolla. Vetyautot valtaavat alaa ja äärimmäisen harvoista 116/126-malleistakin taistellaan markkinoilla verisesti ja isolla rahalla. Pystärin omistaja on jo puolijumala. Eletään siis vuotta about 2035Jani Haataja kirjoitti: Mutta jos nyt ensin ajelisi tuon loppuun ja katsoisi sitten tilannetta ja tarjontaa.
Ei ole noin halpaa tai sitten sen käyttö on lailla kielletty muissa paitsi veteraaniautoissa. Joo, näkis vain. Kyllä sitä hiilivetylitkuilla ajetaan vielä pitkään. Toisaalta jenkeissäkin bensan hinta on ollut rajussa nousussa. Kaliforniassa viime joulukuussa paikallisella halpa-asemalla (Ultramar) halvin käteishinta oli $1.53/gallona. Hinta oli kuulemma noussut pilviin viime vuosina ja monet olivat vaihtaneet Toyotaan, ettei mene kaikki rahat autolla pärrätessä. Ja tämän takia jenkit Bushin johdolla on siellä Irakissa riehumassa ja suunnittelemassa öljynporausta luonnonsuojelualueella!Mauri H. kirjoitti:Ja bensiini maksaa vaivaiset 24 € litralta
Voisin kyllä laitattaa tuonne pystärin nokalle polttokennot ja sähkömoottorin, jos vain tulee sopiva paketti vastaan. Tarjoa YV:llä!
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
...ja moottorioljynä käytetään sammakonkudulla höystettyä kuravettä, joka kaikessa niljakkuudessaan sopii väljään koneeseen .Mauri H. kirjoitti:Ja bensiini maksaa vaivaiset 24 € litraltaKaapo kirjoitti:No siinä vaiheessa onkin jo eksoottista valinnanvaraa: SLR-mallia on valmistettu 600 hv turbodieselillä jo 10 vuotta ja ensimmäisiä tuotantomalleja saa KePöstä alle 12.000 eurolla. Vetyautot valtaavat alaa ja äärimmäisen harvoista 116/126-malleistakin taistellaan markkinoilla verisesti ja isolla rahalla. Pystärin omistaja on jo puolijumala. Eletään siis vuotta about 2035Jani Haataja kirjoitti: Mutta jos nyt ensin ajelisi tuon loppuun ja katsoisi sitten tilannetta ja tarjontaa.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Onhan mulla vielä tuo 220D mottikin melkein uudenveroisena että jos sen laittaa tämän koneen jälkeen ja ajelee loppuun niin ollaankin jo vuodessa 2166 ja siinä vaiheessa täytyy jo miettiä noihin tähtienvälisiin matkoihin sopivampaa moottorivaihtoehtoa ajatellen viikonloppumatkoja jupiterin suosituimpaan olutbaariin...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Re: Pientä laittoa....
Ei se mikään vaikea homma ole, mutta aika työläs on, vetoakselit täytyy irrottaa. Apurunkoa ei välttämättä tartte irrottaa, ruuvit saa auki sieltä välistäkin. Joskus ruuvit voivat olla lujassa..Tuplawee kirjoitti:Onko muuten vaikea homma vaihtaa perämurikka?
Täytyykö se apurunko vai mikä se onkaan irrottaa, vai onnistuuko muuten?
EPK: Onnistunut updeittaus oli kyllä..
Saul: Kyllähän Om603 voisi olla monelle yllättävä näky w115:n pellin alla, jos vaan mahtuu sinne. Voisi kyllä juuri ja juuri mahtua..
Orggisfriikit hyppivät jo varmaan ennestäänkin seinille meikäläisen auton nahdessään
w115,123,124,126,210 yms.