Pyöreät on paremmat! (123:n valot)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Pyöreät on paremmat! (123:n valot)

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niin, vaihdoin tuossa kokeeksi w123:een pyöreät etuvalot kanttisten tilalle. Niissä on uudet heijastimet ja virheettömät lasit. Pyöreissäkin on uudet heijastimet, mutta lasit aika huonot. Polttimoina on GE:n megalight plussat, jotka vaihdoin lampuista toisiin, tuleepahan tasapuolinen vertailu.

Pyöreät lamput autoon paikalleen ja koeajolle. Ero on kyllä huomattava pitkien osalta pyöreiden eduksi. Valo tulee niistä miellyttävänä "mattona", kanttisista sen tulee hmm.. "kulmikkaana".. Pyöreät näyttävät myös kaemmaksi. Lähivalot on molemmissa samanlaiset.

Eilen maalasin pyöreistä ne lasin takana olevat ritilät kromimaalilla, tuli ihan pirteän näköiset.. Mitähän jossa hommaisi jostain etuhelmaan w210:n omat sumuvalot ja muuttaisi taas w123:n sumuvalot parkeiksi.... :idea:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

niinhän ne kaikki sanoo että ne pyöreät ois paremmat valoteholtaan... mut omasta mielestä rumat...
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

miksu.80 kirjoitti:niinhän ne kaikki sanoo että ne pyöreät ois paremmat valoteholtaan... mut omasta mielestä rumat...
Mistäköhän johtuu, mutta olen itse kuullut päinvastaisia kommentteja. Omalta osalta ei kyllä suoranaista vertailevaa kokemusta ole.

Rumuudessa eivät kuitenkaan pärjää jenkki-valoille.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei, kyllä pyöreä valoaukko antaa paremman tuloksen.
Muistettavaa on, että johonkin hondacivicin valoihin verraten W123:n lamput ovat a) isot ja b) korkealla. Molemmat vaikuttava jo sinällään positiivisesti valotehoon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kyllä, pyöreät valot voittaa uudemmat kaikissa ominaisuuksissa :wink:
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Oma tuntumani siis saattoi pitää paikkansa, edellisessä bensamersussa pyöreät valot tuntuivat näyttävän paremmin kuin nykyisen dieselin kanttivalot.. Ulkonäköhän on makuasia, kummatkin on hienoja!
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

AriK123 kirjoitti:Kyllä, pyöreät valot voittaa uudemmat kaikissa ominaisuuksissa :wink:
Niin, ja onhan uudemmissa Mersuissakin pyöreähköjä valoja 8)
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Itse henk.koht. uskon (yllättäen) pyöreään muotoon ja riittävän suureen pinta-alaan näissä valoasioissa...

Paraboloidi (vai mikä helekutti se oli) on helpommin toteutettava optimaalinen heijastuspinta. Nykyään ja ehkä Stuttgartin pajalla jo 70-luvulla ;) muunkin mallisten pintojen värkkäily on helppoa tietokoneella. Sen takia uskon, että ainakin vanhemmissa autoissa pyöreä riittävän suuri umpio on parempi kuin jonkin muun mallinen. Valo menee suoraan langalta lähtiessään sinne minne pitääkin.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itselläni on kokemuksia kahdesta pyöreälamppuisesta ja yhdestä kantikkaasta.

Minä joudun kyllä nostamaan kättä kantikkaitten puolesta.

Voi tietysti olla, jos mittalaitteet rupeaa toista näyttämään että olen väärässä, mutta tämä onkin mu-tu mielipide.

:lol:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pyöreät on paremmat! (123:n valot)

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

jarski kirjoitti:Mitähän jossa hommaisi jostain etuhelmaan w210:n omat sumuvalot ja muuttaisi taas w123:n sumuvalot parkeiksi.... :idea:
Joku voi sekoittaa autosi pian Väyryseen.... :wink:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

jarski kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:Kyllä, pyöreät valot voittaa uudemmat kaikissa ominaisuuksissa :wink:
Niin, ja onhan uudemmissa Mersuissakin pyöreähköjä valoja 8)
Niinpä tosiaan on :)
<- Minustakin tuli sitten Mersumies.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyöreät on paremmat! (123:n valot)

Viesti Kirjoittaja JussiK »

jarski kirjoitti: Pyöreät lamput autoon paikalleen ja koeajolle. Ero on kyllä huomattava pitkien osalta pyöreiden eduksi. Valo tulee niistä miellyttävänä "mattona", kanttisista sen tulee hmm.. "kulmikkaana".. Pyöreät näyttävät myös kaemmaksi. Lähivalot on molemmissa samanlaiset.
Elä kerro enempää; oon just yrittämässä myydä kantikkaita... :D
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

No ei ne kantikkaat valotkaan mitkään huonot ole. Hienomman näköiset ne kyllä ovat, vaihdan taas kantikkaat takaisin, kun alkaa olemaan valoisampaa..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Pakko toi on jossain määrin sulattaa että pyöreet ois paremmat, mutta sillä varauksella että yksilöllisiä erojakin varmaan löytyy.
Esimerkiksi kesä-230E:ssä on surkeimmat saunalyhdyt ikinä, kun taas talvikiesissä on vähintäänkin kiitettävät... Kummassakin siis kantikaat valoumpiot.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

raul kirjoitti:Pakko toi on jossain määrin sulattaa että pyöreet ois paremmat, mutta sillä varauksella että yksilöllisiä erojakin varmaan löytyy.
Silloin kun omaan romurautaan tuli laitettua uudet umpiot ja vielä valojen lasit päälle, niin valoteho muuttui ihan uskomattomaksi! Varsinkin kun edelliset olivat kuin hiekkapuhalletut sekä umpiot että lasit. 8) Nyt on tietenkin himmentymistä tapahtunut vuodesta 1996, mutta yksilöero yms. selittyvät varmaan (yllättäen) pitkälle niiden vekottimien kunnolla.

EDIT: Toisaalta, voi eroja löytyä muualtakin. Tuntuu nimittäin, että siskon W123:ssa neliskanttisilla valoilla on parempi valoteho kuin äidin S123:ssa pyöreillä valoilla ja kumpiinkin on vaihdettu uudet lasit ja umpiot. Ja neliskanttiset on kyllä paremman näköiset.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kyllähän pyöreä umpio antaa paremman valokiilan kuin neliskanttinen...
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Neliskanttinenhan on pyöreä mistä on leikattu reunat pois! (tai päinvastoin) :lol:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

fidldee kirjoitti:Neliskanttinenhan on pyöreä mistä on leikattu reunat pois! (tai päinvastoin) :lol:
Eipäs ole! :) Eikös ainakin W123:n neliskanttisen umpion muoto ole ennemminkin takaa ja sivuilta kaareva, ylä- ja alaosasta tasainen? Vai onko?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Saul kirjoitti:
fidldee kirjoitti:Neliskanttinenhan on pyöreä mistä on leikattu reunat pois! (tai päinvastoin) :lol:
Eipäs ole! :) Eikös ainakin W123:n neliskanttisen umpion muoto ole ennemminkin takaa ja sivuilta kaareva, ylä- ja alaosasta tasainen? Vai onko?
On.
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin