
11,90 300 D varttimaili
Kolme peräkkäin on vaan liian paljon, eikä vähiten kuskin hermoille. Onneksi alkaa olemaan kausi ohi. Uusittu turbiini tulee ensi viikolla ja ehkä tulen ajamaan Kalajoelle jos saan varmistettua että öljyt kestää sisällä. Se onkin mulla viimeinen mahdollinen tilaisuus ajella ennen talventuloa.
Selvis sekin miksei Kauhajoella ekassa kisassa tullut öljyvahinkoa. Silloin oli laatikossa synteettiset öljyt joilla kiehumispiste on paljon korkeampi. seuraavaan kisaan vaihdettiin toinen turbiini joka oli sitten viallinen ja siinä meni samalla öljyt vaihtoon valitettavasti.
Selvis sekin miksei Kauhajoella ekassa kisassa tullut öljyvahinkoa. Silloin oli laatikossa synteettiset öljyt joilla kiehumispiste on paljon korkeampi. seuraavaan kisaan vaihdettiin toinen turbiini joka oli sitten viallinen ja siinä meni samalla öljyt vaihtoon valitettavasti.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Hieman OT, meillä on tuossa rata-malibussa moottorin öljyn lämmöt aika korkealla, eka kisassa jopa 115 astetta öljypohjassa. Viime kesänä ei ollut edes lauhdutinta saatikka öljynlämpömittaria. Siksi talven aikana korjattiinkin mm. laakerivaurioita; kone poiki kauden jälkeen koekäytössä.Petri K kirjoitti:Selvis sekin miksei Kauhajoella ekassa kisassa tullut öljyvahinkoa. Silloin oli laatikossa synteettiset öljyt joilla kiehumispiste on paljon korkeampi.
Tänäkin kesänä pojat on vaihtaneet vuoronperään kiertokangen sekä runkolaakereiden liuskoja kisojen välillä ja viime kisassa heräsi ajatus vaihtaa "perinteisen-jenkki-Kendall-mineraaliöljyn" tilalle täyssynteettiset jotka ei mee ihan liruksi. Edelliskisaan laitettiin jo tupla-lauhdutin ja seuraavaan eli Ahvenistolle on nokalle kuulemma tulossa joku todella_iso_kenno. Tuo perusmotti oli alunperin varttimailia varten tehty joten siellä ne lämmöt ei nouse ihan niin nopeasti kun vertaa rata-ajoa 10 kierrosta täysillä 1 min 28 sek per kierrros - sehän tekee noin 15 minuuttia

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Jep, en ymmärrä miksi edelleen monet ajaa jollain 20W50 mineraaleilla.karra kirjoitti:Tänäkin kesänä pojat on vaihtaneet vuoronperään kiertokangen sekä runkolaakereiden liuskoja kisojen välillä ja viime kisassa heräsi ajatus vaihtaa "perinteisen-jenkki-Kendall-mineraaliöljyn" tilalle täyssynteettiset jotka ei mee ihan liruksi.
Selitys on usein se että ne pysyy sisällä koneessa ja pysyy öljynpaineet ylhäällä. Omiin kokemuksiin perustuen väitän että synteettisellä 5W30 öljyllä pärjää aivan hyvin kunhan kone on oikein tehty ja samalla saadaan vähän enemmän sitä tehoakin

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Vielä asia kiinnostaa sen verran kun oma wanhus eli 1968 coupe edelleen kuumana oikuttelee, eli ei ota nelosta sisään ennen kuin yli 40 mph vauhdissa, maantieajon jälkeen tarjoaa kolmosta kun tullaan taajamaan jo 45 mph:ssa. Muuten ei luista ja vaihtaa hyvin. Viileänä neloselle jo 30 mph hopeudessa siis pintakaasulla; jos kiihdyttää rivakammin pitää tietty pienempiä pidempään sisällä.Petri K kirjoitti: Selvis sekin miksei Kauhajoella ekassa kisassa tullut öljyvahinkoa. Silloin oli laatikossa synteettiset öljyt joilla kiehumispiste on paljon korkeampi. seuraavaan kisaan vaihdettiin toinen turbiini joka oli sitten viallinen ja siinä meni samalla öljyt vaihtoon valitettavasti.
Olen jutellut jo kahden laatikkoremppaajan kanssa ja on vähän niin ja näin kannattaako alkaa korjaamaan, museoauto kun on ja varmaan 1000...1500 km tulee kesässä vaan ajoa.
Auttaisikohan täyssynteettiset öljyt, Autotarvikkeessa oli Mobilin (olikohan SHC) litrahintaan 16 eur (tavallinen ATF 220 oli 6 eur). Nyt laatikossa on sinne noin 3 tkm sitten vaihtamani Valvolinen MaxLife Dexron III. Saattaa olla että Dexron III ei edes sovi sinne, kakkostahan suositellaan...
Se olisi satasen pieti kun vaihtaisi öljyt. RVS:n automaattivaihteiston lisäainetuubi maksaa sekin 85 euroa

Minkä merkkistä synteettistä öljyä käytit?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Mobil 1 synteettinen on nyt laatikossa ja toimii. Tänään ajelin testivetoja, sekä muutama jarrutesti eikä ongelmia ilmennyt.
Ei lämpene turbiini vaan lämpö tulee öljyn mukana ulos jäähdyttäjiin (2kpl sarjassa)
Huomenna kokeillaan ajaa kelloa vastaan Kalajoella.
Ei lämpene turbiini vaan lämpö tulee öljyn mukana ulos jäähdyttäjiin (2kpl sarjassa)
Huomenna kokeillaan ajaa kelloa vastaan Kalajoella.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
mielenkiinnolla odotellaan kuinka hyvää aika tuleePetri K kirjoitti:Mobil 1 synteettinen on nyt laatikossa ja toimii. Tänään ajelin testivetoja, sekä muutama jarrutesti eikä ongelmia ilmennyt.
Ei lämpene turbiini vaan lämpö tulee öljyn mukana ulos jäähdyttäjiin (2kpl sarjassa)
Huomenna kokeillaan ajaa kelloa vastaan Kalajoella.

Se on tuommostakin aika vaikea testata kunnolla kun ei ole omaa 3 km kilparataa, ei näitä oikeita Autoja missään kadulla saa/voi/ole järkeä testata.teerola kirjoitti:Nyt kuulostaa lupaavalta ja hyvä että keretty testaamaan.
Nyt odotellaan täällä kädet ristissä ja tsempissä, jotta Petrin todella huono onni olisi kääntynyt ja suuriksi murheiksi muuttuneet jutut kääntyisivät päälaelleen ja auto tekisi sen mitä on odotettu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
itsellä Mobilin öljyistä on ollut lähinnä harmia vaihteistossa. Koneen sisällä niitä oon nyt vielä pitänyt kun nuukuuksissani en raaskinut castrolia ostaa. Nykyään lootassa Redlinet ja pelannut paremmin kuin Mobilit. Tosin nyt alkaa synkrot ykkösellä olemaan kaput. Rusahtaa aika ikävästi välillä. Johtuuko öljyistä vai aavistuksen vakiosta kasvaneista väännöistä....
diipa daapa...
Tuuri,paikka jossa kauppias voi hetkenaikaa panna tavaraa alta lipan
Siis myyntiin
Team DIE-SEL Racingille nostan hattua,se on jo tehnyt niin paljon uusia ja ennennäkemättömiä ratkaisuja,että valmispalikkaa kehiin ja pappa betalar teamit eivät tee koskaan.Kyllä vanhoillakin teameilla menee helposti yksi kausi,kun tulee uutta kalustoa.
Tietämys ja tahto todella korkealla tasolla.Ruotsissa Bilsport tekis alle 12 dieselistä vähintään puolen lehden jutun

Siis myyntiin

Team DIE-SEL Racingille nostan hattua,se on jo tehnyt niin paljon uusia ja ennennäkemättömiä ratkaisuja,että valmispalikkaa kehiin ja pappa betalar teamit eivät tee koskaan.Kyllä vanhoillakin teameilla menee helposti yksi kausi,kun tulee uutta kalustoa.
Tietämys ja tahto todella korkealla tasolla.Ruotsissa Bilsport tekis alle 12 dieselistä vähintään puolen lehden jutun

Autosporting
Ei voi oikein syyttää tuuriakaan kaikesta. Enempi menee väsymyksen piikkiin tuo eilinenkin. Ekassa lähdössä olis voinut tulla hyvä aika jos olis arvannut lähteä paineilla matkaan mutta sattuneista syistä alkaa olemaan hermot siinä kunnossa että tullut vähän ehkä liiankin varovaiseksi.
Eka meni silleen että tuntui kuin olis jotenkin tumpannu kun lähdin ja ekaks luulin että kone yskäs turbosta takaisin päin ilmat ja veto loppui. Pysäytin heti ja kun lähdöstä ei ollut kuin viitisen metriä tuli lähettäjä kysymään mitä tuli? Kysyin näkyykö mitään öljyä alla tai muuta ihmeellistä mutta kun kaikki tuntui pelaavan sanoi että aja radan kautta pois. No ajelin siiten ja kokeilin et kone toimii normaalisti.
Moottorin öljynlämmöt oli vedon jälkeen jossain 95 kohilla ja ajattelin että laitan vähän lisää ennakkoa pumppuun.
Toisessa lähdössä tai oikeastaan renkaiden lämmityksessä tuntui et olis mennyt laatikko jumiin mut kun otti vapaan kautta uusiks alkoi toimimaan, nyt nous tuona aikana lämmöt kuitenkin koneessa jo 105 asteeseen ja öljyillä 95 joten lopetin siihen.
Täytyy tarkistaa ettei koneessa ole alkavaa leikkautumaa pytyissä, ennen kuin ajaa enempää.
Tosin tuossa kotiin ajellessa tuli ajatus et tais vaan mennä pumpun ennakot liian aikaiselle ja raskas käynti vois johtua vaan siitä syystä.
Täytyy samalla kun on etukammiot auki tarkistaa vielä YKK ja ruiskutusennakko.
Kokeilin tuolla nyt ekaa kertaa tuota Shellin racing dieseliä ja tuntui ainakin lämmityskäytössä paljon terävämmältä tuo moottori.
Ainakin huolet turbiinin lämpenemisen kanssa näyttää olevan nyt poissa, ja siitä kuuluu iso kiitos REPCON Oy:n Jari Niemelle Kaarinaan.
Olen saanut monilta asiantuntijoilta hyviä neuvoja ja apua tuon Povergliden kanssa ja kiitos siitä kaikille jotka ovat tietoaan jakaneet. Niemen Jari oli kuitenkin se jolta lopulta tuli se viimeinen vinkki jolla tuo alkoi pelaamaan.
Eiköhän tässä vielä jossain vaiheessa ala ajatkin paranemaan kun kaikki säädöt löytyy.
Pitää kai vuokrata rataa ihan omaan käyttöön jommasta kummasta kisapaikasta Motopark/Alastaro että pääsee kunnolla säätämään, kun tahtoo aina olla kisapäivänä liian kiirus ja väsynyt et pysyis ajatus mukana mitä tekee, ja oikeasti tuollainen auto tarvii pirusti lähtöjä ennen kuin sen kanssa pääsee sinuksi.
Eka meni silleen että tuntui kuin olis jotenkin tumpannu kun lähdin ja ekaks luulin että kone yskäs turbosta takaisin päin ilmat ja veto loppui. Pysäytin heti ja kun lähdöstä ei ollut kuin viitisen metriä tuli lähettäjä kysymään mitä tuli? Kysyin näkyykö mitään öljyä alla tai muuta ihmeellistä mutta kun kaikki tuntui pelaavan sanoi että aja radan kautta pois. No ajelin siiten ja kokeilin et kone toimii normaalisti.
Moottorin öljynlämmöt oli vedon jälkeen jossain 95 kohilla ja ajattelin että laitan vähän lisää ennakkoa pumppuun.
Toisessa lähdössä tai oikeastaan renkaiden lämmityksessä tuntui et olis mennyt laatikko jumiin mut kun otti vapaan kautta uusiks alkoi toimimaan, nyt nous tuona aikana lämmöt kuitenkin koneessa jo 105 asteeseen ja öljyillä 95 joten lopetin siihen.
Täytyy tarkistaa ettei koneessa ole alkavaa leikkautumaa pytyissä, ennen kuin ajaa enempää.
Tosin tuossa kotiin ajellessa tuli ajatus et tais vaan mennä pumpun ennakot liian aikaiselle ja raskas käynti vois johtua vaan siitä syystä.
Täytyy samalla kun on etukammiot auki tarkistaa vielä YKK ja ruiskutusennakko.
Kokeilin tuolla nyt ekaa kertaa tuota Shellin racing dieseliä ja tuntui ainakin lämmityskäytössä paljon terävämmältä tuo moottori.
Ainakin huolet turbiinin lämpenemisen kanssa näyttää olevan nyt poissa, ja siitä kuuluu iso kiitos REPCON Oy:n Jari Niemelle Kaarinaan.
Olen saanut monilta asiantuntijoilta hyviä neuvoja ja apua tuon Povergliden kanssa ja kiitos siitä kaikille jotka ovat tietoaan jakaneet. Niemen Jari oli kuitenkin se jolta lopulta tuli se viimeinen vinkki jolla tuo alkoi pelaamaan.
Eiköhän tässä vielä jossain vaiheessa ala ajatkin paranemaan kun kaikki säädöt löytyy.
Pitää kai vuokrata rataa ihan omaan käyttöön jommasta kummasta kisapaikasta Motopark/Alastaro että pääsee kunnolla säätämään, kun tahtoo aina olla kisapäivänä liian kiirus ja väsynyt et pysyis ajatus mukana mitä tekee, ja oikeasti tuollainen auto tarvii pirusti lähtöjä ennen kuin sen kanssa pääsee sinuksi.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Yksi mahdollisuus olisi vissiin keväällä joku testipäivä missä porukka testailee ajanottolaitteita ja muut kalustoa.....miinuksena niissä kylläkin et rataa ei viissin liimata...
Ajattelinkin et mikä tuli tuossa viimeisessä yrityksessä...kun lykättiin viivalta....moni olisi jo heittämässä leikin sikseen...kun noin paljon vastustaa....mut kaikista huolimatta suunta on oikea kun alkaa liemet pysyyn sisässä...
Ajattelinkin et mikä tuli tuossa viimeisessä yrityksessä...kun lykättiin viivalta....moni olisi jo heittämässä leikin sikseen...kun noin paljon vastustaa....mut kaikista huolimatta suunta on oikea kun alkaa liemet pysyyn sisässä...
Itse tein ja säästin
muistatko yhtään minkä ajan se volvo ajeli?Aki P kirjoitti:On kyllä jo yhdelle kaudelle vastoinkäymistä![]()
Taisi tällä kaudella 200-sarjan diesel-katu-Volvo repästä dieseleiden parhaimmat ajat mersumiesten säädellessä![]()
niin joo ja jaksamista petri k:lle, eikähöhän se lopussa vielä kiitos seiso.
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Joo ei se lämpö sinänsä vaan sen nousun nopeus
Ei vain arvannut kokeilla jos se olis noussut kuinka nopeasti sitten radalla. Olihan nuo koneen lämmöt 105-110 viime vuonnakin mutta vasta ajon jälkeen. Samoin tuossa renkaan lämmityksessä oli jotain hämminkiä kun ei oikein jaksanut kiertää kunnolla.

"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Kyllä racing-öljyn pitäis kestää 105 astetta hyvin. Itseasiassa viskositeetti mitataan 100 asteen lämpöisestä öljystä. Siinä kun SAE-luokituksen mukaan testattu viskositeetti on 40:lle öljylle minimissään 12,5 ja maksimissaan 16,3, on se 60 öljylle minimissään 21,9 ja maksimissaan 26,1 eli erot on aika suuria. Tietenkin jotain 20W-50 racing öljyä vois kans kokeilla mutta menee lie hukkaan kokeilu kun eihän nuissa öljynpaineiden kanssa ole ongelmia - ainakaan kylmänä.
Jotain HTHS-koetta käytetään myös kuuman öljyn minimiviskositeetin määrittelyyn. Lämpötila oli muistaakeni 150 astetta (ei jaksa googlettaa).
Jotain HTHS-koetta käytetään myös kuuman öljyn minimiviskositeetin määrittelyyn. Lämpötila oli muistaakeni 150 astetta (ei jaksa googlettaa).
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
omalla väyryselläkö ajoit tuollasen ajanAntti A. kirjoitti:No ei kai nyt vielä luovuteta, eihän kesä vielä ole ohi. Pistetääs Petrillekin pieniä paineita saada onnistunut suoritusAki P kirjoitti:On kyllä jo yhdelle kaudelle vastoinkäymistä![]()
Taisi tällä kaudella 200-sarjan diesel-katu-Volvo repästä dieseleiden parhaimmat ajat mersumiesten säädellessä![]()
.


Noista supereista en tiedä muutako mitä lukenu, mutta mun kirjallisuuden mukaan Mersun (123?) öljyjärjestelmän termostaatin avautumislämpötilaa nostettiin tammikuussa -80 95 + - 4 asteesta 110 + - 4 asteeseen. Eli tehtaan mielestä vakiokoneessa ei tarvi vielä edes 105:ssä asteessa jäähdyttää vuoden -80 öljyjä ?????XUX63 kirjoitti:Kyllä racing-öljyn pitäis kestää 105 astetta hyvin. Itseasiassa viskositeetti mitataan 100 asteen lämpöisestä öljystä. .
voi jessus, kyse on siitä kun jos viritetyssä koneessa lähtee lämmöt nousemaan lähes yks'kaks niin silloin voi olla, että jotakin katastrofaalista on kohta sattumassa...ihan turha verrata vakiokoneiden lämpöjä ja näitä äärimmillen viritettyjä, joita kukaan tuskin haluaa ostaa uusia sen takia, ettei heti ymmärrety viheltää peliä poikki...juhaoh kirjoitti:Noista supereista en tiedä muutako mitä lukenu, mutta mun kirjallisuuden mukaan Mersun (123?) öljyjärjestelmän termostaatin avautumislämpötilaa nostettiin tammikuussa -80 95 + - 4 asteesta 110 + - 4 asteeseen. Eli tehtaan mielestä vakiokoneessa ei tarvi vielä edes 105:ssä asteessa jäähdyttää vuoden -80 öljyjä ?????
Näistä ihan oikeasti otetaan tehoa ulos enenmän kuin tehtaan w123:sta.
Nyt on saanut ajarol co. auton kulkemaan, jos kyse on siitä autosta kun luulen ja jos sitä ei ole edes tarvinnut köykästää, onnittelut ja suurin sulka hattuun...no eipä se ole ihme kun tietää mikä tietämys on taustalla...
Olishan se kiva tietäää vähän mitä koneelle nyt on tehty, mutta eipä noista taideta enää julkisuudessa puhua

Lisää tietoa: www.skg.fi