Päästömittauksen tulokset.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Päästömittauksen tulokset.

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tässä olis tuoreet tulokset. Tarkoituksella säädetty noin laihalle.

HIILIVEDYT (HC) = 297ppm til (max 600)
HIILIMONOKSIDI (CO) = 1,52 %til (max 3,5)
HIILIDIOKSIDI (CO2) = 14.32 %til
LASKETTU CO-MITAUS = 1,52 %til
HAPPI = 0,58 %til
LAMBDA = 0,972
KONEEN KIERROKSET = 698 ppm
ÖLJYN LÄMPÖTILA = 12,8

Tuore TM sanoo, että tuo LAMDA-arvo voi olla väliltä 0,9-1,1. Mitä korkeampi sen enemmän luonnollisesti on tehoja.
Huoltoaseman äijä sanoi, että säädetään sitten rikkaamalle ilmaiseksi katsastuksen jälkeen. Ei tartte sun itse perstuntumalta säätää. Pitänee tavoitella tota 1,1 LAMDA-arvoa :wink: Ja rikastus säädetään tohon 3:een.

Ymmärtääköä joku muuten noista arvoista sanoa mitään? Onko kone kunnossa?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Vertailun vuoksi

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt on vastaava mittaustulos tammikuulta hanskalokerossa ja auto kaakana, mutta katsonpa huomiseksi vertailuarvot omasta :shock: . Ainakin leimamies kehui oman koneen kuntoa mittausarvojen perusteella, vaikka ne eivät nyt kaikkea kerrokaan. Palaillaan!
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Vajavainen raportti

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vilkaisin katsastuksesta saatua "kuittia", mutta siinäpä ei ollut tulostettuna kuin kaksi arvoa, HC (222) ja CO (1,15). Enpä osaa minäkään noiden tulkinnoista enempää sanoa. Pitänee luottaa inssin kommenttiin "hyvässä kunnossa on". Kyllä tämä kone käy ja vetää noilla arvoilla nykimättä ja tasaisesti, mutta kaasuun vastaavuus n. 1700-2500 rpm välillä voisi olla herkempikin. Olisiko syytä hieman rikastaa? Ainakin varaa olisi. Toisaalta kulutus painuu seka-ajossakin nyt pakkasten hellitettyä 10 litran tuntumaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Laihalla näyttää käyvän

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kannattaa rikastaa. Kyllä tuo M103 saa käydä yli 2:lla.

Kulutukseenkaan en usko sen hirveesti vaikuttavan. Sittenkun menee yli 10:n, kuten minulla pari vuotta sitten CO oli 16. Huomasi sen jo kulutuksessa. Ja bensa haisi tyhjäkäynnillä :)

Joku sanoi joskus, että venttiilit voi kärvähtää, jos käy alle 1,5:n tällainen motti....tiedä sitten.

HC on näköjään aika suoraan verrannollinen tuohon CO-arvoon :)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Päästömittauksen tulokset.

Viesti Kirjoittaja PM »

W126 kirjoitti: HIILIVEDYT (HC) = 297ppm til (max 600)
HIILIMONOKSIDI (CO) = 1,52 %til (max 3,5)
HIILIDIOKSIDI (CO2) = 14.32 %til
LASKETTU CO-MITAUS = 1,52 %til
HAPPI = 0,58 %til
LAMBDA = 0,972
KONEEN KIERROKSET = 698 ppm
ÖLJYN LÄMPÖTILA = 12,8
Onkos sulla katti kyydissä, kun ne ton Lambdankin mittailee? :roll:
Noh, jokatapauksessa tässä meikäläisen vertailuarvoja kahdesta viime katsastuksesta vuosilta 2000 ja 2001. Siis viime vuonna ei tullut katsastettua, mutta ehkä tänä vuonna. :oops: Mitä sitä hyviä autoja nyt joka vuosi... :lol:

2000
CO = 2,5
HC= 275
CO2 = 11,90
O2 = 0,4

2001
CO = 1,00
HC= 230
CO2 = 13,20
O2 = 1,10

Sanokaa nyt fiksummat noista sitten jotain... Tyhmä voisi olettaa noista luvuista, että pötyä vois laittaa vähän lisää pöytään, eli syöttöä lisätä. Jaa miksikö? Koska jäännöshapen määrä on lisääntynyt. :oops:
Olisikohan tuolla jotain tekemistä viime kesänä ilmenneen nykimisen kanssa (joka tosin katosi itsestään)? Siis liian laihalla seoksella...

ps. Noista mittauksista saa varmaan aina eri arvot ja kun tarpeeks monta kertaa yrittää, niin varmaan saa mieleiset. :wink: Olettaen tietenkin ettei mitään isompaa ongelmaa / säätövikaa ole koneessa...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Säätö liian helppoa

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ainakin M103:n säätäminen on niin helppoa, että sitä säätää arvot äkkiä pieleen, kun kokeilee.

Ite on tullut säädeltyä rikastusta pitkin vuotta. Ja aina katsastukseen on sitten säädetty laihalle takasin. Viime vuonna tuli moka, kun en muistanut säätää laihalle. KAtsastuksessa ei ollut myöskään mukana säätöavainta (3mm-kuusiokolo). Olisi voinut säätää siinä mitattaessa arvot kohdalleen.

Katalysaattoria ei ole, mutta valmius on. Joten LAmda anturi voi hyvinkin olla olemassa. Ei kyllä ainakaan silmällä näe missä se on.

TM muuten sanoi, että Lamda-anturilla varustetut autot säätyvät itsestään aina arvoon 1. Mulla oli 0,972, eli tarpeeksi lähellä yhtä. Tämän perusteella voisi olettaa Lamdan olemassaolon.
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Lisäkäsitys..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mulla on sellanen käsitys, että isommilla kierroksilla elektroniikka ohittaa mekaanisen säädön.

Kaasuvivustossa on jopa sellanen mikrokytkin joka laukeaa heti, kun kaasua hipaisee.

Tolla mekaanisella säädöllä vaikutetaan siis vain tyhjäkäynnin rikkauteen...
Olenkohan täysin väärässä :?:
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Re: Lisäkäsitys..

Viesti Kirjoittaja Matti N »

W126 kirjoitti:Mulla on sellanen käsitys, että isommilla kierroksilla elektroniikka ohittaa mekaanisen säädön.
Kaasuvivustossa on jopa sellanen mikrokytkin joka laukeaa heti, kun kaasua hipaisee.
Tolla mekaanisella säädöllä vaikutetaan siis vain tyhjäkäynnin rikkauteen...
Olenkohan täysin väärässä :?:
-Epäselvä selitys:

KE-jetronic ohjaa tyhjäkäynnin elektronisesti. Ja elektroniikka ohjaa siis vain määränjakajan ohjauspainetta. Tämä ECU mittaa muistaakseni ainakin nopeuden, kuormituksen, kaasuläpän asennon ja imuilman lämpötilan. Se hoitaa myös kylmäkäynnistyksen "ryypyn". Tuolla ohjauspaineella optimoidaan syöttömäärää tilanteen mukaan. Eräänlainen hienosäätö siis.

Mutta se ei ohjaa kuitenkaan varsinaista polttoaineen syöttöä, joka säätyy mekaanisesti ilmamäärän mukaan. Järjestelmä on yksinkertainen; lautanen (kiinni vipuvarressa) ilmamäärämittarissa painuu sen mukaan, mitä enemmän ilmaa virtaa (kaasuläpän avaamisen mukaan) ja sitä enemmän bensaa määränjakaja syöttää.

Tuo mekaaninen ruuvaaminen ilmamäärämittarin ja määränjakajan välistä muuttaa niiden välistä suhdetta, vipuvarren toimintaa. Ja se tällöin vaikuttaa koko kierrolukualueelle.

Tuo ulkomuistista, joten oikeudet virheisiin pidätetään.. :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Entäs mää sitten?


Eli lukemat ovat
CO2 % vol 14,34
HC ppm vol 96
02 % vol 0,08
CO % vol 0,101
COcor % vol 0,10
Lambda 0,997

:shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Lisäkäsitys..

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

W126 kirjoitti:Mulla on sellanen käsitys, että isommilla kierroksilla elektroniikka ohittaa mekaanisen säädön.
Näin on asia minunkin mielestäni!
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Hei...
Aikoinaan asensin toisen kaasutinjärjestelmän silloiseen
kulkupeliini ja jouduin etsimään ko. moottorille sopivat suuttimet
tähän. Tässä yhteydessä asensin lamda-mittauksen autoon ja jouduin
perehtymään myös jonkinverran mittauksen teoriaan.
Siltä ajalta oleva käsitykseni asiasta oli tämä:

Tuo lamda-arvohan tavallaan ilmaisee palotapahtumassa mukanaolleen
ilman (hapen) määrää suhteessa syötettyyn polttoainemäärään siten,
että arvon ollessa yksi on palotapahtuma täydellinen.
Ts. kaikki syötetty polttoaine ja ilma (happi) palaa.
Arvon ollessa yli yksi tarkoittaa se sitä, että desimaaliosan ilmoittama
määrä happea on jäänyt palamatta. Sitä on siis ollut enemmän kuin
ko. kaasuseoksen täydelliseen palamiseen olisi tarvittu.
Ts. seos on sitä laihempaa mitä korkeampi lamda-arvo on

Vastaavasti arvon ollessa alle yhden on happea vähemmän kuin täydelliseen
palamiseen tarvittaisiin ja tällöin osa polttoaineesta jää palamatta.
Ts. seos on sitä rikkaampaa mitä matalampi lamda-arvo on.

Yleensä paras teho on saavutettavissa lamda arvolla 0.92 - 0,95
siis syöttämällä polttoainetta n. 5 - 8% enemmän kuin täydelliseen
palotapahtumaan olisi tarvittu.

Tämä osaltaan aiheuttaa sen että katalysaattorilla varustettu moottori
ei anna aivan samaa tehoa k. jos katalysaattoria ei tarvitsisi ottaa
huomioon seosta määritettäessä.
(katalysaattorin toiminnan kannalta optimi lamda-arvo on tuo 1.)
Vastaa Viestiin