3 subbarille refleksi boksi
3 subbarille refleksi boksi
tere!
pitäs saaha tehtyä refleksi boksi 3(tai 2: helle) rockford forsgaten 12 tuumaselle subille w124 sedaniin,
minkäs kokonen toi boksi pitäs olla litroissa?
ja tarkoitus pistää pari tai kolme refleksi putkee hattu hyllyn läpi niin kuulu jytinät kabiininkin puolelle!
eli nyt joku hifi spesialisti vois kertoo miten tollanen boksi pitetään läjää, materiaalina olis lasikuitu!
koteloita on tullut tehtyä ennenkin mutta ei refleksi sellaista!!! need help!!
jos tekis subeille kiinnitys kehikon vaik pyörötangosta tai jostain vastaavasta ja siihen päälle venyttää kangasta ja hartsia ja kuitua päälle, mutta kotelon koko ja muu rakenne siis hakusessa !!!!
pitäs saaha tehtyä refleksi boksi 3(tai 2: helle) rockford forsgaten 12 tuumaselle subille w124 sedaniin,
minkäs kokonen toi boksi pitäs olla litroissa?
ja tarkoitus pistää pari tai kolme refleksi putkee hattu hyllyn läpi niin kuulu jytinät kabiininkin puolelle!
eli nyt joku hifi spesialisti vois kertoo miten tollanen boksi pitetään läjää, materiaalina olis lasikuitu!
koteloita on tullut tehtyä ennenkin mutta ei refleksi sellaista!!! need help!!
jos tekis subeille kiinnitys kehikon vaik pyörötangosta tai jostain vastaavasta ja siihen päälle venyttää kangasta ja hartsia ja kuitua päälle, mutta kotelon koko ja muu rakenne siis hakusessa !!!!
P112S4 12''Haisuli kirjoitti:Sanoppa vielä mikä elementti on kyseessä, niin lasken niille kotelon winisd:llä. Elementin nimi tai vaihtoehtoisesti tarkat speksit, niin homma hoituu.
Punch stage1, 300W max, 150 rms, 4 ohm puhekela, polypropeeni kartio, asennussyvyys 16,8cm.
tossahan nuo speksit olis, merkki siis rockford fosgate
linkki liikkeen koti sivulle http://autoextra.fi/products/php/P112S4%2012.php
Noin 50 litraa ois hyvä per subi, menee kyllä pienempäänkin koteloon.
150litraa ja 35hz saa kunnon potkun noilla. Onko liian iso kotelo?
140mm halkaisijainen putken pitäisi olla 14cm pitkä tossa kotelossa.
Kaipaatko enemmän matalaa taajuutta vai haluatko potkua lisää?
Ihmetellää päivemmällä lisää.
150litraa ja 35hz saa kunnon potkun noilla. Onko liian iso kotelo?
140mm halkaisijainen putken pitäisi olla 14cm pitkä tossa kotelossa.
Kaipaatko enemmän matalaa taajuutta vai haluatko potkua lisää?
Ihmetellää päivemmällä lisää.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Jees, itellä tulossa 2x12" "kompakti" 110-120 litrainen W123:seen.
Riittää vielä tilaa ostoksillekin. Hattuhyllyltä kun poistin sen ensiapupoksin niin matalaa rupesi tulemaan kabiiniinkin. Nuo sun elementit menevät alemmaksi kuin mulla pienemmissä koteloissakin.
Valmistaja tosin näyttää suosittelevän suht samaa (50l ja 37hz) kuin mihin minä päädyin yllä. Elementin saa mielestäni myös menemään 30 litraseen refleksipönttöön, alarajataajuus tosin nousee korkeammaksi.
Tehoa noille olisi hyvä olla sitten se 3x150W+ jatkuvaa tai vaihtoehtoisesti 450W+ monona pukkaava pääte riittävällä virranannolla. Elementit suuntaisin taaksepäin.
Riittää vielä tilaa ostoksillekin. Hattuhyllyltä kun poistin sen ensiapupoksin niin matalaa rupesi tulemaan kabiiniinkin. Nuo sun elementit menevät alemmaksi kuin mulla pienemmissä koteloissakin.
Valmistaja tosin näyttää suosittelevän suht samaa (50l ja 37hz) kuin mihin minä päädyin yllä. Elementin saa mielestäni myös menemään 30 litraseen refleksipönttöön, alarajataajuus tosin nousee korkeammaksi.
Tehoa noille olisi hyvä olla sitten se 3x150W+ jatkuvaa tai vaihtoehtoisesti 450W+ monona pukkaava pääte riittävällä virranannolla. Elementit suuntaisin taaksepäin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Haisuli kirjoitti:Jees, itellä tulossa 2x12" "kompakti" 110-120 litrainen W123:seen.
Riittää vielä tilaa ostoksillekin. Hattuhyllyltä kun poistin sen ensiapupoksin niin matalaa rupesi tulemaan kabiiniinkin. Nuo sun elementit menevät alemmaksi kuin mulla pienemmissä koteloissakin.
Valmistaja tosin näyttää suosittelevän suht samaa (50l ja 37hz) kuin mihin minä päädyin yllä. Elementin saa mielestäni myös menemään 30 litraseen refleksipönttöön, alarajataajuus tosin nousee korkeammaksi.
Tehoa noille olisi hyvä olla sitten se 3x150W+ jatkuvaa tai vaihtoehtoisesti 450W+ monona pukkaava pääte riittävällä virranannolla. Elementit suuntaisin taaksepäin.
jeps, eli elementit tulee silleen että ne kattelee taakse päin, ja nyt tulin siihen tulokseen että laitan kaksi forsgaten 12" sinne jytisemään ja sitten katon vielä riittääkös nykysen pioneerin vahvistimen tehot noille...tais olla 2x 160w ehkä? en muista oliko jatkuvaa tehoa vai max., jos ei riitä ni siiten ostetaan försgaten vahvarikin:D
kattelin sen mun pioneerin vahvistimen tehot ja jatkuvaa 130wx130w ja max. oli sen 160wx160wHaisuli kirjoitti:Jees, noilla eväin saat ääntä todennäköisesti riittävästi.
120 debbaa aika lähellä.
kaitpa sen kahta 12 tuumast rokfodttia soittaa? kyl se mulle nyt tähä hätään riittää, kyl sillä on yhtä 15 tuumastakin soiteltu, ja tosi peinillä johdoilla, eli isompaa johtoa niin kyl pelaa ja konkka varmaan sinne, eikös konkka laiteta virta johdon "väliin", jos joku viittis vähä valottaa tota konkka asiaa, onko muuten herätevirran johdon koolla mitään väliä?
entäs muuten laitetaanko sinne kotelon sisään täyteen jotain pumpulia vai onko parempi ilman??
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
minkäs takia kotelon materiaaliks lasikuitu?? isokotelo, niin lasikuitu ei mun mielestä hyvä vaihto ehto.. ainakin tulee hemmetin kalliiks, sillä lasikuitua pitää olla PAKSU kerros että saa riittävän tukevuuden.
tuli joskus ite kokeeks kokeiltua millasen boksin siitä saa, ja totesin, että älytön homma, jos ei hae asennuksiin muuten näyttävyyttä.
toki lasikuidulla saa tehtyä paremman mallisia koteloita muutenkin..
puusta kun tekee,niin tulee yleensä turhan neliömäinen, ja määrätyt taajuudet jää "soimaan"
tuli joskus ite kokeeks kokeiltua millasen boksin siitä saa, ja totesin, että älytön homma, jos ei hae asennuksiin muuten näyttävyyttä.
toki lasikuidulla saa tehtyä paremman mallisia koteloita muutenkin..
puusta kun tekee,niin tulee yleensä turhan neliömäinen, ja määrätyt taajuudet jää "soimaan"
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
mun mieli pide tohon pumpuliin on se, että jos kotelo on laskettu oikein, ja on litroiltaan tehtaan ilmoittaman kokonen, niin mitään pumpuleita ei tartte, mutta jos kotelo on tehty vähän pieneks, niin laittaisin pumpulia. (sillä on koteloa isontava vaikutus)japa86 kirjoitti:kattelin sen mun pioneerin vahvistimen tehot ja jatkuvaa 130wx130w ja max. oli sen 160wx160wHaisuli kirjoitti:Jees, noilla eväin saat ääntä todennäköisesti riittävästi.
120 debbaa aika lähellä.
kaitpa sen kahta 12 tuumast rokfodttia soittaa? kyl se mulle nyt tähä hätään riittää, kyl sillä on yhtä 15 tuumastakin soiteltu, ja tosi peinillä johdoilla, eli isompaa johtoa niin kyl pelaa ja konkka varmaan sinne, eikös konkka laiteta virta johdon "väliin", jos joku viittis vähä valottaa tota konkka asiaa, onko muuten herätevirran johdon koolla mitään väliä?
entäs muuten laitetaanko sinne kotelon sisään täyteen jotain pumpulia vai onko parempi ilman??
Heräte virta jos jaksaa herättää vahvistimen niin hyvä sitten sellasenaan.. eipä sillä muuta virkaa ole.
toki vahvitimessa sais olla enemmän tehoo noille elementeille, mutta kyllä ne noillakin soi, muttei niin hyvin kun isolla vahvarilla (mielummin liian iso, kun pieni vahvistin)
jos sulla ei oo muita vahvistimia kuin toi, niin konkka ei ole ihan se tärkein ostos.. toki riippuu siitä millanen muu virtajärjestelmä autossasi on, mutta.. ei siitä haittaakaan ole! sen rahan vois vaan satsata esim kunnoliseen virtajohtoon, ja vaikkapa uuteen vahvistimeen
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
kyllä mulla lasikuitua riittää, se ei lopu ihan heti, kyllä niistä olis tarkoitus tehä vähä normi huopakangas pintaa paremmat eli maalattua pintaa pleksiä yms. zydeemiin kyl te ammattilaiset tiedätte..MasaMbW124 kirjoitti:minkäs takia kotelon materiaaliks lasikuitu?? isokotelo, niin lasikuitu ei mun mielestä hyvä vaihto ehto.. ainakin tulee hemmetin kalliiks, sillä lasikuitua pitää olla PAKSU kerros että saa riittävän tukevuuden.
tuli joskus ite kokeeks kokeiltua millasen boksin siitä saa, ja totesin, että älytön homma, jos ei hae asennuksiin muuten näyttävyyttä.
toki lasikuidulla saa tehtyä paremman mallisia koteloita muutenkin..
puusta kun tekee,niin tulee yleensä turhan neliömäinen, ja määrätyt taajuudet jää "soimaan"
Viimeksi muokannut japa86, Ma 07.05.2007 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
no ei sen tartte välttämättä mistään hifiliikkeestä olla ostettu että se olis riittävä. monessa paikassa, esim biltemassakin on ihan hyvää virtajohtoa, muuta eroa en itse huomannut esim dls:n johtoon, kun että suojakumi on hieman jäykempää.. mutta. jos et aio laittaa enempää vahvistin tehoa, niin 16mm2 luulis riittävän hyvinkin. En nyt jaksa kaivaa sitä laskuohjelmaa esille.....
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
MasaMbW124 kirjoitti:no ei sen tartte välttämättä mistään hifiliikkeestä olla ostettu että se olis riittävä. monessa paikassa, esim biltemassakin on ihan hyvää virtajohtoa, muuta eroa en itse huomannut esim dls:n johtoon, kun että suojakumi on hieman jäykempää.. mutta. jos et aio laittaa enempää vahvistin tehoa, niin 16mm2 luulis riittävän hyvinkin. En nyt jaksa kaivaa sitä laskuohjelmaa esille.....
laskuohjelma näyttää että 25 neliömillii kaapeli ja 80A pääzulake(aika iso???)
20mm2 johdolle max sulake 100A
Kun kerran sisusta on auki ja johtoja vetelee, niin vetää kerralla kunnolla.
http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html Tuolta edulliset kaapelit, ja "joustavat".
Itse en alle 35mm2 piuhaa päävirraksi suostuisi edes vetämään, mieluusti heti ainakin 50mm2 piuha, niin ei heti tarvitse alkaa uusimaan.
DuPu
Kun kerran sisusta on auki ja johtoja vetelee, niin vetää kerralla kunnolla.
http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html Tuolta edulliset kaapelit, ja "joustavat".
Itse en alle 35mm2 piuhaa päävirraksi suostuisi edes vetämään, mieluusti heti ainakin 50mm2 piuha, niin ei heti tarvitse alkaa uusimaan.
DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Kyll se 21mm^2 johdinkin riittää melko korkeille virroille.
Tavanomaisissa olosuhteissa noin 1,5 mm² kuparijohdin kestää 10 A virran, joten tuotakin voi kuormittaa max. 140A virralla. Toki järkevä raja on 70A tuossakin ettei johdin kuumene liikaa. Subbarikotelossa tulisi välttää samansuuntaisia seinämiä, jolloin seisovia aaltoja ei synny niin helposti kotelon sisään. Polyesterifiiberi(vanu) lisää kotelon tilavuutta 20-40% riippuen kotelon koosta.
Tavanomaisissa olosuhteissa noin 1,5 mm² kuparijohdin kestää 10 A virran, joten tuotakin voi kuormittaa max. 140A virralla. Toki järkevä raja on 70A tuossakin ettei johdin kuumene liikaa. Subbarikotelossa tulisi välttää samansuuntaisia seinämiä, jolloin seisovia aaltoja ei synny niin helposti kotelon sisään. Polyesterifiiberi(vanu) lisää kotelon tilavuutta 20-40% riippuen kotelon koosta.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Subbarikoteloon ei mahdu subtaajuuksilla ainuttakaan seisovaa aaltoa joten tee seinistä ihan vaan sellaiset kuin ne helpoiten tulee kasaan.Haisuli kirjoitti:Kyll se 21mm^2 johdinkin riittää melko korkeille virroille.
Tavanomaisissa olosuhteissa noin 1,5 mm² kuparijohdin kestää 10 A virran, joten tuotakin voi kuormittaa max. 140A virralla. Toki järkevä raja on 70A tuossakin ettei johdin kuumene liikaa. Subbarikotelossa tulisi välttää samansuuntaisia seinämiä, jolloin seisovia aaltoja ei synny niin helposti kotelon sisään. Polyesterifiiberi(vanu) lisää kotelon tilavuutta 20-40% riippuen kotelon koosta.
Muutenkin autossa sinulle riittäisi ihan vaan yksi elementti asiallisesti koteloituna. Sitäkään et pysty täysillä soittamaan.
vois kyl laittaa sinne 50mm2 piuhat kun myöhemmnin sinne tulee varmaan isompivahvaria yms.DuPu kirjoitti:20mm2 johdolle max sulake 100A
Kun kerran sisusta on auki ja johtoja vetelee, niin vetää kerralla kunnolla.
http://www.ladek.fi/accessories/kaapeliliitti.html Tuolta edulliset kaapelit, ja "joustavat".
Itse en alle 35mm2 piuhaa päävirraksi suostuisi edes vetämään, mieluusti heti ainakin 50mm2 piuha, niin ei heti tarvitse alkaa uusimaan.
DuPu
kylhän sitä pitää autossa kaks subbaria olla:D
Subbarikoteloon ei mahdu subtaajuuksilla ainuttakaan seisovaa aaltoa joten tee seinistä ihan vaan sellaiset kuin ne helpoiten tulee kasaan.
Muutenkin autossa sinulle riittäisi ihan vaan yksi elementti asiallisesti koteloituna. Sitäkään et pysty täysillä soittamaan.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
ikinä ei mitään tee liian hyvin, samaa pätee hifistykseen. muun muassa rca ja virtapiuhan veto, ne kun vetää kerralla hyvin, ainakin eripuolilta autoa vetää ne, niin ei tarvi jälkeenpäin korjata, vaikkakaan laadukkailla kaapeleilla häiriö mahdollisuus on pieni. mutta sekin mahdollisuus heti pois suljettu, toki tuokin asia on ihan tähtitiedettä millon tulee häiriöö ja milloin ei
sama virtajohdon paksuuteen, kerralla kunnon johtoa vaan. itse säästin kun ostin ekan virtajohdon (21mm2) ja nyt vedin sitten toisen samanmoisen kun kävi liian pieneksi..
sama koteloon, miksei voi kerralla tehdä hyvänmallista, se kun ei niin vaikeeta oo tehdä esim sitä yhtä sivua vinoksi ja lastulevyn sijaan käyttää mdf-levyä. Jos vielä olet sitä lasikuitusta tekemässä, niin tulee tukevampikin kun teet siihen vähän muotoa, ja samalla nuo seisovien aaltojen pieninkin mahdollisuus katoaa...
sama virtajohdon paksuuteen, kerralla kunnon johtoa vaan. itse säästin kun ostin ekan virtajohdon (21mm2) ja nyt vedin sitten toisen samanmoisen kun kävi liian pieneksi..
sama koteloon, miksei voi kerralla tehdä hyvänmallista, se kun ei niin vaikeeta oo tehdä esim sitä yhtä sivua vinoksi ja lastulevyn sijaan käyttää mdf-levyä. Jos vielä olet sitä lasikuitusta tekemässä, niin tulee tukevampikin kun teet siihen vähän muotoa, ja samalla nuo seisovien aaltojen pieninkin mahdollisuus katoaa...
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
kyllä mä sen lasikuiduta teen..MasaMbW124 kirjoitti:ikinä ei mitään tee liian hyvin, samaa pätee hifistykseen. muun muassa rca ja virtapiuhan veto, ne kun vetää kerralla hyvin, ainakin eripuolilta autoa vetää ne, niin ei tarvi jälkeenpäin korjata, vaikkakaan laadukkailla kaapeleilla häiriö mahdollisuus on pieni. mutta sekin mahdollisuus heti pois suljettu, toki tuokin asia on ihan tähtitiedettä millon tulee häiriöö ja milloin ei
sama virtajohdon paksuuteen, kerralla kunnon johtoa vaan. itse säästin kun ostin ekan virtajohdon (21mm2) ja nyt vedin sitten toisen samanmoisen kun kävi liian pieneksi..
sama koteloon, miksei voi kerralla tehdä hyvänmallista, se kun ei niin vaikeeta oo tehdä esim sitä yhtä sivua vinoksi ja lastulevyn sijaan käyttää mdf-levyä. Jos vielä olet sitä lasikuitusta tekemässä, niin tulee tukevampikin kun teet siihen vähän muotoa, ja samalla nuo seisovien aaltojen pieninkin mahdollisuus katoaa...
eli hitsaan rungon pyörö tangosta ja siihen rinkulat mihin subit tulee, ja rungon ympärille kahteen suuntaan venyvään kangasta ja sitten kovetan sen hartsilla ja siiten lasikuitua päälle "muutama" kerros ja sitten etulevy maalataan ja lakataan..
muut asennukset tehdään siten että vahvari(t) sijoitan siihen takakontin sivuille ja sille telineet jostain metalli/alu profiilista ja siiten siihen päälle lasikuidusta semmoset "naamiot", ja takakontin pohjalle siiten jonkinlaista maalattua pintaa, eli ihan jonkinlaiset show tason asennukset, ainakin johkuu amatööri luokkaan ( tai niin ainakin on suunnitelmissa, mutta suunnitelmat on aina mitä on )
pistelen sitten kuvia tonne---->>>> http://www.freewebs.com/mese86/
2m aallonpituus vastaa 170hz taajuutta, eli tuskin kuitenkaan subikotelosta tällöin puhutaan vaikka puhuttaisiin puoliaallonpituudesta. Tyypillisesti alipäästö on asetettu 40hz pintaan.Haisuli kirjoitti:Pitkulaisissa suurissa koteloissa saattaa joskus esiintyä seisovia aaltoja. Tuskin kuitenkaan tässä tapauksessa kotelo tulee yli 2 metriä pitkäksi.
Ylivertaisesti suurin osa häiriöistä syntyy maalenkin kautta, eli äänilähteen ja vahvistimen potentiaalieron kautta niiden ollessa maadoitettu eri pisteisiin. Potentiaalieron voi tasata kytkemällä laitteet galvaanisesti yhteen.MasaMbW124 kirjoitti:ikinä ei mitään tee liian hyvin, samaa pätee hifistykseen. muun muassa rca ja virtapiuhan veto, ne kun vetää kerralla hyvin, ainakin eripuolilta autoa vetää ne, niin ei tarvi jälkeenpäin korjata, vaikkakaan laadukkailla kaapeleilla häiriö mahdollisuus on pieni. mutta sekin mahdollisuus heti pois suljettu, toki tuokin asia on ihan tähtitiedettä millon tulee häiriöö ja milloin ei
sama virtajohdon paksuuteen, kerralla kunnon johtoa vaan. itse säästin kun ostin ekan virtajohdon (21mm2) ja nyt vedin sitten toisen samanmoisen kun kävi liian pieneksi..
sama koteloon, miksei voi kerralla tehdä hyvänmallista, se kun ei niin vaikeeta oo tehdä esim sitä yhtä sivua vinoksi ja lastulevyn sijaan käyttää mdf-levyä. Jos vielä olet sitä lasikuitusta tekemässä, niin tulee tukevampikin kun teet siihen vähän muotoa, ja samalla nuo seisovien aaltojen pieninkin mahdollisuus katoaa...
Mulla on alipäästö 80Hz:iä ja toimii tosi hyvin.
Sitten seisovasta aallosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto
Sieltä lainaten: Ilmiö syntyy kun huoneen mitta on puolet ääniaallon pituudesta tai sen monikerta. Elikkäs jos mulla on taatuus 80hz jonka aallonpituus on 4,3 metriä, sen puolikas on 2,15m, joten jos kotelo on tuon mittainen seisovia aaltoja todennäköisesti syntyy koteloon. Samansuuntaiset seinämät vielä edesauttavat ilmion syntyä ja refleksi putkesta saattaa kuulua noita taajuuden kerrannaisiakin jos alipäästö on loiva.
Sitten seisovasta aallosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto
Sieltä lainaten: Ilmiö syntyy kun huoneen mitta on puolet ääniaallon pituudesta tai sen monikerta. Elikkäs jos mulla on taatuus 80hz jonka aallonpituus on 4,3 metriä, sen puolikas on 2,15m, joten jos kotelo on tuon mittainen seisovia aaltoja todennäköisesti syntyy koteloon. Samansuuntaiset seinämät vielä edesauttavat ilmion syntyä ja refleksi putkesta saattaa kuulua noita taajuuden kerrannaisiakin jos alipäästö on loiva.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Haisuli kirjoitti:Mulla on alipäästö 80Hz:iä ja toimii tosi hyvin.
Sitten seisovasta aallosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Seisova_aalto
Sieltä lainaten: Ilmiö syntyy kun huoneen mitta on puolet ääniaallon pituudesta tai sen monikerta. Elikkäs jos mulla on taatuus 80hz jonka aallonpituus on 4,3 metriä, sen puolikas on 2,15m, joten jos kotelo on tuon mittainen seisovia aaltoja todennäköisesti syntyy koteloon. Samansuuntaiset seinämät vielä edesauttavat ilmion syntyä ja refleksi putkesta saattaa kuulua noita taajuuden kerrannaisiakin jos alipäästö on loiva.
menee jo noi seisovat aallot jo henkimaailman hommiksi