240 D koneen paino ja 3-vaihteinen manuaali?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Capo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.01.2007 22:36

240 D koneen paino ja 3-vaihteinen manuaali?

Viesti Kirjoittaja Capo »

Hei, tietääkö kukaan paljonko tuollainen Mersun kone painaa ilman vaihteistoa? Kysytään samalla tuon koneen tehojakin, vaikka se tieto saattaisi löytyä muutenkin. Kone on ollut 90-mallin pakussa ja kai se samantehoinen on kuin henkilöauton vastaava motori?

Missäs Mesessä oli muuten kolmivaihteiset laatikot? Sellainenkin pitäisi jostain tuohon koneeseen löytää, jos jollain tietoja, tai myytävä laatikko, niin kuikuilen silloin tällöin mahdollisia vastauksia täältä.

Ja jos Henkka sattuu tämän lukaisemaan, niin terve vaan pitkästä aikaa. Jokos Bemun "miekka" on tinailtu, olis kohtapuoliin käyttöä?
Viimeksi muokannut Capo, Ke 24.01.2007 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Siitä irtoaa vakiona 72 heppaa ja se taitaa muistaakseni painaa noin 200 kiloa. Täällä foorumillakin on jossain tuo jo aiemmin kyseltynä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14025
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kolmivaihteista ei ole ollut kuin automaattina 70-luvun V8:ssa, eli 350- ja 450-malleissa. Manuaalina varmaan joskus ennen sotia?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Re: 240 D koneen paino?

Viesti Kirjoittaja rolle »

Capo kirjoitti:Missäs Mesessä oli muuten kolmivaihteiset laatikot? Sellainenkin pitäisi jostain tuohon koneeseen löytää, jos jollain tietoja, tai myytävä laatikko, niin kuikuilen silloin tällöin mahdollisia vastauksia täältä.
Mersun 3-portaista automaattilaatikkoahan käytettiin myös Hägglundsin BV206-telakuorma-autoissa, eli tekoissa. Hyvällä tuurilla saattaisi löytää jostakin puolustusvoimien huutokaupasta kyseisen lootan.
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Capo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.01.2007 22:36

Pitäisi oleman manuaalina

Viesti Kirjoittaja Capo »

Timo L. kirjoitti:Kolmivaihteista ei ole ollut kuin automaattina 70-luvun V8:ssa, eli 350- ja 450-malleissa. Manuaalina varmaan joskus ennen sotia?
Soitin eräälle iäkkäälle pitkän linjan autokauppiastuttavalleni ja hän kyllä meinasi, että joissain vanhemmissa, mutta sotien jälkeisissä Mersuissa oli kolmivaihteisia manuaalilaatikoita. Muisteli, että 190 -malleissa, sekä bensa-, että dieselmoottorisissa ja ennen vuotta 1967.

Samalla palautui mieleeni, että minähän olen itsekin istunut sellaisen Mersun kyydissä 70 -luvun alkupuolella, josta vaihdelaatikko (manuaali) oli loppumassa. Käytiin hajottamoilla Oulun seudulla kyselemässä nelivaihteista, mutta ei ollut tarjolla kuin kolmiportaista.

Voi tietysti olla hankalampi löytää ehjää kolmivaihteista manuaalia enää. Täytynee tehdä kai Volvon, tai Volgan laatikosta sovittelemalla, jos nyt niitäkään enää kolmiportaisena löytyy.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jos on sama mylly kun w123:ssa niin mulla olis ehjä 4 portainen loota joutilas ja myös 240d myllykin löytyy.
Molemmat on otettu toimivina irti.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Miks siihen pitää saaha kolmevaihteinen loota :?: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Capo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.01.2007 22:36

Viesti Kirjoittaja Capo »

jari_w123 kirjoitti:Miks siihen pitää saaha kolmevaihteinen loota :?: .
No tulihan se tuo kysymys viimein :lol:

Peruutusvaihteen vuoksi, pääsee lujempaa taaksepäin kolmivaihteisen pakilla kuin nelivaihteisen.

Ai, että miksikö pitää päästä lujempaa taaksepäin :?: :roll:

No, koko moottori/vaihteistopaketti +muu projekti on menossa aluksi kesävesiliikenteeseen ja myöhemmin myös jäätyneen veden päälle :idea: :lol:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ahaa nyt mä ymmärrän :!: :) .Jos et löydä 3v laatikkoa niin valurauta nelivaihteinen on mahdollista välittää pakin osalta jos rattaat saa jossain teetettyä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Capo kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Miks siihen pitää saaha kolmevaihteinen loota :?: .
No tulihan se tuo kysymys viimein :lol:

Peruutusvaihteen vuoksi, pääsee lujempaa taaksepäin kolmivaihteisen pakilla kuin nelivaihteisen.

:idea: :lol:
Ei kai nyt sentään. Miten se eteenpäin ajo vaihteiden lukumäärä vaikuttaa pakin nopeuteen. Eiköhän se vastaa suurinpiirtein ykkösvaihteen nopeutta niin 3 kuin 4-vaihteisissa. Eikä noita kolmivahteisia manuaaleja ole ollut henkilömersuissa ainakaan miesmuistiin.
Capo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 19.01.2007 22:36

Viesti Kirjoittaja Capo »

juhaoh kirjoitti:
Capo kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Miks siihen pitää saaha kolmevaihteinen loota :?: .
No tulihan se tuo kysymys viimein :lol:

Peruutusvaihteen vuoksi, pääsee lujempaa taaksepäin kolmivaihteisen pakilla kuin nelivaihteisen.

:idea: :lol:
Ei kai nyt sentään. Miten se eteenpäin ajo vaihteiden lukumäärä vaikuttaa pakin nopeuteen. Eiköhän se vastaa suurinpiirtein ykkösvaihteen nopeutta niin 3 kuin 4-vaihteisissa. Eikä noita kolmivahteisia manuaaleja ole ollut henkilömersuissa ainakaan miesmuistiin.
Kyllä yleensä kolmevaihteisissa ykkösen välitykset ovat erilaiset kuin vastaavan mallin nelivaihteisessa, eli kolmevaihteisen ykkösellä auto kulkee lujempaa kuin nelivaihteisen. Sama koskee yleensä myös peruutusvaihdetta.

Kyllä tuo kolmevaihteinen vaikuttaa aika vaikealta löytää, joten täytynee sittenkin tyytyä nelivaihteiseen ja suurentaa sitten vastaavasti eteenpäin ja taaksepäin kuljettavaa osaa.
Vastaa Viestiin