Onko MB:n ilmastoinnin kompurassa kuivainta?
Onko MB:n ilmastoinnin kompurassa kuivainta?
Eli voi tuntua tyhmältä kysymykseltä, kun en tiedä onko sana "kuivain" edes oikea, mutta:
Onko mersun ilmastoinnin kompurassa kuivainta? Noissa volkkareissa ainakin on jokin kuivain, joka hajoaa jos kompura on irti otettuna yli tunnin (eli kuivana?). Olen ostamassa käytettyä kompuraa, joudunko samalla vaihtamaan kompurasta kuivaimen?
Niin ja tuo kompura olisi 190 2.6sta. Sopinee 124 300D?
Onko mersun ilmastoinnin kompurassa kuivainta? Noissa volkkareissa ainakin on jokin kuivain, joka hajoaa jos kompura on irti otettuna yli tunnin (eli kuivana?). Olen ostamassa käytettyä kompuraa, joudunko samalla vaihtamaan kompurasta kuivaimen?
Niin ja tuo kompura olisi 190 2.6sta. Sopinee 124 300D?
Olikos se siten, että kuivan laitetaan uusi ja sitten uudet aineet järjestelmään, joka on ollut tyhjillään 1..1.5 vuotta. Osaako noi ilmastoinnin aineiden laittajat pistää sen kuivaimen paikalleen, vai pitääkö se itse laittaa ja sitten ajaa kiireen vilkkaa pajalle. Pitääkö järjestelmää jotenkin huuhdella tyhjänä seisomisen jälkeen ?
Meneekö ilmastoinnin kenno tai jokin muu osa/putkisto (kompura?) huonoksi kun se seisoo ilman aineita ? Voiko sinne kertyä kosteutta, joka pilaa koko homman ?
jos vaikka viton ilmastoinnin joskus laittaisi kuntoon.
Meneekö ilmastoinnin kenno tai jokin muu osa/putkisto (kompura?) huonoksi kun se seisoo ilman aineita ? Voiko sinne kertyä kosteutta, joka pilaa koko homman ?
jos vaikka viton ilmastoinnin joskus laittaisi kuntoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Osaavat laittaa kuivaimen ja kannattaakin laitattaa. Roskat kun ei ole suotavia ja tiiviyskin on tärkeä juttu. En tiä käyttävätkö liimaa liitoksissa.veskola kirjoitti:Olikos se siten, että kuivan laitetaan uusi ja sitten uudet aineet järjestelmään, joka on ollut tyhjillään 1..1.5 vuotta. Osaako noi ilmastoinnin aineiden laittajat pistää sen kuivaimen paikalleen, vai pitääkö se itse laittaa ja sitten ajaa kiireen vilkkaa pajalle. Pitääkö järjestelmää jotenkin huuhdella tyhjänä seisomisen jälkeen ?
Meneekö ilmastoinnin kenno tai jokin muu osa/putkisto (kompura?) huonoksi kun se seisoo ilman aineita ? Voiko sinne kertyä kosteutta, joka pilaa koko homman ?
jos vaikka viton ilmastoinnin joskus laittaisi kuntoon.
Tuo huuhtelu juttu.... Jos kylmäaineena on ollut 134 niin käsittääkseni ei tarte huuhdella. Jos järjestelmässä on ollut ennen oliko se nyt R42 kylmäaine niin sit ehdottomasti huuhtelu. Joissain saksantuontiautoissa (vanhemmissa) on voinut olla tätä vanhaa jo käytöstä poistettua ainetta. Jos näitä kahta sekoittuu keskenään on todennäköistä että järjestelmään tulee kokkareita ja ilmastoinnin toiminta loppuu. (Nämä aineet reagoi keskenään). Näin minua neuvoi tämän seudun parhaaksi kehuttun huollon mies. Omani oli vm 92 lankku. Siitä tosin löytyi leima jossa oli kerrottu mitä ainetta aiemmin oli käytetty.
Sit toi kompura ym. toiminta. Minun piti vaihtaa kuivaimen lisäksi lauhdutin ja kompura. Lauhduttimessa reikä ja kompura ei pumpannut ollenkaan. Tuon kompuran toiminnan voi todeta siten että kuivaimen laiton yhteydessä ottaa kompuran päästä letkulaipan irti ja pyörittää käsin kompuraa. Sieltä pitäisi kuulua sellainen "lurskuttava" ääni. Jos ääntä ei kuulu ja kompura pyörii helposti voi olla että ei toimi. Juuri näin kävi omassani. Kompura pyöri niin et jäi käsivauhdinannon jälkeen hetkeksi pyörimään. Siis aivan mykkä kompura. Vaihto-osassa oli nuo äänet ja pyörinta loppui heti vauhdinannon jälkeen.
Kompuraa ei sit tarte ottaa pois kun toimintaa koittelee käsin. Letkulaippa kompuran päästä irti ja kompuran KESKIÖSTÄ pyörittä käsin. Pitäisi pyöriä jos magneettikytkin vaan on kunnossa. Tietty kannattaa varata uudet tiivisteet tuohon lekulaippaan.
Kyllähän sinne putkistoihin voi kerääntyä sitä kosteutta harmeja aiheuttamaan. Pari tippaa riittää pilaamaan toiminnan (jäätyy ja jumittaa paisuntaventtiiliin). Tämä voidaan estää kunnollisella tyhjiöinnillä. Tyhjiössä kosteus höyrystyy ja häipyy vakuumipumpun poistoon. Pitkään auki ollut putkisto vaatii pitemmän pumppauksen. Eivät varmaan monessa paikassa viitsi sellaista huomioida vaikka seikka on tiedossa. Kuivain vähentää pumppauksen kriittisyyttä muttei poista sitä.
R-134a:ta voi laittaa R-12 järjestelmään mutta vaatii hiukan töitä. Ei kannata tehdä jollei itse tee. R-12 öljyjä ei saa olla R-134a järjestelmässä ,lisäksi
tiivisteiden (o-renkaita kjäytetään liitoksissa) tulee olla timmissä kunnossa.
O-renkaat kastetaan kylmäkoneöljyssä ennen asennusta.
Itse tein tämän operaation ja hyvin on toiminut. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta purkaa koko putkistoaja huuhdella siitä vanha öljy pois.
Mainittakoon etten ole kylmäkoneasentaja,mutta kun halvalla pitää saada niin sitä opiskelee ja tekee itse. Vein vaan laitteiston täytettäväksi kun olin saanut kaiken muun tehtyä.
R-134a:ta voi laittaa R-12 järjestelmään mutta vaatii hiukan töitä. Ei kannata tehdä jollei itse tee. R-12 öljyjä ei saa olla R-134a järjestelmässä ,lisäksi
tiivisteiden (o-renkaita kjäytetään liitoksissa) tulee olla timmissä kunnossa.
O-renkaat kastetaan kylmäkoneöljyssä ennen asennusta.
Itse tein tämän operaation ja hyvin on toiminut. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta purkaa koko putkistoaja huuhdella siitä vanha öljy pois.
Mainittakoon etten ole kylmäkoneasentaja,mutta kun halvalla pitää saada niin sitä opiskelee ja tekee itse. Vein vaan laitteiston täytettäväksi kun olin saanut kaiken muun tehtyä.
MB W201 2.5 TURBO