Onko MB:n ilmastoinnin kompurassa kuivainta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Onko MB:n ilmastoinnin kompurassa kuivainta?

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Eli voi tuntua tyhmältä kysymykseltä, kun en tiedä onko sana "kuivain" edes oikea, mutta:

Onko mersun ilmastoinnin kompurassa kuivainta? Noissa volkkareissa ainakin on jokin kuivain, joka hajoaa jos kompura on irti otettuna yli tunnin (eli kuivana?). Olen ostamassa käytettyä kompuraa, joudunko samalla vaihtamaan kompurasta kuivaimen?

Niin ja tuo kompura olisi 190 2.6sta. Sopinee 124 300D?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mersussa kuivain on kuskinpuoleisen lampun takana, puoliksi upotettuna runkopalkin viereen.
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Eli tuo tarvitsee vaihtaa... Siellä ei ole ainakaan kylmäaineita ollut pitkään aikaan.

Mites tuon kompuran sopivuuden kanssa? On kait tuo samanlainen kompura kuin tuossa -87 300D:ssä?
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Kyllä pitää vaihtaa ja muutenkin olisi n kolmen vuoden välein vaihdettava, pysyy laitteet paremmassa kunnossa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kompurat on varmaan samanlaiset, kunhan molemmat käyttää samaa litkua, oliks ne nyt R12 ja R134 tms.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olikos se siten, että kuivan laitetaan uusi ja sitten uudet aineet järjestelmään, joka on ollut tyhjillään 1..1.5 vuotta. Osaako noi ilmastoinnin aineiden laittajat pistää sen kuivaimen paikalleen, vai pitääkö se itse laittaa ja sitten ajaa kiireen vilkkaa pajalle. Pitääkö järjestelmää jotenkin huuhdella tyhjänä seisomisen jälkeen ?

Meneekö ilmastoinnin kenno tai jokin muu osa/putkisto (kompura?) huonoksi kun se seisoo ilman aineita ? Voiko sinne kertyä kosteutta, joka pilaa koko homman ?

jos vaikka viton ilmastoinnin joskus laittaisi kuntoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:Olikos se siten, että kuivan laitetaan uusi ja sitten uudet aineet järjestelmään, joka on ollut tyhjillään 1..1.5 vuotta. Osaako noi ilmastoinnin aineiden laittajat pistää sen kuivaimen paikalleen, vai pitääkö se itse laittaa ja sitten ajaa kiireen vilkkaa pajalle. Pitääkö järjestelmää jotenkin huuhdella tyhjänä seisomisen jälkeen ?

Meneekö ilmastoinnin kenno tai jokin muu osa/putkisto (kompura?) huonoksi kun se seisoo ilman aineita ? Voiko sinne kertyä kosteutta, joka pilaa koko homman ?

jos vaikka viton ilmastoinnin joskus laittaisi kuntoon.
Osaavat laittaa kuivaimen ja kannattaakin laitattaa. Roskat kun ei ole suotavia ja tiiviyskin on tärkeä juttu. En tiä käyttävätkö liimaa liitoksissa.

Tuo huuhtelu juttu.... Jos kylmäaineena on ollut 134 niin käsittääkseni ei tarte huuhdella. Jos järjestelmässä on ollut ennen oliko se nyt R42 kylmäaine niin sit ehdottomasti huuhtelu. Joissain saksantuontiautoissa (vanhemmissa) on voinut olla tätä vanhaa jo käytöstä poistettua ainetta. Jos näitä kahta sekoittuu keskenään on todennäköistä että järjestelmään tulee kokkareita ja ilmastoinnin toiminta loppuu. (Nämä aineet reagoi keskenään). Näin minua neuvoi tämän seudun parhaaksi kehuttun huollon mies. Omani oli vm 92 lankku. Siitä tosin löytyi leima jossa oli kerrottu mitä ainetta aiemmin oli käytetty.

Sit toi kompura ym. toiminta. Minun piti vaihtaa kuivaimen lisäksi lauhdutin ja kompura. Lauhduttimessa reikä ja kompura ei pumpannut ollenkaan. Tuon kompuran toiminnan voi todeta siten että kuivaimen laiton yhteydessä ottaa kompuran päästä letkulaipan irti ja pyörittää käsin kompuraa. Sieltä pitäisi kuulua sellainen "lurskuttava" ääni. Jos ääntä ei kuulu ja kompura pyörii helposti voi olla että ei toimi. Juuri näin kävi omassani. Kompura pyöri niin et jäi käsivauhdinannon jälkeen hetkeksi pyörimään. Siis aivan mykkä kompura. Vaihto-osassa oli nuo äänet ja pyörinta loppui heti vauhdinannon jälkeen.

Kompuraa ei sit tarte ottaa pois kun toimintaa koittelee käsin. Letkulaippa kompuran päästä irti ja kompuran KESKIÖSTÄ pyörittä käsin. Pitäisi pyöriä jos magneettikytkin vaan on kunnossa. Tietty kannattaa varata uudet tiivisteet tuohon lekulaippaan.
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Niin se en ollut aine on "R12" eikä "R42"...
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kyllähän sinne putkistoihin voi kerääntyä sitä kosteutta harmeja aiheuttamaan. Pari tippaa riittää pilaamaan toiminnan (jäätyy ja jumittaa paisuntaventtiiliin). Tämä voidaan estää kunnollisella tyhjiöinnillä. Tyhjiössä kosteus höyrystyy ja häipyy vakuumipumpun poistoon. Pitkään auki ollut putkisto vaatii pitemmän pumppauksen. Eivät varmaan monessa paikassa viitsi sellaista huomioida vaikka seikka on tiedossa. Kuivain vähentää pumppauksen kriittisyyttä muttei poista sitä.

R-134a:ta voi laittaa R-12 järjestelmään mutta vaatii hiukan töitä. Ei kannata tehdä jollei itse tee. R-12 öljyjä ei saa olla R-134a järjestelmässä ,lisäksi
tiivisteiden (o-renkaita kjäytetään liitoksissa) tulee olla timmissä kunnossa.
O-renkaat kastetaan kylmäkoneöljyssä ennen asennusta.

Itse tein tämän operaation ja hyvin on toiminut. Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta purkaa koko putkistoaja huuhdella siitä vanha öljy pois.


Mainittakoon etten ole kylmäkoneasentaja,mutta kun halvalla pitää saada niin sitä opiskelee ja tekee itse. Vein vaan laitteiston täytettäväksi kun olin saanut kaiken muun tehtyä.
MB W201 2.5 TURBO
Vastaa Viestiin