Pekkarisen kaavailut bio-komponenteista bensassa
Pekkarisen kaavailut bio-komponenteista bensassa
Mitähän oldtimer moottorit sanovat Pekkarisen kaavailuista:
"Mauri Pekkarisen mukaan tarvitaan jonkinlaista pakkoa, jotta biopolttoaineiden käyttö todella lisääntyisi.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen aikoo vauhdittaa biopolttoaineiden käyttöä lailla, joka velvoittaa sekoittamaan liikennepolttoaineisiin biopolttoainetta.
...Jos kaikki menee hyvin, Suomessa käytettävä liikenteen polttoneste sisältäisi jonkinsuuruisen biokomponentin viimeistään vuonna 2008 "
Nykyään alkaa 99:kin olla harvinaista herkkua
terv.M
"Mauri Pekkarisen mukaan tarvitaan jonkinlaista pakkoa, jotta biopolttoaineiden käyttö todella lisääntyisi.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen aikoo vauhdittaa biopolttoaineiden käyttöä lailla, joka velvoittaa sekoittamaan liikennepolttoaineisiin biopolttoainetta.
...Jos kaikki menee hyvin, Suomessa käytettävä liikenteen polttoneste sisältäisi jonkinsuuruisen biokomponentin viimeistään vuonna 2008 "
Nykyään alkaa 99:kin olla harvinaista herkkua
terv.M
MB 350SL -72
MB A170CDI -99
EX-MB 300E -91
MB A170CDI -99
EX-MB 300E -91
Elikkä etanoli + valveguardia jatkossa tankkiin , arvatenkin.nokileka kirjoitti:etanolin oktaaniluku on korkeampi kuin bensan. Soton venttiileitä se ei kuitenkaan taida voidella lyijyn veroisesti
Noin muuten olen Tucin kanssa hyvin samoilla ajatuksin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Meinaa lipsua politiikan puolelle. Itse kuitenkin olen sitoutumaton ja täällä on niin paljon haukuttu verotuspolitiikkaa, että luulisi tämänkin menevän seulasta läpi.
Tämä on taas tätä ihmeellistä suomalaista kyykytystä. Suunnilleen kaikki sivistyneet valtiot ovat antaneet verohelpotuksia biopolttoaineille, mutta Suomessahan niin ei voi tehdä. Ei sitten niin millään. Pitää vain alkaa ihmeellisesti pakkosekoittamaan polttoaineita, joka johtaa mm. hinnan nousuu ja wanhan kaluston kärsimiseen (esim. venttiilijutut). Jos verohelpotuksia tehtäisiin, niin varmasti täyttyisi se EU:n 5, ? % tavoite ja bio saisi olla rehellisesti omassa letkussa huoltoasemalla. Ja kysyntäkin olisi taattu hinnan ollessa kohdallaan.
Suomen Kuvalehdessä 8/2006 sivut 42-45 on mielenkiintoinen juttu bioenergiasta, jossa Mauri Pekkarinen mm. laukoo kysyttäessä:
1) "Mitä mieltä olette maatilojen pienjalostamoista, jotka tuottavat rypsistä bioöljyä, rehuvalkuaista ja energiaa?"
"Erittäin hyvä ajatus. Kaikille malleille - pienelle ja suurelle tuotannolle - on oltava tilaa markkinaehtoiselta pohjalta. Maatiloilla ei pidä myöskään unohtaa biokaasun tuotantoa."
2) "Miten viljelijät saadaan kiinnostumaan energiakasvien viljelystä?"
"Suoria, päällekkäisiä maataloustukia ei EU ehkä hyväksy, mutta veroporkkanoita ja investointitukia voidaan ilman muuta käyttää. Tärkeintä on, että nyt tehtävät ratkaisut ovat pitkäjänteisiä ja uskottavia.
Nyt tehty ehdotus on kuitenkin taas isompien mieleen ja mistään bioöljyn ja -energian pientuotannosta ei olla pätkääkään kiinnostuneita sen työllistävistä vaikutuksista puhumattakaan. Myös pitkäjänteisyys ja uskottavuus tuntuvat vähän kyseenalaisilta määritelmiltä. Luulisi keskustalaisen miettivän vähän maaseutuakin, mutta ei taida aina kauniit puheet yltää esityksiin asti. Ei tarvittaisi edes investointitukia, jos lähituotetulle bioöljylle annettaisiin vapautus valmisteverosta.
Kuvalehti laskeskelee, että pienjalostamot voisivat tuottaa biodieseliä yhteensä 50 000 - 100 000 tonnia vuodessa. Yksi tällainen pienjalostamo maksaisi noin 20 000 € ja mahtuisi esim. autotalliin. Investointi olisi kova, mutta esim. pääkaupunkiseudun asuntojen hintoja ajatellen aika pieneltä tuntuu.
Nyt olisi taas mahdollisuus yhdistellä kauniisti energia-, ympäristö-, vero-, työllisyys-, ja aluepolitiikkaa, ja samalla saada edes pieni osa riippumattomammaksi öljyn markkinahinnasta, mutta ei taida päättäjillä tahtoa tai järkeä riittää. Tietenkin verotulot pienenesivät. Eihän tässä muusta olla huolestuneita. Voisiko se työllisyyden ja energiaomavaraisuuden lisääntyminen kuitenkin olla positiivinen juttu kansantaloudelle?
Tämä on taas tätä ihmeellistä suomalaista kyykytystä. Suunnilleen kaikki sivistyneet valtiot ovat antaneet verohelpotuksia biopolttoaineille, mutta Suomessahan niin ei voi tehdä. Ei sitten niin millään. Pitää vain alkaa ihmeellisesti pakkosekoittamaan polttoaineita, joka johtaa mm. hinnan nousuu ja wanhan kaluston kärsimiseen (esim. venttiilijutut). Jos verohelpotuksia tehtäisiin, niin varmasti täyttyisi se EU:n 5, ? % tavoite ja bio saisi olla rehellisesti omassa letkussa huoltoasemalla. Ja kysyntäkin olisi taattu hinnan ollessa kohdallaan.
Suomen Kuvalehdessä 8/2006 sivut 42-45 on mielenkiintoinen juttu bioenergiasta, jossa Mauri Pekkarinen mm. laukoo kysyttäessä:
1) "Mitä mieltä olette maatilojen pienjalostamoista, jotka tuottavat rypsistä bioöljyä, rehuvalkuaista ja energiaa?"
"Erittäin hyvä ajatus. Kaikille malleille - pienelle ja suurelle tuotannolle - on oltava tilaa markkinaehtoiselta pohjalta. Maatiloilla ei pidä myöskään unohtaa biokaasun tuotantoa."
2) "Miten viljelijät saadaan kiinnostumaan energiakasvien viljelystä?"
"Suoria, päällekkäisiä maataloustukia ei EU ehkä hyväksy, mutta veroporkkanoita ja investointitukia voidaan ilman muuta käyttää. Tärkeintä on, että nyt tehtävät ratkaisut ovat pitkäjänteisiä ja uskottavia.
Nyt tehty ehdotus on kuitenkin taas isompien mieleen ja mistään bioöljyn ja -energian pientuotannosta ei olla pätkääkään kiinnostuneita sen työllistävistä vaikutuksista puhumattakaan. Myös pitkäjänteisyys ja uskottavuus tuntuvat vähän kyseenalaisilta määritelmiltä. Luulisi keskustalaisen miettivän vähän maaseutuakin, mutta ei taida aina kauniit puheet yltää esityksiin asti. Ei tarvittaisi edes investointitukia, jos lähituotetulle bioöljylle annettaisiin vapautus valmisteverosta.
Kuvalehti laskeskelee, että pienjalostamot voisivat tuottaa biodieseliä yhteensä 50 000 - 100 000 tonnia vuodessa. Yksi tällainen pienjalostamo maksaisi noin 20 000 € ja mahtuisi esim. autotalliin. Investointi olisi kova, mutta esim. pääkaupunkiseudun asuntojen hintoja ajatellen aika pieneltä tuntuu.
Nyt olisi taas mahdollisuus yhdistellä kauniisti energia-, ympäristö-, vero-, työllisyys-, ja aluepolitiikkaa, ja samalla saada edes pieni osa riippumattomammaksi öljyn markkinahinnasta, mutta ei taida päättäjillä tahtoa tai järkeä riittää. Tietenkin verotulot pienenesivät. Eihän tässä muusta olla huolestuneita. Voisiko se työllisyyden ja energiaomavaraisuuden lisääntyminen kuitenkin olla positiivinen juttu kansantaloudelle?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Järkevänkuuloista pohdiskelua täällä. Voisi vain lisäksi todeta,että maksaahan biopolttoaineen myyjä ja puristaja / tislaaja kuitenkin tuloveroa ja alv:tä ja eläkemaksut ja sotut ja... Jalostuslaitteitakin joku paja valmistaisi. Ja maksaisi....
Lisäksi toiminta olisi vähemmän keskittynyttä kuin perinteinen polttonesteiden jalostus, joten hieman useammat paikkakunnat voisivat saada siitä jotain tuloa ja säpinää.
Lisäksi toiminta olisi vähemmän keskittynyttä kuin perinteinen polttonesteiden jalostus, joten hieman useammat paikkakunnat voisivat saada siitä jotain tuloa ja säpinää.
No jaa -- liittyyhän tämä varsin paljon autoiluunkin ja liikenteeseen, kun vaan jätetään nuo henkilöönkäymiset yhtä vähiin kuin tähänkin asti.Saul kirjoitti:Meinaa lipsua politiikan puolelle. Itse kuitenkin olen sitoutumaton ja täällä on niin paljon haukuttu verotuspolitiikkaa, että luulisi tämänkin menevän seulasta läpi.
Jos en väärin muista, niin biopolttoaineen osuuden ollessa muutaman prosenttia, valtiolta jää verotuloa saamatta noin 50 miljoonaa euroa. Kellä on Maaseudun tulevaisuus lähempänä, tarkistakoon. Ei se nyt niiiiin iso summa ole, mutta rahaa kuitenkin.Tämä on taas tätä ihmeellistä suomalaista kyykytystä. Suunnilleen kaikki sivistyneet valtiot ovat antaneet verohelpotuksia biopolttoaineille, mutta Suomessahan niin ei voi tehdä. Ei sitten niin millään.
Noissa on vähän ristiriitaa. Ensinnä todetaan, että ihan hyvä idea, mutta kuitenkaan tälle ei ole vastaavaa tukea luvassa.1) "Mitä mieltä olette maatilojen pienjalostamoista, jotka tuottavat rypsistä bioöljyä, rehuvalkuaista ja energiaa?"
"Erittäin hyvä ajatus. Kaikille malleille - pienelle ja suurelle tuotannolle - on oltava tilaa markkinaehtoiselta pohjalta. Maatiloilla ei pidä myöskään unohtaa biokaasun tuotantoa."
2) "Miten viljelijät saadaan kiinnostumaan energiakasvien viljelystä?"
"Suoria, päällekkäisiä maataloustukia ei EU ehkä hyväksy, mutta veroporkkanoita ja investointitukia voidaan ilman muuta käyttää. Tärkeintä on, että nyt tehtävät ratkaisut ovat pitkäjänteisiä ja uskottavia.
No, toisaalta esimerkiksi täällä Varsinais-Suomessa tuo sokerijuurikkaan viljely on melkoisesti muuttumassa, kun toinen sokeritehtaista ensi kauden päätteeksi suljetaan. Siinä, kun joku viljelijä (porukka) päättää lopettaa juurikkaan kasvatuksen, energiakasvien viljely voi olla seuraavaksi realistinen vaihtoehto. Ruokaviljan hintahan on niin alhainen, että sitä ei monikaan halua ottaa ohjelmaansa vaan jopa mieluummin viljelee kauransa suoraan energiakäyttöön -- sanovat viljelijät itse. Varsinainen energiakasvihan se ei ole. Toisaalta tarvittaisiinko kovin paljoa muuta kuin investointituki esimerkiksi pienpuristamoille, kasvatukseen vaadittavat laitteet ja tietotaito on olemassa vanhastaan.
Nesteen uusi jalostamo on valmistumassa, ja sen tiimoilta on uutiosoitu, että raaka-aineesta tulee iso osa olemaan tuontitavaraa eli muistaakseni palmuljyn nimellä kulkevaa kamaa. Sen hinnan olettaisi olevan varsin alhainen, jos jostain tuotava tavara ajaa kisassa kotimaisen ohi. Se, että kotimaisen energiakasvin ostaminen olisi eettisesti ehkä oikeammin, ei tietenkään bisneksessä merkitse paljoa.
Kova ja kova investointi. Jos ei tuossa numerovirhettä ole, niin eihän tuolla rahalla pääse kuin Avensikseen kiinni eikä uuteen silloinkaan. Ilmeisesti ideana on kuitenkin käytännön tasolla usein, että viljelijät perusaisivat osuuskunnan tai muunlaisen yhtiön, joka yhdessä investoisi ja vastaisi tuotannosta.Kuvalehti laskeskelee, että pienjalostamot voisivat tuottaa biodieseliä yhteensä 50 000 - 100 000 tonnia vuodessa. Yksi tällainen pienjalostamo maksaisi noin 20 000 € ja mahtuisi esim. autotalliin. Investointi olisi kova, mutta esim. pääkaupunkiseudun asuntojen hintoja ajatellen aika pieneltä tuntuu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
ruotsissa on myynnissä E85 omassa pumpussa ja hinta huitelee 80c paikeilla. samoin on myynnissä autoja jotka toimivat E85:lla. kuten turbosaab josta lähtee enemmän paukkua etanolilla kuin bensalla. selitys siihen on etanolin reippaasti yli 100 kohoava oktaaniluku. E85 tulee siitä, että soppaan on sekoitettu 15% ehtaa bensaa, vaikeutuu huomattavasti pumpputavaran viihdekäyttö
suomessa halutaan sekoitella biokomponenttia mittaritavaraan, jotta saadaan ympäristötavoitteet täyteen. samalla estetään kikkailu, jos biotavara on halvempaa ostaa kuin fossiilikama. päinvastoin, nyt voidaan hintaa nostaa, sillä valtionbensiinistä tulee ainoa oikea polttoaine. siinä teille vaihtoehtoja!
maaseudun hyvinvointi on toissijaista, kunhan verotulot säilyy ja suomi saa kiillottaa kilpeään kansainvälisissä foorumeissa ympäristöystävällisenä maana.
suomessa halutaan sekoitella biokomponenttia mittaritavaraan, jotta saadaan ympäristötavoitteet täyteen. samalla estetään kikkailu, jos biotavara on halvempaa ostaa kuin fossiilikama. päinvastoin, nyt voidaan hintaa nostaa, sillä valtionbensiinistä tulee ainoa oikea polttoaine. siinä teille vaihtoehtoja!
maaseudun hyvinvointi on toissijaista, kunhan verotulot säilyy ja suomi saa kiillottaa kilpeään kansainvälisissä foorumeissa ympäristöystävällisenä maana.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Jotenkin tuntuu, että moni viljelijä voisi tarttua tähän ihan sentähden, että se tuntuu järkevältä,vaikkei tuottoa heti juuri nyt ehkä jonkun ekonomistin mielestä riittävästi olisikaan.Onhan tiloilla useampia tuotantoaloja joista tämä voisi olla yksi. Hommassa vain pitäisi olla jonkinlainen jatkumo. Hinnat ja kaikki muukin energia-alalla ja raaka-aineiden hinnoissa elää koko ajan. Kuulostaa jotenkin vain järkevämmältä kuin esim kesannointipalkkio. Eihän vehnääkään täällä kannata kai kasvattaa maailmanmarkkinahinnoin. Kuitenkin sitä on nähty tehtävän. Tässä polttoaineessa on vielä se puoli,että jollei kaupaksi mene, niin voi sillä tilan omia ostoja pienentää. (siis edellyttäen että verotus muuttuu)
Jos ei Suomen kuvalehdellä ollut, niin ei ole minullakaan numerovirhettä eli 20 000€ on se ilmoitettu kustannus. Tuntuuhan se isolta rahalta, mutta eihän se ole mikään raha, jos vaikka vertaa mitä traktorit maksaa. Ja investoinneistahan voi tehdä ja tehdään vuosipoistot.Aku P kirjoitti:Kova ja kova investointi. Jos ei tuossa numerovirhettä ole, niin eihän tuolla rahalla pääse kuin Avensikseen kiinni eikä uuteen silloinkaan. Ilmeisesti ideana on kuitenkin käytännön tasolla usein, että viljelijät perusaisivat osuuskunnan tai muunlaisen yhtiön, joka yhdessä investoisi ja vastaisi tuotannosta.Saul kirjoitti:Kuvalehti laskeskelee, että pienjalostamot voisivat tuottaa biodieseliä yhteensä 50 000 - 100 000 tonnia vuodessa. Yksi tällainen pienjalostamo maksaisi noin 20 000 € ja mahtuisi esim. autotalliin. Investointi olisi kova, mutta esim. pääkaupunkiseudun asuntojen hintoja ajatellen aika pieneltä tuntuu.
Se tässä on erityisen mielenkiintoista, että ensin ollaan sitä mieltä, että pitäisi tukea, mutta jossain vaiheessa se muuttuukin pakkopeliksi. Nimeltä mainitsematon valtion polttoainefirmakin tietenkin hyötyy jos pienjalostamotoiminta pistetään tukkoon ennen kuin se pääsee alkuunkaan.
Laskuoppi on yleensä mielenkiintoinen kun on puhe verotuksesta tai julkisen liikenteen lippujen hinnoista. Pitää kiristää ja korottaa, että tulee enemmän rahaa kirstuun, vaikka tosiasiassa kiristetään koko systeemi hengiltä. SItten taas kevennetään jotain tuloverotusta 1 prosenttiyksikköä, jolla ei loppupeleissä ole mitään muuta vaikutusta, kuin se, että valtio oikeasti menettää rahaa. Järkevissä paikoissa veronkevennykset voisivat toimiakin, mutta niitä ei jostain syystä suostuta näkemään.
Valtion rahankäytöstä vielä sen verran, että mihinkäs ovat hävinneet verkosta kaikki uutiset eduskunnan rahankäytöstä ja "kirjajupakasta", mistä ainakin eilen uutisissa kerrottiin? Vai ehtivätkö sinne ollekaan?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Verotuksessa kai vaan usein veroteknikko tuijottaa sitä yhtä verotuskertaa ja sen tuottoa. Mitään muita tekijöitä ei huomioida. Kuten työllisyyttä, vientitasetta, tuotteen kiertoa ja sen aiheuttamaa toimeliaisuutta ja tätäkautta kertyviä tuloja ja veroja. Kaikki heti valtion kirstuun, mitä irti saa. Ja mieluiten etukäteen.
niin ja mitä tämän biomössön toimimiseen tulee.
kaverin kanssa auton hakumatkalla osui ostoslistaan sprinter ,jossa oli bio rieseliä tankissa ja baanalla perässä roikkuessa olin ihan varma että kohta tulee romut pihalle koneesta,tuli meinaan jalkapallon kokoisia pölläyksiä putkesta ja haisi kebablihalle ekan 200km kunnes tankkasi kunnon tavaraa tankin täyteen ni kulkukin parani ja savutus loppui et onnea vaan ja pikaisia koneremontteja.
kaverin kanssa auton hakumatkalla osui ostoslistaan sprinter ,jossa oli bio rieseliä tankissa ja baanalla perässä roikkuessa olin ihan varma että kohta tulee romut pihalle koneesta,tuli meinaan jalkapallon kokoisia pölläyksiä putkesta ja haisi kebablihalle ekan 200km kunnes tankkasi kunnon tavaraa tankin täyteen ni kulkukin parani ja savutus loppui et onnea vaan ja pikaisia koneremontteja.
Biodieselihän on asia erikseen. Dieselautot saadaan toimimaan jälkikäsitellyllä paistinrasvallakin, mutta nythän ei ollut siitä kysymys, vaan bensiinin ja alkoholin sekoittamisesta. Eiköhän se ekopolttoaine suhteellisen turvallista ja tasalaatuista tulisi sitten olemaan, kun valmistusmäärät olisivat suuria.
neste...
Nestehän tuo markkinoille 98-oktaanisen biobensiinin...
lainauksia tekstistä:
"Futura 98 -biobensiiniä voi käyttää kaikissa bensiinimoottoreissa, sillä se täyttää voimassa olevat vaatimukset. Lisäksi polttoaineen kulutus, moottorin teho ja muut käyttöominaisuudet säilyvät ennallaan"
"Futura 98 -biobensiini on litrahinnaltaan muutamia senttejä kalliimpaa kuin tavallinen Futura 98 -bensiini"
ja koko juttu:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 860%3b5415
olikos se niin että korvaa tulevaisuudessa nesteen asemilla kaikkiaan ton perus 98:sin...
lainauksia tekstistä:
"Futura 98 -biobensiiniä voi käyttää kaikissa bensiinimoottoreissa, sillä se täyttää voimassa olevat vaatimukset. Lisäksi polttoaineen kulutus, moottorin teho ja muut käyttöominaisuudet säilyvät ennallaan"
"Futura 98 -biobensiini on litrahinnaltaan muutamia senttejä kalliimpaa kuin tavallinen Futura 98 -bensiini"
ja koko juttu:
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 860%3b5415
olikos se niin että korvaa tulevaisuudessa nesteen asemilla kaikkiaan ton perus 98:sin...
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Fittu, saksassa ja ruotsissa homma toimii päinvastoin ja kansa rakastaa biopolttoaineita... on se vaan kumma. Kohta varmaan suomessa ihmetellään että on se kumma kun ei käy kaupaksi ja EU-komissio on hiillostamassa. Katsastuksiinhan toi on ihan kiva juttu kun alentaa päästöjä. Tankatkaamme siis Nesteeltä ennen katsastuksen päästötestiä. Vielä kun saisivat biodieseliä myyntiin...e320 kirjoitti:Näin. Eli bio-osuuden hinta lisätään polttoaineen hintaan lyhentämättömänä ja ilman verohelpotuksia.
Hyvin menee!
Pienentääkö tuo oikeasti pakoputkesta tulevia saastetuprahduksia? Nesteen sivu lupailee: "Biokomponentin käyttö polttoaineessa vähentää hiilidioksidipäästöjä." Onko tietoa, tarkoittaako tuo kokonaishiilidioksidipäästöjä globaalissa mittakaavassa vai ihan konkreettisesti suikkamiesten haistelemia arvoja?Dunkelblau123 kirjoitti:Katsastuksiinhan toi on ihan kiva juttu kun alentaa päästöjä. Tankatkaamme siis Nesteeltä ennen katsastuksen päästötestiä. Vielä kun saisivat biodieseliä myyntiin...
Eivätkös auton hiilidioksidipäästöt ole suoraan verrannollisia poltettuun polttoainemäärään? Vai vaikuttaako parin viinaprosentin lisäys joihinkin muihin päästöihin (HC, CO, NOx)?
t.
Risto
E500 – 211.070