280se käyntihäiriö. TAAS PELITTÄÄ

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

280se käyntihäiriö. TAAS PELITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja cupe »

Mersu kävi aivan normaalisti jätettyäni parkkiin. Noin varttin päästä koitin käynnistää niin alkoi yskiin ja ruiskun ilmamäärämittari pitää ihme platkutusta. Ei käy tyhjäkäyntiä eikä juuri muutakaan. Kaasua kun pitää pohjassa, aikansa rykittyään lähtee ottamaan kierroksia. Olisko jollain jotain vinkkiä mistä lähtee hakemaan vikaa? Jäänestoo laitettu tankkiin, tulpat vaihdettu. virranjakaja ja pyörijä näyttää ehjiltä. vuosimalli 80.
Viimeksi muokannut cupe, To 09.03.2006 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kokeiles ottaa johto irti ryypynlämpötila-anturista (mikähän virallinen nimike?). Löytyy pakosarjan ylöpuolelta 2-napanen liitin. Vieressä on ainakin moottorinlämpötila-anturi johon menee yksi johto. Omasta se anturi joskus hajos. Eli anto ihan liikaa bensaa.

Tällästä tuli mieleen nyt eka.
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja cupe »

Kiitos vinkistä. Pitää koittaa.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

paukuttaako vai tukehtuu? onko savu mustaa?
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja cupe »

kylmäkäynnistys anturin liittimen irroituksesta ei apua. joo kyllä paukuttaa ja savu mustaa. täällä kädet pystyssä. onko ruisku systeemissä joku kalvo?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Voisko olla lambda menny?
Pelaakos se sitten korkeimmilla kierroksilla normaalisti?
Eli pelkästään lämpimänä ja pienillä kierroksilla tekee ton pätkimisen?
Viittais kyllä melko rikkaaseen seokseen se musta savu.
Onkos se ruennu viemään reilusti bensaa?
Nii joo toi paukutus sitten?
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Aukeeko ilmamäärämittarin läppä? Muistaakseni tuossakin moottorissa on alipaineella alkuun avautuva läppä, jonka alipaineletku saattaa olla poikki.
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja cupe »

Onkohan tässä mallissa jo lambda anturi? Kylmänä sekä lämpimänä nämä kaikki oireet on. Niin se paukuttaa sieltä ruiskun puolelta oudosti. puristuspaineet mitattu, kaikissa tasaiset 11.5 kiloo. Aivan kuin sytyn ajoitus päin p****tä. Oisko jako voinu hypätä hampaalla. Ehkä vähän epätodennäköistä kun on ketjusta kysymys. hetkellisesti ottaa isompia kierroksia mutta sit alkaa röpöttään.
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja cupe »

läppä menee hieman hullua. letkuja katottu eikä havaintoo että vuotoja olis.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Katso ajoitus mulla hyppäs ketju pari hammasta sl:n kutoskoneessa. Vääntyili venttiileitä ja muuta kivaa.
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja cupe »

Niin,luultavasti ei kuitenkaan venttiili vikaa kun puristuspaineet hyvät. tässä alkaa oleen äimänkäkenä tän vian kanssa. Aion huomenna uusia vielä sytytysjohdot. onpahan sekin vika sit pois suljettu.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

virran jakaja kannattaa kattoo, ettei kipinä karkaa väärään johtoon. voisit myös kokeilla käsin käyttää sitä läppää määräjakajassa, saatko sillai käymään nätisti?
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kun ostat tulpanjohdot niin kannattaa ostaa kunnolliset kuparijohdit(ei mitään hiilijohtoja). Sellaset irtojohdot(punainen eristyskuori joita roikkuu varaosaliikkeitten tulppajohtopuolella siihen muutamien eurojen hintaan/johto) kannattaa ainakin unohtaa heti vaikka halvalla saisikin(kokemusta on). Eli kunnon johdot on hyvä eristys, kuparijohto ja alkuperäisen mukaan 2kohmin vastus johdoissa. Motonetistä ainakin on löytyny hintaan n.70€. Hiilijohdoissa liika vastusta ja huono eristys.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

cupe kirjoitti:Onkohan tässä mallissa jo lambda anturi? Kylmänä sekä lämpimänä nämä kaikki oireet on. Niin se paukuttaa sieltä ruiskun puolelta oudosti. puristuspaineet mitattu, kaikissa tasaiset 11.5 kiloo. Aivan kuin sytyn ajoitus päin p****tä. Oisko jako voinu hypätä hampaalla. Ehkä vähän epätodennäköistä kun on ketjusta kysymys. hetkellisesti ottaa isompia kierroksia mutta sit alkaa röpöttään.
Ai joo sori. En lukenu ihan ajatuksen kanssa tuota juttua. :oops:
Joo ei siinä taida olla lambdaa kun se on sen ikäinen.
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

kato kaikki suodattimet ja sihdit polttoainejärjestelmässä.
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja cupe »

Nyt olis todettu että bensa kulkee. määränjakajasta molemmat letkut auki ja hyvin virtasi myös paluu puolelta. Ilmamäärämittarin läppää kun pitää käsin vähän auki niin mese kyllä käy. tyhjäkäynti puuttuu tyystin. pitäisikö läpän olla raollaan tyhjäkäynnillä vai saako jostain muuta kautta ilmaa? Toista puolaakin jo koitettiin mutta ei muutosta. Epätoivoista vianhakua kun ei pääse oikein käsitykseen onko vika sähkö vai ruokapuolella .Ohitin puolan etuvastukset noin testausmielessämutta ei apua. Eristeet aika kuppaset ja tulikuumat kun virta päällä. Nyt olis vinkit tarpeen. :?:
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

otappa kylmäkäynnistyssuuttimelta johto irti....vaikuttaako? saisikko viä jotenkin tukittua sille menevän bensaputken...varovasti ettei tuu silmille bensaa, painetta yli 5 kiloo. parempi vaihtoehto taitais olla ottaa suutin irti ja laittaa astiaan johto irrallaan ja koittaa ettei vaan jumissa ja ruiki koko ajan. toivotaan ettei ole venttiilipuolella vuotoo, tosin paineet oli tasaiset.. :shock:
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja cupe »

koitettiin niin jo että suuttimelta oli johto irti. Sitä vois kyllä vielä koittaaa että ottaa sen suuttimen irti jos se tosiaan jumittaa.
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Viesti Kirjoittaja cupe »

No niin nyt on sit vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. ei apuja. tulpanjohdot ei sopinu, liian pitkät pelliset lämpösuojat hattujen päällä, ei muuta kun pois niin johan sopi. Motonetin kamaa. kylmäkäynnistyssuutin vielä katsomatta. Sytyn ohjainboxi kai seuraavaksi uusittava. Mikähän olisi oikea tähän malliin? Motonetissä kaksi vaihtoehtoa vuosimallista 81 eteenpäin. Omani siis 80 mallia. :evil: Löytyykö muuten jostain tähän malliin korjauskäsikirjaa?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cupe kirjoitti:No niin nyt on sit vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. ei apuja. tulpanjohdot ei sopinu, liian pitkät pelliset lämpösuojat hattujen päällä, ei muuta kun pois niin johan sopi. Motonetin kamaa. kylmäkäynnistyssuutin vielä katsomatta. Sytyn ohjainboxi kai seuraavaksi uusittava. Mikähän olisi oikea tähän malliin? Motonetissä kaksi vaihtoehtoa vuosimallista 81 eteenpäin. Omani siis 80 mallia. :evil: Löytyykö muuten jostain tähän malliin korjauskäsikirjaa?
Mitenkä ilmamäärän mittari? Onko semmoista siinä? Jos on se lautasmittari niin sen asennon potikka, missä kunnossa se on?

Edit: On siis ilmamäärämittari. Ei muuta kun sen potikan mittausurakka.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

AK47 kirjoitti:
Mitenkä ilmamäärän mittari? Onko semmoista siinä? Jos on se lautasmittari niin sen asennon potikka, missä kunnossa se on?

Edit: On siis ilmamäärämittari. Ei muuta kun sen potikan mittausurakka.
Ei löydy 80-mallisen K-jetronicin ilmamäärämittarista potikkaa,toimii siinä vielä ihan mekaanisesti.Kovasti vaan oireet kuulostaisi alipainevuodolta.

JariN
cupe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 27.10.2005 11:01

Vika korjattu

Viesti Kirjoittaja cupe »

No niin, nyt on mese taas iskussa. Oli tosiaan vuotoa imusarjaan. Oli jokin huohotinletku irti joka on moottorin ja imusarjan välillä imusarjan alla. Pahassa paikkaa nähdä jo todeta. Saapui eräs paikallinen asentajaguru paikalle ja ei mennyt
kauaa kun totes vian. Johan helpotti. No tulipa uusittua vähän virtavehkeitä. Ei se huonoo tee.Se on joskus pienestä kii. Kiitos kaikille vinkkejä antaneille. :P
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vika korjattu

Viesti Kirjoittaja karra »

cupe kirjoitti: Oli tosiaan vuotoa imusarjaan. Oli jokin huohotinletku irti joka on moottorin ja imusarjan välillä imusarjan alla.
No hittolainen, omassa oli sama vika mutta kun jo melkein 6 vuotta aikaa niin en muistanut :oops: . Huomasin vian tuolloin itse kun kaveri piti autoa kaasulla kaynnissa niin itse katselin moottoritilaan ja kuulin kovaa suhinaa kun avoin letkunpaa veti ilmaa sisaan.

Sitten hetikohta peraan toinen alipainevuoto kadotti suuremmat vaihteet; pakki seka pienin eteenpainajovaihde toimivat ainoastaan. Eli sille vaihteiston alipainekellolle meneva letku oli loysalla. Muutenkin taman ikaisissa nuo letkut konehuoneessa alkaa olla aika pehmenneita ja vuotoalttiita...ei vaan saa aikaseksi uusia kaikkia kerralla ( = laiska ). On vissiin mukavempi korjailla aina yksi kerrallaan vian sattuessa :shock: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin