karmee ujellus w124
karmee ujellus w124
Moi!
Lähdin sitten ajeleen (300CE) vähän hätäsellä lämmittelyllä yks aamu, kun lohkolämppärin piuhakin on kiinnijäätyneessä takakontissa ... Ajelin mukavasti n.3 km taajamanopeutta ja kiihdyttelin sen jälkeen isommalle tielle 80 nopeuteen.
Vähän ajan päästä alkoi kuulua vaimea ujellus (aika matala taajuus, sellanen "pehmeä" ääni) ja kohta yhtäkkiä varottamatta laukes ihan karmee, kova ujellus (korkeempi taajuinen ääni) ! Se ujellus on niin kova, että tuntuu et korvat halkee. Sitten se joteski reagoi kaasuun niin, että ujelluksen sävy muuttuu niin että kaasua höllätessä se vähän vaimenee tai pikemminkin mataloituu se ääni. Tätä se teki myös iltapäivällä, kun lähdin töistä kotiopäin.
Ujelus tuntuu kuuluvan mittariston takaa tai konehuoneesta ja se loppuu, kun pysähtyy esim. liikennevaloihin (kun lähtee liikkeelle niin ei ala uudelleen). Tätä ei ilmene, jos lämmittelen autoa tyhjäkäynnillä 15 min. ennen ajoon lähtöä eikä tietty, jos on ollu lohkolämppäri päällä.
Onko hihnassa noin karmee ääni vai onko muita vaihtoehtoja?
Lähdin sitten ajeleen (300CE) vähän hätäsellä lämmittelyllä yks aamu, kun lohkolämppärin piuhakin on kiinnijäätyneessä takakontissa ... Ajelin mukavasti n.3 km taajamanopeutta ja kiihdyttelin sen jälkeen isommalle tielle 80 nopeuteen.
Vähän ajan päästä alkoi kuulua vaimea ujellus (aika matala taajuus, sellanen "pehmeä" ääni) ja kohta yhtäkkiä varottamatta laukes ihan karmee, kova ujellus (korkeempi taajuinen ääni) ! Se ujellus on niin kova, että tuntuu et korvat halkee. Sitten se joteski reagoi kaasuun niin, että ujelluksen sävy muuttuu niin että kaasua höllätessä se vähän vaimenee tai pikemminkin mataloituu se ääni. Tätä se teki myös iltapäivällä, kun lähdin töistä kotiopäin.
Ujelus tuntuu kuuluvan mittariston takaa tai konehuoneesta ja se loppuu, kun pysähtyy esim. liikennevaloihin (kun lähtee liikkeelle niin ei ala uudelleen). Tätä ei ilmene, jos lämmittelen autoa tyhjäkäynnillä 15 min. ennen ajoon lähtöä eikä tietty, jos on ollu lohkolämppäri päällä.
Onko hihnassa noin karmee ääni vai onko muita vaihtoehtoja?
Outska
MInut myös säikäytti nopeusmittari älyttömällä äänellä, ihan järkyttävä meteli, sopivalla pakkasella eka kiihytyksen jälkeen maantie nopeudessa.
Viimeksi muokannut Esko R, Su 22.01.2006 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä Mersu on aina Mersu
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
joo en ite usko mihinkään vaijerin ujellukseen vaan monessaki autossa moiseen törmänneenä se on ite mittaristo mikä helevetin moisen möykän päästää,ja useimmissa napakalla nyrkin iskulla sen voi vaimentaa,ei tosin nykysessä 124':ssa.
aatelkaas ny vaijerin rakennetta,ei voi päästää ku korkeintaa rahinaa
jaa niin joissain japsi himmeleissä tismalleen sama ääni ja ku alkaa ulvoon niin nopeus mittari loikkaa 80 heti sinne 140 nopeeta
mittaristosta se tullee.
aatelkaas ny vaijerin rakennetta,ei voi päästää ku korkeintaa rahinaa
jaa niin joissain japsi himmeleissä tismalleen sama ääni ja ku alkaa ulvoon niin nopeus mittari loikkaa 80 heti sinne 140 nopeeta
mittaristosta se tullee.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Mulla huusi ohjaustehostin edellisessä toyotan maasturissa aika karmeesti paukkupakkasilla, nykynen kakkosnelonen on aika hiljanen, mitä nyt jotain narinaa kuuluu takaa.
(ei oo anoppi kyydissä )
Tässä on ollut -38 pari päivää ja hyvin on päästy kulkemaan, kunhan muistaa tuoda avaimen lämpimään . Exiden akku pyörittää hyvin. Eikä edes hanskoja tarvitse ajaessa, lakista nyt puhumattakaan. Talvitermari ja hyvät nesteet, kyllä pärjää.
(ei oo anoppi kyydissä )
Tässä on ollut -38 pari päivää ja hyvin on päästy kulkemaan, kunhan muistaa tuoda avaimen lämpimään . Exiden akku pyörittää hyvin. Eikä edes hanskoja tarvitse ajaessa, lakista nyt puhumattakaan. Talvitermari ja hyvät nesteet, kyllä pärjää.
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Jos on tuosta laakerista kysymys niin onko silloin menossa vaihtokuntoon ko. laakeri tai huonot voitelut? Epäilen että oikeanpuoleisesta etupyörästä on voitelut finaalissa kun sieltä kuuluu kissantappoääni.Kpt kirjoitti:Yksi voipi olla kardaanin kannatin laakeri...edellisessä ilmoitti olemassa olonsa pakkasella.
Nimimerkki: -20c ja kissantappoääni kuuluu kans jostain
Itselläni on w202 -98 ja samantyyppisia oireita eli alkoi ujelluksella joka kuuliostaa tulevan konetilasta 80-90 km/h nopeudessa ja lämpötilassa -25 alle. Sitten kun päästiin alle -30 ujellus muuttui pikemminkin jurinaksi ja antaa jokinasteista resonointia että kojetaulut helistää kivasti. Jurina kuuluu kyllä kaikissa nopeuksissa, mutta on pahimmillaan 80-90.
Tietoa/kokemusta päteekö tässä mallissa samat "viat" eli ominaisuudet mittarivaijerin tai kardaanin laakerin kanssa?
Itselle tämä on eka mersu eli ei niin suurta kokemusta näiden tekniikasta ja joka apäivä tuo jotain uutta, mutta arvailin jotain kardaaniin lliittyväksi noita ääniä. Kun ei ne oikein koneesta/vaihteistosta tuleviksi sovi. Mittarinvaijeristahan ääni voi myös tulla ja se vaihtoehto ei tullut pieneen mieleenikään. Täytyy koettaa ajella vielä lämpimästä tallista käsin lenkki ja kuulostella ja kuulostella myöskin kunhan kelit lämpiää, niin eiköhän äänen aiheuttajasta selvyys löydy.
Tietoa/kokemusta päteekö tässä mallissa samat "viat" eli ominaisuudet mittarivaijerin tai kardaanin laakerin kanssa?
Itselle tämä on eka mersu eli ei niin suurta kokemusta näiden tekniikasta ja joka apäivä tuo jotain uutta, mutta arvailin jotain kardaaniin lliittyväksi noita ääniä. Kun ei ne oikein koneesta/vaihteistosta tuleviksi sovi. Mittarinvaijeristahan ääni voi myös tulla ja se vaihtoehto ei tullut pieneen mieleenikään. Täytyy koettaa ajella vielä lämpimästä tallista käsin lenkki ja kuulostella ja kuulostella myöskin kunhan kelit lämpiää, niin eiköhän äänen aiheuttajasta selvyys löydy.
W202:ssa on sähköinen mittaristo ja ei siis enää vaijeria, joka ääntelisi. Itellä W202:n kardaanin laakeri ääntelee joskus kovalla pakkasella hetken aikaa liikkeellelähdön jälkeen vaikka on juuri vaihdettu uuteen. Vanha laakeri sen sijaan ujelsi ikävästi yli 100 km/h nopeudella lämpötilasta riippumatta.
Noissa vanhemmissa malleissa mittaristosta tuleva ääni on kyllä todellakin säikäyttävä kun sen ensikerran kuulee. Housunvaihto voi olla lähellä.
Noissa vanhemmissa malleissa mittaristosta tuleva ääni on kyllä todellakin säikäyttävä kun sen ensikerran kuulee. Housunvaihto voi olla lähellä.
Itellä oli kans sydänkohtaus lähellä kun ensimmäisen kerran alko kovilla pakkasilla se mittaristo huutamaan niin maan perkeleesti! Nykyisin on auto lämmityksessä ennen liikkeelle lähtöä, siis myös sisätilapuhallin. Kun sisätilat ehtii vähän lämpeämään niin ei mittaristokaan huuda kuin viimeistä päivää...
Passat Variant 1.9TDI 2001
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
No tänään tuo pystäri teki sen ensimmäistä kertaa minulle. Ekana väsyneenä luulin että töötti meni oikariin ja painelin ja revin sitä kunnes tajusin että ääni tulee mittarista. No koitin sitte napauttaa mittaristoa ja siitähän se vasta innostukin Onneksi se hävisi kun pysähdyin risteyksessä.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tuo kaamee urina ja pörinä säikäytti minutkin yksi pakkas aamu (-36).
Luulin että se tulee sieltä mittarivaijerista.
Mutta ei sen äänen päästi ne pienet mustat sähköpumput. Mitkä imee sitä ilmaa sieltä katon rajasta. (kojetaulun sisällä molemmin puolen siellä ilmaräppänän kohdilla).
Perk.... meinas järki ja kuulo kyllä hävitä.
Tuntu laakerit olevan niissäkin kovilla kun sellasen kuoron päästivät ilmoille.
No äsken tuossa otin pumput pöydälle ja tippa pari niihin laakereihin öljyä.
Ja johan rupes pyörimään nätisti ja HILJAA!
Tiiä sitten oliko siitäkään mitään hyötyä mutta saipahan edes hyvän mielin.
Luulin että se tulee sieltä mittarivaijerista.
Mutta ei sen äänen päästi ne pienet mustat sähköpumput. Mitkä imee sitä ilmaa sieltä katon rajasta. (kojetaulun sisällä molemmin puolen siellä ilmaräppänän kohdilla).
Perk.... meinas järki ja kuulo kyllä hävitä.
Tuntu laakerit olevan niissäkin kovilla kun sellasen kuoron päästivät ilmoille.
No äsken tuossa otin pumput pöydälle ja tippa pari niihin laakereihin öljyä.
Ja johan rupes pyörimään nätisti ja HILJAA!
Tiiä sitten oliko siitäkään mitään hyötyä mutta saipahan edes hyvän mielin.