pumpun säätöä.
pumpun säätöä.
minkä verran saa tehoa irti om603 turbodieselistä pelkällä pumpun säädöllä? elikkä jos ottaa kaikki irti pumpusta vakio turbolla tai garretin TO3:sta. cooleri+turbo+7mm elementit tulossa ens kesänä. nyt olis tarkotus tehdä tommonen väliaikanen piritys talveks..
Itseänikin kiinnostaa tää aihe kun on mahdollista,että mun seuraava auto on juuri kyseinen turbo,jos näin niin ens kesänä sitten välijäähtydin ja pumpun säätö.Mitään superturboa ei ole tarkoitus tehdä vaan mukava käyttis.Toi "käyttis" tarkoitaa mun tapauksessa sitä,että sitä pidetään yhtä hyvänä kuin vaimoa
Näillä virityksillä pitäis palikatkin kestää vai mitä?
Näillä virityksillä pitäis palikatkin kestää vai mitä?
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
ex.W124 300D-86
Ei ne kestä, nälkä kasvaa syödessä ja syöttö kasvaa kuukausi kuukaudelta kunnes käy nolosti. Käyttöautoahan ei niin tarkkaan tarvitse nysvätä mutta semmosta ST autoa pitää ruuvata ja hieroa ihan joka ilta.EzKo kirjoitti:Näillä virityksillä pitäis palikatkin kestää vai mitä?
Vakioautonkin saa rikki polkemalla, joten lievästi säädetyn vielä helpommin eli se on ihan itsestä kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo, silloin kun auto on viritetty, sen ei "pidä" kestää enää mitään.
Toinen asia on se että monet kyselee että "teen ihan sellaisen leppoisen käyttöauton, ihan vaan 300 hv, ei mitään älyttömiä". Joopa joo, tuntuu tosi lepposalta kun vakiotehot tuplataan. Suhteellisuudentaju vaan on porukalta mennyt kun joidenkin autoista puhuttaessa tehoja on viidennellä sadalla.
Auton kestäminen on ihan yksilöllistä, eikä se moottori siellä ole ainoa joka hajoaa, siellä on auton runkokin kovilla, mutta se ei tunnu ketään kiinnostavan, tai mahtavatko edes tajuta koko asiaa Hitsisaumat paukkuu vaan kun runko vääntyy.
Toinen asia on se että monet kyselee että "teen ihan sellaisen leppoisen käyttöauton, ihan vaan 300 hv, ei mitään älyttömiä". Joopa joo, tuntuu tosi lepposalta kun vakiotehot tuplataan. Suhteellisuudentaju vaan on porukalta mennyt kun joidenkin autoista puhuttaessa tehoja on viidennellä sadalla.
Auton kestäminen on ihan yksilöllistä, eikä se moottori siellä ole ainoa joka hajoaa, siellä on auton runkokin kovilla, mutta se ei tunnu ketään kiinnostavan, tai mahtavatko edes tajuta koko asiaa Hitsisaumat paukkuu vaan kun runko vääntyy.
.
Mauria taitaa nyppiä koko aihe.
Kysyjä olis tietty voinu ensin vähän lukasta jo valmiiksi kirjoitettua tekstiä, ja asia olisikkin jo selvinnyt.
Taitaa vaan olla niin, että samat äijät istuu aina vastaamassa. (Vastauksetkin on aina samat)
Ei oikein vuorovaikutusta tunne.
Eikäs enää tule mistään oikein kunnon vääntökään. Se vähän piristäis, kun sais oikein kiihytellä.
Vähän kummastutta se, että aiheesta tietäviä, jo niinkuin ammattinsakin kannalta on jo täällä pilvin pimein, mutta kun oikein asiasta keskusteltaisiin, niin kommenttia ei kuulu, paitsi ajorollilta, ei nyt moitita kaikkia.
Vähän niinkun kaikki tieto kyllä imuroidaan, mutta mitään ei jaeta.
Muutenkin firmojen edustus yksityisten ihmisten keskustelufoorumilla on vähän kaksipiippuinen juttu.
Mauria taitaa nyppiä koko aihe.
Kysyjä olis tietty voinu ensin vähän lukasta jo valmiiksi kirjoitettua tekstiä, ja asia olisikkin jo selvinnyt.
Taitaa vaan olla niin, että samat äijät istuu aina vastaamassa. (Vastauksetkin on aina samat)
Ei oikein vuorovaikutusta tunne.
Eikäs enää tule mistään oikein kunnon vääntökään. Se vähän piristäis, kun sais oikein kiihytellä.
Vähän kummastutta se, että aiheesta tietäviä, jo niinkuin ammattinsakin kannalta on jo täällä pilvin pimein, mutta kun oikein asiasta keskusteltaisiin, niin kommenttia ei kuulu, paitsi ajorollilta, ei nyt moitita kaikkia.
Vähän niinkun kaikki tieto kyllä imuroidaan, mutta mitään ei jaeta.
Muutenkin firmojen edustus yksityisten ihmisten keskustelufoorumilla on vähän kaksipiippuinen juttu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuo on juuri semmonen kun ainakin minua on nyppinyt usein ja alusta saakka. Harmittaa myös kun kysymyksiin jaksetaan satsata tasan 30 sekuntia ja vastaukset pitäisi pystyä muotoilemaan siten, ettei kysyjä ryystä hernerokkaa sieraimen kautta. Jokainen varmasti ymmärtää millainen vaiva on nähty esimerkiksi noiden sivujen tekemiseen, nuo ovat vain ja ainoastaan palvelemassa tai innostamassa präkäämisen aloittaminen, siis forumin lukijoille. Monasti on muuten mennyt tunti jos toinenkin kun on etsinyt vastausta johonkin kysymykseen, hakemalla tuntuu löytävän hyvin tietoa. Jokainenhan tietää, etten minä noista autoista mitään ymmärrä, kunhan toistelen ja kopioin muiden juttuja ja välillä viisastelen ajan kuluksituikku kirjoitti:Vähän niinkun kaikki tieto kyllä imuroidaan, mutta mitään ei jaeta.
Monta kysymystä olen tänne laitanut saamatta vastausta, mutta moneen on vastauksiakin tullut. Vähän lapsen kengissä on vielä tuon Viton viritystietämys täällä.
Mikäli palataan vielä tuohon topicin kysymykseen niin vastausta, paljonko tehoa voi ottaa, ei oikein voi antaa. Tehopenkissä voidaan repiä hienokin tulos pikkuriikkisellä turbolla, tehoa voi käyttää liikennevalolähdöissä kun kiihdyttelee vain silloin tällöin, mutta auta armias kun rupeat indy radalla luukuttamaan kaasupohjassa 230 kmh, kadullahan ei saa ajaa kuin 120 kmh, puoli tuntia putkeen niin hajoaahan se moottori, myös lastutettu CDI moottori. jatketaanko vänkäämistä tästä tuikku niin kuin silloin vanhaan hyvään aikaan kun ajeltiin mopoilla, tosin mää ajelen vieläkin
Mauri ei kerkiä enää kirjoittamaan tänne kun se kirjoittelee sinne subaruforumille vai
mutta joo voisihan tuonne sivuilleni laittaa ne tehon laskukaavat syöttömäärän, sylinteriluvun, elementin halkaisijan sekä kierrosluvun perusteella, valmiiksi pureskeltuun muotoon. Niistä vain saa helposti sellaisen kuvan, että viritys on helpompaa kuin oikeasti loppupelissä onkaan, mutta siperia opettaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
2.5 litran vakioturbosta oli edellinen omistaja dynottanut 150 hv joten sen mukaan tuosta kutosesta sais sen 180 helppoa/halpaa hevosta ulos.
Voi olla ihan mukava käyttöautona tuollainen varsinkin jos on jonkun osaavan pajan säätämä pumppu. Pumpunsäätö maksaa sit jonkun 3-4 sataa, ja parhaiten selviää kun kyselee pajoilta itse puhelimella.
Joskus kyllä tuntuu et pitäis olla joku hakemisto vakiovastauksia koneella josta vain kopiois vastauksen
Voi olla ihan mukava käyttöautona tuollainen varsinkin jos on jonkun osaavan pajan säätämä pumppu. Pumpunsäätö maksaa sit jonkun 3-4 sataa, ja parhaiten selviää kun kyselee pajoilta itse puhelimella.
Joskus kyllä tuntuu et pitäis olla joku hakemisto vakiovastauksia koneella josta vain kopiois vastauksen
No ei, en mä nyt siellä juurikaan kirjoittele, mutta kun on äkkiseltään laskettuna 5 autoforumia jossa yrittää olla hiukan aktiivinen, 1,5 harrasteautoa (subu on vaan puoliksi), 4-5 iltaa viikosta urheilua ja sitten perhe-elämääkin pitää koittaa viettää, niin onhan se aika välillä vähän kortillaveskola kirjoitti:Mauri ei kerkiä enää kirjoittamaan tänne kun se kirjoittelee sinne subaruforumille vai
Ihan OT:ksi meni
Niin käy,jos ei osaa lopettaa se on varma,mutta mä oonkin tällänen "hillitty" kaikessa kaikkee pitää olla,muttei koskaan liikaa...veskola kirjoitti:Ei ne kestä, nälkä kasvaa syödessä ja syöttö kasvaa kuukausi kuukaudelta kunnes käy nolosti.EzKo kirjoitti:Näillä virityksillä pitäis palikatkin kestää vai mitä?
S124 300TDT-91
ex.W124 300D-86
ex.W124 300D-86
En määkään laittanut kuin sen verta, ettei transportterit ja cdi vitot käy kukkoilemaan, sitten piti tehdä ennätyksia ja sitten crash
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuossahan on vielä se normaali Om601 kone hiukan suurennetulla iskutilavuudella, joten tehoa saa pumppua säädättämällä. Kaikki topicit, joissa on käsitelty w124 200d säätöä ja viritystä, pätevät myös tuohon moottoriin.limppu kirjoitti:No kysynhän sitten minäkin.
Saiskohan tohon vito 108d hen kuinka lisäpotkua pumppua säätämällä. Kyse on ensimmäisestä diesel autostani ja tietämätön olen. Onko ylipäätään turvallista säätää 108d :n syöttöä kun autolla ajettu 200 000 km.
200tkm ei ole tuolle koneelle yhtään mitään. Pumpunsäätö ei vaparissa vaikuta merkittävästi koneen kestoon.
Näin on, itse säädätin 200D:n koneen kun lasissa oli 860 tuhatta ja nyt on 960 tuhatta eikä se siihen ole hajonnut.JP74 kirjoitti:200tkm ei ole tuolle koneelle yhtään mitään. Pumpunsäätö ei vaparissa vaikuta merkittävästi koneen kestoon.limppu kirjoitti:No kysynhän sitten minäkin.
Onko ylipäätään turvallista säätää 108d :n syöttöä kun autolla ajettu 200 000 km.
veskola kirjoitti:Tuo on juuri semmonen kun ainakin minua on nyppinyt usein ja alusta saakka. Harmittaa myös kun kysymyksiin jaksetaan satsata tasan 30 sekuntia ja vastaukset pitäisi pystyä muotoilemaan siten, ettei kysyjä ryystä hernerokkaa sieraimen kautta.tuikku kirjoitti:Vähän niinkun kaikki tieto kyllä imuroidaan, mutta mitään ei jaeta.
[/url] .
. Niimpä.
Tämä on puhdas OT, mutta pakko on vuodattaa. Kysymys on käytöstavoista ja sosiaalisesta huomioimisesta. Myös laiskuus ja välinpitämättömyys on usein syynä. Nenän edessä on google ja tässä tapauksessa Mersu-foorumin hakupalvelut. Kuitenkin kehdataan kysyä jotain ympäripyöreätä. Jos tällaiseen yrittää vastata niin, niin joku ”fiksu” tarttuu johonkin triviaaliin "virheeseen" ja yrittää saada vastaajan näyttämään idiootilta. Aivan kuin jollain olisi velvollisuus vastata näihin kysymyksiin.
Ihmiselle joka on jo ottanut asioista selvää ja yksilöi kysymyksensä on mukava vastata. Jos samalla on kertonut mikä auto ja kone on kyseessä yms. saa varmasti parempaa palautetta.
Miten kertoa työohjeet ihmiselle joka ei ole koskaan edes öljyjä autostaan vaihtanut, kysymykseen: " Miten saisin asennettua turbon mun autoon mitä maksaa..."
Näitä ongelmia on myös muilla palstoilla enenevissä määrin. Tällaiselle uusavuttomille epäempaattisille pitäisi keksiä joku hyvä titteli, joka ehkä siitä oppisi parantamaan tapojaan .
Jokainen kysyy joskus tyhmiä, pitäisi vaan välttää kysyä tyhmästi
W210 290TD T
Uskaltaiskohan tota lähtee oikeen turpottamaan?? Ja olisko minkälainen homma?JP74 kirjoitti:Tuossahan on vielä se normaali Om601 kone hiukan suurennetulla iskutilavuudella, joten tehoa saa pumppua säädättämällä. Kaikki topicit, joissa on käsitelty w124 200d säätöä ja viritystä, pätevät myös tuohon moottoriin.limppu kirjoitti:No kysynhän sitten minäkin.
Saiskohan tohon vito 108d hen kuinka lisäpotkua pumppua säätämällä. Kyse on ensimmäisestä diesel autostani ja tietämätön olen. Onko ylipäätään turvallista säätää 108d :n syöttöä kun autolla ajettu 200 000 km.
200tkm ei ole tuolle koneelle yhtään mitään. Pumpunsäätö ei vaparissa vaikuta merkittävästi koneen kestoon.
Helppo homma, laittaa 110D:n kamppeet sinne ja muutoskatsastaa koneenvaihtona. Käsittääkseni se pitää tehdä juuri koneenvaihtona, koska vähäpäästöisen ahtaminen on kielletty, mutta koska 110D:n kone on lähes samanlainen niin ei ne sitä konttorilla huomaa. [110D:n pakosarja, ahdin, painekotelo, cooler, ruiskutuspumppu ja pakoputkisto eli hinta pomppas moneen tonniin]
Ainoa mikä on epävarmaa löytyykö siitä valmis öljynkierto ahtimelle, jollei löydy niin sitten semmonen pitää rakentaa eli kone hiukan auki.
On siinä oma hommansa nykästä se kone siitä korista irti, mutta tuossahan se on mallisuoritus
Haisuli: Eikö se ole paha ottaa konetta Vitosta irti ?
Ei se vapari pumpun säädöllä tuota koria mihinkään vie, 150 hv on minimitehotavoite tuolle korimallille. Vaparin pumpun säädössä on sekin ongelma, että vähäpäästöisessä on kohtuu tiukka savutusraja eli mikäli siellä ei ole reilusti varaa nostaa syöttöä ei vehjes mene enää katsastuksesta läpi. Paljonko oli savuarvo viime katsastuksessa ?
Pumpun kotitarvesäätö vaatii öljynsuodatin jalan irroittamisen, joten ei sitä viitsi ihan joka päivä ruuvailla. Ulkuinen syötön säätö on jees, eli laita siihen turbon pumppu, ja/tai käytät sen mynässä ja laitat samalla 7 mm elementit.
Ainoa mikä on epävarmaa löytyykö siitä valmis öljynkierto ahtimelle, jollei löydy niin sitten semmonen pitää rakentaa eli kone hiukan auki.
On siinä oma hommansa nykästä se kone siitä korista irti, mutta tuossahan se on mallisuoritus
Haisuli: Eikö se ole paha ottaa konetta Vitosta irti ?
Ei se vapari pumpun säädöllä tuota koria mihinkään vie, 150 hv on minimitehotavoite tuolle korimallille. Vaparin pumpun säädössä on sekin ongelma, että vähäpäästöisessä on kohtuu tiukka savutusraja eli mikäli siellä ei ole reilusti varaa nostaa syöttöä ei vehjes mene enää katsastuksesta läpi. Paljonko oli savuarvo viime katsastuksessa ?
Pumpun kotitarvesäätö vaatii öljynsuodatin jalan irroittamisen, joten ei sitä viitsi ihan joka päivä ruuvailla. Ulkuinen syötön säätö on jees, eli laita siihen turbon pumppu, ja/tai käytät sen mynässä ja laitat samalla 7 mm elementit.
Lisää tietoa: www.skg.fi
^Koneen irroittaminen vitosta onnistunee helposti, jos vaan oikeanlaiset välineet sattuu omistamaan, heh. Sitähän ei voi nostaa sieltä pois, vaan se on varmaankin laskettava maahan ja koppa nostettava pois edestä? En lähtisi yrittämään kyseenalaisilla välineillä.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Itse koneen irroituksessa korista ei ole mitään probleemaa, onnistuu kotipihalla, kokemusta on:Haisuli kirjoitti:^Koneen irroittaminen vitosta onnistunee helposti, jos vaan oikeanlaiset välineet sattuu omistamaan, heh. Sitähän ei voi nostaa sieltä pois, vaan se on varmaankin laskettava maahan ja koppa nostettava pois edestä? En lähtisi yrittämään kyseenalaisilla välineillä.
Se mikä tuon homman tekee ikäväksi ja mihin ei auta mitkään välineet on kaiken sälän purkaminen, jotta koneen voi yleensäkin irroittaa, muistin varalta:
- maski ja puskurit irti
- valot irti
- Jäähdystysneste ulos
- sähköt irti, näitä riittää
- vesiletkuja irti
- pakoputkisto irti
- vetoakselit irti
- vaihteiston ohjaussäleet irti
- alatukivarret irti
- raidetanko irti
- ilmanpuhdistin irti
- ohjausakseli irti
- ilmastointi irti / tyhjäksi
Koria ei tarvitse vältämättä siirtää, riittää kun sen aluksi nostaa ylös ja moottorikehikko lasketaan pumppukärryllä noin 15 cm alemmas ja nykästään irti.
Ei kannata yllyttää ketään moiseen urakkaan hokemalla, jotta helppo homma, jollei itse ole sitä kokeillut Vitohan on etuvetoinen, joten homma on sikälikin työläämpi kuin takatuuppareissa.
Ei se siis vaikeata ole, mutta hommaa siinä on ihan tarpeeksi. Tuon sälän irroittaminen on siellä ahtaissa väleissä puuhaamista, ei auta välineet ei mutta tarpeeksi pieniä lenkkejä ja räikkiä tarvitaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
^Joo, hommaa riittää, kuten ounastelinkin.
Kukas sitä rupesi sanomaan, ettei ilman turboa ehdi mihinkään...
Homma on näemmä isotöinen ja vaatii asiantuntijan apua.
Hyvillä työkaluilla tuo apulaitteidenkin irroitus onnistuu vaivattomammin. Omilla työkaluillani en moiseen hommaan lähtisi.
En minä ketään ole yllyttänyt, mutta kukin saa tehdä autolleen ihan mitä haluaa.
Kukas sitä rupesi sanomaan, ettei ilman turboa ehdi mihinkään...
Homma on näemmä isotöinen ja vaatii asiantuntijan apua.
Hyvillä työkaluilla tuo apulaitteidenkin irroitus onnistuu vaivattomammin. Omilla työkaluillani en moiseen hommaan lähtisi.
En minä ketään ole yllyttänyt, mutta kukin saa tehdä autolleen ihan mitä haluaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/