Ruostesuojaus
Ruostesuojaus
Hankin vuoden alussa C-farkun, ajattelin että kai täytyisi tehdä ruostesuojaus.
Myyjä Vehossa sanoi, että ei tarvitse suojata. Olisi kiva tietää miten asia on tehtaalla hoidettu. Epäilen myyjän optimistista kantaa asiaan. Tämä on ensimmäinen meseni, eikä minulla ole kokemuksia tästä merkistä. Autolla on nyt ajettu 9800 km (10kk) olisi kiva saada mielipiteitä käyttäjiltä.
Myyjä Vehossa sanoi, että ei tarvitse suojata. Olisi kiva tietää miten asia on tehtaalla hoidettu. Epäilen myyjän optimistista kantaa asiaan. Tämä on ensimmäinen meseni, eikä minulla ole kokemuksia tästä merkistä. Autolla on nyt ajettu 9800 km (10kk) olisi kiva saada mielipiteitä käyttäjiltä.
Riippuu siitä kuinka kauan aiot autoasi pitää.
Jos pidät 3-5v niin minusta suojaus on sinun kannaltasi silkaa rahanhukkaa ja ainoa joka siitä hyötyy on autosi seuraava omistaja sekä hiukan myös myyjä joka auton hänelle aikanaan myy.
Suojatusta autosta et vaihtohyvitystä saa latiakaan enempää kuin suojaamattomasta, mutta seuraavalta ostajalta liike kenties saa satasen-pari enemmän kuin auto "on ruostesuojattu".
Itselläni on autot olleet yleensä 1-4v, yhtään niistä en ole ruostesuojauttanut..ja yhdessäkään ei ole ruostumisongelmia ollut. Minusta olennainen asia ruosteen välttämisessä on auton pitäminen puhtaana..myös alustan/heti silmien edessä näkymättömien kohtien osalta. Samoin mahdolliset kiveniskemät kannattaa paikata mahdollisimman nopeasti koska mikä tahansa rauta ruostuu siinä vaiheessa kun rautaa..tai peltiä tässä tapauksessa..suojaava lakka+maali+pohjamaali+sinkitys hajoaa.
Puhtaus ja puhtaanapito on avainasia tässä kohtaa, koska mikä tahansa metalli ruostuu jos sen päästää ruostumaan siksi ettei pidä siitä huolta.
Kuitenkaan en tarkoita mitään jokapäiväistä pesemistä, vaan esim talvisaikaankin riittää kun pesee auton silloin kun se on silminnähden likainen..joskus se voi olla 2-3x vko..joskus voi olla 1x/kk, riippuen siitä millaista keliä sattuu olemaan. Ja alustankin osalle on minusta riittänyt se että edes jokatoisella tai joka kolmannella kerralla suihkuttelee letkulla alustasta isoimmat kurat pois..eli ei siis mitään ihmeellistä, vain normaalia autosta huolehtimista.
Eli: jos pidät autoasi joitakin vuosia..ja pidät siitä hyvää huolta, ei minun käsitykseni..ja myös kokemusteni mukaan..ole tarpeellista suojauttaa autoa, jos ei halua tehdä palvelusta seuraavalle omistajalle.
Toki jos aikoo pitää auton pesemättä koko talven niin ehkä ruostesuojaus voi jotain apua tuoda..mutta en usko että sinun tarkoituksesi on olla pesemättä Mersua kertaakaan marraskuun ja toukokuun välisenä aikana..
Jos pidät 3-5v niin minusta suojaus on sinun kannaltasi silkaa rahanhukkaa ja ainoa joka siitä hyötyy on autosi seuraava omistaja sekä hiukan myös myyjä joka auton hänelle aikanaan myy.
Suojatusta autosta et vaihtohyvitystä saa latiakaan enempää kuin suojaamattomasta, mutta seuraavalta ostajalta liike kenties saa satasen-pari enemmän kuin auto "on ruostesuojattu".
Itselläni on autot olleet yleensä 1-4v, yhtään niistä en ole ruostesuojauttanut..ja yhdessäkään ei ole ruostumisongelmia ollut. Minusta olennainen asia ruosteen välttämisessä on auton pitäminen puhtaana..myös alustan/heti silmien edessä näkymättömien kohtien osalta. Samoin mahdolliset kiveniskemät kannattaa paikata mahdollisimman nopeasti koska mikä tahansa rauta ruostuu siinä vaiheessa kun rautaa..tai peltiä tässä tapauksessa..suojaava lakka+maali+pohjamaali+sinkitys hajoaa.
Puhtaus ja puhtaanapito on avainasia tässä kohtaa, koska mikä tahansa metalli ruostuu jos sen päästää ruostumaan siksi ettei pidä siitä huolta.
Kuitenkaan en tarkoita mitään jokapäiväistä pesemistä, vaan esim talvisaikaankin riittää kun pesee auton silloin kun se on silminnähden likainen..joskus se voi olla 2-3x vko..joskus voi olla 1x/kk, riippuen siitä millaista keliä sattuu olemaan. Ja alustankin osalle on minusta riittänyt se että edes jokatoisella tai joka kolmannella kerralla suihkuttelee letkulla alustasta isoimmat kurat pois..eli ei siis mitään ihmeellistä, vain normaalia autosta huolehtimista.
Eli: jos pidät autoasi joitakin vuosia..ja pidät siitä hyvää huolta, ei minun käsitykseni..ja myös kokemusteni mukaan..ole tarpeellista suojauttaa autoa, jos ei halua tehdä palvelusta seuraavalle omistajalle.
Toki jos aikoo pitää auton pesemättä koko talven niin ehkä ruostesuojaus voi jotain apua tuoda..mutta en usko että sinun tarkoituksesi on olla pesemättä Mersua kertaakaan marraskuun ja toukokuun välisenä aikana..
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
jva,
täytyy onnitella erinomaisen selkeästä, informatiivisesta, vakuuttavasta, mutta silti objektiivisen oloisesta vastauksestasi.
Mutta kyllä Mersun ruosteensuojauksessa pitäisi päästä merkin muun imagon tasolle, ettei tämmöisiä asioita tarvitsisi uusien eikä käytettyjen mersujen omistajien miettiä.
täytyy onnitella erinomaisen selkeästä, informatiivisesta, vakuuttavasta, mutta silti objektiivisen oloisesta vastauksestasi.
Mutta kyllä Mersun ruosteensuojauksessa pitäisi päästä merkin muun imagon tasolle, ettei tämmöisiä asioita tarvitsisi uusien eikä käytettyjen mersujen omistajien miettiä.
Siinä on vaan se ongelma, että muuten ne kestäisi melko hyvin jossei soralla ja suolalla hiottaisi paikkoja, meillä täällä vaatii (liki) kaikki autot lisäsuojaa jos aikoo pitää sinne kymmeneen vuoteen asti niitä ongelmatta, peltien puolesta.
Lisäksi EY:n ympäristölainsäädäntö rajoittaa autotehtaitten päästöjä ja niitä päästöjä tulisi juuri tuosta massauksesta tehtaalla... Joten Varmaan ymmärrätte...
Lisäksi EY:n ympäristölainsäädäntö rajoittaa autotehtaitten päästöjä ja niitä päästöjä tulisi juuri tuosta massauksesta tehtaalla... Joten Varmaan ymmärrätte...
Tiedät paikan, kokeile
Kiitos kommenteista, taidan etsiä asiallisen lafkan joka hallitsee hommat.
Vielä Vehosta: kysyin suojausta heiltä, vastattiin että heillä ei ole sopimusta minkään suojausfirman kanssa. Yhden myyntipisteen huollon työnjohtaja sanoi, että ovikoteloita ei pidä antaa käsitellä, siis ainoastaan pohjapellin voi antaa massata. Vaikka autossa on mainoksen mukaan " 30v puhkiruostumattomuus takuu, niin olen varma että takuun jälkeen autoa pitää kasassa vain maali-ja lakkakerros. Muuten olen autoon tyytyväinen, ainoastaan rengasmelu on yllättävän kova.
Vielä Vehosta: kysyin suojausta heiltä, vastattiin että heillä ei ole sopimusta minkään suojausfirman kanssa. Yhden myyntipisteen huollon työnjohtaja sanoi, että ovikoteloita ei pidä antaa käsitellä, siis ainoastaan pohjapellin voi antaa massata. Vaikka autossa on mainoksen mukaan " 30v puhkiruostumattomuus takuu, niin olen varma että takuun jälkeen autoa pitää kasassa vain maali-ja lakkakerros. Muuten olen autoon tyytyväinen, ainoastaan rengasmelu on yllättävän kova.
Itse tein alkuviikosta omaan farkku väykkään massauksen ja kotelosuojauksen.Ensin pesin pohjan liuottimella ja painepesurilla,tulos oli karmeata katsottavaa.Lähes joka paikassa edessä ja takana oli ruostetta ja irtovaa massaa,ja siitähän se tivoli alkoikin joka kesti 2 täyttä työpäivää.Autoni on rekisteröity 11/98 ja voisin väittää että parin vuoden päästä ois päässyt pellin hitsaukseen.Joten suosittelen,jos et itseäsi niin auton seuraavia omistajia varten
kyllähän aina noi massaukset ja kotelosuojat kannattaa hoitaa. itte oon joka auton menny läpi ja onhan se selvä että se kestää paljon pidempään. eli jää turhat hitsaukset vähemmälle. näissä suomen keleissä ja suola määrissä auto ruostuu paris vuodessaki. ja tietenki toi auton puhtaana pito auttaa jo paljo. eikä se massaus niin kallista o että sen takia kannattais jättää tekemättä.
Tervaajia
Pääkaupunkiseudun hyvät mersukorjaamotzami kirjoitti:Olis kiva saada vinkkejä ja kokemuksia eri firmoista uudellamaalla.
S320L -97
- ylivertanen
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
- Paikkakunta: Valkeala
Se on tietenkin suhteellista kuinka "paljon" tuo 400e on, mutta ainakin minä keksin 400:lle eurolla aika paljon muuta käyttöä kuin ostaa sillä jotain möhnää CLK:n pohjaan..mutta kuten sanottu, asia riippuu hyvin paljon siitä kuinka kauan autoa aikoo pitää, mitkä ovat käyttöolosuhteet ja myöskin puhtaanapitomahdollisuudet.ylivertanen kirjoitti: hinta noin 400 €. Kyseessä on ensimmäinen käsittely
Voihan sen 400 turhempaankin työntää..mutta on myös monta parempaa kohdetta (siis jos auto on uusi ja tarkoitus vaihtaa muutaman vuoden kuluttua)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- ylivertanen
- Sisäänajossa
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
- Paikkakunta: Valkeala
Mönjää suihkutetaan myös muualle kuin pelkästään pohjaan.jva kirjoitti:Se on tietenkin suhteellista kuinka "paljon" tuo 400e on, mutta ainakin minä keksin 400:lle eurolla aika paljon muuta käyttöä kuin ostaa sillä jotain möhnää CLK:n pohjaan..ylivertanen kirjoitti: hinta noin 400 €. Kyseessä on ensimmäinen käsittely
Onhan 400 aika paljon, mutta jos sillä rahalla selviää pehmeänpellin töistä, niin menkööt.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:13
- Paikkakunta: Helsinki
tuo uusien autojen ruoste"suojaus" on kyllä ihan onnetonta liikkeestä tullessaan (johtuu varmaan eu-direktiiveistä ja tehtaan myyntistrategioista)
tosiaan jos autoa meinaa jonkun vuoden pitää,niin ehdottomasti massaukseen ja kotelonsuojaukseen-->muuten katoaa mersusta kori
vaikuttaakohan uuden auton massaus yms..ruostesuojaus auton takuuseen..?
(tuntus vaan että perk**leen "koijjarit" vaatisivat ainakin jonkun merkkiliikkeen suojauksen)..
tosiaan jos autoa meinaa jonkun vuoden pitää,niin ehdottomasti massaukseen ja kotelonsuojaukseen-->muuten katoaa mersusta kori
vaikuttaakohan uuden auton massaus yms..ruostesuojaus auton takuuseen..?
(tuntus vaan että perk**leen "koijjarit" vaatisivat ainakin jonkun merkkiliikkeen suojauksen)..
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Näkyypi olevan sellaisiakin "kevyt"massauksia, jotka eivät vaikuta koritakuuseen, mutta luulen, että jos tulee vänkyy ruostekorjauksista joskus vuosien päästä niin aika paha on myyjäliikkeen, maahantuojan tai itsensä tehtaan mennä väittämään, että tämän liikkeen tekemä ruostesuojaus on aiheuttanut ruostumisen. Voisi tulla mielenkiintonen vääntö.
Tiedät paikan, kokeile
Näkökantoja on monia, mutta itse toin kesällä Saksasta Farkkuväykkyni ja katsastusmies sanoi heti, että onpa siisti pohja, missään ei näy ruostesuojauksen, eikä ruosteen jälkiä. Mutta ensimmäinen homma sykyllä ennen suojakelejä on viedä auto ruostesuojaukseen, jos sillä meinaa ajaa vielä viihenkin vuoden kuluttua. Ja ruosteettomaan peltiin siitä on vielä jotakin hyötyäkin.
Ja viime viikolla teetin suojauksen Kangasalalla Finikor-liikkeessä
Ja viime viikolla teetin suojauksen Kangasalalla Finikor-liikkeessä
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Mä hain autoni pari kuukautta sitten Saksan maalta ja käytin sen per heti Haarniskalla Jyväskylässä alustansuojauksessa. Samalla kun aloittelivat hommaansa, pyysin tarkastamaan pohjan hyvin tarkasti ja ilmoittamaan mahdollisista ongelmista. Niitä ei löytynyt eli pohja on ok ja nyt suojattu, seuraava tarkastus/käsittely kahden vuoden päästä. Hintaa mokomalle tuli 590 €
Ehkä se on hintansa väärti , kun olen ajatellut pitää autoa pidempään itselläni.
Auto on vuosimallia1994, enkä ole siitä ruostetta löytänyt mistään, aika erikoista on ollut lukea noita kokemuksia käsiin ruostuvista Mersuista...
Onko niin, että 90-luvun puolivälin jälkeen jotain tapahtui laadulle.
Ehkä se on hintansa väärti , kun olen ajatellut pitää autoa pidempään itselläni.
Auto on vuosimallia1994, enkä ole siitä ruostetta löytänyt mistään, aika erikoista on ollut lukea noita kokemuksia käsiin ruostuvista Mersuista...
Onko niin, että 90-luvun puolivälin jälkeen jotain tapahtui laadulle.
paljonko otti hintaa? voisin ittekki olla kiinnostunu tosta ruastesuajauksesta. ostin vähän yli vuosi sitten w201:n saksan maalta. ei ollu sillon yhtään ruastetta, eikä oo nytkään! ajattelin, että pitäsköhän suajata, jotta pysyis tulevaisuudessakin ruasteet loitolla.makinenmt kirjoitti:Näkökantoja on monia, mutta itse toin kesällä Saksasta Farkkuväykkyni ja katsastusmies sanoi heti, että onpa siisti pohja, missään ei näy ruostesuojauksen, eikä ruosteen jälkiä. Mutta ensimmäinen homma sykyllä ennen suojakelejä on viedä auto ruostesuojaukseen, jos sillä meinaa ajaa vielä viihenkin vuoden kuluttua. Ja ruosteettomaan peltiin siitä on vielä jotakin hyötyäkin.
Ja viime viikolla teetin suojauksen Kangasalalla Finikor-liikkeessä
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E