Ruostesuojaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
zami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 23.10.2005 21:34
Paikkakunta: Pornainen

Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja zami »

Hankin vuoden alussa C-farkun, ajattelin että kai täytyisi tehdä ruostesuojaus.
Myyjä Vehossa sanoi, että ei tarvitse suojata. Olisi kiva tietää miten asia on tehtaalla hoidettu. Epäilen myyjän optimistista kantaa asiaan. Tämä on ensimmäinen meseni, eikä minulla ole kokemuksia tästä merkistä. Autolla on nyt ajettu 9800 km (10kk) olisi kiva saada mielipiteitä käyttäjiltä.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ehdottomasti kannattaa. Nopeemmin se myyjä saa uutta tavaraa myytyä kun vanhat autot happanee pois tieliikenteestä.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Riippuu siitä kuinka kauan aiot autoasi pitää.
Jos pidät 3-5v niin minusta suojaus on sinun kannaltasi silkaa rahanhukkaa ja ainoa joka siitä hyötyy on autosi seuraava omistaja sekä hiukan myös myyjä joka auton hänelle aikanaan myy.
Suojatusta autosta et vaihtohyvitystä saa latiakaan enempää kuin suojaamattomasta, mutta seuraavalta ostajalta liike kenties saa satasen-pari enemmän kuin auto "on ruostesuojattu".

Itselläni on autot olleet yleensä 1-4v, yhtään niistä en ole ruostesuojauttanut..ja yhdessäkään ei ole ruostumisongelmia ollut. Minusta olennainen asia ruosteen välttämisessä on auton pitäminen puhtaana..myös alustan/heti silmien edessä näkymättömien kohtien osalta. Samoin mahdolliset kiveniskemät kannattaa paikata mahdollisimman nopeasti koska mikä tahansa rauta ruostuu siinä vaiheessa kun rautaa..tai peltiä tässä tapauksessa..suojaava lakka+maali+pohjamaali+sinkitys hajoaa.
Puhtaus ja puhtaanapito on avainasia tässä kohtaa, koska mikä tahansa metalli ruostuu jos sen päästää ruostumaan siksi ettei pidä siitä huolta.
Kuitenkaan en tarkoita mitään jokapäiväistä pesemistä, vaan esim talvisaikaankin riittää kun pesee auton silloin kun se on silminnähden likainen..joskus se voi olla 2-3x vko..joskus voi olla 1x/kk, riippuen siitä millaista keliä sattuu olemaan. Ja alustankin osalle on minusta riittänyt se että edes jokatoisella tai joka kolmannella kerralla suihkuttelee letkulla alustasta isoimmat kurat pois..eli ei siis mitään ihmeellistä, vain normaalia autosta huolehtimista.

Eli: jos pidät autoasi joitakin vuosia..ja pidät siitä hyvää huolta, ei minun käsitykseni..ja myös kokemusteni mukaan..ole tarpeellista suojauttaa autoa, jos ei halua tehdä palvelusta seuraavalle omistajalle.
Toki jos aikoo pitää auton pesemättä koko talven niin ehkä ruostesuojaus voi jotain apua tuoda..mutta en usko että sinun tarkoituksesi on olla pesemättä Mersua kertaakaan marraskuun ja toukokuun välisenä aikana.. :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

jva,

täytyy onnitella erinomaisen selkeästä, informatiivisesta, vakuuttavasta, mutta silti objektiivisen oloisesta vastauksestasi.

Mutta kyllä Mersun ruosteensuojauksessa pitäisi päästä merkin muun imagon tasolle, ettei tämmöisiä asioita tarvitsisi uusien eikä käytettyjen mersujen omistajien miettiä.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Siinä on vaan se ongelma, että muuten ne kestäisi melko hyvin jossei soralla ja suolalla hiottaisi paikkoja, meillä täällä vaatii (liki) kaikki autot lisäsuojaa jos aikoo pitää sinne kymmeneen vuoteen asti niitä ongelmatta, peltien puolesta.

Lisäksi EY:n ympäristölainsäädäntö rajoittaa autotehtaitten päästöjä ja niitä päästöjä tulisi juuri tuosta massauksesta tehtaalla... Joten :arrow: Varmaan ymmärrätte...
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
zami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 23.10.2005 21:34
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja zami »

Kiitos kommenteista, taidan etsiä asiallisen lafkan joka hallitsee hommat.
Vielä Vehosta: kysyin suojausta heiltä, vastattiin että heillä ei ole sopimusta minkään suojausfirman kanssa. Yhden myyntipisteen huollon työnjohtaja sanoi, että ovikoteloita ei pidä antaa käsitellä, siis ainoastaan pohjapellin voi antaa massata. Vaikka autossa on mainoksen mukaan " 30v puhkiruostumattomuus takuu, niin olen varma että takuun jälkeen autoa pitää kasassa vain maali-ja lakkakerros. Muuten olen autoon tyytyväinen, ainoastaan rengasmelu on yllättävän kova.
fc8720
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.03.2005 18:18
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja fc8720 »

Itse tein alkuviikosta omaan farkku väykkään massauksen ja kotelosuojauksen.Ensin pesin pohjan liuottimella ja painepesurilla,tulos oli karmeata katsottavaa.Lähes joka paikassa edessä ja takana oli ruostetta ja irtovaa massaa,ja siitähän se tivoli alkoikin joka kesti 2 täyttä työpäivää.Autoni on rekisteröity 11/98 ja voisin väittää että parin vuoden päästä ois päässyt pellin hitsaukseen.Joten suosittelen,jos et itseäsi niin auton seuraavia omistajia varten :lol:
Avatar
santtu79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 20.10.2005 17:07

Viesti Kirjoittaja santtu79 »

kyllähän aina noi massaukset ja kotelosuojat kannattaa hoitaa. itte oon joka auton menny läpi ja onhan se selvä että se kestää paljon pidempään. eli jää turhat hitsaukset vähemmälle. näissä suomen keleissä ja suola määrissä auto ruostuu paris vuodessaki. ja tietenki toi auton puhtaana pito auttaa jo paljo. eikä se massaus niin kallista o että sen takia kannattais jättää tekemättä.
Avatar
zami
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 23.10.2005 21:34
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja zami »

Vielä kysyisin suojauksesta:
Tuff-Kote dinol, tai Finikor, siis kumpi parempi?
Olis kiva saada vinkkejä ja kokemuksia eri firmoista uudellamaalla.
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tervaajia

Viesti Kirjoittaja markku »

zami kirjoitti:Olis kiva saada vinkkejä ja kokemuksia eri firmoista uudellamaalla.
Pääkaupunkiseudun hyvät mersukorjaamot
S320L -97
Avatar
ylivertanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ylivertanen »

Vaikka firma ei olekaan pääkaupunkiseudulla, niin suosittelen silti Jarmo Auvisen Ruoste-Estoa. Vien oman W124:n vm. -92 marraskuussa suojaukseen ja hinta noin 400 €. Kyseessä on ensimmäinen käsittely, jota sitten parsitaan 3-5 vuoden välein. Samalla päätin laitattaa lokarit, jos ne mahtuu.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

ylivertanen kirjoitti: hinta noin 400 €. Kyseessä on ensimmäinen käsittely
Se on tietenkin suhteellista kuinka "paljon" tuo 400e on, mutta ainakin minä keksin 400:lle eurolla aika paljon muuta käyttöä kuin ostaa sillä jotain möhnää CLK:n pohjaan..mutta kuten sanottu, asia riippuu hyvin paljon siitä kuinka kauan autoa aikoo pitää, mitkä ovat käyttöolosuhteet ja myöskin puhtaanapitomahdollisuudet.
Voihan sen 400 turhempaankin työntää..mutta on myös monta parempaa kohdetta (siis jos auto on uusi ja tarkoitus vaihtaa muutaman vuoden kuluttua)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
c180mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 23.07.2003 19:47
Paikkakunta: tampere

suojaus

Viesti Kirjoittaja c180mersu »

Tehdas suosittelee käyttämää DINITROL suojausaineita.
Avatar
ylivertanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti 13.09.2005 08:18
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ylivertanen »

jva kirjoitti:
ylivertanen kirjoitti: hinta noin 400 €. Kyseessä on ensimmäinen käsittely
Se on tietenkin suhteellista kuinka "paljon" tuo 400e on, mutta ainakin minä keksin 400:lle eurolla aika paljon muuta käyttöä kuin ostaa sillä jotain möhnää CLK:n pohjaan..
Mönjää suihkutetaan myös muualle kuin pelkästään pohjaan.

Onhan 400 aika paljon, mutta jos sillä rahalla selviää pehmeänpellin töistä, niin menkööt.
mutterimonttu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 26.10.2005 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mutterimonttu »

Karkkilan Ruoste-Ehkäisy. (Karkkilassa, 65 km Hgistä vt 2:n varrella). Sama äijä duunannu siellä vuodesta 1969, eli ei välttämättä ihan mikään poropeukalo. Siellä on koko perheen autot ruostesuojattu (paitsi oma, kun ei ole rahaa, massaan itse).
Mutterimontun menninkäinen.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

tuo uusien autojen ruoste"suojaus" on kyllä ihan onnetonta liikkeestä tullessaan :evil: (johtuu varmaan eu-direktiiveistä ja tehtaan myyntistrategioista)

tosiaan jos autoa meinaa jonkun vuoden pitää,niin ehdottomasti massaukseen ja kotelonsuojaukseen-->muuten katoaa mersusta kori :roll: :lol:



vaikuttaakohan uuden auton massaus yms..ruostesuojaus auton takuuseen..? :shock:
(tuntus vaan että perk**leen "koijjarit" vaatisivat ainakin jonkun merkkiliikkeen suojauksen)..
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Näkyypi olevan sellaisiakin "kevyt"massauksia, jotka eivät vaikuta koritakuuseen, mutta luulen, että jos tulee vänkyy ruostekorjauksista joskus vuosien päästä niin aika paha on myyjäliikkeen, maahantuojan tai itsensä tehtaan mennä väittämään, että tämän liikkeen tekemä ruostesuojaus on aiheuttanut ruostumisen. Voisi tulla mielenkiintonen vääntö.
Tiedät paikan, kokeile
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Näkökantoja on monia, mutta itse toin kesällä Saksasta Farkkuväykkyni ja katsastusmies sanoi heti, että onpa siisti pohja, missään ei näy ruostesuojauksen, eikä ruosteen jälkiä. Mutta ensimmäinen homma sykyllä ennen suojakelejä on viedä auto ruostesuojaukseen, jos sillä meinaa ajaa vielä viihenkin vuoden kuluttua. Ja ruosteettomaan peltiin siitä on vielä jotakin hyötyäkin.

Ja viime viikolla teetin suojauksen Kangasalalla Finikor-liikkeessä
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Avatar
mike66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 30.10.2005 01:46
Paikkakunta: keskinen Suomi

Viesti Kirjoittaja mike66 »

Mä hain autoni pari kuukautta sitten Saksan maalta ja käytin sen per heti Haarniskalla Jyväskylässä alustansuojauksessa. Samalla kun aloittelivat hommaansa, pyysin tarkastamaan pohjan hyvin tarkasti ja ilmoittamaan mahdollisista ongelmista. Niitä ei löytynyt eli pohja on ok ja nyt suojattu, seuraava tarkastus/käsittely kahden vuoden päästä. Hintaa mokomalle tuli 590 €
Ehkä se on hintansa väärti , kun olen ajatellut pitää autoa pidempään itselläni.

Auto on vuosimallia1994, enkä ole siitä ruostetta löytänyt mistään, aika erikoista on ollut lukea noita kokemuksia käsiin ruostuvista Mersuista...

Onko niin, että 90-luvun puolivälin jälkeen jotain tapahtui laadulle.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

makinenmt kirjoitti:Näkökantoja on monia, mutta itse toin kesällä Saksasta Farkkuväykkyni ja katsastusmies sanoi heti, että onpa siisti pohja, missään ei näy ruostesuojauksen, eikä ruosteen jälkiä. Mutta ensimmäinen homma sykyllä ennen suojakelejä on viedä auto ruostesuojaukseen, jos sillä meinaa ajaa vielä viihenkin vuoden kuluttua. Ja ruosteettomaan peltiin siitä on vielä jotakin hyötyäkin.

Ja viime viikolla teetin suojauksen Kangasalalla Finikor-liikkeessä
paljonko otti hintaa? voisin ittekki olla kiinnostunu tosta ruastesuajauksesta. ostin vähän yli vuosi sitten w201:n saksan maalta. ei ollu sillon yhtään ruastetta, eikä oo nytkään! ajattelin, että pitäsköhän suajata, jotta pysyis tulevaisuudessakin ruasteet loitolla.
W201 250DT 20V
w201 190E
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Meillä oli Väykky ja V40 Volvo ja hinta oli 1000€ yhteensä. Eli noin 500 per auto. Se oli 300€ Pirkanmaan kalleinta vähemmän per kiesi. Aikataulu piti ja paja vaikutti muutenkin asialliselta, ainakin on ollut samalla paikalla pitkään. *<;-)
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Vastaa Viestiin