W201 etujarrulevyjen vaihto ongelmia..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

W201 etujarrulevyjen vaihto ongelmia..

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Lähteekös nuo levyt muuta kun ulosvetäjällä vetää rasvakupin päältä kunhan on sen ruuvin irroittanut vai täytyykö koko napa purkaa jotenki?

Nimim. korjausopas jäi Tampereelle..
Viimeksi muokannut Mikkoj, To 13.10.2005 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-----------------------------
W201 250D -89
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Isolla lekalla ku jaksaa lyödä ni irtoaa, voi toki olla et tarttee ulosvetäjän kans
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: W201 etujarrulevyjen vaihto..

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mikkoj kirjoitti:Lähteekös nuo levyt muuta kun ulosvetäjällä vetää rasvakupin päältä kunhan on sen ruuvin irroittanut vai täytyykö koko napa purkaa jotenki?
Ainakin omasta levy lähti, kun irrotti jarrusatulan ja sen jälkeen levyn ruuvin. Ei tarvinnut ulosvetäjää. Jos meinaa olla jumissa, kolistele levyä sopivalla säätövasaralla. Eikös noissa 201:ssä ole samanlaiset jarrut.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Pitäs kai niissä olla.. Noi on kyllä aika ruosteiset et voipi olla vaan jumissa. Onhan se sitten niillä jollain jousisokilla kiinni mutta kai ne lähtee siinä sit samalla kun ulosvetäjällä vetää.

Kiitoksia nopeista vastauksista! :)
-----------------------------
W201 250D -89
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mikkoj kirjoitti:Onhan se sitten niillä jollain jousisokilla kiinni mutta kai ne lähtee siinä sit samalla kun ulosvetäjällä vetää.
Ne sokat on siinä lähinnä estämässä levyn muljuamista, kun renkaan pultit on irrotettu. Ne ei paljoa pidättele.
Mikkoj kirjoitti:Lähteekös nuo levyt muuta kun ulosvetäjällä vetää rasvakupin päältä
Elä sitten litistä niitä kuppeja sillä ulosvetäjällä. :wink:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mikkoj kirjoitti:Pitäs kai niissä olla.. Noi on kyllä aika ruosteiset et voipi olla vaan jumissa. Onhan se sitten niillä jollain jousisokilla kiinni mutta kai ne lähtee siinä sit samalla kun ulosvetäjällä vetää.

Kiitoksia nopeista vastauksista! :)
ei pitäis noiden sokkien pitää sitä kiinni.
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Mikä avuksi kun ei tunnu levy lähtevän ja jos ulosvetäjällä koittaa niin sehän vaan rasvakuppi painuu kasaan eli ei auto..

Kestääkö laakerit jos sitä kovin hirveesti paukuttaa ja meneekö se sillä vaan vinoon ja hirttää enempi?
-----------------------------
W201 250D -89
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Ota se rasvakuppi pois ja sitten ulos vetäjällä...Veto päälle ja hakkaamaan lekalla ni pamahtaa auki
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäs muuten sen rasvakupin filosofia ja tarkoitus oikein on, olen sitä pohtinut volkkareita rassailessa ja nyt tuossa Vitossa ei moista tekelettä ole alkuunkaan.

Miksi rasvakuppi on keksitty, onko se jonkin sortin pöly/ruostesuoja vetoakselin päälle ja mutterille, kun puhutaan etuvetoautoista ?
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

ei sitten tahdo lähteä millään.. millä ne autokorjaamoissa otetaan? auttasko lämmitys, vai palaako rasvat vaan laakerista pois? Alkaa usko loppua..
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

jos kerran satulan olet irroittanut ja takapuolelta vasaralla napottelet ja samalla pyörität napaa niin pitäisi irrota ja jos pitää kaikeata huolimatta vetää ulosvetäjällä niin kuppi meisselillä irti ja sitä rataa....mut pitäisi se vasaralla irrota tai jo on ruostunut lujasti kiinni....
Itse tein ja säästin
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

kannattaa varmaan se mutterikin siit keskeltä irrottaa :shock:
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Mutteri on irti, siis se pieni kuusiokolomutteri jolla jarrulevy on kiinni. Sit siinä on niitä putkisokkia kaks kappaletta jotka on vielä paikollaan. Ei tunnu mikään auttavan.. Ei tosin oo kosanderia jolla vois kunnon lämpöshokin antaa mutta mitäs laakeri siitä tykkäis?

Satula on tietty irti ja naputeltu on kovasti tuloksetta. Liekö nuo sitten on alkuperäiset levyt!?! kohta 400 tkm taulussa.. Kuinka lujaan siitä keskitapista tohtiin sitten ulosvetäjällä ottaa voimaa kun se vaan vetää laakerin sitte jumiin.. Mietin että oisko niillä korjaamolla joku systeemi millä otetaan vastaan niihin kierteisiin.. Vois odottaa aamuun ja konsultoida dealeria tai aki P tä..
-----------------------------
W201 250D -89
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

pitäs kyllä lähteä suunnilleen käsin irti,kun löysää sen kuusioruuvin ja sit kiertää sen keskimutterin irti missä kuusiomutteri on. älä vaan ees mieti mitään kosaneita.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikkoj kirjoitti:Ei tosin oo kosanderia jolla vois kunnon lämpöshokin antaa mutta mitäs laakeri siitä tykkäis?
Biltemasta saa semmoisen näppärän pikkukosanderin, johon sopii retkikeittimen kaasuputelit. Toimii yllättävänkin hyvin ja on helppo napata mukaan auton alle.

Ei se lämpö kovin nopeasti ehdi laakeriin leviämään ja nyt pitäisi siis lämmittää sitä ulompaa osaa (eli levyä) ja jäähdyttää sisempää (jossa on laakeri) niin se lämpölaajeneminen auttaa irtoamista. Mikäli nyt osaan kuvitella oikei tuon takatuupparin rakenteen. Ruiskutat sen vielä kertaalleen täyteen irroitusöljyä ja odotat aamuun niin lähtee irti.

Tuommoseen hommaan kun ryhtyy niin voisi ruiskia öljyä pari päivää ennen valmiiksi, ajella muutamat kunnon jarrutukset motarilla niin saa levyt lämpimäksi ja sitten äkkiä irti...arvailen.
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

tommy1 kirjoitti:pitäs kyllä lähteä suunnilleen käsin irti,kun löysää sen kuusioruuvin ja sit kiertää sen keskimutterin irti missä kuusiomutteri on. älä vaan ees mieti mitään kosaneita.
Siis pitääks sieltä rasvakupin altakin irroittaa se "mutteri" Eikö sen pitäs lähteä siitä ihan irti aukaisematta rasvakuppia? Kellään korjausopasta, mitä se sanoo tuosta vaihdosta? Siis kun vertaan uuteen niin ei kai se mitenkään siinä sen kummemmin pitäs ola kiinni kuin tuolla yhdellä kuusiokoloruuvilla. Vai pitääks se koko napahässäkkä laakereineen irroittaa?
-----------------------------
W201 250D -89
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Vedät ulos vetäjän niin piukkaan kun uskallat ja naputtelet vetäjän päähän on se kumma jos ei irtoa...

Itellä meinas kans usko loppua kesken kun omasta vaihdoin, mutta pamahti ne lopulta auki...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikkoj kirjoitti:Siis pitääks sieltä rasvakupin altakin irroittaa se "mutteri" Eikö sen pitäs lähteä siitä ihan irti aukaisematta rasvakuppia?
Ei pitäisi irroittaa mitään keskimuttereita.

http://mb.braingears.com/201_DISK1/PDF/10009.pdf

Tuossa on hyvä kuva etuakselin levyistä. [15:s sivu]. Mikäli tuota oikein tulkitsen niin aivan kuten kaikissa muissakin autoissa, ruuvi 8 irti ja levy lähtee vetämällä ulos kun jarrusatula on ensin purettu...ja kyllä ne joskus vähän tiukassa ovat olleet, nuo levyt.

Se laakeri kestää jonkin verran lämpöä ja kun jarrulevymötikän koittaa lämmittää niin pikkutohottimella tai kuumailmapuhaltimella sitä tuskin saa edes 100 asteiseksi. Ajon jäljiltä levyt ovat välillä todella kuumat, siten että ne jopa sinistyvät kuin on käyty motarilla pelleilemässä, ainakin minulla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensin voi lyödä levyyn mahdollisimman lähelle laakeria, siis "ulkoapäin" koputella, ja melko reilusti.
Sillä hakkaamisella levy alkaa vähän liikkua,tai ainakin irtoaa ruosteesta, sitten hakkaat levyä ulospäin eli lyöt takapuolelle.

Lujassa saattaa olla, mutta ilman ulosvetäjää on aina lähtenyt.

Voimaa lyönteihin ja isohko vasara, en minä ainakaan ole onnistunut mitään rikkomaan hakatessani levyä irti.
wiimax.fi
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Oli itselläni kerran myös niin tiukassa että meinasi usko loppua kesken. Hakattiin sitä moskalla puolituntia ilman tuloksia. Sitten otettiin ravakuppi pois ja pistettiin ulosvetäjä paikoilleen. Kiristettiin niin paljon kuin uskallettiin ja sen jälkeen moskalla kovia iskuja joka puolelle levyä (ulkopuolelle). Kyllä se vartin jälkeen paukahti irti kun uskallettiin vaan lisätä jännitystä ulosvetäjällä.

Niin ja missään nimessä ei kannata sitä keskimutteria avata. Sen jos avaa niin tulee napa laakereineen syliin...
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Noniin lähtihän ne irti. Dealerin konsti oli kyllä paras. Eli suoraan ulkoapäin kunnon lyöntejä laakeripesän ympärille niin rupes irtoamaan, sitten pyöritellen ja naputellen irtos.

Yritin sitä toista ensin sillä ulosvetäjällä samalla naputellen niin kappas vaan, levy-osa irtos mutta se sisäkehä jäi sitkeesti paikolleen.. :D

Kiitos vinkeistä!
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Yritin sitä toista ensin sillä ulosvetäjällä samalla naputellen niin kappas vaan, levy-osa irtos mutta se sisäkehä jäi sitkeesti paikolleen.. Very Happy
No olipas se hapertunut, vai onko sulla isompikin ulosvetäjä :D
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mikkoj kirjoitti:Yritin sitä toista ensin sillä ulosvetäjällä samalla naputellen niin kappas vaan, levy-osa irtos mutta se sisäkehä jäi sitkeesti paikolleen.. :D
No huh :oops: Oliskohan tuossa voinut kohta jo sattuakin jotain :shock: Aika haperoa on tavara ollut :roll:
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

No oli sitä jo paukutettukin sen verran että varmaan senkin takia oli väsynyt se rauta ja lujaan mä sen ulosvetäjänkin väänsin, saa nähdä millon laakerit hirttää kiinni.. tosin eihän sitä oo suunniteltu tuon suuntaisia voimia kestämään..
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

XUX63 kirjoitti:
Mikkoj kirjoitti:Yritin sitä toista ensin sillä ulosvetäjällä samalla naputellen niin kappas vaan, levy-osa irtos mutta se sisäkehä jäi sitkeesti paikolleen.. :D
No huh :oops: Oliskohan tuossa voinut kohta jo sattuakin jotain :shock: Aika haperoa on tavara ollut :roll:
Onkos 201:ssä samanlainen kuin 124:ssä, eli se levy on sellainen "puoli"jäähdytetty, eli sisäkehässä on sellaisia 1,5 cm reikiä? Liekö tarkoitettu laakereiden jäähdyttämiseksi. Itse jarrulevy ei niillä kyllä jäähdy varmaan yhtään.. Eli pettikö näiden reikien kohdalta, vaiko mistä?

Millä muuten ehkäistä tuota jumiin ruostumista? Itselläkin takaa vajaa vuosi sitten käytettiin irti, kun vaihdettiin laakeri + käsijarruvehkeet ja nyt pari viikkoa sitten vaihdoin levyt, niin sai taas hakata kuin vierasta sikaa, ennenkuin napsahti irti. Auttaisko siellä kuparitahna tms. vai aiheuttaako vain ongelmia esim. levyjen suoruuden kanssa :?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

veppe kirjoitti:Onkos 201:ssä samanlainen kuin 124:ssä, eli se levy on sellainen "puoli"jäähdytetty, eli sisäkehässä on sellaisia 1,5 cm reikiä? Liekö tarkoitettu laakereiden jäähdyttämiseksi. Itse jarrulevy ei niillä kyllä jäähdy varmaan yhtään..
No, ainakin 201 024:ssä on tuommoiset reijät jäähdyttämättömässä levyssä. Ei oo irroitus vastustellut eessä eikä takana, käsin ottamalla ilman hakkaamista on lähtenyt.

Hirvitti kerran katsoa takalaakerin vaihdossa kun hakattiin taka-akselin päähän tyylillä voima korvaa työkalut.... Paikathan siinä hajoaa tuollalailla. Itse taidan vaihtaa toisen puolen laakerin nyt kun asiaa muistelen ja taitaa taas takaa kuulua pientä laakerin ääntä, vai oisko mennyt perä pilalle (rattaat tai laakerit) kun hakkasivat isolla lekalla silloin.... ?

Niin, kai ne pikkuisen jäähdyttää niitä levyjä ne reijät, mutta ei varmaan kovin paljoa.

Kuparitahnan lisäksi on toki muitakin kiinnijuuttumisen estoaineita jotka kestää kuumuuttakin. Mutta eikös nämä ole tarkoitettu ihan kuiviltaan asennettaviksi levyt ja pyöränpultit?
Vastaa Viestiin