Jälleen kerran öljyistä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Jälleen kerran öljyistä.

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Vaihdoin äsken Öljyt Uoleviin.
Sain naapurilta 10 litraa Nesteen API 15W40 turbodiesel öljyä.

Öljynpaineet on nyt tapissa kokoajan. Tyhjäkäynnillä kone kuumana ja jopa sillon, kun tyhjäkäynnillä pakolla luistattaa kytkintä ja laskee koneen kierroksia. Sillonkin pysyy tapissa.
Taitaa olla aika paksut mömmöt tai sitten optimaaliset tollaseen moottoriin.

Saas nähdä tippuuko öljynkulutus?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jopas jotain

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No eipä ole aivan tuollaista tullut vielä vastaan. Eikä tuo öljylaatu näytä nyt niin kauheaa paksuakaan olevan. Oli mullakin 240D:ssä jos jonkinlaista tervaa, mutta kyllä se mittari ainakin inansa tipahti kuumana tyhjillä. Ettei vain mittari, anturi tms. jumittelisi? Kai se viisari sentään laskee, kun koneen sammutat.... :D

No, ei kai kunnon paineista koskaan haittaakaan ole. Kuidas käsi käyb?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Toimii

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mittari toimii. Ainakin vielä aamulla vanhoilla täyssynt/puolisynt./10W30 mineraali/jäteöljyseoksella viisari tippui 2,5 tyhjäkäynnillä. Koskaan ei ole alle 2,5 mennyt, että kyllä tuo kone paineet korkeella pitää millä öljyllä tahansa.

Tietty, kun niin paljon luistatti kytkintä, että kone melkein sammu, paineet tippui vähän. Mutta ei niitä helposti tippumaan 3:sta saanut.

Tarkastellaan tilannetta huomisen Helsingin reissun jälkeen, josko paineet tippuu :)
Uolevilla tulee meillä ekat 20tkm täyteen huomenna. Marraskuun alusta tähän päivään se on ollut. Eli 4,5 kk. Aika mukavasti kilometrejä. Diiseliveron maksu ei näin ollen hirveesti hirvittänyt.

Onko muuten muuallapäin suomea sama ilmiö? Diiseli maksaa 89-99c ja bensa n. 1,1€... Mitätön ero vain n.1mk litra...Suoraan sanoen kyrsii!!!

Onnea teille bensa-autoilla ajaville!!
Onneksi itsekkin olen kohtataas bensamiehiä :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Toimii

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W126 kirjoitti: Uolevilla tulee meillä ekat 20tkm täyteen huomenna. Marraskuun alusta tähän päivään se on ollut. Eli 4,5 kk. Aika mukavasti kilometrejä. Diiseliveron maksu ei näin ollen hirveesti hirvittänyt.

Onko muuten muuallapäin suomea sama ilmiö? Diiseli maksaa 89-99c ja bensa n. 1,1€... Mitätön ero vain n.1mk litra...Suoraan sanoen kyrsii!!!
No oho, onpas perhe rullaillut kovasti! Ilmeisesti Uolevi on ollut erittäin hintansa väärti, jos verrataan esim. samaa matkaa W126:lla. ARMillanihan en ole ajellut elokuun jälkeen kuin vasta n. 13 tkm.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

No...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaikki on suhteellista, sano. Meikä on hopeanuolen eli silakan eli Harmon eli W123:n kanssa ajanut jokseenkin tasan 11 tkm, ja auto on sentäs ollut taloudessa jo 14 kk.Sitä vastoin tuolla 4Maticilla olen ehtinyt kelata jo yli 3000 kilometriä, ja autosta tehtiin kaupat tänä vuonna 22. helmikuuta...

Noista Nesteen öljyistä kuulisin mieluusti lisää kokemuksia sellaisten kerryttyä. Hovimekaanikko suhtautui varauksella aajtukseen siitä, että Nesteen tavaraa mersun koneeseen. Ei pysy sisällä ja häviääkin nopeaan tahtiin, sanoi mikko ja latasi Mobilit M103:n sisuksiin. Puhe ei ollut yksilöidysti mistään öljymallista, vaan yleisellä tasolla Mobilista.
Erikoisesti kiintoisaa olisi siis kuulla, miten Uolevi pitää kotimaiset mehut sisällään ja miten se niitä syö. Tuo M102:han meillä kulutti aika reippasti Nesteen Cityprota, Mobilia taas ei yhtään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Uusi havainto öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ilmeisesti se on pienestä kiinni. Vaikka lämpömittari näyttäisikin 85 astetta, voi öljynlämpötila olla vielä vähän alle.

Nimittäin äsken pidemmän rupeaman jälkeen paineet oli tyhjäkäynnillä sen 2.5, kuten ennenkin. Eli se siitä.

Mitä noihin halpoihin kilometreihin tulee, ne on todellakin totta.

20tkm/4,5kk
Remonttia on tehty vain. 10Eurolla. Lisävalot+rele maksoi 26€ ja
Öljynvaihtoihin ja suodattimiin on mennyt n. 220€
Henkalta ostin kamaa n.80€:lla (turhaa tuningia)

Kulutus on ollut keskimäärin 9l.
Arvonalennusta ei ole, pikemminkin arvon nousua.
Diiseliveroa kertyy n. 40€/kk

Lisäksi kulukorvauksina olen saanut auton lainaamisesta n. 360€ ja lisää tulee 90€/viikko loppukevään ajan :P

Siitä vaan laskemaan kilometrikustannuksia.

1800km x 85C = 1530€
4,5kkx40€/kk= 180€
huollot+korjaukset = 336€
korvauksia -24€
yht. 1686€

0.0843€/km = n. 50p/km
Aika halpaa etten sanoisi. Miksi silti tuntuu, että rahat on tiukemmalla, kun Ässällä ajaessa :shock:

Mitenkähän tästä eteenpäin, kun on kummatkin liikenteessä.... :?: :o :shock: :evil: :twisted:
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Mobilista

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Aku P kirjoitti:Noista Nesteen öljyistä kuulisin mieluusti lisää kokemuksia sellaisten kerryttyä. Hovimekaanikko suhtautui varauksella aajtukseen siitä, että Nesteen tavaraa mersun koneeseen. Ei pysy sisällä ja häviääkin nopeaan tahtiin, sanoi mikko ja latasi Mobilit M103:n sisuksiin. Puhe ei ollut yksilöidysti mistään öljymallista, vaan yleisellä tasolla Mobilista.
Nesteen nesteitä en ole kokeillut mutta Mobilista on vain hyvää sanottavaa.

Niin, tuo Lumikin edellinen yksityisomistaja, jonka kanssa puhelimitse turisin piiiitkän tovin ennen kuin menin edes jobbarille autoa katsomaan, kertoi kyseisen pirssin öljynkulutuksesta seuraavaa:

"Mä oon ihan mineraaliöljyillä ajanu, vaihtanu tietty viiden tonnin välein. Eikä vie öljyä. Ei joudu ollenkaan siinä viiden tonnin välillä lisäämään vaikka laskeehan se pinta tietysti."

Ja kuinka ollakaan, nyt alkaa olla yhdeksän tonnia ajettu Mobil Ykkösillä ja tilanne on edelleen sama; pinta ei ole laskenut MILLIÄKÄÄN. Ei siinä mitään ettei ole tarvinnut lisätä mutta kun ei ole tosiaan laskenut edes taso vaikka sitä miten päin ihmettelisi. Samassa kohtaa on kuin öljynvaihdossa ja samassa kohtaa kuin viiden tonnin kohdalla.

Että ilmeisesti on Mobilin öljyilä tapana myös pysyä koneessa.

Jos yhtään lohduttaa niin automaattiöljyä (Neste Dextron III) joutui lisäämään puoli litraa :-D

Taidan kokeilla ensi satsin niillä Castrolin parhailla öljyillä niin näkee onko eroa öljynkulutuksessa.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

öljyistä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kellään kokemuksia le-öljyistä puhuvat hurjista käyttöajoista.Myyjä ainakin niin hyvä puhumaan että taidan ottaa kaveriksi pietarin pakeille,siellä odotettavissa toistaiseksi kovimmat olosuhteet.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: öljyistä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

cdi kirjoitti:Kellään kokemuksia le-öljyistä puhuvat hurjista käyttöajoista.Myyjä ainakin niin hyvä puhumaan että taidan ottaa kaveriksi pietarin pakeille,siellä odotettavissa toistaiseksi kovimmat olosuhteet.
No, tämmöistä kokemusta on:

w201, ajettu n180-200tkm mobileilla melkein kaikki vaihdot jonka jälkeen ajettu n. 55-75tkm LE:n öljyillä (en muista ihan tarkkaan), sama vaihtoväli kuin muillakin eli 10tkm tai vuosi. Öljynä punainen LE 10W30. Edellinen omistaja (sukulainen) siis käyttänyt LE:tä.

Kun vaihdoin takaisin mobiliin (5W50) niin lähti moottorista kaiketi paskat liikkeelle ja nostimet piti oman konserttinsa. Lämmöt nousi vähäksi aikaa melko korkealle, mutta viikko pari ajoa niin, nostimet rauhottui ja lämmöt laski alas. Vaihdoin suodattimen 5tkm jälkeen ja nyt on toinen satsi mobilia menossa. En vaihda LE.hen takaisin vaikka autotallissa on 9 purkkia kyseistä ihmeainetta. Voisin myydä jollekkin halukkaalle ne jos joku haluaa kokeilla.

Vaan voihan se olla hyväkin öljy???
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

Re: öljyistä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Jotain tällaista piti epäilläkkin koska tiekarhussa on keskipako ö-suodatin saattaa olla pikkusen tehokkaampi kuin joku paperisuttura.ei ole le -mb oljy
Entä perä-öljynä kun tuntus liukkautta riittävän mutta ei pesutehoja.
ps onko oljyt minkähintasia siellä tallinperällä.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Isäukko osti vuosia sitten korjaamolle kympin kannun tuota LE:n peräöljyä, jonka pitäisi olla ikuista, ainakin puheiden mukaan. Varsinaisia käyttökokemuksia pitkältä ajalta ei ole, sillä ei tuota öljyä ole laitettu kuin pariin autoon. Omassa 190:ssä on nyt reilun vuoden olleet nuo öljyt, mutta saa nähdä montako vuotta perä kestää muutenkaan.

Kallista se ainakin oli ja tosiaan myyjän puheiden mukaan kestää mitä tahansa miten kauan vaan.
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cdi »

Kallista se ainakin oli ja tosiaan myyjän puheiden mukaan kestää mitä tahansa miten kauan vaan.[/quote]

Miten kallista ja mikä oli öljyn typpi sinne perään entä vaihteisto öljyn tiedot.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Avatar
Villeys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 06.02.2006 17:14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Uusi havainto öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Villeys »

Jokko Päivärinne kirjoitti:Ilmeisesti se on pienestä kiinni. Vaikka lämpömittari näyttäisikin 85 astetta, voi öljynlämpötila olla vielä vähän alle.
Jos öljynlämpömittaria ei ole, niin nyrkkisääntönä voidaan pitää että öljyn lämpötilan nousu normaaliin lämpötilaan kestää 3-4 kertaa kauemmin kuin nesteitten lämpötilan nousussa kylmästä normaaliin. Ja eikös öljyn normaali lämpötila ole jossain 60-65 asteen paikkeilla?

Eriöljyissä on eroja, olen huomannut eroja samassa autossa (w123 240D -81) oli aluksi mobil rally formula 5-50, öljynpaineet lämpimänä vähä yli 2, ja sit kun laitto kendall elite racing formula 5W50 (täyssynteetinen) paineet laski n. 1.9 ja sit kun kokeiltiin kendaalin 5w30 täyssynteettistä ni paineet tipahti 1,5:een, tietty ku tuo viimesin on lämpimänä vain 30:stä.
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Mobilista

Viesti Kirjoittaja koyama »

Henri Junkkala kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Noista Nesteen öljyistä kuulisin mieluusti lisää kokemuksia sellaisten kerryttyä. Hovimekaanikko suhtautui varauksella aajtukseen siitä, että Nesteen tavaraa mersun koneeseen. Ei pysy sisällä ja häviääkin nopeaan tahtiin, sanoi mikko ja latasi Mobilit M103:n sisuksiin. Puhe ei ollut yksilöidysti mistään öljymallista, vaan yleisellä tasolla Mobilista.
Nesteen nesteitä en ole kokeillut mutta Mobilista on vain hyvää sanottavaa.

Niin, tuo Lumikin edellinen yksityisomistaja, jonka kanssa puhelimitse turisin piiiitkän tovin ennen kuin menin edes jobbarille autoa katsomaan, kertoi kyseisen pirssin öljynkulutuksesta seuraavaa:

"Mä oon ihan mineraaliöljyillä ajanu, vaihtanu tietty viiden tonnin välein. Eikä vie öljyä. Ei joudu ollenkaan siinä viiden tonnin välillä lisäämään vaikka laskeehan se pinta tietysti."

Ja kuinka ollakaan, nyt alkaa olla yhdeksän tonnia ajettu Mobil Ykkösillä ja tilanne on edelleen sama; pinta ei ole laskenut MILLIÄKÄÄN. Ei siinä mitään ettei ole tarvinnut lisätä mutta kun ei ole tosiaan laskenut edes taso vaikka sitä miten päin ihmettelisi. Samassa kohtaa on kuin öljynvaihdossa ja samassa kohtaa kuin viiden tonnin kohdalla.

Että ilmeisesti on Mobilin öljyilä tapana myös pysyä koneessa.

Jos yhtään lohduttaa niin automaattiöljyä (Neste Dextron III) joutui lisäämään puoli litraa :-D

Taidan kokeilla ensi satsin niillä Castrolin parhailla öljyillä niin näkee onko eroa öljynkulutuksessa.

Henkka
Ei se kastroolin öljy 15/40 magna huonoa ole.Öljynpaineet 300 km jälkeen 1.8 ja mopililla sillä rallylla sama testaus viime talvena paineet 1.4 Mopil kuiteski 5 /50 ,johtuuko ero tästä ,voisko joku valottaa tätä autotekniikan mustaa aukkoa
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

JP74 kirjoitti:Isäukko osti vuosia sitten korjaamolle kympin kannun tuota LE:n peräöljyä, jonka pitäisi olla ikuista, ainakin puheiden mukaan. Varsinaisia käyttökokemuksia pitkältä ajalta ei ole, sillä ei tuota öljyä ole laitettu kuin pariin autoon. Omassa 190:ssä on nyt reilun vuoden olleet nuo öljyt, mutta saa nähdä montako vuotta perä kestää muutenkaan.

Kallista se ainakin oli ja tosiaan myyjän puheiden mukaan kestää mitä tahansa miten kauan vaan.
Se nyt on aivan sama mitä myyjä sanoo. Mutta joka litkun sekaan (ja joka paikkaan missä ei ilma vaihdu kunnolla) kondensoituu vettä, kun lämpötila vaihtelee. Ja vesi ei taida olla oikein hyvä voiteluaine. Tai korroosionestoaine.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
Villeys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 06.02.2006 17:14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mobilista

Viesti Kirjoittaja Villeys »

koyama kirjoitti: Ei se kastroolin öljy 15/40 magna huonoa ole.Öljynpaineet 300 km jälkeen 1.8 ja mopililla sillä rallylla sama testaus viime talvena paineet 1.4 Mopil kuiteski 5 /50 ,johtuuko ero tästä ,voisko joku valottaa tätä autotekniikan mustaa aukkoa
Mustaa aukkoa? Nuo luvuthan tarkoittavat kuinka paksua öljy on. Ensimmäinen luku tarkoittaa vahvuus kylmänä, eli 5 (5w-50) on kylmänä notkeampaa kuin 15 (15/40), ja jälkimmäinen vahtuutta lämpimänä, eli 5w-50 on vahvempaa lämpimänä kuin 15/40, ja tuo w tarkoittaa soveltuvuutta talviolosuhteisiin.

Eli Mobil 1 5W-50 tarkemmat viskositeetit:

SAE luokka 5W-50
Viskositeetti, ASTM D 445
cSt @ 40 ºC 104,9
cSt @ 100 ºC 17,5

Tarkemmat tiedot viskositeeteisä tietystä öljystä saa aina jälleenmyyjältä.
tässä esimerkiksi teboilin tarkempi selostus noista vikositeeteistä: http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5650;5651
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tenutähti kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Isäukko osti vuosia sitten korjaamolle kympin kannun tuota LE:n peräöljyä, jonka pitäisi olla ikuista, ainakin puheiden mukaan. Varsinaisia käyttökokemuksia pitkältä ajalta ei ole, sillä ei tuota öljyä ole laitettu kuin pariin autoon. Omassa 190:ssä on nyt reilun vuoden olleet nuo öljyt, mutta saa nähdä montako vuotta perä kestää muutenkaan.

Kallista se ainakin oli ja tosiaan myyjän puheiden mukaan kestää mitä tahansa miten kauan vaan.
Se nyt on aivan sama mitä myyjä sanoo. Mutta joka litkun sekaan (ja joka paikkaan missä ei ilma vaihdu kunnolla) kondensoituu vettä, kun lämpötila vaihtelee. Ja vesi ei taida olla oikein hyvä voiteluaine. Tai korroosionestoaine.
Tätä mieltähän minä itsekin olen, lähinnä huvittaa, miten hyvin se myyjä sai tuon isän ylipuhuttua :lol: Ei tuo nyt niin iso investointi ole vaihtaa kerran vuoteen peräöljyt, lähinnä viitsimisestä kiinni.
Vastaa Viestiin