Mersun ruostesuojaus (W202), sinkitty vai ei? vrt. Audi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Mersun ruostesuojaus (W202), sinkitty vai ei? vrt. Audi

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Hei,

uutena foorumilaisena ja tuontimersun omistajana täytyy kysellä Mersun ruostesuojauksesta eli millainen se ja kori ylipäätänsä on? Onko 05-mallit ihan eri planeetelta vai onko sama perusrakenne?

Tutustumisen kohteena on nyt -98 C280, jossa ainoastaan pari kiveniskua, mutta niistä toinen oli jo hieman ruostunut ovessa, joten sitä piti vähän hioa ja laittaa puikolla maalia ja lakkaa.

Edellissä autossa Audi A4 vm-99 oli kymmeniä kiveniskuja, mutta yksikään niistä ei ollut ottanut ruostetta itseensä. Täyssinkitty kori Audilla siis toimii.

Mersun apumiehen kynnyslistan alla oli myös yksi ruostepiste, joka osoittautui useiden cm-laajuiseksi. Mahtaakohan hionta (en ottanut listaa pois vaan löysäsin alanipukat ja hieman raotin listaa), pohjamaali ja puikko plus lakka olla kestävä ratkaisu? Onko kokemuksia? Maalipinta muuten erinomaisessa kunnossa.
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mane »

Kyllä MB ruostuu ja reippaasti, mutta onneksi maahantuojalla on ainakin tähän asti ollut hyvä ja kattava takuu näissä asioissa.
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
W213 E200D Edition One Avantgarde -19
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

eli paska mikä paska ruostesuojauksen kannalta....imee naapuruin corollankin ruosteet itteensä... :lol: :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Ruostuva johtotähti

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

vai tämmöinen on Mersun kohtalona, onkos kenelläkään tietoa tuosta korin käsittelystä tehtaalla ja miten hyvin maahantuoja on palvellut näissä ruosteasioissa?

Menisikö kyseisen paikan korjaus takuun piikkiin?
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

w202 - 93 lähtien osasinkitty, tarkkoja prosentteja ei ollut maahantuojallakaan antaa, omassani ei ole ruostepilkkuakaan eikä missään, pidosta se on pitkälti kiinni, sekä missä ja miten auton pesee, ja vahaa ym.
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Ruotsalaisten tekemiä ruostetutkimuksia löytyy netistä, niissä on kertoiltu sinkityksen paksuuksia. Suurin osa nykyautoista on sinkittyä tavaraa, mutta sinkkiä on vain liian vähän. Lisäksi käytetty menetelmä on valmistaa auto sinkitystä pellistä, ei sinkittää valmista autoa (Audillakaan). Reunat pitää ruostesuojata tai sieltä lähtee happanemaan. Sinkki syöpyy Audeistakin veke, systerin 5v vanha Audi viettää tällä viikolla 3 päivää takuukorjauksissa. Takaluukku alkoi happanemaan.
C180T (S202) -99
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Bf109 kirjoitti:Ruotsalaisten tekemiä ruostetutkimuksia löytyy netistä, niissä on kertoiltu sinkityksen paksuuksia. Suurin osa nykyautoista on sinkittyä tavaraa, mutta sinkkiä on vain liian vähän. Lisäksi käytetty menetelmä on valmistaa auto sinkitystä pellistä, ei sinkittää valmista autoa (Audillakaan). Reunat pitää ruostesuojata tai sieltä lähtee happanemaan. Sinkki syöpyy Audeistakin veke, systerin 5v vanha Audi viettää tällä viikolla 3 päivää takuukorjauksissa. Takaluukku alkoi happanemaan.
Jospa tuota takaluukkua on kolhittu ja huonosti korjattu!!!

Itsellä ollut 10 vuotta Audi 80 ja MB 124 ajossa. Molemmat saman vuosikerran tavaraa. Audissa täyssinkitty kori. Eikä happane. Mersusta nyt en menisi samaa sanomaan. Mielenkiintoista seurata kumpi lahoaa ensin käyttökelvottomaksi.

Hyvällä huolenpidolla säilyy toki mersukin ruosteettomana.

Ruotsalaistutkimuksissa Audi on kyllä kärkikaartissa ruosteettomuuden suhteen. Mersu on pudonnut 95 jälkeen tehtyjen vuosimallien myötä toyotan tasolle.

Audissa käytetään 5 kertaa paksumpaa sinkkikerrosta kuin esim toyotassa. Siitä se ruostumisen ero syntyy.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

MB 124:ssa on sinkitty konepellin etureuna, ovet, kynnyskotelot, kattoluukku ja takaluukku. Samoin tuulilasin alareunan rakenteet ja etupuskurin yläpuolen tukirakenteet.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mane kirjoitti:Kyllä MB ruostuu ja reippaasti.
Niin, nämä uudemmat. Mielenkiintoista ajaa itse 20-vuotiaalla mersulla, jossa ei ole ruosteessa kuin ne pohjan "nostotassut" tai 16-vuotiaalla, jossa on pintaruostetta takaluukussa mutta esimerkiksi ovien tiivisteurat aivan ehjät.
Että eipä yleistellä. :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Pena kirjoitti: Jospa tuota takaluukkua on kolhittu ja huonosti korjattu!!!
Just joo, ja maahantuojan takuu laittelisi kuntoon jonkun poropeukalon tekeleitä? :lol: No jokatapauksessa on tehtaan jäljiltä tuo luukku, ei ole kolhittu tai maalailtu aikaisemmin.
Pena kirjoitti: Audissa käytetään 5 kertaa paksumpaa sinkkikerrosta kuin esim toyotassa. Siitä se ruostumisen ero syntyy.
Lisäksi audissa käytetään mm. taitoksia pistehitsauksen sijaan ja vahaa kaikissa saumoissa, kotelot muotoiltu niin ettei vesi jää seisomaan saumoja vasten ym. ym. Ei todellakaan ole pelkän sinkin ansiota, vaikka sinkkikin toki auttaa.
C180T (S202) -99
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kyllä se totta on ,että Audin veroista ruosteen kestävyydessä ei löydy. Kaikki mersu mallit ne on kautta aikojen ruostuneet, joko tunkin reiät tai takakontin kotelot, etupalkit tai oven tiivisteen väliset. Joka aika kaudella omat ruoste ongelmansa. Ruostumatonta autoa ei ole vielä tehty, jos siinä on vaan käytetty metallia. Sitten on näitä erikois yksilöitä, joita on pidetty, kuin kukkaa kämmenellä, jotka sitten ovat tänäkin päivänä liikenteessä. Kuten useimmat 123 mallit ja nykyään jo osa 124 suomi malleista ja tulevaisuudessa ruvetaan sitten puhumaan kestävistä 210 malleista. Tämä sama ruoste laulu on ollut mersujen kohdalla niin kauan, kun niitä on valmistettu. Muistan ajan, kun olin pikku poika ja naapurilla oli taksina 123 200d ja muutaman vuotta vanha ja reilut sata tuhatta ajettu. Kyläläiset ihmetteli, kun niin uusi auto ja jo ruosteessa ja kuulemma heti uutuuttaan on jo vaihdettu uusi moottori. Siitä autosta, kun hajosi moottori jo muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen. Takuuseen kyllä laittoivat uuden moottorin, mutta kylällä oli iso ihmetyksen aihe, kun Ladatkin kesti ajaa sen vähintään 100000 km, että monta kertaa kalliimpi auto ei kestä. Jotenka ei nämä tämänkään päivän "paraati Mersut" ole kuin hyvin hoidettuja yksilöitä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

petri.n kirjoitti:Kyllä se totta on ,että Audin veroista ruosteen kestävyydessä ei löydy. ..... Ruostumatonta autoa ei ole vielä tehty, jos siinä on vaan käytetty metallia. .
Totta. Muistavatko salolaiset entisen Traktoauton pihalla (Vilhonkadulla) olleen näytepellin: siinä oli sellainen teline, jossa oli maalamaton Audin sinkkipelti ja maalaamaton tavan auton koripelti. Jälkimmäinen helotti joka ohiajokerralla aina vaan ruskeampana, kun taas sinkitty pelti oli ihan iskemättömän oloinen.

Jäipä vaan takavuosilta mieleen tämä.... :)

OOTEEnä noista ruostumattomuuksista ja metallista sen verran. Meitillähän on perhepiirissä tuo alumiinikorinen britti-ihme Land Rover Discovery. Yksi mainosvaltteja on ollut, että kori ei alumiinisena ruostu.
No, eihän se. Toisaalta on kyllä jäännyt sanomatta että ovien rungot ja mm. konetilan osat ovat rautaa. Siinä, missä pintapellit ovat ihan timmit, ovenkarmeissa ja konehuoneessa on ruostetta enemmän kuin W210:ssa tulee koskaan olemaankaan.

[/OT]
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Niin oli täälläkin volkkarin liikkeillä se lokasuojat malli kappaleina sinkityksestä. No, alumiini ei ruostu, mutta se hapettuu, jos jää ilman suojausta ja sehän on "tavallaan" ruostumista.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kun alumiini hapettuu eli pinalle kehittyy ohut kerros alumiinioksidia niin se ei jatka hapettumista vaan oksidikerros toimii normaalioloissa suojakerroksena kun taas pelti jatkaa ruostumistaan.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Asian ympärillä käydään keskustelua myös täällä. :D
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 771
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Tuulilasin nettipalstalta:

Lehdessänne on ollut kattavia artikkeleita autojen ruostumisesta. Ette ole kuitenkaan käsitelleet alumiinikorisia autoja. Nehän eivät ilmeisesti ruostu lainkaan, mutta onko alumiinin käytössä muita ongelmia?

Olen aikeissa hankkia Audi A8 auton ja kiinnostaisi tietää onko siinä menopeli pitemmäksi aikaa (siis korin puolesta). - Pawel Pohto


Alumiini ei ruostu, mutta sekin syöpyy. Tosin alumiinin parhaisiin ominaisuuksiin kuluu, että alumiinin pintaan syntyvä oksidikerros suojaa sen alle jäävää materiaalia varsin tehokkaasti.

Alumiinin käytössä pahimpia ongelmia on hankala korjattavuus. Alumiinikorjauksia tekeviä verstaita ei ole kovin tiuhassa. Samoissa tiloissa kun ei voida tehdä peltitöitä teräskorisiin autoihin. Alumiinipintoihin lennähtävät teräshiukkaset saavat syöpymiä aikaan, joten alumiiniautojen peltikorjaamon pitää olla niistä täysin puhdas.

Toinen alumiinin huono ominaisuus on se, ettei aineella ole teräksen tavoin myötörajaa. Terästähän voidaan taivuttaa tiettyyn määrään saakka käytännössä miten pitkään tahansa, mutta alumiini väsyy. Niinpä esimerkiksi rasitukselle alttiit lentokoneiden alumiiniosat uusitaan säännöllisin, hyviksi todetuin käyttötuntivälein. Autoissa tähän ilmiöön ei käytännössä törmätä ainakaan korin osissa.

Alumiinikorjaukset vaativat myös erityisosaamista sekä tarkoitukseen sopivat työkalut, mm. TIG-hitsausta tarvitaan. Tämä kaikki tuntuu hinnoissa. Mutta toki peltityöt ovat onneksi harvinaisia, ja ne tehdään useimmiten vakuutusyhtiön laskuun.
Tiedät paikan, kokeile
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Kiitoksia kommenteista,

taitaa olla paljon pidolla merkitystä ruostumisenkin kannalta, mutta pitää ehkä tehdä se johtopäätös, että mersua ei kannata talvellakaan pitää likaisena niin pitkään kuin joskus tuli audia pidettyä, kun ei pakkasten takia kehdannut kaupungin lietteitä pestä auton päältä pois.

Ja tuon kynnyskoteloviritelmän olisivat saaneet Stuttagartin insinöörit jättää keksimättä, ei löydy paljon hyviä puolia. Katselin tuossa uusin silmin mersuja ja taitaa olla samanlainen viritelmä ainakin joissakin vanhemissa E-malleissa.

Saa nähdä nyt tämän mersun koritakuun, autoni on ilmeisesti muutaman kuukauden liian vanha ettei ole 30-vuotisen koritakuun piirissä ( mitä se sitten ikinä mersulla tarkoittakaan, jos ruostuminen on toyotan kanssa samaa tasoa). Veholle lähtee siis postia.

Katselin vaan tuossa autoa, joka muuten loistaa melkein uutuuttaan ja ei hevillä uskoisi, että listan alla on ruostetta. :?
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Tervausta

Viesti Kirjoittaja markku »

MKC280 kirjoitti:Ja tuon kynnyskoteloviritelmän olisivat saaneet Stuttagartin insinöörit jättää keksimättä, ei löydy paljon hyviä puolia. Katselin tuossa uusin silmin mersuja ja taitaa olla samanlainen viritelmä ainakin joissakin vanhemissa E-malleissa.Katselin vaan tuossa autoa, joka muuten loistaa melkein uutuuttaan ja ei hevillä uskoisi, että listan alla on ruostetta
Oma tarinani vastaavasta tilanteesta samanikäisessä W140 autossa löytyytästä. threadista..

Korjaus ja kiveniskuteipit hankauksen alaisiin kohtiin ovat pitäneet ruostepeikon ainakin toistaiseksi kurissa helmojen osalta. Pari vuotta sitten korjatut etulokareiden reunat vahvistettuna kiveniskuteipeillä ovat myös pysyneet kuosissaan.

Jos Mersusta aikoo pitoautoa itselleen, niin kunnon ruostesuojaus on pelkkää asiaa.
S320L -97
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Mersun takuu tomii

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Nyt pitää ilmoittaa hyviä uutisia tilannetietoina:

Otin yhteyttä merkkiliikkeseen ja Veholle Helsingissä. Liikkeessä ottivat kuvat kynnyslistasta, kopion huoltokirjasta jne. ja lupasivat ilmoittaa miten käy.

No ilmoitusta ei tullut, mutta kun kävin paikan päällä kysymässä niin kynnyslista korjataan takuuseen! Tai ei se mikään takuu enää ole -98 autossa vaan Mersun tehtaan käden ojennus kuluttajalle. HIENO HOMMA!

Mersun omistaminen rupesi heti tuntumaan paremmalta.Itse työ tehdään tosin tämän talven aikana, joten vielä täysin nuolaise...
make36
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.10.2004 08:03
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mersun takuu tomii

Viesti Kirjoittaja make36 »

Otin yhteyttä merkkiliikkeseen ja Veholle Helsingissä. Liikkeessä ottivat kuvat kynnyslistasta, kopion huoltokirjasta jne. ja lupasivat ilmoittaa miten käy.

No ilmoitusta ei tullut, mutta kun kävin paikan päällä kysymässä niin kynnyslista korjataan takuuseen! Tai ei se mikään takuu enää ole -98 autossa vaan Mersun tehtaan käden ojennus kuluttajalle. HIENO HOMMA!

Mutta missähän on aikaraja noissa korjauksissa? Mulla on -94 C220 ja takaluukun lukkopesän ympärillä olisi fixattavaa.
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Paha mennä sanomaan ikärajoista tuon suhteen, varmaankin huoltohistoria ja ajokilometrit vaikuttaa myös, mutta kannattaa aina kysäistä liikkeestä.

Jos tuo korjaus nyt toteutuu sanotun mukaisesti niin hattua nostan Stuttgartin suuntaan.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

kttopar kirjoitti:MB 124:ssa on sinkitty konepellin etureuna, ovet, kynnyskotelot, kattoluukku ja takaluukku. Samoin tuulilasin alareunan rakenteet ja etupuskurin yläpuolen tukirakenteet.
Joo, sen kyllä huomaa :idea:

Juuri em. paikathan ne ruostuukin ekana :evil:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
MKC280
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Su 21.08.2005 14:51

Hatunnosto Stuttagartin suuntaan

Viesti Kirjoittaja MKC280 »

Tilannekatsauksen tämän hetken loppuraporttina voin onnellisena todeta, että kaikki sujui kuten oli luvattukin. Auto oli kolme päivää korjattavan, itse sain ajella melkein uudella sijaisautolla ja auto on nyt korjattu ja kynnyslistat tarkistettu ja ainakin osittain maalattu molemmin puolin ja ikkunantiivisteiden alla on suojamömmöt estämässä karmien ruostumista.

Ensimmäisen kerran hymyilyttää oikeasti mersun omistaminen! Erinomaista asiakaspalvelua mersulta ja hyvää palvelua paikalliselta liikkeeltä. Jospa nyt säilyisi auto suhteellisen ruosteettomana pitkään. :wink:
Vastaa Viestiin