w210 220d syötön lisäys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

w210 220d syötön lisäys?

Viesti Kirjoittaja booser »

Miten onnistuu, omin käsin vai PP-dieselillä? Ja pumppuhan on se kestävyydestään kuuluisa Luukas.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei taida onnistua kumminkaan sähköohjattuun pumppuun.
wiimax.fi
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Re: w210 220d syötön lisäys?

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

booser kirjoitti:Miten onnistuu, omin käsin vai PP-dieselillä? Ja pumppuhan on se kestävyydestään kuuluisa Luukas.
Lauantaina kirjoitit kovin kerkeäväsi väyryselläsi !( Vastauksessa teholastu turbottomaan väyryseen.) :twisted:
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Menee sähköhommiksi, voisi onnistua vastusvirittelyllä. Ovat hyvällä menestyksellä piristäneet TDS "puimureita" joissa on sähköohjattu pumppu. Toinen vaihtoehto lienee lastu. Helpoin vaihtoehto on vaihtaa auto vaikka 300 DT:hen. Turbottomasta dieselistä ei kuitenkaan saa irti suuria tehonnousuja.

Vastusvirittelystä: http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=20423
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Re: w210 220d syötön lisäys?

Viesti Kirjoittaja booser »

ppj50 kirjoitti:
booser kirjoitti:Miten onnistuu, omin käsin vai PP-dieselillä? Ja pumppuhan on se kestävyydestään kuuluisa Luukas.
Lauantaina kirjoitit kovin kerkeäväsi väyryselläsi !( Vastauksessa teholastu turbottomaan väyryseen.) :twisted:
Siis kyllähän sillä kerkee (eikös sulla ole samanlainen?), mutta pitäisi olla ainakin E koppasessa tehoja 250hv ja vääntöä 500Nm ennenkuin olisin tyytyväinen.. :D Tai olisinkohan silloinkaan? :?

Se kerkiääkö ja onko tyytyväinen, on eri asia :shock: :lol:
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

Melitos kirjoitti:Menee sähköhommiksi, voisi onnistua vastusvirittelyllä. Ovat hyvällä menestyksellä piristäneet TDS "puimureita" joissa on sähköohjattu pumppu. Toinen vaihtoehto lienee lastu. Helpoin vaihtoehto on vaihtaa auto vaikka 300 DT:hen. Turbottomasta dieselistä ei kuitenkaan saa irti suuria tehonnousuja.

Vastusvirittelystä: http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=20423
Jees, ensin olin ihan kickseissä vastusvirittelystä, mutta loppua kohti homma latistui, kun näytti menneen ihan väittelyksi/taisteluksi..

Onko 95-97 Bimmereissä sama Luukaksen pumppu kuin 220d:ssä?

Onko joku löytänyt vastaava säätövastuksella syötöt tappiin keskustelua sähköohjatuille MB:n pumpuille?? Pari stobea tulee palkaksi :D :D
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3112
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

220:sta en tiedä mutta 250:ssä ja 300:ssa on sama säätöjärjestelmä kun BMW:ssäkin.

Ja ne ylempänä olevat 450€ boxit toimii ihan samalla periaatteella kun tuo BMW-foorumilla esitelty vastus/vahvistinkytkentä. Tehoakaan ei saa irti enempää koska pumpun elementit ei siitä kasva. "Chippaus" on turhan hieno nimi tuolle toimenpiteelle koska ohjelmaa itse tietokoneeseen ei vaihdeta, tällä palikalla vaan hämätään takaisinkytkentää = säädetään syöttöä suuremmalle kun kaasupoljin painetaan pohjaan. Mutta saahan sitä maksaa 450€ 4,50€ osista jos niin haluaa.
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

jysi kirjoitti:220:sta en tiedä mutta 250:ssä ja 300:ssa on sama säätöjärjestelmä kun BMW:ssäkin.

Ja ne ylempänä olevat 450€ boxit toimii ihan samalla periaatteella kun tuo BMW-foorumilla esitelty vastus/vahvistinkytkentä. Tehoakaan ei saa irti enempää koska pumpun elementit ei siitä kasva. "Chippaus" on turhan hieno nimi tuolle toimenpiteelle koska ohjelmaa itse tietokoneeseen ei vaihdeta, tällä palikalla vaan hämätään takaisinkytkentää = säädetään syöttöä suuremmalle kun kaasupoljin painetaan pohjaan. Mutta saahan sitä maksaa 450€ 4,50€ osista jos niin haluaa.
Niinpä.. Kun olen päättänyt että vapariin en mitään chippejä osta.. Tai voisin 200E:llä ostaa eli 10 E / hevonen..

Täytyy tutkia vastushässäköitä, ja jos jollain on tietoa, voi jakaa sen meille tyhmillekkin :)
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3112
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jos jollakin on jossakin 220:n pumpun ohjauksen kytkentäkaavio niin saa laittaa tulemaan, tutkiskelisin tuota ihan vaan mielenkiinnosta.

Noihin muihin (250 ja 300 eli OM 605 ja 606) kytkentä on selvillä, laiskuus/kylmyys/pimeys/vesisade/sopivien liittimien puute/muut harrastukset vaan on vuorotellen esteenä käytännön toteutukselle.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

jysi kirjoitti:Noihin muihin (250 ja 300 eli OM 605 ja 606) kytkentä on selvillä, laiskuus/kylmyys/pimeys/vesisade/sopivien liittimien puute/muut harrastukset vaan on vuorotellen esteenä käytännön toteutukselle.
Mielenkiintoista, päteeköhän nuo myös W202:n OM 605 turboon (vai olisivatkohan jopa samat pinnit kuin tuolla bemaripuolella on kerrottu)?? Haluaisitko jakaa tietoutta tyhmemmille vaikka yv:nä :)
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3112
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

No jos joku innostuu kokeilemaan niin tässä teoriaa: Eli Mitchellin kytkentäkaavioista löytyy kuva nimeltä "1997 Mercedes-Benz E300 / 3.0L Diesel, Engine Performance Circuits".

Alareunassa on "In-line fuel injection pump" eli ruiskutuspumppu ja sen sähköinen kaasuvivun vastine.

Oikealla puolella on sähkömagneetti jolle menee ruskea/valkoinen ja punainen/sininen johto. Sähkömagneettti kiskoo rautasydäntä pois lepoasennosta - kun kaasua painetaan, virtaa tulee lisää ja magneeetti kiskoo syöttöä isommalle.

Mistä se tietokone sitten tietää missä asennossa se vipu on ? Sitä varten on pumpussa potentiometri eli säätövastus - toisessa päässä keltainen johto, toisessa valkoinen ja liu'ussa punainen. Punaisen paikka muuttuu säätövivun asennon mukaan ja tietokoneelle takaisin lähtevä jännite muuttuu.

Se "chippaus" tapahtuu sitten niin että tuota punaista johtoa pitkin tietokoneelle palaavaa jännitettä tiputetaan jollakin keinolla jolloin kone luulee että säätö ei ole vielä liikkunut tarpeeksi ja lyö lisää virtaa peliin. Näin saadaan säätö vaikka tappiin asti.

Jännitteenalennuksen kannattaa olla poissa pelistä virrat päälle kytkiessä jolloin tietokone heilauttaa säätövivun reunasta reunaan ja mittaa mitkä jännitteet reuna-asennot palauttaa. Jos arvot ei miellytä niin tulos saattaa olla vikakäyttötila ja vikavalo syttyy. Samoin tyhjäkäynnin saa kasvamaan ja "pilattua" jos huijaus on koko ajan päällä.

Jännitteen alentaminen voi tapahtua vaikka vastuksella joka kytketään potentiometrin "plus"-pään ja boxin väliin jolloin säätöalue pienenee. Eli yksinkertaisin mahdollinen systeemi = ohituskytkin ja alennusvastukseksi säädettävä potentiometri. Jos johdon vetää ohjaamon puolelle niin kannattaa käyttää suojattua piuhaa.turhien häiriöiden välttämiseksi.

Hienommissa systeemeissä - kuten Kreuzotterin kytkentä BMW-klubin sivuilla - potikalle syötetään jännitettä joka alenee kun kaasupoljinta painetaan. Tulos: Ei "boostia" kun kaasua ei paineta, sitten alkaa tapahtua enemmän ja enemmän. Samanlainen kytkentä löytyy näiden "chippien" eli viriboxien sisältä, vaikka oikeastihan nämä ei mitään chippejä ole.

Ja edellä mainitttu on siis vielä teoriaa kytkentäkaavion ja BMW-tunaajaässältä kuullun perusteella..Käytännön testit on suunnitelmissa aikaisintaan keväällä.

Jos jotakuta huvittaa kokeilla niin siitä vaan. Kannattaa ensin mittailla minkäkokoiset vastukset potikassa on jotta voi arvioida paljonko voi huiputtaa. 220D:ssä jossa on Lucaksen pumppu on todennäköisesti eri värit ja koko kytkentä voi olla muutenkin erilainen, siksi olisi hauska nähdä se kytkentä.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Tuli tuolla wolkkari puolella tällainen juttu vastaan.

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=30662

Mahtaakohan kellään olla vastaavanlaisia kaavioita 220d koneelle/ kokemuksia vastusvirittelystä ko moottoriin?
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

Älkää hyvät ihmiset alkako rakentaa , "muuta kuin" 6-pyttyistä Väyrystä".
:twisted: :D :D
jussi290
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ti 13.01.2004 11:52
Paikkakunta: viljakkala

Viesti Kirjoittaja jussi290 »

tietäisköös kukaan tarkemmin että minkälaiset vastukset sinnenne kuuluu laittaa ja minkä värisiin johtoihin jos kyseessä olis toi 290 kone?
eli tuleeko ne vastukset siihen syöttö pumpun ja kaasuvaijerin päässä olevan sähkö mötikän väliin? Ku ei oo toi sähköpuoli nii hallinnassa ni täytyy selittää kaikki vaikeemman kautta ruuvin kääntö kyllä onnistuu paljon helpommin.
Antti A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 22.10.2009 15:53

w210 lucas pumppuun lisää syöttöä

Viesti Kirjoittaja Antti A »

tuossa oli kaverin kans puhetta siitä että onnistuuko syötön lisäys 220D koneeseen huijaamalla moottorinohjausta sillälailla että laittaa imuilman lämpötila-anturiin vastuksen? kaveri opiskelee autoasentajaksi ja on tän kesän töissä yhesä autosähköliikkeessä ja otti sielä tän lucas pumpun syötön lisäyksen asiaksi niin sanoivat että ainaki teoriassa syöttyä saa lisää sillälailla, että laittaa imuilman lämpöanturiin vastuksen. tuon pitäs vaikuttaa sillälailla, että anturilta tulee ohjaukselle tieto että imuilma on vaikkapa -30 astetta vaikka se todellisuudesa olis vaikka +20. tuo anturi toimii kuulemma sillälailla että mitä kylmempi ilma, sen enempi se vastustaa virran kulkua ja kun laittaa sen perään vielä säätövastuksen niin voi ite säätää kuinka paljo anturi huijaa

kysymys kuuluukin seuraavaksi että pyrkiikö motinohjaus pitämään diesel/ilma suhteen sopivana kokoajan ja jos pyrkii niin miten? ja mitä virkaa egrrässä olevalla alipaineohjatulla ilmaläpällä on? ite ainaki oon ymmärtäny niin että moottoriohjaus pyrkii käyttämään konetta "rikkaammalla" lisäämällä syöttöä sillon kun on pakkasta ja "laihemmalla" helteellä että naftan suhde ilmamäärään pysyy sopivana

toivottavasti ymmärsitte nyt mitä ajan takaa :)
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Syöttöähän saa lisättyä kaasupolkimesta :lol: Eikös se tossa 220D:ssä riitä... Ei varmaan paljo muuta kannata tehdä kuin polkea sitä kaasua tai sitten vaihtaa auto tehokkaampaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän autoasentajaksi opiskellessa jossakin vaiheessa hoksaa, ettei lämpötila-anturin huijaus ole vaivan arvoista. Toivottavasti ainakin, muuten olen pettynyt nykyiseen ammattiin oppimisjärjestelmään. Moottorin toiminnan perusteet kun lukee jostakin ensin, niin tulee se "ahaa, niin tietysti", ei siitä onni lopulta kuitenkaan aukea.

No pikku vinkki...lämpimällä ilmalla tapahtuvaa maksimisyötön rajoittumista voidaan eliminoida anturin avulla. Syöttöä ei kuitenkaan saada taiottua lisää.

Seossuhteella ei ole tässä leikissä mitään tekemistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Antti A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 22.10.2009 15:53

Viesti Kirjoittaja Antti A »

aaivan asia selvä. ite kun en oo perehtyny moottorinohjauksen sielunelämään niin tarkasti niin oon vähä muitten tietojen ja netin varassa. tosiaan olivat ihan autosähköliikkeessä sanoneet että anturia huijaamalla voi periaatteessa saaja syöttöä lisää mutta eihän silläkään tietenkää saa sen enempää irti kuin mitä pumpulla on antaa
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun olen vanhan ajan diesel käyttäjä ja on siellä cdi koneitakin mutta työkoneina niin voisiko joku valistaa ETTÄ miksi diesel moottori tarttee sitä ilmamäärämittaria joka on kaiketi jo käytössä viimeissä om60x koneissakin,MIKSI?
Kiitos etu käteen!
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se ohjaa EGR järjestelmää...eli kun "tietokone" huomaa, että koneeseen menee tietty ilmamäärä se uskaltaa avata EGR venttiiliä, jolloin ilmaan sekoittuu pakokaasua (eikä päinvastoin :lol: ) ja Nox arvot pienenevät.

Tietokoneen pitää tietää syöttömäärä ja ilmamäärä, syöttömäärä saadaan mekaanisen pumpun päältä tulevasta sähköliittimestä.

Noin periaatteessa olen sen itse ymmärtänyt.


...sitten on erikseen ne sähköohjauksella varustetut OM60x koneet, joissa syöttömäärä voitaisiin oikeasti ohjata ilmamäärän mukaan. Tosin turboissa taidetaan käyttää vain painetietoa syötön ohjaukseen (=mutua)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

CDI vitossahan ei tuota ilmamäärämittaria ole mutta EGR löytyy. Ei se siis hirmu pakollinen taida olla cdi vehkeissäkään.Eikös tuo EGR aukea vain tasaisella ja sievällä kaasulla ajettaessa ja tyhjäkäynnillä? Tai no voihan Veskolan kirjoituksen ymmärtää niinkinpäin.

Ainakin itse voisin kokeilla tuota "evryä" 220D koneessa jos sellainen jostain ihmeellisestä syystä pihasta löytyisi.Jos vaikutus olisi lähellekään samaa kuin esim. vanhassa 200D:ssä syöttöruuvin kääntäminen niin homma on kannattava.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on aika jännä mistä autoista se ilmamassamittari löytyy, ilmeisesti vähän riippuen mihin maahan on auto mennyt ja millaiset rajat on haluttu ylittää ja reilusti tietenkin.

-99 rivipumppu-Vitossa taasen löytyy EGR ja ilmamassamittari, tai no V-mallihan se oli oikeasti, eli henkilöauto ja Saksaan myytynä, jolloin sillä oli omat rajansa. Sama V-malli valmistunut 97 ja rekisteröity 98 Suomeen, ei ilmamassamittaria, ei kattia eikä egr venttiiliä.

CDI koneessa kun siellä on turbo, voidaan olla huolettompia tuon suhteen, että pakokaasu virtaa oikeaan suuntaan. Tietokoneohjelma pitää huolen, että pakopuolella on enemmän painatta kuin ahtopuolella.

Kyllä evry varmasti onnistuu 220d koneeseen, ja sillä saa varmasti saman hyöryn kuin vanhan ruuvauksesta...eli kyllä itsekkin lähtisin kokeilemaan (eli etsimään ohjeen netistä).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Antti A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 22.10.2009 15:53

Viesti Kirjoittaja Antti A »

nettiä on selattu jo monta iltaa ja tulos: 290TD koneeseen löytyy evryyn ohjeita ja muihinki merkkeihin mutta 220D koneeseen ei millään ilveellä. onko 290TD ja 220D koneet sähköiltää mite paljo erilaisia ja olisiko kellään kytkentäkaaviota tuon 220D koneen ohjaukseen? eli oon nyt ymmärtäny että määränsäätimeltä tulevaa jännitettä pitää tiputtaa. olikos näin?

kiitos.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onhan digituningillakin valikoimassa 220D. 114hp/190nm. Luulis jo tuntuvan :roll:
Antti A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 22.10.2009 15:53

Viesti Kirjoittaja Antti A »

kyllähän sitä lastuaki löytyy mutta melko suolaseen hintaan :?
Antti A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 22.10.2009 15:53

Viesti Kirjoittaja Antti A »

noniin elikkäs tilanne on tämä: evry moodiin tarvittavat osat hankittuna. nyt vain pitäs tietää mihin se asennetaan. pirautin ppdieselille ja sano, että ei osaa sanoa mite asennetaan mutta tod näk sähköt aivan eri mitä 2.9 td mesesä. elikkä jos joku nyt osas kertoa että onko erilaiset sähköt mitä 2.9td väykys ja jos jollaki olis kytkentäkaavio tai tieto mihin kohtaa laitetaan niin se olis melkee ku lottovoitto :) koitin tuosa kesällä semmosta huijausta että imuilman lämpöanturin tilalle vastus ja ohjaukselle tieto -30C pakkasesta (vaikka ulkona oli kutakuinki +30C...) mutta ei mitään vaikutusta. onko 220D mersusa polttoaineen lämpötunnistinta jota voisi huijata?
vilkku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 04.04.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vilkku »

http://www.speed-buster.de/chiptuning-b ... -10500202/


Kävisköhän tuo 95hv autoon?
Ainakin olisi suht. halpa ja helppo laittaa paikalleen.
Avatar
SVmese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 03.11.2013 17:22
Paikkakunta: Lapua

Re: w210 220d syötön lisäys?

Viesti Kirjoittaja SVmese »

Onko vieläkään kukaan keksiny miten tuan "evryn" sais 220D:he ?
Vastaa Viestiin