Sähköflektin termari - ylä- vai alavesiletkuun?
Sähköflektin termari - ylä- vai alavesiletkuun?
Kumpaanko letkuun pitäisi sähköflektin termostaattikytkin laittaa? Joku käskee laittaa ylä- ja joku alavesiletkuun, joten kertokaa myös miksi?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Sähköflektin termari - ylä- vai alavesiletkuun?
Tähän aikaan illasta ei kauheesti jaksa teknisiä asioita miettiä, mutta jäähdyttäjän alareunassahan ne tapaa olla lähellä alavesiletkun liitäntää.Sivonen kirjoitti:Kumpaanko letkuun pitäisi sähköflektin termostaattikytkin laittaa? Joku käskee laittaa ylä- ja joku alavesiletkuun, joten kertokaa myös miksi?
Eli se miksi jäi taas avoimeksi
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
alavesi letkuun. koska jos anturi on ylävesi letkussa josta MENEE vesi jäähdyttimeen niin anturi ei voi tietää minkälämpöistä vettä jäähdyttimestä menee takaisin moottoriin. ja näin ollen puhallin jäähdyttää ihan turhaa nestettä kun jäähdytin itsessään jaksaa jäähdyttää tarpeeksi. eli alavesi letkuun siksi että sieltä neste menee takaisin moottoriin ja anturi näin ollen haistaa että onko paluu neste tarpeeksi viileää päästettäväksi moottoriin. jos ei ole niin se kytkee puhaltimen päälle joka jäähdyttää nestettä enemmän.
huh olipa vaikeasti selitetty... taas....
huh olipa vaikeasti selitetty... taas....
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Semmosta se on, reaaliaikainen viestintä tänä päivänä......Mika.T kirjoitti:6minuuttia ja 6 viestiä
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Sen verran vielä lisää, että alavesiletkussa pitää anturin kytkeytymislämpötilan olla aika alhainen. Selvästi alempi kuin termostaatin avautumislämpötila, ettei moottori kuumu liikaa.
Ylävesiletkussakin se toimii. Testattu on, mutta anturi saa kytkeä vasta kun termostaatti on jotakuinkin täysin auki. Käytännössä kymmennen astetta termostaattia korkeampi asteluku on hyvä.
Ylävesiletkussakin se toimii. Testattu on, mutta anturi saa kytkeä vasta kun termostaatti on jotakuinkin täysin auki. Käytännössä kymmennen astetta termostaattia korkeampi asteluku on hyvä.
Pitää kysellä helppoja asioita niin saa nopeasti vastauksia. Vaan saapa nähdä tuleeko 2 päivässä 130 viestiä kuten erääseen eiliseen ketjuun.
Termariongelmassa on kuultu kaksi erilaista perustelua joista toinen lukee yllä (Mika T.). Toinen versio taasen on se että vesi saattaa syylärin yläosassa saavuttaa kiehumispisteen, kun alaosa on vielä alle 85-asteinen (joka on muistaakseni termarini kytkentälämpötila). Eli kone keittää ja flekti on hiljaa.
No pitää nyt kokeilla alavesiletkuun, ja jos kiehuu, niin siirtää anturi ylös.
Termariongelmassa on kuultu kaksi erilaista perustelua joista toinen lukee yllä (Mika T.). Toinen versio taasen on se että vesi saattaa syylärin yläosassa saavuttaa kiehumispisteen, kun alaosa on vielä alle 85-asteinen (joka on muistaakseni termarini kytkentälämpötila). Eli kone keittää ja flekti on hiljaa.
No pitää nyt kokeilla alavesiletkuun, ja jos kiehuu, niin siirtää anturi ylös.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
lämpömittaria seuraamallahan tuon termarin saa säädettyä. antaa auto käydä paikoillaan niin kauan että mittari on noin 95astetta ja säätää termarin siihen niin että flekti lähtee juuri pyörimään. siinä se. pientä hieno säätöä voi joutua tekemään. 8mittari seuraamalla tietenkin) ajossahan tuo flekti pyörii tosi harvoin kun ajoviima on melko hyvä jäähdyttäjä
no jo on hidas vesikierto. tai liian ahtaat vesikanavat.Sivonen kirjoitti:Pitää kysellä helppoja asioita niin saa nopeasti vastauksia. Vaan saapa nähdä tuleeko 2 päivässä 130 viestiä kuten erääseen eiliseen ketjuun.
Termariongelmassa on kuultu kaksi erilaista perustelua joista toinen lukee yllä (Mika T.). Toinen versio taasen on se että vesi saattaa syylärin yläosassa saavuttaa kiehumispisteen, kun alaosa on vielä alle 85-asteinen (joka on muistaakseni termarini kytkentälämpötila). Eli kone keittää ja flekti on hiljaa.
No pitää nyt kokeilla alavesiletkuun, ja jos kiehuu, niin siirtää anturi ylös.
oikea oppisestihan anturi kuuluisi kanteen. näin se mittaisi todellista moottorin lämpöä.
toisaalta kun nyt aloin miettimään noita moottorin kuumia paikkoja niin anturi voi aivan hyvin olla vaikka siinä ylävesi letkussa. vaikka jäähdyttimen oma jäähdytysteho riittäisikin pitämään moottorin lämmöt kurissa. niin flekti voi pyöriä usein aivan turhaa ja näin kuluu ennen aikojaan. vaikka jäähdyttimen oma jäähdytys teho riittäisikin pitämään moottorin lämmöt kurissa. tämän takia parempi paikka on alavesi letkussa. kiinteällä termarin kytkentä lämpötilalla tuo paikka pitää kokeilla.
Alavesiletkuun laittaisin, yleensä se on syylärin alavesiletkun lähellä muissa autoissa ja toimii ainakin niissä..
Normaalisti n. 95-105ast. lämpötilassa kytkee, kuitenkin pitää olla niin että termostaatti on jo ehtinyt kunnolla aukeamaan.
Ja ei siellä termostaatin auettua enää niin isoja lämpötilaeroja ole, joku aste..
Normaalisti n. 95-105ast. lämpötilassa kytkee, kuitenkin pitää olla niin että termostaatti on jo ehtinyt kunnolla aukeamaan.
Ja ei siellä termostaatin auettua enää niin isoja lämpötilaeroja ole, joku aste..
Mikset kytkisi rinnakkain sekä ylä-, että alavesiletkuun? Ei pääsisi kiehumaan, mutta toisaalta avaisi kuitenkin ajoissa, kun alkaa alavesiletkussa olemaan turhan paljon lämpöjä... Eikä pitäisi turhaankaan puhaltaa, jos vain sopivasti valitsee antureiden kytkeytymislämpötilat..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Alavesiletkuun sijoituksessa on se ongelma että jos se kytkin on vaikka 95 asteinen, niin se meinaa sitä että koko jäähdytysvesivaranto on vähintään 95 asteista, ja koneesta tuleva tietysti vielä paljon kuumempaa, alkaa kansi olemaan kovilla, ja jos autoa on kuormitettava voimakkaasti ei sitä kylmää vettä enää olekaan reservissä ja lämmöt pompsahtaa todella ikävästi.
Yksi sähköflekti ei kuitenkaan ihmeitä tee, joten minä laittaisin anturin ylävesiletkuun (tai kanteen), missä se tehtaankin jäljiltä on.
Yksi sähköflekti ei kuitenkaan ihmeitä tee, joten minä laittaisin anturin ylävesiletkuun (tai kanteen), missä se tehtaankin jäljiltä on.
Sen flektin termostaatti kannattaa ohittaa myös erillisellä kytkimellä jolloin sitä voi käyttää muutenkin.
Amazonissa tuppaa kesällä pyörimään melkein jatkuvasti se flekti kun kerran rupeaa pyörimään vaikka lämmöt olisivat ihan ok niin ei meinaa lopetella....täytyy tarkistaa mikä Boschin flekti se on mutta se syö virtaa huomattavasti.
Amazonissa tuppaa kesällä pyörimään melkein jatkuvasti se flekti kun kerran rupeaa pyörimään vaikka lämmöt olisivat ihan ok niin ei meinaa lopetella....täytyy tarkistaa mikä Boschin flekti se on mutta se syö virtaa huomattavasti.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Ei jummarra? 35 A laturi? 100A tatsunistako nyt puhutaan? Vai olenko vain tyhmä? (olen)Pasi M. kirjoitti:Muistaakseni hörppää peräti 35A ja laturihan taitaa olla samaa luokkaa, josta seuraa ensimmäisen asteen epäyhtälö...Petri M. kirjoitti:....täytyy tarkistaa mikä Boschin flekti se on mutta se syö virtaa huomattavasti.
Minkä maansiirtokoneen flekti se oikein on?Pasi M. kirjoitti: Muistaakseni hörppää peräti 35A ...
Yleensä sulakkeet 20-30A suuruisia, ja virta sen alle.
Btw. rakenna sivonen se capricemanin tekemä fancontrol,joka toimii lämpömittarin anturista ja siihen vaikka trimmeri jolla säätää haluttu kytkeytymislämpö, niin ei tarvi extra-anturia laittaa mihkään..
Vai oliko sähköistä lämpömittaria olleskaan?
Joku Boschin propelli se on, vaikuttaa varsin tehokkaalta ja on erittäin äänekäs. Kyllä se speksien mukaan muistaakseni 35A horasee, 100Ah akkukin tyhjenee vaikka ajelee pelkillä huomiovaloilla ja varsinkin jos jättää propellin muutaman kerran minuutin parin jälkikäynnille.Jarno.v kirjoitti:Minkä maansiirtokoneen flekti se oikein on?
Ja asiasta kirveenvarteen. Ohjastin joskus vm-83 pooloa 1.1 norsumoottorilla. Kaiken muun viisaan lisäksi volskeissahan on se akuntyhjennysautomaatti, flekti jää pöhisemään kun autourheilu lopetetaan. Katkoin piuhat linkkarilla ja keitin koneesta ylimääräiset kannakset kansipahvista ihan kokonaan ja lähes kauttaaltaan poies. Tuttava vaihtoi sitten 200mk:lla jonkun 70-luvun derbyn koneen tilalle, kiitos hälle siitä näin vuosien jälkeen. On muiten semmonen poolo melko traumaattinen laitosPasi M. kirjoitti:Joku Boschin propelli se on, vaikuttaa varsin tehokkaalta ja on erittäin äänekäs. Kyllä se speksien mukaan muistaakseni 35A horasee, 100Ah akkukin tyhjenee vaikka ajelee pelkillä huomiovaloilla ja varsinkin jos jättää propellin muutaman kerran minuutin parin jälkikäynnille.Jarno.v kirjoitti:Minkä maansiirtokoneen flekti se oikein on?
Katkaisijan taakse laittaisin sen flektin.
Olkoon nyt missä hyvänsä se anturi, niin flekti pitää saada pyörimään kun moottorin lämpömittari kiipeää jonkinverran yli sadan asteen.
Jos systeemi toimii oikein, erillistä katkaisijaa ei tarvita.
Mikäli katkaisija halutaan, kaksiasentoinen;
1. flekti toimii lämpöanturin ohjaamana
2. flekti pyörii jatkuvasti
Joissain volkkareissa flektille on anturi myös kaasarin lähellä, ja se saattaa pyörittää flektiä pitkäänkin sammuttamisen jälkeen kuumalla ilmalla.
Jos systeemi toimii oikein, erillistä katkaisijaa ei tarvita.
Mikäli katkaisija halutaan, kaksiasentoinen;
1. flekti toimii lämpöanturin ohjaamana
2. flekti pyörii jatkuvasti
Joissain volkkareissa flektille on anturi myös kaasarin lähellä, ja se saattaa pyörittää flektiä pitkäänkin sammuttamisen jälkeen kuumalla ilmalla.
wiimax.fi
Olen muuten aina ihmetellyt, että mitäs ihmeen hyötyä tästä on jos ei nesteet kierrä kun kone on jo sammuksissa.dealer kirjoitti:Joissain volkkareissa flektille on anturi myös kaasarin lähellä, ja se saattaa pyörittää flektiä pitkäänkin sammuttamisen jälkeen kuumalla ilmalla.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial