Sähköflektin termari - ylä- vai alavesiletkuun?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Sähköflektin termari - ylä- vai alavesiletkuun?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kumpaanko letkuun pitäisi sähköflektin termostaattikytkin laittaa? Joku käskee laittaa ylä- ja joku alavesiletkuun, joten kertokaa myös miksi?
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Sähköflektin termari - ylä- vai alavesiletkuun?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Sivonen kirjoitti:Kumpaanko letkuun pitäisi sähköflektin termostaattikytkin laittaa? Joku käskee laittaa ylä- ja joku alavesiletkuun, joten kertokaa myös miksi?
Tähän aikaan illasta ei kauheesti jaksa teknisiä asioita miettiä, mutta jäähdyttäjän alareunassahan ne tapaa olla lähellä alavesiletkun liitäntää.

Eli se miksi jäi taas avoimeksi :cry:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1584
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Eikös vesi kierrä syylärissä ylhäältä alas. :arrow: Ylävesiletkussa vesi kuumaa (moottorinlämpöistä) ja alavesiletkussa vesi on viileämpää (kiertänyt syylärin). Riippuu tuosta anturin kytkeytymislämpötilasta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

alavesi letkuun. koska jos anturi on ylävesi letkussa josta MENEE vesi jäähdyttimeen niin anturi ei voi tietää minkälämpöistä vettä jäähdyttimestä menee takaisin moottoriin. ja näin ollen puhallin jäähdyttää ihan turhaa nestettä kun jäähdytin itsessään jaksaa jäähdyttää tarpeeksi. eli alavesi letkuun siksi että sieltä neste menee takaisin moottoriin ja anturi näin ollen haistaa että onko paluu neste tarpeeksi viileää päästettäväksi moottoriin. jos ei ole niin se kytkee puhaltimen päälle joka jäähdyttää nestettä enemmän.

huh olipa vaikeasti selitetty... taas.... :D
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sieltä se tuli. Kiitos.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

Alavesiletkuun,jos siinä on liika kuumaa ei jäähdytin ole toiminut halutulla tavalla--->lissää ilmaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

6minuuttia ja 6 viestiä :mrgreen:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mika.T kirjoitti:6minuuttia ja 6 viestiä :mrgreen:
Semmosta se on, reaaliaikainen viestintä tänä päivänä......
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sen verran vielä lisää, että alavesiletkussa pitää anturin kytkeytymislämpötilan olla aika alhainen. Selvästi alempi kuin termostaatin avautumislämpötila, ettei moottori kuumu liikaa.

Ylävesiletkussakin se toimii. Testattu on, mutta anturi saa kytkeä vasta kun termostaatti on jotakuinkin täysin auki. Käytännössä kymmennen astetta termostaattia korkeampi asteluku on hyvä.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Pitää kysellä helppoja asioita niin saa nopeasti vastauksia. Vaan saapa nähdä tuleeko 2 päivässä 130 viestiä kuten erääseen eiliseen ketjuun. :lol:


Termariongelmassa on kuultu kaksi erilaista perustelua joista toinen lukee yllä (Mika T.). Toinen versio taasen on se että vesi saattaa syylärin yläosassa saavuttaa kiehumispisteen, kun alaosa on vielä alle 85-asteinen (joka on muistaakseni termarini kytkentälämpötila). Eli kone keittää ja flekti on hiljaa.

No pitää nyt kokeilla alavesiletkuun, ja jos kiehuu, niin siirtää anturi ylös. :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

lämpömittaria seuraamallahan tuon termarin saa säädettyä. antaa auto käydä paikoillaan niin kauan että mittari on noin 95astetta ja säätää termarin siihen niin että flekti lähtee juuri pyörimään. siinä se. pientä hieno säätöä voi joutua tekemään. 8mittari seuraamalla tietenkin) ajossahan tuo flekti pyörii tosi harvoin kun ajoviima on melko hyvä jäähdyttäjä :D
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ainoa onglema vain kun ei ole säädettävää termaria. :roll:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sivonen kirjoitti:Pitää kysellä helppoja asioita niin saa nopeasti vastauksia. Vaan saapa nähdä tuleeko 2 päivässä 130 viestiä kuten erääseen eiliseen ketjuun. :lol:


Termariongelmassa on kuultu kaksi erilaista perustelua joista toinen lukee yllä (Mika T.). Toinen versio taasen on se että vesi saattaa syylärin yläosassa saavuttaa kiehumispisteen, kun alaosa on vielä alle 85-asteinen (joka on muistaakseni termarini kytkentälämpötila). Eli kone keittää ja flekti on hiljaa.

No pitää nyt kokeilla alavesiletkuun, ja jos kiehuu, niin siirtää anturi ylös. :roll:
no jo on hidas vesikierto. tai liian ahtaat vesikanavat. :D
oikea oppisestihan anturi kuuluisi kanteen. näin se mittaisi todellista moottorin lämpöä.

toisaalta kun nyt aloin miettimään noita moottorin kuumia paikkoja niin anturi voi aivan hyvin olla vaikka siinä ylävesi letkussa. vaikka jäähdyttimen oma jäähdytysteho riittäisikin pitämään moottorin lämmöt kurissa. niin flekti voi pyöriä usein aivan turhaa ja näin kuluu ennen aikojaan. vaikka jäähdyttimen oma jäähdytys teho riittäisikin pitämään moottorin lämmöt kurissa. tämän takia parempi paikka on alavesi letkussa. kiinteällä termarin kytkentä lämpötilalla tuo paikka pitää kokeilla.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Alavesiletkuun laittaisin, yleensä se on syylärin alavesiletkun lähellä muissa autoissa ja toimii ainakin niissä..
Normaalisti n. 95-105ast. lämpötilassa kytkee, kuitenkin pitää olla niin että termostaatti on jo ehtinyt kunnolla aukeamaan.
Ja ei siellä termostaatin auettua enää niin isoja lämpötilaeroja ole, joku aste..
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mikset kytkisi rinnakkain sekä ylä-, että alavesiletkuun? Ei pääsisi kiehumaan, mutta toisaalta avaisi kuitenkin ajoissa, kun alkaa alavesiletkussa olemaan turhan paljon lämpöjä... Eikä pitäisi turhaankaan puhaltaa, jos vain sopivasti valitsee antureiden kytkeytymislämpötilat..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos laittaa vain yhden niin pääsee helpommalla (ja kympin halvemmalla :shock: )
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Alavesiletkuun sijoituksessa on se ongelma että jos se kytkin on vaikka 95 asteinen, niin se meinaa sitä että koko jäähdytysvesivaranto on vähintään 95 asteista, ja koneesta tuleva tietysti vielä paljon kuumempaa, alkaa kansi olemaan kovilla, ja jos autoa on kuormitettava voimakkaasti ei sitä kylmää vettä enää olekaan reservissä ja lämmöt pompsahtaa todella ikävästi.

Yksi sähköflekti ei kuitenkaan ihmeitä tee, joten minä laittaisin anturin ylävesiletkuun (tai kanteen), missä se tehtaankin jäljiltä on.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Sen flektin termostaatti kannattaa ohittaa myös erillisellä kytkimellä jolloin sitä voi käyttää muutenkin.

Amazonissa tuppaa kesällä pyörimään melkein jatkuvasti se flekti kun kerran rupeaa pyörimään vaikka lämmöt olisivat ihan ok niin ei meinaa lopetella....täytyy tarkistaa mikä Boschin flekti se on mutta se syö virtaa huomattavasti.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hyvä idea, Petri.

Eli laitan kytkimen, josta flektin saa päälle / pois / termarilla ohjatuksi. Lisäksi mittaristoon valo (kirkas ledi suunnatuksi suoraan silmiin) joka kertoo termarin olevan kytkettynä jos flekti ei ole päällä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Petri M. kirjoitti:....täytyy tarkistaa mikä Boschin flekti se on mutta se syö virtaa huomattavasti.
Muistaakseni hörppää peräti 35A ja laturihan taitaa olla samaa luokkaa, josta seuraa ensimmäisen asteen epäyhtälö... :P
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Pasi M. kirjoitti:
Petri M. kirjoitti:....täytyy tarkistaa mikä Boschin flekti se on mutta se syö virtaa huomattavasti.
Muistaakseni hörppää peräti 35A ja laturihan taitaa olla samaa luokkaa, josta seuraa ensimmäisen asteen epäyhtälö... :P
Ei jummarra? 35 A laturi? 100A tatsunistako nyt puhutaan? Vai olenko vain tyhmä? (olen)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

vesa kirjoitti:Ei jummarra? 35 A laturi? 100A tatsunistako nyt puhutaan? Vai olenko vain tyhmä? (olen)
Eiku Matsonista. :)
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Pasi M. kirjoitti: Muistaakseni hörppää peräti 35A ... :P
Minkä maansiirtokoneen flekti se oikein on?
Yleensä sulakkeet 20-30A suuruisia, ja virta sen alle.
Btw. rakenna sivonen se capricemanin tekemä fancontrol,joka toimii lämpömittarin anturista ja siihen vaikka trimmeri jolla säätää haluttu kytkeytymislämpö, niin ei tarvi extra-anturia laittaa mihkään..
Vai oliko sähköistä lämpömittaria olleskaan?
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

On sähköinen lämpömittari. En jaksa rakennella.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Jarno.v kirjoitti:Minkä maansiirtokoneen flekti se oikein on?
Joku Boschin propelli se on, vaikuttaa varsin tehokkaalta ja on erittäin äänekäs. :lol: Kyllä se speksien mukaan muistaakseni 35A horasee, 100Ah akkukin tyhjenee vaikka ajelee pelkillä huomiovaloilla ja varsinkin jos jättää propellin muutaman kerran minuutin parin jälkikäynnille.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Pasi M. kirjoitti:
Jarno.v kirjoitti:Minkä maansiirtokoneen flekti se oikein on?
Joku Boschin propelli se on, vaikuttaa varsin tehokkaalta ja on erittäin äänekäs. :lol: Kyllä se speksien mukaan muistaakseni 35A horasee, 100Ah akkukin tyhjenee vaikka ajelee pelkillä huomiovaloilla ja varsinkin jos jättää propellin muutaman kerran minuutin parin jälkikäynnille.
Ja asiasta kirveenvarteen. Ohjastin joskus vm-83 pooloa 1.1 norsumoottorilla. Kaiken muun viisaan lisäksi volskeissahan on se akuntyhjennysautomaatti, flekti jää pöhisemään kun autourheilu lopetetaan. Katkoin piuhat linkkarilla ja keitin koneesta ylimääräiset kannakset kansipahvista ihan kokonaan ja lähes kauttaaltaan poies. :evil: Tuttava vaihtoi sitten 200mk:lla jonkun 70-luvun derbyn koneen tilalle, kiitos hälle siitä näin vuosien jälkeen. On muiten semmonen poolo melko traumaattinen laitos :shock:

Katkaisijan taakse laittaisin sen flektin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olkoon nyt missä hyvänsä se anturi, niin flekti pitää saada pyörimään kun moottorin lämpömittari kiipeää jonkinverran yli sadan asteen.

Jos systeemi toimii oikein, erillistä katkaisijaa ei tarvita.
Mikäli katkaisija halutaan, kaksiasentoinen;
1. flekti toimii lämpöanturin ohjaamana
2. flekti pyörii jatkuvasti

Joissain volkkareissa flektille on anturi myös kaasarin lähellä, ja se saattaa pyörittää flektiä pitkäänkin sammuttamisen jälkeen kuumalla ilmalla.
wiimax.fi
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

dealer kirjoitti:Joissain volkkareissa flektille on anturi myös kaasarin lähellä, ja se saattaa pyörittää flektiä pitkäänkin sammuttamisen jälkeen kuumalla ilmalla.
Olen muuten aina ihmetellyt, että mitäs ihmeen hyötyä tästä on jos ei nesteet kierrä kun kone on jo sammuksissa. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bensa ei höyrysty kaasarissa.
wiimax.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mauri on täysin oikeassa. Itsekin on tullut tuota testattua. Jos anturin laittaa alavesiletkuun, sen pitää olla vaikka 60 asteinen, muuten kone kuumuu liiaksi.
Vastaa Viestiin