Missäs Vitossa vika ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Missäs Vitossa vika ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun laitat hätävilkut päälle, ne toimivat oikein

- mutta LISÄKSI niiden tahdissa vilkkuvat ETS, hehkun, öljyn ja latauksen merkkivalot.

- lämpömittarin ja polttoainemittarin viisarit lyövät tahtia hätävilkulle rajoitintapista toiseen klikklakklikklak...

- puhallin puuskuttaa hätävilkkujen tahtiin PUHH PUHH PUHH PUHH....

ja pari muuta pientä oiretta ...

Vika on selvillä, mutta kuka teistä ensin vastaa oikein ?
Vai vastaako kukaan ? :D
wiimax.fi
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Näitähän on volkkareissa koko ajan... :lol: Veikataan notta jokin maattopiste löysällä.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Missäs Vitossa vika ?

Viesti Kirjoittaja jukis »

Kojelaudan / mittariston maadoitus??

jukis
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

No kyllähän se on lotolla kokeiltava. Monitoimireleen liitin hapettunut.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Laturin hiilet.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jokin vilkun polttimoista oikosulussa?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Vito! :twisted: Maatto vialtahan tuo vaikuttaa. Virtalukko.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Lyö päähän! Siellä se vika on :lol:

Ei ole maavika kun noin arvuutellaan? sehän ois liian helppo ja ne on enempi ranskalaisten juttuja tai no oireet ovat kyllä vahvasti semmoset... :wink:

Minkäslaisessa "yksikössä" tuo hätävilkku katkaisin on?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Ei tarvitse arvuutella, sehän on aivan selvä mittaristo vika!!!!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole osunut oikeaan kenenkään "diagnoosi" vielä.

Illalla tulee tarvittaessa toinen vihje...
wiimax.fi
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Jälkiasennettu vetokoukku ja sähkösarja, vehon tyyliin "ryöväreillä" ,
Aiheuttaa uskomattomia häiriöitä :P
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Kylmäjuotos jossakin,sanotaanko vaikkapa siellä hätävilkkujen katkaisijan alla. Mittaristo vika tosin tekee tuota kaikkien mittaristoon kuuluvien merkkivalojen,mittareiden sykkimistä... Kokemusta on,helppo korjata uudella mittaristolla :roll: :x
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jpk kirjoitti:Kylmäjuotos jossakin,sanotaanko vaikkapa siellä hätävilkkujen katkaisijan alla. Mittaristo vika tosin tekee tuota kaikkien mittaristoon kuuluvien merkkivalojen,mittareiden sykkimistä... Kokemusta on,helppo korjata uudella mittaristolla :roll: :x
Mielestäni vika ei ole mittaristossa koska myös puhallin 'sykkii', mutta en keksi missä ihmeessä se on. Auton 'keskusyksikkö' jotenkin tohjona ja päästää virrat moneen paikkaan. Ei se piuhakaan voi olla väärin kytektty, kait. Niin katselin että Vitossa on jossakin semmoinen moduli, joka ohjaa vaikka mitä...

...kerropas dealer missä se keskusmoduli on ja missä on automaatin 'ecu'. Tuntuu noita boxeja riittävän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Onanias
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ke 29.09.2004 16:43
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Veikkaisin, että kyseinen Vito on ollut parkissa liian kauan 80-luvun ooppelin vieressä. Nimittäin omassa omegassa on esiintynyt samantapainen mutta kuitenkin erilainen (olen aina tiennyt pystyväni selkokieliseen ilmaisuun :oops: ) vika ajoittain. Ilmiö on pääpiirteissään seuraavanlainen: Kun on kaukovalot kytkettynä ja käyttää pissapoikaa, niin kuskinpuoleinen lukuvalo syttyy, ja hätävilkkukatkaisimen merkkivalo alkaa vilkkua, samoin kuin vilkkujen vihreät merkkivalot mittaristossa. Joskus tähän liittyy vielä pelkääjän puoleisen takasivuikkunan avautuminen höystettynä keskuslukituksen sulkeutumisella ja avautumisella.. :shock: Kaikki tapahtumat siis yhtäaikaa, ja vain sen ajan kun pissapoikaa käyttää. Silloin harvoin kun joku uskaltautuu "aatamin" kyytiin, ei passaa tuulilasia pestä. Tuppaavat kyytiläiset oudoksuvan noita "ooppelismeja". :lol:
Olipas se havainnollinen ja selkeä tarina!
W202 240 -98 Elegance
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hienoa, "hallamies" - siinä se tuli !

- Istuin Vitossa viitisen minuuttia kokeillen sähköjä, ja päätin aloittaa helpoimmasta päästä eli vetokoukun pistorasiasta.
Rasiasta puuttui kansi ja metalliosat olivat hapettuneet aikalailla.

Katkaisin vilkkujen johdot rasian takaa, samoin jatkuvan virran (sumuvalo) johdon - ei auttanut mitään. :(

Taas mietittiin vähän aikaa - ja seuraavaksi kaveri autoon ja hätävilkut päälle, ja itse kääntelin ja nyin vetokoukun johtonippua.
Muutaman hetken päästä kuskin paikalla istuja totesi että nyt toimii oikein.
Bingo ! :D

Vito nosturille ja katselemaan alle.

Vetokoukku oli asennettu joskus aikojen alussa, ja samalla yksi vetokoukun kiinnityspulteista joka on runkopalkista poikittain läpi oli onnistuttu kiristämään niin, että siinä olevan ison prikan alla oli puolet johtosarjan kaapelista.

Nyt se sitten 7-8 vuoden ajon jälkeen puristus oli siitäkohtaa kytkenyt yhteen vasemman vilkun ja jatkuvan virran, sekä jarruvalot.

Olisi kiva kun vetokoukun asentanut pääsiäiskäsi näkisi itsekin miten on homma onnistunut.
(eipä sillä etteikö itselle voisi käydä samoin, ja on varmaan vastaavia sattunut monestikin vuosien varrella) :D

Auton omistaja oli asennoitunut siihen, että Vitossa on "keskustietokone rikki", joten kolmenkympin lasku tuntui olevan iloista maksettavaa.

veskola, en tiedä missä boxit ovat - tarvittaessa sen näkee testeristä...
wiimax.fi
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

:D No olisinhan minäkin tuon tiennyt.......... :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:veskola, en tiedä missä boxit ovat - tarvittaessa sen näkee testeristä...
Ei ole veskolalla testeriä :lol: Nappaappas joskus kuvia muistiin tai johonkin jos osuu semmonen testerityö kohdilleen Viton kanssa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti:...kerropas dealer missä se keskusmoduli on ja missä on automaatin 'ecu'. Tuntuu noita boxeja riittävän.
Naapurikylästä veikkaillaan, jotta laatikon boxi löytyy siitä apukuskin puoleisesta kojelaudan päädystä, hanskalokeron "takaa". Sama paikka ja samanlainen boxi (boschin tekeleitä), kuin CDI-moottorisessa on moottorin ohjausyksikkö.

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Naapurikylästä veikkaillaan, jotta laatikon boxi löytyy siitä apukuskin puoleisesta kojelaudan päädystä, hanskalokeron "takaa". Sama paikka ja samanlainen boxi (boschin tekeleitä), kuin CDI-moottorisessa on moottorin ohjausyksikkö.

jukis
Muistelen että siellä kojelaudan syövereissä todellakin on kaksi boxia, katsellaan kumpi se niistä on. Täytyy muutenkin purkaa vähän sieltä, kun präkää se puhaltimen moottori.

tnx.

:roll: Etten vain saisi ajonestoa aktivoitua :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti:Muistelen että siellä kojelaudan syövereissä todellakin on kaksi boxia, katsellaan kumpi se niistä on. Täytyy muutenkin purkaa vähän sieltä, kun präkää se puhaltimen moottori.

tnx.

:roll: Etten vain saisi ajonestoa aktivoitua :oops:
Joo, mulla taitaa olla vaan yksi boxi, mikähän se toinen on? Laatikon boxissa kuitenkin boschin numero 0 260 002 379. Alumiinikuorinen littana 15x20x3 cm laatikko.
Haeppa muuten kuitenkin sitä puhaltimen moottoria kojelaudan toisesta päästä..!
Eikä sen ajoneston pitäisi niin kovin herkkä olla, kaikki CDI-koneisetkin on käynnistyneet mun karvaisten kätösten maagisen kosketuksen jälkeen, boxi päivitettynä...

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Alumiinikuorinen littana 15x20x3 cm laatikko.
No nyt tuli tieto joka helpotti kummasti !!! kiitos.
jukis kirjoitti:Haeppa muuten kuitenkin sitä puhaltimen moottoria kojelaudan toisesta päästä..!
Oikeestikko, kerran jo siellä oikealla puolella konttailin ja tulin tulokseen, jotta tuo vekotin liittyy jotenkin puhallukseen, siihen meni jotain letkujakin...mutta onko se sitten jokin ilmastointiin liittyvä räpistys.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti:Oikeestikko, kerran jo siellä oikealla puolella konttailin ja tulin tulokseen, jotta tuo vekotin liittyy jotenkin puhallukseen, siihen meni jotain letkujakin...mutta onko se sitten jokin ilmastointiin liittyvä räpistys.
Taitaa liittyä ilmastointiin, mulla kun ei siellä ole oikeen mitään kuvaukseen sopivaa... Puhaltimen moottori löytyy sieltä konepellin avauskahvan takaa, aika hankala paikka, irroitetaan sisäkautta. Lähtee kuulemma helpostikin jos sen osaa, muuten varmaan perin v-mäinen. Asian liittyen, ootkos löytänyt autostasi raitisilmasuodattimen :twisted: :D ?

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Taitaa liittyä ilmastointiin, mulla kun ei siellä ole oikeen mitään kuvaukseen sopivaa... Puhaltimen moottori löytyy sieltä konepellin avauskahvan takaa, aika hankala paikka, irroitetaan sisäkautta. Lähtee kuulemma helpostikin jos sen osaa, muuten varmaan perin v-mäinen. Asian liittyen, ootkos löytänyt autostasi raitisilmasuodattimen :twisted: :D ?

jukis
Astrumin olisi pitänyt se vaihtaa mutta eivät olleet vaihtaneet, joten sekin varmaan pitää itse sitten etsiä. :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: La 27.11.2004 19:00
Paikkakunta: TurkuSaloPeriferia

Viesti Kirjoittaja jukis »

veskola kirjoitti:Astrumin olisi pitänyt se vaihtaa mutta eivät olleet vaihtaneet, joten sekin varmaan pitää itse sitten etsiä. :evil:
Ei ihme että jäi vaihtamatta:
Selälleen etupenkkien väliin makaamaan, jalat kohti takaluukkua ja pää apukuskin jalkatilaan. Etsi pitkulaista n.5x35 cm luukkua (vaakasuorassa ja alaspäin, ihan keskellä kojelaudan alusta) joka liu'utetaan kohti kuskin jalkatilaa. Apukuskin puoleisessa päässä lukitushärpäke. Liukuu n.5cm kunnes irtoaa kokonaan ja suodatin saadaan vedettyä ulos suoraan alaspäin. Sulla on ilmeisesti myös keskikonsoli/lokerikko, jonka irrottaminen voi olla tarpeen!

jukis
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukis kirjoitti:Ei ihme että jäi vaihtamatta:
Kyllä on konsoli, no raportoin nuo hommat nettisivuille sitten kun tulee kesä ja kärpäset...

Kiitos :!:

Konsolissa on paikkoja c-kaseteille, vaikka auto on tullut cd-soittimella. En ole keksinyt miten saisi ne c-kasettikelkat irti ja tilan hyötykäyttään. Ehkä tuokin sitten selviää kun purkaa sen pömpelin pois.

Huollon hinta oli kyllä suurempi kuin Veholla se suodatin vaihdettuna, no elämä on.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
HannuS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ti 15.03.2005 07:29
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Hei

Tuossa syksyllä tutkin yhden kaverin vito:n virtalukkoa. Siinä oli semmoinen vika että kylminä aamuina ei kääntynyt avain lukossa. Jäästä ei ollut kysymys, vaan lukon elektroniikka oli lämpöherkkää. Pieni puhallus tukankuivaimella kojetaulun alle sai avaimen kääntymään ja elektroniikka alkoi toimimaan. Lukko jouduttiin sittemmin vaihtamaan.

Hintaa korjaukselle kertyi lähes 1000 euroa.

Syynä on se että elektroniikkasuunnittelun laadunvalvonta on päässyt pettämään hyvin pahasti. Tuon tason elektroniikka voidan tänä päivänä suunnitella ja testata niin hyvin ettei rikkinäisiä pääse markkinoille kuin yksi tuhannesta. Jos siis niin HALUTAAN tehdä. Autotehtaat eivät näytä haluavan panostaa tähän asiaan yhtään. Päinvastoin, autotehtaat yrittävät huonontaa laatua koko ajan muuallakin kuin elektroniikassa.

Minusta tuohon pitäisi jokin laki saada ettei noin huonoa elektroniikkaa tai muutakaan tavaraa saisi suunnitella saatikka valmistaa. Tuntuvat sakot vaan tehtaalle, joka myy yksityiskäyttöön elektroniikkaa, joka Suomen olosuhteissa hajoaa alle 20 vuoden. Isot firmat voivat vaatia tuohon lakia mutta yksityiselle tuo on vaikeaa ellei poliitikot ala tekemään asialle jotain. Aikanaan 80 ja 90 luvulla radiopuhelin tukiasemat suunniteltiin kestämään 30 vuoden käyttöikä ja siinä myös suhteellisen hyvin onnistuttiin. Aikaahan sellaisessa projektissa menee, mutta laatutavaraa syntyi. Vieläkin ovat käytössä.

Minusta on erittäin paha ympäristörikos se, jos auton elektroniikka hajoaa alle 20 vuoden. Autotehtaan suunnittelupäällikkö on siitä vastuussa ja me kaikki autoilijat jos hyväksymme moisen tuhlauksen.

Kuva
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Autojen elektroniikka on tänä päivänä jokseenkin kokonaan alihankittua, niin suunnittelu, valmistus kuin softakehityskin... ja kaikki vielä eri firmoissa pahimmillaan.

Japaniassa ja koreassa elektroniikka tulee pääosin omasta pajasta, jolloin paskan ilmetessä löytyy hetimiten "päätä pölkylle" tai ainaki joku, joka tietää mistä on kyse...
Eurooppalaisessa mallissa kaikki osapuolet syyttää viasta toisiaan ja me täällä voorumilla kirotaan ja maksetaan... :shock: :evil:
Vastaa Viestiin