290 TD moottoriin rivipumppu?
290 TD moottoriin rivipumppu?
Hei,
Onko kokemusta rivipumpun laitosta 290:een suoraruiskuun?
Toimiiko reikäsuutinten kanssa (painetaso nousee)?
Ennakon säätö ketjupyörässä?
Onko paha sovitella paikalleen?
Mitä muuta täytyy huomioida?
- suutinputket
- imusarjan muoto
Onko kokemusta rivipumpun laitosta 290:een suoraruiskuun?
Toimiiko reikäsuutinten kanssa (painetaso nousee)?
Ennakon säätö ketjupyörässä?
Onko paha sovitella paikalleen?
Mitä muuta täytyy huomioida?
- suutinputket
- imusarjan muoto
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Tuosta pumpun vaihdosta olen itsekin vähän haaveillut, kun ei taida oikein muuten nuo tehot enää nousta.Vai voineeko tuota jakajapumppua mitenkään piristää? Eli innolla kuunnellaan kaikia joilla kokemusta on.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Nimimerkki Jorma on ainakin laittanut 2.9 Tdi koneeseen rivipumpun, joten hän varmaan tietäisi tarkemmin aiheesta. Muistaakseni kertoi, että lohkoon pitää koneistaa tila ennakonsäätimelle, joten ei ole ihan pulttaa kiinni tyyppinen projekti. Tosi nätisti auto kävi ja vetoja oli reilusti. Taisi olla suuttimetkin jostain isommasta vehkeestä, Scaniasta modifioitu?
jakajapumpulla saa luokkaa 150hv/litra tehoja. mersumiehille se taitaa olla liian vähän?
tuo moottori on suoraruisku, joten teho väistämättä laskee yli 4000 kierroksen. voisin kuvitella että jakajapumppu riittää jos siihen pystyy vaihtamaan isomman nestepään. sitten vaan kunnon turbo, kuuleri ja lastu osaavalla tekijällä. volkkariosastolla myös suuttimia vaihdetaan, ehkä sekin on tarpeen?
tuo moottori on suoraruisku, joten teho väistämättä laskee yli 4000 kierroksen. voisin kuvitella että jakajapumppu riittää jos siihen pystyy vaihtamaan isomman nestepään. sitten vaan kunnon turbo, kuuleri ja lastu osaavalla tekijällä. volkkariosastolla myös suuttimia vaihdetaan, ehkä sekin on tarpeen?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
M-tyypin rivipumpulle lupailee Bosch noin 400-500 bar max paineita. Sähköohjatuilla jakajapumpuilla mennään jo yli 1000bar. Tuota rivipumppua ei ole suunniteltu suoraruiskujen korkeille paineille. Saattaa kuitenkin toimia. Suoraruiskuillekin on olemassa rivipumppuja, mutta koko, tuotto ja sallitut kierrosnopeudet eivät suosi käyttöä henkilöautoissa.
Aksiaalijakajapumppua voi tosiaan virittää suuremmalla nestepäällä ja jopa teettämällä uuden nokkalevyn. Samat kikat toimivat periaatteessa myös radiaalijakajapumpulle, tekijät voi tosin olla vähissä...
Sähköohjattua pumppua jos mekaanisesti virittelee niin samalla pitäisi myös moottorinohjaus ohjelmoida uudelleen (esim. Karalalla).
Aksiaalijakajapumppua voi tosiaan virittää suuremmalla nestepäällä ja jopa teettämällä uuden nokkalevyn. Samat kikat toimivat periaatteessa myös radiaalijakajapumpulle, tekijät voi tosin olla vähissä...
Sähköohjattua pumppua jos mekaanisesti virittelee niin samalla pitäisi myös moottorinohjaus ohjelmoida uudelleen (esim. Karalalla).
So long, and thanks for all the fish
- Antti A.
- Dieselspesialisti
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
- Paikkakunta: Mynämäki / Turku
Kolme konetta tiedän mihin kyseinen operaatio on tehty. Kaksi on edelleen ajossa ja yksi on vain väistynyt tehokkaamman moottorin tieltä. Mitään ongelmia pumppujen kanssa ei ole ollut.
Rivipumpun kanssa täytyy olla se ennakonsäädin jakopäässä ja jotta se sinne mahtuisi tarvitaan hieman rälläkkää. Helpointa tietysti on, jos moottori on pois autosta, mutta onnistuu se paikallaankin. Jäähdytin sun muut hilppeet tietysti täytyy purata pois edestä ja jakopäähän tehtävä vähän suojausta etteivät metallipurut ole öljypohjassa. Eli jonkin verran vaivannäköä vaaditaan. Rivipumppu vaatii omat suutinputkensa, mikä ei tosin ole mikään ongelma. Vakio imusarja sopii paikalleen rivipumpullakin.
Suuttimen kärjet kannattaa(täytyy) vaihtaa heti ensimmäisenä, kun virittelemään alkaa. Bosiolta löytyy valmiina hieman vakiota paremmat, mutta nekään eivät mitkään järin suuret ole. Muutamia erikoisratkaisuja sitten kyllä löytyy. Tarvittaessa niin isoja, että varmasti piisaa .
Jos rivipumpun aikoo laittaa suoraruiskutus moottoriin, vaaditaan ehdottomasti isot elementit. Alkuperäinen jakajapumppu on 11mm nestepäällä ja suurempaa siihen ei löydy. Kyllä tuosta nestepäästä saa ainetta ulos kohtuu määrän. Pientä laittoa pumppu saattaa tosin tarvita, että ennakot pysyvät suurilla ruiskutusmäärillä tasaisena. Periaatteessa kuitenkin uudelleenohjelmoinnilla pitäisi soppaa saada pumpusta ulos.
Ahtopaineiden nosto tulee myös ajankohtaiseksi hyvin pian, kun soppaa on saatu lisää koneeseen.
Rivipumpun kanssa täytyy olla se ennakonsäädin jakopäässä ja jotta se sinne mahtuisi tarvitaan hieman rälläkkää. Helpointa tietysti on, jos moottori on pois autosta, mutta onnistuu se paikallaankin. Jäähdytin sun muut hilppeet tietysti täytyy purata pois edestä ja jakopäähän tehtävä vähän suojausta etteivät metallipurut ole öljypohjassa. Eli jonkin verran vaivannäköä vaaditaan. Rivipumppu vaatii omat suutinputkensa, mikä ei tosin ole mikään ongelma. Vakio imusarja sopii paikalleen rivipumpullakin.
Suuttimen kärjet kannattaa(täytyy) vaihtaa heti ensimmäisenä, kun virittelemään alkaa. Bosiolta löytyy valmiina hieman vakiota paremmat, mutta nekään eivät mitkään järin suuret ole. Muutamia erikoisratkaisuja sitten kyllä löytyy. Tarvittaessa niin isoja, että varmasti piisaa .
Jos rivipumpun aikoo laittaa suoraruiskutus moottoriin, vaaditaan ehdottomasti isot elementit. Alkuperäinen jakajapumppu on 11mm nestepäällä ja suurempaa siihen ei löydy. Kyllä tuosta nestepäästä saa ainetta ulos kohtuu määrän. Pientä laittoa pumppu saattaa tosin tarvita, että ennakot pysyvät suurilla ruiskutusmäärillä tasaisena. Periaatteessa kuitenkin uudelleenohjelmoinnilla pitäisi soppaa saada pumpusta ulos.
Ahtopaineiden nosto tulee myös ajankohtaiseksi hyvin pian, kun soppaa on saatu lisää koneeseen.
minusta tuntuu että se 290TD:n orkkis turbo on liian pieni paineiden nostoon. eikös se ole Garretin gt25? isompaa turboa jos paineita meinaat nostaa.PaHa kirjoitti:Myös ahtopaineen nostaminen on käyny mieles, 1,5bar olis ok?ajarol kirjoitti:Suuttimen kärjet kannattaa(täytyy) vaihtaa heti ensimmäisenä, kun virittelemään alkaa. Bosiolta löytyy valmiina hieman vakiota paremmat, mutta nekään eivät mitkään järin suuret ole. Muutamia erikoisratkaisuja sitten kyllä löytyy. Tarvittaessa niin isoja, että varmasti piisaa .
Jos rivipumpun aikoo laittaa suoraruiskutus moottoriin, vaaditaan ehdottomasti isot elementit. Alkuperäinen jakajapumppu on 11mm nestepäällä ja suurempaa siihen ei löydy. Kyllä tuosta nestepäästä saa ainetta ulos kohtuu määrän. Pientä laittoa pumppu saattaa tosin tarvita, että ennakot pysyvät suurilla ruiskutusmäärillä tasaisena. Periaatteessa kuitenkin uudelleenohjelmoinnilla pitäisi soppaa saada pumpusta ulos.
Ahtopaineiden nosto tulee myös ajankohtaiseksi hyvin pian, kun soppaa on saatu lisää koneeseen.
Mitenkä on helpoin tapa nostaa tuota hukkaporttia sen verran, ku en oo vielä tutkassu? Sieltä kait löytyy säätötanko (kierrettävä)?
Vinkit neuvot ja kokemukset kertokaapa...
Eikös se ole T25 [=taitaa riippua vuosimallista ja kuun asennosta] mutta sama asia kuitenkin, 1,5 bar ja 3 litrasen koneen ilmankulutus ei oikein toimi yhteen tuommosella.Mika.T kirjoitti:minusta tuntuu että se 290TD:n orkkis turbo on liian pieni paineiden nostoon. eikös se ole Garretin gt25? isompaa turboa jos paineita meinaat nostaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
PaHa kirjoitti:Ompa kallista... "tosi" mersumiehen lompsa ei kestä turbon vaihtoo
Aattelin että ihan vain vähä ja vaisusti laittasin noita paineita (1,5bar:iin). Ku pukkaa mustaa sen verran että näkyvyys paikoin heikko taaksepäin...
Manuaalilaatikon kestävyys nois "laitetuis" vähä peliättää, niin en hirmu innokas oo super turbottamisehen
Se savutus taitaa johtua siitä boxista.
Sen kun heität kuuseen, ja laitatat ne suutinkärjet, niinkuin ajarolli sanoi, sekä viet uudelleen ohjelmoitavaksi, niin ei ahtopaineita varmaan savutuksen takia tarvitse juuri nostaakkaan.
Pumppu kannattaa jo varmaan samalla huollattaa.
Nuilla muutoksilla taidat päästä jo sille tasolle, että tehoa rajoittaa se vakioahtimen pakopuoli, eikä suinkaan ahtopaine.
Vääntökäyrää on sähköhjatuissa jo mahdollista muokata.
.
Niin ei siinä valitettavasti pelkkä turbo hajoa, eikä se ahtopaineen huippuarvo ole ainoa muuttuja. Paljonko on ahtopaine kun kone kiertää 4500 rpm ?Jani M kirjoitti:Itselle laitettu aikoinaan lastu ja samalla nostettu myös ahtopaineet tuonne 1.4 baariin. Kolme ja puoli vuotta on tuommoset asetukset ollut ja hyvinhän tuo on turbo kestänyt.
Lisää tietoa: www.skg.fi
2.5-3baria . arvaan ma... loppujen lopuksi tosi pieni se (g)t25:n pakopesä. taitaa olla luokkaa 40-42mm. on varmaan turbon lämpökuorma kaukana vakiosta kun vedetään kaasu pohjassa 4500kierrokseen...veskola kirjoitti:Niin ei siinä valitettavasti pelkkä turbo hajoa, eikä se ahtopaineen huippuarvo ole ainoa muuttuja. Paljonko on ahtopaine kun kone kiertää 4500 rpm ?Jani M kirjoitti:Itselle laitettu aikoinaan lastu ja samalla nostettu myös ahtopaineet tuonne 1.4 baariin. Kolme ja puoli vuotta on tuommoset asetukset ollut ja hyvinhän tuo on turbo kestänyt.
EDIT: prkl luin että PAKOpaine. nohh. se varmaan on tuota luokkaa... ahtopaine varmaan tippuu jo tuossa vaiheessa kivasti. tai ei tipu jos turbo kiertää 300000kierrosta (tais kiertää)
Niin minkäs se kompressori siipi voi kun on köytetty turbiinisiipeen ja siellä on tuo kauhia paine...Mika.T kirjoitti:EDIT: prkl luin että PAKOpaine. nohh. se varmaan on tuota luokkaa... ahtopaine varmaan tippuu jo tuossa vaiheessa kivasti. tai ei tipu jos turbo kiertää 300000kierrosta (tais kiertää)
Asian ydin on semmonen, jotta mahtaakohan, tai siis kyllä mahtaa, ne noissa chip virityksissä tiedostaa tämän ja noilla kierrosluvuilla ei edes yritetä ahtaa 1,4 barin paineella enää. Muutoin tulee romua. Tosin voihan se olla, että tuo td kone on taas niin erilainen, siitä ilman läpimenostahan riippuu millaisen paineen sillä ahtimella voi nostaa. Suljettuun pulloon voi pumpata aika paljon painetta ilman ongelmaa mutta yritäppä saada 1,4 baria 60 mm halkaisijalla olevaan metriseen putkeen, joka on toisesta päästä avoin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo, löysin tuon auton penkkitys paperin. 3000 kierroksilla näyttää olleen paineet 1.39 baaria, siitä ne sit lähteekin tippumaan siten että ahdot laskee alle 1.2 baarin jo 3500 kierroksilla. Ja ale 1 baarin noin 4150 kierroksen kohdilla. Eikä näytä tämän paperin mukaan edes kiertävänkään tuo mylly kuin 4287 kierrosta.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
nii mullaki oli volovossa vakioturpolla ku ei ne reijät vejä enempää ilimaa. pakopaine on tuossa jo aika kova. Ku vaihto senttiä isommat siivet niin jo alako olemaan vetoja kovemmillaki kiekoilla eikä ahista tuo.Jani M kirjoitti:Joo, löysin tuon auton penkkitys paperin. 3000 kierroksilla näyttää olleen paineet 1.39 baaria, siitä ne sit lähteekin tippumaan siten että ahdot laskee alle 1.2 baarin jo 3500 kierroksilla. Ja ale 1 baarin noin 4150 kierroksen kohdilla. Eikä näytä tämän paperin mukaan edes kiertävänkään tuo mylly kuin 4287 kierrosta.
mullaki on mese
Itsekään en aivan varma ole mitä tuolle on tehty, koska moottorin säädöt olivat jo valmiina kun auton ostin. Demec on aikoinaan auton virittänyt ja tietojeni mukaan autossa on Digipower lastu ja sen lisäksi hukkaporttia on säädetty, ei muuta.
Minkähänlainen tuo suutinten vaihto olis, eli mistähän sais sopivat ja vaatiiko niitten laitto jotain muutakin säätämistä?
Paljonkohan toisivat lisäpotkua?
Minkähänlainen tuo suutinten vaihto olis, eli mistähän sais sopivat ja vaatiiko niitten laitto jotain muutakin säätämistä?
Paljonkohan toisivat lisäpotkua?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
minusta seuraava toimenpide autolle vois olla suurempi turbo. eikös noilla vakiosuuttimilla ole kuitenki otettu aika suuria tehoja ulos.Jani M kirjoitti:Itsekään en aivan varma ole mitä tuolle on tehty, koska moottorin säädöt olivat jo valmiina kun auton ostin. Demec on aikoinaan auton virittänyt ja tietojeni mukaan autossa on Digipower lastu ja sen lisäksi hukkaporttia on säädetty, ei muuta.
Minkähänlainen tuo suutinten vaihto olis, eli mistähän sais sopivat ja vaatiiko niitten laitto jotain muutakin säätämistä?
Paljonkohan toisivat lisäpotkua?
se vakio turbo on luokkaa imu 36-38mm ja pako 40-42mm sopiva koko vois olla luokkaa imu 45mm ja pako 50mm tai imu 50mm ja pako55mm. nämä superturbottelijat varmasti tiettä sopivimman koon suoraan. sitten jos tehoja haluaa reilusti (300+hv) niin turbon kokoa on syytä kasvattaa noistakin luvuista. ettei vain ala ahistamaan...