290 TD moottoriin rivipumppu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

290 TD moottoriin rivipumppu?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Hei,

Onko kokemusta rivipumpun laitosta 290:een suoraruiskuun?

Toimiiko reikäsuutinten kanssa (painetaso nousee)?
Ennakon säätö ketjupyörässä?
Onko paha sovitella paikalleen?

Mitä muuta täytyy huomioida?
- suutinputket
- imusarjan muoto
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Miksi vaihtaa pumppu?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tehoja tehoja..... :mrgreen: jakajapumpulla niitä ei saa helpolla....
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuosta pumpun vaihdosta olen itsekin vähän haaveillut, kun ei taida oikein muuten nuo tehot enää nousta.Vai voineeko tuota jakajapumppua mitenkään piristää? Eli innolla kuunnellaan kaikia joilla kokemusta on.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nimimerkki Jorma on ainakin laittanut 2.9 Tdi koneeseen rivipumpun, joten hän varmaan tietäisi tarkemmin aiheesta. Muistaakseni kertoi, että lohkoon pitää koneistaa tila ennakonsäätimelle, joten ei ole ihan pulttaa kiinni tyyppinen projekti. Tosi nätisti auto kävi ja vetoja oli reilusti. Taisi olla suuttimetkin jostain isommasta vehkeestä, Scaniasta modifioitu?
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

En ymmärrä mitään 290-koneesta, mutta eikös tämän voi lastuttaa??
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

jakajapumpulla saa luokkaa 150hv/litra tehoja. mersumiehille se taitaa olla liian vähän? :D

tuo moottori on suoraruisku, joten teho väistämättä laskee yli 4000 kierroksen. voisin kuvitella että jakajapumppu riittää jos siihen pystyy vaihtamaan isomman nestepään. sitten vaan kunnon turbo, kuuleri ja lastu osaavalla tekijällä. volkkariosastolla myös suuttimia vaihdetaan, ehkä sekin on tarpeen?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuosta voi olla jollakin ihan testattua tietoa. Suuremmat suuttimet voi ruoraruiskussa tulla ajankohtaiseksi, siinä vaiheessa kun nestepäätä suurennetaan. Saattaa sähköohjatun pumpun kanssa joutua tekemään myös muita muutoksia, että saa homman toimimaan.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

M-tyypin rivipumpulle lupailee Bosch noin 400-500 bar max paineita. Sähköohjatuilla jakajapumpuilla mennään jo yli 1000bar. Tuota rivipumppua ei ole suunniteltu suoraruiskujen korkeille paineille. Saattaa kuitenkin toimia. Suoraruiskuillekin on olemassa rivipumppuja, mutta koko, tuotto ja sallitut kierrosnopeudet eivät suosi käyttöä henkilöautoissa.

Aksiaalijakajapumppua voi tosiaan virittää suuremmalla nestepäällä ja jopa teettämällä uuden nokkalevyn. Samat kikat toimivat periaatteessa myös radiaalijakajapumpulle, tekijät voi tosin olla vähissä...

Sähköohjattua pumppua jos mekaanisesti virittelee niin samalla pitäisi myös moottorinohjaus ohjelmoida uudelleen (esim. Karalalla).
So long, and thanks for all the fish
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Ja kyllähän siihen voi rakentaa mekaanisesti ohjatun jakajapumpun (isolla nestepäällä). Tehoa ei hirveästi saa lisää ilman isompia suutinkärkiä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Kolme konetta tiedän mihin kyseinen operaatio on tehty. Kaksi on edelleen ajossa ja yksi on vain väistynyt tehokkaamman moottorin tieltä. Mitään ongelmia pumppujen kanssa ei ole ollut.

Rivipumpun kanssa täytyy olla se ennakonsäädin jakopäässä ja jotta se sinne mahtuisi tarvitaan hieman rälläkkää. Helpointa tietysti on, jos moottori on pois autosta, mutta onnistuu se paikallaankin. Jäähdytin sun muut hilppeet tietysti täytyy purata pois edestä ja jakopäähän tehtävä vähän suojausta etteivät metallipurut ole öljypohjassa. Eli jonkin verran vaivannäköä vaaditaan. Rivipumppu vaatii omat suutinputkensa, mikä ei tosin ole mikään ongelma. Vakio imusarja sopii paikalleen rivipumpullakin.

Suuttimen kärjet kannattaa(täytyy) vaihtaa heti ensimmäisenä, kun virittelemään alkaa. Bosiolta löytyy valmiina hieman vakiota paremmat, mutta nekään eivät mitkään järin suuret ole. Muutamia erikoisratkaisuja sitten kyllä löytyy. Tarvittaessa niin isoja, että varmasti piisaa :twisted: .

Jos rivipumpun aikoo laittaa suoraruiskutus moottoriin, vaaditaan ehdottomasti isot elementit. Alkuperäinen jakajapumppu on 11mm nestepäällä ja suurempaa siihen ei löydy. Kyllä tuosta nestepäästä saa ainetta ulos kohtuu määrän. Pientä laittoa pumppu saattaa tosin tarvita, että ennakot pysyvät suurilla ruiskutusmäärillä tasaisena. Periaatteessa kuitenkin uudelleenohjelmoinnilla pitäisi soppaa saada pumpusta ulos.
Ahtopaineiden nosto tulee myös ajankohtaiseksi hyvin pian, kun soppaa on saatu lisää koneeseen.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

PaHa kirjoitti:
ajarol kirjoitti:Suuttimen kärjet kannattaa(täytyy) vaihtaa heti ensimmäisenä, kun virittelemään alkaa. Bosiolta löytyy valmiina hieman vakiota paremmat, mutta nekään eivät mitkään järin suuret ole. Muutamia erikoisratkaisuja sitten kyllä löytyy. Tarvittaessa niin isoja, että varmasti piisaa :twisted: .

Jos rivipumpun aikoo laittaa suoraruiskutus moottoriin, vaaditaan ehdottomasti isot elementit. Alkuperäinen jakajapumppu on 11mm nestepäällä ja suurempaa siihen ei löydy. Kyllä tuosta nestepäästä saa ainetta ulos kohtuu määrän. Pientä laittoa pumppu saattaa tosin tarvita, että ennakot pysyvät suurilla ruiskutusmäärillä tasaisena. Periaatteessa kuitenkin uudelleenohjelmoinnilla pitäisi soppaa saada pumpusta ulos.
Ahtopaineiden nosto tulee myös ajankohtaiseksi hyvin pian, kun soppaa on saatu lisää koneeseen.
Myös ahtopaineen nostaminen on käyny mieles, 1,5bar olis ok? :roll:
Mitenkä on helpoin tapa nostaa tuota hukkaporttia sen verran, ku en oo vielä tutkassu? Sieltä kait löytyy säätötanko (kierrettävä)?



Vinkit neuvot ja kokemukset kertokaapa... :P
minusta tuntuu että se 290TD:n orkkis turbo on liian pieni paineiden nostoon. eikös se ole Garretin gt25? isompaa turboa jos paineita meinaat nostaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:minusta tuntuu että se 290TD:n orkkis turbo on liian pieni paineiden nostoon. eikös se ole Garretin gt25? isompaa turboa jos paineita meinaat nostaa.
Eikös se ole T25 [=taitaa riippua vuosimallista ja kuun asennosta] mutta sama asia kuitenkin, 1,5 bar ja 3 litrasen koneen ilmankulutus ei oikein toimi yhteen tuommosella.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

PaHa kirjoitti:Ompa kallista... "tosi" mersumiehen lompsa ei kestä turbon vaihtoo :lol:

Aattelin että ihan vain vähä ja vaisusti laittasin noita paineita (1,5bar:iin). Ku pukkaa mustaa sen verran että näkyvyys paikoin heikko taaksepäin...:oops:
Manuaalilaatikon kestävyys nois "laitetuis" vähä peliättää, niin en hirmu innokas oo super turbottamisehen :?

Se savutus taitaa johtua siitä boxista.
Sen kun heität kuuseen, ja laitatat ne suutinkärjet, niinkuin ajarolli sanoi, sekä viet uudelleen ohjelmoitavaksi, niin ei ahtopaineita varmaan savutuksen takia tarvitse juuri nostaakkaan.
Pumppu kannattaa jo varmaan samalla huollattaa.
Nuilla muutoksilla taidat päästä jo sille tasolle, että tehoa rajoittaa se vakioahtimen pakopuoli, eikä suinkaan ahtopaine.
Vääntökäyrää on sähköhjatuissa jo mahdollista muokata.
.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itselle laitettu aikoinaan lastu ja samalla nostettu myös ahtopaineet tuonne 1.4 baariin. Kolme ja puoli vuotta on tuommoset asetukset ollut ja hyvinhän tuo on turbo kestänyt.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jani M kirjoitti:Itselle laitettu aikoinaan lastu ja samalla nostettu myös ahtopaineet tuonne 1.4 baariin. Kolme ja puoli vuotta on tuommoset asetukset ollut ja hyvinhän tuo on turbo kestänyt.
Niin ei siinä valitettavasti pelkkä turbo hajoa, eikä se ahtopaineen huippuarvo ole ainoa muuttuja. Paljonko on ahtopaine kun kone kiertää 4500 rpm ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:
Jani M kirjoitti:Itselle laitettu aikoinaan lastu ja samalla nostettu myös ahtopaineet tuonne 1.4 baariin. Kolme ja puoli vuotta on tuommoset asetukset ollut ja hyvinhän tuo on turbo kestänyt.
Niin ei siinä valitettavasti pelkkä turbo hajoa, eikä se ahtopaineen huippuarvo ole ainoa muuttuja. Paljonko on ahtopaine kun kone kiertää 4500 rpm ?
2.5-3baria :shock: . arvaan ma... :D loppujen lopuksi tosi pieni se (g)t25:n pakopesä. taitaa olla luokkaa 40-42mm. on varmaan turbon lämpökuorma kaukana vakiosta kun vedetään kaasu pohjassa 4500kierrokseen...

EDIT: prkl luin että PAKOpaine. nohh. se varmaan on tuota luokkaa... ahtopaine varmaan tippuu jo tuossa vaiheessa kivasti. tai ei tipu jos turbo kiertää 300000kierrosta :mrgreen: (tais kiertää)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mika.T kirjoitti:EDIT: prkl luin että PAKOpaine. nohh. se varmaan on tuota luokkaa... ahtopaine varmaan tippuu jo tuossa vaiheessa kivasti. tai ei tipu jos turbo kiertää 300000kierrosta :mrgreen: (tais kiertää)
Niin minkäs se kompressori siipi voi kun on köytetty turbiinisiipeen ja siellä on tuo kauhia paine...

Asian ydin on semmonen, jotta mahtaakohan, tai siis kyllä mahtaa, ne noissa chip virityksissä tiedostaa tämän ja noilla kierrosluvuilla ei edes yritetä ahtaa 1,4 barin paineella enää. Muutoin tulee romua. Tosin voihan se olla, että tuo td kone on taas niin erilainen, siitä ilman läpimenostahan riippuu millaisen paineen sillä ahtimella voi nostaa. Suljettuun pulloon voi pumpata aika paljon painetta ilman ongelmaa mutta yritäppä saada 1,4 baria 60 mm halkaisijalla olevaan metriseen putkeen, joka on toisesta päästä avoin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Joo, löysin tuon auton penkkitys paperin. 3000 kierroksilla näyttää olleen paineet 1.39 baaria, siitä ne sit lähteekin tippumaan siten että ahdot laskee alle 1.2 baarin jo 3500 kierroksilla. Ja ale 1 baarin noin 4150 kierroksen kohdilla. Eikä näytä tämän paperin mukaan edes kiertävänkään tuo mylly kuin 4287 kierrosta.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pate
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 06.01.2004 00:15

Viesti Kirjoittaja pate »

Jani M kirjoitti:Joo, löysin tuon auton penkkitys paperin. 3000 kierroksilla näyttää olleen paineet 1.39 baaria, siitä ne sit lähteekin tippumaan siten että ahdot laskee alle 1.2 baarin jo 3500 kierroksilla. Ja ale 1 baarin noin 4150 kierroksen kohdilla. Eikä näytä tämän paperin mukaan edes kiertävänkään tuo mylly kuin 4287 kierrosta.
nii mullaki oli volovossa vakioturpolla ku ei ne reijät vejä enempää ilimaa. pakopaine on tuossa jo aika kova. Ku vaihto senttiä isommat siivet niin jo alako olemaan vetoja kovemmillaki kiekoilla eikä ahista tuo.
mullaki on mese
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itsekään en aivan varma ole mitä tuolle on tehty, koska moottorin säädöt olivat jo valmiina kun auton ostin. Demec on aikoinaan auton virittänyt ja tietojeni mukaan autossa on Digipower lastu ja sen lisäksi hukkaporttia on säädetty, ei muuta.
Minkähänlainen tuo suutinten vaihto olis, eli mistähän sais sopivat ja vaatiiko niitten laitto jotain muutakin säätämistä?
Paljonkohan toisivat lisäpotkua?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jani M kirjoitti:Itsekään en aivan varma ole mitä tuolle on tehty, koska moottorin säädöt olivat jo valmiina kun auton ostin. Demec on aikoinaan auton virittänyt ja tietojeni mukaan autossa on Digipower lastu ja sen lisäksi hukkaporttia on säädetty, ei muuta.
Minkähänlainen tuo suutinten vaihto olis, eli mistähän sais sopivat ja vaatiiko niitten laitto jotain muutakin säätämistä?
Paljonkohan toisivat lisäpotkua?
minusta seuraava toimenpide autolle vois olla suurempi turbo. eikös noilla vakiosuuttimilla ole kuitenki otettu aika suuria tehoja ulos.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

nohhh.... älä sulata turboa jos innostut noita suuttimia virittelemään... se ahistaa joka tapauksessa jo nyt.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Mikäs se olis sitten semmoinen riittävä turbo tähän myllyyn ja minkäslaiset ahtopaineet siitä kannattaisi suurinpiirtein säätää? Mihinkäs asti luulette tuon vakio coolerin riittävän?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

se vakio turbo on luokkaa imu 36-38mm ja pako 40-42mm sopiva koko vois olla luokkaa imu 45mm ja pako 50mm tai imu 50mm ja pako55mm. nämä superturbottelijat varmasti tiettä sopivimman koon suoraan. sitten jos tehoja haluaa reilusti (300+hv) niin turbon kokoa on syytä kasvattaa noistakin luvuista. ettei vain ala ahistamaan...
Vastaa Viestiin