W124 300 Automaattilaatikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

W124 300 Automaattilaatikko

Viesti Kirjoittaja kaasu »

Uutena tulokkaana ja vielä mersua vailla :( olevana,kyselen noista ainakin 300-24 mallissa esiintyvistä 4- ja 5-vaihteisista automaateista, kun jossain tällä palstalla tuntui olevan sellaista käsitystä, että 5-vaihteinen olisi jotenkin huonompi kuin 4-vaihteinen versio. Muistaakseni ei selvyyttä sitten kuitenkaan oikein löytynyt. Eli siis mitenkähän on asia? Onko niillä eroa kestävyydessä tai jossain, mikä 'olisi hyvä tietää' tulevia hankintoja ajatellen.

Ilmiselvää on, että kun mieleeni on jäänyt jonkinlainen paha viesti täältä palstalta, sitä tulee kartettua noita 5-vaihteisia. Jos se on turhaa, on hyvä oikoa käsityksiä.
Viimeksi muokannut kaasu, Su 06.05.2007 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Nooh, vanhempi 722.5-laatikko on luja, onhan se jatkojalostettu "pomminvarmasta" 722.3:sta joita löytyy superturboistakin. 5-vaihde tosin ei välttämättä kestä niitä voimia, mutta normikäytössä kestää.

Ja uudempi 722.6 (96>) on myös kestävä kunhan ajoissa lopettaa ajamisen jos tuntuu että kaikki ei ole kohdallaan. Moni loota on nähnyt useamman satatuhatta eikä mitään.
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja kaasu »

Nin joo, normikäytöstähän on kyse ja lähinnä sitä normaalia hajoamisherkkyyttä/ korjauksen kalleutta ajattelin.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Nätillä ajolla ja säännöllisellä huollolla molemmat ovat pitkäikäisiä. Remonttihinnat eivät ole kalleimmasta päästä 8)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jarkko S kirjoitti:Ja uudempi 722.6 (96>) on myös kestävä kunhan ajoissa lopettaa ajamisen jos tuntuu että kaikki ei ole kohdallaan. Moni loota on nähnyt useamman satatuhatta eikä mitään.
Pitikin just kysyä, että kuinka kestävä.
Mutta vastaus olikin tullut jo :)

Eli se 722.6
Kuinka usein mielestäsi öljyt ja suodatin tulisi vaihtaa, kun välillä vaunuakin vedellään ja paljon on kaupunkiajoa.

Nyt on ajettu 228 000 km ja kymppitonni sitten vaihdettiin öljyt + suodatin, arvatenkin ensimmäisen kerran.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ari66 kirjoitti:Eli se 722.6
Kuinka usein mielestäsi öljyt ja suodatin tulisi vaihtaa, kun välillä vaunuakin vedellään ja paljon on kaupunkiajoa.

Nyt on ajettu 228 000 km ja kymppitonni sitten vaihdettiin öljyt + suodatin, arvatenkin ensimmäisen kerran.
Noh, liian useinhan sitä ei tavallaan voi vaihtaa, mutta liian myöhään voi :)

Eiköhän tuo olisi sama kuin muissakin, eli 40tkm-60tkm. Samalla tulee siinä seurattua sitten ex-öljyn kuntoa ihan omin silmin, ja mahdolliset orastavat viatkin voivat paljastua öljypohjasta.

Ihan ittestä kiinni :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jarkko S kirjoitti:Samalla tulee siinä seurattua sitten ex-öljyn kuntoa ihan omin silmin, ja mahdolliset orastavat viatkin voivat paljastua öljypohjasta.
Ahaa.
No kokkareita sieltä ei tullut, mutta aika sakkaista litkua oli viimeiset lirut.
Haju vielä oli ok eli terveen öljyn tuoksu, joskin väri aika tumma jo.
Toivottavasti öljynvaihto tuli ajoissa, ainakin uskon itse niin (kop-kop).

Asiasta ytimeen eli voiko teille tuoda koko auton laatikkoremppaan, vai pitääkö irrotuttaa laatikko muualla?
Kyselen jo valmiiksi :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja kaasu »

Nätillä ajolla ja säännöllisellä huollolla molemmat ovat pitkäikäisiä. Remonttihinnat eivät ole kalleimmasta päästä Cool
No jep, toi rauhoittaa jo sen verran, ettei tosiaan tarvi vältellä sitä 5-v:ta turhan takia.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ari66 kirjoitti:Asiasta ytimeen eli voiko teille tuoda koko auton laatikkoremppaan, vai pitääkö irrotuttaa laatikko muualla?
Kyselen jo valmiiksi :wink:
:D

Meillä on nykyään nosturi käytössä, kun aika varataan. Ja pätevät ukot irrottamaan, itse koulutettiin heidät :)
Makke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 31.10.2004 23:39

Viesti Kirjoittaja Makke »

Onko 722.4 laatikko myös vahva eli kestääkö käyttöä, kokemuksia?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se on sellainen alle 150 hv:n laatikko viritettynäkin. Muistaakseni mitoitettu alunperin korkeintaan 200Nm mukaan. Se on jo todella tiukilla kun 300D:n turbottaa.
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja kaasu »

No missäs kaikissa tollasta 722.4 laatikkoa on ja mitä se .4 tarkoittaa, vai tarkoittaako mitään? Mä luulin, että toi olis ollut se nelivaihteinen, mistä oli puhe aiemmin???

EDIT: esim 300 coupen 4-v. autom.?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Siinähän on 722.3. Vaihteistopuolelta kyllä löytyy korkeimman tason tuntemus muualta, mutta muistaakseni bensapuolella kaikki 300E:tä pienemmät on tuolla heikommalla automaatila ja diesel puolella kaikki 300D turboa heikommat.

722.3 on alunperin mitoitettu 400Nm mukaan ja 722.4 200Nm mukaan. Näin oli mersun vaihteistokirjassa.

Raja menee suunnilleen 200Nm kohdalla. Jos koneesta löytyy selvästi yli sen vääntöä, on auto jo tehtaalla varustettu vahvemmalla vaihteistolla. Sehän on myös kasikoneiden jatkona.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Perttu K puhuu asiaa.

Tuo 4 meinaa kehitysversiota, uskoisin. Kolmonen tuli paljon aikaisemmin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

toiselta nimeltäänhän ne on 722.4= W4a20 ja 722.3= W4a40 eli oisko tuossa tuo väännön kesto? w4a20 kestää sen 200nm ja w4a40 kestää sen 400nm
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Mika.T kirjoitti:toiselta nimeltäänhän ne on 722.4= W4a20 ja 722.3= W4a40 eli oisko tuossa tuo väännön kesto? w4a20 kestää sen 200nm ja w4a40 kestää sen 400nm
Saattaapa muuten ollakkin, loogiselta vaikuttaisi.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mikäs laatikko 300D-24:n tomaatti on?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Joo siinä se on. Niissä papereissa puhuttiin juuri nuista koodeista. En vain kehdannut kirjoittaa, kun en muistanut niitä kokonaan. Se loppuosa kertoo siis sen väännön keston, mihin tehdas on sen tarkkoittanut. Tosin Jarkko S:än käsissä se näkyy ainakin isomman laatikon kohdalla tuplaantuvan. Ei tunnu superturbon omistajat valittavan vaikka väännöt liikkuu 800Nm tuntumassa. :lol:


Valitettavasti, aina erehtymätön EPC sanoi E 300 Dieselistä seuraavaa:

chassis: WDB124191 model: 722.435 VB: W 4 A 020, eli pahalta näyttää.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Kolmoslaatikko on tosiaan aika jämäkkää tekoa 8)

Kovemmassa koneessa on enemmän kuin suositeltavaa käyttää tuota, 722.4:ssa on turhan pienet sisukset koville tehoille.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

No innostuin sitten kaivamaan sen esiin. Tällaisesta minä innostuin joskus kopiot ottamaan. "Automaattivaihteistojen 722.3, 722.4 toiminta selostus" pituutta sillä on 60 sivua ja vaikka useampaankin kertaan lukee läpi, niin monimutkaiselle tuntuu.

Pistämpä tähän näitä koodin purkuohjeet. Täältäpä ne sitten haulla löytyy.

Vaihtestotyyppi W4A040

W momentin muunnin
4 vaihteiden määrä
A sisäinen koodi
040 Suurin sisään tuleva vääntömomentti

Vaihteisto

722.307

722 henkilöauto
3 tarkoittaa w4a040 4, 4 tarkoittaa sitä toista
07 sopivuus moottoriin !!

Vaihteiston merkinnät
1. 2. 3. 4. 5.
1262700901 722.307 0 2 000761

1. koodi
2. vaihteistotyyppi
3. riippumatta vasemman tai oikeanpuoleisesta ohjauksesta
4 automaattivaihteisto
5 valmistusluku
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Perttu K kirjoitti:Pistämpä tähän näitä koodin purkuohjeet. Täältäpä ne sitten haulla löytyy.

Vaihteistotyyppi W4A040

W momentin muunnin
Ja vanhemmissa W:n tilalla voi olla K, kun ei ole momentinmuunninta vaan nestekytkin. Esim K4A 025 on w108:ssa yleinen, ja K4B 050 on 300SEL 6.3:n laatikko.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mites se vanha "old" G-sarjalainen kestää w4a018 = 720.1. eli pitäis kestää 180nm. sama laatikko on armeijan bankuissa ja todella kovalla käytöllä. nimimerkki "bonde" korjaa noita työkseen.
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja kaasu »

No johan alkaa tämäkin aukeamaan! :idea:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:mikäs laatikko 300D-24:n tomaatti on?
mahtaa olla jo 722.5 tai 722.6 eli sähköohjattu. onko???
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Mika.T kirjoitti:
epk kirjoitti:mikäs laatikko 300D-24:n tomaatti on?
mahtaa olla jo 722.5 tai 722.6 eli sähköohjattu. onko???
Mulla on -95 300D -24 farkussa 722.4 laatikko ja ilmankos luistaa...
Makke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 31.10.2004 23:39

Viesti Kirjoittaja Makke »

Tiedättekö viisaat onko 722.4 laatikkoa ollut kahta eri tyyppiä dieselissä ns. matkamallia (vaihtaa hitaasti) ja sporttimallia (vaihtaa nopeesti)?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ei ole??? ei minusta :D . säätö kysymys tuo vaihtaminen. paineiden nostolla saa vaihdoista nopeampia ja jämäkämpiä. ja samalla laatikko kestää vähän enemmän tehoakin.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Kuinkas sitten 123 300d -82, mikä laatikko ja mistä säädetään paljon puhuttu paine ? Ei meinaa vaihtaa isommalle kylmänä ja vaihdot on kylmänä liiankin jämäkkiä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Taitaa tuossa tapauksessa auttaa enemmän kaasuvivuston ja kick down -vaijerin säätö. Kuulostaa aika vahvasti siltä, että vaihteisto pitää silmässä liian pientä vaihdetta suhteessa kaasun asentoon. Katsoppas, että kaasuvipu pumpussa on tapissa sillon kun kaasupoljin on pohjassa. Jos sitten vielä on tuota oiretta niin löysää Kick down -vaijeria.

Nuo säädöt pitää olla aina kunnossa ennen kuin vaihteiston paineita säätelee. Muuten paineiden säätö on lähinnä oireiden lievittämistä, vaikka todellinen syy on muualla.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jarkko S kirjoitti:Nooh, vanhempi 722.5-laatikko on luja, onhan se jatkojalostettu "pomminvarmasta" 722.3:sta joita löytyy superturboistakin. 5-vaihde tosin ei välttämättä kestä niitä voimia, mutta normikäytössä kestää.

Ja uudempi 722.6 (96>) on myös kestävä kunhan ajoissa lopettaa ajamisen jos tuntuu että kaikki ei ole kohdallaan. Moni loota on nähnyt useamman satatuhatta eikä mitään.
Tyhmä kysymys, mutta mistä näkee, mikä laatikko autossa on?
W124 -89 300E
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin