W124 300 Automaattilaatikko
W124 300 Automaattilaatikko
Uutena tulokkaana ja vielä mersua vailla olevana,kyselen noista ainakin 300-24 mallissa esiintyvistä 4- ja 5-vaihteisista automaateista, kun jossain tällä palstalla tuntui olevan sellaista käsitystä, että 5-vaihteinen olisi jotenkin huonompi kuin 4-vaihteinen versio. Muistaakseni ei selvyyttä sitten kuitenkaan oikein löytynyt. Eli siis mitenkähän on asia? Onko niillä eroa kestävyydessä tai jossain, mikä 'olisi hyvä tietää' tulevia hankintoja ajatellen.
Ilmiselvää on, että kun mieleeni on jäänyt jonkinlainen paha viesti täältä palstalta, sitä tulee kartettua noita 5-vaihteisia. Jos se on turhaa, on hyvä oikoa käsityksiä.
Ilmiselvää on, että kun mieleeni on jäänyt jonkinlainen paha viesti täältä palstalta, sitä tulee kartettua noita 5-vaihteisia. Jos se on turhaa, on hyvä oikoa käsityksiä.
Viimeksi muokannut kaasu, Su 06.05.2007 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Nooh, vanhempi 722.5-laatikko on luja, onhan se jatkojalostettu "pomminvarmasta" 722.3:sta joita löytyy superturboistakin. 5-vaihde tosin ei välttämättä kestä niitä voimia, mutta normikäytössä kestää.
Ja uudempi 722.6 (96>) on myös kestävä kunhan ajoissa lopettaa ajamisen jos tuntuu että kaikki ei ole kohdallaan. Moni loota on nähnyt useamman satatuhatta eikä mitään.
Ja uudempi 722.6 (96>) on myös kestävä kunhan ajoissa lopettaa ajamisen jos tuntuu että kaikki ei ole kohdallaan. Moni loota on nähnyt useamman satatuhatta eikä mitään.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Pitikin just kysyä, että kuinka kestävä.Jarkko S kirjoitti:Ja uudempi 722.6 (96>) on myös kestävä kunhan ajoissa lopettaa ajamisen jos tuntuu että kaikki ei ole kohdallaan. Moni loota on nähnyt useamman satatuhatta eikä mitään.
Mutta vastaus olikin tullut jo
Eli se 722.6
Kuinka usein mielestäsi öljyt ja suodatin tulisi vaihtaa, kun välillä vaunuakin vedellään ja paljon on kaupunkiajoa.
Nyt on ajettu 228 000 km ja kymppitonni sitten vaihdettiin öljyt + suodatin, arvatenkin ensimmäisen kerran.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
-
- Vaihteistospesialisti
- Viestit: 584
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
- Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
- Viesti:
Noh, liian useinhan sitä ei tavallaan voi vaihtaa, mutta liian myöhään voiAri66 kirjoitti:Eli se 722.6
Kuinka usein mielestäsi öljyt ja suodatin tulisi vaihtaa, kun välillä vaunuakin vedellään ja paljon on kaupunkiajoa.
Nyt on ajettu 228 000 km ja kymppitonni sitten vaihdettiin öljyt + suodatin, arvatenkin ensimmäisen kerran.
Eiköhän tuo olisi sama kuin muissakin, eli 40tkm-60tkm. Samalla tulee siinä seurattua sitten ex-öljyn kuntoa ihan omin silmin, ja mahdolliset orastavat viatkin voivat paljastua öljypohjasta.
Ihan ittestä kiinni
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ahaa.Jarkko S kirjoitti:Samalla tulee siinä seurattua sitten ex-öljyn kuntoa ihan omin silmin, ja mahdolliset orastavat viatkin voivat paljastua öljypohjasta.
No kokkareita sieltä ei tullut, mutta aika sakkaista litkua oli viimeiset lirut.
Haju vielä oli ok eli terveen öljyn tuoksu, joskin väri aika tumma jo.
Toivottavasti öljynvaihto tuli ajoissa, ainakin uskon itse niin (kop-kop).
Asiasta ytimeen eli voiko teille tuoda koko auton laatikkoremppaan, vai pitääkö irrotuttaa laatikko muualla?
Kyselen jo valmiiksi
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Siinähän on 722.3. Vaihteistopuolelta kyllä löytyy korkeimman tason tuntemus muualta, mutta muistaakseni bensapuolella kaikki 300E:tä pienemmät on tuolla heikommalla automaatila ja diesel puolella kaikki 300D turboa heikommat.
722.3 on alunperin mitoitettu 400Nm mukaan ja 722.4 200Nm mukaan. Näin oli mersun vaihteistokirjassa.
Raja menee suunnilleen 200Nm kohdalla. Jos koneesta löytyy selvästi yli sen vääntöä, on auto jo tehtaalla varustettu vahvemmalla vaihteistolla. Sehän on myös kasikoneiden jatkona.
722.3 on alunperin mitoitettu 400Nm mukaan ja 722.4 200Nm mukaan. Näin oli mersun vaihteistokirjassa.
Raja menee suunnilleen 200Nm kohdalla. Jos koneesta löytyy selvästi yli sen vääntöä, on auto jo tehtaalla varustettu vahvemmalla vaihteistolla. Sehän on myös kasikoneiden jatkona.
Joo siinä se on. Niissä papereissa puhuttiin juuri nuista koodeista. En vain kehdannut kirjoittaa, kun en muistanut niitä kokonaan. Se loppuosa kertoo siis sen väännön keston, mihin tehdas on sen tarkkoittanut. Tosin Jarkko S:än käsissä se näkyy ainakin isomman laatikon kohdalla tuplaantuvan. Ei tunnu superturbon omistajat valittavan vaikka väännöt liikkuu 800Nm tuntumassa.
Valitettavasti, aina erehtymätön EPC sanoi E 300 Dieselistä seuraavaa:
chassis: WDB124191 model: 722.435 VB: W 4 A 020, eli pahalta näyttää.
Valitettavasti, aina erehtymätön EPC sanoi E 300 Dieselistä seuraavaa:
chassis: WDB124191 model: 722.435 VB: W 4 A 020, eli pahalta näyttää.
No innostuin sitten kaivamaan sen esiin. Tällaisesta minä innostuin joskus kopiot ottamaan. "Automaattivaihteistojen 722.3, 722.4 toiminta selostus" pituutta sillä on 60 sivua ja vaikka useampaankin kertaan lukee läpi, niin monimutkaiselle tuntuu.
Pistämpä tähän näitä koodin purkuohjeet. Täältäpä ne sitten haulla löytyy.
Vaihtestotyyppi W4A040
W momentin muunnin
4 vaihteiden määrä
A sisäinen koodi
040 Suurin sisään tuleva vääntömomentti
Vaihteisto
722.307
722 henkilöauto
3 tarkoittaa w4a040 4, 4 tarkoittaa sitä toista
07 sopivuus moottoriin !!
Vaihteiston merkinnät
1. 2. 3. 4. 5.
1262700901 722.307 0 2 000761
1. koodi
2. vaihteistotyyppi
3. riippumatta vasemman tai oikeanpuoleisesta ohjauksesta
4 automaattivaihteisto
5 valmistusluku
Pistämpä tähän näitä koodin purkuohjeet. Täältäpä ne sitten haulla löytyy.
Vaihtestotyyppi W4A040
W momentin muunnin
4 vaihteiden määrä
A sisäinen koodi
040 Suurin sisään tuleva vääntömomentti
Vaihteisto
722.307
722 henkilöauto
3 tarkoittaa w4a040 4, 4 tarkoittaa sitä toista
07 sopivuus moottoriin !!
Vaihteiston merkinnät
1. 2. 3. 4. 5.
1262700901 722.307 0 2 000761
1. koodi
2. vaihteistotyyppi
3. riippumatta vasemman tai oikeanpuoleisesta ohjauksesta
4 automaattivaihteisto
5 valmistusluku
Ja vanhemmissa W:n tilalla voi olla K, kun ei ole momentinmuunninta vaan nestekytkin. Esim K4A 025 on w108:ssa yleinen, ja K4B 050 on 300SEL 6.3:n laatikko.Perttu K kirjoitti:Pistämpä tähän näitä koodin purkuohjeet. Täältäpä ne sitten haulla löytyy.
Vaihteistotyyppi W4A040
W momentin muunnin
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Taitaa tuossa tapauksessa auttaa enemmän kaasuvivuston ja kick down -vaijerin säätö. Kuulostaa aika vahvasti siltä, että vaihteisto pitää silmässä liian pientä vaihdetta suhteessa kaasun asentoon. Katsoppas, että kaasuvipu pumpussa on tapissa sillon kun kaasupoljin on pohjassa. Jos sitten vielä on tuota oiretta niin löysää Kick down -vaijeria.
Nuo säädöt pitää olla aina kunnossa ennen kuin vaihteiston paineita säätelee. Muuten paineiden säätö on lähinnä oireiden lievittämistä, vaikka todellinen syy on muualla.
Nuo säädöt pitää olla aina kunnossa ennen kuin vaihteiston paineita säätelee. Muuten paineiden säätö on lähinnä oireiden lievittämistä, vaikka todellinen syy on muualla.
Tyhmä kysymys, mutta mistä näkee, mikä laatikko autossa on?Jarkko S kirjoitti:Nooh, vanhempi 722.5-laatikko on luja, onhan se jatkojalostettu "pomminvarmasta" 722.3:sta joita löytyy superturboistakin. 5-vaihde tosin ei välttämättä kestä niitä voimia, mutta normikäytössä kestää.
Ja uudempi 722.6 (96>) on myös kestävä kunhan ajoissa lopettaa ajamisen jos tuntuu että kaikki ei ole kohdallaan. Moni loota on nähnyt useamman satatuhatta eikä mitään.
W124 -89 300E
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI