Automaattilaatikon paineensäätö; ohjeet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Automaattilaatikon paineensäätö; ohjeet

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Nysväämme viikonloppuna Koljan kanssa Lumikin laatikosta paineet kohdalleen, omansa Kolja jo ehtikin säätää.

Lupaan kirjoittaa tyhjentävän raportin asiasta ja ottaa pari suttuista valokuvaa kännykällä.

:-)

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jees, näin tehdään, pienellä varauksella

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Voi olla että joudun lähtemään Ouluun vkl:änä, busineksia hoitamaan. Varmistunee tänään.

Mutta paineet säädetään pian ja todellakin dokumentoidaan.

Kolja

"perkules kun kulkee..."
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Tyypit ylös!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ottakaa sitten ylös/tietoon sen automaatin tyyppi, jos mahdollista. Olisi ihan kiva saada tietoon jokunlaista listaa, että kuinka monenlaista laatikkoa sitä 80-luvun Mersuissa oikein käytettiin. Ei, en ole vielä soittanut sinne Kaapon antamaan numeroon.

Nippelitietoa toivoen
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Niin...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

..ja pitää silmäillä sitten sitä itse raporttiakin, josko siitä olisi apua tuossa oman laatikon säätämisessä, vaikka eri malli varmasti onkin. Kakkoselta - kolmoselle -vaihto saisi olla hieman pehmeämpi. Tästä on ilkeää haittaa etenkin kylmällä laatikolla ja hiljaa ajettaessa mm. kaupungissa: jos esim. kiihdytetään, ja lähellä onkin liikennevalot. Ajetaan juuri niillä rajamailla, että ei ole ihan varma, ehtiikö laatikko vaihtaa kolmoselle. No sitten se vaihtaakin, ja niskat ovat lähes poikki. No ei nyt ihan...

Mutta tuollaista pikku kiusaa. Autolääkäri oli sitä mieltä, ettei tuota lodjua voisi säätää, mutta Jarkko S:n mielipiteeseen luotan kyllä huomattavasti enemmän... jospa sitä ehdittäisiin Jarkon kanssa sitten möötissä tarkemmin syynäämään.

Timo L.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Säädetty on

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No niin, säädetty on laatikot.

Otettiin hieman kuvia Henkan kamerakännykällä, jos Henkka saa kuvat jollekin sivulle niin eiköhän niistä muutkin voi ottaa mallia :wink:

Kyllä muuten saa Turbodieselin lämmöt korkealle kun oikein revittää... Pitihän laatikon öljyt saada kuumiksi että näkee miten vaihdot sujuu... :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

YEs.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kuvia jäädään odottelemaan. Kysäisin itsekin Jarkko S:lta, josko 4maticin lootaa voisi säädellä, mutta yrittämättä tuo on vielä jäänyt. Ongelma on lähinnä terävä vaihto neloselle -- entäs jos sen säätää mukavaksi, muuttuvatko 1-2-3-vaihtamiset sitten "ylipehmeiksi". Mie vaan kysyn.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Kaikki muuttuu

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Moro vaan, mukavaa että pääsit mukaan uudelle hienolle foorumille :wink:

Laatikon paineiden säätö vaikuttaa kaikkiin vaihtoihin, toki jos muutkin vaihdot ovat napakat voi siinä olla hieman varaakin pudottaa paineita..

Säätäminen on helppoa ja aina koeajo välissä auttaa löytämään sen parhaan asetuksen.

Pitää tietty muistaa että mersun kuuluu olla myös mukava, eli liian kovia ei vaihdot saa olla, toisaalta luistaminen tuhoaa pakan ennätysnopeasti...
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

No niin! Meikäläinenkin raahasi virtuaaliruhonsa tänne, joten voin osallistua lootien troubleshootinkiin 8)

Katsellaan toki miitissä automaattien toimintaa, pitänee hoitaa testaukset ennen virvokkeitten nauttimisen aloittamista :D

PS: Tämä foorumi näyttää tooooodella hyvältä, eikä oo kaikenmaailman geeäffät suoltamassa paskaa kaikesta...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Automaatin säätötarina

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mullaon muuten jo kuvat otettu automaatin säätötarinaa ajatellen.... Tarina ja ohjeet tulee sivuille....joskus.

Nyt tulevana viikonloppuna on tarkoitus vähän löysentää vaijeria ja samalla nostaa vähän paineita, jospa saisi vaihtokohdat vähän alaspäin. Vetää meinaan kierrokset rajottajalle joka kerran täyskiihdytyksessä ennen isomman vaihteen kytkeytymistä.


Kyllä lähtee, mutta myös paukkuu putkessä ikävästi.
Vastaa Viestiin