300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Tervehdys taas. kaikkea pientä on taas puuhasteltu coupen parissa ja samalla tässä tullut farkulle tehtyä pientä remonttia. Farkku on tykännyt aina merkata reviiriään öljyllä ja jäähdytysnesteellä käynnistelyn jälkeen. Veikkaus oli että ö-suodatinjalan tiiviste vuotaa ja sehän olikin yksi vuodon aiheuttaja, samoin tuntui vuotavan öljyjäähdyttimen putkien o-renkaat. Nestevuoto taas johtui huonosta vesipumpusta sekä syyläristä.
Koneesta tuli purettua ruisku ja apulaitteita tieltä pois jotta sen pääsi puhdistamaan kunnolla. Tästä remontista lisää kun loput tarvittavat osat saapuvat. Edellä mainitut tiivsteet tuli jo vaihdettua.
Coupeen tuli tehtyä nyt vihdoin viimeiset hitsaushommat . Sisäkaaren reuna oli myös kuskin puolelta kerennyt hapantumaan. Lie tällä mätänemisellä jotain tekemistä sen kanssa että sportline malleissa ollut jo tehtaalta lähtien kaaret mankeloitu ja näissä siitten vesi ja muu päässyt makaamaan.
Ulkopuolelle sai kanssa vaihtaa pienen palan
Akseliston yläpuolelle pyyhkäsin ruiskulla melkein alkuperäisen värisen polyuretaanimaalin epoksin päälle
kylki sai kanssa kerroksen epoksia paljaan pellin päälle.
Kevyt siivu kittiä ja hiontaa
Aikalailla kerrasta tuli suora pinta. Kummasti auttaa nuo viimeiseen asti hierotut peltityöt seuraavia vaiheita
Seuraavaksi pitäisi lokasuoja hiekkapuhaltaa ja alkaa niihinkin tekemään pohjatyöt jotta saisi väriä niihinkin pintaan. Myös pohjaan pitäisi alkaa tekemään uusia putkia.
Koneesta tuli purettua ruisku ja apulaitteita tieltä pois jotta sen pääsi puhdistamaan kunnolla. Tästä remontista lisää kun loput tarvittavat osat saapuvat. Edellä mainitut tiivsteet tuli jo vaihdettua.
Coupeen tuli tehtyä nyt vihdoin viimeiset hitsaushommat . Sisäkaaren reuna oli myös kuskin puolelta kerennyt hapantumaan. Lie tällä mätänemisellä jotain tekemistä sen kanssa että sportline malleissa ollut jo tehtaalta lähtien kaaret mankeloitu ja näissä siitten vesi ja muu päässyt makaamaan.
Ulkopuolelle sai kanssa vaihtaa pienen palan
Akseliston yläpuolelle pyyhkäsin ruiskulla melkein alkuperäisen värisen polyuretaanimaalin epoksin päälle
kylki sai kanssa kerroksen epoksia paljaan pellin päälle.
Kevyt siivu kittiä ja hiontaa
Aikalailla kerrasta tuli suora pinta. Kummasti auttaa nuo viimeiseen asti hierotut peltityöt seuraavia vaiheita
Seuraavaksi pitäisi lokasuoja hiekkapuhaltaa ja alkaa niihinkin tekemään pohjatyöt jotta saisi väriä niihinkin pintaan. Myös pohjaan pitäisi alkaa tekemään uusia putkia.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Pitkästä aikaa jotain päivittelyä rojektien osalta.
Coupea saatu taas kohtuu hyvin eteenpäin.
Putket olivat autossa pysyneet yllättävän ehjinä, vain jarruputket taakse sekä polttoaineen paineputki menivät vaihtoon. Putkihommia varten tuli tehtyä tuommoinen oikaisuvehje jotta saa edes jotenkin siistit tehtyä. Vielä saisi tehdä semmoisen version, missä paine tulisi neljästä suunnasta.
Hyvin asettuivat paikalleen. Hieman sai netistä katsoa kuvia noiden lyhyiden putkien osalta kun tuo apukuskin puoleinen oli keretty jo joskus vaihtamaan.
Ja tottakai kaikkiin putkiin uusi maali päälle . Maalina käytin 65 kiiltoasteella olevaa normaduria sävytettynä ral6008, kuva vääristää sävyä jonkin verran.
Pyöränkaariin ja lattiaan tuli korjatuille alueille tuommoinen harmaaksi sävytetty raptori pintaan, sävy tuli melko hyvin vastaamaan alkuperäistä puhdasta lämpöpeltien alla olevaa massaa mutta raja tulee esiin muualla pohjassa kun on kerennyt pinttymään jos jonkinlaista paskaa jo ajan saatossa.
Putkien isoimmat kiinnikkeet tulivat uutena, loput vanhoja puhdistettuja
Putket sekä vakaaja kiinni, sekin myös uusilla pannoilla kiinni.
Uusille Meylen tukivarsille karhennus ja 65 normadur päälle, jos kestäisi tällä käsittelyllä hieman pidempään siistinä
Uudet tarvikejarrukilvet oli myös tarkoitus maalata vain uusiksi mutta homma sai aivan uuden käänteen kun paketin otti käteen. Tuo käsijarruosat kiinni pitävä levy oli päässyt pistehitseistä irti
En alkanut enää tarvikekilpeen tässä vaiheessa sitä hitsaamaan takaisin vaan korjasin sitten alkuperäiset.
Kilvet sekä takaolka-akselit maalattuna hiekkapuhalluksen jälkeen
Myös perään ja vetoakseleihin maali päälle hiekkapuhaltelun jälkeen, perään vaihdoin uudet stefat poskilaakereille
Kelkka uusilla puslilla kiinni.
Navat myös uusilla laakereilla ja heloilla.
Seuraavalla kerralla sitten kasailla alatukivarret ja voimansiirtoa paikalleen.
Uutta rojektia tuli kanssa haalittua vanteiden muodossa, 17x8 et28 amg aero1. vanteet kävivät jo oikaisussa, enää hieman täytehitsejä ja uutta maalia näihinkin päälle. Keskikupit pitäisi myös piirtää ja tulostaa 3D tulostimella.
Alustavasti tuohon farmarin alle näitä olen kaavaillut.
Pystylyhtyyn napsahti taas pari vuotta ajoaikaa kesäkuun alussa juuri ennen Joensuussa järjestettyä classics and coffee tapahtumaa, joten pääsi itsekin klassikolla sinne osallistumaan. Hyvin oli erilaisia ajoneuvoja saapunut paikalle
Coupea saatu taas kohtuu hyvin eteenpäin.
Putket olivat autossa pysyneet yllättävän ehjinä, vain jarruputket taakse sekä polttoaineen paineputki menivät vaihtoon. Putkihommia varten tuli tehtyä tuommoinen oikaisuvehje jotta saa edes jotenkin siistit tehtyä. Vielä saisi tehdä semmoisen version, missä paine tulisi neljästä suunnasta.
Hyvin asettuivat paikalleen. Hieman sai netistä katsoa kuvia noiden lyhyiden putkien osalta kun tuo apukuskin puoleinen oli keretty jo joskus vaihtamaan.
Ja tottakai kaikkiin putkiin uusi maali päälle . Maalina käytin 65 kiiltoasteella olevaa normaduria sävytettynä ral6008, kuva vääristää sävyä jonkin verran.
Pyöränkaariin ja lattiaan tuli korjatuille alueille tuommoinen harmaaksi sävytetty raptori pintaan, sävy tuli melko hyvin vastaamaan alkuperäistä puhdasta lämpöpeltien alla olevaa massaa mutta raja tulee esiin muualla pohjassa kun on kerennyt pinttymään jos jonkinlaista paskaa jo ajan saatossa.
Putkien isoimmat kiinnikkeet tulivat uutena, loput vanhoja puhdistettuja
Putket sekä vakaaja kiinni, sekin myös uusilla pannoilla kiinni.
Uusille Meylen tukivarsille karhennus ja 65 normadur päälle, jos kestäisi tällä käsittelyllä hieman pidempään siistinä
Uudet tarvikejarrukilvet oli myös tarkoitus maalata vain uusiksi mutta homma sai aivan uuden käänteen kun paketin otti käteen. Tuo käsijarruosat kiinni pitävä levy oli päässyt pistehitseistä irti
En alkanut enää tarvikekilpeen tässä vaiheessa sitä hitsaamaan takaisin vaan korjasin sitten alkuperäiset.
Kilvet sekä takaolka-akselit maalattuna hiekkapuhalluksen jälkeen
Myös perään ja vetoakseleihin maali päälle hiekkapuhaltelun jälkeen, perään vaihdoin uudet stefat poskilaakereille
Kelkka uusilla puslilla kiinni.
Navat myös uusilla laakereilla ja heloilla.
Seuraavalla kerralla sitten kasailla alatukivarret ja voimansiirtoa paikalleen.
Uutta rojektia tuli kanssa haalittua vanteiden muodossa, 17x8 et28 amg aero1. vanteet kävivät jo oikaisussa, enää hieman täytehitsejä ja uutta maalia näihinkin päälle. Keskikupit pitäisi myös piirtää ja tulostaa 3D tulostimella.
Alustavasti tuohon farmarin alle näitä olen kaavaillut.
Pystylyhtyyn napsahti taas pari vuotta ajoaikaa kesäkuun alussa juuri ennen Joensuussa järjestettyä classics and coffee tapahtumaa, joten pääsi itsekin klassikolla sinne osallistumaan. Hyvin oli erilaisia ajoneuvoja saapunut paikalle
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
No jopas. Minkä merkkistä "laatua" tämä oli ?Tuo käsijarruosat kiinni pitävä levy oli päässyt pistehitseistä irti
wiimax.fi
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Mahtoi A.B.S merkkinen olla.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Siisti ja tinkimätön työ jatkuu. Aerot on hienot vanteet
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Kiitoksia , Aero ykköset on kyllä siistin vanteet.
Taas on hieman saatu coupea eteenpäin
Bensapumppupaketin kasasin
Suodattimelta bensaputkeen menevä letku oli sen verran karussa kunnossa että tilasin ebayn kautta saksasta uuden.
Takapää olisi enää jarrusatuloita ja iskareita vaille valmis.
Satulat olisi kuitenkin uusia tiivisteitä vaille valmiit.
Auto kävi pihalla ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen, tosin työntämällä vielä . Puhalsin korista viimeisiä pintaruosteita pois jotta saisi lähiaikoina tuon kyljen ja takalukkopellin maalattua.
Farkun lokareita tuli tehtyä maalin kuivumista odotellessa. Nämä kävi paikallisella automaalaamolla puhalluksessa. Muutama neulan mentävä reikä niihin tuli etunurkkiin, jotka meni ihan hitsillä täppimällä umpeen.
Vilkun reiät saivat lähteä näistäkin.
Aika rutiinilla alkaa näidenkin teko menemään jo kun lähiaikoina tullut jo useat lokarit tehtyä.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Nyt vasta tuli luettua läpi topic. On kyllä todella siistiä jälkeä. Ihaillen vain katsoo, miten ammattilaisella pelti taipuu osaavissa käsissä. Lisää, kiitos!
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Miksi noi lokasuojan vilkun paikat pitää paikata? Nojoo tiedän että kliinimpi lopputulos mutta ajanmukainen varuste kuitenkin. Omassa taitaa varustelistassakin olla ”additional blinker lamps”. OT:na: Onko alkupään Suomiautoihin asennettu vilkut maahantuojan toimesta vai onko tehtaalta jo saanut? Oma -92 ja varustekoodin perusteella jo tehdasasenteiset
W212 E200CDI aut. Avantgarde -11
S124 300TE-24 -92
ex. S204 C200CDI aut. Avantgarde -08
ex. W123 300D aut. -82
ex. S203 C320CDI aut. Avantgarde -05
ex. W116 280S aut. -76
ex. S203 C220CDI aut. Avantgarde -05
ex. C208 CLK320 aut. Elegance -00
ex. S210 E270CDI man. Elegance -01
S124 300TE-24 -92
ex. S204 C200CDI aut. Avantgarde -08
ex. W123 300D aut. -82
ex. S203 C320CDI aut. Avantgarde -05
ex. W116 280S aut. -76
ex. S203 C220CDI aut. Avantgarde -05
ex. C208 CLK320 aut. Elegance -00
ex. S210 E270CDI man. Elegance -01
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Kiitos
Näistä tuontiautoista sama ollut napsia pois nuo kun ei oo uutenakaan ollut. Ja näissä molemmissa oli jo ympäriltä hapantunut niin turhaan alkaa niille enää uusia paikkoja tekemään kun paljon kliinimpi ilman, tai ainakin omasta mielestäJimH kirjoitti: ↑Pe 18.08.2023 20:31 Miksi noi lokasuojan vilkun paikat pitää paikata? Nojoo tiedän että kliinimpi lopputulos mutta ajanmukainen varuste kuitenkin. Omassa taitaa varustelistassakin olla ”additional blinker lamps”. OT:na: Onko alkupään Suomiautoihin asennettu vilkut maahantuojan toimesta vai onko tehtaalta jo saanut? Oma -92 ja varustekoodin perusteella jo tehdasasenteiset
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Taas on tallille keretty kaiken muun tekemisen ohella ja hommia saatu hyvin eteenpäin. Pohjia nyt tuli kylkeen ja lokareihin hiottua kohtuullisen kauan kun itselle tuo on melko vierasta hommaa ollut mutta paljon tässä sitä tekemistä on kyllä taas oppinut kun aiheeseen on jaksanut vaan perehtyä ja kysellyt neuvoja.
Pintoja tuli peilattua rasvanpoistoaineella useampaan otteeseen ennen hiontavärin ruiskutusta. Lokareille tein maalaustelineen jostain vanhasta telineestä hitsaamalla siihen pari suorakaidepalkkia lisäksi.
Seuraavaksi piti sitten marssia paikalliseen maaliliikkeeseen hakemaan maali, lakka ja ruisku, sillä kunnollista ruiskua ei itseltä vielä löydy. Ajattelin alkuunsa että haen biltemasta sen kalliimman sg500 ruiskun mutta aikaisemmin sieltä ostin pohjamaalia varten sen halvemman version ja meni maku kyseisiin tuotteisiin sillä ne oli lukitteella kasattu osittain ettei päässyt varastoöljyä edes puhdistamaan pois kunnolla. Maaliliikkeestä sitten valikoitui air gunsan az3 ruisku 1.3mm suuttimella. Amatöörin käteen tuntui varsin kelpo tuotteelta tämä, onhan tuo tottakai kolho verrattuna esimerkiksi devilbissiin tai satajettiin mutta satunnaisiin maalauksiin toimii varsin hyvin .
Maalauksen toteutin siten että rajasin värimassan tuohon kylkilinjan terävään kanttiin ja lakka tuli sitten tuonne ylemmäs. Aikaisemmin viikolla isäukko oli kyhäillyt pressusta "maalauskammion" niin ei koko talli ole maalipölyissä. Ennen maakausta tila tuli lämmitettyä kunnolla ja maalauskerrosten välissä tuuletin tilasta pahimmat käryt aina pois
Lopputuloksesta tuli varsin onnistunut ensimmäinen isompi maalaus .
Seuraavalla kerralla sitten lokarit ja etuvalojen listat väriin niin pääsisi kohta kasailemaan jo osittain autoa.
Pintoja tuli peilattua rasvanpoistoaineella useampaan otteeseen ennen hiontavärin ruiskutusta. Lokareille tein maalaustelineen jostain vanhasta telineestä hitsaamalla siihen pari suorakaidepalkkia lisäksi.
Seuraavaksi piti sitten marssia paikalliseen maaliliikkeeseen hakemaan maali, lakka ja ruisku, sillä kunnollista ruiskua ei itseltä vielä löydy. Ajattelin alkuunsa että haen biltemasta sen kalliimman sg500 ruiskun mutta aikaisemmin sieltä ostin pohjamaalia varten sen halvemman version ja meni maku kyseisiin tuotteisiin sillä ne oli lukitteella kasattu osittain ettei päässyt varastoöljyä edes puhdistamaan pois kunnolla. Maaliliikkeestä sitten valikoitui air gunsan az3 ruisku 1.3mm suuttimella. Amatöörin käteen tuntui varsin kelpo tuotteelta tämä, onhan tuo tottakai kolho verrattuna esimerkiksi devilbissiin tai satajettiin mutta satunnaisiin maalauksiin toimii varsin hyvin .
Maalauksen toteutin siten että rajasin värimassan tuohon kylkilinjan terävään kanttiin ja lakka tuli sitten tuonne ylemmäs. Aikaisemmin viikolla isäukko oli kyhäillyt pressusta "maalauskammion" niin ei koko talli ole maalipölyissä. Ennen maakausta tila tuli lämmitettyä kunnolla ja maalauskerrosten välissä tuuletin tilasta pahimmat käryt aina pois
Lopputuloksesta tuli varsin onnistunut ensimmäinen isompi maalaus .
Seuraavalla kerralla sitten lokarit ja etuvalojen listat väriin niin pääsisi kohta kasailemaan jo osittain autoa.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Taas kerkesi viikonlopun aikana puuhastelemaan coupea eteenpäin. Edellisenä viikonloppuna kerkesi puhdistamaan takalasinnostimet, rasvaamaan näistä liukupinnat ja samalla vauhdilla ruuvaamaan ne autoon kiinni. Turvavyönojentajien vaihteistoihin laitoin kanssa uudet rasvat ja puhdistin pahimmat pölyt pois. Nyt viikonloppuna kerkesi kasaamaan koko muun sisustan takaisin etupenkkejä ja etuovipahveja lukuun ottamatta, Kuskin lasinnostin liikkuu todella vaivanloisesti niin täytyy se ottaa jossain välissä käsittelyyn, liekö moottori vetelee viimeisiään tai sitten itse mekanismi jumii.
Sunnuntaipäivä meni sitten taas latomaalaria leikkiessä. Auto piti pökätä pihalle ja valmistella lokasuojat ja ajovalojen listat maalausta varten. Ajovalojen listoille piti kehitellä kanssa maalausteline ja sehän osoittautui varsin toimivaksi. Materiaalina oli kierretankoa ja ohutta kulmarautaa. kierretangot ottivat sopivalla jännityksellä listojen kiinnitysrei'istä kiinni. Maalaus onnistui taas varsin hyvin, muutama roska tuli mutta pintaan ei voi olla kun varsin tyytyväinen taas.
Yllättävän paljon on mahdutettu tavaraa "takaovipahvien" taakse
Takatilat kasattuna
Sisätilan ilmaputket menivät pesun kautta paikalleen .
Sisustan nykytila
Hiontavärin kävin 600 paperilla epäkeskokoneella läpi. Oli kyllä pihalla mukava tehdä kun ötökät söi melkein hengiltä .
Valolistat telineessään
Lokarit telineessään hiottuna
Valmiit tuotteet
Tästä on taas hyvä jatkaa eteenpäin. Korissa olisi vielä pari pientä paikkamaalausta tehtävänä. Etupäähän pitäisi tilata kaikki alustan osat jarruja lukuun ottamatta. Saa nähdä kerkeääkö tänä vuonna vielä käyttämään konttorilla .
Sunnuntaipäivä meni sitten taas latomaalaria leikkiessä. Auto piti pökätä pihalle ja valmistella lokasuojat ja ajovalojen listat maalausta varten. Ajovalojen listoille piti kehitellä kanssa maalausteline ja sehän osoittautui varsin toimivaksi. Materiaalina oli kierretankoa ja ohutta kulmarautaa. kierretangot ottivat sopivalla jännityksellä listojen kiinnitysrei'istä kiinni. Maalaus onnistui taas varsin hyvin, muutama roska tuli mutta pintaan ei voi olla kun varsin tyytyväinen taas.
Yllättävän paljon on mahdutettu tavaraa "takaovipahvien" taakse
Takatilat kasattuna
Sisätilan ilmaputket menivät pesun kautta paikalleen .
Sisustan nykytila
Hiontavärin kävin 600 paperilla epäkeskokoneella läpi. Oli kyllä pihalla mukava tehdä kun ötökät söi melkein hengiltä .
Valolistat telineessään
Lokarit telineessään hiottuna
Valmiit tuotteet
Tästä on taas hyvä jatkaa eteenpäin. Korissa olisi vielä pari pientä paikkamaalausta tehtävänä. Etupäähän pitäisi tilata kaikki alustan osat jarruja lukuun ottamatta. Saa nähdä kerkeääkö tänä vuonna vielä käyttämään konttorilla .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Ja homma etenee taas. Melkolailla mennyt viime aika autoa kasatessa yhtä hitsipaikkaa lukuun ottamatta, tuli sen verran nopealla sykkeellä tehtyä se että jäi kuvatkin ottamatta .
Tuonne kiertovesipumpun taakse oli ruoste pesinyt. Tämänkin huomasi vasta kun pesi pyöränkotelot ja huomasi miten massa alkoi rapisemaan. Useamman kerroksen sai peltiä rakentaa uusiksi mutta melko simppeli paikka oli.
Sitten tuo sisäkaari piti vielä maalata ja samalla maalasin sitten myös lukkopellin kun oli alkanut reunasta maali hilseilemään niin rumasti. Lakaksi tuli joka paikkaan kiiltävä vaikkakin se ilmeisesti on tehtaalta ollut puolikiiltävä vai onko vaan moottoritilan suojavaha ja lämpö tuon ajan kanssa matannut .
Maalatut jarrusatulat kasaan uusilla osilla.
Jarruosien maanantaikappaleet jatkuvat taas tämän projektin kanssa . Tainnut Aten tehtaalla tai mistä nämä ikinä tulevatkaan niin unohtua sorvata tapin pää muotoon, niin sai jarrupalat paikalleen.
Vähän mittailua ja porakonesorvilla tapin pää muotoon .
Alkaa näyttämään taas ihan autolta. Pikkuveli oli auttamassa apukuskin oven säädön kanssa kun se hieman roikkui takapäästä. Vielä saa hieman tehdä hienosäätöä ovelle, jotta istuu juuri eikä melkein. On aika kettumainen projekti tämmöisen coupen oven säätö jopa kahdestaan tehtynä kun painaa niin paljon ja pienikin muutos saranassa kertautuu paljon pitkällä matkalla.
To do listalla olisi vielä moottorin öljyvuodon tiivistys,syylärin vaihto ja kylkimuovien sekä puskureiden asennus niin voisi viedä talvisäilöön välillä ja jatkaa keväällä tekemistä etupään alustan osien vaihdolla. Näiden jälkeen saisi melkein tarjota katsastukseen tätä. Keksitään talvelle sitten jotain muuta projektia.
Tuonne kiertovesipumpun taakse oli ruoste pesinyt. Tämänkin huomasi vasta kun pesi pyöränkotelot ja huomasi miten massa alkoi rapisemaan. Useamman kerroksen sai peltiä rakentaa uusiksi mutta melko simppeli paikka oli.
Sitten tuo sisäkaari piti vielä maalata ja samalla maalasin sitten myös lukkopellin kun oli alkanut reunasta maali hilseilemään niin rumasti. Lakaksi tuli joka paikkaan kiiltävä vaikkakin se ilmeisesti on tehtaalta ollut puolikiiltävä vai onko vaan moottoritilan suojavaha ja lämpö tuon ajan kanssa matannut .
Maalatut jarrusatulat kasaan uusilla osilla.
Jarruosien maanantaikappaleet jatkuvat taas tämän projektin kanssa . Tainnut Aten tehtaalla tai mistä nämä ikinä tulevatkaan niin unohtua sorvata tapin pää muotoon, niin sai jarrupalat paikalleen.
Vähän mittailua ja porakonesorvilla tapin pää muotoon .
Alkaa näyttämään taas ihan autolta. Pikkuveli oli auttamassa apukuskin oven säädön kanssa kun se hieman roikkui takapäästä. Vielä saa hieman tehdä hienosäätöä ovelle, jotta istuu juuri eikä melkein. On aika kettumainen projekti tämmöisen coupen oven säätö jopa kahdestaan tehtynä kun painaa niin paljon ja pienikin muutos saranassa kertautuu paljon pitkällä matkalla.
To do listalla olisi vielä moottorin öljyvuodon tiivistys,syylärin vaihto ja kylkimuovien sekä puskureiden asennus niin voisi viedä talvisäilöön välillä ja jatkaa keväällä tekemistä etupään alustan osien vaihdolla. Näiden jälkeen saisi melkein tarjota katsastukseen tätä. Keksitään talvelle sitten jotain muuta projektia.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Hyvää tekemistä taas kerran! Motivoi itseäkin tekeen, kun katselee muiden projektien etenemistä ja varsinkin kun näyttävää jälkeä syntyy.
Pitäiskö mun tarjota tuo mun raato sulle talvipuuhasteluksi..
Pitäiskö mun tarjota tuo mun raato sulle talvipuuhasteluksi..
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Terve taas!
Auton ostosta on kulunut nyt tasan vuosi ja vieläkin seisoo tallissa , mutta etenee kuitenkin omalla painollaan.
Lähinnä moottorin ympärillä touhuttu viime päivityksen jälkeen.
Purkamattomasta lähtötilanteesta jäi kuva ottamatta kun oli taas sen verran vauhti päällä . mutta sentään joku kuva oli sotkuisesta koneesta.
Venttiilikoppa irtosi ja kone näytti oikein siistiltä sisältä. Teippailin maalaussuojamuovin tuohon päälle ettei mene paskaa venttiilikoneistoon.
Viscokytkimen pultti oli sitten vedetty niin tiukkaan että ei ollut muuta vaihtoehtoa kun porata kanta irti. Loppu tulikin sitten sormin pyörittämällä pois .
Kaikki öljymössö ja hapettuma hinkattu pois.
Vesipumppu oli ainoa komponentti mitä en irrottanut. Kuvassa puhdistettu moottori.
Öljyjäähdyttimen putken uudet o-renkaat sekä verrokkina yksi vanha muotonsa menettänyt. Ihmekkään jos alkavat vuotamaan .
Imusarjakin aika ryönäisessä kunnossa päältä.
Siistin sai siitäkin aikaiseksi.
Ruiskukin löysi imusarjan päälle takas.
Sitten pääsi jo kasailemaan.
Venttiilikoppaa vaille valmis konehuone.
Venttiilikoppa oli päässyt todella karuun kuntoon. Maalia ei ollut juuri missään enää kiinni. Loputkin lähti lastuina lohkeilemalla irti.
Koppa tuli hiottua niin hyvin kun pystyi. Alle happopohjamaali ja sävyksi valikoitui mersun vannehopea. Tiedä sitten mikä olisi ollut oikea sävy .
Konehuoneesta tuli yllättävän siisti. Konepellin äänieriste vaan pilaa kokonaisuuden, pitää uusi eriste ostaa. Nesteet ja öljyt täytin myös. Kaikki pysyi sisällä kone kylmänä sekä sen jälkeen kun lämpimäksi käytti eli jonkin sortin erävoitto saatu tämän kanssa.
Kyllä tämä auton kasaaminen on yllättävän hidasta hommaa kun juuri mitään vanhaa osaa ei voi suoraan laittaa autoon.
Kiitokset! Voitaisiinhan se ottaa, tosin ei se mikään raato ole .
Auton ostosta on kulunut nyt tasan vuosi ja vieläkin seisoo tallissa , mutta etenee kuitenkin omalla painollaan.
Lähinnä moottorin ympärillä touhuttu viime päivityksen jälkeen.
Purkamattomasta lähtötilanteesta jäi kuva ottamatta kun oli taas sen verran vauhti päällä . mutta sentään joku kuva oli sotkuisesta koneesta.
Venttiilikoppa irtosi ja kone näytti oikein siistiltä sisältä. Teippailin maalaussuojamuovin tuohon päälle ettei mene paskaa venttiilikoneistoon.
Viscokytkimen pultti oli sitten vedetty niin tiukkaan että ei ollut muuta vaihtoehtoa kun porata kanta irti. Loppu tulikin sitten sormin pyörittämällä pois .
Kaikki öljymössö ja hapettuma hinkattu pois.
Vesipumppu oli ainoa komponentti mitä en irrottanut. Kuvassa puhdistettu moottori.
Öljyjäähdyttimen putken uudet o-renkaat sekä verrokkina yksi vanha muotonsa menettänyt. Ihmekkään jos alkavat vuotamaan .
Imusarjakin aika ryönäisessä kunnossa päältä.
Siistin sai siitäkin aikaiseksi.
Ruiskukin löysi imusarjan päälle takas.
Sitten pääsi jo kasailemaan.
Venttiilikoppaa vaille valmis konehuone.
Venttiilikoppa oli päässyt todella karuun kuntoon. Maalia ei ollut juuri missään enää kiinni. Loputkin lähti lastuina lohkeilemalla irti.
Koppa tuli hiottua niin hyvin kun pystyi. Alle happopohjamaali ja sävyksi valikoitui mersun vannehopea. Tiedä sitten mikä olisi ollut oikea sävy .
Konehuoneesta tuli yllättävän siisti. Konepellin äänieriste vaan pilaa kokonaisuuden, pitää uusi eriste ostaa. Nesteet ja öljyt täytin myös. Kaikki pysyi sisällä kone kylmänä sekä sen jälkeen kun lämpimäksi käytti eli jonkin sortin erävoitto saatu tämän kanssa.
Kyllä tämä auton kasaaminen on yllättävän hidasta hommaa kun juuri mitään vanhaa osaa ei voi suoraan laittaa autoon.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Asiallista seppimistä
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Eeppistä rakentamista ja taitavaa kolvaamista, arvostan suuresti!
---
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021
Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Fiat 500 1970
MB S580eL 4matic 2022
MB E200 Cabrio 2020
MB 560SL 1986
MB-AMG:n moottorilla Aston Martin Vantage 2021
Muut harrasteet
Alpine A110 GT Legende nro: 030/300 2021
Chevrolet Corvette Roadster 1971, matching numbers
Fiat 500 1970
Re: c124 300ce-24 fiksailua
On kyllä kovaa suorittamista. Mukava katella kuvia tämän tallin touhuista.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Vihdoin kerennyt taas tallilla tekemään jotain. Viimeisimmän foorumipäivityksen moottorinsiivousoperaation jälkeen ohjaustehostimen pumppu päätti alkaa laskemaan öljynsä pihalle. Paikallisen varaosaliikkeen kautta onnistuin saamaan tiivistesarjat pumppuun. Olisi vaan samassa operaatiossa pitänyt tämäkin homma tehdä . Ei muuta kuin pumppu pöydälle ja palasiksi
Hieman meinasi jännittää mitä kaikkea tuolta tulee syliin mutta aika simppeli laite sisäisesti. Lamellien kanssa sai vaan olla tarkkana etteivät karkaa ja laittaa kasatessa oikeinpäin takaisin jos ne sattuvat pyörästä lähtemään irti.
Pääakselin stefa oli suurin syy vuotoon. Tämä oli mennyt todella kovaksi ja samoin myös lohkeillut paloja irti. samoin kaikki o-renkaat pumpun sisällä olivat kanssa todella kovettuneita.
Terveempi stefa ja orenkaat pumppuun ja takaisin kasaan. Remontti oli onnistunut kun enää ei ole öljylätäkköä tai edes öljytippoja alla sekä pumppu toimii vielä
Nyt kun auto on tekniikan puolesta iskussa pääsi kaikkien puuhasteluhommien pariin. Ensimmäisenä tällä listalla on sähköantennin sekä etupenkkien selkänojien lukituksen toimimattomuus
Sähköantennin tuli purettua tarvittavilta osin.
Ruodon ohjainkiskon kannen kolmas ruuvi oli hieman hankalasti avattava . Mätä ruuvinkanta irtosi poraamalla, dremelillä ja ruuvin tynkä tuli pihdeillä pois.
Youtubesta tuli selattua videoita kuinka tuon antennin rungon pitäisi lähteä koneistosta irti. Se ei tosiaan purkaantunut käsin vääntämällä kuten amerikan miehen videolla . Vuorokauden liotus öljyssä ja lukkopihdeillä vääntämällä parin kirosanan saattelemana se oli irti. Tuossa rungossa tosiaan normaali kierre.
Seuraava taistelu oli saada tuosta rungosta masto pois. Masto oli todella hapettunut runkoon kiinni sekä itse mastokin oli todella jumissa, lopultahan se tuli palasina pois. Uuden maston tilasin saksasta ja toivottavasti saapuu pian.
Sitten penkkien lukitukseen. Nämä toimivat ilmeisesti imusarjan alipaineella jota ohjataan kuskinpuoleisen takapenkin alla olevalla venttiilillä. Penkit itsessään tuli testattua käsitoimisella alipainepumpulla ja ne lukittuivat sillä. Takapenkin alla olevaan venttiiliin tulee alipaine moottori käydessä mutta en ole varma onko se riittävä(pitää mitata vielä). Venttiilille tulevaan liittimeen tulee myös 12V jännite kun ovi on auki, silloin kun ovi on kiinni jännite on 0V, jännitteiden tuloon ei vaikuta se onko auto käynnissä, sammuksissa tai vaan virrat päällä.
Kuva venttiilistä sekä irraallaan olevasta johdosta.
Täytyy jatkaa tutkimista.
Hieman meinasi jännittää mitä kaikkea tuolta tulee syliin mutta aika simppeli laite sisäisesti. Lamellien kanssa sai vaan olla tarkkana etteivät karkaa ja laittaa kasatessa oikeinpäin takaisin jos ne sattuvat pyörästä lähtemään irti.
Pääakselin stefa oli suurin syy vuotoon. Tämä oli mennyt todella kovaksi ja samoin myös lohkeillut paloja irti. samoin kaikki o-renkaat pumpun sisällä olivat kanssa todella kovettuneita.
Terveempi stefa ja orenkaat pumppuun ja takaisin kasaan. Remontti oli onnistunut kun enää ei ole öljylätäkköä tai edes öljytippoja alla sekä pumppu toimii vielä
Nyt kun auto on tekniikan puolesta iskussa pääsi kaikkien puuhasteluhommien pariin. Ensimmäisenä tällä listalla on sähköantennin sekä etupenkkien selkänojien lukituksen toimimattomuus
Sähköantennin tuli purettua tarvittavilta osin.
Ruodon ohjainkiskon kannen kolmas ruuvi oli hieman hankalasti avattava . Mätä ruuvinkanta irtosi poraamalla, dremelillä ja ruuvin tynkä tuli pihdeillä pois.
Youtubesta tuli selattua videoita kuinka tuon antennin rungon pitäisi lähteä koneistosta irti. Se ei tosiaan purkaantunut käsin vääntämällä kuten amerikan miehen videolla . Vuorokauden liotus öljyssä ja lukkopihdeillä vääntämällä parin kirosanan saattelemana se oli irti. Tuossa rungossa tosiaan normaali kierre.
Seuraava taistelu oli saada tuosta rungosta masto pois. Masto oli todella hapettunut runkoon kiinni sekä itse mastokin oli todella jumissa, lopultahan se tuli palasina pois. Uuden maston tilasin saksasta ja toivottavasti saapuu pian.
Sitten penkkien lukitukseen. Nämä toimivat ilmeisesti imusarjan alipaineella jota ohjataan kuskinpuoleisen takapenkin alla olevalla venttiilillä. Penkit itsessään tuli testattua käsitoimisella alipainepumpulla ja ne lukittuivat sillä. Takapenkin alla olevaan venttiiliin tulee alipaine moottori käydessä mutta en ole varma onko se riittävä(pitää mitata vielä). Venttiilille tulevaan liittimeen tulee myös 12V jännite kun ovi on auki, silloin kun ovi on kiinni jännite on 0V, jännitteiden tuloon ei vaikuta se onko auto käynnissä, sammuksissa tai vaan virrat päällä.
Kuva venttiilistä sekä irraallaan olevasta johdosta.
Täytyy jatkaa tutkimista.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Asiallista tekemistä kaikinpuolin, etenkin pelti/maalaustöiden osalta
Onko lasikuituhommista kokemusta? Semmosta projektia ois tiedossa ja itsellä ei taida aika/osaaminen riittää.
Ps. Joko tänä kesänä coupella Classics & Coffee-miittiin?
Onko lasikuituhommista kokemusta? Semmosta projektia ois tiedossa ja itsellä ei taida aika/osaaminen riittää.
Ps. Joko tänä kesänä coupella Classics & Coffee-miittiin?
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Perusteellista työtä
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Kiitoksia ! Jonkin verran tullut kuituhommia tehtyä myös, mutta viime aikoina jäänyt vähemmälle ne. Koitetaan jommalla kummalla monivenalla päästä paikanpäälle tai jopa molemmilla.
Koitetaan tehdä niin hyvin kun pystyy ja osaa ja jos ei osaa nii opetellaan .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Hienoa työtä. Moottoritilasta tuli tosi siisti.
Selkänojien lukituksesta varmistuksena; olihan tiedossa että lukittuvat moottorin ollessa käynnissä ja molemmat ovet kiinni (= ovikatkaisijat painettuina)?
https://www.w124performance.com/service ... 1/9151.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-112.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-162.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-115.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-119.pdf
Selkänojien lukituksesta varmistuksena; olihan tiedossa että lukittuvat moottorin ollessa käynnissä ja molemmat ovet kiinni (= ovikatkaisijat painettuina)?
https://www.w124performance.com/service ... 1/9151.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-112.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-162.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-115.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-119.pdf
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Kiitokset, tuo selkänojavika olikin sitten hieman itse aiheutettu ongelma . Oli jäänyt jarrutehostimelle menevä alipainelinja kiristämättä moottorinsiivousoperaation yhteydessä ja ei ilmeisesti sen takia riittänyt alipaine penkeille . Linja kiinni ja penkit lukittuivat.JanneW124 kirjoitti: ↑To 11.01.2024 17:38 Hienoa työtä. Moottoritilasta tuli tosi siisti.
Selkänojien lukituksesta varmistuksena; olihan tiedossa että lukittuvat moottorin ollessa käynnissä ja molemmat ovet kiinni (= ovikatkaisijat painettuina)?
https://www.w124performance.com/service ... 1/9151.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-112.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-162.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-115.pdf
https://www.w124performance.com/service ... 91-119.pdf
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: c124 300ce-24 fiksailua
Coupe olisi nyt tältä erää saatu niin valmiiksi kun oli järkevää tehdä . Se nyt jäi käytännössä etupään alustan osia vaille tekemättä, mitkä pitää talven aikana tilata sekä maalata. Kuskin lasinnostin on tässä autossa ollut aina hieman hitaan puoleinen toimimaan ja ajattelin että pelkällä rasvauksellahan sen saa toimimaan, no ei se homma sitten mennyt ihan niin kuin kuvitteli .
Myllytin auton ja fiksailin parit kiveniskut pois ja lopuksi fusson vaha pintaan.
Lasinnostin irti autosta ja huomasi heti että mekanismi on aika kovasta rasvan puutteesta on kärsinyt.
Moottorin kulmavaihteen tilanne oli vielä kauheampi.
Purin sitten moottorin kokonaan palasiksi kun huomasin rattaan akselissa melkoisen välyksen ja tilanne näytti purkamisen jälkeen siltä että ei siitä enää kalua kannata lähteä tekemään.
Rattaan akseli oli ollut halkaisijaltaan 10mm ja tällä hetkellä ohuimmasta kohdasta enää noin 9mm. samoin tuo pronssinen laakeriholkki oli kulunut todella epämääräisen muotoiseksi.
Ei auttanut kun alkaa etsimään tilalle kelpaavaa osaa. Tutkin hyllyssä olevia neliovisen nostajia ja niissä moottori+kulmavaihde kokoonpano oli niin erilainen että ei kannata alkaa edes soveltamaan paikalleen. Uutena coupeen ei saa enää tiskiltäkään uutta ja muutama NOS osa oli ebayssa myynnissä että suomeen tuotuna hinta olisi hiponut lähemmäs tuhatta euroa joten vaihtoehtona oli etsiä käytetty jostain. Latviasta löytyi sitten käytetty alle 100e toimitettuna ja se osoittauti aivan kohtuulliseksi. Tämä on jo uudempi malli muovisella rungolla.
Tämän uuden moottorin kiinnittäminen ei sitten mennyt taas niin kuin luuli. Myyjä oli kadottanut 2/3 spacer holkeista jotka paikoittavat moottorin mekanismiin, joten semmoiset piti käydä kaverin luona sorvaamassa, onneksi oli edes yksi holkki säilynyt mallina .
Mekanismin hammaskehää piti myös hieman fiksata. kolme yläasennon hammasta oli melko kuluneita joten otin ehjästä osiosta mallin hampaista ja hitsasin huonoihin hampaisiin lisää tavaraa ja hioin mallin mukaan ne muotoon.
Lasi pestynä ja nostin rasvattuna paikalleen ja toimii todella hyvin.
Coupe nyt ensimmäistä kertaa pihalla melkein täysin kasattuna yli vuoden jälkeen ja on kyllä melkoinen muodonmuutos tapahtunut siihen verrattuna mitä oli minulle tullessa.Auto kuljetettiin nyt muualle odottamaan kevättä ja farmari saapui takaisin tallille jotta saisi keulan osat maalattua ja laitettua paikalleen.
Seuraavia juttuja päivitellään sitten farmarin laitosta
Myllytin auton ja fiksailin parit kiveniskut pois ja lopuksi fusson vaha pintaan.
Lasinnostin irti autosta ja huomasi heti että mekanismi on aika kovasta rasvan puutteesta on kärsinyt.
Moottorin kulmavaihteen tilanne oli vielä kauheampi.
Purin sitten moottorin kokonaan palasiksi kun huomasin rattaan akselissa melkoisen välyksen ja tilanne näytti purkamisen jälkeen siltä että ei siitä enää kalua kannata lähteä tekemään.
Rattaan akseli oli ollut halkaisijaltaan 10mm ja tällä hetkellä ohuimmasta kohdasta enää noin 9mm. samoin tuo pronssinen laakeriholkki oli kulunut todella epämääräisen muotoiseksi.
Ei auttanut kun alkaa etsimään tilalle kelpaavaa osaa. Tutkin hyllyssä olevia neliovisen nostajia ja niissä moottori+kulmavaihde kokoonpano oli niin erilainen että ei kannata alkaa edes soveltamaan paikalleen. Uutena coupeen ei saa enää tiskiltäkään uutta ja muutama NOS osa oli ebayssa myynnissä että suomeen tuotuna hinta olisi hiponut lähemmäs tuhatta euroa joten vaihtoehtona oli etsiä käytetty jostain. Latviasta löytyi sitten käytetty alle 100e toimitettuna ja se osoittauti aivan kohtuulliseksi. Tämä on jo uudempi malli muovisella rungolla.
Tämän uuden moottorin kiinnittäminen ei sitten mennyt taas niin kuin luuli. Myyjä oli kadottanut 2/3 spacer holkeista jotka paikoittavat moottorin mekanismiin, joten semmoiset piti käydä kaverin luona sorvaamassa, onneksi oli edes yksi holkki säilynyt mallina .
Mekanismin hammaskehää piti myös hieman fiksata. kolme yläasennon hammasta oli melko kuluneita joten otin ehjästä osiosta mallin hampaista ja hitsasin huonoihin hampaisiin lisää tavaraa ja hioin mallin mukaan ne muotoon.
Lasi pestynä ja nostin rasvattuna paikalleen ja toimii todella hyvin.
Coupe nyt ensimmäistä kertaa pihalla melkein täysin kasattuna yli vuoden jälkeen ja on kyllä melkoinen muodonmuutos tapahtunut siihen verrattuna mitä oli minulle tullessa.Auto kuljetettiin nyt muualle odottamaan kevättä ja farmari saapui takaisin tallille jotta saisi keulan osat maalattua ja laitettua paikalleen.
Seuraavia juttuja päivitellään sitten farmarin laitosta
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua
Niitä odotellessa
Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua
Nyt on kovalla vauhdilla painettu farkun osia siihen kuosiin että saisi keulan osat mahdollisimman äkkiä maalattua. Etupäähän vaihtelin myös jo uudet iskarit ja jouset, kyseessä H&R madallusjouset sekä bilstein b8 iskunvaimentimet.
Lokarit sovittelin paikalle ja varmistin ettei niille tarvitse tehdä enää mitään muuta, kuin kaaren mankelointi sportline mittojen mukaiseksi. Nämä lokarit on perusmallin autosta joten tuota kaaren sisällä olevaa pokkausta piti myös kaventaa noin 5mm joten vastasi sportline mallien lokasuojaa.
Vanhat iskarit ja jouset pois.
"Uudet" vähän ajetut puhdistettuna.
Autoon paikalleen uusien yläpään tukien kanssa.
Lokasuojat hiekkapuhalsin vielä kertaalleen jotta sai kaiken kertyneen pintaruosteen pois ja maalasin ruiskulla epoksin pintaan.
Saman tein uudelle apukuskin ovelle. Oven alareunassa oli myös listakiinnikkeen kohdalla lommo mutta sen sain oikeamaan helposti liukuvasran kanssa.
Seuraavaksi osia pitäisi kitata hieman jotta pääisisi vetämään väriä pintaan .
Lokarit sovittelin paikalle ja varmistin ettei niille tarvitse tehdä enää mitään muuta, kuin kaaren mankelointi sportline mittojen mukaiseksi. Nämä lokarit on perusmallin autosta joten tuota kaaren sisällä olevaa pokkausta piti myös kaventaa noin 5mm joten vastasi sportline mallien lokasuojaa.
Vanhat iskarit ja jouset pois.
"Uudet" vähän ajetut puhdistettuna.
Autoon paikalleen uusien yläpään tukien kanssa.
Lokasuojat hiekkapuhalsin vielä kertaalleen jotta sai kaiken kertyneen pintaruosteen pois ja maalasin ruiskulla epoksin pintaan.
Saman tein uudelle apukuskin ovelle. Oven alareunassa oli myös listakiinnikkeen kohdalla lommo mutta sen sain oikeamaan helposti liukuvasran kanssa.
Seuraavaksi osia pitäisi kitata hieman jotta pääisisi vetämään väriä pintaan .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua
Tämä viikon alkupuoli meni pohjatöiden parissa niin hyvin kun kelien puolesta vaan pystyi tekemään. Keskiviikkoiltana pakkaset painui taas kolmenkympin alle jonka johdosta tallin ilmalämpöpumppu ei pysynyt enää perässä. Osat nyt sentään sai hiottua suoraksi ja aika helpolla onnistui tällä kertaa . Jatketaan ensi viikolla hommia hiontavärin levityksellä kun kelit lämpenee ja saa lämmityksen takaisin päälle, tuo tämän hetkinen 5 asteen sisälämpötila ei ole kovin optimaalinen maalailun kannalta .
Oven maalausta varten ei raaskinut mitään valmista telinettä ostaa kun omat maalauskerrat on kuitenkin sen verran vähissä joten päädyin ratkaisuun tein itse ja säästin. Hyllystä löytyneistä raudoista sai tuommoisen härpäkkeen aikaan .
Oven maalausta varten ei raaskinut mitään valmista telinettä ostaa kun omat maalauskerrat on kuitenkin sen verran vähissä joten päädyin ratkaisuun tein itse ja säästin. Hyllystä löytyneistä raudoista sai tuommoisen härpäkkeen aikaan .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua
Ihan hyvä tuo ajaa asiansa varmasti.
Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua
Noin viikko kulunut siitä kun tallissa oli kittailtuja ja hiekkapuhalleltuja osia ja vihdoin ne olisi värissä. Kelit sattuivat kohdalleen että talliin sai lämmityksen päälle takaisin tiistaina illalla sekä sähkö oli halpaa koko viikon verran ja erityisesti tämän loppuviikon koska tämä kulunut viikko oli itselle viimeinen järkevä hetki saada tämä maalausurakka tehtyä, sillä työt alkavat haittaamaan harrastuksia . "Maalauskammiona" toimi taas coupeprojektistakin tuttu pressukoppi.
Maanantain sekä tiistain väliprojektina viileässä tallissa pystyi tekemään kaverin w124 lokasuojat. Toinen vaati pelkän vilkunreiän tulppauksen ja toisessa oli sitten hieman enemmän tekemistä. Tätä huonomman yksilön tekemistä tuli dokumentoitua muutamalla kuvalla. Tarvikelokasuojasta kannibalisoin tarvittavat palat tähän alkuperäislokasuojaan.
Tämä oli omasta mielestä yksi parhaimmin onnistuneita pintapeltien korjauksia omalla tekemisen saralla. Aina oppii jotain uutta ja metodit hioutuu paremmaksi tekemisen lomassa. Näistä ihmisten kädentaidoista käytiin hyvää keskustelua käyttäjän jnes kanssa ja samalla tuli mietittyä itsekkin mikä tämmösiä peltitöitä on ajanut tekemään. Yksi suuri innoittaja on ollut kyllä PTracing ja hänen w108 projekti mitä tuli jo nuorena seurattua ennen kuin auton koritöistä mitään sen kummemmin ymmärsikään .
Sitten maalauksen pariin.
Osat saivat hiomavärin päälle ja samalla tuli jo kokeiltua pariin testipalaan tuota värimassaa miten täsmää auton värin kanssa. Onhan tuo uusi väri hieman syvempi kuin autossa oleva 32 vuotta vanha auringon polttama maali mutta ei anneta sen haitata liikaa.
Hiontaväri tuli hiottua kuivettuaan 400 sekä 600 papereilla epäkeskokoneella ja sen jälkeen väri ja lakka päälle
Näiden osien maalaus kyllä onnistui niin hyvin kun vaan talliolosuhteissa voi onnistua ja sekin huomioiden että oli neljäs kerta ikinä kun auton pintoja maalaan . Saldona onnistuneet pinnat ilman aplaripintaa parin pienen roskan kanssa ja yksi ainoa valuma mikä jää lokasuojan kylkilistan alle. Tuommoinen oven täydellinen värin vaihto oli loppuunsa melko haastava kun oli niin paljon muotoja sisäpuolella jonne värimassa ja lakka piti saada.
Seuraavaan maalauserään meni sitten konepelti, tankinluukku ja ajovalon alalistat. Näistä tuo konepelti nyt oli vähän semmoinen soitellen sotaan projekti mutta tekevää ei laiteta vai miten se sanonta kuuluikaan. Tuon maalaustilan valaistus loppui yksinkertaisesti kesken lakan levitysvaiheessa. joten pinnasta ei tullut mikään täydellinen mutta kuitenkin ihan välttävä. Seuraavan kerran jos itse mitään ovia tai lokasuojia isompaa meinaa maalata niin joko valoa on saatava enemmän tai jokin ilmanvaihtoratkaisu tehtävä tai sitten jopa molemmat.
Viiden päivän tiukan tekemisen jälkeen maalaussysteemit on purettuna pois ja auto saatu takaisin sisälle. Tulevana viikonloppuna voikin kääntää sitten räikän toiseen suuntaan ja alkaa laittamaan osia paikalleen.
ps. tämä auto kaipaisi 2 sarjan 124 hellan ajovaloja tai jos joltain sattuisi 500E mallin valot löytymään niin sellaisetkin kelpaisi enemmän kuin hyvin sekä hellan porkkanavilkkuja, saa tarjoilla jos jotain näistä luetelluista tuotteista pyörii nurkissa.
Maanantain sekä tiistain väliprojektina viileässä tallissa pystyi tekemään kaverin w124 lokasuojat. Toinen vaati pelkän vilkunreiän tulppauksen ja toisessa oli sitten hieman enemmän tekemistä. Tätä huonomman yksilön tekemistä tuli dokumentoitua muutamalla kuvalla. Tarvikelokasuojasta kannibalisoin tarvittavat palat tähän alkuperäislokasuojaan.
Tämä oli omasta mielestä yksi parhaimmin onnistuneita pintapeltien korjauksia omalla tekemisen saralla. Aina oppii jotain uutta ja metodit hioutuu paremmaksi tekemisen lomassa. Näistä ihmisten kädentaidoista käytiin hyvää keskustelua käyttäjän jnes kanssa ja samalla tuli mietittyä itsekkin mikä tämmösiä peltitöitä on ajanut tekemään. Yksi suuri innoittaja on ollut kyllä PTracing ja hänen w108 projekti mitä tuli jo nuorena seurattua ennen kuin auton koritöistä mitään sen kummemmin ymmärsikään .
Sitten maalauksen pariin.
Osat saivat hiomavärin päälle ja samalla tuli jo kokeiltua pariin testipalaan tuota värimassaa miten täsmää auton värin kanssa. Onhan tuo uusi väri hieman syvempi kuin autossa oleva 32 vuotta vanha auringon polttama maali mutta ei anneta sen haitata liikaa.
Hiontaväri tuli hiottua kuivettuaan 400 sekä 600 papereilla epäkeskokoneella ja sen jälkeen väri ja lakka päälle
Näiden osien maalaus kyllä onnistui niin hyvin kun vaan talliolosuhteissa voi onnistua ja sekin huomioiden että oli neljäs kerta ikinä kun auton pintoja maalaan . Saldona onnistuneet pinnat ilman aplaripintaa parin pienen roskan kanssa ja yksi ainoa valuma mikä jää lokasuojan kylkilistan alle. Tuommoinen oven täydellinen värin vaihto oli loppuunsa melko haastava kun oli niin paljon muotoja sisäpuolella jonne värimassa ja lakka piti saada.
Seuraavaan maalauserään meni sitten konepelti, tankinluukku ja ajovalon alalistat. Näistä tuo konepelti nyt oli vähän semmoinen soitellen sotaan projekti mutta tekevää ei laiteta vai miten se sanonta kuuluikaan. Tuon maalaustilan valaistus loppui yksinkertaisesti kesken lakan levitysvaiheessa. joten pinnasta ei tullut mikään täydellinen mutta kuitenkin ihan välttävä. Seuraavan kerran jos itse mitään ovia tai lokasuojia isompaa meinaa maalata niin joko valoa on saatava enemmän tai jokin ilmanvaihtoratkaisu tehtävä tai sitten jopa molemmat.
Viiden päivän tiukan tekemisen jälkeen maalaussysteemit on purettuna pois ja auto saatu takaisin sisälle. Tulevana viikonloppuna voikin kääntää sitten räikän toiseen suuntaan ja alkaa laittamaan osia paikalleen.
ps. tämä auto kaipaisi 2 sarjan 124 hellan ajovaloja tai jos joltain sattuisi 500E mallin valot löytymään niin sellaisetkin kelpaisi enemmän kuin hyvin sekä hellan porkkanavilkkuja, saa tarjoilla jos jotain näistä luetelluista tuotteista pyörii nurkissa.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: 300ce-24 sekä 300te-24 fiksailua
Hyvää jälkeä, ei se maalaus niin vaikeaa ole kun jaksaa hieroa ne pohjat kunnolla. Millä maaleilla maalaat ja minkälaista haihdunta-aikaa oot käyttäny ennen lakan ruiskutusta?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500