124 4Matic jakoaski huollettu Osista kuvia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

124 4Matic jakoaski huollettu Osista kuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt on sit varuina yksi huollettu jakoaski. Sillehän tulee jossain kohtaa tarve aivan varmasti meinaan nuita kulkineita on aie pitää ja niillä myös ajetaan päivittäin. Yhdet uudet huolto-osat on viä hyllyssäkin joten eiköhän jonkinaikaa pärjänne. Tossa 300TDT Matikissa on huollettu jakoaski paikoillaan ja sillä on nyt menty vajaat 200t. Toistaiseksi ei ylimääräöljyjä ilmaannu sille osastolle. Mähän vaihdan sinne öljyt 10t välein eli jos ja kun alkaa sinne hydrauliöljyä päästä ni vuoto paljastuu ennen kun väärä öljy rikkoo mitään peruuttamattomasti.

Tästä jakoaskista oli toinen laakeri menny rikki mutta onneksi irtioleva rulla ei ollu menny hampaiden välistä tms. joten tuo oli viä pelastettavissa. Hyvä! Sensijaan rikkonainen laakeri oli aikaansaanu sen et kitkalevyt olivat kuluneet piloille. No, nyt siellä on uudet kitkapinnat :)

Edit: Tässä jakoaskissa oli muuten vanhanmalliset nuo laakerit. Sisäpinnassa ei ole sitä nyt uudenmalisissa olevaa vahvempaa / kovempaa laakeripinnoitetta. Tässä linkki kuviin missä uudenmalliset. viewtopic.php?t=205244&start=120

Edittiä viä: Eli näitä 124 4Matic jakoaskeja on harvoin tarjolla yhtään missään ja jos on ni osa mitä tarjolla on niin niistä on sellaisessa kunnossa ettei niitä voi korjata. Ts pinnat jotka ovat niitten huulitiivisteitten runkopuolella ovat kuluneet piloille. Ovat siis jakoaskin runko-osissa eikä ne ole korjattavissa. Ts uusilla tiivisteillä ei hydrauliöljy pysy niitten takana. Tai no,,, ketä osaa ni korjaa mitä vaan :D . Mutta noin niiku varuiksi jos ketä lähtee samalle tielle mitä on tullu mentyä :)

Ja lisätään nyt vielä että 722.3 automaattiaski on täsmälleen sama takavetoisissa kuin 4Matikeissakin mutta Matikissa on kevennys kaavelissa etukardaanile.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: 124 4Matic jakoaski huollettu Osista kuvia

Viesti Kirjoittaja Accord »

Satutko tietämään kun 4-maticeista näyttää olevan kokemusta, että kuuluuko näissä tuntua yhtään minkäänlaista tärinää liikkeellelähtiessä?

Kaksikin w205 4-maticia koeajaneena molemmissa huomasin saman ja vähän epäilyttää onkohan noi autot ihan kunnossa, vaikka ovat kuin uusia muuten. Millään muilla nelivedoilla en ole koskaan ajanut. Muistaakseni täristi ihan liikkeellelähdön alussa, mutta sitten tasaantui kun sai vauhtia. Ja vauhdissa eikä muissakaan tilanteissa mitään ihmeellistä tuntunut, ääniä ei kuulu jne.

96 ja 120tkm autoissa kilsoja, en haluaisi uskoa että vielä olis ongelmia, vai voiko olla? Mikä on noiden jakoaskien, vetoakselien ynnä muiden kestot näissä mersuissa yleensä?
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 4Matic jakoaski huollettu Osista kuvia

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jos kyse olisi 124:sta niin siihen tiedän vastauksenkin eli tärinää ei kuulu olla lähtiessäkään.

Uudemmissa jakoaski on toimintatavaltaan aivan erilainen enkä tunne sen tavanomaisuuksia jos aiheen noin imaista voi :) Enkä muutenkaan ole uudemmilla ajellut. Mutta noinniikun lähtökohtaisesti eikait tärinää kuuluisi olla. Ts. ehdottomasti kannattaa selvitellä mistä tärinä johtuu ja korjauttaa se ennen kun kamppeen pihaan kuskaa.

Laita vaan tarkemmilla spekseillä kysymys vaikka sitten ihan omana aloituksena ja haullakin saattaisi löytyä lisätietoja. Taatusti on foorumilaisia joilla on vankkaa tietoa aiheesta. Jotenkin muistikuva olisi että joissain uudemmissa kulkineissa etuperässä olisi jokin heikompi kohta johon olisi lääke olemassa ja oliko vielä niin että ainakin MB -Osa:lla olisi ratkaisu aiheeseen? Tuo kohta rikkimennessään sit on jo todella armottoman kallis hommeli. Nuita kait on menny rikki yllättävän vähäisilläkin metreillä.

Ts jos olen aiheessa oikeilla jäljillä ja tuota kohtaa autosta ei ole paranneltu niin ainakin itse ostohousut jalassa tarkistaisin asian ennen ostopäätöstä. Ja itseasiassa jos osittautuu että heikko kohta on oston kohtena olevassa kulkineessa niin sen päivittäminen ei mielestäni ole mitenkään mahdottoman hintainen.

Ts jos tärinän aiheuttaja on tiedossa ja auto muiltakin osin perusteellisen perehtymisen jälkeen on mieleen sekä hinta kohdillaan niin kaupoille vaan ja sit kulkine suorilta korjaamolle ennen varsinaiseen ajoon ottamista. Myyjäkin satavarmasti on perillä tuosta heikosta kohdasta jos se autoa koskee eli siinä on selkeä tinkaamiskohde :wink:

Edit: Kokeilin nopsaan hakua ja johan löytyy läpikahlattavaa. Tuonne kyssäri niin varmana tulee vastauksia :wink: viewtopic.php?t=139200&hilit=w205+4+matic
Vastaa Viestiin