W210 Ilmastointi ei pelaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarkan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 23.02.2010 19:24
Paikkakunta: Parkano

W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja jarkan »

Mersu on vm.96 ja tänään laitettiin ilmastointi huollossa aineet sisälle, kun veinasivat että kompura ei lähde päälle jos aineet on vähis. Kone näyttikin että täytyy ainetta lisätä ja vuotoja ei ollut.
Mutta ei auttanut asiaan, testattiin manuaalisesti että kompura lähtee kyllä päälle kun syöttää suoraan virtaa sinne ja kylmääkin se lähti tuottamaan, nyt on varmaan monimutkainen juttu miksi ei kaapelista jännitettä tuu. Mistä tässä asiassa itse voisi lähteä ratkoamaan tätä vikaa, auton ilmastointi oli kumminkin viime kesänä pelannut, sen mitä itse katselin että jos tuon ec napin painaa niin siinä välis vilkahtelee punainen valo ja välis se palaa ilman vilkahteluakin. Olisko tällä mitään merkitystä tähän juttuun, sulakkeet on tarkistettu ja ne on ok.

Kiitos etukäteen vastauksista.
MB 180C W203
MB 290E W210
MB Cdi 313 paku
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja etrade »

Jos siellä on nyt tarpeeksi kylmäainetta niin Star testeri näyttää viat, mutta olisko tuosta viestiketjusta apua sähkövian selvittämiseen:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=104947" onclick="window.open(this.href);return false;
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

jarkan kirjoitti: Mistä tässä asiassa itse voisi lähteä ratkoamaan tätä vikaa, auton ilmastointi oli kumminkin viime kesänä pelannut, sen mitä itse katselin että jos tuon ec napin painaa niin siinä välis vilkahtelee punainen valo ja välis se palaa ilman vilkahteluakin. Olisko tällä mitään merkitystä tähän juttuun, sulakkeet on tarkistettu ja ne on ok.

Kiitos etukäteen vastauksista.
Faceliftissä tuo EC-nappi on nimenomaan oletuksena ilmastointi päällä ja painettaessa sen saa POIS päältä.

Mutta varmaan tiesitkin tuon perustoiminnon...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

EC-nappi toimii aina niin päin että valon palaessa ilmastointi on pois päältä.
wiimax.fi
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja pazo »

Olen ymmärtänyt, että myös W210:n ilmastoinnissa olisi itsediagnostiikka? Ks. esimerksiksi https://www.youtube.com/watch?v=sxMgM6Oj8IY" onclick="window.open(this.href);return false; (englanniksi). Vikakoodeista löytynee hyviä vihjeitä.
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja shade_z »

EC "economy" eli ilmastoin pois jolloin kulutus "putoaa"
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kaikista helpoin viedä jollekin starin piuhan päähän ja katsoa mikä siellä mättää
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

oli sama vika aikanaan omassa 2000-versiossa. Painoin EC-nappia vahingossa ja sitten ilmastointi ei toiminut. * kertoi kompuran magneettiventtiilivikaa. olisi uusi venttiili maksanut muistaakseni montasataa euroa. onneksi paikalla oli
vanhempi kaveri, joka kertoi. että yleensä siinä on vaan kontaktivika. Kontakti on abikoliittimen tapaisella elikkä se vaan irti ja nitkutellen + kontaktispray... oli aika kimurantti yläkautta nitkutella, miten olisi alakautta.

muistaakseni maksoin kolmisenkymppiä koko touhusta...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
jarkan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 23.02.2010 19:24
Paikkakunta: Parkano

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja jarkan »

Juu testerilla tarvii käyttää mitä näyttää, asentaja koitti valokynällä kyllä sen johdon ja tuumasi että ei tuu virtaa. Täytyy huomenna tutkia se johto, se on siellä pissapoijan säiliön alla. Ei huomannu sanoa asentajalle ettei jättäisi sitä sinne alle. Kiitos vinkeistä teille kaikille, pitää itse nyt vielä tutkia kun on kiinnostusta, täytyy tutkailla kyllä valmiiksi ilmastointi huolto paikkaa, mikä olisi Parkanoa lähellä. Vinkkejä otan vastaan noista hyvistä paikoista, satuin täällä menemään vaan semmoiseen paikkaa mikä pystyy vain sen aineitten kanssa pelaamaan, ei sähköstä tietänyt mitään.
MB 180C W203
MB 290E W210
MB Cdi 313 paku
jarkan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 23.02.2010 19:24
Paikkakunta: Parkano

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja jarkan »

Mutta kumminkin hyvät harrastajat, hyviä neuvoja tähän kumminkin tarvin vielä
MB 180C W203
MB 290E W210
MB Cdi 313 paku
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Starilla testaamalla selviää heti missä vika. Ei maksa vaivaa virtakynällä yrittää selvitellä. Jos on automaatti-ilmastointi voi olla kiinni pelkästään siitä että muistissa on vikakoodi liian alhaisesta paineesta.
Paljonko kylmäainetta oli järjestelmässä ja paljonko sitä on nyt :?:
wiimax.fi
jarkan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 23.02.2010 19:24
Paikkakunta: Parkano

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja jarkan »

Tässä tuota liuskaa luen minkä huollosta sain.
Talteenotto kylmäaine 731g ja öljy 11g.
Alipaineistus 25min mB0 min4 22mB.
Täyttövaihe öljy 21g kylmäaine 950g.
Nyt on kaapeli mitattu yleismittarilla, ei jännitettä. Tuosta automaatista en tiedä, ei siinä ole mitään näyttöä olisko se puoliautomaatti.
MB 180C W203
MB 290E W210
MB Cdi 313 paku
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja etrade »

Diileri tietää paremmin mutta kyllä se olis pitäny toimia vaikkei olisi kylmäaineita vaihdettu. Mones viestiketjus tullu tuo sama esiin, että vikakoodit pitää poistaa mitä diileri kirjoitti. Sulla taitaa olla aika tiivis kylmäkierto.
Ainakin jalasjärven suunnalla on star miehiä... varmaan ylöjärvelläkin... parkanosta ei muistu mieleen
jarkan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 23.02.2010 19:24
Paikkakunta: Parkano

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja jarkan »

Mittauksista vielä, ilmastoinnin sulakkeeseen asti tulee jännite sulakkeeltä lähtee johto minkä väri on vihreä sama kuin kompuraan menevä väri tässä välillä on katkos. Näyttäis johto menevän anturille mikä on lampun takana lähellä sakkakuppia ja ilmastoinnin täyttö paikkaa, huonosti kyllä näkyy mutta tutkin kohta montako johtoja sinne menee ja mitä ne värit on. Kompura lähtee kyllä päälle kun syöttää suoraan sinne jännitettä ja kylmää alkaa kyllä tulemaan.
MB 180C W203
MB 290E W210
MB Cdi 313 paku
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisi toiminut 731 grammallakin jos olisi kunnossa. Lämmityslaite kuitenkin toimii muuten oikein eli ulkoilman lämpöistä saa eikä pelkästään kuumaa ? Tuossa on sulakkeita konetilassa numerot 4 ja 7 ja mitähän muita olikaan, mutta nehän oli OK tässä.
wiimax.fi
jarkan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 23.02.2010 19:24
Paikkakunta: Parkano

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja jarkan »

Juu kyllä lämmintä tulee, nro: 7 on ok, ja muutkin on siinä rasiassa tutkittu ja nekin oli ok. Se anturi mistä kirjoitin niin siinä on 6 johtoa kiinni.
MB 180C W203
MB 290E W210
MB Cdi 313 paku
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja etrade »

arska10 kirjoitti:Kaikista helpoin viedä jollekin starin piuhan päähän ja katsoa mikä siellä mättää
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja oho »

Mulla on tämä "manuaalimallinen" ilmastointi omassa 210 eikä puhalla kylmää, närhenmunia koputeltu ja siitä närhenmunien liittimestä tsekattu että sinne menee virta.
Ilmeisesti kojetaulussa olevasta EC nappulasta voi tehdä jotain johtopäätöksiä mutta kun minulla ongelma nappulan kanssa toimii käänteisesti kuin muilla. Eli mulla EC nappulassa ei pala valo, ja sitä painaessa siihen ei sitä syty, mitähän se meinaa?
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

oho kirjoitti: Ma 22.05.2023 18:13 Ilmeisesti kojetaulussa olevasta EC nappulasta voi tehdä jotain johtopäätöksiä mutta kun minulla ongelma nappulan kanssa toimii käänteisesti kuin muilla. Eli mulla EC nappulassa ei pala valo, ja sitä painaessa siihen ei sitä syty, mitähän se meinaa?
EC = economy control tms. eli nappia painettaessa ilmastointi on pois päältä ja siihen pitäisi syttyä valo, mikäli huurteen poisto on päällä niin ilmastointi on käsittääkseni aina päällä riippumatta tuon EC napin asennosta.
Avatar
oho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 03.03.2018 13:14

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja oho »

Joo kyllä sen verran käsitykseen olenkin päässyt että EC nappulassa valon palaessa EC-tila on kytkettynä ja ilmastointi pois päältä, se tässä minua ihmetyttääkin kun siinä ei valo pala, enkä siihen sitä saa syttymään vaikka sitä koitan painaa, eikä ilmastointi kuitenkaan puhalla kylmää.

Huurteen poisto on ilmeisesti ominaisuus joka on vain siinä kalliimman mallin ilmastoinnissa, minulla ei sitä ilmeisesti taida olla? Vai tarkoitatko kun nuo lämpötilan säätörullat kääntää tuulilasiasentoon/ääriasentoon? Joka tapauksessa niitä rullia olen kyllä pyöritellyt ja silti EC nappula mykkä.

Ajattelin vain, että onko tuosta EC nappulan ja sen valon hiljaiselosta mahdollista päätellä jokin vika, ettei tule turhaa reissua ilmastointitäyttöön jos siellä on aineet kuitenkin täynnä tälläkin hetkellä ja vika on auton ilmastoinnissa jossain muualla.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W210 Ilmastointi ei pelaa

Viesti Kirjoittaja sompio »

Entäpä jos se vika onkin siinä EC napin valossa, jospa siitä on lamppu kärähtänyt.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin