Viissatasen elvytystä
Re: Viissatasen elvytystä
Koska kuvat on kivoja niin laitetaas vanha kuva keväältä silloinkun auto vielä toimi..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Noniin auto saatu vihdoin käyntiin. Viaksi paljastui jälkiasenteinen hälytin joka ilmeisesti vanhuuttaan hajonnut. Hyvinhän se 21 vuotta jaksoi toimia. Vielä olisi edessä koelaudan ja keskikonsolin kasaus ja lukkopesien asennus autoon. Kuvia räpsin jonkinverran jos ne joitain sattuu kiinnostaan.
Täytyy harkita purkaisiko koko sisustan samaan syssyyn ja pesisi kaikki verhoilut ja uudistaisi jalopuut. Saisi hieman freesimmän ilmeen sisustaan. Peltitöitä ainakin olisi edessä.
Uutta osaakin on tullut haalittua. Uudet etuvalot, sumarit, USA mallin sivuvilkut ja takakonttiin puuttuvat varusteet (vararengaskotelo, työkalut, tunkki, akkukotelon peitelevy, takakontin matto jne.
Täytyy harkita purkaisiko koko sisustan samaan syssyyn ja pesisi kaikki verhoilut ja uudistaisi jalopuut. Saisi hieman freesimmän ilmeen sisustaan. Peltitöitä ainakin olisi edessä.
Uutta osaakin on tullut haalittua. Uudet etuvalot, sumarit, USA mallin sivuvilkut ja takakonttiin puuttuvat varusteet (vararengaskotelo, työkalut, tunkki, akkukotelon peitelevy, takakontin matto jne.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Hieno juttu, että vika löytyi.
Re: Viissatasen elvytystä
Onnistuin löytämään pari vähän harvinaisempaa osaa maailmalta. Ei nämä osat autosta AMG:tä tee ja varmasti moni mieltää näiden osien asennuksen samaksi kuin AMG / M tarrojen liimailun takakonttiin..
Mittarin käytin VDO:n huollossa, jossa kilometrit ruuvattiin kohdalleen, eli samat kuin autossa. Muutoin mittarin vaihto oli simppeli juttu. Muutama ruuvi irti ja vanha pois ja uusi tilalle. Samalla vaihdoin kaikki mittari- ja varoitusvalot.
Ilmansuodatinkotelosta sen verran että osa on melkein uusi, tai hyvin vähän käytetty. Ihmettelin kun kotelossa ei ollut AMG varaosanumeroa vaikka EPC antaa kotelolle oman HWA alkuisen numeron. Googlailin asiaa ja ilmeisesti näissä ei koskaan ole ollutkaan sitä HWA- alkuista numeroa. Konehuone kaipaisi kipeästi pesua
Mittarin käytin VDO:n huollossa, jossa kilometrit ruuvattiin kohdalleen, eli samat kuin autossa. Muutoin mittarin vaihto oli simppeli juttu. Muutama ruuvi irti ja vanha pois ja uusi tilalle. Samalla vaihdoin kaikki mittari- ja varoitusvalot.
Ilmansuodatinkotelosta sen verran että osa on melkein uusi, tai hyvin vähän käytetty. Ihmettelin kun kotelossa ei ollut AMG varaosanumeroa vaikka EPC antaa kotelolle oman HWA alkuisen numeron. Googlailin asiaa ja ilmeisesti näissä ei koskaan ole ollutkaan sitä HWA- alkuista numeroa. Konehuone kaipaisi kipeästi pesua
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Hyvä että viissatanen kuntoutuu , Vielä kun päivität soittimen tällaiseen mersun omaan laatusoittimeen... http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=180970" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Viissatasen elvytystä
Täytyypä harkita. Purin juuri pois autosta vahvistimia, kaiuttimia yms johtoa. Tarkoituksena olisi palauttaa äänentoisto lähes vakioksi. Samalla sain takakontin fiksattua alkuperäisasuun kun takaseinässä ei enää vahvistin ole tiellä.
Ovipahvit pitäisi vielä käyttää auki ja purkaa sieltä kaapelointi ja kaiuttimet pois. Jehnertin systeemiä mietin tilalle, kun nuo alkuperäiset ovipahvit on silvottu edellisten kaiutinasentajien toimesta, eli uudet ovikotelot joutuu jokatapauksessa metsästämään.
Toisaalta voisi jättää koko äänentoiston pois kun kasikoneen murinaa kuuntelee mielellään
Ovipahvit pitäisi vielä käyttää auki ja purkaa sieltä kaapelointi ja kaiuttimet pois. Jehnertin systeemiä mietin tilalle, kun nuo alkuperäiset ovipahvit on silvottu edellisten kaiutinasentajien toimesta, eli uudet ovikotelot joutuu jokatapauksessa metsästämään.
Toisaalta voisi jättää koko äänentoiston pois kun kasikoneen murinaa kuuntelee mielellään
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Originaali äänentoisto olisi Beckerin Mexico 2000 RDS type 1460 (vaatii kaksi purkkia; toisen kojetauluun ja toisen tavaratilan sivuun sekä Beckerin johtosarjan väliin). Karran tarjoama laite ei ole se 'oikea', vaikka lähes aikakauden mukainen tuote onkin.
Re: Viissatasen elvytystä
Taannoin ihmettelimme M119:n eroja eri autoissa. Minäkin epäilin yllä mainitun Mobilisti 2000:n juttuja lohkomuutoksista. Näin asia todella on näin eli siinä vaiheessa kun M119 moottori sovitettiin w124:n konepellin alle moottorin lohkoa madallettiin 16.4mm ja tehtiin lyhyemmät kiertokanget. Tämän uusi matalampi konstruktio siirtyi myöhemmin muihinkin M119 versioihin.Timo L. kirjoitti:Mobilisti 2000:ssahan oli koeajo. Siinä mainittiin mm. lohkojen madaltaminen, matalammat männät, uudet tapit ja lyhyemmät kiertokanget. Lohkon yläpinta tuli kampiakselin keskipisteestä mitaten 16,4 mm alemmas (kuin missä?). Mulla piti olla jossain huoltotöiden johdantovihko 500 E:hen, mutten tähän hätään sitä löytänyt. Siitä olisi voinut tarkistaa.karra kirjoitti:Kuulemma 500E/E500 M119 moottori on erilainen mitä vastaava W140 ja R129 malleissa. Kuulin sellaisen omistaneelta. Voihan se olla keksittykin juttu...Mika.T kirjoitti:Tästä olisi kiva kuulla lisää.karra kirjoitti: porschen virittämä; eri lailla toimii kun tavan viissatanen
Asiasta lisää: http://www.mercedesheritage.com/2017/02 ... 500ee500s/
ja laajempi 500E huoltointro: http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... glish).pdf (lyhyemmässä introdokussa ei ole mainintaa lohkomuutoksista)
Re: Viissatasen elvytystä
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/500/8246938" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässäkin puhutaan Porschen virityksestä. Hieno auto joka tapauksessa, olisi vielä täysnahkapenkeillä.
Tässäkin puhutaan Porschen virityksestä. Hieno auto joka tapauksessa, olisi vielä täysnahkapenkeillä.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Re: Viissatasen elvytystä
Näin auton omistajana mainittakoon, että Porschella sitä ei ole viritetty.CDI320CLS kirjoitti:https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/500/8246938
Tässäkin puhutaan Porschen virityksestä. Hieno auto joka tapauksessa, olisi vielä täysnahkapenkeillä.
Dodge Charger 440 R/T 1969
Re: Viissatasen elvytystä
Ei ole auto juurikaan edennyt, kun muutto etelään osui kohdalle ja auto talvisäilytyksessä. Joitan osia sentään onnistunut metsästämään.
Uusi puinen ratti autoon airbagin kera sekä uusi G-sarjalaisen vaihdekepin nuppi V8 logolla.
Viimeisempänä muttei vähäisimpänä uusi E60 AMG:n etuvakaaja. Tästä ei kuvaa ole kun vakaaja vasta matkalla Japanista.
Kesää odotellessa että pääsisi ajeleen jo autolla
Uusi puinen ratti autoon airbagin kera sekä uusi G-sarjalaisen vaihdekepin nuppi V8 logolla.
Viimeisempänä muttei vähäisimpänä uusi E60 AMG:n etuvakaaja. Tästä ei kuvaa ole kun vakaaja vasta matkalla Japanista.
Kesää odotellessa että pääsisi ajeleen jo autolla
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Nostetaanpa ikivanhaa topiccia. Auto tosiaan hitaasti mutta varmasti rakentuu. Tässä useamman vuoden etsinyt ja hankkinut osia. Autolla ajettu kesäisin vain muutama sata kilsaa ja nyt taas olisi tarkoitus ottaa käyttöön.
Huomasin, että auton faceliftauksessa on sitten käytetty kansanmallin etulyhtyjä ja nehän eivät tähän autoon sovi. Toistaiseksi kun palautus alkuperäiseen lookkiin on vielä hamaassa tulevaisuudessa ajattelin nakata aidot ja uudet E500 lyhdyt paikoilleen. Vaihdoin samalla umpioiden taustatmuovit, kun ne on jossain vaiheessa silvottu. Lisäilin samalla ison kasan puuttuvia osia ja korvailin vääriä kiinnikkeitä oikeiksi.
Samalla autoon menee uudet alkuperäiset sumuvalot ja sisälokasuojat sekä pohjamuovit.
Startti rupesi myös kiukuttelemaan, otin sen tänään irti ja huomenna etsimään uutta.
Muutama kuva puuhastelusta.
Kevennyksenä piti pojalle hankkia oma 500E.
-jnes
Huomasin, että auton faceliftauksessa on sitten käytetty kansanmallin etulyhtyjä ja nehän eivät tähän autoon sovi. Toistaiseksi kun palautus alkuperäiseen lookkiin on vielä hamaassa tulevaisuudessa ajattelin nakata aidot ja uudet E500 lyhdyt paikoilleen. Vaihdoin samalla umpioiden taustatmuovit, kun ne on jossain vaiheessa silvottu. Lisäilin samalla ison kasan puuttuvia osia ja korvailin vääriä kiinnikkeitä oikeiksi.
Samalla autoon menee uudet alkuperäiset sumuvalot ja sisälokasuojat sekä pohjamuovit.
Startti rupesi myös kiukuttelemaan, otin sen tänään irti ja huomenna etsimään uutta.
Muutama kuva puuhastelusta.
Kevennyksenä piti pojalle hankkia oma 500E.
-jnes
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Pientä nostoa taasen. Sain keularemontin tehtyä ja vino pino uusia osia tuli laiteiltua, mm uudet umpiot, sumarit, syyläri, paisari, flektin suojukset, pohjamuovit jne.. Autolla ajettu todella harvakseen kesäisin. Ohessa kuva viime kesältä. Auto on päällisin puolin oikeinkin nätti, mutta vaatii hieman rakkautta että siitä saa hyvän.
Tilasin -21 keväällä Lakesteeliltä putkiston autoon, kun nykyinen rupesi happenemaan sekä päästöissä oli ongelmia ja alkuperäisiä osia ei enää ollut saataviilla. Siinä menikin sitten puolitoista vuotta ennenkuin sain putken, mutta putkisto oli kyllä odottamisen arvoinen! Kuskinpuolen takakylki on pahassa kunnossa Ulostulot noudattelee alkuperäistä lookkia.
Kuvissa näkyy myös uusi takapuskuri joka pohjamaalissa+törmäyslista asentamatta. Edellisessä oli tehty aivan siisti lovi ulostuloille, joka kuitenkaan ei enää houkuttanut. Kyselin muutamasta paikasta vanhan puskurin korjausta, mutta oli kuulemma tekemätön paikka kun useaan suuntaan kaareva, joten päädyin tilaamaan uuden takapuskurin. Puskuria sovittaessa ihmettelin, kun se ei istu kunnolla ja nauraa etenkin oikealta kyljeltä. Lakesteel tutki tätä samalla, kun auto oli työn alla ja huomasi että auton perä ottanut osumaa jossain vaiheessa. Tämä selittääkin miksi puskuri ei istu ja muutenkin takaosan osien istuvuudessa on hieman sanomista. Tästä päästääkin seuraavaan:
Leimakin ehti vanhenemaan putkiston laitoissa, joten suoraan kun noudin auton ajoin leimalle, josta tulikin hylsy;
Huvittavinta oli, että auto pomppasi päästöistä vaikka uusi putkisto, uudet katit ja uusi lambda. Toki auto seisonut pitkään ja vanhoilla bensoilla, ja mitä autoa on liikutettu niin ulos ja sisään hallista, joten se todennäköinen syy päästöistä pomppaukselle, tai niin ainakin katsastumies meinasi.
Isompi homma onkin nuo takakelkan etukiinnikkeet, mikä on tyyppivika näissä, kun muissakin 124:sissa.
Tässä pähkäilin pitkään miten teen sen, ja päätin että pudotan takakelkan pois, että näen paremmin kuinka iso työ kyseessä. Näkee sitten paremmin tarviiko korjauspalat ostaa jne. Tarkoitus olisi puhaltaa ja maalata takakelkka, uusia kaikki tukivarret, puslat, perään lukko, jarrut jne.. Täytyy alusta pestä samalla kunnolla, kun takakelkan saa pois tieltä.
Tässä hieman aloittelin purkua, vielä pitää irroittaa tasonsäädön putket, iskarin yläpäät ja kelkan puslat. Jos on heittää hyviä koripajoja/korimittaajia/korikorjaajia niin otetaan vastaan. Samoin kun hiekkapuhaltajia.
-jnes
Tilasin -21 keväällä Lakesteeliltä putkiston autoon, kun nykyinen rupesi happenemaan sekä päästöissä oli ongelmia ja alkuperäisiä osia ei enää ollut saataviilla. Siinä menikin sitten puolitoista vuotta ennenkuin sain putken, mutta putkisto oli kyllä odottamisen arvoinen! Kuskinpuolen takakylki on pahassa kunnossa Ulostulot noudattelee alkuperäistä lookkia.
Kuvissa näkyy myös uusi takapuskuri joka pohjamaalissa+törmäyslista asentamatta. Edellisessä oli tehty aivan siisti lovi ulostuloille, joka kuitenkaan ei enää houkuttanut. Kyselin muutamasta paikasta vanhan puskurin korjausta, mutta oli kuulemma tekemätön paikka kun useaan suuntaan kaareva, joten päädyin tilaamaan uuden takapuskurin. Puskuria sovittaessa ihmettelin, kun se ei istu kunnolla ja nauraa etenkin oikealta kyljeltä. Lakesteel tutki tätä samalla, kun auto oli työn alla ja huomasi että auton perä ottanut osumaa jossain vaiheessa. Tämä selittääkin miksi puskuri ei istu ja muutenkin takaosan osien istuvuudessa on hieman sanomista. Tästä päästääkin seuraavaan:
Leimakin ehti vanhenemaan putkiston laitoissa, joten suoraan kun noudin auton ajoin leimalle, josta tulikin hylsy;
Huvittavinta oli, että auto pomppasi päästöistä vaikka uusi putkisto, uudet katit ja uusi lambda. Toki auto seisonut pitkään ja vanhoilla bensoilla, ja mitä autoa on liikutettu niin ulos ja sisään hallista, joten se todennäköinen syy päästöistä pomppaukselle, tai niin ainakin katsastumies meinasi.
Isompi homma onkin nuo takakelkan etukiinnikkeet, mikä on tyyppivika näissä, kun muissakin 124:sissa.
Tässä pähkäilin pitkään miten teen sen, ja päätin että pudotan takakelkan pois, että näen paremmin kuinka iso työ kyseessä. Näkee sitten paremmin tarviiko korjauspalat ostaa jne. Tarkoitus olisi puhaltaa ja maalata takakelkka, uusia kaikki tukivarret, puslat, perään lukko, jarrut jne.. Täytyy alusta pestä samalla kunnolla, kun takakelkan saa pois tieltä.
Tässä hieman aloittelin purkua, vielä pitää irroittaa tasonsäädön putket, iskarin yläpäät ja kelkan puslat. Jos on heittää hyviä koripajoja/korimittaajia/korikorjaajia niin otetaan vastaan. Samoin kun hiekkapuhaltajia.
-jnes
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Mukava katella tämmösten vehkeiden elvytystä. Kuvien perusteella vaikuttaisi että nuo kelkan kiinnityspisteet saisi korjattua vielä ihan ilman korjauspaloja kun ei ole päässyt korista repeämään irti vielä.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Re: Viissatasen elvytystä
Kiitokset.
Tuo olisi oikein toivottavaa. Vähän pelolla mietin ,että minkälainen jigi tms kohdistusurakka onkaan jos nuo joutuu uusimaan.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Ei pitäis olla mitekään ihmeelliset vaihdettavat, ottaa mitat joka suuntaan ja ristimitat tietenkin.
Noi laput hitsataan erikseen vielä noihin kiinnikkeisiin jolloin saa säätövaraa vielä vähän, tietty korkeuden suhteen pitäis myös saada kohdalleen.
Noi laput hitsataan erikseen vielä noihin kiinnikkeisiin jolloin saa säätövaraa vielä vähän, tietty korkeuden suhteen pitäis myös saada kohdalleen.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Viissatasen elvytystä
Just sama kone tämä on kuin r129 500sl ja 500s
Re: Viissatasen elvytystä
Jatketaanpa hieman. Takakelkka on nyt pudotettu pois ja purettu osiin. Nätisti sai laskettua vaihteistonostimen avulla alas sekä moottorinostinta apuna käyttäen trukkilavan päälle.
Samalla näkee paremmin kuinka mädät nuo takakelkan runkokiinnikkeet ovat.
Näyttäisi, että ei koko kiinnike ole vielä mennyt vaan korjauspalalla selviäisi vielä..
Takakelkka itsessään ei nyt omaan silmään älyttömän pahalta näytä. Pintaruostetta enimmäkseen.
Ajatuksena oli, että puhallutan muualla ja maalaan takakelkan osat itse, mutta kun muutamasta paikasta kyselin puhallusta ja hinnat oli sellaisia, että ei ole järkeä. Nyt siis ajatuksena, että pulverimaalautan takakelkan sekä muutamia muita pisteosia. Purkamisen aikana huomasin että kaikki pultit ovat keltapassivoituja joten päädyin pussittamaan kaikki pultit, mutterit sekä prikat ja tarkoituksena olisi ne kiikuttaa johonkin uudelleen käsiteltäviksi/keltapassivoitaviksi.
Harmikseni totesin, että molemmat tasonsäätöiskarit ovat korkanneet ja vaihtokunnossa. Tiedustelin hintoja ja näyttää nyt siltä, että tilaan tolpat jenkeistä, kun sieltä saa kaksi yhden hinnalla..
Samalla autoa purkaessa huomasin, että rättinivel on entinen ja tuurilla löysin OE rättinivelet oikein edulliseen hintaan, samoin kuin OE takakelkan etupuslat.
Nyt oli myös ajatuksissa kun pohja suht avoin, että fiksaisin sen samalla "näyttely" kuntoon. Katselin noita kuivajääpuhallusvideoita ja niillä kyllä ainakin videoilla saavat oikein siistiä jälkeä aikaan. Toki niitä autoja ei ole suolassa uitettu, mutta eipä tietääkseni omakaan ole uinut ainakaan oman omistuksen aikana.
-jnes
Samalla näkee paremmin kuinka mädät nuo takakelkan runkokiinnikkeet ovat.
Näyttäisi, että ei koko kiinnike ole vielä mennyt vaan korjauspalalla selviäisi vielä..
Takakelkka itsessään ei nyt omaan silmään älyttömän pahalta näytä. Pintaruostetta enimmäkseen.
Ajatuksena oli, että puhallutan muualla ja maalaan takakelkan osat itse, mutta kun muutamasta paikasta kyselin puhallusta ja hinnat oli sellaisia, että ei ole järkeä. Nyt siis ajatuksena, että pulverimaalautan takakelkan sekä muutamia muita pisteosia. Purkamisen aikana huomasin että kaikki pultit ovat keltapassivoituja joten päädyin pussittamaan kaikki pultit, mutterit sekä prikat ja tarkoituksena olisi ne kiikuttaa johonkin uudelleen käsiteltäviksi/keltapassivoitaviksi.
Harmikseni totesin, että molemmat tasonsäätöiskarit ovat korkanneet ja vaihtokunnossa. Tiedustelin hintoja ja näyttää nyt siltä, että tilaan tolpat jenkeistä, kun sieltä saa kaksi yhden hinnalla..
Samalla autoa purkaessa huomasin, että rättinivel on entinen ja tuurilla löysin OE rättinivelet oikein edulliseen hintaan, samoin kuin OE takakelkan etupuslat.
Nyt oli myös ajatuksissa kun pohja suht avoin, että fiksaisin sen samalla "näyttely" kuntoon. Katselin noita kuivajääpuhallusvideoita ja niillä kyllä ainakin videoilla saavat oikein siistiä jälkeä aikaan. Toki niitä autoja ei ole suolassa uitettu, mutta eipä tietääkseni omakaan ole uinut ainakaan oman omistuksen aikana.
-jnes
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Eipä ole tänne tullut hetkeen kirjoiteltua, mutta kunnostus on nyt hieman edennyt. Kuvat kertokoot enemmän.
Takakelkan osat kävi puhalluksessa ja pulverimaalauksessa. Teetin myös uuden tarran apurunkoon.
Perän puslien asennus hieman epäilyttää, vaikka mittasin vanhojen puslien paikan ja mielestäni sain uudet samaan kohtaan. Käytin Millerin asennustyökalua puslan asennuksessa ja se pohjasi runkoon, kuten kuuluukin. Liekkö mittaaja ollut huono, kun heittoa mitoissa kuitenkin tuntuu olevan.
Täytyy perän kanssa testata, että miten keskelle pultinreikää etukannatin osuu. Vinkkejä otetaan vastaan.
Perän puslien asennukseen olisi ihan oma Mersun työkalu olemassa ja se on vieläpä saatavilla -- hinta tosin on erittäin suolainen.
Puslien asennus oli oikein miellyttävä, kun hankin Millerin työkalut hommaa varten. Hankin myös narinahelan vaihtoon mersun työkalun, jolla vanhan irroitus ja uuden asennus oli oikein näppärää.
Uusia osia tuli hankittua suht reilusti. Arvoin tukivarsien kanssa olisinko ottanut Lemföderin, mutta päädyin kuitenkin alkuperäisiin. Kuvassa myös SL:n jarrulevyt, jotka tarkoitus päivittää samalla.
Sportline puslien kanssa oli hieman etsimistä mutta sellaiset kuitenkin löydettiin, tosin laadukkaana tarvikeosana. Toinen mikä teetti ongelmia on perän johtojen suojaputki. Alkuperäisenä sitä ei enää saanut, joten täytyi taas nettietsivää leikkiä ja viimein löysin lähes samanlaista eristeputkea, kuin mitä alkuperäinen on. Mikäli joku kaipailee, niin minulla on sitä 1,5m ylimääräisenä..
Perä lähti Raptecille kunnostukseen sekä lukon asennukseen. MB:n uudet stefat sekä huohotin on jo valmiina ja vielä nyt pitäisi hankkia uudet laakerit, tai sellaiset terveiset Petriltä tuli. Perä ei ole ääntänyt, tai laakerit eivät rahise, mutta varmaan järkevintä samalla vaihtaa. Onko tietoa, mikä valmistaja on tehnyt perän laakerit?
Tilasin Classic Centeristä uudet anturit perään. Edelliset oli aivan toimivat, mutta niissä oli pientä kulumaa eristeessä. Samassa tilauksessa tuli moottorin tukikumit, vaihdelaatikon kannatin sekä bensaletku tankilta pumpulle.
Perä maalataan 2-k epoksilla ja päälle 2-k polyuretaani puolikiiltävä musta. Sama resepti tulee tukivarsille.
Perän takalevy puhallettiin lasimurskalla, samoin kuin kuvassanäkyvät vetoakseleiden osat.
Navat pulverimaalattiin samalla, kasattiin uusilla laakereilla sekä uusilla pulverimaalatuilla isommilla jarrukilvillä jarrupäivitystä ajatellen. Vanhat jarrukilvet olivat hyväkuntoiset ja maalautin ne samalla. Jäävät varastoon, jos joskus haluaa jarrut vaihtaa vakioksi.
Pultit yms irto-osat lähtevät ihan lähiaikoina keltapassivointiin Liettuaan.
Hiljaa hyvä tulee
-jnes
Takakelkan osat kävi puhalluksessa ja pulverimaalauksessa. Teetin myös uuden tarran apurunkoon.
Perän puslien asennus hieman epäilyttää, vaikka mittasin vanhojen puslien paikan ja mielestäni sain uudet samaan kohtaan. Käytin Millerin asennustyökalua puslan asennuksessa ja se pohjasi runkoon, kuten kuuluukin. Liekkö mittaaja ollut huono, kun heittoa mitoissa kuitenkin tuntuu olevan.
Täytyy perän kanssa testata, että miten keskelle pultinreikää etukannatin osuu. Vinkkejä otetaan vastaan.
Perän puslien asennukseen olisi ihan oma Mersun työkalu olemassa ja se on vieläpä saatavilla -- hinta tosin on erittäin suolainen.
Puslien asennus oli oikein miellyttävä, kun hankin Millerin työkalut hommaa varten. Hankin myös narinahelan vaihtoon mersun työkalun, jolla vanhan irroitus ja uuden asennus oli oikein näppärää.
Uusia osia tuli hankittua suht reilusti. Arvoin tukivarsien kanssa olisinko ottanut Lemföderin, mutta päädyin kuitenkin alkuperäisiin. Kuvassa myös SL:n jarrulevyt, jotka tarkoitus päivittää samalla.
Sportline puslien kanssa oli hieman etsimistä mutta sellaiset kuitenkin löydettiin, tosin laadukkaana tarvikeosana. Toinen mikä teetti ongelmia on perän johtojen suojaputki. Alkuperäisenä sitä ei enää saanut, joten täytyi taas nettietsivää leikkiä ja viimein löysin lähes samanlaista eristeputkea, kuin mitä alkuperäinen on. Mikäli joku kaipailee, niin minulla on sitä 1,5m ylimääräisenä..
Perä lähti Raptecille kunnostukseen sekä lukon asennukseen. MB:n uudet stefat sekä huohotin on jo valmiina ja vielä nyt pitäisi hankkia uudet laakerit, tai sellaiset terveiset Petriltä tuli. Perä ei ole ääntänyt, tai laakerit eivät rahise, mutta varmaan järkevintä samalla vaihtaa. Onko tietoa, mikä valmistaja on tehnyt perän laakerit?
Tilasin Classic Centeristä uudet anturit perään. Edelliset oli aivan toimivat, mutta niissä oli pientä kulumaa eristeessä. Samassa tilauksessa tuli moottorin tukikumit, vaihdelaatikon kannatin sekä bensaletku tankilta pumpulle.
Perä maalataan 2-k epoksilla ja päälle 2-k polyuretaani puolikiiltävä musta. Sama resepti tulee tukivarsille.
Perän takalevy puhallettiin lasimurskalla, samoin kuin kuvassanäkyvät vetoakseleiden osat.
Navat pulverimaalattiin samalla, kasattiin uusilla laakereilla sekä uusilla pulverimaalatuilla isommilla jarrukilvillä jarrupäivitystä ajatellen. Vanhat jarrukilvet olivat hyväkuntoiset ja maalautin ne samalla. Jäävät varastoon, jos joskus haluaa jarrut vaihtaa vakioksi.
Pultit yms irto-osat lähtevät ihan lähiaikoina keltapassivointiin Liettuaan.
Hiljaa hyvä tulee
-jnes
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Nyt on kyllä hienoa tekemistä, apurungon uusi tarra on siisti yksityiskohta! Mistä muuten apurungon Sportline puslat tuli?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: Viissatasen elvytystä
Mukavan näköistä touhua. Kelkka on varmaan aika lähellä alkuperäistä, oman maalautin myös pulverilla mutta on vähän liian kiiltävä. Pohjasta saa varmaan painepesurilla ja kunnon pesuaineella jynssäämällä varsin siistin.
Noi kelkan etukiinnikkeet näyttää aika heikoilta, ja sitä ruostetta on paljon laajemmalla alueella kuin mitä äkkiseltään näyttää. Kannattaa miettiä niiden vaihtoa, trabhanilta saa asialliset kiinnikkeet.
Noi kelkan etukiinnikkeet näyttää aika heikoilta, ja sitä ruostetta on paljon laajemmalla alueella kuin mitä äkkiseltään näyttää. Kannattaa miettiä niiden vaihtoa, trabhanilta saa asialliset kiinnikkeet.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Viissatasen elvytystä
Kiitos.
Tuo väri mielestäni osui aika hyvin. Vanha toki muuttunut mataksi aikojen saatossa, mutta sieltä mihin ajan hammas ei ollut iskenyt niin pääsi näkemään alkuperäistä kuosia.
Selvitin noita kiinnikkeitä niin niitä sai vielä alkuperäisenä , hinta tosin oli aika kova.
Itse en omiin hitsaustaitoihin luota niin paljoa, että alkaisin kolvaamaan. Saa oikea hitsari tulla tekemään, samoin kun että onko nuo vielä pelastettavissa vaiko ei.
Vähän teräsharjalaikalla availin noita paikkoja, niin kyllähän siellä ruostetta on, eli tuo tulee laajenemaan tuosta. Täytyy talven aikana selvitellä sopivaa tekijää tuolle..
Tuon takapään kun saa nippuun niin tarkoitus ottaa etupää käsittelyyn, joitain pisteosia sinne onkin jo tullut hankittua valmiiksi..
Tuo väri mielestäni osui aika hyvin. Vanha toki muuttunut mataksi aikojen saatossa, mutta sieltä mihin ajan hammas ei ollut iskenyt niin pääsi näkemään alkuperäistä kuosia.
Selvitin noita kiinnikkeitä niin niitä sai vielä alkuperäisenä , hinta tosin oli aika kova.
Itse en omiin hitsaustaitoihin luota niin paljoa, että alkaisin kolvaamaan. Saa oikea hitsari tulla tekemään, samoin kun että onko nuo vielä pelastettavissa vaiko ei.
Vähän teräsharjalaikalla availin noita paikkoja, niin kyllähän siellä ruostetta on, eli tuo tulee laajenemaan tuosta. Täytyy talven aikana selvitellä sopivaa tekijää tuolle..
Tuon takapään kun saa nippuun niin tarkoitus ottaa etupää käsittelyyn, joitain pisteosia sinne onkin jo tullut hankittua valmiiksi..
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Kiitos.
Otin muutaman ylimääräisen tarran jos joku moisen haluaa.
Noita puslia saa paristakin paikasta. Japanissa on joku firma mikä myy todennäköisesti samoja puslia, kun mitä Euroopassa Carus. Omani tilasin eBay:n kautta tuolta Carukselta samalla kun hankin perän etukannattimen.
https://carus-parts.de/
Punnitsin varsin nuo puslat, niin painot ovat hyvin lähellä alkuperäisiä sportline puslia. Laatu on ainakin omaan silmään ok.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Trabhanin osat ovat alkuperäisen veroisia tai parempia. Ainakin toi vasen on sisäpuoleltakin ruostunut niin helpommalla pääsee hitsari kun on uusi kiinnike. Rassaa noi massat ympäriltä pois niin näkee paremmin.jnes kirjoitti: ↑Pe 04.08.2023 21:27 Kiitos.
Tuo väri mielestäni osui aika hyvin. Vanha toki muuttunut mataksi aikojen saatossa, mutta sieltä mihin ajan hammas ei ollut iskenyt niin pääsi näkemään alkuperäistä kuosia.
Selvitin noita kiinnikkeitä niin niitä sai vielä alkuperäisenä , hinta tosin oli aika kova.
Itse en omiin hitsaustaitoihin luota niin paljoa, että alkaisin kolvaamaan. Saa oikea hitsari tulla tekemään, samoin kun että onko nuo vielä pelastettavissa vaiko ei.
Vähän teräsharjalaikalla availin noita paikkoja, niin kyllähän siellä ruostetta on, eli tuo tulee laajenemaan tuosta. Täytyy talven aikana selvitellä sopivaa tekijää tuolle..
Tuon takapään kun saa nippuun niin tarkoitus ottaa etupää käsittelyyn, joitain pisteosia sinne onkin jo tullut hankittua valmiiksi..
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Viissatasen elvytystä
Kiitos infosta. Pahus, kun on väärän mallin apurunko tarraa varten. Pitää tilata puslat Carukselta.jnes kirjoitti: ↑Pe 04.08.2023 21:46 Kiitos.
Otin muutaman ylimääräisen tarran jos joku moisen haluaa.
Noita puslia saa paristakin paikasta. Japanissa on joku firma mikä myy todennäköisesti samoja puslia, kun mitä Euroopassa Carus. Omani tilasin eBay:n kautta tuolta Carukselta samalla kun hankin perän etukannattimen.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: Viissatasen elvytystä
Hienoa tekemistä.
Mikä perän puslien asennuksessa/mitoituksessa jäi askarruttamaan?
Omaan coupeen jäi kelkan takimmaiset puslat vaihtamatta, kun nuo Carus'n puslat epäilytti itseäni. Ilmeisesti aivan turhaan...
Mikä perän puslien asennuksessa/mitoituksessa jäi askarruttamaan?
Omaan coupeen jäi kelkan takimmaiset puslat vaihtamatta, kun nuo Carus'n puslat epäilytti itseäni. Ilmeisesti aivan turhaan...
Re: Viissatasen elvytystä
Hienoa tekemistä ja teettämistä
Re: Viissatasen elvytystä
Hienon näköistä!!
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Re: Viissatasen elvytystä
Hyvä tietää, laitetaan korvantaakse.S202 kirjoitti: ↑La 05.08.2023 08:26Trabhanin osat ovat alkuperäisen veroisia tai parempia. Ainakin toi vasen on sisäpuoleltakin ruostunut niin helpommalla pääsee hitsari kun on uusi kiinnike. Rassaa noi massat ympäriltä pois niin näkee paremmin.jnes kirjoitti: ↑Pe 04.08.2023 21:27 Kiitos.
Tuo väri mielestäni osui aika hyvin. Vanha toki muuttunut mataksi aikojen saatossa, mutta sieltä mihin ajan hammas ei ollut iskenyt niin pääsi näkemään alkuperäistä kuosia.
Selvitin noita kiinnikkeitä niin niitä sai vielä alkuperäisenä , hinta tosin oli aika kova.
Itse en omiin hitsaustaitoihin luota niin paljoa, että alkaisin kolvaamaan. Saa oikea hitsari tulla tekemään, samoin kun että onko nuo vielä pelastettavissa vaiko ei.
Vähän teräsharjalaikalla availin noita paikkoja, niin kyllähän siellä ruostetta on, eli tuo tulee laajenemaan tuosta. Täytyy talven aikana selvitellä sopivaa tekijää tuolle..
Tuon takapään kun saa nippuun niin tarkoitus ottaa etupää käsittelyyn, joitain pisteosia sinne onkin jo tullut hankittua valmiiksi..
Eniten tuossa itseäni arveluttaa, että jos vanhat leikkaa pois ja uudet asentaa tilalle, että ne varmasti saa oikeaan kohtaan ja takakelkka tulee kohtisuoraan auton runkoon nähden. Täytyy napata kuvat kun puhdistin noita massoja niin raati näkee paremmin..
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: Viissatasen elvytystä
Kiitos!
En saanut puslia yhtä syvälle ainakaan mitan mukaan kuin mitä alkuperäiset olivat. Toiseksi puslan syvyys ei ollut sama joka puolelta mitattuna. Voi toki olla että mittaajan virhe tms. E500Eboardilta lukenut, että perän/kardaanin linjaus voi muuttua jos perän puslat eivät tule samaan kohtaan/samalle tasolle. Millerin työkalulla noita puslia ei kyllä ainakaan syvemmälle saa ilman, että työkalua modifioi. Uskon että ne kyllä ovat riittävä syvällä apurungossa, mutta ovatko samalla tasolla, jotta perämurikka tulee kohtisuoraan. Voi toki olla, että harrastelija-asentajan turhaa panikointia tämä..
Liitteenä tehtaan ohje puslien vaihtoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13