Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Tulee noiden turbojen askartelua harrastettua niin päätin sitten alkaa tekemään omaa tasapainoituskonetta.
Lähinnä siinä mielellä että ei tarvitse ketään syyttää jos ja kun jotain hajoaa. Joskus ollut epäilystä menikö ensin ahdin ja sitten jotain muuta. Ja joskus tullut nimekkään pajan ahdin käteen missä oli kompurakotelo löysällä.
Asiaan hommasin tuossa taannoin parin herkkiä piezo antureita ja niille elektroniikkaa.
Kehto tulee itse rakennettua, kaikki nivelet tulee kuulalaakereilla ja mahd kevyet herkkyyden varmistamiseksi.
Sain raudat about nippuun ja nyt odottelen laakereita keinuvipuihin, nyt kehto vaan kytistelyä vaille kasattu tig lankojen varaan.
Kuva tuotteesta sotkun keskeltä.
Lähinnä siinä mielellä että ei tarvitse ketään syyttää jos ja kun jotain hajoaa. Joskus ollut epäilystä menikö ensin ahdin ja sitten jotain muuta. Ja joskus tullut nimekkään pajan ahdin käteen missä oli kompurakotelo löysällä.
Asiaan hommasin tuossa taannoin parin herkkiä piezo antureita ja niille elektroniikkaa.
Kehto tulee itse rakennettua, kaikki nivelet tulee kuulalaakereilla ja mahd kevyet herkkyyden varmistamiseksi.
Sain raudat about nippuun ja nyt odottelen laakereita keinuvipuihin, nyt kehto vaan kytistelyä vaille kasattu tig lankojen varaan.
Kuva tuotteesta sotkun keskeltä.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Täytyy hattua nostaa, näistä sun rakennelmista!! Hienoa tekemistä.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Hissukseen etenee, tarkoitus oli tehdä pyöritys paineilmalla mutta testauksen jälkeen tulin siihen lopputulokseen että ei riitä kierrokset ja tai kompuran tuotto isommilla suuttimilla.
Joten päädyin muoviseen pakopesään ja siihen sitten VNT siivikkö ja imulla pyöritys oikeiden penkkien tapaan.
Pesä tulostettuna ja viimeistelyä sekä siivikkoa vaille.
Joten päädyin muoviseen pakopesään ja siihen sitten VNT siivikkö ja imulla pyöritys oikeiden penkkien tapaan.
Pesä tulostettuna ja viimeistelyä sekä siivikkoa vaille.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Kerros tarkemmin nuista antureista meinaan piezo -antureita on todella laaja kirjo. Onkos nuo anturit 4 - 20mA elektroniikalla toteutettuja vai ihan jotain muita? Mites niitten liityntä analysointielektroniikkaan ja mites ohjelma jolla triggaat kierroksia ja värähtelyjä jolla analysoi heittoja vai onko jokin ihan muu menetelmä?
FTA -analyysi ei taida näissä tulla kyseeseen? Tuota menetelmää käytetään ainakin hitaammin pyörivivien laakereitten analysointiin. Ts tiedetään värähtelyn perusteella onko vika ulkokehässä vai kuulissa vai sisäkehässä kun koneen perusvärähtelytaso on ensin mitattu. Toki vaatii käytettävän laakerityypitiedon mutta sehän nuissa on saatavilla aina. Nuissakin taajuus nousee vaan yllättävän korkealle ja amplitudi myös
On todella haasteellinen projekti tämä ja hattua todella täytyy nostaa
Amerikkalaisillahan on värähtelyyn erikoistuneita mitta-antureita tarkoilla spekseillä pienistä g-arvoista aina aika suuriinkin. Nämä muistaakseni eivät olleet pietzo -tekniikaan perustuvia?
Edittiä vielä: Eli nuissa värähtelyelementin min ja max virta oli 4 - 20mA ja nominaali oli puolessa välissä. Taajuusvaste ylitti reilusti 20kHz /-3dB joka taitaa olla se normaalisti ilmoitettu taajuusvaste?
Jokatapauksessa anturit kiinostaa mitä meinasit käyttää
Edittiä vielä tuosta FTA -analyysistä: Miten erottaa kuollut muurahainen kesäpäivänä muurahaispesän keonpäältä? --> Otetaan erittäin lyhyellä valotuksella 500 valokuvaa tuosta muurahaispesästä --> Kaikki liikkuvat muurahaiset ovat harmaata mössöä mutta se joka on kuolleena paikallaan ni sen silhuetti valottuu filmille aina samalla tavalla samaan kohtaan. Kun filmi kehitetään ni paljastuu kuolleen muurahaisen ruumiin paikka. em. FTA -analyysistä selitys kansankielelle jos tuo niin halutaan motoilla
Käytännössä pyörivän laitteen laakerin analysointi siis vaatii kierrostriggauksen. Kun kierroksia analysoidaan riittävä märä niin rikki olevan kohdan korkeampi värähtelyn amplitudi ja taajuus saadaan selvitetyksi muusta värähtelyinformaatiosta. Tästä on lyhyt tie siihen missä vka on. Samalla periaatteella selviäisi myös epätasapaino
FTA -analyysi ei taida näissä tulla kyseeseen? Tuota menetelmää käytetään ainakin hitaammin pyörivivien laakereitten analysointiin. Ts tiedetään värähtelyn perusteella onko vika ulkokehässä vai kuulissa vai sisäkehässä kun koneen perusvärähtelytaso on ensin mitattu. Toki vaatii käytettävän laakerityypitiedon mutta sehän nuissa on saatavilla aina. Nuissakin taajuus nousee vaan yllättävän korkealle ja amplitudi myös
On todella haasteellinen projekti tämä ja hattua todella täytyy nostaa
Amerikkalaisillahan on värähtelyyn erikoistuneita mitta-antureita tarkoilla spekseillä pienistä g-arvoista aina aika suuriinkin. Nämä muistaakseni eivät olleet pietzo -tekniikaan perustuvia?
Edittiä vielä: Eli nuissa värähtelyelementin min ja max virta oli 4 - 20mA ja nominaali oli puolessa välissä. Taajuusvaste ylitti reilusti 20kHz /-3dB joka taitaa olla se normaalisti ilmoitettu taajuusvaste?
Jokatapauksessa anturit kiinostaa mitä meinasit käyttää
Edittiä vielä tuosta FTA -analyysistä: Miten erottaa kuollut muurahainen kesäpäivänä muurahaispesän keonpäältä? --> Otetaan erittäin lyhyellä valotuksella 500 valokuvaa tuosta muurahaispesästä --> Kaikki liikkuvat muurahaiset ovat harmaata mössöä mutta se joka on kuolleena paikallaan ni sen silhuetti valottuu filmille aina samalla tavalla samaan kohtaan. Kun filmi kehitetään ni paljastuu kuolleen muurahaisen ruumiin paikka. em. FTA -analyysistä selitys kansankielelle jos tuo niin halutaan motoilla
Käytännössä pyörivän laitteen laakerin analysointi siis vaatii kierrostriggauksen. Kun kierroksia analysoidaan riittävä märä niin rikki olevan kohdan korkeampi värähtelyn amplitudi ja taajuus saadaan selvitetyksi muusta värähtelyinformaatiosta. Tästä on lyhyt tie siihen missä vka on. Samalla periaatteella selviäisi myös epätasapaino
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Antureiden speksejä voin kaivella kun menen tallille, en muista ulkoa.
Pyörintänopeus tulee laseri ja optisella lukijalla akseliin vedetystä tussi viivasta.
Kone kalibroidaan tunnetulla testi painolla joka syötetään ohjelmaan ja siirretään 90 asteen välein pari kertaa jonka jälkeen softa tietää missä ollaan menossa ja osaa laskea epätasapainon paikan ja arvioida määrän.
Herkkyys pitäisi riittää G2.5 tarkkuuksiin mutta se jää nähtäväksi.
Edit: Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää piezoja ja signaalivahvistusta vastakkaisten piezojen väliltä jolla sytyttää strobovalo aina ns. painavan puolen piezon signaalilta. Ja akseliin tehdystä viivasta olisi nähnyt aseman.
Vahvistuksen herkkyyttä säätämällä olisi voinut poistaa pienempiä määriä materiaalia siihen saakka kunnes systeemin kohina ylittäisi epätasapainon antaman signaalin jolloin ei strobo enään antaisi "pysäytyskuvaa" akselilta.
Mutta päädyin ohjelmalliseen versioon kun ohjelmia on tarjolla ja ne antaa jonkun arvion siitä poistettavasta määrästä.
Pyörintänopeus tulee laseri ja optisella lukijalla akseliin vedetystä tussi viivasta.
Kone kalibroidaan tunnetulla testi painolla joka syötetään ohjelmaan ja siirretään 90 asteen välein pari kertaa jonka jälkeen softa tietää missä ollaan menossa ja osaa laskea epätasapainon paikan ja arvioida määrän.
Herkkyys pitäisi riittää G2.5 tarkkuuksiin mutta se jää nähtäväksi.
Edit: Alkuperäinen suunnitelma oli käyttää piezoja ja signaalivahvistusta vastakkaisten piezojen väliltä jolla sytyttää strobovalo aina ns. painavan puolen piezon signaalilta. Ja akseliin tehdystä viivasta olisi nähnyt aseman.
Vahvistuksen herkkyyttä säätämällä olisi voinut poistaa pienempiä määriä materiaalia siihen saakka kunnes systeemin kohina ylittäisi epätasapainon antaman signaalin jolloin ei strobo enään antaisi "pysäytyskuvaa" akselilta.
Mutta päädyin ohjelmalliseen versioon kun ohjelmia on tarjolla ja ne antaa jonkun arvion siitä poistettavasta määrästä.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Anturin lapussa näyttää lukevan sensitivity: 94 17mV/g@80Hz sen tarkempaa en osaa sanoa, annoin speksit mihin pitää päästä ja mitä ollaan tekemässä niin tuollaiset sieltä tuli.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Nämä anturit ovat siis erilaisia vs ne minkä kanssa itte olen joskus askarrellut. Minulla saattaisi jopa olla muutama anturi mutta ne tosiaan ovat virtaohjattuja ja siis vaativat virta -ohjainkortin toimiakseen. En jaksa muistaa olisiko kortteja jääny minnekään jemmaan. Voisikin mielenkiinnonvuoksi oikein käydä kattomassa antureita löytyykö ne vielä ja mitä niitten kyljessä oikein lukee. Bias -jännite oli muistaakseni jotain vajaat 12V luokkaa +80°C lämpötilassa.
Anturitouhut on kehittyneet hurjasti ja niitä on jo ihan komponentti -"zippeinä" ja siten pienikokoisia ja helposti kiinnitettäviä.
Mielenkiinnolla seuraan tämän penkin rakentelua
Edittiä vielä: Siinä peruskalibroinnissa varmaan tulee löytymään sun penkin resonanssitaajuudetkin? Nuohan ovat siinä mielessä ikäviä ilmiöitä että jos osuvat ns. tarkasteltaville taajuuksille niin voi häiritä pahastikin tasapainotusoperaatiota? Tasapainotettavan hyrrän paino taitaa olla aika mitätön verrattuna penkin painoon joten itse hyrrä ei taida paljon resonansseihin vaikuttaa ellei nyt mitään "mörköä" kiinni laita?
Anturitouhut on kehittyneet hurjasti ja niitä on jo ihan komponentti -"zippeinä" ja siten pienikokoisia ja helposti kiinnitettäviä.
Mielenkiinnolla seuraan tämän penkin rakentelua
Edittiä vielä: Siinä peruskalibroinnissa varmaan tulee löytymään sun penkin resonanssitaajuudetkin? Nuohan ovat siinä mielessä ikäviä ilmiöitä että jos osuvat ns. tarkasteltaville taajuuksille niin voi häiritä pahastikin tasapainotusoperaatiota? Tasapainotettavan hyrrän paino taitaa olla aika mitätön verrattuna penkin painoon joten itse hyrrä ei taida paljon resonansseihin vaikuttaa ellei nyt mitään "mörköä" kiinni laita?
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Bias jännite oli luokka 2.47v ilmoitettu lapussa. Joo pitää katsoa ettänei kalibrointi punttien kanssa osu mihinkään kerrannais taajuuksille. Ikävä jos saa resonoimaan koko kelkan.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Projekti on upea, olisipa itsellä aikaa ja mahdollisuuksia noiden rakentamiseen. Aika ei riitä kaikkeen joten on kiva seurata toisten puuhastelua
Ehkä sitten eläkkeellä on aikaa puuhastella mutta silloin voipi olla muutakin kiirettä
Ehkä sitten eläkkeellä on aikaa puuhastella mutta silloin voipi olla muutakin kiirettä
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Kiitos,
Kyllä se aika itselläkin on kortilla välillä, olisi niin paljon kaikkea kivaa värkättävänä ja vaan yksi minä.
Ei se eläkkeellä se aika yhtään sen enempää riitä. 24h on aika vähän kun nukkuakin kuulemma pitäis.
Kyllä se aika itselläkin on kortilla välillä, olisi niin paljon kaikkea kivaa värkättävänä ja vaan yksi minä.
Ei se eläkkeellä se aika yhtään sen enempää riitä. 24h on aika vähän kun nukkuakin kuulemma pitäis.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Projekti etenee hissukseen, kelkan keinut tuli laserista ja laakerit niissä paikoillaan.
Nyt odotellaan shimmejä maailmalta kun suomesta ei löytynyt järkevään hintaan 6x8x0.5mm laakeri shimmejä. Minä en 2€ nipusta maksa 15€ joten ostan euroopasta.
Vetohihnat ja moottori odottaa hyllyssä akselien puntitusta varten, Chra puntitukseen pitää hommata imuri vielä, nykyisellä ei pääse riittävän korkeille kierroksille.
Josko sitä muutaman viikon päästä pääsisi testailemaan ainakin akselien ajoa.
Katsotaan kauanko shimmien tulo vie ja hukkaako posti ne.
Nyt odotellaan shimmejä maailmalta kun suomesta ei löytynyt järkevään hintaan 6x8x0.5mm laakeri shimmejä. Minä en 2€ nipusta maksa 15€ joten ostan euroopasta.
Vetohihnat ja moottori odottaa hyllyssä akselien puntitusta varten, Chra puntitukseen pitää hommata imuri vielä, nykyisellä ei pääse riittävän korkeille kierroksille.
Josko sitä muutaman viikon päästä pääsisi testailemaan ainakin akselien ajoa.
Katsotaan kauanko shimmien tulo vie ja hukkaako posti ne.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Oli pari foorumia auki samaan syssyyn ja väärälle tietty heitin viestiä. Päivitetään tätä kun asiaa enemmän tuloo.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Ja ekoja aksiloita pyöriteltynä elektroniikan kanssa.
Eka oli testiakseli mikä oli vaan testausta varten, käytin pueniä teipinpaloja puntitukseen. Johonkin 0.1g-mm saa kohtuullisen helposti.
Seuraavat oli kevyt amg akseli joka oli ok, vähän lähempänä ylärajaa mutta hyväksyttävä.
GT2359 se light weight AMG
Ihan kelvollisen oloinen.
GT28 akseli oli mallia halpa kinuski
Puntitus mallia halpaa paskaa, aika kaukana toleranssissta.
Eka oli testiakseli mikä oli vaan testausta varten, käytin pueniä teipinpaloja puntitukseen. Johonkin 0.1g-mm saa kohtuullisen helposti.
Seuraavat oli kevyt amg akseli joka oli ok, vähän lähempänä ylärajaa mutta hyväksyttävä.
GT2359 se light weight AMG
Ihan kelvollisen oloinen.
GT28 akseli oli mallia halpa kinuski
Puntitus mallia halpaa paskaa, aika kaukana toleranssissta.
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Eilisen leikkinyt koneen kanssa ja alkaa pääsemään vähän paremmille lukemille painojen kanssa.
Pieni värinä paikallistui hihnavedon kääntörulliin, sitä pitää muokata. Sit pitäisi päästä oikeisiin mittaustarkkuuksiin mitä noi pienemmät ahtimet vaatii.
180krpm ja heittoa saa olla luokkaa 0.012 g.mm muistaakseni.
No kunhan saa edes tuonne luokkaa 0.05g.mm niin se on jo monesti riittävä näihin omiin kötöstyksiin, on se jo paljon parempi kuin mitä noi kiinan ahtimet on näyttänyt olevan.
Toi GT28 akseli meinaan värisi ihan kuultavasti ja sen tunsi kelkassa miten pärrää.
Eilinen kokeilu oli siellä 0.1200 ja 0.070 mihin sen sain ja alkoi pyörimään kokolailla nätisti.
Pieni värinä paikallistui hihnavedon kääntörulliin, sitä pitää muokata. Sit pitäisi päästä oikeisiin mittaustarkkuuksiin mitä noi pienemmät ahtimet vaatii.
180krpm ja heittoa saa olla luokkaa 0.012 g.mm muistaakseni.
No kunhan saa edes tuonne luokkaa 0.05g.mm niin se on jo monesti riittävä näihin omiin kötöstyksiin, on se jo paljon parempi kuin mitä noi kiinan ahtimet on näyttänyt olevan.
Toi GT28 akseli meinaan värisi ihan kuultavasti ja sen tunsi kelkassa miten pärrää.
Eilinen kokeilu oli siellä 0.1200 ja 0.070 mihin sen sain ja alkoi pyörimään kokolailla nätisti.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Hieno laite, tuolla on mukava tutkia ja valitaa osia
jos heitot on tuota kiina akselin luokaa niin ei ihme jos öljyä alkaa vuotamaan,
laakerointi petää, siivet tapailee koteloon tms muuta epätoivottua,
kokeillut vielä mittään isoman moderninman
vaikka jotain garretin gen2 GTX35 tai GTX55 kokoluokan
vertailua johonkin vanhempaan samaan koiseen
jos heitot on tuota kiina akselin luokaa niin ei ihme jos öljyä alkaa vuotamaan,
laakerointi petää, siivet tapailee koteloon tms muuta epätoivottua,
kokeillut vielä mittään isoman moderninman
vaikka jotain garretin gen2 GTX35 tai GTX55 kokoluokan
vertailua johonkin vanhempaan samaan koiseen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Kiitos,
Ei ole mitään tuon kokoluokan puhaltimia nurkissa. Oishan se kiva vähän tutkia mitenkä hyvin on tasapainossa.
Eiköhän ne hyviä ole jos merkki ahtimia, ja kiinalaiset on ihan tuuria millaisen sattuu saamaan.
Luulen että tän tarkkuus riittää siihen mitä itse tulee tehtyä, kuitenkin nähnyt ahtimia mitkä on viheltänyt kymmeniä jos ei satojatuhansia kilometrejä kun puuttuu paloja siivistä.
Tolla kuitenkin saa jo 2mm x 2mm sähköteipin palalla mitattavaa epätasapainoa aikaan. Tai tasapainotettua saman kokoisia heittoja vähän mutteria viilaamalla.
Ei ole mitään tuon kokoluokan puhaltimia nurkissa. Oishan se kiva vähän tutkia mitenkä hyvin on tasapainossa.
Eiköhän ne hyviä ole jos merkki ahtimia, ja kiinalaiset on ihan tuuria millaisen sattuu saamaan.
Luulen että tän tarkkuus riittää siihen mitä itse tulee tehtyä, kuitenkin nähnyt ahtimia mitkä on viheltänyt kymmeniä jos ei satojatuhansia kilometrejä kun puuttuu paloja siivistä.
Tolla kuitenkin saa jo 2mm x 2mm sähköteipin palalla mitattavaa epätasapainoa aikaan. Tai tasapainotettua saman kokoisia heittoja vähän mutteria viilaamalla.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Siitenhän se on vallan hyvä jos kun omiin hoimmin riittää,
tuo teipin pal on hyvä havainolistaja,
joskus jotain paksumpaa maalia näkynyt siivisä,
Juu vaikka mitä rotan järsimiä siipiä on nähty,
ei mitenkään harvinainen näky että v6cdi
on imuroinut imutorven kumi tiivistten siipiinsä ja sitten se näytää siltä että pyörivän siiven väliin on työnetty ruuvimeisseli
mutta ihmeesti sellainenkin kestää, liekö paloja lähtenyt tasaisesti
yksikin semmoinen kesti ainkin 100tkm mistä osa jalka suorana baanoja pitkin liekö vieläkään vaihdettu,
tuo teipin pal on hyvä havainolistaja,
joskus jotain paksumpaa maalia näkynyt siivisä,
Juu vaikka mitä rotan järsimiä siipiä on nähty,
ei mitenkään harvinainen näky että v6cdi
on imuroinut imutorven kumi tiivistten siipiinsä ja sitten se näytää siltä että pyörivän siiven väliin on työnetty ruuvimeisseli
mutta ihmeesti sellainenkin kestää, liekö paloja lähtenyt tasaisesti
yksikin semmoinen kesti ainkin 100tkm mistä osa jalka suorana baanoja pitkin liekö vieläkään vaihdettu,
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Hämmentävän paljon sietää epätasapainoa hyvällä öljynpaineella nuo liukulaakeroidut, se öljy kun vaimentaa kahdessa välissä.
Akselin ja laakerin sekä laakerin ja rungon välissä. Laakeri pyörii rungossa n. puolet siitä mitä akselilla on kierroksia, siitä seuraa sellainen aktiivinen vaimennus pyöriville osille.
Paketti on vähän myös itsestään tasapainoittuva, painava puoli häpsii koteloon kiinni ja siitä häipyy materiaalia, olettaen että ei joudu resonanssiin.
Silloin se pärähtää yleensä kappaleiksi, tai tulee todella paljon kotelon ja pyörän väliin välystä.
Akselin ja laakerin sekä laakerin ja rungon välissä. Laakeri pyörii rungossa n. puolet siitä mitä akselilla on kierroksia, siitä seuraa sellainen aktiivinen vaimennus pyöriville osille.
Paketti on vähän myös itsestään tasapainoittuva, painava puoli häpsii koteloon kiinni ja siitä häipyy materiaalia, olettaen että ei joudu resonanssiin.
Silloin se pärähtää yleensä kappaleiksi, tai tulee todella paljon kotelon ja pyörän väliin välystä.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Sellaisen rikkinäisen heitoa olisi mukava nähdä että kuinka paljon epä tasapainossa on
kun on syönytty alku paloiksi sen tiivisteen ja sitten jatkunut kaikella mitä siitä välistä tulee
kun on syönytty alku paloiksi sen tiivisteen ja sitten jatkunut kaikella mitä siitä välistä tulee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Pitää kokeilla kun purkaan emännän Ministä ahtimen, se on lounastanut jotakin vastaavaa. Vinkuu aika ikävästi jo.
Jossain nurkissa on joku bimmerin ahdin josta puuttuu turbiinista paloja. Pitää kokeilla kun ehtii.
Alkaa olemaan liki sellaista mitä tosta lähdin hakemaan. Toi riittää jo mulle, tuon alle se on jo aika hieromista. Puhutaan milligrammoista mitä tarvii poistaa.
Hihnavedon yksinkertaistaminen poisti häiriöitä aika hyvin.
Jossain nurkissa on joku bimmerin ahdin josta puuttuu turbiinista paloja. Pitää kokeilla kun ehtii.
Alkaa olemaan liki sellaista mitä tosta lähdin hakemaan. Toi riittää jo mulle, tuon alle se on jo aika hieromista. Puhutaan milligrammoista mitä tarvii poistaa.
Hihnavedon yksinkertaistaminen poisti häiriöitä aika hyvin.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Eli kyse ei "rotan syömissä" ole siitä että rotta olisi tasaisesti "syönnyt" ja tasapaino sitä kautta säilynyt,
että tosiaan aikas paljon siis kestävät epätasapainoa,
silti pysyy läjässä, vinkiuu ja ahtaa
että tosiaan aikas paljon siis kestävät epätasapainoa,
silti pysyy läjässä, vinkiuu ja ahtaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Turbon tasapainoituskoneen rakentelua.
Siltä se näyttää että laakerointi vaimentaa tarpeeksi, tuossa johdesiipi ottanut kiinni turbiiniin ja pala pois parista kolmesta vierekkäisestä siiven kärjestä.
En ole enään ihan niin kriittinen noiden omien kokeilujen kanssa tuon näkemisen jälkeen.
Eiköhän toi 0.05g.mm ole aivan passeli omiin hommiin, se sentään pyörii penkissä ilman havaittavaa värinää.
Ton siipirikon värinän tunsi rungossa kun sormella kokeili kyljestä.
En ole enään ihan niin kriittinen noiden omien kokeilujen kanssa tuon näkemisen jälkeen.
Eiköhän toi 0.05g.mm ole aivan passeli omiin hommiin, se sentään pyörii penkissä ilman havaittavaa värinää.
Ton siipirikon värinän tunsi rungossa kun sormella kokeili kyljestä.