S211 ongelma ajettavuudessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

Löytyisikö forumilta henkilöä, joka Uudenmaan alueella olisi halukas paikallistamaan syytä S211 -09 220cdi:n levottomaan ajettavuuteen. Auto on nyt omistamani pari vuotta ollut ärsyttävän levoton ajettava ja ohjausta saa korjailla jo hyvin pienistä nopeuksista alkaen. Varsinkin epätasaisuudet tiessä tuottavat auton ”vetelyä” suuntaan ja toiseen. Autoon on vaihdettu jouset (eteen kierrejouset ja taakse ilmapussit) , iskarit, etupyörien laakerit, reaktiotangot, alapallot, takaa koiranluut, kumit kertaalleen sekä kesä- että talvirenkaisiin ja kaikki jarrut. Kaikkia noita ei toki kyseisen vian vuoksi ja jotain saatoin jopa unohtaakin. Vaihdan autoon vaikka ovet jos joku näistä mersuista tietävä vaan ystävällisesti voisi tutkia ja kertoa mitä pitää vaihtaa. Olen aikoinani ajanut kyseisen korisella MB:llä noin 200tkm ja tiedän auton olevan hyvä ja vakaa ajettava. Nyt ketuttaa joka kerta ajaa kun jokainen (ohitettava) Toyotakin menee suorempaan tiellä kuin tiellä. Renkaat ovat kaikki olleet Continentalia ja Nokiaa, eikä mitään eroa neljän eri rengassetin välillä. Paineitakin on veivattu 2,5:stä - 3,2:een. Katsastuksessa eivät löydä mistään väljää, eikä myöskään kahden eri pienkorjaamon väki löytänyt syytä ongelmaan. Tiedän, että kaikki eivät myöskään osaa tutkia mersujen erinäisiä puslien väljyyksiä. Ilmaisia palveluksia en tietenkään etsi, vaan maksan kyllä suoritetusta työstä korvauksen. En kaipaa tässä arvailua narinaheloista tms., koska itselläni ei valitettavasti ole mahdollisuutta tai edes välttämättä osaamista tutkia kyseistä ongelmaa.
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

Vastataan itse ensimmäisenä, koska tietysti unohdin mainita pari tärkeää seikkaa. Renkaat ovat orkkis kokoa ja nelipyöräsuuntaus on tehty kaikkiaan kolmeen kertaan, vaikuttamatta ajettavuuteen pätkääkään. Kerran Järvenpään Vianorilla ja pariin otteeseen Star renkaassa Vantaalla. En tiedä voisiko johtua osaamattomuudesta säätää kyseisen auton kulmia ja mietinnässä on myös sen osalta käynti kenties Veholla.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Paljonko takapään camber? Onko camber tangon kumit ja alatukivarren narinahela vaihdettu? Vaikuttaa aika paljon ajettavuuteen jos ne on väljiä. Kumpaakaan ei oikein näe muuta kuin sitten kun ne on irti. Ja jos on puolieroa camberissa.
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

Viimeisen suuntauksen jälkeen taakse on toiselle puolelle vaihdettu vain narinahela, koska katsuri ilmoitti siinä olevan väljää. En kuollaksenikaan muista kumpi puoli vaihdettiin. Suuntauksesta saadun raportin mukaan arvot olivat seuraavat: taka-akseli camber, arvo jälkeen suuntauksen; vas. -01ast14’ Oik. -01ast14’
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaverilla vaikutti kun eri aikaan oli vaihtanut takapään pussit ja oli erimerkkiset niin toki iskun vaimennus erilainen ja se häiritsi ajettavuutta mutta sulla on kaiketi nyt ihan suurempi ongelma jossakin kunhan se löytyy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

atlas kirjoitti:Kaverilla vaikutti kun eri aikaan oli vaihtanut takapään pussit ja oli erimerkkiset niin toki iskun vaimennus erilainen ja se häiritsi ajettavuutta mutta sulla on kaiketi nyt ihan suurempi ongelma jossakin kunhan se löytyy.
Joo sama ongelma on seurannut alusta alkaen. Nuo takapussit tuli vaan vaihdettua kun toinen oli eräänä aamuna tyhjänä. Vaihdoin molemmille puolille samalla Arnottit. Ajettavuus sama skeida kuin ennenkin :)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Laita kaikki arvot lapuista jos tallessa, ennen ja jälkeen. Kiinnostaa tuo taka camber onko se ollut joka mittauksessa sama. Meinaan jos siellä on löysää jossain niin ei pysy noin tasan. Ollut aina vähän heittoa noissa mitä on tullut mitattua. Harvemmin ihan noin tasan on minuutilleen olleet missään autossa.
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

Löysin kaksi raporttia suuntauksista. Itse en näistä lukemista ymmärrä yhtään mitään. Miksi eri firmojen laitteet antavat erilaisia ohjearvoja?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

Toivottavasti kuvista saa selvää. Mystisesti tuo jälkimmäinen kääntyy ladatessa tänne.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kyllä niistä selvää saa. Ei sieltä nyt mitään kauheasti poikkeavaa pomppaa silmille, etupään camber on vähän reilu. Mikä viittaa siihen että joko keula on matalalla tai sieltä on alatukivarsien helat loppu ja alapallot väljät. Edit: uudelleen ajatuksella luettuna pallot vaihdettu...
Takana taasen ihmetyttää pienehkö camber mikä kielisi siitä että perä on kohtuullisen ylhäällä?
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

MJPfin kirjoitti:Kyllä niistä selvää saa. Ei sieltä nyt mitään kauheasti poikkeavaa pomppaa silmille, etupään camber on vähän reilu. Mikä viittaa siihen että joko keula on matalalla tai sieltä on alatukivarsien helat loppu ja alapallot väljät. Edit: uudelleen ajatuksella luettuna pallot vaihdettu...
Takana taasen ihmetyttää pienehkö camber mikä kielisi siitä että perä on kohtuullisen ylhäällä?
Itse asiassa etupäähän vaihdettiin uudet iskarit ja jouset, ja poiketen auton varustetasosta (Avantgarde), sinne laitettiin yhtä kokoa pidemmät jouset. Jotka siinä toki olivatkin jo, jotta auto olisi hieman korkeampi maavaraltaan. Ovat kylläkin ihan orkkis jouset, joita muistaakseni sanottiin käytettävän mm. Elegancessa. Näin ainakin varaosamyyjä sen minulle tarinoi. Kertoi että autoa tilatessa on ollut mahdollisuus päättää tuosta vaihtoehdosta. Olikohan kenties joku T-malli, joita mm. taksit käyttävät. Jouset jotka vaihdettiin pois, olivat kuitenkin alkuperäiset, mutta eri värimerkinnällä kuin Avantgardessa. Antaako ohjelma eri säätöarvot nyt rekkarin perusteella kuin mitkä ehkä pitäisi olla?
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

Auto näyttää silmämääräisesti olevan ihan balanssissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Oman kulkineen kautta todettua :
Jos perä hirveän korkealla-> huono ajettavuus.
Jos sekarengastus eli takana 2 erilaista rengaskuviota-> huono ajettavuus.
Edessä vastaava antaa hiukan anteeksi.
Rengaspaineet saa olla melko korkeat esim. 245/45/17 renkaassa 2,8 bar ok.
Ohjaustehostin kunnossa, onko parametriohjaus varusteena ?
Sitten viimeiseksi tulee kaikki nämä normijutut eli puslat, reaktiotangot, ilmapussit, ilmapussien jakoventtiili,
takavakaajan asentoanturi & tanko, takakelkan puslat koriin aika merkittävä jos ovat loppu.
Tosi vaikea sanoa jos korjaaja/vianetsijä ei itse pääse ajamaan. Jos on useampi W211 ollut niin osaa kyllä melko hyvin paikallistaa onko probleema edessä vai takana.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

illinois kirjoitti:Oman kulkineen kautta todettua :
Jos perä hirveän korkealla-> huono ajettavuus.
Jos sekarengastus eli takana 2 erilaista rengaskuviota-> huono ajettavuus.
Edessä vastaava antaa hiukan anteeksi.
Rengaspaineet saa olla melko korkeat esim. 245/45/17 renkaassa 2,8 bar ok.
Ohjaustehostin kunnossa, onko parametriohjaus varusteena ?
Sitten viimeiseksi tulee kaikki nämä normijutut eli puslat, reaktiotangot, ilmapussit, ilmapussien jakoventtiili,
takavakaajan asentoanturi & tanko, takakelkan puslat koriin aika merkittävä jos ovat loppu.
Tosi vaikea sanoa jos korjaaja/vianetsijä ei itse pääse ajamaan. Jos on useampi W211 ollut niin osaa kyllä melko hyvin paikallistaa onko probleema edessä vai takana.
Totta turiset. Noita mahdollisia kohteita on sen verran paljon, ettei viitsisi yksi kerrallaan vaihtaa osaa ja vielä jokaisen jälkeen säädellä kulmia uusiksi. Tulee jo turhan kalliiksi. Tiedän täältä löytyvän sen verran kokemusta, että moni osaisi ehkä jo ajamalla kertoa erittäinkin hyviä arvauksia. Autoa saa toki ajaa ja olen valmis tulemaan hieman pidemmällekin Uudellamaalla sitä näyttämään jos joku viitsisi vilkaista ja tehdä testiajoa. Oma järki ei enää riitä. Parametriohjaus löytyy ja mutulla tuntuu ettei se ihan oikein toimi. Kokemusta siitä ei aiemmin ole, mutta jäykältä se mielestäni vaikuttaa. Tietäisi vaan voiko tuo mahdollinen jäykkyys johtua myös jostain muusta.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Yleensä huono ajettavuus varsinkin huomattava on takaa lähtöisin, se kun toimittaa vetävien pyörien virkaa myös, niin kaikki löysät vaikuttaa siellä enemmän. Omassa huomasin vetelyä kun molemmat narinahelat oli loppu, mutta vaikka oikean puolen camber tangon helat on väljät auto kulkee ihan suoraan. Ainoa mitä huomaa niin rengas kuluu sisäkantilta enempi.
Taka camberi on luokkaa Vas -1.49 ja Oik -1.68 et eroa jo hieman on auto ei mikään super matala ole. Sillä ihmettelin tuota autosi -1.17 camberia.
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

MJPfin kirjoitti:Yleensä huono ajettavuus varsinkin huomattava on takaa lähtöisin, se kun toimittaa vetävien pyörien virkaa myös, niin kaikki löysät vaikuttaa siellä enemmän. Omassa huomasin vetelyä kun molemmat narinahelat oli loppu, mutta vaikka oikean puolen camber tangon helat on väljät auto kulkee ihan suoraan. Ainoa mitä huomaa niin rengas kuluu sisäkantilta enempi.
Taka camberi on luokkaa Vas -1.49 ja Oik -1.68 et eroa jo hieman on auto ei mikään super matala ole. Sillä ihmettelin tuota autosi -1.17 camberia.
Itsellä oli edellisessä C:ssä narinahelat aivan loppu ja sen seuraksena autoa sai myös ohjata jatkuvasti. Talvella ei voinut yli 80km/h ajaa kun perä vaelsi puolelta toiselle.
zalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 04.05.2018 16:54
Paikkakunta: Fuengirola

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja zalama »

W211driver kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Yleensä huono ajettavuus varsinkin huomattava on takaa lähtöisin, se kun toimittaa vetävien pyörien virkaa myös, niin kaikki löysät vaikuttaa siellä enemmän. Omassa huomasin vetelyä kun molemmat narinahelat oli loppu, mutta vaikka oikean puolen camber tangon helat on väljät auto kulkee ihan suoraan. Ainoa mitä huomaa niin rengas kuluu sisäkantilta enempi.
Taka camberi on luokkaa Vas -1.49 ja Oik -1.68 et eroa jo hieman on auto ei mikään super matala ole. Sillä ihmettelin tuota autosi -1.17 camberia.
Itsellä oli edellisessä C:ssä narinahelat aivan loppu ja sen seuraksena autoa sai myös ohjata jatkuvasti. Talvella ei voinut yli 80km/h ajaa kun perä vaelsi puolelta toiselle.
Mites rengaspaineet, vaikuttaako ajettavuuteen ? Kokeile reilut alipaineet, oikeat paineet, todella isot ylipaineet. En mersusta tiedä mutta ranskalaiset olivat todella tarkkoja rengaspaineiden kanssa, ja reilut paineet olivat parhaat ajaa. Toki rengasmerkilläkin on oma osuutensa.
Tuskin todellinen ongelma on tuossa, mutta jos saisi vaikka vähän apuja tuskaan.
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

zalama kirjoitti:
W211driver kirjoitti:
MJPfin kirjoitti:Yleensä huono ajettavuus varsinkin huomattava on takaa lähtöisin, se kun toimittaa vetävien pyörien virkaa myös, niin kaikki löysät vaikuttaa siellä enemmän. Omassa huomasin vetelyä kun molemmat narinahelat oli loppu, mutta vaikka oikean puolen camber tangon helat on väljät auto kulkee ihan suoraan. Ainoa mitä huomaa niin rengas kuluu sisäkantilta enempi.
Taka camberi on luokkaa Vas -1.49 ja Oik -1.68 et eroa jo hieman on auto ei mikään super matala ole. Sillä ihmettelin tuota autosi -1.17 camberia.
Itsellä oli edellisessä C:ssä narinahelat aivan loppu ja sen seuraksena autoa sai myös ohjata jatkuvasti. Talvella ei voinut yli 80km/h ajaa kun perä vaelsi puolelta toiselle.
Mites rengaspaineet, vaikuttaako ajettavuuteen ? Kokeile reilut alipaineet, oikeat paineet, todella isot ylipaineet. En mersusta tiedä mutta ranskalaiset olivat todella tarkkoja rengaspaineiden kanssa, ja reilut paineet olivat parhaat ajaa. Toki rengasmerkilläkin on oma osuutensa.
Tuskin todellinen ongelma on tuossa, mutta jos saisi vaikka vähän apuja tuskaan.
Hyvä pointti ja niitäkin on tullut veivattua 2,5:stä aina 3,2:een bariin. Vaikutusta en itse ajettavuuteen ole huomannut. Lähinnä tuon kovemman kumin huomaa kyllä töyssyissä yms. Rengasliikkeet ovat aika yksimielisesti suositelleet kyseiseen rengaskokoon ja autoon 3 barin paineita. Sitä on myös tullut käytettyä. Joku aiemmassa viestissä taisi kokemuksesta suositella 2,8:a ja se saattaa hyvinkin olla oikea paine.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Takakelkan etupuslat vaihtoon. Omiin autoihin olen vaihdattanut W201, W211, W221, C209 ja viimeisimpänä W212. Kaikissa on ollut etupuslat reilusti rikki. Joko keskiosa kokonaan irti tai muuten nesteet vuotaneet puslan sisältä pois. On huomattava ero ajettavuuteen kun kelkka ei vello edestakaisin. Parhaiten tuon puslan kulumisen huomaa perän elämisenä vedon vaihteluissa sekä moottoritien rampilla valkoisten viivojen päällä.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Timo T. kirjoitti:Takakelkan etupuslat vaihtoon. Omiin autoihin olen vaihdattanut W201, W211, W221, C209 ja viimeisimpänä W212. Kaikissa on ollut etupuslat reilusti rikki. Joko keskiosa kokonaan irti tai muuten nesteet vuotaneet puslan sisältä pois. On huomattava ero ajettavuuteen kun kelkka ei vello edestakaisin. Parhaiten tuon puslan kulumisen huomaa perän elämisenä vedon vaihteluissa sekä moottoritien rampilla valkoisten viivojen päällä.
Ääni tälle lisätään vielä takakelkan takapuslat
ja sekin että jos auton korkeutta muutettu niin rek numerolla tulee väärät kulmat
ota jonkun semoisen auton rek numerolla missä sama alusta











. .
Mökkillä
'
W211driver
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Su 17.03.2019 23:23

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja W211driver »

Nuo takakelkan kumit voisi tosiaan vaihdattaakin ja lähteä siitä. Tuli tässä samalla mieleen eräs ongelma joka on myös vaivannut lähinnä kylmällä ilmalla tai jos auto on seissyt pidempään (mm. heinäkuussa 4vkoa). Ensimmäiset jopa kymmenen kilometriä auto täristää aika lailla. Itselläni on moottoritielle matkaa noin 3km ja niissä nopeuksissa se vasta pompottaakin. Mielestäni täristys on enemmänkin takapäästä tulevaa. Jos autolla pysähtyy muutaman km jälkeen ja jatkaa matkaa, mielestäni se on loppunut lähes joka kerta siihen. Perä on keväällä laakeroitu Oulun MB Osa:n toimesta. Vika ollut siis ennen ja jälkeen. Itse olen miettinyt turbiinia yhdeksi vaihtoehdoksi, mutta miksei se täristäisi aina. Sama kaikilla renkailla, eikä vaikutusta onko veto päällä vai ei. Ainoastaan nopeus lisää tärinää. Kysymys kuuluukin, voisiko vika liittyä joihinkin em. pusliin tms.? On tämä vaan mielenkiintoinen kapistus, mutta periksi ei anneta :twisted:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S211 ongelma ajettavuudessa

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuo täristäminen voi tietty myös johtua mistä tahansa, mutta itse olen tuo usein pidempään seisovan harrastekulkineen kanssa oppinut pelaamaan rengaspaineilla. Normipaineet 2,6/2,8 ja jos tiedän, että auto todennäköisesti seisoo taas pidempään, olen lisännyt reippaasti rengaspaineita. On vähentänyt lähes olemattomaksi sen nypytyksen, joka ilmenee sitten taas pitkän paikallaan seisomisen jälkeen liikkeelle lähtiessä. Renkaina toki myös matalat 40/35-sarjaiset.
Vastaa Viestiin