OM640/180CDI moniurahihnan vaihto ohjeet ja remmikaavio

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

OM640/180CDI moniurahihnan vaihto ohjeet ja remmikaavio

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Mitä jumalaa pitää palvoa että tuo onnistuu? Aivan täysin mahdoton homma. Koko moottori nostaa pois? Pierre ja Jean-Claude viinipäissään suunnitellu tuon romun, ei tota ainakaan kukaan itseään kunnioittava insinööri ole keksinyt. Koko fucking internet selattu läpi, ohjeen palaakaan ei löydy. Yhden paskan saa tallista pois niin seuraava tilalle. Vihaan tota autoa ja vihaan mun elämää. Ilmainen huora sille joka kertoo mitä tehdä.
Viimeksi muokannut ssuvik, La 01.02.2020 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E350CDI&A180CDI
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2359
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM640/180CDI moniurahihnan vaihto?

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

ssuvik kirjoitti:Mitä jumalaa pitää palvoa että tuo onnistuu? Aivan täysin mahdoton homma. Koko moottori nostaa pois? Pierre ja Jean-Claude viinipäissään suunnitellu tuon romun, ei tota ainakaan kukaan itseään kunnioittava insinööri ole keksinyt. Koko fucking internet selattu läpi, ohjeen palaakaan ei löydy. Yhden paskan saa tallista pois niin seuraava tilalle. Vihaan tota autoa ja vihaan mun elämää. Ilmainen huora sille joka kertoo mitä tehdä.
Uhrilahja Veholle voisi toimia mutta se on kuin antaisi pirulle pikkusormen kun sillä käynnillä tulee iso lista muuta laitettavaa josta et osannut kuvitellakaan. Ja pikkusormi ei tule riittämään maksuksi, hyvä jos koko kädellä pääsee.

Mitään muuta ohjetta en osaa antaa kun en ole itsekään saanut kuin että paljon laastaria, verenpainelääkettä ja rikkoutuneita työkaluja sekä paljon aikaa. Itsellä meni eräässä toisessa moniurahihnanvaihdossa neljä tuntia ja lopuksi vielä piti hakea apuvoimia paikalle. Käsien haavat ja mustelmat paranivat muutamassa päivässä.

Asenne on kyllä oikea, mitään muuta kuin puhdasta vihaa ja raivoa ei voi kukaan teknisesti suuntautunut henkilö tuntea kuin tuollaisia äplätintä katselee.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM640/180CDI moniurahihnan vaihto?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

E200kompressor kirjoitti:
ssuvik kirjoitti:Mitä jumalaa pitää palvoa että tuo onnistuu? Aivan täysin mahdoton homma. Koko moottori nostaa pois? Pierre ja Jean-Claude viinipäissään suunnitellu tuon romun, ei tota ainakaan kukaan itseään kunnioittava insinööri ole keksinyt. Koko fucking internet selattu läpi, ohjeen palaakaan ei löydy. Yhden paskan saa tallista pois niin seuraava tilalle. Vihaan tota autoa ja vihaan mun elämää. Ilmainen huora sille joka kertoo mitä tehdä.
Uhrilahja Veholle voisi toimia mutta se on kuin antaisi pirulle pikkusormen kun sillä käynnillä tulee iso lista muuta laitettavaa josta et osannut kuvitellakaan. Ja pikkusormi ei tule riittämään maksuksi, hyvä jos koko kädellä pääsee.

Mitään muuta ohjetta en osaa antaa kun en ole itsekään saanut kuin että paljon laastaria, verenpainelääkettä ja rikkoutuneita työkaluja sekä paljon aikaa. Itsellä meni eräässä toisessa moniurahihnanvaihdossa neljä tuntia ja lopuksi vielä piti hakea apuvoimia paikalle. Käsien haavat ja mustelmat paranivat muutamassa päivässä.

Asenne on kyllä oikea, mitään muuta kuin puhdasta vihaa ja raivoa ei voi kukaan teknisesti suuntautunut henkilö tuntea kuin tuollaisia äplätintä katselee.
Kiitos voimallisista sanoista, veli. Ainoastaan tuon saman helvetin läpi kulkenut, ja sieltä ylösnoussut voi ymmärtää millaisia tunteita olen kokenut.
E350CDI&A180CDI
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: OM640/180CDI moniurahihnan vaihto?

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Alakautta pohjamuovia pois edestä -- > kiristintä keskipultista löysälle ja remmi pois vaikka ilmastoinnin pyöränpäältä -- > esim pitkällä tangolla avitellen hihna pois pyörienpäältä ja pois -- > uusi sinne moottorin ja korinväliin --> taas jollain tangolla tms avittelu pyörienpäälle -- > kiristin löysälle jälleen ja hihna viimeisen pyöränpäälle -- > valmis

nosturi, jatkopalaan hitsattu lenkki helpottaa kiristimen löysäystä ja toimii myös hihnan paikalleen nostelijana . Vartinhomma tekijälle
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM640/180CDI moniurahihnan vaihto?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Tuota hommaa kun alottelin ja yritin googlata ohjeita/neuvoja, mua rupes vee niinku wituttaan ku kukaan ei sellasia ollu tehny. Tässä jonkunlaiset ohjeet millä minä onnistuin:

Erikoisemmat työkalut mitä tarvitsee:
- E12 naaras lenkki pakollinen, osaan pulteista pääse hylsyllä
- normaalia pidempi 15mm lenkki, tai sit joku apuväline millä saat siihen lisää mittaa. Ilmankin pärjää mut kikkailuks menee
- työvalo(ja)
- nosturi. Ilman sitä käytännössä mahdotonta
- kuminuija
- apumies kasausvaiheessa
- loput menee peruskaluilla mitkä luulisi löytyvän jokaselta hullulta kuka tähän savottaan lähtee


Akusta toinen kaapeli irti.
Auto nosturille ja pohjamuovi irti.
(Renkaan irroittaminen ei ole pakollista, mutta antaa huomattavasti lisätilaa häärätä)
Rupeet katteleen missä laturi on, etkä löydä? Et niin koska se on about apparin jalkotilan alla.
Vanha remmi vaikka puukolla poikki ja repiä pois, pidä kuitenki tallessa, homman jälkeen haluut hirttäytyä siihen.
Laturi ja ilmastoinnin kompura on lähes samaa pakettia, eli aloita irroittamalla kompura.
- neljä E12 kantaista irti, viidettä joutuu ehkä löysätä että saa yhden pellinkäikeleen käännettyä sivuun
- alemmat on nätisti tyrkyllä ku kiimasen 18v tytön perseja lähtee hylsyllä, ylemmät aiheuttaa pari ähkäsyä, toisen sain avaimella ja toiseen ujutin hylsyn mitä väänsin Knipexeilä. Ota ylemmät ensin, paljon helpompaa niin päin.
- muista myös se ylempi sähköpiuha irrottaa liitoksesta
- kompuran voit jättää killumaan letkujen varaan, se pysyy siinä kyllä kunhan et luule sitä liaaniksi ja leiki Tarzania.
Ota remmin ohjuripyörä irti E12 lenkillä. Sitten ohjuripyörän teline pikkuräikällä, kolme 13mm.
Laturi on kolmella E12 kantaisella kiinni. Niihin pääsee kaikkiin räikällä käsiksi.
Kun pultit (kaikki about 150mm pitkiä, ylin ei mahdu tulemaan pois, vedä se niin ulos kuin pystyt) on irti, laturi jää roikkuun johtojen varaan. Toinen on sellasella pillumaisella liittimellä, mitä pitää meisselillä (ei omalla) vääntää et aukee. Paskaksihan se mulla meni. Ei onneksi liitin vaan se lukitussysteemi. Toinen normaali 13mm kanta kumitutin alla. Lähtee pikkuräikällä.
Nyt on laturi ja kompura irti, seuraavaksi herkistele kiristäjä. Se on se eka hihnapyärä mikä on ikään kuin parhaiten käsillä tässä kohtaa. Rostoffia sinne ja rööki+kaljatauko.
Nyt tarviit sitä erikoispitkää 15mm lenkkiä, asettele mielestäsi hyvästä välistä se pultin kantaan ja väännä ikäänkuin kireälle päin. Toimiiko? Hyvä.
Nyt tarviit apparia.
Toinen syöttää remmiä kampurapyörän (cransht) edestä ylöspäin, toinen ottaa vastaan, kädet survoa sieltä laturin jättämästä raosta.
Pujotelkaa remmi ekana vesipumpun (wp) ja sit kampuran pyörälle, sit ylemmälle ohjurirullalle (pul) ja nyt stop.
Kasaa kaikki takas päinvastaisessaa järjestyksessä. Sitten pujota remmi kaikkialle muualle kuin ilmastoinnin kompuralle.
Toinen yrittää taas löytää reitin laittaa se 15mm pitkä lenkki kiristimeen, ja vääntää niin löysälle kuin pystyy, toinen ähisten ja kiroillen pujottaa remmin kompuran pyörälle.
Tarkista pysykö joka paikassa oikeassa kohtaa.
Huomaa että laturin yläpultti on löysällä ja purkaa kaikki pois (no ei onneks ollu).
Kasaa loput romut kiinni ja koekäytä jne.
Vedä kännit ja imetä muijas koska jumalauta sä oot sen ansainnu.
Tämä homma ei todellakaan oo niin helppo miltä se tässä kuulostaa.


PS. "vartin homma"-miehet saa painua...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
E350CDI&A180CDI
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM640/180CDI moniurahihnan vaihto ohjeet ja remmikaavio

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ssuvik kirjoitti:Mitä jumalaa pitää palvoa että tuo onnistuu? Aivan täysin mahdoton homma. Koko moottori nostaa pois? Pierre ja Jean-Claude viinipäissään suunnitellu tuon romun, ei tota ainakaan kukaan itseään kunnioittava insinööri ole keksinyt. Koko fucking internet selattu läpi, ohjeen palaakaan ei löydy. Yhden paskan saa tallista pois niin seuraava tilalle. Vihaan tota autoa ja vihaan mun elämää. Ilmainen huora sille joka kertoo mitä tehdä.
Ratkasu on
Ranskis niin polta se,

ei ymmärrä miksi semmoisen edes sekantua
Mökkillä
'
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM640/180CDI moniurahihnan vaihto ohjeet ja remmikaavio

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

FinlandMerceds kirjoitti:
ssuvik kirjoitti:Mitä jumalaa pitää palvoa että tuo onnistuu? Aivan täysin mahdoton homma. Koko moottori nostaa pois? Pierre ja Jean-Claude viinipäissään suunnitellu tuon romun, ei tota ainakaan kukaan itseään kunnioittava insinööri ole keksinyt. Koko fucking internet selattu läpi, ohjeen palaakaan ei löydy. Yhden paskan saa tallista pois niin seuraava tilalle. Vihaan tota autoa ja vihaan mun elämää. Ilmainen huora sille joka kertoo mitä tehdä.
Ratkasu on
Ranskis niin polta se,

ei ymmärrä miksi semmoisen edes sekantua
Olet täysin oikeassa. Enkä ymmärrä minäkään.
E350CDI&A180CDI
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1642
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: OM640/180CDI moniurahihnan vaihto?

Viesti Kirjoittaja shade_z »

ssuvik kirjoitti: PS. "vartin homma"-miehet saa painua...
Kuten sanottua tekijä sen sinne laittaa purkamatta oikeilla työkaluilla muutamankerran tehneenä. Ehkä se rääväsuu karjalanlipittäjältä menee hieman kaueammin :thumbup:
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM640/180CDI moniurahihnan vaihto?

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

shade_z kirjoitti:
ssuvik kirjoitti: PS. "vartin homma"-miehet saa painua...
Kuten sanottua tekijä sen sinne laittaa purkamatta oikeilla työkaluilla muutamankerran tehneenä. Ehkä se rääväsuu karjalanlipittäjältä menee hieman kaueammin :thumbup:
Karjala on kyllä kauheeta paskaa.
E350CDI&A180CDI
Vastaa Viestiin