A-sarjalisen raitisilmasuodattimen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
OZ66
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 03.12.2004 09:47
Paikkakunta: LPR

A-sarjalisen raitisilmasuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja OZ66 »

Ajattelin kirjoitella tuosta raitisilmasuodattimen vaihdosta, kun ei täältä löytynyt vinkkejä, kun itse niitä kaipasin. Eilen tuli sitten tehtyä itse se tuohon emännän A-sarjalaiseen (A160 vm.97). Siinä suodatin paketissa oli kyllä ohjeet, mutta jos joku esim. haluaa ottaa elementin kokonaan pois esim.talveksi siihen pitäisi näillä ohjeilla olla apua.
Talvella hommaa ei kannata ulkona tehdä, sillä muoviosat rapsahtaa helposti rikki ja ruuvit häviää tipuessaan. Itse tein homman nollakelissä tallissa. Vähän oli inhimillisempää, kun oli valoa ja lämpöä saatavilla. Aikaa meni siinä tunti.

1. Poista pyyhkijöiden varsien päällä oleva muovinen suojalevy. Levyn ruuvit (4kpl) on konehuoneen puolella rintapellin puolella ylimpänä. Kannattaa huomata myös reunoissa olevat ruuvit. Vedä muovia tuulilasin yläreunan suuntaan niin tulee pois kiinnikkeistä. Saattaa ottaa konepeltiin kiinni niin kannattaa kokeilla missä konepellin asennossa tulee pois, puoliavonainen oli musta hyvä niin että pidin toisella kädellä peltiä raollaan ja toisella vedin muovia pois.

2. Irrota pyyhkijöiden varret. Kannattaa laittaa konepelti kiinni. Pyyhkijän varren kiinnityspäässä on 13 mm mutterit. Hölskyttelemällä sitten vartta sulat ylöskäännetyssä asennossa tulee boorituksesta pois. Voit merkata sulkien asennon boorituksessa esim. tussilla ja merkata kumpa sulka on kummalle puolelle.

3. Irrota muovisuoja pyyhkijäkoneiston päältä. Ruuveista 3kpl on taas konehuoneen puolella rintapellissä päin suunta ylähäältä alas. Kannattaa huomata myös kaksi ruuvia on muovin päissä kourun pohjassa. Muovissa oli letku/johto kiinni, joten kokonaan pois paikaltaan sitä ei saa. Se lähtee pois konehuoneen päästä nostamalla ja vetämällä eteenpäin. Sen voi nostaa esim. tuulilasin päälle vaihdon ajaksi.

4. Raitisilmasuodin lähtee pois muovisia kiinnikkeitä vähän painamalla periaatteessa pelkästään nostamalla paikaltaan konehuoneen puoleisesta päästä. Uusi plompsahtaa paikalleen myös suht helposti.

5. Putsaa pinnat eli tuulilasin alareuna ja muoviosien reunat. Itse suihkauttelin silikonia että olisi paremmin liukunut paikalleen.

6. Laita alempi muovisuoja paikalleen. Liuta sitä konehuoneen puolelta tuulilasin yläreunaa kohti niin että tuulilasi menee sille tarkoitettuun uraan. Huomaa myös että sivutiivisteet menevät oikeaan järjestykseen. Alimpana muovin tiiviste, sitten tuulilasin sivutiiviste. Katso ruuvien rei’istä että vastakappaleet on kohdallaan ja kierrä ruuvit paikalleen. Ei tarvitse kiristää kauheasti mutta niin että kestävät paikallaan.

7. Laita pyyhkijän sulkien varret paikalleen. Putsasin ja silikonilla vedin läpivientien kumit ennen laittoa. Laitoin sulat lasia vasten nk. normaalissa asennossa varsi eli ei ylöskäännetyssä asennossa kuten pois otettaessa. Jos käännät sulkien varret toiseen asentoon, huomaa jousi, saattaa räpsähtää tiukastikin. Kun sulka on lasia vasten, heiluta ja paina vartta koneistoon päin kunnes saat mutterin lähtemään jenkaan. Ei tarvi kiristää hampaat irvessä mutta nin että mene kierteet loppuun ja kiristää vartta paikalleen. Momenteista en tiedä. Kun molemmat sulat on paikallaan, kannattaa laittaa virta päälle ja kokeilla ettei ole ongelmia pyyhkimisessä. Mulla meni sulat liian lähelle toisiaan ja otti kiinni keskellä. Ei muuta kuin toinen irti ja säätöä asentoon. Vot jo pelaa.

8. Laita muovisuoja paikoilleen sulkien varsien kiinnitysten päälle. Tuulilasin yläreunasta päin työntää konehuoneeseen niin menee kiinnikkeet paikalleen. Sitten katsoo ruuvien rei’istä kiinnikkeet kohdalleen ja kiertää kiinni. Ei tartte kiertää kovin kovaa kunhan kestää paikallaan.

9. Kokeile että toimii. Ja eikun puahltelemaan puhdasta ilmaa...
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Hyvin asiallinen selostus! Hyvä..

Tervetuloa myös forumiin :D

Itse en ole pyyhkiöitä irrotellut koska se ei ole vältämätöntä.

Raitisilmasuodattimen saa vaihdettua ihan hyvin siitä raosta sieltä konepellin alta kun laskee kone peltiä hivenen ilman että irrottaa pyyhkimiä.

Sinun ohje on ohjekirjan mukaan ja ihan oikein, mutta laiskempi huoltomies kuten minä tein sen noin. :wink:

...Ensimmäisen kerran kun vaihdoin sen suodattimen ei ollut ohjeita mukana. Silloin sai vähän mietiskellä että mistähän alettais purkamaan ja mitä...
A170cdi-00 1999-
gunviisi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 18.02.2005 20:00

Raitisilmasuodattimen vaihto - helppoa

Viesti Kirjoittaja gunviisi »

Hei !
Vaihdoin raitisilmasuodattimen edellisten ohjeiden mukaan. Ei tarvitse irroittaa pyyhkimen varsia. Alempaan peitelevyyn tulee riittävä rako, josta suodattimen saa helposti vaihdettua. Vaihto oli oikeastaan yllättävän helppo.
Kiitos neuvoista molemmille ! Merkkikorjaamo olisi ottanut asiaa tiedusteltuani 80 euroa vaihdosta, nyt selvisin 12 eurolla ja puolella tunnilla; seuraavalla kerralla riittää 10 minuuttia.
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arno »

Terve,
raitisilmasuodatin tuli vaihdettua myös tänään.
Ohjeet helpottivat paikoitellen kun ei tiennyt, että "uskaltaako vetää." :)

Samalla vaihdoin ilmansuodattimen, joka tosiaan ei vaikeaa ollut sekä sytytystulpat. Niihin menikin sitten hiukan enemmän aikaa kun joutui etsimään sopivan pituista tulppa-avainta.

Mutta kokonaisuudessaan muutama tunti ei ollut paha aika mielestäni noiden vaihtamisessa. Alkuillasta näin raitisilmasuodattimen ja ilmansuodattimen ensimmäistä kertaa eläessäni (siis tietäen, että tällaisia ovat).
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Vastaa Viestiin