OM642 C300CDI MAF performance
OM642 C300CDI MAF performance
Moron,
2011 facelift OM642 herjailee P0101 Mass or Volume Air Flow Circuit Range / Performance
Myös regeneroi useammin mitä normaalisti
Vaihdettu:
- Uudet suotimet V/O ( KL)
- Suotimien vaihto kuitattu
- Turbon imuputken silikooni tiiviste
- MAF:it puhdistettu
MAF arvot 578rpm
Tunnistin A 8,41g/s
Tunnistin B 7,50g/s
Mikä on toleranssi, paljonko saa olla eroa ??
Jos vian kuittaa, menee joitain viikkoja, että tulee uudestaan, yleensä motariajossa syttyy.
Voisko EGR olla niin tukossa, että laskennallinen ilmamäärä ei toteudu ja epäilee näin MAF:in perusteella että ei saa ilmaa...
2011 facelift OM642 herjailee P0101 Mass or Volume Air Flow Circuit Range / Performance
Myös regeneroi useammin mitä normaalisti
Vaihdettu:
- Uudet suotimet V/O ( KL)
- Suotimien vaihto kuitattu
- Turbon imuputken silikooni tiiviste
- MAF:it puhdistettu
MAF arvot 578rpm
Tunnistin A 8,41g/s
Tunnistin B 7,50g/s
Mikä on toleranssi, paljonko saa olla eroa ??
Jos vian kuittaa, menee joitain viikkoja, että tulee uudestaan, yleensä motariajossa syttyy.
Voisko EGR olla niin tukossa, että laskennallinen ilmamäärä ei toteudu ja epäilee näin MAF:in perusteella että ei saa ilmaa...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Re: OM642 C300CDI MAF performance
En osaa vastata kysymykseesi, mutta jos haluat kokeilla ehjällä käytetyllä MAFfilla niin niitä löytyy minulta 30€ / kpl.
Edit; jaa niin, minun "kapulat" on vanhempaan versioon eli niihin joissa ilmansuodattimet vaihdettavissa kotelon sisään, miten se nyt tässä mallissa olikaan...
Edit; jaa niin, minun "kapulat" on vanhempaan versioon eli niihin joissa ilmansuodattimet vaihdettavissa kotelon sisään, miten se nyt tässä mallissa olikaan...
wiimax.fi
Re: OM642 C300CDI MAF performance
Joo tossa on jo uudemmat MAF:it
Kyselin "alan miehiltä" niin kertoivat, että eivät ole ilmamassamittareita vaihtaneet, että luultavasti ei ole vika siinä.
Se on outoa, että tuo ero on koko kierrosalueen suurinpiirein sama, eli se ei tasaa eroa.
Jos joku sattuisi testaamaan starilla omaansa, niin näkisi mikä ero niissä on, jos on ollenkaan...
Kyselin "alan miehiltä" niin kertoivat, että eivät ole ilmamassamittareita vaihtaneet, että luultavasti ei ole vika siinä.
Se on outoa, että tuo ero on koko kierrosalueen suurinpiirein sama, eli se ei tasaa eroa.
Jos joku sattuisi testaamaan starilla omaansa, niin näkisi mikä ero niissä on, jos on ollenkaan...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: OM642 C300CDI MAF performance
.
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Su 16.06.2019 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: OM642 C300CDI MAF performance
Täällä tuli aikanaan samaa vikakoodia satunnaisesti, ja syynä oli toisen ilmansuodattimen päästä hieman rutussa ollut imuputken tiiviste. Paljoa se ei sieltä suodattimen ohi päässyt imemään, mutta selkeästikin sen verran herkemmin siltä puolelta ilmaa tuli että valvonnan raja-arvot ylittyivät.
Kannattaa siis tutkia vielä imukanava suodattimen ja mafin väliltä, varsinkin siltä puolelta josta koneen mukaan tulee enemmän ilmaa. Myös tuolla antureiden ristiinvaihtamisella tuohon pääsee kiinni, kun vaan jaksaa anturit puljata putkista irti.
Kannattaa siis tutkia vielä imukanava suodattimen ja mafin väliltä, varsinkin siltä puolelta josta koneen mukaan tulee enemmän ilmaa. Myös tuolla antureiden ristiinvaihtamisella tuohon pääsee kiinni, kun vaan jaksaa anturit puljata putkista irti.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Re: OM642 C300CDI MAF performance
Tuossa nyt se mitä saan starilla omastani irti. OM642 320cdi, tuikun softa. 701 rpm.
Jos nyt oikein ymmärrän, tuossa on joka sylinterille laskennallinen arvo. Anturien välinen ero näyttäisi aika pieneltä. Noissa jenkkiautoissa (ML) on nuo starin valikotkin vähän erilaiset, esim. täyskaasukiihdytystä ei ole ollenkaan. Kaikki ne arvot on kaivettavissa kyllä, mutta ei samaan näyttöön, tämän olen aiemmin huomannut. Arvot on aloittajan kertomiin nähden paljon suuremmat, sitä selittänee egr:n poisto, isompi tyhjäkäyntinopeus ja suurempi iskutilavuuskin. Kaikki moottorin imemä kaasu on puhdasta ilmaa.
Muualta en mitään massa-arvoja antureille erikseen löydä.
Jos nyt oikein ymmärrän, tuossa on joka sylinterille laskennallinen arvo. Anturien välinen ero näyttäisi aika pieneltä. Noissa jenkkiautoissa (ML) on nuo starin valikotkin vähän erilaiset, esim. täyskaasukiihdytystä ei ole ollenkaan. Kaikki ne arvot on kaivettavissa kyllä, mutta ei samaan näyttöön, tämän olen aiemmin huomannut. Arvot on aloittajan kertomiin nähden paljon suuremmat, sitä selittänee egr:n poisto, isompi tyhjäkäyntinopeus ja suurempi iskutilavuuskin. Kaikki moottorin imemä kaasu on puhdasta ilmaa.
Muualta en mitään massa-arvoja antureille erikseen löydä.
Re: OM642 C300CDI MAF performance
eri yksikkö... 31kg/h = 8.6g/s...
ameriikassa on ilmakin suurempaa ?
ameriikassa on ilmakin suurempaa ?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM642 C300CDI MAF performance
x 6? Tai x 3 / anturi? Kyllä Ameriikassa on kaikki suurta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: OM642 C300CDI MAF performance
.
Viimeksi muokannut Henkka1000, Su 07.04.2019 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star @ Mikkeli
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
S213 -17 220d
W163 -05 270 CDI
Ex: S212 -10 350 CDI
Ex: S204 -08 200 CDI
Ex: W203 -05 220 CDI
Ex: W203 -01 200 CDI
Re: OM642 C300CDI MAF performance
.
Ilmamassa-arvo on hiukan alakanttiin tyhjäkäynnillä (~400-450mm^3/isku), jos egr on deaktivoitu.
Nyrkkisääntö mersuissa, kaikissa dieseleissä pitäisi olla noin 500,n luokkaa egr poiskytkettynä/syl tyhjäkäynnillä.
Ongelma tulee siitä, kun moottorinohjain huomaa tilanteen ja alkaa korjaamaan tietyllä, muuttuvalla kertoimella maffin antamaa arvoa, nähdäkseen ilmamassan "oikein".
Korjaus etenee ja etenee, kunnes ecu huomaa, että kierroksilla ilmaa "menee" moottoriin, niin paljon, ettei se ole mahdollista.
Syntyy ristiriita.
Kokeile staarilla moottori - ohjainlaiteohjelmointi - nollaa hfm-siirtymän kalibraatioarvot, tai jotain sinnepäin.
Lopullisesti ongelmasta pääsee eroon ainoastaan joko uusimalla maffit, tai ohjelmoinnilla.
Ilmamassa-arvo on hiukan alakanttiin tyhjäkäynnillä (~400-450mm^3/isku), jos egr on deaktivoitu.
Nyrkkisääntö mersuissa, kaikissa dieseleissä pitäisi olla noin 500,n luokkaa egr poiskytkettynä/syl tyhjäkäynnillä.
Ongelma tulee siitä, kun moottorinohjain huomaa tilanteen ja alkaa korjaamaan tietyllä, muuttuvalla kertoimella maffin antamaa arvoa, nähdäkseen ilmamassan "oikein".
Korjaus etenee ja etenee, kunnes ecu huomaa, että kierroksilla ilmaa "menee" moottoriin, niin paljon, ettei se ole mahdollista.
Syntyy ristiriita.
Kokeile staarilla moottori - ohjainlaiteohjelmointi - nollaa hfm-siirtymän kalibraatioarvot, tai jotain sinnepäin.
Lopullisesti ongelmasta pääsee eroon ainoastaan joko uusimalla maffit, tai ohjelmoinnilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: OM642 C300CDI MAF performance
Tämän minä kyllä omastani näin arvoja tutkaillessa. Siinä 496-500mm^3/isku. Ja siis egr pois.
Jenkeissä voi olla jotain suurempaa, mutta ainakin starin valikoissa on eroa, sori kun ei ole täysin vertailukelpoista dataa antaa.
Jenkeissä voi olla jotain suurempaa, mutta ainakin starin valikoissa on eroa, sori kun ei ole täysin vertailukelpoista dataa antaa.
Re: OM642 C300CDI MAF performance
mä voin viikonloppuna katella kun rouva lähtee reisuun niin eihän sitä muutakaan tekemistä oo kun istua starin kanssa autossa
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM642 C300CDI MAF performance
Tuollaisia sain kaivettua omasta...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM642 C300CDI MAF performance
OK
Kiitoksia kommenteista ja kuvista.
Taisi tuo vika johtua siitä, että oli turbolta välijäähylle lähtevän putken ja turbon välistä O-rengas antautunut, oli myös alkanut roiskia öljyä.
tämän jälkeen ei ole herjaa tullut...vielä
Aika tarkalla on tosiaan ilman mittaukset näissä pelkissä loukkuvehkeissä, egr:n kautta kulkee enemmän ilmaa mitä ureavehkeissä...
Seurataan tilannetta...
Kiitoksia kommenteista ja kuvista.
Taisi tuo vika johtua siitä, että oli turbolta välijäähylle lähtevän putken ja turbon välistä O-rengas antautunut, oli myös alkanut roiskia öljyä.
tämän jälkeen ei ole herjaa tullut...vielä
Aika tarkalla on tosiaan ilman mittaukset näissä pelkissä loukkuvehkeissä, egr:n kautta kulkee enemmän ilmaa mitä ureavehkeissä...
Seurataan tilannetta...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"