Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic
Mielenkiintoista lukea kokemuksia tällaisesta digi-mersusta. Sisusta on kyllä maukkaan näköinen Olen muutamaan otteeseen ajanut R:llä, ja onhan tuo todella iso auto. Tai ainakin silloin tuntui sellaiselta. Ja mukava kuin mikä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic
Digimersun ominaisuudet alkavat tulla esiin; moottoridiagnoosivalo syttyi lauantaina. Tänään diagnoosi oli pakokaasuen lämpötila-anturi viallinen. Osa n. 150 e, pystyy itse vaihtamaan. Ei liene kovin tyypillinen rikkoutuva osa, googlailin niin tj8348954850:lla oli joskus moinen ongelma. Tarvitseekohan auto käyttää vielä nollauksessa vaihdon jälkeen vai osaako valo sammua/vika poistua itsestään?
Comandin suomenk. käyttöopas saapui, iltalukemista siis. Osa ikkunakalvoista poistettu, aika hankalaa saada verhoilun sisään menevät osat pois. Vaatinee karmiverhoilun irroittamisen ainakin.
Comandin suomenk. käyttöopas saapui, iltalukemista siis. Osa ikkunakalvoista poistettu, aika hankalaa saada verhoilun sisään menevät osat pois. Vaatinee karmiverhoilun irroittamisen ainakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic
.
Aika monessa asiassa mersun tekniikassa on sellainen "kolmen startin sääntö".
Kolme onnistunutta, ristiriidatonta ajosuoritusta => aika moni vika kuittaantuu ja valo sammuu.
Kolme ajosuoritetta häiriön kanssa => valo syttyy.
Ei päde kaikkiin, mutta useimpiin vaivoihin.
Päästöihin ja turvallisuuteen suoranaisesti liittyvät pitää käytännössä aina kuitata, varoaika on niin pitkä.
Aika monessa asiassa mersun tekniikassa on sellainen "kolmen startin sääntö".
Kolme onnistunutta, ristiriidatonta ajosuoritusta => aika moni vika kuittaantuu ja valo sammuu.
Kolme ajosuoritetta häiriön kanssa => valo syttyy.
Ei päde kaikkiin, mutta useimpiin vaivoihin.
Päästöihin ja turvallisuuteen suoranaisesti liittyvät pitää käytännössä aina kuitata, varoaika on niin pitkä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic
Juu. Edellinen omistaja näytti käyttömaksulappua, 259 e x 4...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic
Mielestäni ihan siedettävä summa.venit kirjoitti:Hieno auto. Noille painaville autoille valtio on mäiskäissyt isot diesel verot, joka lienee lähellä tonnia.
Omassa C-sarjan farkussakin 700€ verot vuodessa, vaikka "kompakti" farmari neloskoneella...
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic
Jees. Vaihdoin eilen aamulla anturin. Johto oli 30 cm pitempi tässä merkkiliikkeen osassa, muuten kävi kyllä. Varaosanro oli siis eri. Ei ainakaan vielä ole sammunut diagnoosivalo. Kai siellä systeemit nyt kuitenkin pelaa oikein, vai?tuikku kirjoitti:.
Aika monessa asiassa mersun tekniikassa on sellainen "kolmen startin sääntö".
Kolme onnistunutta, ristiriidatonta ajosuoritusta => aika moni vika kuittaantuu ja valo sammuu.
Kolme ajosuoritetta häiriön kanssa => valo syttyy.
Ei päde kaikkiin, mutta useimpiin vaivoihin.
Päästöihin ja turvallisuuteen suoranaisesti liittyvät pitää käytännössä aina kuitata, varoaika on niin pitkä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic
Moottorin diagnoosivalo sammui sopivasti tänä aamuna kun vein autoa määräaikaishuoltoon. Ylimääräisinä hommina tilasin seisontajarrun säädön, ilmastointihuollon ja auton yleisen syynäämisen kun nosturilla oltiin. Takaoikealtahan kuului klopinaa ja käynnistettäessä kurahdus konehuoneesta, kuin kumityyny olisi rikki.
Konehuone ei nyt äkkiseltään näyttänyt järin öljyiseltä päällysmuovi irroitettuna. Ainoastaan tyypillisesti (?) turbon luona on tiiviste falskannut.
Klopina selvisi ensimmäisenä ja kalleimpana vikana: takaoikealla ADS-iskunvaimentimen sisällä ollut neste on muuttunut vaimentimen ulkopuolella öljysoraksi.
Uusi maksaa Veholla 895 e, Saksan merkkiliikkeestä klubialennuksella n. 650 e. KL oli jotain 700. Ebayssa on kuitenkin kaupan tarvikkeita 150-250 eurolla, joka tuntuu houkuttelevalta. Onko kellään kokemusta? Jos tuollaisen laittaa ja ei kestä tai ole hyvä, alkuperäinen iskari tulee sen pari sataa kalliimmaksi.
Käynnistyskurahdus todennäköisesti johtunee jumittuneesta laturin vapaakytkimestä hihnapyörässä. Käynnistettäessä hihna pomppaa kiristimen kohdalla pari senttiä. Uusi maksaa 213 euroa piirimyyjällä, löytynee edullisempiakin vaihtoehtoja.
Silikonitiivisteet vaihdettiin imuputkeen ja huohottimeen. Imuputken kohta, mihin tiiviste tulee, oli jo pienesti haljennut. Pitänee etsiä hyvä käytetty. Merkkiliike toimittaa uuden ilmamittarien kanssa, yli 500 e.
Yksi pakoputken kannake oli poikki, se hitsattiin.
Laatikon öljynjäähdyttimen (?) kumiletkut hikoilevat prässiliitoksesta jäähdyttimen alapuolella, tarkkaillaan niitä. Ilmastointiin meni ainetta 720 g 1220 grammasta. Seisontajarrua ei saanutkaan enää säädettyä pultinreiästä, vaan ulompana navan kehällä on oma reikänsä; vaatii pyörän irroittamisen.
Lopuksi kone ilmoitti lisätyönä raitisilmasuodattimien uusinnan. Se olikin tarpeen, entisissä oli kaikkea neulasista lähtien. Summa summarum, mukavasti meni huoltoaika tutustuessa mekaanikkojen avulla autoon tarkemmin. Eco B-huollon hinta oli 279 e sis. työn, ö+s, raitisilmasuodattimet.
Konehuone ei nyt äkkiseltään näyttänyt järin öljyiseltä päällysmuovi irroitettuna. Ainoastaan tyypillisesti (?) turbon luona on tiiviste falskannut.
Klopina selvisi ensimmäisenä ja kalleimpana vikana: takaoikealla ADS-iskunvaimentimen sisällä ollut neste on muuttunut vaimentimen ulkopuolella öljysoraksi.
Uusi maksaa Veholla 895 e, Saksan merkkiliikkeestä klubialennuksella n. 650 e. KL oli jotain 700. Ebayssa on kuitenkin kaupan tarvikkeita 150-250 eurolla, joka tuntuu houkuttelevalta. Onko kellään kokemusta? Jos tuollaisen laittaa ja ei kestä tai ole hyvä, alkuperäinen iskari tulee sen pari sataa kalliimmaksi.
Käynnistyskurahdus todennäköisesti johtunee jumittuneesta laturin vapaakytkimestä hihnapyörässä. Käynnistettäessä hihna pomppaa kiristimen kohdalla pari senttiä. Uusi maksaa 213 euroa piirimyyjällä, löytynee edullisempiakin vaihtoehtoja.
Silikonitiivisteet vaihdettiin imuputkeen ja huohottimeen. Imuputken kohta, mihin tiiviste tulee, oli jo pienesti haljennut. Pitänee etsiä hyvä käytetty. Merkkiliike toimittaa uuden ilmamittarien kanssa, yli 500 e.
Yksi pakoputken kannake oli poikki, se hitsattiin.
Laatikon öljynjäähdyttimen (?) kumiletkut hikoilevat prässiliitoksesta jäähdyttimen alapuolella, tarkkaillaan niitä. Ilmastointiin meni ainetta 720 g 1220 grammasta. Seisontajarrua ei saanutkaan enää säädettyä pultinreiästä, vaan ulompana navan kehällä on oma reikänsä; vaatii pyörän irroittamisen.
Lopuksi kone ilmoitti lisätyönä raitisilmasuodattimien uusinnan. Se olikin tarpeen, entisissä oli kaikkea neulasista lähtien. Summa summarum, mukavasti meni huoltoaika tutustuessa mekaanikkojen avulla autoon tarkemmin. Eco B-huollon hinta oli 279 e sis. työn, ö+s, raitisilmasuodattimet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Mietin tuota lukiessani että tämähän on ko mallisarjan ensimmäinen versio, mutta lastentautien korjaushan alkaa heti kun kuluttajat ovat saaneet ensimmäiset autot "testattavaksi" . Eli ei paha ollenkaan, vaikuttas että pakoputken kiinnike on lastentauti, mites iskari - onko samaa muissa malleissa? Ja ne putket mitä ne nyt olikaan, onko Ärrälle omia osia?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Ne lauhduttimen putket kannattaa uusia. GL jonka ostin vuosi sitten ne meni uusittavaksi. Saksasta mersulta reipas 40€ kpl.
Halpa laatikko vakuutus?
Halpa laatikko vakuutus?
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Ilmapusseja & jousituksen osia kannattaa katsoa tuolta.
http://www.jmtech.fi/kauppa
Kaveri on sieltä osia tilannut R sarjaan.
http://www.jmtech.fi/kauppa
Kaveri on sieltä osia tilannut R sarjaan.
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MTBRacingTeam
Suomen Mercedes-Benz klubi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Joo, tämähän on jo pienen faceliftin mallia että toivottavasti suurempia juttuja ei tulisi, mutta ainahan niitä tulee. Edellinen omistaja on vaihtanut 3 ilmapussia, hehkujen ohjainlaitteen, takaluukun sulkemisapulaitteen. Kaikki ovat olleet aika tyypillisiä kohteita.
KL:n mukaan putki tulee yhtenäisenä laatikolta. Liekö näin, mie löysin EPC:stä kuvan jossa moottorin luona olisi liitos. Pitää tsekata.
Otin muutkin osat KL:sta. Heillä oli valikoimissa myös saksalainen iskari n. 420 e.
Kiitos Berglund linkistä.
KL:n mukaan putki tulee yhtenäisenä laatikolta. Liekö näin, mie löysin EPC:stä kuvan jossa moottorin luona olisi liitos. Pitää tsekata.
Otin muutkin osat KL:sta. Heillä oli valikoimissa myös saksalainen iskari n. 420 e.
Kiitos Berglund linkistä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
No joo, osat tulivat. KL:n 420 euron iskari on sama Aerosus mitä valmistaja (?) myy ebay.de:ssä noin 300 euroon kotiin kannettuna. No, mahdolliset rekkulat on helpompi osoittaa kotimaahan... .
Mukana tulleen CTEK-älylaturin tarpeellisuus osoittautui hyväksi juhannuksena, kun poistin loppuja kalvoja ikkunoista. Pari ovea oli auki toista vuorokautta (sisävalot suljettuna) ja musiikkia tuli kuunneltua, niin virtahan siinä loppui.
Kalvojen tarkka poisto takaovien ikkunoista vaati ovipahvien irroittamisen. WIS:n ohjeiden mukaan tehtynä erittäin helppo homma. Kaiutinritilä irti, yksi ruuvi auki, nepparit pahvin alaosasta irti ja nostetaan pois. Pahvi on siis kiinni W123-tyyliin neppareilla. Mersu lienee oppinut helppoa kokoonpanoa Chrysleriltä aikoinaan. Kaikki komponentit ovat kiinni peltisessä ovimoduulissa, joka kiinnitetään kymmenellä pultilla oven runkoon.
Ensimmäinen partti tuunausosia saapui ja pitihän sitä jo kokeilla .
Mukana tulleen CTEK-älylaturin tarpeellisuus osoittautui hyväksi juhannuksena, kun poistin loppuja kalvoja ikkunoista. Pari ovea oli auki toista vuorokautta (sisävalot suljettuna) ja musiikkia tuli kuunneltua, niin virtahan siinä loppui.
Kalvojen tarkka poisto takaovien ikkunoista vaati ovipahvien irroittamisen. WIS:n ohjeiden mukaan tehtynä erittäin helppo homma. Kaiutinritilä irti, yksi ruuvi auki, nepparit pahvin alaosasta irti ja nostetaan pois. Pahvi on siis kiinni W123-tyyliin neppareilla. Mersu lienee oppinut helppoa kokoonpanoa Chrysleriltä aikoinaan. Kaikki komponentit ovat kiinni peltisessä ovimoduulissa, joka kiinnitetään kymmenellä pultilla oven runkoon.
Ensimmäinen partti tuunausosia saapui ja pitihän sitä jo kokeilla .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Hyvältä näyttää jo yhdenkin listan tuunauksella .
Vähän räpsy tuo kuva, mutta onko sulla oikein kudotut matot autotallin lattialla
Isompaa vannetta tuo kyllä huutaa kipeästi, mutta sellaiset sulla taisi olla jo hakusessa...
Ja kiitoksia samalla muuten vinkeistä. Ne Pistohiekan maisemat oli oikein upeita. Ei varmaan olisi tuonne osattu muutoin poiketa. Ja yllätys, Lustolla viihtyi jopa vaimokin .
Vähän räpsy tuo kuva, mutta onko sulla oikein kudotut matot autotallin lattialla
Isompaa vannetta tuo kyllä huutaa kipeästi, mutta sellaiset sulla taisi olla jo hakusessa...
Ja kiitoksia samalla muuten vinkeistä. Ne Pistohiekan maisemat oli oikein upeita. Ei varmaan olisi tuonne osattu muutoin poiketa. Ja yllätys, Lustolla viihtyi jopa vaimokin .
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Moi Paljonko ärrä on kuluttanut keskimäärin? Pitäisi vähän pudjetoida onko varaa ajella tuollasella..
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
9-11 litraa on ajotietokone näyttänyt keskimäärin sataselle sekalaisessa. 30 km on lähimpään kaupunkiin, että maantiepainotteista kuitenkin.YOUgo kirjoitti:Moi Paljonko ärrä on kuluttanut keskimäärin? Pitäisi vähän pudjetoida onko varaa ajella tuollasella..
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Heti tulee paljon paremman näköinen, kun repii ne rumat kalvot pois laseista.
CLS 63 AMG '13
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Hei, pieni mutta kiusallinen ominaisuus: lasinpesua painaessa pyyhkimet käyvät yläasennossa ennen kuin vettä tulee tuulilasiin. Olen tottunut siihen, että vesi tulee ensin ja käsittääkseni näin se on järkevämpääkin. Onko tämä tosiaan näin ja mitenköhän sitä saisi muutettua? Takaisku johonkin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Motonet myy 2.9e 5mm takaiskuventtiliiä , toimii. Sellaisen just laitoin omaani, pesurin päähän letkua.
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Hyvä! Siis suuttimen päähän letkua?epk kirjoitti:Motonet myy 2.9e 5mm takaiskuventtiliiä , toimii. Sellaisen just laitoin omaani, pesurin päähän letkua.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Eikun pesurin päähän, silloin on letkussa pitkällä matkalla aina tavaraa valmiina tulon päälle kun käsky käy.
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - eka huo
Hyvä hyvä, nyt ruikkii lähes yhtäaika pyyhinnän kanssa kun asensin takaiskut.
Alkuperäisten vanteiden etsiminen tuottaa tuskaa. Nykyiset tarvikkeet ovat 9x19 ET 45. Tällä ET:llä ovien alalaidat kärsivät hiekkasuihkusta ja auton kyljet kuraantuvat ikkunoita myöten. Originaali 19" leveys olisi 8 tai 8,5" ET 67-64 . Renkaat ovat 255 leveät.
Nyt olisi tarjolla W164 ML:n paksupuolaiset vanteet, 8,5 eteen ja 9,5 taakse, ET 60 ja 56. Kävisivätköhän nuo, vai näyttääkö 255-kumi hassulta 9,5 leveällä vanteella? 17-tuumaista vannetta on saanut ET:llä 56, jos sillä lie merkitystä. Alunpitäen tarkoitettu sekarengastukselle.
Alkuperäisten vanteiden etsiminen tuottaa tuskaa. Nykyiset tarvikkeet ovat 9x19 ET 45. Tällä ET:llä ovien alalaidat kärsivät hiekkasuihkusta ja auton kyljet kuraantuvat ikkunoita myöten. Originaali 19" leveys olisi 8 tai 8,5" ET 67-64 . Renkaat ovat 255 leveät.
Nyt olisi tarjolla W164 ML:n paksupuolaiset vanteet, 8,5 eteen ja 9,5 taakse, ET 60 ja 56. Kävisivätköhän nuo, vai näyttääkö 255-kumi hassulta 9,5 leveällä vanteella? 17-tuumaista vannetta on saanut ET:llä 56, jos sillä lie merkitystä. Alunpitäen tarkoitettu sekarengastukselle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
Riippuu vähän renkaasta, että miten asettuu tuolle 9,5" leveälle vanteelle. Minulla on 255 leveä rengas juuri 9,5" vanteella, mutta profiili on ihan toista maata mitä sinulla. Uskoisin että sinun makuun vähän hurja
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
Heität aika vaikeita. Minun mielestäni 255 kumi näyttäisi hassulta sille 8,5 leveälle vanteelle asennettuna, puhumattakaan 8-tuumaisesta. Toki korkea profiili aavistuksen auttaa tilannetta. Mistään venyrenkaistahan ei missään tapauksessa ole kyse, jos 255 kierretään 9,5 vanteelle. Mutta, enempi hassulta ehkä vielä kuitenkin näyttää se, että vanteilla on tuuman kokoero leveydessä ja niille kierretään samaa kokoa olevat renkaat. Yleensä siinä tilanteessa etu- ja takarenkaiden leveydessä on se 20-30mm eroa, jolloin sivusta katsoen asennus näyttää yhtenevältä. Mitä nyt olen täältä oppinut, niin nelivetoiseen ei tuollaista rengastusta kuitenkaan kuulemma kannata laittaa, kun kehämitalle tulee helposti kuitenkin se pienikin, parin prosentin ero. Olkoonkin, että ihan uusiinkin matikkeihin tuommoisia asennuksia kai on/on ollut tarjolla. Ainakin tutulla on muutaman vuoden ikäinen GLK, jossa käsittääkseni ihan alkuperäisvanteet alla ja etu-/takarenkaat "eri paria" keskenään.
Siis mikä tuon rengaskoko oikein on? Isot on rinkulat vanteilla joka tapauksessa. Tuossa edellä olevassa kuvassa tuo 19" vanne kyllä näyttää pieneltä... Olisin kuvitellut sitä pienemmäksi
Siis mikä tuon rengaskoko oikein on? Isot on rinkulat vanteilla joka tapauksessa. Tuossa edellä olevassa kuvassa tuo 19" vanne kyllä näyttää pieneltä... Olisin kuvitellut sitä pienemmäksi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
Hassusta en tiedä, vähän kapea on 255.
Itellä GLKssa alkuperäiset vanteet 8,5/9,5 leveät.
Vanteilla otteen mukaiset 235/255 kumit.
Hankook merkkiset ainakin niin kapeat ettei vanteita viitsi päällekkäin pinota.
Mutta siis tuo 255 kumi 9,5" vanteella mersun inssin mielestä ok.
Itellä GLKssa alkuperäiset vanteet 8,5/9,5 leveät.
Vanteilla otteen mukaiset 235/255 kumit.
Hankook merkkiset ainakin niin kapeat ettei vanteita viitsi päällekkäin pinota.
Mutta siis tuo 255 kumi 9,5" vanteella mersun inssin mielestä ok.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
Mulla ois 8.5 leveet 19 tuumaiset 164:sen orggis vanteet olikohan et 56
250 ekua sais hakea pois
250 ekua sais hakea pois
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
Kiitos pohdinnoista. Tällä hetkellä autossa on 255/55-19, oikea koko olisi 255/50-19. Vastaavuustaulukoiden mukaan
leveys---minimi---suositeltu---maksimi
----8.5---225-----235 tai 245---255
----9.5---245-----245 tai 255---275
Nuo Mikon vanteet olisivat juuri samannäköiset kuin edellisessä viestissäni. ET on vaan 56. Voisitte selventää mulle tuon ET:n käyttäytymistä.
Suurin ongelma on siis se, että nykyisellään pyörä tulee liian ulos. Originaali olisi edellämainittu 8x19 ET 67. Tulisiko siis 8,5x19 ET 56 yksitoista milliä ulommas kuin tuo edellämainittu vai vaikuttaako vanteen leventyminen, mihin päin se levenee? Vaikea käsittää kun ei ole joutunut aiemmin miettimään .
leveys---minimi---suositeltu---maksimi
----8.5---225-----235 tai 245---255
----9.5---245-----245 tai 255---275
Nuo Mikon vanteet olisivat juuri samannäköiset kuin edellisessä viestissäni. ET on vaan 56. Voisitte selventää mulle tuon ET:n käyttäytymistä.
Suurin ongelma on siis se, että nykyisellään pyörä tulee liian ulos. Originaali olisi edellämainittu 8x19 ET 67. Tulisiko siis 8,5x19 ET 56 yksitoista milliä ulommas kuin tuo edellämainittu vai vaikuttaako vanteen leventyminen, mihin päin se levenee? Vaikea käsittää kun ei ole joutunut aiemmin miettimään .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
ET on vanteen kiinnityskohdan ja keskikohdan ero millimetreinä. 8 tuumaa leveässä vanteessa jonka ET on 67 keskikohta (4 tuumaa eli 101,6 mm ulkoreunasta) on 67mm kiinnityskohdasta sisäänpäin. Näin ollen vanteen ulkoreuna on 101,6 - 67 = 34,6 mm kiinnityskohdasta ulospäin. 8,5 tuumaa leveässä vanteessa jonka ET on 56 keskikohta (4,25 tuumaa eli 107,95 mm ulkoreunasta) on 56 mm kiinnityskohdasta sisäänpäin. Näin ollen vanteen ulkoreuna on 107,95 - 56 = 51,95 mm kiinnityskohdasta ulospäin. Edellämainittujen vanteiden ulkoreunojen ero on 17,35 mm, eli jälkimmäinen on sen verran ulompana.Timo L. kirjoitti:Kiitos pohdinnoista. Tällä hetkellä autossa on 255/55-19, oikea koko olisi 255/50-19. Vastaavuustaulukoiden mukaan
leveys---minimi---suositeltu---maksimi
----8.5---225-----235 tai 245---255
----9.5---245-----245 tai 255---275
Nuo Mikon vanteet olisivat juuri samannäköiset kuin edellisessä viestissäni. ET on vaan 56. Voisitte selventää mulle tuon ET:n käyttäytymistä.
Suurin ongelma on siis se, että nykyisellään pyörä tulee liian ulos. Originaali olisi edellämainittu 8x19 ET 67. Tulisiko siis 8,5x19 ET 56 yksitoista milliä ulommas kuin tuo edellämainittu vai vaikuttaako vanteen leventyminen, mihin päin se levenee? Vaikea käsittää kun ei ole joutunut aiemmin miettimään .
e: jos nykyiset on 9 tuumaa ET 45, niin niiden osalta ulkoreuna on 9/2 * 25,4 - 45 = 69,3 mm kiinnityskohdasta ulospäin.
e2: ja edellä laskettiin siis vanteen ulkoreunan paikkaa, jos halutaan laskea renkaan ulkoreunan paikkaa täytyy tietysti huomioida renkaan leveys eikä vanteen leveys (olettaen tietysti että vanteen keskikohta ja renkaan keskikohta ovat samassa kohtaa)
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
Kauheasti laskuja tuossa yllätj86430 kirjoitti:ET on vanteen kiinnityskohdan ja keskikohdan ero millimetreinä. 8 tuumaa leveässä vanteessa jonka ET on 67 keskikohta (4 tuumaa eli 101,6 mm ulkoreunasta) on 67mm kiinnityskohdasta sisäänpäin. Näin ollen vanteen ulkoreuna on 101,6 - 67 = 34,6 mm kiinnityskohdasta ulospäin. 8,5 tuumaa leveässä vanteessa jonka ET on 56 keskikohta (4,25 tuumaa eli 107,95 mm ulkoreunasta) on 56 mm kiinnityskohdasta sisäänpäin. Näin ollen vanteen ulkoreuna on 107,95 - 56 = 51,95 mm kiinnityskohdasta ulospäin. Edellämainittujen vanteiden ulkoreunojen ero on 17,35 mm, eli jälkimmäinen on sen verran ulompana.Timo L. kirjoitti:Kiitos pohdinnoista. Tällä hetkellä autossa on 255/55-19, oikea koko olisi 255/50-19. Vastaavuustaulukoiden mukaan
leveys---minimi---suositeltu---maksimi
----8.5---225-----235 tai 245---255
----9.5---245-----245 tai 255---275
Nuo Mikon vanteet olisivat juuri samannäköiset kuin edellisessä viestissäni. ET on vaan 56. Voisitte selventää mulle tuon ET:n käyttäytymistä.
Suurin ongelma on siis se, että nykyisellään pyörä tulee liian ulos. Originaali olisi edellämainittu 8x19 ET 67. Tulisiko siis 8,5x19 ET 56 yksitoista milliä ulommas kuin tuo edellämainittu vai vaikuttaako vanteen leventyminen, mihin päin se levenee? Vaikea käsittää kun ei ole joutunut aiemmin miettimään .
e: jos nykyiset on 9 tuumaa ET 45, niin niiden osalta ulkoreuna on 9/2 * 25,4 - 45 = 69,3 mm kiinnityskohdasta ulospäin.
e2: ja edellä laskettiin siis vanteen ulkoreunan paikkaa, jos halutaan laskea renkaan ulkoreunan paikkaa täytyy tietysti huomioida renkaan leveys eikä vanteen leveys (olettaen tietysti että vanteen keskikohta ja renkaan keskikohta ovat samassa kohtaa)
Käytännössä ET erotus 11mm tulee ulospäin + vanne levenee molempiin suuntiin, joten 0,5" (12,7 mm) on 6,35mm suuntaansa, joten 11+6,35mm on tuon 17,35 mm (vanne ulompana). Ja sen takia ET pienenee vanteen levetessä, ettei sisäpuolella ole loputtomiin varaa.
ML:n vanteet kyllä menee ärrään, kun itselläkin on talvivanteina ML:ssä alkuperäiset 17" ja ne alkaa numerolla 251...
Itse ainakin ajan niin huonoja teitä, että 20" 265 leveät renkaat veteli ihan minne sattuu. Talvirenkaat 17" 235 leveät on hyvät ajaa ja nykyiset kesärenkaat 18" 255 on siitä välistä. Paras on ehdottomasti tuo vakio 17" 235 koko.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
Tämä selvensi ainakin allekirjoittaneelle tuota visuaalista ilmettä. Itse jos haluaisin käyttää tuommosessa autossa oikeasti isompaa rengasta, niin samaan lopputulokseen pääsisi, jos pitäisi mitat ennallaan (255/50), mutta kasvattaisi vannekokoa tuumalla. Se ei liene tarkoitus orggiskokoista rengasta alle...Timo L. kirjoitti:Kiitos pohdinnoista. Tällä hetkellä autossa on 255/55-19, oikea koko olisi 255/50-19.
Ootkos muuten kattellu näitä tämmösiä esim. tästä http://nettivanne.fi/tietoa/vanteet/#et ... een-leveys" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Elämää Ärrierin kanssa 2008 R 320 CDI L 4Matic - vanteit
Aivan, 255/55-18 on alkuperäinen koko. Edellinen omistaja oli siis kasvattanut vaan vannetta. Talvipyörinä ovat nuo 18". Olen ollut siinä käsityksessä, että 18" on harvinaisempi kumi- ja vannekoko?
Juu, eli vajaa 2 cm menisi pyörä sisäänpäin ET56:lla. Sekin olisi jo kotiinpäin.
Juu, eli vajaa 2 cm menisi pyörä sisäänpäin ET56:lla. Sekin olisi jo kotiinpäin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi