Oven lukon anatomiasta (124)
Oven lukon anatomiasta (124)
Termos,
[alustus]
Ajattelin tässä tänään, että käytänpä joutoajan hyödyllisesti ja fiksaanpa tuon kuskinpuolen lukon, kun se on tupannut juonittelemaan ja kun palautusjousikin on mennyt poikki.
No, päästelin lukkopesät irti molemmilta puolilta ja kannoin ne sisälle. Sitten kohmeen sulettua sormista otin irti ne pienenpienet putkisokat, jotka pitävät paikoillaan palautusjouset ja lukkorunkoon menevät tapit. Tavallisissa autoissa lukkosylinteri haittoineen on tässä vaiheessa näppärästi irrotettavissa puhdistusta / sarjoitusta varten mutta yhtenä palana pysyi Mersun lukko. Sitten pyöräytin avaimesta 180 astetta (VIRHE) ja naps lukko jumittui eikä avain enää tunnu inahtavankaan. Avain kyllä lähtee lukosta pois muttei enää suostu kääntymään vaan lukko pitää päättäväisesti asentonsa vaikka maailman tappiin asti...
Mikä parasta – eihän hölmö tietenkään kerrasta uskonut. Vääntelin sitten myös vänkärin puolen lukon samaan jamaan, kun ajattelin, että kuskin puolen lukko piti vain sitä samaa juonittelua kuin aina ennenkin.
[/alustus]
[kysymys]
Onko kukaan purkanut Mersun lukkoa ja saanut sitä taas toimimaan? Mitään muita salpoja / nappeja / ruuveja, joilla tuo lukkosylinteri päästettäisiin irti, ei tuossa möykyssä näytä olevan. Lukot ovat Mersun alkuperäiset, joten luulisi noista tehdyn sarjoitettavat. Aika hölmö systeemi, jos sitä ei saa purettua vaikka olisi lukkoon käyvä avain. No, pitää vielä kokeilla vähemmän kulunutta avainta, kunhan pääsee kotio.
[/kysymys]
t.
nimim. Peräkontin lukko toimii vielä.
[alustus]
Ajattelin tässä tänään, että käytänpä joutoajan hyödyllisesti ja fiksaanpa tuon kuskinpuolen lukon, kun se on tupannut juonittelemaan ja kun palautusjousikin on mennyt poikki.
No, päästelin lukkopesät irti molemmilta puolilta ja kannoin ne sisälle. Sitten kohmeen sulettua sormista otin irti ne pienenpienet putkisokat, jotka pitävät paikoillaan palautusjouset ja lukkorunkoon menevät tapit. Tavallisissa autoissa lukkosylinteri haittoineen on tässä vaiheessa näppärästi irrotettavissa puhdistusta / sarjoitusta varten mutta yhtenä palana pysyi Mersun lukko. Sitten pyöräytin avaimesta 180 astetta (VIRHE) ja naps lukko jumittui eikä avain enää tunnu inahtavankaan. Avain kyllä lähtee lukosta pois muttei enää suostu kääntymään vaan lukko pitää päättäväisesti asentonsa vaikka maailman tappiin asti...
Mikä parasta – eihän hölmö tietenkään kerrasta uskonut. Vääntelin sitten myös vänkärin puolen lukon samaan jamaan, kun ajattelin, että kuskin puolen lukko piti vain sitä samaa juonittelua kuin aina ennenkin.
[/alustus]
[kysymys]
Onko kukaan purkanut Mersun lukkoa ja saanut sitä taas toimimaan? Mitään muita salpoja / nappeja / ruuveja, joilla tuo lukkosylinteri päästettäisiin irti, ei tuossa möykyssä näytä olevan. Lukot ovat Mersun alkuperäiset, joten luulisi noista tehdyn sarjoitettavat. Aika hölmö systeemi, jos sitä ei saa purettua vaikka olisi lukkoon käyvä avain. No, pitää vielä kokeilla vähemmän kulunutta avainta, kunhan pääsee kotio.
[/kysymys]
t.
nimim. Peräkontin lukko toimii vielä.
E500 – 211.070
Ööö,tota kyllä se on purettavissa,kääntele avainta ja "oikeassa" asennossa se
purkautuu
Ite purin/sarjoitin kaikki lukot n.kuukausi sitten.
jos ei muu auta,niin napauta vasaralla se sisäosa ulos,silloin lohkeaa siitä ulkokuoresta semmoinen "kynsi"mikä pitää ettei sisäosa tule ulos,tuosta ei mielestäni ole haittaa,se sokka pitää samallalailla.
sry,on aika sekavaa tekstiä,vaikea selittää.
Edit. onkohan tämä arkaa aihetta? poistakaa tämä vastaus mikälli siltä tuntuu.
purkautuu
Ite purin/sarjoitin kaikki lukot n.kuukausi sitten.
jos ei muu auta,niin napauta vasaralla se sisäosa ulos,silloin lohkeaa siitä ulkokuoresta semmoinen "kynsi"mikä pitää ettei sisäosa tule ulos,tuosta ei mielestäni ole haittaa,se sokka pitää samallalailla.
sry,on aika sekavaa tekstiä,vaikea selittää.
Edit. onkohan tämä arkaa aihetta? poistakaa tämä vastaus mikälli siltä tuntuu.
En usko. Jos lukkopesä on käsillä, on ovi jo ollut auki, eli todennäköisesti kyseessä on auton laillinen omistaja. Verrattavissa lukonvaihtoon. Varmaan pisneksistään kateelliset lukkosepät voisivat älähtää...janne I kirjoitti:Edit. onkohan tämä arkaa aihetta? poistakaa tämä vastaus mikälli siltä tuntuu.
Joo, sain tänään irti tuon vänkärin lukon sylinterin. Oli jo tuo käyttöavain niin kulahtanut, ettei enää toiminut. Lukko lähti auki sillä "lompsa-avaimella", jota on käytetty varmaan kerran. Kuskin lukko onkin vielä jumissa. Voi olla, että hommaan tuohon suosiolla uuden lukon – ovat varmaan haitatkin niin kuluneet, ettei siitä kunnon kalua tule. Ajattelin kuitenkin sen purkaa: onhan se jo periaatteessa kuolemaan tuomittu.
EDIT:
Mistä hommasit haitat? Vanhoista lukoista?Ite purin/sarjoitin kaikki lukot n.kuukausi sitten.
t.
Risto
E500 – 211.070
Käsittääkseni lukkopatruunan pitäisi irrota lukkopesästä kun avain on 90 astetta jompaan kumpaan suuntaan "normaali" asennosta + pikku napautus esim kumivasaralla sinne toiseen päähän. Varmaan oikeaoppisesti puretaan ilman vasaraa tms. lyömäasetta mutta ei ainakaan ilman itseltä onnistunut.Eli avain vaakatasossa. Ite sain pirun hyvin purettua mutta vaikeampaa oli saada se kasaan...ja huomata että se on loppuunkulunut vaikka sarjoitutin uudelleen.
Lukkoasiaa lisää. Takakontin (W124) lukko ei liiku millään avaimella. Kuinka vaikea on purkaa ja myös kasata, jos innostuu puhdistamaan sitä? Onko huomioitava erityisiä jippoja?
Onneksi toimii sentään keskuslukituksella.
Onneksi toimii sentään keskuslukituksella.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Termos,
Tuo pelkääjän puolen lukko aukesi lompakkoavaimella ja alkoi taas toimia. Vähän kulumaa oli, joten ei haittaisi, jos löisi uudet kielet sisään. Kuskin puolen lukko olikin vähän kinkkisempi juttu. Aukesi lopuksi, kun survoin pesän täyteen vaseliinia, etteivät jouset jaksaisi painaa haittoja ulospäin niin tiukasti. Sitten nytkyttelin kulumattomalla avaimella ja voilá. Oli kyllä jo tosi kulunut – vanhalla avaimella osa haitoista tuli millin verran ulos ja lukkopesän runkoon oli kulunut vastaavat urat. Pitää käydä KL:stä uusi lukko tuohon. Nyt pitäisi etsiä jostain lukkoseppä, joka nuo sarjoittaisi / myisi sopivat haitat.
Takapaksin lukko oli mullakin aluksi ihan toimimaton – edes avain ei mennyt sisään. Ei varmaan ollut käytetty aikoihin. Se aukesi WD-40:llä ja avaime(i)lla nykyttelemällä. En ole siihen muuten kajonnut, kun sitä on käytetty vähemmän, ja siten suht OK, mitä nyt varmaan pa(ro)skaa sisällä. Todennäköisesti pitää irrottaa koko höskä, jotta lukkopesään pääsee käsiksi.
t.
Risto
Tuo pelkääjän puolen lukko aukesi lompakkoavaimella ja alkoi taas toimia. Vähän kulumaa oli, joten ei haittaisi, jos löisi uudet kielet sisään. Kuskin puolen lukko olikin vähän kinkkisempi juttu. Aukesi lopuksi, kun survoin pesän täyteen vaseliinia, etteivät jouset jaksaisi painaa haittoja ulospäin niin tiukasti. Sitten nytkyttelin kulumattomalla avaimella ja voilá. Oli kyllä jo tosi kulunut – vanhalla avaimella osa haitoista tuli millin verran ulos ja lukkopesän runkoon oli kulunut vastaavat urat. Pitää käydä KL:stä uusi lukko tuohon. Nyt pitäisi etsiä jostain lukkoseppä, joka nuo sarjoittaisi / myisi sopivat haitat.
Takapaksin lukko oli mullakin aluksi ihan toimimaton – edes avain ei mennyt sisään. Ei varmaan ollut käytetty aikoihin. Se aukesi WD-40:llä ja avaime(i)lla nykyttelemällä. En ole siihen muuten kajonnut, kun sitä on käytetty vähemmän, ja siten suht OK, mitä nyt varmaan pa(ro)skaa sisällä. Todennäköisesti pitää irrottaa koko höskä, jotta lukkopesään pääsee käsiksi.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, Ti 16.11.2004 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E500 – 211.070
[quote="spede10"]Lukkoasiaa lisää. Takakontin (W124) lukko ei liiku millään avaimella. Kuinka vaikea on purkaa ja myös kasata, jos innostuu puhdistamaan sitä? Onko huomioitava erityisiä jippoja?
Onneksi toimii sentään keskuslukituksella.[/quote]
Moi !
Menee ehkä vähän OT:ksi, mutta .....
Itsellä oli kanssa joskus takalukko rikki siten, että ei auennut kuin keskuslukolla.
No, oltiinpa lomamatkalla kuumana heinäkuun päivänä perhe kyytillä ja paksi täynnä lomamökillä tarvittavaa tavaraa. Pääsimme määränpäähän ja kas paksi ei auennutkaan vaikka kaikki muut ovet aukes.
No kaara varjoon ja odottelemaan jäähtymistä, puolen tunnin odottelun jälkeen suostui paksi lopulta avautumaan.
Kantsii pitää se mekanismi kunnossa ja rasvattuna jos ei toimi kuin keskuslukituksella......
t jone
Onneksi toimii sentään keskuslukituksella.[/quote]
Moi !
Menee ehkä vähän OT:ksi, mutta .....
Itsellä oli kanssa joskus takalukko rikki siten, että ei auennut kuin keskuslukolla.
No, oltiinpa lomamatkalla kuumana heinäkuun päivänä perhe kyytillä ja paksi täynnä lomamökillä tarvittavaa tavaraa. Pääsimme määränpäähän ja kas paksi ei auennutkaan vaikka kaikki muut ovet aukes.
No kaara varjoon ja odottelemaan jäähtymistä, puolen tunnin odottelun jälkeen suostui paksi lopulta avautumaan.
Kantsii pitää se mekanismi kunnossa ja rasvattuna jos ei toimi kuin keskuslukituksella......
t jone
Itse lukko kaikkine tilpehööreineen on erilainen. On kuitenkin todennäköistä, että tuo lukkosylinteri on samanmoinen.Löpönen kirjoitti:Onkohan farmarin takaluukun lukko samanlainen kuin sedanin takaluukussa eli vaihtokelpoisia keskenään?
On itsellä sama vika sedanissa, takakontti ei aukea kuin keskuslukolla ja yksi kpl farkun lukkoja olisi varalla jo olemassa.
Disclaimer: Kyseinen lausunto perustuu Stetson-Harrison -menetelmään.
t.
Risto
E500 – 211.070
Kyllä sen ilmeisesti saa irti – pitää vaan käyttää ovipahvit pois yms. Katso tänne.Sami H. kirjoitti:Onkos semmosen lukkopesän irrottaminen siis mitenkään mahdollista, jossa avain ei käänny mihinkään? Ymmärsin, ettei tota lukkopatruunaa saa irti kuin tietyssä avaimen asennossa.
Näyttää KL:n kautta tulevat lukot olevan oletusarvoisesti kuskin puolelle. Ainakin oma oli vaikka tiskillä puhuttiin olevan yleismallia. Eihän tuossa periaatteessa muuten väliä ole, kuin että valuma-aukko voi tulla yläpuolelle.
t.
Risto
E500 – 211.070