M102 menee jumiin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jakoketju vaihdettu hiljattain. Kone menee jumiin starttauksessa, eikä jaksa enää pyöriä. Pyöri siis hetken, meinasi käynnistyä, mutta sammui eikä startti enää jaksa pyörittää. Kiristäjä purettu ja kasattu uudestaan. Voiko kiristäjä silti olla viallinen? Ihan kuin vetäisi ketjun liian kireelle. Voiko olla jossain muualla vika. Vika tullut jakoketjun vaihdon jälkeen jonkun sata km jälkeen.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tutkipa onko jo nokka-akseli poikki
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

atlas kirjoitti:Tutkipa onko jo nokka-akseli poikki
Kyllä se kone käy, muttei jaksa kovin kauan käydä. Voi olla sytytyskin vähän pielessä, ei sen puoleen. Mutta eipä käyny mielessä, että kone käy ja nokka-akseli on poikki. Olisko muita hyviä ehdotuksia?

Sen verran testasin, että kiristimen irrotus, purku ja kasaus auttoi taas käymään sen 10 sekuntia. Kone pyörii aika vaivalloisesti ja kun tarpeeks kauan yrittää sahata, ei enää jaksa pyörähtää - edes apuvirralla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja asdf »

Moron!
Kerroppa millä tavalla sen kiristimen laitoit paikalleen,ja missä järjestyksessä?
Ymmärsinkö oikein,että ongelma tuli heti ketjun vaihdon jälkeen,ennen sitä ei ongelmaa?
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja asdf »

ja muuten pielessä oleva sytytys tekee just tollasta..tönksähtelyä startatessa..ja toki monet muutkin asiat
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ecu säätää sytyn..ainut että olisi nasta pyörijän kohdalla suurinpiirtein.
Jospa nokka ketju on nyt liikakireällä ja nokka vaan alkaa leikkaamaan laakereistaan.
Eli purat kiristimen,laitat ulkoholkin paikalleen ja sitten työnnät sisuskalut ja tulpan paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja asdf »

Juurikin näin..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juurikin näin se on tullut tehtyä. Kone on vanha, jossa vanhan mallinen kiristin. Irrotus, purku osiin (sisuskalu työnnetty läpi), runko takaisin lohkoon, sielu perään, jousi ja päätymutteri perään. Kobeessa virranjakaja, joten ecu ei säädä sytkää. Nihkeästi jaksaa startilla pyörittää, voi käydä jonkin aikaa, mutta hiipua ja jossain vaiheessa startatessa vaan ei enää pyörähdä, edes apuvirralla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Nii, autohan tuli mulle kone osittain takaloosterissa, kun tätä vikaa oli jo alettu metsästämään, joten ei omakohtaista havaintoa vian ilmestymisestä. Kasauksen jälkeen ei ollut kuitenkaan näköjään paha päässyt pois. Perimätietona siis jakoketjun vaihdon jälkeen vika on ilmentynyt, ei ihan heti, mutta melko hetsillään.

Jpku jumii, mutta mikä?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä siinä on jakaja..ja silti ecu säätää syttyyä joissa on kampiakselin tunnistin ja kaksi isoa pyöreää liitintä sytty boxissa...vanhemmassa hei jakajassa jossa alipaine säätö piti olla sytty kohdallaan....eli tutkipa syttyä ensin.
Tulimieleen myös pakoputkitukos..olisiko mahdollista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Ihan en osaa nähdä yhteyttä pakoputken tukoksella siihen, ettei startti jaksa pyörittää konetta, siihen kylläkin, ettei jaksaisi pysyä käynnissä. Mutta kun tuo starttaaminen on tuskallisen oloista ja sitä enenevässä määrin, tuli vaan mieleen, että mekaanisesti siellä joku ahistaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja asdf »

virranjakajan kansi pois,sinne pieni silmäys,tsekkaat sen kiristimen viellä kertaalleen,ja katot sen sytytyksen kohilleen,kyllä luulen et näillä mennään eteenpäin.kertomas perusteella oireet on just näitä.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja asdf »

Jos on putkessa tukos,niin ei se tuolla tavalla hanttiin laita startatessa.tai sitte pitää olla putki tukossa tosi pahasti,mitä en usko.
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja asdf »

Ja koitappa starttaa tulpan johdot irti,miten reagoi?
Jos pyörii vaivatta,niin vika on sytytyspuolella..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kyllä siellä nyt on joko joku mekaanisesti ahistamassa pyörimistä tai sit starttimoottori on heikko. Veikkaan ensimmäistä sillä perusteella, että
- ketjun kiristimen purkaminen (ketjun löysentäminen) auttaa hetkeksi ja jaksaa nippa nappa pyörittää sen verran että käynnistyy, kun menee jumiin, ei jstartti jaksa edes pyörittää
- tulpan johtojen irrotuksella ei vaikutusta. Kun on jumissa, on jumissa

No niin arvon harrastajat: mikä voi olla mennyt jumiin? Voiko jakopäässä olla jotain, jonka voi asentaa väärin? Onko kampuran hihnapyörällä tai jakopään rattaissa jotain shimmilevyjä tms jotka pois jättämällä voi aiheuttaa jumimista? Jakopäästä ei tietoa, onko ohjureita tai rattaita menty vaihtamaan.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Oliskohan se nyt tää homma tässä. Nyt on kone niin juntturassa, ettei pyöri millään. Tulpat pois, jakoketju löysällä ja silti ihan nakelissa. Jos ei oo pytty leikannu, ni sit on muualla alakerrassa kanissa. Taitaa olla soromnoo.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
asdf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: La 26.06.2004 15:16

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja asdf »

Siis ei pyöri vaikka avaimella kampparista pyörität?
Paha kyllä lähtä veikkaa mitä siel on tapahtunut..
Talossa:
300ce 24v -90
c200 kompressor 2002
sl 500 -96

ex 300ce 24v -90
ex 300ce 24v -90
ex 3,4 amg 300e 24v -92
ex 500sec -84 amg look
ex 2.3 16v 190e -86
ex 2.3 16v 190e -84
Ascona B 2.0E
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: M102 menee jumiin

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juu ei pyöri kampuran päästä ees jatkovarrella. Siitä tuli billet.

Olisko meidän nurkilla M102 jouten opiskelijabudjetilla? Oikeestaanhan sinne pitäis nyt pudottaa M110 tai M117, mut tiöanteen akuuttiuden vuoksi pitää vissiin tyytyä neljään mukiin. Mutta vinkkejä ko aparaateista 6:lla tai 8:lla tötsyllä saa esittää (+722.1 jatkeena mielellään). Jos sit viel joskus...
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin