Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Mesemies89 kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
270w210 kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Cooleri lienee oikeasti se pullonkaula näissä. Omien kokemusten mukaan R6 320cdi:n ahtolämmöt on jopa n. 100 astetta kuumassa kelissä ohjelmoituna lähes välittömästi.
Ei se cooleri mitään rajoita, vaan ohjelmassa oleva "lämpöraja".
Välijäähdytin rajoittaa imuilman lämpötilan ja samalla sen hapekkuuden ja edelleen tehon.
Softa rajoittaa ruiskutetun polttoaineen määrän, mutta polttoaine tarvitsee happea palaakseen.
Nämä ajoneuvojen coolerit ovat käytännössä silmän lumetta, jolla ei paljoakaan saa lisäpotkua.
Kyseisen auton moottori tarvitsee täydellä kuormalla noin 8- kuutiometriä ilmaa minuutissa kohtuulliseenkin palamiseen.
Kun vertaa saman auton coolerin konvektiopinta-alaa, saa helposti käsityksen, ettei sellainen riitä alkuunkaan jäähdyttämään mainittua ilmamäärää juuri nimeksikään. Tästä seuraa, ettei olosuhdelämpötilalla ole juurikaan vaikutusta täytöksen loppusaldoon. Sensijaan "ylimääräinen " lämpö ahtauksesta johtuvana pyritään saamaan kohtuulliselle tasolle. Vaikuttaahan moottorille menevän ilman lämpö, mutta marginaalisesti. Yksi hyötytekijä / vaikutus tulee tilavuuden muutoksen perusteella, jolla saadaan läpihengittävyys / täytöksen stabilisaatio ( molekyylitasolla ) ja ilman kineettinen liike-enrgia paremmaksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/V" onclick="window.open(this.href);return false;älijäähdytin
http://publications.theseus.fi/bitstrea ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://publications.theseus.fi/bitstrea ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelitahtimoottori" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autowiki.fi/index.php/Polttomoottori" onclick="window.open(this.href);return false;
https://noppa.aalto.fi/noppa/kurssi/ene ... ottori.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kolumbus.fi/nohkola/turbo.doc" onclick="window.open(this.href);return false;


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja RAM »

Toisaalta, jos välijäähdyttimen koko (hatusta vedetty) on 0,5*0,4m, virtaa sen läpi samassa ajassa about 600 kuutiota ilmaa minuutissa auton liikkuessa 200km/h. Huipputeholla kun mennään, niin nopeus lienee vielä tätä suurempi. En usko välijäähdyttimen turhuuteen tuolla jäähdyttävällä massavirralla.

Edit... Ehtikin tulla luettavaa tätä pähkiessäni..
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt tarvii sanoa, että en kyllä tiedä ollenkaan tämän 320 cdi koneen sielunelämästä, rakenteesta, taikka oikein mistään muustakaan siihen liittyvästä, paitsi että on mukava kampe ajella.

mutta noihin ahtoilman lämpötiloihin sekaantuessani tekee mieli kertoa pari mitattua faktaa. moottorina 250DT om602 ja 250DT om602 "st". toinen siis vakio ja täysin vakio kuosissaan ilman mitään syötön lisäyksiä tai muitakaan virityksiä. toinen sitten taas hx40 hyrskyttimellä, varmaan pienimmällä kiinan coolerilla, mitä motonetistä saa, 3" pakarilla ja 7mm pumpulla.

siitä sitten vaan lämpöanturia imusarjaan. molemmilla ajettiin samassa kelissä melkein peräjälkeen. ilma jotain 25 astetta, aurinkoinen ja pilvetön keli. toi vakio kikotin, mikä ahtaa jotain n. baarin ja on ilman mitään cooleria, niin imusarjasta mitattu lämpötila oli kovassa kiihdytyksessä yli 100 astetta. parhaimmillaan 120 astetta.

toinen auto taas anto mittariin enimmäkseen n. 40 asteen lukemia, vaikka ahtopaine on maksimissaan 2 baaria. kovassa vedossa, yli kahta sataa mentäessä lukema nousi pikkasen korkeemmaks, mutta koskaan ei yli 80 asteen. jos oikein rankas ja leikki, mutta vauhtia ei ollu oikein ollenkaan, niin nosti pikkasen vielä korkeemmalle lämpöjä.

ei nyt varsinaisesti liity koko topikkiin oikein mitenkään, mutta tuli vaan mieleen, että kuinka huono se vakio cooleri tälläsessä (320 cdi) laitteessa oikein on, jos lämmöt heiluu yli sadan ohjelmoinnin jälkeen. varmaan vakionakin aika korkeella. ainakin niin vois olettaa tämän tiedon perusteella.
W201 250DT 20V
w201 190E
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja xr »

kyllä ne ahtolämmöt nousee ja jos aikoo saada enempi kun 30 heppaa lisää niin pakko on lämpötila karttaakin muokata muuten ei ole kuin noin 230hv
se käytettävissä oleva tehomäärä on sitten aika pitkälle riippuvainen ulkoilman lämpötilasta puoskaroinnin jälkeen :D
parashan se olis jos se ahtolämpö pysyis 25 asteen alapuolella
Mesemies89
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
Paikkakunta: Turku

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja Mesemies89 »

Sata asteinen ( 100 C ) ahtoilma on ihan sopivaa ja jäähdyttää moottoria kyseisessä tapauksessa. Ei tarvitse olla huolestunut materiaalien kestävyydestä. Sitten on aivan eri juttu, kun täytöstä lisätään ja työlämpötilaa alentamaan. Sekään ei ole välttämätöntä, jos käyttää sellaisia jäähdytysaineita, joilla voidaan nostaa työlämpötilaa. Työlämpötilaa voidaan kyseisessä moottorissa nostaa huikeasti, ennekuin tullaan vaaravyöhykkeelle.
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

Mitä ootte mieltä kannattaiskohan mun käydä uudelleen päivittämässä ohjelma kun vaihdoin alkuperäsen kuulerin tilalle melkeimpä puolet isomman kuulerin tilalle..? vai onkohan penkissä saatu se ahtoilma tarpeeksi viileäksi niillä puhaltimilla jotka vastaavat ns. ajoviimaa..? motorbitillä ohjelmoitu 4v sitten..
eagless
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 17.09.2010 11:33
Paikkakunta: tornio

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja eagless »

hei
millähän ohjelmoinnilla tosta 320cdi vm 00 automatic sais parhaiten tehoa/vääntöä tällä nyky tietämyksellä kun olis pojalla keväällä tarkotus ohjelmoida mersu tehokkaammaksi?
mitähän muuta kannattais tehdä egr ohittaa ainakin?mites katalysaattori voiko tyhjentää että menee katsastuksesta vielä läpi?ja joo ilmeisesti välijäähdytin on pienenlainen mutta se vaatii jo hieman enempi töitä ja mitähän lauhdutinta noihin on istutettu?`
kiitos kullanarvoisista tiedoista jo etukäteen.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Sama ilmiö on ollut mm. perämoottoreissa. Samaan koneeseen on vaan eri asetukset, jolloin valmistaja pääsee helpolla...Koppaan vaan eri teholuvut....
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

eagless kirjoitti:hei
millähän ohjelmoinnilla tosta 320cdi vm 00 automatic sais parhaiten tehoa/vääntöä tällä nyky tietämyksellä kun olis pojalla keväällä tarkotus ohjelmoida mersu tehokkaammaksi?
mitähän muuta kannattais tehdä egr ohittaa ainakin?mites katalysaattori voiko tyhjentää että menee katsastuksesta vielä läpi?ja joo ilmeisesti välijäähdytin on pienenlainen mutta se vaatii jo hieman enempi töitä ja mitähän lauhdutinta noihin on istutettu?`
kiitos kullanarvoisista tiedoista jo etukäteen.
kysele tuikku nimimerkin takaiselta henkilöltä. Hän on mersun ohjelman tekijöiden aatelistoa. Katit voi tyhjentää.
w203 270Cdi
Avatar
YOUgo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 03.03.2012 19:18
Paikkakunta: K-pohjanmaa

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja YOUgo »

Kahdesta kokemusta. Ohjelmalla saat sen muuttumaan jo kivasti...
¨

Jos haluat kaikki irti edullisesti niin tee näin: Tyhjennä katti, osta bilteman cooleri ja silikooniletkut(ruotsista itse tilasin) siihen maksaa yhteensä noin 200e.
Cooleri paikalleen ja lähdet Tuikulle viemään autoa. Ohjelmointi ja samalla vaihdat siihen map-anturin (maksaa muutaman kympin). Tämän jälkeen nautit ajamisesta. TEhoa maksimissaan 280 heppaa ja vääntöä noin 600? ...

Itse vaihdoin ensimmäiseen autoon vaihteisto-öljyt suodattimet ja kyb-ventiilin, polttoaine letkut ja poistin läpät imusarjasta (jälkinmäitä en suosittele)...

Jos enemmän tehoa haluaa niin kannattaa vaihtaa varmaan uudempi auto :) Menee nimittäin niin vaikeaksi lisä tehon puristaminen.
eagless
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 17.09.2010 11:33
Paikkakunta: tornio

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja eagless »

YOUgo kirjoitti:Kahdesta kokemusta. Ohjelmalla saat sen muuttumaan jo kivasti...
¨

Jos haluat kaikki irti edullisesti niin tee näin: Tyhjennä katti, osta bilteman cooleri ja silikooniletkut(ruotsista itse tilasin) siihen maksaa yhteensä noin 200e.
Cooleri paikalleen ja lähdet Tuikulle viemään autoa. Ohjelmointi ja samalla vaihdat siihen map-anturin (maksaa muutaman kympin). Tämän jälkeen nautit ajamisesta. TEhoa maksimissaan 280 heppaa ja vääntöä noin 600? ...

Itse vaihdoin ensimmäiseen autoon vaihteisto-öljyt suodattimet ja kyb-ventiilin, polttoaine letkut ja poistin läpät imusarjasta (jälkinmäitä en suosittele)...

Jos enemmän tehoa haluaa niin kannattaa vaihtaa varmaan uudempi auto :) Menee nimittäin niin vaikeaksi lisä tehon puristaminen.
Mikä meni pieleen läppien poistossa?
Avatar
YOUgo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 03.03.2012 19:18
Paikkakunta: K-pohjanmaa

Re: Paljonko tehoja irti 320cdi moottorista?

Viesti Kirjoittaja YOUgo »

eagless kirjoitti:
YOUgo kirjoitti:Kahdesta kokemusta. Ohjelmalla saat sen muuttumaan jo kivasti...
¨

Jos haluat kaikki irti edullisesti niin tee näin: Tyhjennä katti, osta bilteman cooleri ja silikooniletkut(ruotsista itse tilasin) siihen maksaa yhteensä noin 200e.
Cooleri paikalleen ja lähdet Tuikulle viemään autoa. Ohjelmointi ja samalla vaihdat siihen map-anturin (maksaa muutaman kympin). Tämän jälkeen nautit ajamisesta. TEhoa maksimissaan 280 heppaa ja vääntöä noin 600? ...

Itse vaihdoin ensimmäiseen autoon vaihteisto-öljyt suodattimet ja kyb-ventiilin, polttoaine letkut ja poistin läpät imusarjasta (jälkinmäitä en suosittele)...

Jos enemmän tehoa haluaa niin kannattaa vaihtaa varmaan uudempi auto :) Menee nimittäin niin vaikeaksi lisä tehon puristaminen.
Mikä meni pieleen läppien poistossa?

Siinä tuli otettua irti se syyläri joka kierrättää pakokaasua ja kerää lämpöä veteen.... Siitä hajoaa aina tiiviste. Ja jos sen jättää pois niin egr-työntää painetta pihalle.... Toimiva systeemi on kai ihan hyvä jos ei toimi niin läpät väännät auki asentoon... Noh voihan ne poistaa jos jaksaa ruuvata.... Itse en enään tekisi.
Vastaa Viestiin