http://fi.wikipedia.org/wiki/V" onclick="window.open(this.href);return false;älijäähdytinMesemies89 kirjoitti:Nämä ajoneuvojen coolerit ovat käytännössä silmän lumetta, jolla ei paljoakaan saa lisäpotkua.JarkkoN kirjoitti:Välijäähdytin rajoittaa imuilman lämpötilan ja samalla sen hapekkuuden ja edelleen tehon.270w210 kirjoitti:Ei se cooleri mitään rajoita, vaan ohjelmassa oleva "lämpöraja".JP74 kirjoitti:Cooleri lienee oikeasti se pullonkaula näissä. Omien kokemusten mukaan R6 320cdi:n ahtolämmöt on jopa n. 100 astetta kuumassa kelissä ohjelmoituna lähes välittömästi.
Softa rajoittaa ruiskutetun polttoaineen määrän, mutta polttoaine tarvitsee happea palaakseen.
Kyseisen auton moottori tarvitsee täydellä kuormalla noin 8- kuutiometriä ilmaa minuutissa kohtuulliseenkin palamiseen.
Kun vertaa saman auton coolerin konvektiopinta-alaa, saa helposti käsityksen, ettei sellainen riitä alkuunkaan jäähdyttämään mainittua ilmamäärää juuri nimeksikään. Tästä seuraa, ettei olosuhdelämpötilalla ole juurikaan vaikutusta täytöksen loppusaldoon. Sensijaan "ylimääräinen " lämpö ahtauksesta johtuvana pyritään saamaan kohtuulliselle tasolle. Vaikuttaahan moottorille menevän ilman lämpö, mutta marginaalisesti. Yksi hyötytekijä / vaikutus tulee tilavuuden muutoksen perusteella, jolla saadaan läpihengittävyys / täytöksen stabilisaatio ( molekyylitasolla ) ja ilman kineettinen liike-enrgia paremmaksi.
http://publications.theseus.fi/bitstrea ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://publications.theseus.fi/bitstrea ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelitahtimoottori" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autowiki.fi/index.php/Polttomoottori" onclick="window.open(this.href);return false;
https://noppa.aalto.fi/noppa/kurssi/ene ... ottori.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kolumbus.fi/nohkola/turbo.doc" onclick="window.open(this.href);return false;
.