W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Akku onkin jo varotellut pari talvea, ettei ole enää parasta puhtia. Mukavuustoiminnot olleet herjana hetken startista kylmällä kelillä. S211 320cdi -03 siis ropleemana.

Nyt alkoi ongelmat, jos pakkasta on noin kymmenen astetta, ei lähde käyntiin ilman roikkaa. Korkeapainepumppu ei vuoda, ei ilmakuplia pa-letkuissa, polttoainesuodatin vaihdettu joten ilman *:a enää suuttimien paluuvuoto tsekkaamatta. Mitä muuta? Kaksi talvea meni ilman mitään ongelmaa ilman lämmitystä tarvittaessa.

Tänä aamuna tunti roikassa, -20 astetta ja laakista käymään. Sit 6h parkissa ja ei enää edes kaapeleilla käymään. Starttaa normaalisti pari kertaa, muttei käynnisty, sitten akku väsyy. Toki akku ainakin finaalissa. Mikäs tätä nyt riivaa vai starin piuhan jatkeeksi?

Hain motonetistä akun Bosch S6013/ tietty tämä oli hyllyssä eli S5A13 (sama kuin Varta G14 AGM) jota en vielä ole ehtinyt laittaa paikoilleen. Motonet varoitukset uuden akun koodauksesta testerillä taitaa olla huuhaata, kuten myös tieto, ettei AGM akku ole ladattu täyteen. Ostamassani akussa on jännite mitattu 12.78V, joka pitäisi olla täyden akun jännite.

Kylmää on tiedossa, joten pariin päivään tuskin lähen ropaamaan kadun varteen. Ehdotuksia, miten saan tämän vehkeen taas käymään ja toimimaan yhtä luotettavasti kuin aikaisemmin?
Avatar
OskuV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 05.02.2011 01:31
Paikkakunta: Kouvola

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Hehkujen kunto, polttoainesuodattimen vaihto?
1.1.1958 hyväksyessään autoverolain eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Ääni hehkureleelle.
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17275
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Motonet varoitukset uuden akun koodauksesta testerillä taitaa olla huuhaata
Eikös tästä jo jossain ollutkin puhetta että huuhaata on ? No varmistetaan vielä; p*skapuhetta että tarvitsisi koodata akun vaihtoa jotenkin 211:een.

Veikkaan että suuttimissa on vikaa.
wiimax.fi
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jani k »

Itsellä just sama ongelma joskus oli.
Suuttimessa oli ohivuotoa heti lähti ku pikkusen lämmitti venttiilikopan päältä tai anto olla hetken Roikassa.
W213
MB 400 cdi w211
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

jani k kirjoitti:Itsellä just sama ongelma joskus oli.
Suuttimessa oli ohivuotoa heti lähti ku pikkusen lämmitti venttiilikopan päältä tai anto olla hetken Roikassa.
Ääni tälle. Myös itsellä oli muutama talvi takaperin sama ongelma. Kun pakkanen kiristyi yli -10 asteeseen, niin ei inahdustakaan startatessa. Auto roikkaan kiinni ja startti kuin palmun alta. Jännää tuossa oli, että viiden minuutin lämmittelykin riitti. Suuttimen vaihdolla korjaantui.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Dr. Diablo kirjoitti:
jani k kirjoitti:Itsellä just sama ongelma joskus oli.
Suuttimessa oli ohivuotoa heti lähti ku pikkusen lämmitti venttiilikopan päältä tai anto olla hetken Roikassa.
Ääni tälle. Myös itsellä oli muutama talvi takaperin sama ongelma. Kun pakkanen kiristyi yli -10 asteeseen, niin ei inahdustakaan startatessa. Auto roikkaan kiinni ja startti kuin palmun alta. Jännää tuossa oli, että viiden minuutin lämmittelykin riitti. Suuttimen vaihdolla korjaantui.
Kiitokset kaikille tähänastisista tiedoista. Pakkasta on ollut ihan liikaa tänään, joten auto on edelleen kadunvarressa enkä ole mitään tehnyt.

Tuo suutin/suuttimet voisi hyvinkin olla syynä, mistäs noita kannattaa tarvittaessa lähteä ostamaan vai meneekö heti ebay.de puuhiin ostaa joko uusi tai kunnostettu suutin?
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Itse tilailin aikoinaan tuolta: http://www.robi-tec.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyvin toimi kaupan teko ja tavarat löysivät perille, vaikka piti maksaa etukäteen suoralla tilisiirrolla. Hieman tietysti uhkarohkeaa, mutta nettitutkimusten jälkeen päätin kokeilla onneani.

Ensimmäisen suuttimen ostin aikoinaan veholta, olikohan nyt hintaan 570 €/kpl. Tuon paikan kun löysin seuraavan suuttimen kiukutellessa samoilla oireilla, niin uusin kerralla kaikki loput.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

220cdi kirjoitti:
Dr. Diablo kirjoitti:
jani k kirjoitti:Itsellä just sama ongelma joskus oli.
Suuttimessa oli ohivuotoa heti lähti ku pikkusen lämmitti venttiilikopan päältä tai anto olla hetken Roikassa.
Ääni tälle. Myös itsellä oli muutama talvi takaperin sama ongelma. Kun pakkanen kiristyi yli -10 asteeseen, niin ei inahdustakaan startatessa. Auto roikkaan kiinni ja startti kuin palmun alta. Jännää tuossa oli, että viiden minuutin lämmittelykin riitti. Suuttimen vaihdolla korjaantui.
Kiitokset kaikille tähänastisista tiedoista. Pakkasta on ollut ihan liikaa tänään, joten auto on edelleen kadunvarressa enkä ole mitään tehnyt.

Tuo suutin/suuttimet voisi hyvinkin olla syynä, mistäs noita kannattaa tarvittaessa lähteä ostamaan vai meneekö heti ebay.de puuhiin ostaa joko uusi tai kunnostettu suutin?
Ennen kuin ostat mitään niin selvitä mikä oikeasti on vikana. Palaako/vilkkuuko hehkun valo käynnistyksen jälkeen?
Naapuripalstalla on hyvät kuvallinen ohje suutinten ohivuodon testaukseen.
Em. ei tarvitse stari/ mitään muutakaan testeriä.
Mutta starilla sitten lisää. Esim. mikä hehku on sökö jos ei halua kaikkia vaihtaa kerralla.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

[quote[/quote]

Ennen kuin ostat mitään niin selvitä mikä oikeasti on vikana. Palaako/vilkkuuko hehkun valo käynnistyksen jälkeen?
Naapuripalstalla on hyvät kuvallinen ohje suutinten ohivuodon testaukseen.
Em. ei tarvitse stari/ mitään muutakaan testeriä.
Mutta starilla sitten lisää. Esim. mikä hehku on sökö jos ei halua kaikkia vaihtaa kerralla.[/quote]

Juu, ei ole tarkoitus lähteä summamutikassa arpomaan ja tilaamaan osia. Hehkut toimii normaalisti ja ei jää käynnistyksen jälkeen valo palamaan. Viimetalvena on ainakin yksi hehku vaihdettu. Lohkolämppäri tuntuis toimivan, hehkuttaa lyhyemmän aikaa roikassa oltuaan, yleensä tunti riittää hyvin.

Pitääpä perehtyä naapuriin ja katella miten ohivuodon sais testattua kotikonstein. Onhan tuo jo 13-vuotias ja 340tkm ajettu.

Rautalankaa tarvis, jospa joku vielä selittäisi miksi lyhyt roikassa olo parantaa cdi:n kylmäkäynnistymistä huomattavasti, jos syynä on joko ohivuoto suuttimista tai vetää ilmaa jostain liitoksesta? Entinen W210 cdi lähti 10min roikassa olon jälkeen käyntiin, mutta ilman roikkaa ei toivoakaan. Siihen toki rempattiinkin korkeapainepumppua, korjattiin ilmavuotoja mutta ei koskettu suuttimiin. Käynnistyvyys parani, muttei siitä mitään malliesimerkkiä koskaan tullut.
pakinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 09.03.2015 12:56

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Täällä toisen tamperelaisen 320cdissä vastaavat murheet.. Tosin nyt alkaen kun pakkasta on -20 astetta. Hehkuvalo palaa normaalisti, akussa on virtaa ja annoin lisävirtaakin vielä toisesta. Ei lähde käyntiin..lupaa mutta ei lähde.

Ajattelin ensin että vika on naftasuodattimessa, joten lämmitin sitä sisätilanlämppärilla tunnin ja lähti kuin palmun alta. Vaihdoin tänään suodattimen, mutta ei lähde ei. Pitää vielä testata tuota suodattimen lämmitystä uudelleen..

Kesällä auto oli starin päässä ja mitään moottoriin liittyvää vikaa ei kertonut
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6289
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ruiskujen vuoto ei välttämäti näy starilla (josskain vaiheessa korjauskerorin alkaa nousemaan). Ruiskun välykset ovat niin pienet että pienikin muutos lämpötilaerossa voi tehdä muutoksen vuodossa (siksi vuoto pitäisi mitata aina 'ei käynnisty' olosuhteissa). Myös moottoriparametrit voivat muuttua edullisempaan suuntaan vuodon/ruisktrusparametrien kannalta kun moottori on osittain lämmin (juuri eilen/tänään kirosin kun autot luulee että on kesä webastokäytön jälkeen ja hehkuttaa vaan alta kaks sekuntia).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
W202C220SPORT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 20.06.2010 14:05

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja W202C220SPORT »

Mun mesessä oli sellainen vika,että naftaputket meni imusarjaaesilämmitykseen, tai sitte se imusaja
lämmittää polttoainetta. Vaihdoin letkutkin uusiin.
Aina ku auton sammutti, nii nafta valu takaisin päin putkea ja tuli ilmakuplia!
Auto ei pakkasella käynnistynyt!
Sitte ohitin putket tuosta esi lämmittimestä,
suoraan suodattimelle ja siitä lähtien pelannut moitteetomasti!
T.N
pakinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 09.03.2015 12:56

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja pakinen »

pakinen kirjoitti:Täällä toisen tamperelaisen 320cdissä vastaavat murheet.. Tosin nyt alkaen kun pakkasta on -20 astetta. Hehkuvalo palaa normaalisti, akussa on virtaa ja annoin lisävirtaakin vielä toisesta. Ei lähde käyntiin..lupaa mutta ei lähde.

Ajattelin ensin että vika on naftasuodattimessa, joten lämmitin sitä sisätilanlämppärilla tunnin ja lähti kuin palmun alta. Vaihdoin tänään suodattimen, mutta ei lähde ei. Pitää vielä testata tuota suodattimen lämmitystä uudelleen..

Kesällä auto oli starin päässä ja mitään moottoriin liittyvää vikaa ei kertonut
Joo täällä sitten todennäköisesti suutinvika. Lämittää hetken päällisin puolin moottoria niin lähtee hyvin käyntiin. Muuten ei pyörittää hyvin ja lupaa lähtee käyntiin, mutta pörähtää vain.. Saako noille suuttimille tehtyä jotain poppaskonsteja? Miten tuo lämmittäminen muuten ohivuodot lopettaa?
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

pakinen kirjoitti: Lämittää hetken päällisin puolin moottoria niin lähtee hyvin käyntiin. Muuten ei pyörittää hyvin ja lupaa lähtee käyntiin, mutta pörähtää vain.. Saako noille suuttimille tehtyä jotain poppaskonsteja? Miten tuo lämmittäminen muuten ohivuodot lopettaa?
Tänään sain jotain aikaiseksi kun pakkanen oli enää noin -17 astetta. Lainasin kadunvarressa :D jonkun ystävällisen ihmisen lämpötolppaa 20m jatkojohdon avulla ja aloitin s211:een akunvaihdon (ensin takaluukku auki ja sitten rauhassa lämppärin piuhaa, jatkojohtoa, työkaluja, jne). Vaihdoin hissukseeen akun ja lastailin työkalut autoon, ehkä noin 25-40 minuutin homma kaikenkaikkiaan.

Akunvaihdon jälkeen hieman jännityksellä väänsin virta-avaimesta hehkutukselle ja pitkän hehkutuksen jälkeen laakista auto käyntiin. Ainoastaan sähkölasit tarvi normittaa, muistipenkit, EPS, radio yms toimivat heti normaalisti. Kellokin löysi hetken pyörimisen jälkeen oikean ajan.

Täytyy huomenna kokeilla käynnistää ilman roikkaa, lähteekö vai ei....

Pakinen, onko sulla kans 211 kyseessä vai W210 tai W202? Jos pörähtää niin oman kokemuksen perusteella vetää ilmaa jostakin. Tämä S211 pyörittää ilosesti, muttei ollenkaan pörähdä.

Lämmittämisen (5-15min )vaikutus ohivuotoon/ilmavuotoon on edelleen itellekkin mysteeri, se vaan auttaa :shock:
pakinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 09.03.2015 12:56

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Moro, w211 kyseessä.. Pitääkin kurkkia näkyykö missään mitään outoo, nytten kun tarkemmin miettii niin hipasin yhden Focuksen takapuskuria hiljattain liikennevaloissa etupuskurin kuskin puolen kohtiilta.. Äsken koitin pirruuttani lähteekö käyntiin niin lähti kuin palmun alta ja pakkasta taulussa -20
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

220cdi kirjoitti: Täytyy huomenna kokeilla käynnistää ilman roikkaa, lähteekö vai ei....
Yöllä oli taas yli 20 asteen pakkaset. Auto kerkes seistä noin 22h ulkona ja 19 astetta oli pakkasta, kun kokeilin akunvaihdon jälkeen laittaa käyntiin ilman roikkaa.......

Kaksi kertaa hehkutin varoiksi ja sit väätö avaimesta. Ehkä himpun pitkä startti, mutta kerrasta käyntiin. Ei huono.

Seuraavaksi testit jatkuu tulevalla viikolla, aamulla aina roikasta käymään ja sit töiden jälkeen ilman roikkaa kadunvarresta. Jospa selviäisi vain akunvaihdolla.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1900
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja tony »

[quote="220cdi"]Akku onkin jo varotellut pari talvea, ettei ole enää parasta puhtia. Mukavuustoiminnot olleet herjana hetken startista kylmällä kelillä. S211 320cdi -03 siis ropleemana.


Kerrot et akku herjannu jo muutaman talven !!! haloo !!! olisko nyt ihan ekana sen vaihto kuten sitten teitkin ja kas auto pelaa.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
pakinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 09.03.2015 12:56

Re: W211 cdi ei käynnisty ilman roikkaa yli -10 pakkasessa

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Täällä lähti nyt myös tänään lyhyellä starttausajalla, mutta vähän potkimalla...

Imuvuotoja en löytänyt kun tuollasella käärmekameralla katsoin.

Tänään haen Kl varaosista o-renkaita sarjallinen. Tuttu mersumies tiesi neuvoa, että vika voisi olla ennen korkeapainepumppua olevassa ilma tai löpövuodossa. Niistä näyttääkin olevan kirjoitettu paljon.

Omasta viasta vielä sen verran, että käyntiin lähteminen on ajasta ja pakkasesta kiinni. Eilen ajelin kauppaan takaisin, jonka jälkeen rest -toiminnolla kone kylmäksi ja muutama tunti päälle odottelua. Auto lähti kuin palmun alta.
Vastaa Viestiin